Zemskému sněmu přísluší
správa vlastních jeho vnitřních záležitostí,
zároveň pak jest sněm správcem záležitostí
zemských a hlavou veškery místní samosprávy.
Ve směrech těch sněmu zemskému náleží
zejména:
a) Stanoviti svůj jednací řád, v mezích
zásad dotyčným zákonem stanovených;
ověřovati volby poslanců; voliti veškeré
funkcionáře sněmovní, udíleti
dovolenou poslancům a svolovati k jich zatčení
a trestnímu stíhání.
b) Vésti vrchní správu veškerého
jmění bývalého fondu domestikálního,
jakož i všech ústavů, fondův a
nadací k zemskému jmění patřících,
neb z něho zřízených, dále
pak též udíleti souhlas ke zcizení statků
komorních; zejména vyhrazeno jest sněmu,
zkoušeti, upravovati a schvalovati každoročně
rozpočty a účty zemské i všech
ústavů, fondů a nadací právě
zmíněných, používati výtěžků
všech dotyčných předmětů
majetkových a rozhodovati o prodeji, trvalém obtížení
neb zavazení kmenového jmění země,
fondů a ústavů, zřízených
neb vydržovaných z prostředků zemských;
raditi a usnášeti se o tom, jak mají býti
opatřeny prostředky potřebné k úhradě
vydání zemských, pokud k tomu nestačí
výtěžky že zemského jmění;
spravovati zemské dluhy, uzavírati je a pečovati
o vyplnění povinností zemi z nich plynoucích;
dávati instrukce zemskému výboru, zkoumati
a schvalovati každoročně zprávu o jeho
činnosti; systemisovati místa zemských úředníků
a sluhů, určovati jejich platy, jejich výslužné
a zaopatřovací platy vdov a sirotků po nich,
pokud to vše zcela neb z části zemskému
výboru, ředitelstvům zemských ústavů
a pod. usnesením sněmu nebude ponecháno;
určovati způsob, jak se jmenují úředníci
a sluhové zemští, stanoviti pro ně disciplinární
řád a vůdčí zásady pro
jejich úřadování; doplňovati,
měniti neb rušiti stanovy různých zemských
ústavů, pomocných úřadů,
poradných sborů a pod., organisovati zvláštní
dozor nad vedením zemských účtů,
jakož vůbec dohlížeti na veškerou
správu zemskou.
c) Sněmu zemskému přísluší
vrchní dohled na veškeré orgány místní
samosprávy a rozhodování o jednotlivých
zvlášť důležitých opatření
jejich, jakož blíže stanoví příslušné
předpisy obecního řádu i zřízení
zastupitelstev okresních, nebo jak ještě stanoveno
bude zákony příštími.
Zemský sněm jest dále oprávněn,
raditi se a návrhy činiti ve všelikých
jiných záležitostech, do oboru vlastní
jeho příslušnosti sic nespadajících,
avšak nicméně zájmů království
Českého a jeho obyvatelstva se týkajících,
a to jak na vyzvání vlády tak i z popudu
vlastního.
Z usnesení sněmu, v § 38. a) a b) dotčených,
mají potřebí schválení panovníkova:
rozhodnutí o trvalém obtížení
neb zavazení kmenového jmění země
neb fondů a ústavů z prostředků
zemských zřízených neb vydržovaných;
usnesení, kterým se vypisuje zemská přirážka
k státním daním v míře vyšší
než 50 proc.
Zemský výbor jest vrcholný orgán veškeré
místní samosprávy království
Českého. Jakožto takový koná
v mezích platných zákonů dohled nad
touto samosprávou a vydává konečné
nálezy v záležitostech postupem samosprávných
instancí k němu došlých.
Zemský výbor jest výkonným a správním
orgánem zemského sněmu. Se zřetelem
k této vlastnosti náleží mu zejména:
a) zastupovati zemské zastupitelstvo ve všech záležitostech
právních, konati právo patronátní
i presentační zemi příslušející;
b) vykonati přípravy pro zasedání
sněmu a uváděti ve skutek jeho usnesení;
c) vésti běžnou správu veškerého
zemského jmění, všech fondů,
nadací, ústavů a pod., jakož i sestavovati
návrh každoročního rozpočtu zemského,
prováděti v mezích schváleného
sněmem rozpočtu veškeré finanční
hospodářství země a sestavovati závěrky
účetní;
d) říditi službu úředníků
a sluhů zemské správy a konati nad nimi moc
disciplinární;
c) činiti na vlastní zodpovědnost v oboru
správní působnosti sněmu s výhradou
dodatečného jich schválení zatímná
opatření o věcech, které jeví
se býti neodkladnými.
Podrobné předpisy o působnosti zemského
výboru shrnuty buďtež v instrukci, usnesením
sněmu vydanou. V instrukci té budiž i stanoveno,
kterak zemský výbor, pokud v mezích právomoci
své jmenuje úřednictvo a služebnictvo,
má předsejíti, aby za přesného
šetření předpisů kvalifikačních
k příslušníkům obou národností
přiměřený konán byl zřetel.
Připomenutí. Bližší rozvedení
předpisů odst. VI. vyhrazuje se době, ve
které by osnova tato stala se předmětem jednání
povolaných činitelů.
Změny zřízení zemského a volebního
řádu sněmovního uskutečniti
lze jen zákonem zemským, pro nějž za
přítomnosti nejméně tří
čtvrtin poslanců hlasovaly aspoň dvě
třetiny přítomných.
V ohledu formálním se žádá, aby
tento návrh přikázán byl 39ti členné
komisi, jež k projednávání politicko-národních
předloh vládních a iniciativních návrhů
s nimi souvisících má býti zvolena.
V Praze, dne 30. září 1910.
Nejvyšší maršálek zemský:
Naložím s těmito návrhy dle jednacího
rádu.
Ich werde diese Anträge der geschäftsordnungsmäßigen
Behandlung unterziehen.
Byla mně odevzdána čelá řada
dotazů na Jeho Excellenci pana místodržitele.
Dotaz poslance Josefa Sochora a soudruhů ohledně
úlev a poskytnutí podpor ku zmírnění
nedostatku a bídy v krajinách stižených
katastrofální pohromou.
Sněmovní tajemník dr. Haasz (čte):
Dotaz posl. Josefa Sochora a soudruhů na Jeho Excellenci
c. k. místodržitele pro království České
ohledně úlev a poskytnutí podpor ku zmírnění
nedostatku a bídy v krajinách stížených
katastrofální pohromou.
Abnormální povětrnost, která trvala
v hlavních měsících sklizně
až do polovice září, způsobila
venkovskému obyvatelstvu katastrofální pohromu.
Všecky vyšší polohy východních
a severovýchodních Čech, celá Českomoravská
vysočina, pánev budějovická a plzeňská,
horská krajina šumavská a valná část
hornatiny v poříčí Berounky a Podbrdska,
celkem přes 100 soudních okresů - nalézá
se následkem této pohromy v poměrech velice
krušných.
Hlavní plodiny těchto krajů: oves, brambory
a píce byly zkázonosnou povětrností
buď úplně zničeny nebo znehodnoceny.
Z tří set tisíc hektarů zemáků,
jež se v království Českém letos
nasázely, sklidí se jen malé množství
hlíz zdravých.
Lze odhadovati, že v krajích výše uvedených
přijde na zmar 15 až 20 millionů metr. centů
zemáků, hlavní potraviny lidské. a
nejdůležitější pícniny zvířecí.
A konečně značná část
bramborů sklizených shnije v prvních měsících
zimních ve sklepích a krechtech, jsouc již
z pole nakažena.
Druhá hlavní plodina popsaných obvodů:
oves, jehož prodejem hradí se daně, hospodářská
režie a jiná vydání, byl úplné
zničen nebo znehodnocen. Ještě dnes leží
tisíce hektarů vzrostlého ovsa na polích,
poněvadž znehodnocené zrno a zkažená
sláma nestojí ani za sklizeň. Z pěti
set tisíc hektarů, na nichž se letos v král.
Českém oves pěstoval, připadá
celých tři sta tisíc hektarů na krajiny
z předuvedené. A tu lze páčiti škodu
jen na ovsu způsobenou na 40 millionů korun, počítáme-li
že zničeny byly zde jen 3 milliony metr. centů
zrna.
Třetí hlavní plodina těchto krajů:
pícniny, byly rovněž z veliké části
poškozeny. Jenom menší díl sen lučních
a jetelových dostal se pod střechu ve stavu zdravém,
kdežto otavy zničeny byly dokonale a s nimi i jiné
picniny, jako hrách, vikev, bob, směsky atd. Následky
toho pro chov dobytka budou nedozírné.
Důsledky pohrom nezůstanou však obmezeny jen
na rok letošní, ale těžce stihnou i úrodu
příštího roku.
Tak setba ozimu jest buď znemožněna nebo valně
zdržena. Tisíce hektarů, jež byly letos
pro ozim určeny, nebude možno osíti. Práce
podzimní není možno provésti se žádnou
intensitou, což přivodí zhoubné následky
příští úrodě.
Pro setbu jarní nebude pak dostatečného množství
osiva a co bude, bude jakosti naprosto nevhodné. Drobní
zemědělci a rolnictvo zadlužené neseženou
dostatečného úvěru k nákupu
dokonalého osiva.
Pohroma pak dovršena jest neobyčejným rozšířením
slintavky a kulhavky, která znemožňuje rolnictvu
zpeněžiti alespoň dobytek ku získání
hmotných prostředků.
Rolnictvo a živnostnictvo v těchto obvodech s obavou
vzhlíží k budoucí době a strach
před hladem v chudých vrstvách lidu jest
tu všeobecný.
Jest především povinností státu,
aby tu bezodkladně podal ruku pomocnou!
Z toho důvodu táží se podepsaní:
Jest Vaší Excellenci znám trudný stav
venkovského obyvatelstva těchto krajin?
Jest Vaše Excellence ochotna působiti na c. k. vládu,
aby bezodkladně vyšetřila katastrofální
pohromu námi zde stručně popsanou a zahájila
nouzovou akci v největším rozsahu?
Jest Vaše Excell. dále ochotna celým svým
vlivem zasaditi se:
1. aby c. k. vláda nařídila neprodleně
odpis c. k. daní nejen za rok 1910, ale i za rok příští
1911?
2. aby poskytla zvláštní přiměřený
obnos nouzový ze státních prostředků
Raiffeisenkám, družstvům zemědělské
radě atd. k nákupu osiva a bramborů k sázení?
3. aby svépomocným společenstvům v
krajinách postižených udělila mimořádnou
podporu a především družstvům lnářským,
mlékařským, skladištním, nákupním,
melioračním a pro chov dobytka?
4. aby odepsala rovněž řemeslníkům,
živnostníkům a obchodníkům v
krajinách uvedených c. k. daně za rok 1910
a 1911, poněvadž oni stejně těžce
ponesou důsledky katastrofy jako zemědělci?
5. aby ihned snížila tarify na drahách pro
dopravu pícnin a semen?
6. aby vzala největší zřetel k těmto
krajinám při provádění vodních,
železničních a silničních staveb?
7. aby konečně dohodla se s českým
odborem rady zemědělské pro král.
České, s Ústřední jednotou
hospod. společenstev pro král. České,
s Melioračním svazem, Svazem pěstitelů
zemáků a Zajišťovacím svazem českých
spolků pro vzájemné pojišťování
dobytka, jaké další prostředky předsevzíti
ku zmírnění nouze a k odstranění
zhoubných národohospodářských
důsledků letošní katastrofy?
V Praze, dne 30. září 1910.
Nejvyšší maršálek zemský:
Dotaz posl. dra. Viškovského, A. Slavíka
a soudr. v záležitosti zavlečení slintavky
a kulhavky do Čech.
Sněmovní tajemník dr. Haasz (čte):
Dotaz poslanců dra. Karla Viškovského, A. Slavíka
a soudruhů k Jeho Excellenci panu c. k. místodržiteli
království Českého Karlu hraběti
z Coudenhove v záležitosti zavlečení
kulhavky a slintavky do Čech.
V poslední době zavlečena byla do Čech
nebezpečná nákaza zvířecí,
kulhavka a slintavka, která povážlivě
se rozšířivši, způsobila zamoření
40 politických okresů v Čechách. Není
o tom pochyby a jest též úředním
šetřením zjištěno, že zavlečení
nákazy této stalo se z Rumunska, cestou přes
Halič a že příčinou zavlečení
bylo uvolnění veterinářských
opatření a ochranných předpisů
vůči dovozu dobytka z krajin nákazou postižených.
Uvolnění toto bylo koncesí c. k. vlády
vůči tlaku kruhů konsumentských a
zejména vůči agitaci sociální
demokracie pro zlevnění masa. Výsledek této
ukvapené ochoty se strany c. k. vlády jest nyní
na bíledni: S jedné strany zamořena řada
zdravých okresů nebezpečnou nákazou
a poškozeny těžce tamní zemědělské
vrstvy na svém majetku, s druhé strany způsobeno
bylo uzavření četných okresů,
které až dosud přispívaly k zásobování
měst a průmyslových středisk a snížen
tak dovoz dobytka do těchto míst a způsobena
byla situace pro tržbu na dobytek nepříznivější
než dříve.
Čin c. k. vlády nazvati lze proto nejen nerozváženým,
nýbrž i nejvýše nešťastným
a to jak pro zájemníky zemědělské,
tak i pro konsumenty masa. C. k. vláda ocitla se takto
ve své zásobovací politice na cestě,
která vede zcela jinam, než toho žádá
ne snad zájem zemědělský, nýbrž
právě zájem spotřebitelů.
Chěla-li c. k. vláda ukázati veřejnosti,
že rozšířená agitace, volající
po bezpodmínečném uvolnění
hranic a dovozu dobytka vůbec na trhy dobytčí
ve spotřebních centrech jest zásadně
mylná a dobré věci škodliva, pak tímto
svým opatřením důkaz tento provedla.
Ovšem že provedla jej stejně na účet
zemědělstva jako konsumu. Jiná jest však
otázka, zda-li, jest správno a důvodno, aby
c. k. vláda ustupovala demagogii jistých stran a
podvolovala se diktátu ulice i tehdy, když ohrožují
se tím bez jakéhokoli prospěchu pro konsum
vážné zájmy domácí produkce,
jak se to stalo právě v tomto případě.
Země naše, která po mnoholetém snažení
a obětech práce i peněz byla konečně
zbavena nebezpečných nákaz dobytka, dána
jest jim opětně v šanc; chov dobytka, nacházející
se v utěšeném rozvoji, jest ohrožen a
rozvoj jeho v mnohých okresech zastaven, vývoz dobytka
chovného do ciziny, pramen to výživy četných
pohraničných okresů, stal se pochybným
a bude nepochybně zakázán. Vyhubení
nákazy vyžádá si obětí
peněžitých a uzavírky okresů
i jednotlivých stájí způsobí
nejen stagnaci na trzích dobytčích, nýbrž
i v nynější době podzimních prací,
hlavně v krajinách řepoplodných, materielní
škody pro rolnictvo do statisíců, ba millionů
sáhající. A poměry těmito poškozen
bude zároveň i konsum.
Tážeme se: Kdo nahradí zemědělstvu
škody, způsobené oním nedosti uváženým
experimentem, jímž c. k. vláda chtěla
jistým kruhům vyjíti vstříc?
Má zemědělství nadále býti
vydáno v šanc veterinárské a spotřební
politice, která za okamžitý úspěch
a za chvilkové umlčení křiku demagogie
obětuje majetek zemědělství a výsledek
jeho mnohaleté snahy a práce v oboru chovu dobytka?
C. k. vláda, chce-li zahájiti správnou politiku
jak ve prospěch spotřeby, tak i domácí
produkce, musí si býti vědoma toho, že
náležité zabezpečení rychle rostoucí
spotřeby masné, pokud potíže zásobování
netřeba hledati jinde, než v produkci dobytka (a tomu
jest z největší části tak), musí
v prvé řadě založeno býti na
domácím chovu dobytka a že dovoz z ciziny,
když již smlouvami se státy balkánskými
byl koncedován, může nanejvýše
sloužiti k regulaci trhu v dobách nedostatku a že
dodati může jen jisté, méně hodnotné
druhy masné. Politika však, která podporuje
dovoz cizího masa neb dobytka na újmu a s obmezením
domácího chovu, jest politika člověka,
který řeže větev, na níž
sedí.
Rychle rostoucí konsum masný vyžaduje značně
zvýšenou péči a pozornost vůči
zdraví a chovu dobytka. Zde leží veliké
pole působnosti pro politiku zásobovací,
která v tomto bodě spadá v jedno se zájmy
produkce.
Jest přímo protimyslné, když jisté
kruhy ve své nezřízené agitaci vůči
všemu, co jest agrární, štvou jedním
dechem proti takovému podporování produkce
dobytka z peněz veřejných, na druhé
straně však týmž dechem vytýkají
nedostatečnost této produkce. Očekáváme,
že c. k. vláda, vystihujíc zájem konsumu
na domácí produkci dobytka, projeví plnou
ochotu co do podpory tohoto odvětví, jak to nejvýše
jest na čase. Budiž tu upozorněno na program
ku zvelebení chovu dobytka, zpracovaný zemědělskou
radou pro království České (českým
odborem), jehož provádění zdržuje
se a zdrží se ještě proto, že zemědělské
radě nebylo dosud c. k. vládou dáno svolení
k ustanovení potřebných odborných
sil, které by přihlížely a napomáhaly
v jednotlivých territoriálních obvodech a
v organisacích chovatelů k provádění
onoho úkolu. Jest základním omylem, soudí-li
se, že akci zvelebovací v oboru chovu dobytka provésti
lze byrokratickou cestou neb prostým rozdílením
podpor bez organisace a soustavy. Naopak právě na
tuto organisační stránku, odborné
poučování atd., které bez kádru
odborníků na venkově exponovaných
provésti není možno, dlužno klásti
váhu a jest tedy třeba, by c. k. vláda také
s této stránky akci zemědělské
rady podporovala a provedení její urychlila.
U uvážení těchto důvodů
táží se podepsaní Vaší Excellence:
1. Jsou vlastní příčiny a důsledky
zavlečení kulhavky a slintavky do Čech Vaší
Excellenci známy?
2. Jest Vaše Excellence ochotna, učiniti veškerá
opatření proti dalšímu zavlečení
a k utlumení této nákazy?
3. Jest Vaše Excellence ochotna, doporučiti naléhavě
c. k. vládě, aby vyvarovala se opětného
zavádění takových opatření
v oboru dovozu dobytka, jimiž nakažlivé nemoci
do země se přenášejí?
4. Jest Vaše Excellence ochotna, učiniti opatření,
aby zemědělcům, kteří beze
své viny zavlečením nákazy byli hospodářsky
poškozeni, dostalo se přiměřeného
odškodnění?
5. Jest ochotna Vaše Excellence, doporučiti c. k.
ministerstvu orby, aby akci ku zvelebení chovu dobytka,
která radou zemědělskou jest projektována,
co nejvydatněji a v plném rozsahu podporovala?
V Praze, dne 30. září 1910.
Nejvyšší maršálek zemský:
Dotaz posl. V. Klofáče, Anýže a
soudr. k Jeho Excell. panu místodržiteli království
Českého hrab. K. Coudenhovovi.
Sněmovní tajemník dr. Haasz (čte):
Dotaz posl. V. Klofáče, Anýže, dra Šubrta
a soudr. k Jeho Excell. panu místodržiteli král.
Českého hraběti K. Coudenhovovi.
Zdražování veškerých potřeb
denního života stává se pro široké
lidové vrstvy opravdu již nesnesitelným. Netýká
se to jen masa a chlebovin, sorganisované kartely se starají
o to, aby zdraženy byly i ostatní potřeby a
to způsobem, který je stejně neslýchaný,
jako neoprávněný.
Podepsaní považují za svou povinnost Vás
jakožto politického správce království
Českého tázati se,
zda je Vaši Excellenci známo, zda konečně
vláda proti neodůvodněnému zdražování
životních potřeb je odhodlána sáhnouti
k opatřením, k nimž sáhnouti i za dnešního
zákonného stavu je kompetentní, a dál:
zda Vaše Excellence je ochotna, společně s
odbornými kruhy zemské správy zříditi
zemskou komisi zásobovací, jež měla
by přímý styk se zásobovací
komisí říšskou a starala se o náležité
zásobování celé země, kromě
toho pak příčiny různého zdražování
studovala a kde k jeho zamezení dnešní zákony
a nařízení stačí, dbala, by
těchto zákonů a nařízení
náležitě a bezohledně bylo užíváno?
Nejvyšší maršálek zemský:
Dotaz posl. Fr. Blahovce a soudruhů na Jeho Excell.
pana c. k. místodržitele království
Českého v příčině příštího
sčítání lidu.
Sněmovní tajemník dr. Haasz (čte):
Dotaz poslance Františka Blahovce a soudr. na Jeho Excell.
pana místodržitele v příčině
příštího sčítání
lidu.
Vaše Excellence! Vzhledem k tomu, že provozovací
předpis k příštímu sčítání
lidu v prosinci 1910 byl vládou již vydán a
v něm nebyla respektována vůle tohoto slavného
sněmu častěji manifestovaná, aniž
pak jasně vyslovené votum převážné
většiny rakouské sněmovny poslanecké,
aby při tom sčítání vedle obcovací
řeči byla zjištěna též národnost
obyvatelstva, nýbrž zůstalo při zjišťování
toliko "obcovací řeči", pojmu to
stvořeném ku nátlaku, činíme
na Jeho Excellenci pana místodržitele jako šefa
politické správy v království Českém
následující dotaz:
1. Co učinil a co ještě učiniti hodlá
pan místodržitel, aby bylo dosaženo pokud možná
nestranného sčítání a zamezen
veškerý nepřístojný nátlak
na obyvatelstvo v tomto smyslu, jak to slibuje komuniké
k provozovacímu předpisu ku sčítání
lidu? Budou dotyčné normy publikovány, aby
obyvatelstvo zvědělo, že úřady
státní hodlají je před veškerým
nátlakem chránit, nebo zůstane při
pouhém, mnohem méně účinném
interním rozkazu podřízeným úřadům?
2. Hodlá Jeho Excellence zejména podobným
výnosem, jaký vydán byl 28. prosince 1900
pro předešlé sčítání,
ale tentokráte v čas a řádně
publikovaným, postarati se o to:
a) aby při vyplňování rubriky "obcovací
řeč" ponechána byla každé
hlavě rodiny volnost, pro sebe a členy rodiny udati
obcovací řeč svobodně, pokud se však
osob v domácnosti žijících, ale k rodině
nepatřících týče, aby tyto
rozhodovaly o své obcovací řeči samostatně?
b) aby orgány sčítání provozující
a jiné osoby nepovolané vystříhaly
se veškerého nátlaku a nepřístojného
"poučování obyvatelstva"?
c) aby zamezeny byly dodatečné a samovolné
změny a škrty v operátech sčítacích,
hlavně v tom směru, aby rubrika "obcovací
řeči" zůstala tak, jak ji strany původně
vyplnily?
d) aby platil pro celé království pouze jeden
výklad pojmu "obcovací řeči"
a aby tudíž byla přítrž učiněna
agitaci německých stran politických, které
obyvatelstvu podávají různý výklad
tohoto pojmu dle toho, jedná-li se o obce převážně
české nebo o obce s většinou německou?
V Praze, dne 30. září 1910.
Nejvyšší maršálek zemský:
Dotaz posl. Dr. Hliňáka a soudruhů k
Jeho Excellenci náměstku krále ohledně
zneužívání úřední
moci starostou Františkem Veitem v Novém Světě-Harrachově.
Sněmovní tajemník dr. Haasz (čte):
Dotaz posl. Dr. Josefa Hliňáka a soudr. k Jeho Excellenci
náměstku krále ohledně zneužívání
úřední moci starostou Frant. Veitem v Novém
Světě-Harrachově.
Vaše Excellenci! Výměrem z 20. září
1910, č. 1465, vypověděl starosta František
Veit v Harrachově matičního učitele
Roberta Turku z Harrachova spolu s rozkazem, že má
do 24 hodin Harrachov opustiti, jinak že bude poslán
postrkem do své obce domovské.
Důvody tohoto vypovězení jsou prý:
nedostatek zaměstnání, neohlášení
na obci a že vypovězený prý dělá
rozbroje v obci. Pan Robert Turka jest učitelem, řádně
písemně se na obci ohlásil a rozbrojů
vůbec žádných v obci nedělá.
Nelze tudíž již proto pochopiti, proč
by měl býti posílán postrkem z Harrachova.
Leč k tomu nehledíc, leží na bíledni,
že obec vůbec nemá práva, aby někoho
vypověděla, dokonce do 24 hodin, z obce s pohrůžkou
postrku do obce domovské.
Mimo to jediné právo, které obci přísluší,
totiž odepříti pobyt, lze vykonati jedině
na usnesení obecního výboru, kdežto
v tomto případě bez usnesení obecního
zastupitelství učnil tak starosta František
Veit.
Jeví se proto jednání jeho jako hrubé
zneužívání úřední
moci, vyplývající z národní
zášti na českého člověka.
Tážeme se proto:
Jest Vaší Excellenci hrubý tento zločin
znám?
Hodlá Vaše Excellence nejpřísnější
vyšetření případu a potrestání
vinníka způsobiti?
Nejvyšší maršálek zemský:
Dotaz dra Josefa Hliňáka a soudr. k Jeho Excellenci
panu místodržiteli ohledně zneužívání
moci úřední při provozování
železnic a výkladu provozovacího řádu
železničního.
Sněmovní tajemník dr. Haasz (čte):
Vaše Excellenci! Němečtí železniční
úředníci na státních drahách
nejen odpírají vydání českých
jízdních lístků českým
cestujícím, nýbrž dokonce udávají
české cestující, kterým odpírají
jejich českou žádost česky vyříditi,
pro domnělé trestné činy politickým
úřadům, jakoby se dopouštěli
něčeho trestného, když vstupují
do vlaku bez lístku.
Politické úřady trestají české
cestující, že prý se tím dopouštějí
přestupku trestního dle ministeriálního
nařízení z 30. září
1857 ř. zák. č. 198.
Tak zejména okresní hejtman liberecky rytíř
Šteffek uznal, že p. Josef Polívka a p. Josef
Janeček tím, že nepřijali lístek
jízdní s textem německým a že
bez lístku vstoupili do vozu železničního,
dopustili se činu trestného a odsoudil je k pokutám.
Odsouzení taková a udání jim předcházející
jeví se býti hrubým zneužíváním
železničního jízdního řádu
a porušením § 19 státního základního
zákona, neboť každý státní
úředník v Čechách jest povinen,
českou žádost vyříditi česky
a jest tedy povinen, na českou žádost vydati
i vyřízení této žádosti
české a jest proto povinen i každý úředník
železniční vydávati na české
žádání česky vyplněný
jízdní lístek. Nemá-li lístků
těchto již natištěných, jest povinen
vydati zvláštní lístek psaný,
kartonový.
Udávání a stíhání českých
lidí, hlásících se o české
vyřízení české žádosti,
pro domnělé přestupky a zavádění
trestního řízení, ano dokonce odsouzení
těchto pro takové domnělé přestupky
jest proto zřejmým zneužíváním
úřední moci.
Vždyť nikoli dotyčný český
občan, nýbrž úředník,
rušící jeho státním základním
zákonem zaručené právo, zasluhuje
trestu. Poněvadž takové a podobné případy
zřejmého urážlivého šlapání
práv českého jazyka na státních
drahách zhusta se opakují, tážeme se:
Jsou Vaší Excellenci známy tyto přehmaty
železničních a politických úřadů?
Hodlá Vaše Excellence praksi svrchu vylíčenou
podřízených svých c. k. hejtmanství
zastaviti a zakročiti též u příslušného
c. k. ministerstva železnic, aby i toto ve svém oboru
působnosti podřízené své úřady
železniční k plnění zákona
donutilo a jim podobné trestuhodné chikanování
českých cestujících zapovědělo?