Nejvyšší maršálek
zemský: Návrh poslance dra. Václava
Schustra, V. Němce a soudruhů na změnu stanov
zemského jubilejního úvěrního
fondu ku podpoře malých živnostníků.
Sněmovní sekretář dr. Haasz
(čte): Návrh poslance JUDra. Václava Schustra,
V. Němce, J. Pavlíčka a soudruhů na
změnu stanov Zemského jubilejního úvěrního
fondu ku podpoře malých živnostníků.
Slavný sněme! Aniž bychom svým návrhem
chtěli předbíhati nutné celkové
reformě a dalšímu vybudování
Zemského jubilejního úvěrního
fondu živnostenského, přece považujeme
za nutné, aby v době co nejkratší stanovy
již v dnešní jeho organisaci účinnější
a prospěšnější činnost úvěrovou
vykazovaly. Dle § 5. stanov fondu, schválených
Nejvyšším rozhodnutím ze dne 26. října
r. 1898 č. 75. zemského zákonníku
z r. 1898, jest fond oprávněn
poskytovat půjčky toliko:
a) živnostenským společenstvům a obchodním
gremiím, jakož i jednotám těchto korporací;
b) zásobním, skladním, výrobním,
úvěrním a jiným družstvům
maloživnostníků a maloobchodníků,
zřízeným na základě zákona
ze dne 9. dubna 1873, č. 70. říšského
zákona, jakož i jednotám těchto družstev.
Ustanovení řečená však nikterak
nestačí k upokojení úvěrových
potřeb živnostnictva. Velmi často vyskytne
se toho potřeba, aby živnostníkům, kteří
by převzíti hodlali společné dodávky,
nebo práce živnostenské, poskytnut byl úvěr,
aniž by byli nuceni tvořiti družstvo dle zákona
z r. 1873, což při dočasném sloučení
několika živnostníků a pořízení
společné práce, na př. stavební,
není možno, aneb alespoň nesmírně
obtížno a nepoměrně nákladno.
A přece by takovýmto levným, snadno dostupným
úvěrem umožnila se zdatným, avšak
kapitálově slabým živnostníkům
převzetí výnosných prací a
dodávek. Zemský jubilejní úvěrní
fond takovýmto volným sdružením živnostníků,
vázán jsa ustanovením stanov, úvěru
a ostatních výhod, jež statutárně
poskytovati povolán jest, poskytnouti nemůže,
ač by tak rád činil, což vysvítá
z toho, že kuratorium fondu samo přijalo již
dvakráte návrh na změnu stanov v řečeném
směru.
Aby fondu bylo umožněno, v takovýchto nutkavých
případech levný úvěr živnostníkům
poskytovati a tak velmi prakticky a účelně
živnostenskou činnost podporovati i rozhojňovati,
činí podepsaní návrh:
Slavný sněme, račiž se usnésti:
Stanovy Zemského jubilejního úvěrního
fondu císaře a krále Františka Josefa
I. ku podpoře malých živnostníků
buďtež v § 5 čís. I., kdež vypočítává
se, komu fondu přísluší povolovati úvěry,
doplněny takto:
c) jednotlivým živnostníkům, kteří
se spojili ku převzetí dodávek a prací,
zejména veřejných.
Ve formálním směru se navrhuje, aby tento
návrh přikázán byl 27členné,
ze sněmu volené komisi živnostenské.
V Praze dne 4. února 1910.
Dr. V. Schuster a soudr. |
Nejvyšší maršálek
zemský: Návrh posl. Antonína Blažka
a soudruhů ve příčině sloučení
zákonné obligatorní revise zemské
se zákonnou revisí společenských jednot.
Sněmovní aktuár dr. Šafařovič
(čte): Návrh poslance Antonína Blažka
a soudruhů ve příčině sloučení
zákonné obligatorní revise zemské
se zákonnou revisí společenstevních
jednot.
Slavný sněme! Říšským
zákonem ze dne 10. července 1903, č. 133
ř. z. zavedena byla obligatorní revise společenstev
zřízených po zákonu ze dne 9. dubna
1873, č. 70 ř. z. Zákonem tím uzákoněny
poměry, zavedené ústředními
jednotami společenstevními, které již
dříve vykonávaly revise přičleněných
společenstev jako statutární právo
i povinnost. Uvedený zákon ustanovuje pro společenstva,
která by nenáležela jednotě obstarávající
revisi, revisora soudního.
Avšak také zemský výbor může
si vyhraditi revisi společenstva, které z prostředků
zemských anebo z ústavu zemskému dozoru podléhajícího
obdrželo podpory anebo úvěry. Poněvadž
zemský výbor království Českého
si toto právo revisní ohledně některých
společenstev vskutku vyhradil, vznikla kollise mezi právem
autorisovaných společenstevních jednot a
právem zemského výboru,
poněvadž nelze si přece mysliti dvojí
obligatorní revisi jednoho a téhož společenstva,
a tak by společenstvo podléhající
revisi zemského výboru, nemohlo býti členem
jednoty revisní, protože by se nemohlo podrobiti všem
ustanovením statutárním,
a na druhé straně by společenstvo, které
za účelem vyrovnávání potřeb
a přebytků peněžních, společného
nákupu a prodeje atd. je členem jednoty revisní,
nemohlo se podrobiti obligatorní revisi zemského
výboru a přijati od něho účelné
podpory.
Důležitost revise co nejdokonalejší a
nejpřísnější je k ochraně
členstva společenstev a k ochraně veřejnosti
veliká a je nutno, když u nás konají
se revise zemského výboru a jednot, obě tyto
revise sloučiti, revisní výkony prohloubiti
a jak jen možno zdokonaliti. Z
té příčiny navrhujeme:
Slavný sněme, račiž se usnésti:
Zemskému výboru se ukládá, aby, dohodnuv
se s oběma Ústředními jednotami hospodářských
společenstev v království Českém
a zemědělskou radou, předložil sněmu
co nejdříve návrhy o sjednocení obou
zákonných revisí, vykonávaných
nyní společenstevními jednotami i zemským
výborem a aby při svém návrhu šetřil
samosprávy společenstevních svazků.
V ohledu formálním navrhuje se, aby návrh
přikázán byl komisi pro záležitosti
zemědělské.
V Praze, dne 4. února 1910.
Ant. Blažek a soudr. |
Nejvyšší maršálek
zemský: Návrh posl. Antonína Blažka
a soudruhů na zřízení české
družstevní školy.
Sněmovní tajemník dr. Haasz
(čte): Návrh poslance Antonína Blažka
a soudruhů na zřízení české
družstevní školy.
Slavný sněme! Počet
společenstev (družstev) zřízených
na základě zákona ze dne 9. dubna 1873 č.
70. ř. z. vzrostl v království Českém
měrou netušenou. Rolnictvo i řemesla a živnosti
chápou se svépomoci, aby jí povznesena byla
hospodářství a živnosti členů,
a ta dříve zavrhovaná
svépomoc nachází u všech vrstev obyvatelstva
pochopení.
Společenstva spravována jsou představenstvy,
volenými ze členstva a také bezprostřední
dozor nad správou společenstev vedou dozorčí
rady ze členů volené.
Což tu funkcionářů, zodpovědných
za správu společenstev a dozor nad nimi, kteří
potřebují opětovaného poučení
o svých právech a povinnostech, poučení
v ohledě administrativy společenstev, účetnictví,
bilancování, zákoně společenstevním
a jiných zákonech, vztahujících se
ke společenstvům, jakož
i poučení o celé řadě disciplin,
nutných k dosažení úkolů společenstev
a zároveň k náležité ochraně
členstva i obecenstva.
Ústřední jednoty společenstevní
pořádaly již opětovné kursy a
ambulantní školy ku výcviku a informaci funkcionářů
společenstev a těch, kdož by jimi se státi
chtěli, však tyto krátkodobé kursy při
velkém počtu společenstev dnes již nestačí,
dnes vedle ambulantních škol a krátkodobých
kursů občasných je nezbytně v zájmu
budoucího řádného a klidného
a nerušeného rozvoje společenstevní
svépomoci v království Českém
trvalé zemské družstevní školy,
i navrhujeme tedy:
Slavný sněme, račiž se usnésti:
Zemskému výboru se ukládá, aby dohodna
se s oběma ústředními jednotami hospodářských
společenstev v království Českém,
jakož i se Zemědělskou radou, co nejdříve
vypracoval plán a osnovu učební pro družstevní
školu českou.
Návrh přikázán budiž bez prvního
čtení komisi pro záležitosti zemědělské.
Ant. Blažek a soudruzi. |
Nejvyšší maršálek
zemský: Návrh posl.
Blahovce Františka a soudruhů na poskytnutí
větší zemské subvence na znovuzřízení
okresních silnic zničených živelními
pohromami z dotace na úpravu silnic živelní
pohromou zničených obcím v okresu Strakonickém:
Míchov, Koclov, Lhota Tažovická, Sousedovice;
v okresu Volyňském: Dlešice,
Záhorčice, Straňovice, Oulehle; v okresu
Kašpersko-Horském: Soběšice.
Sněmovní aktuár dr. Šafařovič
(čte): Návrh poslance Blahovce Františka a
soudruhů na poskytnutí větší
zemské subvence na znovuzřízení obecních
silnic zničených živelními pohromami
z dotace na úpravu silnic živelní pohromou
zničených obcím v okresu Strakonickém:
Míchov, Koclov, Lhota Tažovická, Sousedovice;
v okresu Volyňském: Dlešice, Záhorčice,
Straňovice, Oulehle; v okresu Kašpersko-Horském:
Soběšice.
Slavný sněme království Českého,
račiž se usnésti:
Zemskému výboru království Českého
se ukládá, aby z dotace na úpravu silnic
živelní pohromou zničených výše
uvedeným obcím poskytnuta byla po vykonaném
šetření přiměřená
podpora z prostředků zemských, eventuelně
státních.
V ohledu formálním se
navrhuje, aby tento návrh byl bez prvního čtení
přikázán komisi rozpočtové.
V Praze, dne 4. února 1910.
Fr. Blahovec a soudruzi. |
Nejvyšší maršálek
zemský: Návrh posl. Františka Blahovce
a soudruhů na udělení zemské a státní
podpory na stavbu jubilejního osadního sirotčince
pro osadu Volenice, okres Strakonice.
Sněmovní tajemník dr. Haasz
(čte): Návrh posl. Františka Blahovce a soudruhů
na udělení zemské a státní
podpory na stavbu jubilejního osadního sirotčince
pro osadu Volenice, okres Strakonice.
Slavný sněme království Českého!
Osada Volenická, čítající 37
sirotků, zřídila v intencích Jeho
Veličenstva císaře a krále Františka
Josefa I. "Jubilejní sirotčí radu",
která postaviti hodlá jubilejní sirotčinec
nákladem 48.985 K 40 h dle plánu, předloženého
zemskému výboru království Českého
dne 16. září 1909 za podpory celé
osady a dobrodincův.
V uvážení lidumilného podniku toho navrhují
podepsaní:
Slavný sněme království Českého,
račiž se usnésti:
Zemskému výboru a c. k. vládě
se ukládá, aby s urychlením po náležitém
vyšetření udělily přiměřenou
podporu zemskou a státní na stavbu jubilejního
osadního sirotčince pro osadu Volenickou, čítající
na 5000 obyvatel, a to pro 24 sirotky a dítky spuštěné.
V ohledu formálním budiž návrh ten bez
prvního čtení přikázán
komisi pro obecní a okresní záležitosti
i komisi rozpočtové.
V Praze, dne 3. února 1910.
Posl. Frant. Blahovec a soudr. |
Nejvyšší maršálek
zemský: Návrh posl. dra Josefa Hliňáka
a soudruhů na usnesení, aby šetřilo
se u úřadů státních, zejména
soudních v království Českém
práv jazyka českého.
Sněmovní tajemník dr. Haasz
(čte): Návrh poslance dra Josefa Hliňáka
a soudruhů, aby šetřilo se u úřadů
státních, zejména soudních v království
Českém práv jazyka českého.
Slavný sněme! račiž
se usnésti: Sněm vyslovuje přesvědčení,
že dle platných zákonů jazyk český
v celé oblasti království Českého
u všech úřadů veřejných
jest jazykem obvyklým, že v celé oblasti království
Českého má tedy jazyk český
platnost, takže každému volno jest,
aby jazykem českým u všech úřadů
veřejných a tedy i u soudů v království
Českém své stížnosti a podání
dle své vůle ústně nebo písemně
činil a že veškeré veřejné
úřady v zemi a tedy i soudy, jsou povinny, aby v
celém postupu instančním na česká
podání nebo ústní
přednesení česky jednaly a je česky
vyřizovaly.
Sněm proto vyslovuje své politování,
že vláda ústřední a zejména
ministerstvo práv a spravedlnosti ničeho nečiní,
aby proti rušitelům odvěkých práv
těchto u soudů okresních většinou
německých se zakročilo a že bez trestu
nechává každodenní zlovolné útoky,
jichž dopouštějí se na právech
těchto soudci, jež přísaha služební
zavazuje, aby jich šetřili.
Důvody: Vedle obnoveného zřízení
zemského z 10. května 1627, § 13 c. ř.
s. z r. 1781 a jeho authentického výkladu dekretem
z 22. dubna 1803 č. 1192, kabinetního listu z 8.
dubna 1848, čl. XIX. státních základních
zákonů, opětných usnesení tohoto
slavného sněmu, ano dokonce i vedle staleté
prakse není o tom pochybnosti, že v celé oblasti
království Českého
a tedy i u všech úřadů veřejných
jazyk český vždycky měl platnost a vždycky
se respektoval, zejména u soudů.
Vlivem činitelů politických, zejména
třebenického "Volksratu" v poslední
době němečtí soudci upírají
u soudů německých s většinou
obyvatelstva německého platnost jazyku českému
dokonce i ve styku se stranami. Česká ústní
přednesení nechtějí protokolovati,
výpovědi české protokolují
německy, písemná česká podání,
přijmou-li je vůbec, vyřizují německy,
zápisy do knih provádějí německy
aneb dvoujazyčně, protokoly o místních
jednáních vedou německy i když jednají
české strany, rozsudky i v česky projednaných
případech píší německy
a stranám vydávají pouhé překlady,
referáty u líčení i s českým
obviněným podávají jen německy,
zkrátka zavádějí v soudní správě
v oboru jazykovém hotovou anarchii.
Některé krajské soudy, ačkoliv samy
česká podání přijímají
a česky vyřizují, schvalují u soudů
okresních své oblasti vyřizování
českých podání jazykem německým.
Schvalují však zároveň i nepřipouštění
českého výkladu ústního u soudu
okresního i tehdá, když písemné
podání české bylo přijato.
Učinili takto z věci čistě správní,
v které povinni jsou říditi se jazykem strany,
poněvadž soudy jsou tu pro lid a nikoliv lid pro soudce
rejdiště naprosté libovůle toho kterého
úředníka. Dokonce stalo se, že českým
lidem prostě odepřeli přijetí jejich
stížností česky přednesených,
čímž patrně odepřeno způsobem
křiklavým právo.
Tak dovolil si soudce Koechlin v Jablonci n. N., odmítnouti
českého stěžovatele Černého,
který česky činil u něho námitky
proti soudní výpovědi, nepřijal českého
přednesení, odmítnul českého
stěžovatele vůbec, ač bylo zajisté
jeho povinností, neumí-li česky, odkázati
stěžovatele na soudce jazyka českého
znalého.
Písemné podání námitky české
do výpovědi přijal tento soudce, z ústního
jednání však jazyk český vyloučil
a nařídil české straně, že
si má přivésti zástupce znalého
němčiny.
Honosil se, že jinak než německy jednati nebude,
i kdyby se to dalo do novin.
V Chrástavě soudce Koch vyhnal 2 české
žalobce, když chtěli česky na zaplacení
mzdy žalovati a ukázal a otevřel žalobcům
dokonce dvéře!
Týž soudce upotřebil proti advokátu,
když nechtěl se podrobiti jeho diktátu, že
má jednati jen německy, ustanovení zákona,
které má na mysli případ, kde právní
zástupce dopouští se neslušnosti nebo
urážky, takže upotřebení českého
jazyka rovnal neslušnosti!
Českému sněmu nemůže býti
lhostejno takové otřásání právní
jistotou a právní bezpečností většiny
obyvatelstva této země a český sněm
zajisté jest povolán, aby i v této věci
domáhal se nápravy, poněvadž dotýká
se životních zájmů valné většiny
obyvatelstva této země. Poněvadž pak
vláda ústřední a zejména ministerstvo
práv a spravedlnosti ničeho v palčivé
této otázce nečiní, ač šlapáním
práv většiny obyvatelstva
této země dráždí, uráží
a provokuje se český lid na nejcitlivějším
místě, jest usnesení toto jistě odůvodněno,
aby bylo i vládě pobídkou k zakročení
již dávno povinnému.
V ohledu formálním navrhuje se, přikázati
návrh tento komisi 27členné, kterou vyvolí
kurie z celého sněmu.
Poněvadž pak běží o věc
naléhavé potřeby, navrhuje se, aby se uložila
komisi lhůta jednoho týdne k podání
zprávy.
Dr. Hliňák a soudruzi. |
Nejvyšší maršálek
zemský: Návrh pana posl. dra Josefa Hliňáka
a soudr. na doplnění a opravení obecního
zřízení města Liberce.
Sněmovní tajemník dr. Haasz
(čte): Návrh posl. dra Josefa Hliňáka
a soudr. na doplnění a opravení obecního
zřízení města Liberce.
Obecní zřízení města Liberce
ze dne 28. června 1889 z. z. č. 43 má četné,
vážné nedostatky, které ani věcně
ani formálně nelze dále trpěti.
Tak na př. jen § 14. dává obci této
možnost, odepříti pobyt v Liberci pro ztrátu
zachovalosti přespolnímu i tehdá, platí-li
přímou daň aneb má-li v obci nemovitý
majetek.
Schází v něm naprosto ustanovení o
ručení obce za škody, způsobené
zanedbáním povinné péče místní
policie.
Těchto a jiných nedostatků zneužívá
se v Liberci často.
Obec Liberecká odpírá náhradu škody
způsobené při násilných sroceních
lidu i tehdy, když jasně prokázala se nedbalost
její policie, s poukazem, že nemá ve svém
zřízení ustanovení, obdobného
§u 37. obecního zřízení pro království
České.
Také práva, odepříti pobyt, zneužívá
tato obec zhusta proti nepohodlným osobám, odpírajíc
pobyt dokonce i v případech, kde o nepatrné
přestupky běželo (na př. i pro urážku
na cti), při čemž přichází
jí vhod, že v §u 14. jejího zřízení
chytře vynecháno slůvko "poslední"
(totiž "přespolní").
Poněvadž není pražádného
důvodu, aby obci Liberecké mělo se povoliti
něco, co v celém království se netrpí,
jest zajisté velmi nutno, aby alespoň v těchto
směrech obecní její zřízení
se doplnilo pojetím do něho ustanovení, platících
v celém ostatním království.
Navrhujeme proto:
Slavný sněme, račiž se usnésti:
Zemskému výboru se ukládá, aby sněmu
předložil osnovu nového obecního zřízení
pro město Liberec, ve kterém uvedlo by se toto obecní
zřízení v souhlas se zřízením
obecním, platícím pro celé království
České. Zejména však nechať zemský
výbor do osnovy tohoto zřízení pojme
ustanovení obdobné §u 37.
obecního zřízení pro král.
České a v §u 14. obecního zřízení
v řádce páté nechať za slovo
"a" vřadí ještě i slovo "poslední"
(totiž "přespolní").
Dr. Jos. Hliňák a soudruzi. |
Nejvyšší maršálek
zemský: Návrh posl. Františka Trojana
a soudruhů na vydání zemského zákona
proti tuláctví a řádění
cikánů.
Sněmovní tajemník dr. Haasz
(čte): Návrh poslance Františka Trojana a soudruhů
na vydání zemského zákona proti tuláctví
a řádění cikánů.
Již po dlouhou řadu let ozývají se stížnosti
obyvatelstva obcí venkovských i měst v království
Českém na řádění cikánů.
Toulavé tlupy práce štítících
se těchto lidí nejen že obtěžují
žebrotou, ale ohrožují i majetek a životy
pokojných občanů. Jsou příklady,
že nejen jednotlivci, ale i celé osady byly těmito
tlupami přepadeny a vyloupeny.
Statistika zločinů, spáchaných cikány,
vykazuje číslice výše úžasné,
i jest nutno starati se o prostředky, jimiž by tomuto
zlu s výsledkem se čelilo. Dosavadní opatření
a zákony nestačily k jeho omezení. Ba v posledních
letech zlo to ještě vzrostlo.
I jest třeba užíti prostředků
vydatnějších, jmenovitě pak působiti
k tomu, aby tyto toulavé tlupy přivedeny byly ku
klidné občanské práci a aby porušování
této povinnosti každého řádného
člověka trestáno bylo co nejpřísněji.
Cikáni trvale práce se
štítící měli by v donucovacích
pracovnách, po případě trvalým
v nich usídlením k práci býti přiváděni
a jejich děti od malička životu usedlému
a práci býti navykány. Cizím toulavým
cikánům měl by zákonem přístup
do země naprosto býti zakázán. I jiná
ještě opatření
jsou nutna, aby pokojní občané nebyli jimi
poškozováni.
Z té příčiny navrhují podepsaní:
Slavný sněme, račiž se usnésti:
Zemskému výboru se ukládá, aby zjistil
počet cikánů, do království
Českého příslušných, a
průměrný počet cizích, v království
Českém se toulajících cikánů;
aby opatřil statistiku zločinů jimi v království
Českém za desetiletí spáchaných
a aby připravil a slavnému sněmu co nejdříve
předložil osnovu zákona, jímž by
se zamezilo tuláctví a řádění
cikánů.
V ohledu formálním navrhují
podepsaní, aby návrh tento přikázán
byl bez prvního čtení komisi pro záležitosti
okresní a obecní.
V Praze, dne 3. února 1910.
F. Trojan a soudruzi. |
Nejvyšší maršálek
zemský: Návrh posl. dra Karla Švihy,
Frant. Trojana a soudr. na udělení zemské
subvence městu Rychnovu n. Kn. k částečné
úhradě škod, živelní pohromou r.
1907 ve městě tom způsobených.
Sněmovní aktuár dr. Šafařovič
(čte): Návrh posl. dr. Švihy, Trojana a soudr.
na udělení zemské subvence městu Rychnovu
n. Kn. k částečné úhradě
škod, živelní pohromou r. 1907 v městě
způsobených.
Slavný sněme! Loňská červencová
povodeň, přivozená hroznou průtrží
mračen, jež, trvajíc dne 13. a 14. července
1907 po celé 2 dny a noci, měla za následek
rozvodnění řek Kněžné,
Zdobnice, Bělé a do těchto řek tekoucích
horských bystřin, způsobila strháním
silnic, cest, mostů a lávek obrovské škody
v celém okrese a v první řadě též
v městě Rychnově n. Kn. Odhadnuta-li škoda
v celém rychnovském okrese živelní katastrofou
touto způsobená téměř na 400.000
K, připadá z toho na samo
město Rychnov n. Kn. dle úředního
minimálního šetření částka
202.730 K, správně vlastně 250.000 K, poněvadž
jenom škoda způsobená v městě
zničením všech mostů a lávek
a cest veřejných, jakož i vymletím nového
řečiště, odhadnuta byla stavebním
radou zemského výboru, panem Jindřichem Janotou
úhrnem na 50.000 K, kdežto škody občanstva
oceňují se okrouhle na 200.000 K. Stát poskytl
již městu Rychnovu n. Kn. k úhradě této
veřejné a na 50.000 K zjištěné
škody 20 proc. a přislíbil dalších
20 proc., pakliže země stejným
obnosem 40 proc. k účeli tomu přispěje,
což se však až dosud nestalo.
Město Rychnov n. Kn. muselo přirozeně veškeré
mosty a lávky znovuzříditi, muselo nejnutnější
opravy břehů a cest v zájmu veřejné
bezpečnosti provésti, vydalo na tato zařízení,
která ještě posud provádí, téměř
již 40.000 K, jakkoliv veškeré práce ty
dosud provedeny nejsou. Jelikož tyto výdaje, pokud
přesahují obdrženou podporu státní
per 10.000 K, nuceno bylo město hraditi výpůjčkami,
očekává nyní s poukazem na svůj
kritický finanční stav a výši
obecních přirážek, dosahujících
již až 100 proc., že bude mu možno uhraditi
výpůjčky ty povolenými podporami,
zvláště pak 40 proc. podporou zemskou.
Z těchto důvodů, odvolávajíce
se v ostatním na současně podávaný
návrh posl. Trojana a soudr. v příčině
podpor celému okresu rychnovskému na částečnou
úhradu vylíčenou povodní způsobených
škod a oprav, žádáme:
Slavný sněme, račiž se usnésti,
aby městu Rychnovu n. Kn co nejrychleji byla poskytnuta
k úhradě těchto škod, obcí hražených
a na 50.000 K odhadnutých, 40 proc. podpora z prostředků
zemských, kdyžtě od povolení této
zemské podpory závisí také vyplacení
dalších 20 proc. udělené již podpory
státní.
V ohledu formálním navrhujeme, aby návrh
náš v mezích platným jednacím
řádem daných přikázán
byl s uspíšením bez prvního čtení
rozpočtové komisi.
V Praze, 3. února 1910.
Dr. Karel Šviha, F. Trojan a soudruzi. |
Nejvyšší maršálek
zemský: Návrh poslance Antonína
Švehly, Jana Dvořáka a soudruhů.
Sněmovní tajemník dr. Haasz
(čte): Návrh poslance Antonína Švehly,
Jana Dvořáka a soudruhů.
Citelný nedostatek pitné a užitkové
vody vyvolal v posledních letech snahu po odstranění
této závady, celou řadu podniků vodovodních.
Jsou velmi mnohé kraje v našem království,
kde opatření vody jeví se skutečnou
životní otázkou veškerého obyvatelstva,
jako v jiných krajích regulace a meliorace, kde
stavba vodovodů ve skutečnosti též meliorací
se stává.
Jak důležitou otázka opatření
vody se jeví, viděti nejlépe z následujícího:
Do konce r. 1908 provedeno u nás
229 vodovodních podniků nákladem 11,527.349
K, revidováno, ale dosud neprovedeno podniků za
8,264.072 K, za subvenci r. 1908 zažádalo 80 projektů
vodovodů za 4,491.792 K.
Že skutečně otázka vodovodní
tak důležitou, ba v poslední době v
mnohých krajích důležitější
otázky meliorace a regulace se stává, posouditi
možno z tohoto:
Regulace a meliorace | 10,679.647 | 2,937.276 |
Vodovody | 3,956.544 | 1,835.699 |
Regulace a meliorace | 10,124.820 | 4,635.452 |
Vodovody | 4,445.151 | 2,122.477 |
Tedy obnáší v posledních létech
agenda vodovodní polovinu agendy regulací a meliorací.
Ježto pak regulace zemí podporovány jsou 30
- 40 procenty rozpočtěného nákladu
a větší meliorace 20 - 30 procenty, vypadá
na stavbu vodovodů ročně pouze 120.000 K.
V uvážení všech zmíněných
okolností, zvláště pak důležitosti
staveb vodovodních, buďtež vodovody jednotlivé
podporovány aspoň v té výši,
jako větší meliorace, při čemž
vzat budiž zvláštní zřetel na vodovody
skupinové, jež podporovány buďtež
o 10 procent více, ježto jsou hospodářsky
daleko výhodnější, jako vodovody jednotlivé.
Vzhledem k tomu žádáme, aby dotace zemského
výboru, určená pro podporu vodovodů,
byla nejméně zdvoj násobena.
V ohledu formálním žádáme, aby
návrh tento bez prvního čtení přikázán
byl rozpočtové komisi.
V Praze, dne 4. února 1910.