Pátek 8. března 1907

dožadovati se toho, aby pro venkov bylo ustanoveno, by pro ten případ, že není tam náležité poplatní síly, měl zajištěný dostatečný počet zástupců se zřetelem k tomu, že tento hájiti má zájmy venkova, zastupujících nejširší vrstvy obyvatelstva.

A tu zemský výbor, přihlížeje k těmto okolnostem, navrhuje zákon, kterým ustanovuje se jednak, jak jsem se již zmínil, že na tak dlouho, dokud osobní daň z přijmů nebude podléhati přirážkám okresním, nemá se tato daň počítati do sumy daně celkové, jednak že má venkov pro tun případ, kdy by neměl dostatečné síly berní, míti přece nejméně 1/6 zástupců.

Komise pro okresní a obecní záležitosti uznává celkem tyto návrhy za správné, avšak, poněvadž se jedná o dalekosáhlé věci a o změnu zákona, který existuje od roku 1864 a který potřebuje oprav také v jiných směrech, myslí, že jest potřebí, aby vyslechnuty byly nejméně okresní výbory, aby sdělily své zkušenosti a objasnily poměry, jaké v dotyčném okresu panují.

Komise navrhuje:

Zemskému výboru se ukládá, aby s možným urychlením o svém návrhu zákona na změnu § 9. zákona okres. zastupitelstvech vyslechl všechny okresní výbory a vyžádal si od nich dobrá zdání a aby do příštího sněmovního zasedání nově připravený návrh svůj předložil.

Tím vyřízeny jsou též petice č. 1548 ai 1905 a zpráva zemského výboru č. 548 ai 1905.

Ovšem tento návrh učinila komise již v listopadu r. 1905 a nemohla tušiti, že sněm z důvodů všem známých nebude zasedati.

Jsem plně přesvědčen, že kdyby měla komise jen tušení o tom, že jednání sněmu bude takovým způsobem zdržováno, byla by již tehdy učinila návrh meritorní.

Nemohu jinak, nežli jménem komise tlumočiti přání, aby slavný sněm návrh komise schválil. (Souhlas. )

Landtagssekretär Dr. Haasz (liest): Die Kommission stellt den Antrag:

Der hohe Landtag wolle beschließen:

Der Landesausschuss wird beauftragt, mit möglichster Beschleunigung über seinen Antrag aus Abänderung des § 9 des Bezirksvertretungsgesetzes alle Bezirksausschusse einzuvernehmen und deren Gutachten einzuholen und bis zur nächsten Landtagssession seinen diesbezüglichen Antrag wieder vorzulegen.

Dadurch sind auch die Petition Z. 1548 ai 1905 und der Landesausschußbericht Z. 548 ai 1905 erledigt.

Nejvyšší maršálek zemský: K tomuto předmětu se přihlásili řečníci a sice proti návrhu pan poslanec Kubr a pro návrh pan poslanec Dr. Pippich.

Es haben sich zu diesem Gegenstande zum Worte gemeldet für den Antrag der Kommission der Herr Abg. Dr. Pippich und gegen den Antrag der Herr Abg. Kubr.

Dávám slovo panu řečníku, který jest zapsán proti návrhu, panu poslanci Kubrovi.

Poslanec Kubr: Slavný sněme! Když prohlížíme celou zprávu, která byla podána zemským výborem král. Českého a zprávu komise pro záležitosti okresní a obecní o  této zprávě, tu vidíme, že zemský výbor celou záležitost propracoval mnohem důkladněji než komise, která měla o tomto návrhu se rozhodnouti a zprávu o něm podati. Zemský výbor snesl celý materiál, a každý z členů nejen této slavné komise, ale i  sněmu král. Českého měl umožněno, aby o tomto návrhu nejen důkladně přemýšlel a jej prostudoval, ale také aby svůj náhled o něm vyslovil a tu jest mi podivno, že komise celý tento tak důležitý zákon, resp. jeho úpravu odbyla pouhou zprávou, že se sl. sněm král. Českého má usnésti, a co jest, velevážení pánové, ještě jádro celého usnesení, že se praví v tomto návrhu: »Slavný zemský výbore čiň další zkoumání, čiň další šetření, aby se odpomohlo. «

Velevážení pánové, dle mého náhledu takovým způsobem by se tomuto zlu, které se vyvinulo na základě osobní daně z příjmů, neodpomohlo hned tak brzy. Ovšem komise tvrdí, že v nejbližším zasedání sněmu král. Českého má se nově připravený návrh předložiti.

Velectění pánové, promiňte, že nazvu jednání takové tím pověstným názvem římským, kunktátorstvím a že se mně zdá spíše, jakoby byla celá ta záležitost jistým pánům nestála za tak vážné studování, respektive jakoby sobě přáli, aby prakse zákona zůstala jako jest.

Pan referent sám, když o návrhu samotném mluvil, řekl nám docela otevřeně, že poměry, které se vyvinuly dnes na základě vpočítání osobní daně z příjmů, která není ani obecním, tím méně okresním přirážkám podrobena, jsou nadále nesnesitelný. Tož, velectění pánové, myslím, že snad komise by byla docela klidně měla vzíti za podklad jednání zprávu, kterou předložil zemský výbor a říci, tato zpráva je schopna, aby sloužila za substrát dalšího jednání, a zákonnému projednání nebo říci, vypracovalo se něco takového, co jest odkázáno na dobrozdání. V jistých mezích jest to dobře, ale když se jedná o vitální otázku takovou, myslím, že není potřebí, aby se to stále odkládalo my nemáme nic proti tomu, aby se konala šetření, ale ta se mohla díti dávno. Sám pan referent o tom se zmínil, že již dne 10. listopadu 1905 byl učiněn návrh komise, který zůstal ležeti. Ovšem za to pánové nemohli a nedávám ani panu Dr. Zimmrovi za vinu, neboť on za to nemůže, že to zůstalo ležeti, ale zemský výbor toto dobrozdání mohl ve vlastní působnosti si zjednati a přijíti s positivními návrhy, aby v této věci něco učiněno.

Pánové, mám tu čest zasedati v okresním výboru, který jest ve velké většině městským, a venkovské obce jsou tam sraženy na nejmenší počet; nemohu si naříkati, že by právě v okresním výboru, ve kterém mám čest zasedati, jednalo se tak, jako jedná se snad jinde, kde se přes oprávněná přání obcí venkovských přechází k dennímu pořádku. Konstatovati musím, že v okresu mém zachází se s námi tak, jako zachází rovný s rovnými a že se nám vyhovuje, kde jest třeba všude. Ale tento poměr není všude a poukazuji na to, o čem se zmínil pan zpravodaj sám.

Podotýkám, že není to jen okres Žižkovský, který má ze 36 jediného venkovského zástupce, máte okresy, které jsou dosti venkovské, na př. Třeboňský, který má ze 24 členů pouze 4 členy, Šluknovský ze 24 členů 3 členy, Ústecký z 18 členů 3 členy, v Plzni ze 36 členů 4 členy atd. A tam nezachází se právě s venkovskými občany tak jako u nás. Přirozeným důsledkem omezení na jedné straně jest, že na druhé straně nesmi míti velký průmysl větší počet zástupců, proč by nemohlo se stanoviti zákonně, že tento počet v městech a venkovských obcích nesmí klesnouti pod jisté minimum.

Jeden zástupce v okresním výboru neb zastupitelstvu, jak víte všichni, kteří znáte praksi okresního zastupitelstva, neznamená pranic, on odkázán jest na milost a nemilost, anebo musí svojí váhou se zasazovati, aby oprávněným požadavkům obcí, které jsou mu svěřeny, křivda se nestala. Jak měří se na příklad s osobní daní z příjmu a jak měří se s venkovskou daní pozemkovou. Osobni daň z příjmu nevynáší okresním přirážkám ani jeden haléř. Tato daň jest berní, kterou vláda z poplatnictva zcela klidně vytahuje na své potřeby a okresní výbor, respektive okresní zastupitelstvo, má tu krásnou povinnost, že ji musí počítati do toho, aby byla volba ustanovena tam, kde daň jest předepsána, resp. rozmnožen počet členů okresního zastupitelstva tam, kde jest tato daň předepsána, a nikoliv, aby toto zdanění počítalo se pro okres samoten. Pro venkovské obce má ale dle praxe platiti basis, že předepsaná daň slouží vždy za podklad, se kterým se má počítati při volbách samotných. Jak ale vyvinula se tato prakse v obcích venkovských při volbách do okresních zastupitelstev ?

Od té doby, co nastal zákon o odpisu daně pozemkové, místodržitelství klidně nepočítá na basi předepsané, nýbrž upravené daně, a tím nás zkracuje.

Tyto věci jsou opravdu povážlivé, a jsem toho náhledu, že p. zpravodaji, resp. komisi samotné neběží o to, aby náprava tohoto zákona byla odkládána ad calendas Graecas a poněvadž nacházíme se před sklonkem tohoto zasedání sněmovního, vzhledem k tomu, dovoluji si učiniti návrh, aby zpráva vrácena byla komisi pro záležitosti okresní a obecní, aby s urychlením nebo v desítidenní lhůtě podala nám nový návrh, k němuž by vzala za substrát návrh opravy zákona zemského výboru, který by prostudovala a podala nám pak návrh, jak by se věc upraviti dala.

Suchými zprávami, kterými zemskému výboru se ukládá šetření a podání zprávy do té doby, až zase budeme zasedati, odbýti se to nedá. Činím striktní návrh, by bylo uloženo komisi pro okresní a obecní záležitosti, by do 10 dnů o návrhu zemského výboru, který jest právě přiložen, podala zprávu. (Výborně!)

Nejvyšší maršálek zemský: Pan poslanec podával návrh?

Posl. Kubr: Učiním ihned písemně návrh, který si dovolím podati. Jest to návrh, aby byla vrácena zpráva p. zpravodajem dnes přednesená, komisi pro okresní a obecní záležitosti, aby tato v 10 dnech podala o nich nové návrhy, berouc za substrát zprávu zemského výboru s návrhem na opravu § 9. zákona o obecních a okresních zastupitelstvech.

Nejvyšší maršálek zemský: Račte mi dáti onen návrh písemně.

Pánové slyšeli návrh a učiním dotaz na podporu.

Žádám pány, kteří návrh podporují, by vyzdvihli ruku.

Návrh jest dostatečně podporován.

Der Herr Abgeordnete Kubr hat einen Antrag gestellt, welcher hinreichend unterstützt ist.

Ich werde denselben, sobald er übersetzt sein wird, in deutscher Sprache mitteilen.

Přichází nyní ke slovu p. posl. dr. Pippich,

Dávám jemu slovo.

Posl. dr. Pippich Slavný sněme! Bylo by mě bývalo rozhodně milejší, kdyby komise pro záležitosti obecní a okresní byla nám přišla hned s hotovým návrhem a sice dle mého přesvědčení shodným návrhem zemského výboru.

Šetření, které zde navrženo jest, aby se provedlo slyšení okresních výborů, nezdá se mi býti účelným již proto, poněvadž zemský výbor ve své opravdu důkladné, obsažné zprávě snesl veškeren potřebný materiál (Dr. Koldinský volá: Ale neslyšel okresní výbory!) a zůstal na základě platného zákona, který nynějším stavem věcí jest ve svém základě, ve své intenci zákonodárce, porušován.

Tedy proto podle mého zdání další šetření a slyšení okresních výborů nebylo třeba. I zdá se mi, že slyšení, které se má zavésti, může míti spíše za následek, že tato věc bude oddálena proto, poněvadž okresní výbory mohou - a to by bylo docela pochopitelno - přijíti se všelikými jinými ještě názory svými v příčině případné změny celého zákona ohledně okresních zastupitelstev. A jsme přesvědčeni, že by modernisování našich okresních zastupitelstev bylo tak žádoucí jako jest žádoucím modernisování našeho obecního zřízení, kterého jsme se opětně dožadovali, které však, pakli se začne se základní stavbou zákona hýbati, naráží na velké otázky zásadní a překážky. Potom se ovšem nelze dostati s místa a k uzákonění, a věc zůstává pak nevyřízena.

Obava, aby v tomto případě následek takový nenastal, aby tato palčivá, naléhavá a důležitá otázka nezůstala nevyřízena, mne vede k těmto úvahám.

Věc stala se velice naléhavou proto, poněvadž, jak zde uvedeno také ve zprávě zemského výboru, skutečně již podle nové prakse zavedení směrodatným názorem právním správního dvoru soudního již ve 138 případech byl dán ve shodě s místodržitelstvím souhlas se strany zemského výboru, aby rozčlenění skupin zájmových v okresních zastupitelstev se provádělo podle právního názoru správního soudního dvoru, že totiž osobní daň z příjmů nemá se připočítávati v té skupině zájmové, ve které jest poplatník, jehož význam pro tuto skupinu měl by placením osobní daně z příjmu podle intence a logiky zákona sesílen a tím i význam skupiny býti vyvýšen, nýbrž že se tato osobní daň z příjmu připočítává do skupiny III. nebo IV., města nebo obce venkovské. Následkem toho nastává přesunutí v celé rovnováze a souměrnosti zastoupení, které jest přece zastoupením zájmovým.

Může se všelicos namítati proti zájmovému zastoupení a složení okresních zastupitelstev, ale dokud trvá a platí základ zákona, musí se aspoň k základnímu principu přihlížeti a tu jest nepopíratelno, že takovým připočítáváním osobni daně z příjmu do skupin jiných než do těch, do kterých poplatník skupinově náleží, tedy místo do skupiny I. neb II. velkostatku nebo velkoprůmyslu, do skupiny III. nebo IV., nastává rozkolísání a rozvrat toho. co má býti nerozvratným základem celého zákona.

Ve všech těch případech - jest jich zde několik uvedeno - dlužno přihlížeti k tomu, že nejen neprávem ubírají se význam a hlasy venkovským obcím, ale že také ku příkladu ve skupině měst nastává docela jiné složení, které zase neodpovídá významu poplatnosti toho kterého města. Tak se ku příkladu stává, že město, které mělo dosud jednoho kandidáta, následkem připočtení osobní daně z příjmů velkostatkáře, který tam bydlí a daň přizná, tak že podle názoru správního soudu daň ta se připočítává berní obci, kde to bylo přiznáno; dostane 6 mandátů a jiné město ztratí 2 i 3 a nastává rovněž nesrovnalost poplatných sil v této skupině, která jest proti základním intencím zákona. Nám musí zajisté záležeti na tom, aby okresní zastupitelstva, jako zdravá, živá instituce samosprávy a okresů našich, zůstala pokud máme tento platný zákon v tom složení, jak zákon sám to vybudoval, a aby nevneslo se do toho něco, co by působilo způsobem rozlaďujícím, vyvolávajícím neshody tam, kde si přejeme součinnosti práce, dobré shody a jisté souměrnosti sil v této součinné společné práci.

To by nastalo a již také nastalo a vyskytly se takové neshody. Poněvadž tato otázka zasáhla dosti hluboko do celého samosprávného života našich okresů, a poněvadž nám na tom musí záležeti, což má rovněž svůj velký význam samosprávný, ale i socialně-společenský, abychom my takový souladný a souměrný styk udrželi mezi zástupci velkých statků, mezi zástupci velkého průmyslu, měst i venkovských obcí a aby mezi nimi, kde jinak není jiných podobných styků, tato samosprávná instituce udržovala toto společenské a sociální sblížení, musíme si přáti, aby v tom ohledu nebylo nic vneseno do toho, co by soulad tento mohlo rozrušiti a co by porušilo základní podstatu celého tohoto zákona. Také tak se na to prvotně pohlíželo; prvotní názor místodržitelství i zemského výboru byl, že slušno a spravedlivo jest, aby osobní daň z příjmů se připočítávala v té skupině, kde jest dotyčný poplatník, poněvadž jinak jest to protismyslné.

Teprve dotyčným rozhodnutím správního soudního dvoru z r. 1902 nastal obrat, ale i tu shledávám, že místodržitelství ve své notě, zde citované v dotyčné zprávě zemského výboru ze dne 27. června 1904, přišlo k následujícímu poznání; nejenom to, že největší část daní osobních platí se v městech, a obce venkovské mají výhradní podíl na daních reálních, jichž nepřibývá, nýbrž spíše ubývá, jest pochopitelno, že jest to na újmu obcí venkovských ohledně jich účastenství na zastupitelstvu okresním, ale když nad to osobní daně z příjmů předepsané velkostatkářům nemají se připočítávati dotyčné skupině jejich, nýbrž skupině měst, městysů a po případě obcí venkovských a ježto největší poplatníci a velkostatkáři bydlí v městech a jim tam osobní daně z přijmů předepsány jsou, zvětšil se značně počet zástupců měst a městysů na úkor obcí venkovských.

Pánové, to je nezvratná zkušenost nabytá a na ní nemění se nic, že ve zprávě je uvedeno, že v 68 případech klesl počet zástupců venkovských obcí a že se poukazuje, že jsou ještě jiné důvody, přirozený vzrůst a sesilování měst atd. Ale přece jen zbývá tento nesoulad, zbývá to, že nám musí záležeti na takové rovnoměrnosti a rovnováze jistých sil, odpovídajících poplatnosti a zájmům těch. kteří právě platí na potřebu okresů, a to jest zajisté rozhodující moment, a že ohledně toho nastala jistá trpkost poněvadž postižení říkají: vždyť my jsme nic na své poplatnosti neztratili, my stejně stále přispíváme k potřebám okresu a jedině nahodilá okolnost ohledně osobní daně z příjmů, že ten který velkostatkář bydlí v městě, kde ohromná suma osobní daně z příjmů placená, ty vážky táhne dolů, jedině my máme ztratiti tím na své váze, na svém významu pro ten okres, kdežto my máme jeviti stejný zájem pro ten okres. Jest v tom jistá nekongruence, jest v tom nelogičnost vůči platnému zákonu. Tento stav nemůže dále trvati.

Jest nám opravdovou chloubou, že my specielně v království Českém domohli se této instituce zdravé, života schopné, instituce svých okresních zastupitelstev, v nichž proudí jarý život nejen po stránce hospodářské, ale i kulturní a humanitní. My jsme pojali tolik kulturních a humanitních úkolů do činnosti svých zastupitelstev okresních, že z toho celé okresy mají veliký prospěch a s vřelým zájmem musíme hleděti k tomu, aby součinnost okresních zastupitelstev byla založena na stejných zájmech a stejných právech, na šetření těchto práv ve všech složkách jejich.

Než tedy věc se rozleží v jistý kvas v mnoha okresích, musí to, co je nesrovnalé a rušivé, býti odstraněno.

Správní soudní dvůr opětně projevil, - stalo se to v mém případě a sice rozhodnutím, které vyšlo po té zprávě - že všechno to plně uznává, že intence zákona jest porušena, že nynější stav s oním zem. zákona se nedá srovnati, ale že pomoci není, že soud je vázán na literu zákona. Správní soudní dvůr výslovně praví: Jest to vaše záležitost, abyste de lega ferenda zjednali nápravu. To se může státi novellou k zákonu, jak zemský výbor v této věci navrhuje.

Musíme si přáti, aby tato novella, tento dodatek k zákonu o okresních zastupitelstvech co nejdříve se stala skutkem. Až se věc bude projednávati - nechci činiti odchylného návrhu - v meritu samém, jsem přesvědčen, že pánové se shodnou v tom, že nejjednodušší prostředek, jak by se tomu odpomohlo, je vymýtiti osobní daň z příjmů, pokud nebude podléhati přirážkám, dokud z ní se nepřispíva k posílení celého života, zájmů a všech potřeb okresu. To jest spravedlivé; kdo takové daně neplatí ani na okres, nemůže touto složkou svého majetku býti učasten toho, aby v okresním zastupitelstvu více platil. (Hlas: Co obce?)

To je docela jiné složení nežli jest zájmové seskupení okresních zastupitelstev. Ostatně to je otázka, kterou bychom museli řešiti, kdyby se jednalo o změnu obec zřízení, ale při této otázce nezbývá nic jiného, nežli nezapočítávati osobní daň z příjmů. To jest jádro celé této osnovy zákona.

My nevíme, co přijde po roce 1909, ale z osobní daně z příjmů, zůstane-li ve své dřívější podstatě, ze známých příčin přirážky zavedeny nebudou.

Druhá otázka, o kterou se v tomto návrhu zákona jedná, že se má stanoviti minimální zastoupení pro venkovské obce, kdežto podle § 9. posledního odstavce pro skupinu prvou a druhou platí maximální ustanovení, že táž nesmí čtvrtinu všech zástupců a po případě třetinu těchže převyšovati

Naše obce venkovské tvoří širokou podstat celého okresního zřízení, na čem nemění některé výminečné případy, kde se jedná o 4 až 5 obcí venkovských.

Musíme se snažiti pevně připoutati venkovské obce pro samosprávu okresní, poněvadž jich samospráva obecní jest příliš malá, a my prospíváme velkým zájmům samosprávným pro důležité potřeby hospodářské, kulturní a humanitní, když venkovské obce co nejvíce získáváme pro okresní zřízení.

Venkovské obce musí míti závažný zájem, aby byly zastoupeny řádně v okresních zastupitelstvech, a tu myslím, že jest spravedlivé a odpovídající poměrům individuelním českého lidu a vůbec království Českého, aby se podle nabytých zkušeností a potřeby věci pojistil minimální počet jejich zástupců, jak navrženo, 1/6 všech členů zastupitelstva.

Musím se tedy přimlouvati za předlohu zemského výboru a jsem povděčen zemskému výboru, poněvadž jeho práce je důkladná, dobrá a účelná.

Ale poněvadž se již stalo usnesení komise pro záležitosti okresní a obecní, nechci se tomu vzpírati, ale nechť se v tom ohledu dotyčné šetření provede s největším urychlením a nechť do podzimního zasedání sněmovního přijde se s výsledky toho, aby se zjednala náprava ve věci, která by mohla způsobiti mnohý nelad a mohla by působiti tak rozrušujícím způsobem, že by nám poškodila cenný majetek národní, za který pokládáme svou okresní samosprávu. (Výborně !)

Nejvyšší maršálek zemský. Není nikdo více ke slovu přihlášen.

Es ist niemand mehr zum Worte gemeldet.

Prohlašují rokování za skončené.

Ich erkläre die Debatte für geschlossen.

Dávám závěrečné slovo panu zpravodaji.

Zpravodaj posl. Dr. Zimmer: Slavný sněme! Lituji především, že zástupce venkovských obcí Smíchovských, pan kolega Kubr proti moji osobě a proti celé komisi takovým způsobem si počíná, že nepovažoval komisi za korporaci, která předlohu, která jí byla předložena, vážně studoval a ujišťuji, že co se týče mé osoby, nepotřebuji se brániti a viděli to všichni pánové z komise, a mohl to pozorovati i on, že jsem celou věc náležitě prostudoval. Ostatně poukazuji k tomu, že nikdo v komisi a má tam pan kol. Kubr 6 svých straníků proti mému návrhu neučinil námitky, tím méně odlišný návrh, nýbrž všichni s nim souhlasili. Kdyby si byl mého referátu všiml, byl by uznal, že jsem hned v říjnu 1905, jak jsem zprávu dostal, učinil návrh se zřetelem k tomu, že zemský výbor šetření nekonal dříve, by šetření to se stalo. Kdyby byl zemský výbor vyslechnul okresy, pak by se to mohlo považovati za odklad ad calendas graecas, za kunktátorství, kdyby byla komise žádala za nové vyslechnutí okresního výboru a zastupitelstev. Jelikož se to ale vůbec nestalo, myslím, že on jako zástupce samosprávy s tím jaksi měl a má souhlasiti. Má-li se jednati o okresních výborech, zastupitelstvech a jejich složení, jest nutno, aby okresní výbory byly o tom slyšeny, neboť bylo by nedůstojno samosprávy, aby okresní výbory nebyly slyšeny a aby se o nich a bez nich jednalo. S tím musí on souhlasiti také! Já za to nemohu a ani zemský výbor, že sněm od té doby se takřka nesešel, že věc zůstala v komisi a následkem toho, že se ze strany zem. výboru šetření konati ani nemohlo. Prosím, ať si přečte a poslechne návrhy, které komise činí. Komise jak to dostala, učinila návrh, aby se všemožným urychlením se stalo šetření a aby zemský výbor, který má to vykonati, ihned podal návrh, aby v příštím sněmu ta věc mohla býti projednána. To není prosím žádné odkládání ad calandas graecas, žádné kunktátorství. A musil bych vrátiti tu výtku panu poslanci Kubrovi, c že mou řeč a zprávu náležitě nepošlou hal, neboť jinak by nemohl návrh takový učiniti. Byl by to skutečně paliativní prostředek, má-li se jednati o úpravu zákona z r. 1864, kde se má jednati o základech okresních zastupitelstev, kdyby bez slyšení okresních výborů, jak on navrhuje, v 10 dnech měla býti podána zpráva.

Ne, že bych to nepřál venkovu, co zpráva zem. výboru navrhuje, souhlasím s tím minimem 1/6, která mu má býti zajištěna ale má-li to minimum míti venkov, proč by ho neměla míti města?

Jsem přesvědčen, že proti tomu nikdo nebude, ale to prosím v návrhu není. Já jsem poukazoval na to. že jest potřebí, aby i města a venkov, i když nemají náležitou silu poplatní, měla v okresním zastupitelstvu zástupce a že města, kdyby i neměla žádné poplatní síly, mají míti již de lege lata jednoho člena.

Dnes se činí návrh, aby minimum bylo zachráněno jen pro venkov a ne také pro města. (Odpor). Já vím, že to nikdo neříká, že to městu vlastně se též přeje, ale mám za to, že když se jedná o okresních zastupitelstvech, nemůže se po mém náhledu jednati o nich bez nich. Od té doby nastaly různé okolnosti, které jsou známy okresním výborům, ale zemskému výboru známy nejsou.

Podotýkám, že usnesení to stalo se v komisi, ve které zasedal, jak již jsem řekl, největší počet agrárníků. (Odpor. Hlas: Jen dva!), kteří proti tomu ničeho neměli. Já jim nečiním výtky, tu jim a ostatním všem členům komise činí pan posl. Kubr. Myslím, že ti pánové jako zástupcové samosprávy tu věc uvážili, poněvadž komise pro záležitosti obecní a okresní učinila dotyčné usnesení jednomyslně. Byl by to, jak jsem již řekl, paliativní prostředek, kdyby se zákony dělati měly, jak p. kolega Kubr navrhuje, takřka přes noc nebo jak se navrhuje za 10 dní.

Velectění pánové! Věc ta se musí prostudovati; takový zákon musí býti již dokonalý, nechceme-li, aby se měnil, jako v poslední době se přihází, že se zákon jeden den usnese a hned druhý den vidí se jeho nedostatky, formální i věcné chyby. Já, jako referent a právník, s tím souhlasiti nemohu (Výborně!) Nečiním odklad ad calendas graecas, činím jen návrh, který komise již r. 1905 učinila a za to, že se vyšetření dosud nestalo, nemohu.

Poukazuji k tomu, že zemský výbor ne vyslechl okresní zastupitelstva. Zákon, který se tak vitálně týká okresních zastupitelstev, nemůže se udělati, jak jsem již dovodil přes noc Myslím, že ani pan posl. Kubr jako zástupce samosprávy nemůže proti tomu nic míti

Činím návrh, poněvadž jsou zde věcné i formální nedostatky, které nejsou sice tak dalekosáhlé, ale dá se o nich jednati, a nutno o nich uvažovati a myslím že návrh komise jest naprosto odůvodněný a žádám za jeho přijetí. (Výborně Výborně)

Nejvyšší maršálek zemský: Přejdeme k hlasování.

Wir übersehen zur Abstimmung.

Žádám pány, aby zaujali svá místa.

Ich ersuche die Herren, ihre Plätze einzunehmen.

Gegenstand der Abstimmung ist der gedruckte Kommissionsantrag, welcher dahin geht, dem Landesausschuß einen bestimmten Auftrag zu geben.

Zu diesem Gegenstande hat der Herr Abgeordnete Kubr einen Abänderungsantrag gestellt, welcher lautet:

"Der Bericht der Kommission für Bezirk- und Gemeindeangelegenheiten, Druck Nr. CCCXXXIV vom 10. November 1905 wird dieser Kommission mit dem Auftrage zurückgestellt, den Antrag des Landesausschusses auf Abänderung des § 9 des Bezirks vertretungsgesetzes als Grundlage der Verhandlung zu nehmen und darüber binnen 10 Tagen ihren Antrag zu stellen. "

Ich habe die Absicht, zuerst über den Antrag des H. Abg. Kubr abstimmen zu lassen Sollte derselbe angenommen werden, so entfällt die Abstimmung über den Commissionsantrag.

Sollte er nicht angenommen werden, so wird über den Commissionsantrag abgestimmt werden.

Předmětem hlasovaní jest tištěný návrh komise. K tomuto návrhu podal změňující návrh pan poslanec Kubr, kterým navrhuje, aby byla zpráva vrácena komisi, aby tato vzala návrh zemského výboru na změnu čl. 9 zákona o okres zastupitelstvech za podklad jednáni a o něm v době 10 dnu svůj návrh podala.

Mám tedy úmysl zavésti hlasování tím způsobem že dám především hlasovati o návrhu p. poslance Kubra. Pakli by tento návrh byl přijat, odpadne hlasování o návrhu komise. Pak-li by návrh p. posl. Kubra nebyl přijal, dám hlasovati o návrhu komise.

Činí se proti tomuto způsobů hlasování námitka

Wird gegen diese Art der Abstimmung eine Einwendung erhoben?

Nebyla činěna žádná námitka.

ES ist keine Einwendung erhoben worden

Pan poslanec Kubr navrhuje

 Zpráva komise pro okresní a obecní záležitosti, čís. tisk. CCCXXXIV ze dne 10 listopadu 1905, vrací se této komisi zpět, aby tato vzala návrh zemského výboru na změnu čl. 9. zákona o okresních zastupitelstvech za podklad jednání a o něm v době 10 dnů svůj návrh podala.

Der Antrag des Herrn Abg. Kubr lautet:

"Der Bericht der Kommission für Bezirks- und Gemeindeangelegenheiten, Druck Nr. CCCXXXIV vom 10. November 1905 wird dieser Kommission mit dem Austrage zurückgestellt, den Antrag des Landesausschusses auf Abänderung des § 9 des Bezirksvertretungsgesetzes als Grundlage der Verhandlung zu nehmen und darüber binnen 10 Tagen ihren Antrag zu Stellen. "

Žádám pány, kteří přijímají tento návrh, by vyzdvihli ruku.

Ich ersuche die Herren, welche diesen Antrag annehmen, die Hand zu erheben.

Návrh jest přijat.

Der Antrag ist angenommen

Tím odpadá hlasování o návrhu komise

Damit entfällt die Abstimmung über den Kommissionsantrag

Jelikož čas valně pokročil, přikročím k ukončení schůze.

Nachdem die Zeit bereits weit vorgeschritten ist, werde ich zum Schlusse der Sitzung schreiten.

Pan poslanec Špindler a soudruzi mi podali dotaz k. J. K. panu místodržiteli.

Die Herren Abgeordneten Špindler und Genossen haben mir eine Interpellation an Seine Erzellenz den Herrn Statthalter überreicht.

Žádám, by tento dotaz byl přečten sněmovní tajemník dr. Haasz (čte) Dotaz poslance E. Špindlera a soudruhů k Jeho Excellenci c. k. místodržitelí v království Českém.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP