Nejvyšší maršálek zemský:
Návrh posl. Anýže, Klofáče,
Švehly, Holance, Slavíka, Trojana a soudruhů
na zákonnou úpravu platových poměrů
učitelstva škol obecných a měšťanských
v král. Českém.
Sněmovní sekretář dr. Haasz
(čte): Návrh posl. Anýže, Klofáče,
Švehly, Holance, Slavíka, Trojana a soudr. na zákonnou
úpravu platových poměrů učitelstva
škol obecných a měšťanských
v král. Českém.
Slavný sněme, račiž schváliti
přiloženou osnovu zákona:
Zákon ze dne ...., platný pro král. České,
kterým se zrušují §§ 18, 19, 20,
26, 27, 28, 30, 31, 34, 50, 51, 54, 55, 56, 58, 59, 61, 63, 66,
67, 68, 69, 70, 73, 79 a 80 zemského zákona ze dne
27. ledna 1903, č. 16 z. z., pak § 29 zem. zákona
z 19. prosince 1875, č. 86 z. z., § 62 zem. zákona
ze 13. května 1894, č. 36 z. z. a článek
II. zem. zákona z 8. září 1899, č.
67 z. z.
Návrh tento budiž bez prvního čtení
přikázán školské komisi sněmovní.
V Praze, dne 26. září 1911.
Nejvyšší maršálek zemský:
Návrh posl. Maštálky a soudr. ve příčině
vydání zákona zemského stran úpravy
hmotných a právních poměrů
samosprávných zřízenců, při
obecních a okresních zastupitelstvech v království
Českém ustanovených.
Sněmovní tajemník dr. Haasz (čte):
Návrh poslance Maštálky a soudruhů ve
příčině vydání zákona
zemského stran úpravy hmotných a právních
poměrů samosprávných zřízenců,
při obecních a okresních zastupitelstvech
v království Českém ustanovených.
V prvním výročním zasedání
sněmu království Českého z
roku 1908 podán dne 14. října 1908 navrhovatelem
svrchupsaným návrh ve příčině
vydání zemského zákona o úpravě
hmotných a právních poměrů
samosprávných zřízenců při
okresních a obecních zastupitelstvech v království
Českém.
Návrhem tím byl vyzýván zemský
výbor království Českého, aby
po vyslyšení odborné ankety, sestávající
ze zástupců korporací samosprávných,
úřednictva samosprávného i zřízenectva
a služebnictva, zaměstnaného ve službách
obcí a okresů království Českého
a při ústavech těmito zřízených,
policejní stráže samosprávné,
jakož i oněch zemských ústavů,
kde by úprava zaměstnaného personálu
až dosud nebyla provedena, sestavil a v nejbližším
zasedání sněmu království Českého
předložil návrh zákona, vedle kterého
právní a hmotné poměry služebnictva
těchto samosprávných korporací se
upravují.
Vzdor tomu, že následkem politických poměrů,
zavládnuvších na sněmu království
Českého, nedostal se návrh tento k projednávání
sněmovnímu, vyhověl veleslavný zemský
výbor výzvě, návrhem tím vznešené,
uspořádal písemnou anketu, a vznesl na okresní
i obecní zastupitelstva v království Českém
celou řadu otázek k tomu cíli, aby nabyto
bylo podkladu pro sdělání příslušné
osnovy sněmovní. Vedle zpráv, proniknuvších
do veřejnosti, skončeno bylo zodpovídání
položených dotazníků okresními
výbory, z nichž 212 počtem 35 vyslovilo se
pro zákonnou úpravu všech okresních
zřízenců, 23 okresů zákonnou
úpravu neodmítá, s výhradou, že
nesmí do ní cestáři býti pojmuti,
21 okres vyslovuje se pro úpravu svých zřízenců,
avšak ne ve formě zákona, 106 okresů
přikloňuje se více méně nepříznivě
k úpravě, a 55 okresů vyslovuje se vůbec
proti úpravě poměrů zřízenců
svých. - Anketa, uspořádaná u obcí
království Českého, až dosud
skončena nebyla, a vzdor opětovaným urgencím
celá řada měst dotazníky zemskému
výboru nezodpověděla.
Došlé odpovědi samostatných korporací
našich poskytují již dosti jasný a přesný
obraz přání obcí a okresů v
království Českém ve příčině
upravení poměrů zřízenectva
u nich zaměstnaného tak, že bez obtíží
může býti přikročeno ke konstruování
předlohy, která by vysokému sněmu
dodána, a tímto do projednávání
vzata byla, při čemž přihlíženo
by býti mělo ku požadavkům a názorům,
které ve příčině právních
a hmotných poměrů Ústřední
Jednotou samosprávných zřízenců
okresních a obecních, se sídlem v Praze,
a Jednotou samosprávných úředníků
v Praze sdíleny a tlumočeny jsou.
Jest požadavkem nejobyčejnější
sociální spravedlnosti, aby se konečně
přistoupilo ku rozřešení neodkladatelné
povinnosti našich obcí a okresu, aby personál
u obcí a okresů zaměstnaný byl vytržen
z dosavadních, naprosto neupravených poměrů,
a aby byly jeho poměry postaveny na právní
podklad, i aby také existenční podmínky
zřízenectva nebyly ponechány libovolnému,
nesystematickému rozhodování obcí
a okresů. Neboť leží na bíledni,
že namnoze neobyčejně různé odměňování
jedněch a těchže výkonů stejnorodými
korporacemi, a vědomí, že zaměstnanci
nalézají se s celou svojí existencí,
abychom tak řekli "ve vzduchu", činí
služebnictvo obecních a okresních korporací
neobyčejně nespokojeným, a urovnání
těchto differencí mezi personálem a zaměstnavatelem
jest a bude nanejvýše žádoucím.
Vzhledem k tomu navrhujeme:
"Vysoký sněme království Českého,
račiž se usnésti:
Zemskému výboru se ukládá, aby, přihlížeje
ku výsledkům šetření, které
poskytla anketa, uspořádaná za příčinou
úpravy poměrů právních i hmotných
samosprávného zřízenectva a služebnictva,
a bera zřetel na přání, tlumočená
Ústřední Jednotou samosprávných
zřízenců obecních a okresních
v království Českém v Praze, a Jednotou
samosprávných úředníků
v Praze, se vším možným urychlením
vypracoval, a v nejblíže příštím
zasedání předložil návrh zákona,
vedle kterého právní a hmotné poměry
personálu našich samosprávných korporací
by byly upraveny.
Ve formálním ohledu budiž návrh tento
přikázán komisi pro záležitosti
obecní a okresní."
V Praze, dne 25. září 1911.
Nejvyšší maršálek zemský:
Návrh posl. J. Lauba a soudruhů v příčině
finančního zajištění místní
dráby Litomyšl - Polička - Jimramov.
Sněmovní tajemník dr. Haasz: (čte):
Návrh poslance Mag. Ph. J. Lauba a soudruhů v příčině
finančního zajištění místní
dráhy Litomyšl - Polička - Jimramov.
Slavný sněme! Výstavbou místní
dráhy Choceň - Litomyšl, která tvoří
jaksi prodloužení trati Halbstadt -Choceň,
připojena byla značná a hustě obydlená
oblasť k síti železniční, a sice
k trati sestátněné bývalé rak.
uh. společnosti státní dráhy, která
také vystavěla jmenovanou místní dráhu.
Avšak již tehdy bylo jisto, že trať Choceň
- Litomyšl nemůže býti ukončena
v Litomyšli, nýbrž že bude třeba
ji prodloužiti směrem na jih.
Skutečně byl koncem let devadesátých
minulého století vypracován projekt, jenž
měl za účel prodloužiti železnici
z Litomyšle do Poličky a který byl také
úředně projednáván.
Ve dnech 17. a 18. dubna 1895 byla o něm odbývána
revise tratě a staniční komise a linie výnosem
c. k. ministerstva obchodu ze dne 14. června 1895, č.
30.420 schválena, ovšem s tím omezením,
že zamýšlená odbočka až do
Proseče má býti vystavěna pouze do
Budislavi.
Po schválení trati zahájilo tehdejší
družstvo akci o udělení státní
a zemské podpory pro realisování svého
podniku.
Zemský výbor, vykonávaje usnesení
sněmu, k němuž se interessenti stran výstavby
předmětné dráhy obrátili, zabýval
se opětně uvažovaným železničním
spojením, které ovšem vztahovalo se na trať
Litomyšl - Polička.
Na podzim roku 1895 vyjednával zemsky výbor s interessenty
i s c. k. vládou a provedl potřebná šetření
technická a komercielní, jejichž výsledek
nebyl však takového rázu, že by bylo došlo
k vážnému jednání stran výstavby
této trati.
Příčina tohoto tehdejšího nepříznivého
stanoviska ležela v tom, že se jednalo v té době
o pokročilém již podniku místní
dráhy ze Skutče do Poličky, o které
se soudilo mylně, že by tato značnou část
dopravy, pokud by přišla v úvahu pro trať
Litomyšl - Polička, na sebe převedla.
Obdobné stanovisko zaujala vláda podle přípisu
c. k. ministerstva obchodu ze dne 26. listopadu 1895 čís.
20.322, které sdělilo, že nemůže
toho času vzhledem k zamýšlenému pojmutí
projektované místní dráhy ze Skutče
do Poličky do programu místních drah pro
rok 1896 pomýšleti na finanční súčastnění
se státu na projektu dráhy z Poličky do Litomyšle.
Usnesením sněmu ze dne 8. února 1896 byl
zemský výbor opětně poukázán
vzhledem k petici okresu Litomyšlského, aby opětně
uvažoval o hospodářské prospěšnosti
železničního projektu Litomyšl - Polička
a nová jednání s c. k. vládou stran
podpory tohoto projektu zahájil.
Přihlížejíc k okolnostem obsaženým
v petici okresu Litomyšlského, vyznělo nové
šetření komercielní sice příznivěji,
avšak v dalším projednávání
projektu nemohlo býti pokračováno, ježto
přípisem ze dne 2. ledna 1897 č. 2724/I,
řízeným na zemský výbor, setrvalo
c. k. ministerstvo železnic na dříve zaujatém
stanovisku.
Vzhledem k tomuto stavu věci byla akce, směřující
k výstavbě místní dráhy Litomyšl
- Polička skoro celé desetiletí zadržena
a oživla teprve poznovu, když interessenti moravští
vystoupili s projektem Nové Město na Moravě
- Jimramov, který v jižním směru měl
být prodloužen do Křižanova a odtud do
Meziříče.
Bylo přirozeno, že interessenti kraje Litomyšlského
a Poličského uchopili se opětně dřívější
myšlenky, zříditi železniční
spojení z Litomyšle do Poličky a vésti
je odtud dále do Jimramova ke spojení s linií,
kterou se zabývají súčastnění
interessenti na Moravě.
Nově sestoupivší se družstvo pro trať
Litomyšl - Polička - Jimramov, které sestává
ze zástupců samosprávných korporací,
súčastněných okresů a měst,
předložilo počátkem února 1910
c. k. ministerstvu železnic generální projekt
uvažované trati za účelem odbývání
revise trati a staniční komisse.
Řízení tato, na nichž súčastnil
se zástupce zemského výboru král.
Českého, odbývala se ve dnech 13. - 15. září
1910 a měla vesměs příznivý
výsledek.
C. k. ministerstvo železnic schválilo výnosem
ze dne 26. července 1911 č. 56.599 ex 1910/3 trať
Litomyšl - Polička - Jimramov co podklad pro sestavení
podrobného návrhu, k jehož vypracování
družstvo již přistoupilo.
Současně zahájeno jednání s
řiditelstvím pro tratě společnosti
státní dráhy v příčině
stanovení zařízení v připojovací
stanici litomyšlské a s družstvem místní
dráhy Jimramov - Nové Město stran nově
projektované stanice v Jimramově.
K žádosti družstva vypracovalo železniční
oddělení zemského výboru technické
a komerční dobrozdání v příčině
uvažované trati a doručilo je výnosem
ze dne 19. ledna 1911 číš. 13.739/10/V.
V závěrku téhož nedospívá
sice dotyčný operát ke skvělému
výsledku finančnímu, poukazuje však
na nevšední význam uvažované místní
dráhy, jednak pro uspokojení místního
gravitačního obvodu jejího, jednak pro slevnění
provozní přepravy v oblasti, do které spadají
města: Pardubice, Choceň, Litomyšl, Polička,
Německý Brod, Tišňov a Brno.
V závěrku svého operátu konstatuje
zemský výbor, že zamýšleným
pokračováním místní dráhy
od Jimramova směrem k jihu budou příjmy dopravní
podstatně rozmnoženy.
Lze očekávati, že c. k. vláda po bedlivém
uvážení hospodářské a
dopravní důležitosti uvažovaného
podniku Litomyšl - Polička v prodloužení
do Jimramova a ve spojení s tratí moravskou Jimramov
- Nové Město zaujme příznivé
stanovisko, pokud se týče uvedení téhož
v život.
Družstvo, jsouc si vědomo, že vážné
projednávání podniku tohoto bude se strany
zemské a státní správy posuzováno
od výše obětí, které súčastněné
kruhy jsou odhodlány přinésti za účelem
krytí části rozpočteného nákladu,
zavedlo v tom směru jednání s místními
zájemníky, které mělo doposud vesměs
příznivé výsledky.
Sluší podotknouti, že výše doposud
upsaných příspěvků na zakoupení
kmenových akcií se strany súčastněných
autonomních korporací činí K 600.000.
Interesované kruhy odhodlaly se ku těmto prozatímním
obětem v uvážení důležitosti
tohoto projektu s ohledem na zájmy zemědělství,
obchodu a živností a v tom přesvědčení,
že uskutečnění zamýšleného
podniku záhy probudí podnikavost průmyslovou
a obchodní v krajině, která má všechny
podmínky k tomu potřebné a že také
otevřeny budou i pro tratě sousední nové,
potažmo prohloubeny budou stávající
již prameny hospodářské prosperity.
Berouce zřetel k těmto momentům, činíme
návrh:
1. projekt místní dráhy Litomyšl - Polička
- Jimramov doporučuje se k brzkému provedení
z naprosto nutných ohledů národohospodářských
k doplnění prostředků komunikačních
v jihovýchodních Čechách.
2. C. K. vláda se vyzývá, aby podniku místní
dráhy z Litomyšle přes Poličku do Jimramova
věnovala přiměřenou pozornost, aby
snahy po zřízení tohoto železničního
spojení podporovala a aby s družstvem po ukončení
technického řízení zahájila
co nejdříve jednání ohledně
zajištění tohoto důležitého
podniku cestou garancie státní pro 70 proc. kapitálu
rozpočtového.
V ohledu formálním navrhuje se přikázání
těchto návrhů komisi pro veřejné
práce bez prvního čtení.
Nejvyšší maršálek zemský:
Návrh posl. dr. Karla Baxy a spolupodepsaných
v příčině stavby místní
dráhy Pečky - Poděbrady - Nový Bydžov
- Hořice.
Sněmovní aktuár dr. Šafařovič
(čte): Návrh poslance dr. Baxy a spolupodepsaných
v příčině stavby místní
dráhy Pečky - Poděbrady - Nový Bydžov
- Hořice.
Slavný sněme!
Již počátkem let devadesátých
jednalo se o železnici směrem severovýchodním,
která by protínala rozsáhlou oblast království
Českého, ohraničenou tratí Kolín
- Praha a Choceň - Hronov, liniemi to sestátněné
společnosti státní dráhy.
Běží tu o příčnou dráhu,
která odbočuje ze stanice Pečky na dr. společnosti
státní dráhy, protíná naznačeným
směrem linie severozápadní a jihoseveroněmecké
spojovací dráhy a českých obchodních
drah a připojuje se u Hronova opět na trať
společnosti státní dráhy.
Kruhy, které již tehdy usilovaly o zřízení
tohoto železničního spojení, měly
na mysli vyjíti vstříc zájmům
průmyslu, obchodu a zemědělství tím
způsobem, že by se vůbec umožnila doprava
železniční pro značné množství
zboží, které doposud bylo odkázáno
na dopravu po nápravě, hlavně že by
se zkrátily ruty dopravní pro dovoz uhlí
a vývoz surovin a takto docílilo se úspor
na nákladech režijních.
Došlo i k předložení generelního
projektu zamýšlené železnice a měli
súčastnění interessenti při
prohlídce tratí příležitost,
svými projevy zdůrazniti potřebu tohoto spojení.
Již z naprosté jednomyslnosti učiněných
vyjádření se strany interessentů,
posuzujících záležitost dráhy
z různých hledisek, jde zajisté nejlépe
na jevo, jak naléhavě již v té době
pociťovala se potřeba železnice zamýšleným
směrem.
Avšak vzdor veškerému úsilí nepodařilo
se tehdejším zástupcům zájemníků
následkem celé řady nepříznivých
okolností přivésti své snahy na cestu,
na které by mohly dojíti uskutečnění.
Nyní, po delší době, kdy provedením
sestátnění nastaly změny co do poměrů
se sousedními drahami, které při zamýšleném
spojení půjdou v úvahu, uchopili se opět
místní zájemníci myšlenky, uvésti
v život železnici, o niž se jedná, a omezili
svůj projekt na linii, která vede z Peček
přes Poděbrady, Král. Městec a Nový
Bydžov do Hořic.
Zde by se připojila na podnik dráhy z jiné
strany sledovaný, který tvoří pokračování
dříve uvedeného směru k severovýchodu.
Družstvo, které si postavilo úkol, vystaviti
tuto dráhu a které sestává ze zástupců
samosprávných korporací, zahájilo
již úřední jednání předložením
generelního projektu za účelem revise trati
a staniční komise, kterážto řízení
se odbývala za účasti delegáta zemského
výboru království Českého ve
dnech 19. a 21. října 1909 a měla vesměs
příznivý výsledek.
Vynesením ze dne 7. června 1910 čís.
2943/3 schválilo c. k. ministerstvo železnic část
tratě z Peček přes Poděbrady do Král.
Městce, a podle vynesení ze dne 7. června
1911 č. 4780/3 druhou část z Král.
Městce přes Nový Bydžov do Hořic
k připojení na nově projektovanou trať
Hořice - Král. Dvůr - Hronov - Náchod.
Taktéž byla poskytnuta zemskému výboru
král. Českého příležitost,
tímto důležitým projektem se zabývati.
Podle přípisu téhož ze dne 6. srpna
1909 č. 99.089/V uvolil se zemský výbor,
provésti komerční šetření
k tomu účelu, aby z ohledu komerčního
mohlo býti zaujato stanovisko jednak k celému projektu,
jednak i k navrženým variantám v trati Král.
Městec - Nový Bydžov.
Komercielní šetření, které zemský
výbor vykonal, poskytlo průkaz o nevšedním
hospodářském významu uvažované
linie Pečky - Hořice a bylo podkladem pro definitivní
rozhodnutí ministerstva železnic stran vedení
trati mezi Král. Městcem a Novým Bydžovem.
Družstvo mezi tím pokračovalo v technickém
řízení a přistoupilo k vypracování
detailního projektu, aby mohly býti co nejdříve
opatřeny podklady technické pro definitivní
stanovení nákladu zařizovacího.
Současně zahájeno jednání s
c. k. řiditelstvím severozápadní dráhy
a společností státní dráhy
v příčině stanovení zařízení
v připojovacích stanicích.
Konečně zavedeno i jednání s místními
zájemníky stran upsání části
rozpočteného nákladu stavebního v
kmenových akciích a sluší podotknouti,
že tato akce měla doposud příznivý
průběh, an se strany přímo súčastněných
autonomních korporací byla doposud upsána
částka 1,210.000.
Interessované kruhy odhodlaly se k těmto prozatímním
obětem v uvážení důležitosti
tohoto projektu s ohledem na zájmy zemědělství,
obchodu a živnosti a v tom přesvědčení,
že uskutečnění zamýšleného
podniku záhy probudí podnikavost průmyslovou
a obchodní v krajině, která má všechny
podmínky k tomu potřebné a že také
otevřeny budou i pro tratě hlavní nové,
potažmo prohloubené stávající
již prameny hospodářské prosperity.
Dlužno tu poznamenati, že linie, o niž jde, probíhá
jednak krajinou neobyčejně živnou, jinak spojuje
důležité závody průmyslové
a umožňuje konečně pohodlnou dopravu
surovin, řepy a řízků v těch
směrech, kde jí doposud postrádaly.
Konečně nelze opomenouti, že uvažovaným
projektem má se docíliti zkrácení
dopravní cesty pro slezské a vnitrozemské
uhlí a připojení attrakčního
obvodu nejkratším směrem k regulovanému
a uplavněnému toku labskému.
Berouce zřetel k těmto momentům, činíme
návrh:
Slavný sněme, račiž se usnésti:
1. Projekt místní dráhy Pečky - Poděbrady
- Nový Bydžov - Hořice doporučuje se
k brzkému provedení z naprosto nutných ohledů
národohospodářských k doplnění
prostředků komunikačních v severovýchodních
Čechách.
2. C. k. vláda se vyzývá, aby podniku místní
dráhy z Peček přes Poděbrady a Nový
Bydžov do Hořic věnovala přiměřenou
pozornost, aby snahy po zřízení tohoto železničního
spojení podporovala a aby s družstvem po ukončení
technického řízení zahájila
co nejdříve jednání ohledně
zajištění tohoto důležitého
podniku cestou garancie státní pro 70 proc. kapitálu
rozpočtového.
Ve formálním ohledu navrhujeme, aby tento návrh
byl odkázán komisi pro veřejné práce.
Nejvyšší maršálek zemský:
Naložím s těmito návrhy dle jednacího
řádu.
Ich werde diese Anträge der geschäftsordnungsmäßigen
Behandlung zuführen.
Byla mně též podána řada dotazů
na J. J. pana místodržitele.
Dotaz p. posl. dra Luboše Jeřábka a soudr.
na místodržitele království Českého
ve příčině bytových poměrů
na Malé straně a stavby budovy technických
departementů c. k. místodržitelství.
Sněmovní aktuár dr. Šafařovič
(čte): Dotaz posl. dra Luboše Jeřábka
a soudr. k c. k. místodržiteli král. Českého
ve příčině bytových poměrů
na Malé Straně a stavby budovy technických
departementů c. k. místodržitelství.
Vaše Jasnosti!
Neudržitelný stav bytových poměrů
na Malé Straně, kdysi nejzámožnější,
nyní materielně nejzanedbanější
čtvrti pražské, který vyšetřili
jsme v interpellacích ze dne 29. září
1908 a 3. února 1910, na něž tuto výslovně,
vzhledem k datům uvedeným poukazujeme, zhoršil
se dalším ještě najímáním
celých bytů a zakupováním dalších
domů pro účely státních úřadů
i zemského výboru tou měrou, že otázka
tato, kterou trpí dnes téměř všechny
vrstvy obyvatelstva malostranského, stala se tak akutní,
že nelze ji řešiti více pouhými
sliby a nadějemi na dohlednou nápravu, nýbrž
bezodkladnými skutky, pronikavým a cíle vědomým
řešením.
Tím jest jedině uvolnění celé
řady bytů pro státní a zemské
úřady najatých a vrácení jich
účelům obytným, nemá-li zejména
obchodnictvo a živnostnictvo malostranské, které
v krásné této a vývoje schopné
čtvrti obytné bez tak již živoří,
utrpěti škod přímo nenahraditelných.
Bohužel ale dosavadní a jak otevřeně
a loyálně konstatuji, opravdu nejšlechetnějšími
pohnutkami nesené snahy povolaných činitelů
lokálních, zejména c. k. místodržitelství
i obce pražské, které od let zasazují
se o nápravu - zprvu postavením buď vhodné
budovy pro c. k. místodržitelství v král.
Českém, později alespoň vhodné
budovy pro technické úřady a departementy
c. k. místodržitelství - nenašly a nenacházejí
dosud ani ohlasu, tím méně žádoucí
podpory vlád vídeňských, zejména
c. k. ministerstva financí, které akci tuto po léta
maří, ač dá se provésti bez
jakýchkoliv značnějších obětí
finančních, ba naopak znamená úsporu
na obrovském nájemném nyní placeném.
A přece je povinností vlády stejně
měřiti a na pomoc přispěchati i městskému
obyvatelstvu - tam, kde existenční a sociální
poměry bez viny obyvatelstva stávají se přímo
zoufalými - a to aspoň s touže blahovolností
a ochotou, s jakou vychází se vstříc
obyvatelstvu venkovskému, živelní katastrofou
neb neúrodou v existenčních zájmech
ohroženému.
Za okolností těchto nezbývá, než
správným, ale důrazným vylíčením
poměrů zdejších ukázati na neudržitelnost
dosavadního stavu, stále ještě se zhoršujícího
a energicky domáhati se nápravy a sice bezodkladným
početím stavby aspoň pro část
úřadů a departementů c. k. místodržitelství,
pro něž již dnes obcí pražskou jsou
vyhledána vhodná místa. A to nejen v naději,
že dojde k této nezbytné záchranné
akci, ale že stát konečné i proti král.
hl. městu Praze jako hlavnímu městu nejpoplatnější
země v této říši vykoná
svoji povinnost vybudováním aspoň - i zevnějškem
- trochu slušných budov úředních,
o něž v krásném tomto městě
hůře jest postaráno, než v mnohém
zastrčeném provinciálním městě
sousední říše německé.
Za těchto okolností zde vylíčených
kladou podepsaní k Vaší Jasnosti tento uctivý
dotaz:
1. Je Vaší Jasnosti známo, že neudržitelné
poměry bytové na Malé Straně v posledních
letech ještě se zhoršily dalším najímáním
bytů pro c. k. státní úřady?
2. Hodlá Vaše Jasnost mocí svého úřadu,
zejména správným vylíčením
těchto poměrů a důrazným zakročením
u povolaných činitelů, se domáhati
nápravy vyvoláním souhlasu ku stavbě
výše uvedených budov a rychlým provedením
této?
3. Hodlá Vaše Jasnost, pokud ku stavbě této
nedojde, zabrániti dalšímu ještě
zhoršení tím, že další byty
pro c. k. úřady místodržitelské
a ostatní najímány a zakupovány nebudou?
Nejvyšší maršálek zemský:
Dotaz dra Hliňáka a soudruhů k Jeho Excellenci
náměstku krále o rušení práv
českých živnostníků na libereckém
trhu.
Sněmovní aktuár dr. Šafařovič
(čte): Dotaz dra Hliňáka a soudruhů
k Jeho Excellenci náměstku krále o rušení
práv českých živnostníků
na libereckém trhu.
Liberecká policie a úřady města Liberce
při každé příležitosti osvědčují
ku příslušníkům Českého
národa, kteří v Liberci národnost
svou osvědčují veřejně, sveřepou
přímo zášť.
Ke skutkům neomluvitelné takové zášti
sluší přiřaditi i tuto skutečnost:
Všem českým obchodníkům a živnostníkům,
provozujícím obchody s potravinami, zejména
s ovocem, kteří přihlásili se v Liberci
a v okolí jeho k obcovací řeči české,
nedovoluje tržní policie liberecká provozování
živnosti na veřejném trhu a to násilně
a postavením stráže policejní před
prodejní místa jejich.
Dokonce i takovým živnostníkům, kteří
samému Liberci daně a přirážky
platí, a kterým městská rada liberecká
vydala živnostní listy svědčící
právě na místo na tržišti, se tak
stalo, že policejní svévolí zmařilo
se jim provozování živnosti na místě,
na které živnostní list jejich zní.
Uvádíme jen příkladem Anastazii Hladíkovou
a Josefa Zúzu, kteří mají takové
živnostní listy a kteří přece
nesmějí na tržišti, na které jejich
živnostní listy svědčí, živnost
svou provozovati.
Stejně stalo se růžodolskému obchodníku
s ovocem Čermákovi, kterému postavili strážníky
dokonce před prodejní místo jeho na soukromém
pozemku. Obchodník tento, když mu strážníci
násilím znemožnili prodej, zboží
své rozdal!
Marii Pšeničkové, která přísluší
do Liberce a která má živnostní list,
svědčící na výroční
a týdenní trhy, nedovolili stejným způsobem
provozovati živnost na trzích. Policejní inspektor
Nečásek vyhnal ji z malého náměstí
a když se proti tomu ohražovala, jí hrozil, jest-li
jí to není vhod, že nebude směti choditi
ani na trhy týdenní.
Jelikož dle řádu živnostenského
s předměty denní potřeby lze obchodovati
i na ulici a dům od domu, všichni návštěvníci
trhu mají míti stejná práva a každému
jest volno veřejné trhy obesílati se zbožím
připuštěným do obchodu, nelze surové
toto řádění liberecké samosprávy
označiti jinak, než jako brutální zneužití
úřední mocí, namířené
na zničení těch českých obchodníků
s ovocem a potravinami, kteří se "opovážili"
přiznati se k obcovací řeči české.
Toto jednání jest Vaší Excellenci následkem
podané stížnosti známo.
Dovolujeme si proto tázati se:
Jak může Vaše Excellence omluviti, že takové,
města evropského nedůstojné úřední
násilí trpí?