Nejvyšší maršálek zemský:
Návrh posl. Maštálky, Dr. Preisse a soudruhů
ve příčině podporování
místní dráhy Hořice - Náchod
- Zemská hranice.
Sněmovní sekretář dr. Haasz
(čte): Návrh poslance Maštálky, Dr.
Preisse a soudruhů ve příčině
podporování místní dráhy Hořice
- Náchod - Zemská hranice.
Slavný sněme! Počátkem let devadesátých
minulého století uvažováno o poměrně
větším železničním spojení,
které mělo vybočiti z Peček, stanice
spol. stát. dráhy, a vhodným způsobem
spojiti města Poděbrady, Nový Bydžov
- Hořice - Král. Dvůr s Hronovem, rovněž
stanicí spol. stát. dráhy.
Z této linie byl předložen k úřednímu
jednání v roce 1893 pouze projekt pro zřízení
místní dráhy Hořice - Miletín
- Král. Dvůr - Úpice - Hronov.
Výsledkem jednání byl jednosvorný
projev všech interessentův a zástupců
autonomních i státních úřadů
pro stavbu zamýšlené dráhy.
Protestovaly pouze stávající dráhy
sousední, tedy bývalá severozápadní
společnost státní dráhy a obchodní
dráhy z důvodů konkurrenčních.
Místodržitelství král. Českého
podalo pod dnem 4. července 1893, č. 72.642, zprávu
tehdejšímu ministerstvu obchodu o vykonané
revisi trati, navrhlo schválení dobrozdání
komise revisní, která doporučovala jednohlasným
usnesením provedení celé linie projektované
vzhledem ku prokázané důležitosti a
nezbytnosti uvažovaného podniku pro hospodářské
povznesení dotčené krajiny.
Úřední komise konstatuje, že zájmy
okresův, obcí, průmyslu a zemědělství,
dotčené zamýšlenou drahou, jsou stejně
závažné, jako zájmy sousedních
hlavních drah, a dospívá ku konečnému
úsudku, že se doporučuje uskutečnění
celé projektované linie po předchozím
ujednání se správami sousedních drah,
v příčině dělení vozby
a tarifních opatření.
Ministerstvo obchodu obíralo se tehdy myšlenkou velké
dráhy transversální z Hronova do Peček
a doporučilo výnosem ze dne 19. března 1894,
č. 35.886, úzkou kolej pro trať zamýšlenou
co část svrchu uvedené velké dráhy.
Při tom však ve výnose tomto výslovně
uvedeno, že i úzká kolej bude s to, drahám
sousedním konkurrenci dělati, a doporučuje
se proto dohoda stran dělení vozby.
Zásady této se ministerstvo přidržuje
i při pozdějších svých vyneseních.
Po tomto rozmachu nastala přestávka až do roku
1901. V tomto roce předložen byl nový projekt
z Hronova do Král. Dvora, který se všemu připojení
s drahami stávajícími úzkostlivě
vyhýbal, a mělo se proto za to, že ministerstvo
od svého stanoviska stran dělení vozby ustoupí.
Revise trati odbývala se ve dnech 10. a 11. května
1901 a ministerstvo železnic, vyřizujíc protokol
o tomto úředním jednání, uložilo
ve svém výnose ze dne 26. srpna 1901, č.
29.211 uchazečům o koncessi, vzdor tomu, že
trať projektovaná se nikde nespojuje s drahou jihosevero-německou
spojovací, povinnost, dohodnouti se ve příčině
dělení vozby a opatření tarifních.
Námitkám proti výnosu tomuto, podaným
dne 6. března 1902, nebylo dáno místa, a
ministerstvo ve svém výnose ze dne 8. července
1903, č. 10.796, prohlašuje, že bezpodmínečně
trvá na dohodě stran dělení vozby,
ať se připojení ku trati jihosevero-německé
spojovací provede neb ne.
Od té doby nebyly ve věci žádné
další kroky podniknuty, až teprve koncem roku
1905 okres a město Hořice zvolily ze svého
středu železniční komisi, které
bylo uloženo, aby přerušené jednání
v záležitosti železniční opět
zahájila, a všemožně se přičinila,
aby od delší doby a vesměs od všech vrstev
občanstva požadovaný podnik stal se co nejdříve
skutkem.
Železniční komise, uvažujíc o tehdejším
stavu úředního jednání v příčině
tohoto projektu, seznala, že bude dlužno upustiti od
myšlenky provedení podniku jako výnosné
investice kapitálu stavebního. Opatření,
které vláda podniku uložila, zejména
dohodnutí se správami připojovacích
drah stran dělení vozby, budou nepopíratelně
nepříznivě působiti na očekávanou
rentabilitu.
Již tato okolnost ukazuje směr, kterým nutno
se ubírati, aby zamýšlená dráha
mohla dojíti uskutečnění. Ačkoliv
o významu dráhy této pro hospodářské
povznesení dotčené krajiny nelze pochybovati,
přece vzdor veškerému růžovému
nazírání se strany zájemníků
výsledky provozovací nebudou aspoň v prvních
letech s to zúrokovati dosti značný náklad
stavební, a to tím méně, poněvadž
následkem nařízeného ujednání
se sousedními drahami nebude se moci využitkovati
plně příslušný obvod atrakční.
Dráha tato co podnik národohospodářský
může býti uvedena v život pouze za vydatného
přispění státní a zemské
správy a účastenství zájemníkův.
Výnosem c. k. ministerstva železnic ze dne 19. července
1906 č. 33.759/2 bylo okresu a městu Hořice
uděleno nové povolení ku předsevzetí
přípravných prací technických
pro zamýšlenou dráhu, kteréžto
povolení bylo později rozšířeno
na variantu z Červeného Kostelce do Náchoda.
Po došlém povolení zahájilo družstvo,
které se pak rozšířilo přibráním
zástupcův okresův a měst Král.
Dvora, Úpice a Náchoda a ustavilo se co ústřední
komitét práce technické za účelem
vyhotovení předepsaných technických
operátův, a odbývání komisionelních
jednání.
Na základě dohodnutí se komitétu se
zástupci okresův a města Náchoda byl
program uvažované místní dráhy
rozšířen pojmutím spojky Náchod
- Zemská hranice, jejíž vystavení domáhají
se interessenti z Náchoda rovněž od delší
doby.
Uspořádání toto podminuje vedení
linie, která měla původně končiti
v Hronově, do Náchoda, a odtud připojení
u Slaného k stávající síti
pruských drah.
Dlužno již nyní podotknouti, že pro krajiny,
jimiž projektovaná dráha probíhá,
má toto připojení dalekosáhlý
význam, poněvadž se jím podstatně
zkracuje dopravní cesta pro hornoslezské uhlí,
což znamená právě v nynější
době, ve které zavedeny jsou tarify nejkratších
směrů, značnou úsporu pro kruhy dopravní,
zejména zástupce průmyslu.
Trať generálního projektu, pokud se týče
části z Hořic do Hronova, byla schválena
výnosem c. k. ministerstva železnic ze dne 30. května
1908 č. 6719/3 jakožto základ pro vypracování
detailního projektu.
Komitét přistoupil po té k postupnému
sdělávání detailních projektův
a rozdělil celou linii v zájmu usnadnění
úřední manipulace na 4 oddíly, z nichž
první obsahuje část z Hořic do Králové
Dvora, odtud pak do Chvalkovic sáhá druhy oddíl,
třetí oddíl obsahuje linii až do Svatoňovic,
a čtvrtý konečnou část od Svatoňovic
přes Červený Kostelec a Hronov do Náchoda
včetně spojky na pruskou dráhu u Slaného.
Stav úředního jednání, pokud
se týče technického řízení
ve příčině předložených
detailních operátů jest ten, že posud
jsou pochozí komise odbyty pro veškeré čtyři
sekce, definitivní řízení a schválení
tratě stává již pro část
z Hořic do Hronova, a pouze poslední oddíl,
tedy trať z Hronova do Náchoda a odtud na Zemskou
hranici, o které teprve před několika měsíci
odbývala se politická obchůzka, doposud nedošel
ještě formálního řízení.
Pokud se týče přípojky z Náchoda
na Zemskou hranici k spojení u Slaného s pruskými
drahami, použil komitét ochoty železničního
ředitelství ve Vratislavi, projevené v přípise
ze dne 28. srpna 1908 č. j. 27/V 13.039 městu Náchodu
v příčině sdělení potřebných
dat pro sestavení projektu připojovacího
tak, že jmenovaná trať byla za účasti
delegovaného pruského zeměměřického
úředníka v pohraničním území
vytýčena, a tak opatřeny údaje k vyhotovení
projektu.
Operát k tomu se vztahující byl co čtvrtá
sekce projektu místní dráhy Hořice
- Náchod předložen c. k. ministerstvu železnic
se žádostí o zavedení úředního
řízení.
Současně byl připojovací operát
předložen železničnímu ředitelství
ve Vratislavi, které přípisem ze dne 2. prosince
1909 sdělilo komitétu, že po stránce
technické nečiní se žádných
námitek, avšak k meritornímu jednání
lze teprve v té době přistoupiti, až
se strany rakouské vlády bude dán podnět,
aby železniční spojení Náchod
- Zemská hranice, a připojení téhož
na pruské dráhy bylo uskutečněno.
Přihlížeje k tomuto stavu věci, předložil
komitét c. k. ministerstvu železnic ze dne 3. března
1910 motivovanou žádost o zavedení úředního
jednání, směřujícího
k uzavření státní smlouvy v příčině
zamýšleného připojení železničního
u Slaného.
Rozsáhlá šetření, která
v této příčině se strany ministerstva
byla zahájena, spějí k ukončení,
a lze míti dle nabytých informací za to,
že výsledek těchto přípravných
studií bude příznivý dalšímu
vývinu celkového podniku.
Sestavení technických operátů dělo
se za stálé spoluúčasti železničního
oddělení zemského výboru, které
mohlo uplatniti své odborné pokyny, směřující
jednak k správnému uspořádání
otázky směru v některých dílčích
tratích, jednak k zmírnění nákladu
stavebního.
Zemský výbor, vykonávaje usnesení
sl. sněmu král. Českého ze dne 27.
března 1907, jímž bylo mu uloženo, aby
podniku místní dráhy této věnoval
přiměřenou pozornost a snahy po zřízení
této dráhy podporoval, provedl vedle šetření
technického ještě podrobná šetření
v ohledu komercielním.
Výsledek o provedeném technickém a komercielním
šetření byl komitétu sdělen výnosem
ze dne 11. listopadu 1909 č. 120 856/V. V tomto výnosu
uvádí se především, že volba
tratě odpovídá podmínkám útvarem
země daným, a že dráha dle předloženého
detailního projektu bude plně hospodářským
a průmyslovým zájmům krajiny vyhovovati.
Výsledky komercielního šetření
neodpovídají však ciferně oprávněným
očekáváním komitétu, ježto
zemsky výbor za tehdy stávajících
předpokladů nevzal zřetele, že spojka
Náchod - Zemská hranice bude tvořiti jednotný
podnik s místní drahou Hořice - Hronov -
Náchod.
Teprve na základě nového komerčního
šetření, vypracovaného na základě
dobrozdání komise o úředním
jednání ze dne 31. srpna 1910 v Náchodě,
dospěl zemský výbor k jiným výsledkům,
které podávají příznivější
úsudek v příčině výnosnosti
celého podniku.
Novým šetřením zjistil zemský
výbor podle výnosu ze dne 20. prosince 1910 č.
121.463/V., sděleného jak c. k. ministerstvu železnic,
tak i komitétu, že výstavbou spojky Náchod
- Zemské hranice by se příjmy celé
místní dráhy podstatně zvýšily,
při čemž však by dosavadní provozní
poměry a příjmy na stávajícím
oddílu c. k. státních drah mezi Hronovem
a Náchodem nijak se nezhoršily.
Dle zmíněného úředního
šetření dováží se dnes ročně
asi 2.450 vozů hornoslezského uhlí po silnici
povozy ze Slaného do Náchoda a Hronova, kdežto
státní drahou přes Mittelsteine dopraví
se za rok nejvýše jen 50 vozů.
Za účelem zjednání si závažných
provozů, tedy pro stálé umožnění
alimentací podniku místní dráhy pojmul
komitét do svého programu připojení
významných závodů průmyslových
v Hořicích, Miletíně, Král.
Dvoře, Chválkovicích a Úpici pomocí
vlečných kolejí, kteréžto uspořádání
bylo výnosem c. k. ministerstva železnic ze dne 30.
května 1908 č. 6.719/III. uznáno za účelné,
pročež nenamítalo se ničeho proti jejich
pojmutí do rámce celkového projektu.
Celkem bylo vzato v úvahu 21 vlečných kolejí
s nákladem 886.600 K.
Při politických pochůzkách v příčině
předložení jednotlivých projektů
na uvažované vlečky bylo vesměs úředně
zjištěno, že zamyšlené podniky mají
nevšední hospodářský význam,
ježto budou stálými přiváděči
nákladů dopravních ve větších
stanicích místní dráhy Hořice
- Náchod.
Celkové příjmy pro trať Hořice
- Hronov - Náchod vypočítává
zemský výbor dle komerčního dobrozdání
ze dne 9. prosince 1910 na K 779.741.-, čili při
stavební délce 86.5 km. pro kilometr K 9.014.-,
kdežto družstvo odhaduje tyto příjmy na
K 1,120.000.- t. j. na kilometr K 12.950.-.
Celkový effektní stavební náklad včetně
zmíněných vleček, interkalárních
úrokův a reservního fondu obnáší
dle rozpočtu, upraveného na základě
výsledku komissionálního řízení
K 16,550.000.-, t. j. na 1 m. délky K 191.329.-.
Podle finančního plánu, který komitét
předložil podáním ze dne 14. března
1911 c. k. ministerstvu železnic, má býti uvedený
náklad stavební opatřen tím způsobem,
že c. k. vláda zajistí zúrokování
a umoření 70% celého nákladu zařizovacího
v 4% dlužních úpisech, kdežto súčastněné
autonomní korporace a majitelé vleček za
přispění fondu zemského a státní
železniční správy, která následkem
projektovaných velkých zařízení
v připojovacích stanicích na provedení
místní dráhy interessovanou se jeví,
převezmou zbývající náklad
v kmenových akciích.
Doposud upsaná částka v kmenových
akciích se strany samosprávných korporací
dráhou dotčených obnáší
K 2,765.000.-
Takto zamyšlené opatření nákladu
stavebního jest ve shodě se stanoviskem zemského
výboru, který podle výnosu ze dne 16. listopadu
1909 č. 113.532/V. má za to, že bude zapotřebí
v příčině realisování
podniku rozvrhnouti zařizovací kapitál na
státní správu, zemi a zájemníky.
Předem citovaným podáním ze dne 14.
března 1911 bylo c. k. ministerstvo železnic požádáno
o zavedení jednání se zemským výborem
v příčině definitivního stanovení
nákladu stavebního a finančního zajištění,
aby pak uvažovaný podnik místní dráhy
Hořice - Náchod - Zemská hranice v celé
délce mohl býti pojat do předlohy o místních
drahách, kterou vys. c. k. ministerstvo železnic hodlá
k ústavnímu projednání říšské
radě ještě v tomto roce předložiti.
Vzhledem k povaze místní dráhy, o níž
jde, není zajisté zapotřebí, předváděti
momenty druhu všeobecně hospodářského
a sociálního k zdůraznění významu
a nutnosti zamýšleného železničního
spojení, ježto již první pohled na mapu
severovýchodních Čech skýtá
dozajista příležitost, poznati v tomto projektu
jeden z účinných prostředků
k zmírnění nesnází, které
staví se v cestu rozvoji českého velkoprůmyslu
a s ním souvisejících odvětví
hospodářských.
Se zřetelem na stávající úřední
odborná dobrozdání při provedených
dosavadních řízeních ve příčině
uvažovaného projektu upouští se od zdůrazňování
dosahu zamýšlené místní dráhy
Hořice - Hronov - Náchod - Zemská hranice
pro rozvoj a povznešení průmyslu, obchodu i
zemědělství v severovýchodních
Čechách.
Shrnujíce všechny uvedené okolnosti, a přihlížejíce
zejména k ukončenému technickému řízení,
dále k okolnosti, že výpočet rentability
zamyšleného podniku daleko předčí
finanční výsledky, zjištěné
u jiných místních drah, jež byly cestou
státní garancie zabezpečeny, a v uvážení,
že povolaní místní činitelé
z kruhů samosprávných a zeměpanských
uskutečnění spojení železničního
uznali za nutné a neodkladné a i sněm království
Českého svým usnesením ze dne 27.
března 1907 důležitost tohoto projektu naznačil
a jednání s vládou ohledně financování
zemskému výboru uložil, činíme
návrh:
Slavný sněme, račiž se usnésti:
Zemskému výboru se ukládá, aby zahájil
neprodlené jednání s c. k. vládou
ve příčině krytí nákladu
zařizovacího místní dráhy Hořice
- Náchod - Zemská hranice a k tomu cíli učinil
usnesení, předložiti vysokému sněmu
království Českého návrh, vedle
kterého upsané na tuto dráhu přípěvky
zájemníků místních doplniti
do 30% celkového rozpočteného nákladu.
C. k. vláda se vyzývá, aby podnik místní
dráhy Hořice - Náchod - Zemská hranice
byl pojat v celé délce do předlohy o místních
drahách, která bude k projednání v
nejblíže příští době
říšské radě předložena.
Nejvyšší maršálek zemský:
Naložím s těmito návrhy dle jednacího
řádu.
Ich werde diese Anträge der geschäftsordnungsmäßigen
Behandlung zuführen.
Dále byl mi ještě podán dotaz poslance
dra Fiedlera, Švehly, dra Baxy a soudruhů na vládu
prostřednictvím J. J. c. k. místodržitele,
týkající se uzavírání
škol ve Vídni.
Sněmovní tajemník dr. Haasz (čte):
Dotaz poslance dra Fiedlera, Švehly, dra Baxy a soudruhů
na vládu prostřednictvím J. J. c. k. místodržitele,
týkající se uzavírání
škol ve Vídní.
Skutek osvětové a sociální nevraživosti,
jakých i za prudkých národnostních
sporů nynější doby sotva lze někde
zaznamenati, skutek prozrazující hluboké
nepřátelství proti národu, patřícímu
k nejpokročilejším a nejsilnějším
v této říši, proti národu českému,
podniknut byl magistrátem hlavního a sídelního
města Vídně hromadným uzavřením
českých soukromých škol v okrese III,
XII, a XX. ve Vídni.
Existence a působnost těchto škol nemůže
ni v nejmenším dotýkati se zájmu toho
obyvatelstva vídenského, jež náleží
k jiným národnostem než české,
protože do škol těch nebyli zásadně
přijímáni jiní, než čeští
příslušníci, nemůže tedy
ani nejcitlivější národní nesnášenlivost
spatřovati v blahodárném působení
těchto škol nějaké zasahování
do svých národnostních sfér. Existence
českých škol ve Vídni nevyžadovala
také na obyvatelstvu mimočeském nijakých
hmotných obětí, ježto náklady
na vydržování škol těchto opatřují
se zúplna obětavostí příslušníků
českého národa. Nedotýká-li
se existence českých škol ve Vídní
ani národnostních, ani hmotných zájmů
ostatního obyvatelstva vídenského, tím
těžším a neomluvitelnějším,
na českém vídeňském občanstvu
páchaným bezprávím jsou příkoří,
kterými orgány obecní samosprávy vídenské
proti českým tamním školám bylo
postupováno, až konečně sáhnuto
k nejkrajnějšímu, národnostně
přímo brutálnímu prostředku,
záležejícímu v tom, že ústavy,
určené, aby šířily vzdělanost
ve vrstvách nejširších, byly uzavřeny,
a v této své činnosti podlomeny, jako kdyby
vzdělání dítek v mateřském
jazyku bylo činností, společenstevní
ústrojí tohoto státu ohrožující.
Byť i opatření magistrátu, kterým
uzavřena škola v III. okresu, bylo - jak zprávy
denních listů uveřejňují -
dozorčím orgánem zrušeno, je obava,
že orgány vídeňského magistrátu
hledati budou jiné ještě cesty k poškození
české školy, ježto již nyní
snaží se snížiti její návštěvu
nátlakem na české rodiče vykonávaným.
Nechtějíce zabíhati do podrobností,
jak ku př. při škole v III. okresu magistrát
vídeňský, ač byl k tomu dozorčím
úřadem poukázán, nečekal na
rozhodnutí instančně k tomu povolaného
c. k. správního soudu, nebo jak při školách
v XII. a XX. okresu odpíraly orgány vídenské
samosprávy vůči žádostem českého
obyvatelstva tu úřední činnost, ku
které jsou po zákonu zavázány, kladou
podepsaní prostřednictvím J. J. c. k. místodržitele
na vládu dotaz:
Jakým způsobem hodlá vláda vzíti
české školství ve Vídni v ochranu
proti zjevně nepřátelskému postupu
orgánů vídeňské samosprávy?
V Praze, dne 28. září 1911.
Nejvyšší maršálek zemský:
Odevzdám tento dotaz Jeho Jasnosti panu místodržiteli.
Svou nepřítomnost omluvil pan posl. Holoubek.
Der Herr Abgeordnete Holoubek hat seine Abwesenheit
von der heutigen Sitzung entschuldigt.
Konstatuji, že slavný sněm jest způsobilý
usnášeti se.
Ich konstatiere die Beschlußfähigkeit
des hohen Hauses.
Druhé čtení zprávy komise národně-politické
ohledně osnovy zákona, jímž prohlašuje
se tatáž komise za permanentní. Čís.
sn. 662, tisk XCVIII.
Der zweite Gegenstand der Tagesordnung ist
die zweite Lesung des Berichtes der national-politischen Kommission,
betreffend den Entwurf eines Gesetzes behufs Permanenzerklärung
dieser Kommission; Ldtgs.-Z. 662, Druck XCVIII.
Dávám slovo panu zpravodaji dru Mettalovi.
Zpravodaj poslanec dr. Mettal: Slavný sněme!
Pověřen čestným úkolem, podati
zprávu o usnesení komise národně-politické,
mohu zhostiti se toho úkolu jen několika slovy.
Opírám se zde o velice chvalnou dohodu, kteráž
učiněna mezi stranami a na základě
starého přísloví "Voluntas principium
laboris" ku přesvědčení spějící,
že komise tato musí do času i formy býti
zbudována tak, aby všem možným formalitám,
které ve správě vytčeny byly, čeliti
mohla. Připouští-li se - a ovšem se připouští
- důležitost práce do lůna této
komise složené, tu uznati se musí též
nutnost zvláštní časové úpravy
komise této a uznati se musí nutnost dovolávání
se permanence její.
Povážíme-li, že různé překážky
mohly by komisi tuto rušiti, uvážíme-li
dále ze zkušenosti všechny momenty, jak přerušení
jednání komise pozmění někdy
i v dalším pokračování celý
meritorní obsah těchto prací, tu tanulo každému
členu komise na mysli, aby hleděl permanencí
tyto škody, tyto neschůdností odstraniti.
Nutnost permanence jest též tím dokázána,
že zaručena jest práce týchž členů,
kdežto když přerušena jest komise zasedáním
druhým, obyčejně mění se členové,
musí se vpracovati v celý materiál a práce,
která - můžeme říci - nestrpí
tuze velkého odkladu, by byla ohrožena.
Každé ohrožení práce této
bylo by sněmu nedůstojné, poněvadž
hledá sněm v kýženém výsledku
této komise svoje obrození a svou zákonitou,
jemu po staletí náležející práci.
Pomlčím a nebudu dále vyličovati ony
momenty, které snad každému tanou na mysli,
neboť dotknul bych se snad ještě strun, které
nezvučí toninou jednou a které teprve odepětím
a upětím jejich mohou v souladný akkord jednotný
vyzníti.
Navrhuji tudíž:
Slavný sněme, račiž se usnésti
o zákonu, usneseném v národně-politické
komisi, který celému sněmu již v tisku
byl předložen.
Ich beantrage demnach, der hohe Landtag wolle
den Gesetzentwurf bezüglich der Permanenzerklärung der
national-politischen Kommission beschließen.
Der Gesetzentwurf befindet sich in den Händen
sämtlicher Herren Mitglieder des Landtages und ich stelle
nur die Anfrage, ob ich die einzelnen Paragraphen vorlesen soll
(Rufe: Nein!), ob das hohe Haus dieselben bereits zur Kenntnis
genommen hat.
Dále dovoluji si navrhnouti, aby slavný sněm
ráčil provésti debatu jednu, poněvadž
tím mohlo by býti třetí čtení
ihned provedeno a tím bychom aspoň věci posloužili,
že by se neprodlužovala na sezení dvě.
Ich werde beantragen, das hohe Haus möge
diesen Gesetzentwurf in einer einzigen Debatte durchberaten, damit
die Möglichkeit gegeben wäre, die dritte Lesung sofort
vorzunehmen und dadurch für andere Arbeiten an Zeit zu gewinnen.
Oberstlandmarschall: (läutet)
Ich erlaube mir mitzuteilen, daß ein Abänderungsantrag
zu § 2 vorliegt.
Dieser Abänderungsantrag lautet: "Auftrag
der Abgeordneten Pacher und Genossen, betreffend das Gesetz wegen
Einsetzung einer permanenten Kommission des Landtages des Königreiches
Böhmen.
§ 2, Absatz 1, hat zu lauten:
"Jede der drei in § 28 der Geschäftsordnung
des Landtages erwähnten Kurien hat neben den 13 von ihr bereits
gewählten Mitgliedern der Kommission noch 4 Ersatzmänner
zu wählen, welche in dem Falle einzurücken haben, wenn
ein Mitglied an den Beratungen der Kommission teilzunehmen verhindert
ist."
Pan poslanec Pacher a soudruzi činí pozměňující
návrh k § 2., který by pak zněl:
"Každá ze tří (v § 28. jednacího
řádu sněmovního zmíněných)
kurií zvolí kromě 13 členů
komise, jež již zvolila, ještě 4 náhradníky,
kteří nastoupí tehdy, když některému
členu není možno účastniti se
porady komise".
Ich erlaube mir die Anfrage an den Herrn Abgeordneten
Pacher, ober diesen Antrag zu begründen wünscht.
Abgeordneter Pacher: Nein.
Dovoluji si dotaz k panu zpravodaji, zdali a jak se k tomuto návrhu
hodlá postaviti.
Zpravodaj posl. Dr. Mettal: Jelikož návrhem
tímto materielně na zákoně ničeho
se nemění, připojuji se k návrhu tomu
ve znění, jak právě nejvyšším
maršálkem bylo předneseno.
Nachdem durch den Antrag der Herren Abgeordneten
Pacher und Genossen in merito des Gesetzes gar nichts geändert
wird, schließe ich mich diesem Antrage an, wie er eben von
Seiner Durchlaucht dem Herrn Oberstlandmarschall vorgelesen wurde.
Nejvyšší maršálek zemský:
Jelikož na dotaz pana zpravodaje, zdaliž by si snad
někdo přál, aby jednotlivé paragrafy
tohoto zákona ještě byly přečteny,
se žádné strany takové přání
vysloveno nebylo, jsem toho náhledu, že se odporučuje,
celou záležitost provésti v jediné debatě.
Nachdem auf die Anfrage des Herrn Berichterstatters,
ob vielleicht gewünscht wird, daß er die einzelnen
Paragraphen verlese, dieser Wunsch nicht ausgesprochen worden
ist, so dürfte es sich empfehlen, überhaupt nur eine
einzige Debatte über den ganzen Bericht der Kommission durchzuführen.
Nečiní se proti tomu žádná námitka.
Es wird gegen diese meine Anschauung keine
Einwendung erhoben. Es bleibt daher bei meinem Vorschlage, bloß
eine einzige Debatte abzuführen.
Bude se tedy provádět pouze jediná debata.
Zahajuji tuto debatu.
Ich eröffne diese Debatte.
Přeje si někdo slova?
Verlangt jemand das Wort?
Není tomu tak.
Es ist nicht der Fall.
Dovoluji si dotaz na pana zpravodaje, zdali si ještě
přeje slova.
Ich erlaube mir die Anfrage an den Herrn Berichterstatter,
ob er noch das Wort verlangt.
Zpravodaj posl Dr. Mettal: Vzdávám se slova,
jelikož celý sněm uznává za dobré,
nešířiti dále debatu.