Pondělí 7. října 1907

Navržený soudní i zastupitelský okres měl býti zřízen z 28 obcí s 18. 000 obyvateli tak, že by okresu Brandýskému n. L., zbylo ještě 22. 000 obyvatel. Dle konaného šetření vyslovilo se pouze 14 obcí z 28 pro zřízení okresního soudu a zastupitelského okresu v Kostelci n. L, okresní zastupitelstvo v Brandýse n. L., okresní soud v Brandýse n. L, jakož i zemský soud v Praze a vrchní zemský soud v Praze vyvyslovily se vesměs nepříznivě o žádosti té.

C. k. místodržitelství uvádí, že se stanoviska politické administrace není proti zřízení zastupitelského okresu závady, uznává však, že nejeví se zřízení jeho nutným. Na základě toho komise pro záležitosti okresní a obecní ve své schůzi ze dne 11. března usnesla se na tom, přijati zprávu zemského výboru za svou a nedoporučiti slavnému sněmu zřízení okresního soudu a zastupitelského okresu v Kostelci n. L.

Mezitím však, než slavný sněm mohl projednati tento návrh komise pro okresní a obecní záležitosti podala městská obec Kostelecká n. L., dne 12. března novou žádost, kterou žádost, podaná zemskému výboru 10. června 1905, kterou domáhala se zřízeni zastupitelského okresu, odvolává a žádá pouze za zřízení okresního soudu v Kostelci n. L., uvádějíc mimo jiné závažnou okolnost, že dvě třetiny veškerých obcí vyslovily se pro zřízení okresního soudu v Kostelci n. L.

Vzhledem k tomu, že v žádosti uvedeny jsou nové důležité údaje, a že dvě třetiny obcí vyslovily se pro zřízení okresního soudu, usnesla se komise pro okresní a obecní záležitosti, aby byl slavnému sněmu učiněn následující návrh:

Slavný sněme, račiž se usnésti:

Zemskému výboru se ukládá, aby o žádosti městské rady v Kostelci n. L, ze dne 12. března 1907 zavedl nové šetření a o výsledku v příštím zasedání zprávu podal.

Landtagssekretär Dr. Haasz (liest): Die Kommission beantragt:

Der hohe Landtag wolle beschließen:

Der Landesausschuß wird beauftragt, über das Ansuchen des Stadtrates von Elbekosteletz vom 12 März 1907 neue Erhebungen einzuleiten und über daß Ergebnis in der nächsten Landtagssession Bericht zu erstatten.

Nejvyšší maršálek zemský: Žáda někdo za slovo?

Verlangt jemand das Wort?

Prohlašuji, že jest tištěný návrh komise přijat.

Ich erkläre den gedruckten Kommissionsantrag für angenommen.

Příštím předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise školské o petici německého zemského svazu učitelského v Čechách a »Zemské ústřední jednoty učitelstva měšťanských škol českých v království Českém« za vydání zákona v příčině zřízení a vydržování učebních kursů na školách měšťanských.

Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Schulkommission über die Petition des deutschen Landeslehrervereines in Böhmen und der

»Zemská ústřední jednota učitelstva měšťanských škol českých v království Českém«

um Erlassung eines Gesetzes, betreffend die Errichtung und Erhaltung der Lehrkurse an Bürgerschulen.

Berichterstatter Herr Abg. Müller.

Ich erteile dem Herrn Berichterstatter das Wort.

Berichterstatter Abgeord. Müller: Hoher Landtag! Die beiden Berichte der Schulkommission, über die ich heute zu sprechen habe, befinden sich bereits längere Zeit in den Hänben der sehr geehrten Herren Abgeorbneten und kann ich mich deshalb wohl ganz kurz fassen.

Bon der Errichtung und Erhaltung der vierten Klassen an Bürgerschulen handelt schon ein Ministerial Erlaß vom 26. Juni 1903. Diese Kurse aber stehen deshalb an schwachen Füßen, weil sich jetzt die Gemeinde um dieselben kümmern muß. Die Lehrerschaft wünscht nun eine sichere Grundlage für diese vierten Klassen. Dies wäre am besten durch ein Reichsgesetz zu erreichen, in welchem ausgesprochen wird:

Die Bürgerschule wird auf vier Jahrgänge erweitert und den Absolventen werden dieselben Rechte zuerkannt, wie den Absolventen der Untermittelschule. Da eine solche Änderung des Reichsvolksschulgesetzes derzeit nicht leicht durchführbar ist, so sollen die Vierten Klassen als "Fortbildungskurse" an jenen Knaben- und Mädchen-Bürgerschulen errichtet werden, wo das Bedürfnis dafür vorhanden ist.

Die sachlichen Bedürfnisse dieser Kurse soll der Schulbezirk beistellen, die Besoldung der Lehrer durch das Land erfolgen.

Ich empfehle deshalb den Antrag der Schulkommission zur Annahme. Derselbe lautet:

Der hohe Landtag wolle beschließen:

Der Landesausschuß wird beauftragt, betreffs der vierten Klassen an Bürgerschulen Erhebungen zu pflegen und im Einvernehmen mit dem k. k. Landesschulrate in der nächsten Landtagssession Bericht zu erstatten, eventuell Anträge zu stellen.

Sněmovní tajemník dr. Haasz (čte): Komise školská doporučuje tudíž:

Slavný sněme, račiž se usnésti: Zemskému výboru se ukládá, aby v příčině 4. tříd na školách měšťanských šetření konal a v dohodě s c. k. zemskou školní radou v nejbližším zasedání sněmovním zprávu, po případě návrhy podal.

Oberstlandmarschall: Verlangt jemand das Wort?

Žáda někdo za slovo?

Ich erkläre den gedruckten Kommissionsantrag für angenommen.

Prohlašuji, že jest tištěný návrh komise přijat.

Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Schulkommission über die Petition des "Zentralverbandes der böhmischen Bürgerschullehrer im Königreiche Böhmen" um Abänderung des ersten Teiles des Gesetzes vom 19. Dezember 1875, L. -G. -Bl. Z. 86 in Hinsicht auf die Anstellung der Lehrer an den öffentlichen Bürgerschulen im Königreiche Böhmen.

Příštím předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise školské o petici Zemské ústřední jednoty učitelstva měšťanských škol českých v království Českém, za změnu I. části zákona ze dne 19. prosince 1875 č. 86 z. z. pokud jde o dosazování učitelstva na veřejných školách měšťanských v království Českém.

Berichterstatter ist der Herr Abgeordnete Müller.

Ich erteile dem Herrn Berichterstatter das Wort.

Berichterstatter Abg. Müller: Hoher Landtag! Betreffs der Anstellung der Lehrer an Öffentlichen Bürgerschulen wünscht die Lehrerschaft besonders: Als Direktoren sollen nur Lehrer, die längere Zeit an einer Bürgerschule gewirkt haben, angestellt werden. Dann wurden Wünsche hinsichtlich der Konkursausschreibung und der Präsentation durch den Bezirksschulrat laut, sowie solche, welche eine Versetzung betreffen. Alle diese Wünsche sind ganz gerechtfertigt, weshalb ich mir erlaube, den Antrag der Schulkommission zur Annahme zu empfehlen. Derselbe lautet:

Die Schulkommission beantragt, der hohe Landtag wolle den Landesausschuß beauftragen, im Einvernehmen mit der k. k. Regierung das Gesetz vom 19. Dezember 1875 im Sinne dieser Darlegungen zu ergänzen und den bezüglichen Gesetzentwurf in der nächsten Session des Landtages vorzulegen.

Sněmovní sekretář dr. Haasz (čte): Komise školská navrhuje: Slavný sněme, račiž zemskému výboru uložiti, aby v dohodě s c. k. vládou zákon ze dne 19. prosince 1875 ve smyslu těchto vývodů doplnil a příslušnou osnovu zákona v nejbližším zasedání sněmovním předložil.

Oberstlandmarschall: Verlangt jemand das Wort?

Žáda někdo za slovo?

Prohlašuji, že jest tištěný návrh komise přijat.

Ich erkläre den gedruckten Kommissionsantrag für angenommen.

Příštím předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise školské o peticích učitelstva za aktivní a drahotní přídavky, za změnu neb doplnění §§ 27., 28., 30. a 31. zák. ze dne 27.

ledna 1903 č. 16 z. z. a za doplnění právních poměrů osob učitelských vůbec.

Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Schulkommission über die Petitionen der Lehrerschaft um Aktivitäts- u. Teuerungszulagen, um Abänderung und Ergänzung der §§ 27, 28, 30 und 31 des Gesetzes vom 27. Jänner 1903, L-G. -Bl. Nr. 16, sowie um Ergänzung der Rechtsverhältnisse der Lehrpersonen überhaupt.

Zpravodajem jest pan poslanec Štolc. Dávám jemu slovo.

Poslanec Štolc: Slavný sněme! Učitelé, učitelské sbory, učitelské spolky a jiné korporace podaly 322 petice, v nichž žádají za upraveni aktivního přídavku a drahotního přídavku. Mimo jiné žádají v těchto peticích za upravení některých osobních záležitostí.

Komise školská, jednajíc o upravení tohoto aktivního a drahotního přídavku, usnesla se vzhledem k tomu, že systemisovaný osobní náklad na platy učitelské obnáší 31 mil. K, na tom, doporučiti dříve tyto petice k šetření a předkládá proto následující návrh:

Slavný sněme, račiž:

I.   Vzíti zprávu tuto na vědomí,

II.   usnésti se:

Petice skupiny III. až XVI., v této zprávě uvedené, postupují se zemskému výboru, aby prozkoumal a vyhledal náklad, kterýž by opatřením v těchto peticích požadovaným vznikl a aby o tom v příštím zasedání sněmovním zprávu podal.

Landtagssekretär Dr. Haasz (liest): Die Kommission beantragt:

Der hohe Landtag wolle:

I.   diesen Bericht zur Kenntnis nehmen,

II.   beschließen:

Die Petitionen der in diesem Berichte angeführten Gruppen III bis XVI werden dem Landesausschusse mit dem Auftrage abgetreten, den durch die in diesen Petitionen verlangten

Maßnahmen bedingten Aufwand zu erheben und festzustellen, und hierüber in der nächsten Landtagssession Bericht zu erstatten.

Nejvyšší maršálek zemský: Žáda někdo za slovo?

Verlangt jemand das Wort?

Ich erkläre den gedruckten Kommissionsantrag für angenommen.

Prohlašuji, že jest tištěná zpráva komise přijata.

Příštím předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise školské o peticích učitelských jednot obou národností za vydání nového zákona, kterým se upravuje disciplinární řád pro učitelstvo obecných i měšťanských škol v království Českém.

Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Schulkommission über die Petitionen der Lehrervereine beider Nationalitäten um Erlassung eines Gesetzes, wodurch die Disziplinarordnung für die Lehrerschaft der Volks- und Bürgerschulen im Königreiche Böhmen geregelt wird.

Zpravodajem jest pan poslanec Anýž. Dávám jemu slovo.

Zpravodaj posl. Anýž: Slavný sněme! K nejpalčivějším otázkám v oboru našeho školství náleží od mnoha let otázka disciplinárního řádu pro učitele našich škol obecných a měšťanských. O této záležitosti bylo velmi mnoho jednáno již v komisi školské, a také slavný sněm již nejednou zásadně měl příležitost o ní se vysloviti. Otázka tato netýká se jen faktorů, kterým jde o dobro a rozkvět našeho školství. Otázka ta týká se našeho sociálního života vůbec, poněvadž nejen kruhy učitelské, ale i kruhy občanské mají na tom velký zájem, aby záležitost tato, která jest tak důležitá a významná, konečně byla vyřízena a to tak, jak toho nynější poměry a prospěch školy a pokrok, který se vůbec jeví ve školství, vyžadují.

Slavnému sněmu byly předloženy v té příčině četné a četné petice již v předešlých letech. Podaly je nejenom sbory učitelské a organisace učitelské v Čechách, nýbrž i naše obce a okresy, a školská komise nejednou se jimi obírala a zejména i formulované návrhy zákona v té příčine byly již předloženy.

Tyto formulované návrhy podaly zejména ústřední spolek jednot učitelských v království Českém, a jednota učitelských spolků německých, kteréžto návrhy byly předmětem jednání a zejména již v předloňském zasedání tehdejší referent pan posl. Špindler vypracoval návrh řádu disciplinárního, který opíral se o řády, zavedené již v jiných korunních zemích, kterým se dostalo také císařského schválení. Tedy není pochyby, že v této věci již dostatečný materiál byl po ruce, a že by bylo možno vypracovati takovýto disciplinární řád, který by vyhovoval učitelstvu i škole, ale který by přece jen měl také příznaky pokroku, jak jest nezbytno, má-li býti vyhověno zásadě, že ve svobodné škole má býti také svobodný učitel.

V letošních zasedáních slavného sněmu království Českého tato otázka dostala se opětně na pořad jednání ve školské komisi. Bylo zvoleno zvláštní subkomité, ve kterém měl jsem čest zasedati, pak pan poslanec Legler a pan posl. hrabě Zedtwitz.

Toto subkomité mělo připraviti pro školskou komisi návrh disciplinárního řádu. Konány za tou příčinou porady, ale bohužel tyto porady byly tak bezvýsledné, že nebylo možno, aby toto subkomité dohodlo se aspoň o zásadách, na nichž tento disciplinární řád má být vypracován, tak že bylo konečně subkomité nuceno, o tomto svém bezvýsledném jednání podati zprávu školské komisi.

Školská komise přihlížela k tomu, že nyní již schváleny jsou disciplinární řády pro Moravu, že schválen jest nový disciplinární řád pro Slezsko, Bukovinu a pro Stýrsko, tedy že hojný materiál jest po ruce a sice materiál toho rázu, že ani vláda, která v této otázce vždy si vyhrazuje zvláštní votum, a která hned ve školské komisi obyčejně tomuto svému votu dává výrazu, nemohla by schváliti disciplinární, řád, kdyby nebylo vyhověno jejímu stanovisku, jež v některých otázkách zásadně precisovala a nečiní námitek.

Vzhledem k tomu tedy, že jest po ruce materiál dostatečný, že jsou tu zákony

schválené, na jejichžto základě mohl by býti vypracován také řád disciplinární pro království České, dospěla školská komise, aby docíleno bylo alespoň postupu v tom směru, by byla zjednána základna, tedy podklad k takovému jednání o disciplinárním řádě, k tomu usnesení, aby veškerý dosavadní materiál, který jest sebrán a jest ve spisech, postoupen byl zemskému výboru a zemský výbor aby na základě podaných návrhů vypracoval jednotný disciplinární řád a tím zjednal podklad ke komisionelnímu jednání.

To jest obsah toho, co slavnému sněmu přednáším a činím následující návrh:

Slavný sněme, račiž se usnésti:

Zemskému výboru se ukládá, aby po dohodě s c. k. vládou (zemskou školní radou) vypracoval a příštímu zasedání sněmu král. Českého předložil návrh zákona, kterým upravují se právní poměry učitelstva, pokud se týče §§ 38. - 49. řádu disciplinárního, aby za podklad vzal návrhy a petice v té příčině podané a přihlížel k obsahu příslušných zákonů, platných pro jiné korunní země naší říše, zejména k platným disciplinárním řádům pro Moravu, Slezsko, Bukovinu a Štýrsko.

Landtagssecretär Dr. Haasz (liest): "Der hohe Landtag wolle beschließen:

Der Landesausschuß, wird beauftragt, unter Zugrundelegung der Anträge und Petitionen, welche die Regelung der Rechtsverhältnisse der Lehrer, bezüglich der §§ 38 - 49 der Disziplinarordnung betreffen, und unter Berücksichtigung der darüber bereits bestehenden Gesetze in anderen Kronländern unserer Monarchie, insbesondere in Mähren, Schlesien, Bukowina und Steiermark, im Einvernehmen mit der k. k. Regierung (mit dem Landesschulrate) einen Gesetzentwurf auszuarbeiten und in der nächsten Landtagssession dem Landtage des Königreiches Böhmen vorzulegen. "

Nejvyšší maršálek zemský: K tomuto předmětu se přihlásili k řeči a to pro návrh pp. poslanci Blahovec a Kubr.

Es haben sich zu diesem Gegenstände, und zwar für den Kommissionsantrag zum Worte gemeldet die Herren Abgeordneten Blahovec und Kubr.

Dávám slovo p. posl. Blahovcovi.

Pan poslanec Blahovec není přítomen a ztrácí následkem toho slovo.

Dávám slovo panu posl. Kubrovi.

Poslanec Kubr: Slavný sněme! Jsem splnomocněn, za svou stranu prohlásiti, že nemůžeme, než s tužbou učitelstva po úpravě disciplinárního řádu v tonu pokrokovém souhlasiti.

Jest to požadavek, který nejen považujeme za spravedlivý, ale který považujeme za nejvýš účelný, aby se stálým stížnostem mezi učitelstvem a jeho nadřízenými úřady konec učinil.

Avšak v této záležitosti bychom si přáli, aby byl vzat zřetel k tomu, aby učitelstvu byly přístupnými kvalifikační tabulky, aby vědělo, když je souzeno, proč jest souzeno a jak je souzeno.

V tomto ohledu stávaly se často křivdy, které dnešní naše století a dnešní naše doba trpěti nemůže a nechce. Proto prohlašuji jménem svým a celé naší strany, že nejen vítáme návrh tento, ale že budeme také hlasovati pro návrh komise. (Výborně!)

Nejvyšší maršálek zemský: K slovu se přihlásil opět pan posl. Blahovec.

Dávám jemu slovo

Poslanec Blahovec: Slavný sněme! Budiž mně dovoleno, jako knězi-učiteli, abych o této zprávě školské komise mohl též pronésti několik slov ze své zkušenosti.

Disciplinární řád jest otázkou nejen stavovskou, nýbrž mám za to, že jest to také otázkou školskou, nejen v zájmu učitelstva, nýbrž i v zájmu školství, v zájmu vzdělání velmi důležitou.

Jest známo, že anglický jeden mudrc, Bacon, pravil, že vzdělání jest moc. Slova tato bývají často a stále opakována. Věděti znamená býti mocným. Při každé práci, v každé práci jest třeba vědění a proto lze veškerým právem říci, že svět stojí na vědění.

Práce bez vědění jest nemožná; jest bez cíle a není účelná.

Náš slovutný dr. Rieger řekl: »Práce nehmotné jsou základem veškeré výroby, základem veškerého bohatství«.

Vzdělanosti jest všemu lidu tak zapotřebí jako vzduchu a vody a náš arciučitel Komenský byl první, který žádal demokracii ve vzdělání, abychom byli bratry ve vědění a ve vzdělání.

Proto jest povinností hlavní našeho starobylého sněmu království Českého, jehož ovšem kompetence jest velice maličká, jest jeho povinností, starati se o školství obecné, o vzdělání užitečné a praktické a jmenovitě jest povinností jeho, postarati se o řádný, humanní, spravedlivý disciplinární řád, jak toho žádá právě obecná škola, která právě jest tak důležitou. Zdrojem vzdělání jest rodina, jest škola, jest veřejnost. Otázka školská jest dle mého názoru povznesena nad zájmy stran, nad zájmy osobni, ona jest obecně důležitou a kulturní záležitostí A proto kulturní práce českého národa vrcholí v boji o školu, kterou lze šířiti pravou zbožnost, pravou mravnost, charakternost, pravou osvětu, kterou jedině náš lid vymaniti se může z duševní poroby, ve které vězí. Proto škola dle mého názoru musí býti semeništěm neodvislých, charakterních povah, bez nichž náš národ nemůže mohutněti. A právě proto péče o rozkvět obecného školství a odborného školství jest čelným cílem všech upřímných přátel lidu a jmenovitě dnes, kdy rozšířením práva volebního musíme přikročiti ke zdůkladnění vzděláni. Neboť, pánové, politická moc v rukou nevzdělaného vrhá se ve zvůli a často nejhlubší prodajnost. Proto Karel Havlíček dobře pravil: Znám pouze dvě politické strany: Stranu poctivou a stranu nepoctivou a stranu poctivou poznám podle toho, jak se stará o školství. Proto péče o zvelebení školství hlavní snahou má býti sněmu království Českého. Pravé vzdělání občanů jest dle mého názoru první podmínkou štěstí každé obce a celého národa. Proto šťastný národ, který má dobré učitele, šťastný národ, který má dobré školy, šťastný národ, který má dobré předpisy o školství, a šťastná škola, která má řádný, humánní, spravedlivý disciplinární řád.

Velký Komenský náš, který zlatými písmeny zapsán jest v dějiny vychovatelské, praví na konci didaktiky tato slova: »Všeho světa příkladové ukazují, že sláva národů, sláva měst, osad, obcí a církví toliko na lidech rozumných a řádných záleží«.

A zase mým učitelem jest Karel Havlíček, který praví: »Vnitřní síla národa záleží ve vzdělanosti, charakternosti, a každý šťastný člověk, který k tomuto dobru přispěje, neboť ten pracuje ku pravé svobodě«.

Jest pravda, že naše školství učinilo veliký pokrok proti staré zanedbanosti, ale jsme-li upřímnými, musíme říci, že mu ještě mnoho chybí a že celá řada otázek čeká na rozřešení v tomto slavném sněmu království Českého. Dle mého náhledu bych se stále přimlouval za největší vzdělání učitelstva ve smyslu našich slavných mužů: Riegra, Palackého, Havlíčka, Tyrše, Sladkovského, kteří očekávali od vzdělání nejvyššího největší dobro a já také myslím, dostane-li se našemu učitelstvu nejvyššího vzdělání, že také poměry na venkově budou jiné. A proto jest mým přáním, nejvzdělanější učitelstvo, nejvzdělanější kněžstvo nechať působí neodvisle na národních, samostatných, křesťanských školách, ve smyslu našeho učení lásky a spravedlnosti.

Nám, kněžím dobré vůle, nejde pánové, o žádný dozor, o žádné panství ve škole, nám jde pouze o to, že škola patří národu a toto právo žádný národ nedá si vyrvati. Národu jde pouze o to, aby učitelé, kněz, rodiče pracovali ve škole ne jeden po druhém, ne vedle sebe, nýbrž svorně a upřímně spolu pracovali k tomu, aby naše mládež národně cítila, aby byla charakterní a tato charakternost dá se vzbuditi pouze na základě našeho vznešeného náboženství lásky a spravedlnosti. Proto jsem pro neodvislou samostatnou, spravedlivou a ryze křesťanskou národní školu, která je spásou našeho lidu.

Dále, velectění pánové, přimlouvám se za reformu učitelských ústavů našich a lituji velice, že rozhodující činitelé této otázce nevěnovali té pozornosti, jakou právě zasluhuje. Neboť jen vzdělanost pravá přivede nás ku lepšímu blahobytu, do přístavu lepšího života.

Vřele se přimlouvám dále za to ze zkušenosti, aby jednou byl v Rakousku vydán zákon, že české dítě patří do české školy a německé do německé. Velectění pánové, po 17 leté zkušenosti v osadě, ve které jsem působil, veřejně zde musím říci, že odnárodňování mládeže považuji v Rakousku za nejsurovější zločin na lidskosti.

Z takových škol vycházejí nejen národní odřezanci, janičáři, nýbrž takové školy jsou pařeništěm anarchismu. Již slavný Rousseau pronesl památná slova, že od procitnutí dítěte až do smrti má neustále viděti vlast. Také jest jedna z hlavních tužeb mých, aby vedle disciplinárního řádu byla věnována náležitá péče těmto otázkám.

Velectění přátelé! Jeden z hlavních požadavků opravy školství jest právě disciplinární řád, o němž zpráva komise školské leží před námi.

Již učitelské jednoty české i německé, obecní korporace mnoho petic sem na sněm zemský posílaly, ba sněm byl přímo zaplavován peticemi, aby byl vydán humanní, spravedlivý disciplinární řád. Povinností naší jest zde také tento disciplinární řád uzákoniti, neboť, velectění pánové, § 54. říšského zákona sám ustanovuje, že zevrubná ustanovení o disciplinárním vyšetřování vydávají se zákonodárstvím zemským.

A pánové, ptám se, co to zemské zákonodárství učinilo? Skoro ničeho. Proto jest potřeba, aby sněm král. Českého vydal humanní, spravedlivý, disciplinární řád, který by konečně učitelstvo vymanil ne z práva, nýbrž z libovůle státních úřadů a školských dozorců, disciplinární řád, který spočívá na základě autority, která má práva, ale také, pánové, povinnosti.

Proto dosavadní stav disciplinárního řádu jest pramenem právní nejistoty a posiluje pouze zvůli a libovůli. Tato právní nejistota a nesvoboda nutně působí škodlivým vlivem na celou naší paedagogickou práci. Otázka spravedlivého, humanního disciplinárního řádu na základě právním je otázkou nejen stavovskou, nýbrž i nutným požadavkem celé naší národní společnosti, které nemůže býti lhostejno, mají-li vychovatelé mládeže, o nichž již Palacký pravil, že dobrý učitel mládeže jest největším dobrodincem a špatný největším škůdcem národa. Nemůže býti lhostejno, zda požívají tito vychovatelé právní moci, práva neodvislosti čili nic. Jest samozřejmo, že také vřele se přimlouvám, aby byla vydána určitá ustanovení o právech a ustanovení o případných trestech, je-li povinnost porušena.

Máme sice § 54. říšsk. zák. z r. 1883., který praví:

»Kdyby, chování učitele kromě školy uráželo vážnost stavu učitelského a bylo škodlivo jeho působení vychovatelskému« -

- ale to je takový paragraf, který mi připadá jako omnibus, do kterého se všecko vejde a do kterého se dá všechno vsunouti. Není zde nic jasného, není zde nic určitého. Avšak musím zde konstatovati, že, jak jsem se přesvědčil v okresních školních radách, přišly k platnosti anonymní dopisy, které hrají velkou úlohu nejen u okresních školních rad, ale i u jiných úřadů.

Mám za to, že člověk, který přijímá anonymní dopisy, je špatný člověk, poněvadž anonymní dopisy jsou diktovány záštím a nepřátelstvím.

Bohužel, musím konstatovati ze své zkušenosti, že anonymní dopisy dnes v XX. století hrají velkou úlohu.

Velectění pánové, tyto anonymní dopisy podávají nám důkaz, že disciplinární řád jest nepostačitelný, neboť zde při těchto anonymních dopisech jest různá praxe u našich okresních školních rad a tento právní stav nejistoty nemůže déle trvati.

Zde musí býti jasno, zde jde o právo a povinnost. Náš disciplinární řád nepřipouští, ani aby člověku přiznal - jako o člověku mluvím - jeho politické a občanské právo, neboť proto, že jsem knězem nebo učitelem, nepřestal jsem býti člověkem.

Chtíti někomu bráti politické přesvědčení, myslím, to právo jest nedotknutelné, neboť německý filosof Kant pravil: Svým povoláním nemůže člověk býti oloupen o právo svého přesvědčení.

Toto právo jest nedotknutelné. Zde jest třeba opravy rozumné, spravedlivé a humánní, jak toho vyžaduje rozvoj naší obecné školy.

Ovšem uznávám plnou měrou, že zde budou různé názory, že zde bude třeba důkladného a pečlivého jednání. Proto vznáším na zemský výbor a na zemskou školní radu vroucí prosbu, aby disciplinárnímu řádu věnovaly největší pozornost, aby týž byl vypracován tak, jako toho žádá humanita, před níž ustupuje politika, před níž ustupuje národnost, jak toho žádá spravedlnost naší národní školy.

Končím příslovím: Co nechceš, aby ti jiní činili, nečiň ty jim. (Výborně! Hlučný souhlas. )

Oberstlandmarschall: Es hat sich zu diesem Gegenstände der Herr Abgeordnete Dr. Schreiner das Wort erbeten.

Ich erteile dem Herrn Abg. Dr. Schreiner das Wort.

Abg. Dr. Schreiner: Hoher Landtag! Ich werde mit Rücksicht auf die große Tagesordnung, die wir heute noch zu bewältigen haben, mich ganz kurz fassen; ich halte es aber für meine Pflicht, als Abgeordneter des deutschen Volkes, vom Standpunkte der Deutschen zu dem vorliegenden Antrage Stellung zu nehmen. Es ist selbstverständlich, daß die deutschen Abgeordneten nur wünschen und verlangen können, daß ein, allen Anforderungen vollkommen entsprechendes Disziplinarstatut für die Lehrerschaft ausgearbeitet werde, welches dem Lehrer in jeder Richtung die vollste Bewegungsfreiheit gewährleistet. Ich erkläre mich mit zahlreichen Ausführungen des geehrten Herrn Vorredners in dieser Richtung einverstanden und möchte namentlich für unsere deutschen Lehrer gang dasselbe in Anspruch nehmen, was Derselbe für die tschechischen Lehrer in Anspruch genommen hat, nämlich die vollste Betätigung ihrer individuellen Freiheit und ihres nationalen Empfindens, die Möglichkeit, auch die deutschen Kinder in deutschem Sinne mit Liebe für das deutsche Volk und das deutsche Volkstum zu erstehen. (Beifall. ) Dasselbe, was die Herren für sich in Anspruch nehmen, möchte ich auch für uns beanspruchen. Ich muß darauf hinweisen, daß vielfach in dieser Richtung auf unserer Seite ein Mangel besteht, in der Richtung nämlich, daß an unseren deutschen Schulen tschechische Lehrer und Lehrerinnen angestellt sind, die mitunter im Dienstwege vom Landesschulrat in die deutschen Schulen versetzt werden. Daß man von diesen Lehrern, Wenn sie auch die deutsche Sprache beherrschen und die Prüfungen mit gutem Erfolge abgelegt haben, naturgemäß eine vollständig korrekte nationale Erziehung nicht verlangen kann, ist wohl selbstverständlich.

Ich möchte aber doch noch auf einen


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP