Úterý 5. března 1907

odedávna celá naše strana, již byl k tomu opětně podnět dán. Ašak výpočty, které se učinily, ukázaly, že břemeno, které by s tím bylo spojeno pro zemi, na ten čas, dokud finance naše upraveny nejsou a dokud kompetence naše v tomto sboru není upravena, není možno na zemi uvaliti. Pravil jsem, dokud nebude kompetence upravena.

To jest otázka velké důležitosti zásadné.

Abychom nákladem zemským zřizovali tyto školy, aniž by zemi byl vyměřen zákonem náležitý vliv také na vnitřní správu těchto škol, k tomu se nakloniti nemůžeme. Bylo by to pěkné dělení práce, abychom jen platili, jak se to obyčejně děje, a stát aby poroučel. K takovým reformám se přidati nemůžeme, a kdyby byly provedeny, nebudou míti toho prospěchu, který by se od nich očekával, a bylo by to velmi kruté sklamání. (Výborně, pochvala!)

Co se týče podpor pokračovacím školám obchodním, prosím, aby p. posl. Krejčí vzal na vědomí, že podpory ty udělují se z paušální dotace, kterou povoluje na pokračovací školství každoročně slav. sněm. Tyto podpory se uděluji dle stejných zásad pro všecky pokračovací školy na základě skutečného nákladu, na základě počtu žáků a teprve v třetí řadě se bére ohled na hmotné poměry místní.

V poslední době se hledělo po příkazu slav. sněmu, aby se poměrně obchodním školám dávala větší subvence, aby se jejích zřizování usnadňovalo a podporovalo.

Tím směrem bude zemský výbor i na dále postupovati.

Slavná komise rozpočtová a velevážení řečníci, kteří přede mnou mluvili, také poukazovali, že první etapa reformy pokračovacích škol musí se nésti k jejich zodbornění.

Odborná škola pokračovací jest ideálem pokračovacích škol vůbec.

Uskutečnění tohoto ideálu jest tím nutnější, čím více těchto škol přibývá a čím větší jest jejich návštěva. Všeobecná škola pokračovací nemůže vyhovovati všem, a proto snaha zemského výboru nese se tím směrem, by se při pokrač. školách hledělo především k největším skupinám řemeslníctva v jich obvodu. Nemáme arciť orgánu, který by to prováděl. Inspekce státní nepostačuje. Inspektorům se přidělují tak velké úkoly, že i při nejlepší vůli nejsou s to je vykonati. Inspektor nesmí postupovati dle šablony, on musí individualisovati, v každém místě jsou poměry jiné, on musí nabýti přesvědčení, zdali těm poměrům škola vyhovuje a má býti radou učitelstvu, jakým způsobem by mělo postupovati a j.

Jest fysickou nemožností, aby inspektor, který má několik set pokračovacích škol inspicíroval, během doby jemu vyměřené úkol tento vykonal, nemámeť samostatných inspektorů. Jsou to mužové v jiné službě postavení.

Úspěch odborných pokračovacích škol se řídí zvláště dle správy a sil učitelských.

Odporučoval bych pánům, kteří se o věc interesují, aby navštívili na př. zdejší zlatnickou školu, která se vyvinula z nepatrných počátku k velké dokonalosti. Tam by se přesvědčili, jak překvapujících výsledků jest lze po stránce umělecké, tak i po stránce praktické, v takové škole dosíci.

Základem organisace vyučování na pokračovacích školách musí býti, aby v krátké době s poměrně malými prostředky bylo lze dosíci, pokud možno, největších praktických úspěchů. (Tak jest!)

To po mém soudě musí býti základem organisace těchto škol, máme-li dospěti k cíli kýženému, aby skutečně rozšířeno a zevšeobecněno bylo odborné pokrokové vzdělání v nejširších vrstvách našeho řemeslníctva, bez něhož řemeslníctvu nekyne lepší budoucnost. (Souhlas. )

Tato nutnost vychází také z toho, že, čím více pokračovacích škol přibývá, tím ve větší nevýhodě jsou řemeslníci v oněch obcích, kde takové školy nejsou, poněvadž nastává velké diferencování odborného, vzdělání, jimž se pošinují poměry konkurenční. Není pochybnosti, že v konkurenčních zápasech vyniknouti může jen ten nejvzdělanější a nejspořivější, a nedostatek odborného vzdělání že nevyrovná větší mohovitost nebo zdatnost materielní. Také z toho plyne, jak důležito jest, aby pokračovací školy byly sevšeobecněny.

Přicházím k druhému důležitému podnětu, k povinnému zřizování těchto škol.

Není pochybnosti, že při povinné návštěvě těchto škol musí býti dána možnost, aby tuto povinnou návštěvu všech interesovaných kruhů bylo možno provésti.

Má-li významu vyslovení povinné návštěvy těchto škol tam, kde ústavy tyto neexistují? Jest také nepochybno, že zavedením povinného zřizování pokračovacích škol spolu s rozšířením denního vyučování jest cesta, která jistě povede k zodborňování těchto škol. Proto tyto podněty programové, které jsou obsaženy ve zprávě rozpočtové komise a které byly tak výmluvným způsobem netoliko veleváženým p. referentem, nýbrž i p. kolegou Němcem učiněny, zasluhují plného uvážení a uznávám, že pokud není provedena akce zákona, že jest možno v tomto směru mnoho učiniti ku povznesení odborných škol pokračovacích, arciť za horlivé součinnosti místních interesentů a státu.

Bylo by velmi laciné žádati, aby náklady tyto podnikala země. Byl bych první, který by to hájil do krve, kdyby byla možnost podnikání takových nákladů zemí.

Ale když, pánové, laborujeme s 20milionovým deficitem, není možno žádati na zemi, aby takové náklady podnikala ona sama.

Avšak když stát si osobuje neobmezené právo při zřizování a správě těchto škol, když pak vláda stále osvědčuje svou platonickou lásku k středníma stavu, a když stále mluví o svém vřelém srdci pro našeho živnostníka a rolníka, pak by to měla osvědčiti skutky a tyto skutky by osvědčila nejlépe, kdyby stát poskytl tolik vydatných prostředků na zřízení odborných pokračovacích škol, kolik jest u nás potřeby. (Výborně. )

Podpory a oběti tyto by se státu s bohatým úrokem vyplatily, poněvadž by dokonalým odborným vzděláním řemeslnictvo vzrostlo ve svém vývoji v mohutnou třídu poplatníků, kteří by vrátili státu, co by pro ně učinil na poli odborného vzdělání.

Laciná akce s novelami k živnostenským zákonům, které se pro samé kompromisy zvrhly v pravý opak, tou akcí nároků živnostnictva stát nepovznese. Akce takové stát nic nestojí, ale také to za nic nestojí. (Veselost. )

Chce-li stát dokázati, že má vůli středním třídám hospodářským prospěti, musí postupovati cestou jinou a musí především, když jde o jich odborné vzdělání, vykonati svou povinnost.

Když uznáváme, že země a místní činitelé nejsou s to, tyto oběti přinášeti, jest svatou a nezbytnou povinností státu, aby přistoupil sám k dílu a aby překážky, které se vývoji tomu po stránce finanční stavějí v cestu, odklidil. Dokud to neučiní, je jen licoměrným klamáním lidu, když mluví o lásce k němu, obraceje se však k němu zády, když má skutečnou pomoc poskytnouti. (Výborně!) Jest snadno, viniti poslance, že nekoná svou povinnost k živnostnictvu, jest snadno viniti zemi z neplnění těchto povinností, ale těžko jest uvalovati na zemi při 20 milionovém deficitu nové nemalé to sumy, které se mají věnovati na sevšeobecnění a zodbornění pokračovacích škol. Snadně by to bylo takové uvalení břemena na zem odhlasovati, ale rád bych věděl, kde by bylo lze takové usnesení provésti. Jest třeba také při řešení těchto úkolů objektivně souditi a střízlivě uvažovati. Za stávajících poměrů musím rozhodně na tom trvati, že jest to v první řadě povinností státu, aby tyto náklady podnikal, poněvadž tím zabrání dalšímu rozkladu a upadání této důležité výrobní třídy našeho středního stavu živnostenského, což jest zajisté velikého významu hospodářského, ale také socialně politického. (Výborně. )

Velectění pánové! Bylo vytknuto právem živnostenské komisi vybírání školného a zápisného na pokračovacích školách. Kladu si za čest připomenouti, že v příčině té již před několika lety bylo učiněno usnesení, aby se vybírání školného a zápisného zamezilo. Zemský výbor učinil v příčině té potřebná opatření a hrozil i odepřením subvence těm školám, které budou školné vybírati. Byl bych povděčen, kdyby se pan zpravodaj k tomu přidal, aby se zemskému výboru uložilo znovu, aby toto usnesení zásadní, důsledně a s energií bylo prováděno. Není pochyby, že od té doby hlavně, když se stala návštěva pokračovacích škol povinnou, by bylo protismyslné, aby se na nich vybíralo školné. Nesmíte zapomínati, velectění pánové, že tyto školy musí býti přístupny i nejchudším a nejširším třídám našeho živnostenstva a že se proto školními

anebo jakýmikoliv dávkami nesmí to omezovati a znesnadňovati. (Souhlas. )

Spíše měli bychom pečovati o to, aby chudým živnostníkům stipendiemi, nakupováním školních potřeb byla návštěva škol usnadňována.

Vybírání školného a zápisného jest takové zřízení, které musí býti odstraněno. Byl učiněn také podnět, aby provedena byla revise učebných osnov, organisace dozoru atd. To jsou podněty zajisté velmi vážné, ale dokud nebude přistoupeno k zákonnému upravení poměrů těchto škol, jest to všechno marné.

Zemský výbor na základě zpráv jednotlivých zástupců zemského výboru v kuratoriu, ve správních výborech pokračovacích škol, když nějaký podnět nebo nějaká stížnost se podala, obrací se na místodržitele se žádostí o nápravu. 0 vý-sledcích toho nemáme pražádné známosti, poněvadž se nám dodává jen roční přehled o provádění inspekcí. Základní učebné osnovy při dozoru na těchto školách bylo by lze upraviti toliko, až se přistoupí k vydání zákona.

Při této příležitosti se zmiňuji o zajímavém faktu. Byl učiněn návrh, a sice r. 1888, aby v tomto směru se přistoupilo aspoň k náhražce za definitivní organisaci dozornou a sice ministerským nařízením ze dne 3. dubna 1888 č. 610 byl zřízen při politických úřadech pomocný odborný orgán poradní pro pokračovací a jiné odborné školy.

Do tohoto sboru byli povoláni - a některé pány to překvapí, až se dozví, že byli jmenováni - p. p. Karel Bulíř, ředitel pokračovacích škol v Praze, inženýr Eckert, továrník Hardtmuth, továrník Richard Jahn, papírník Piette, Fr. Richter, ředitel státní průmyslové školy v Liberci, rytíř Skramlík, architekt Stübchen, Kirchner, ředitel Tille a architekt Wiehl.

Mám za to, že dnes tito pánové již ani nevědí, že byli jmenováni, jestiť zajímavým faktem, že od r. 1888. kdy byli jmenováni, nebyli ani jednou svoláni. (Slyšte!) Avšak v novější době věc tato znovu oživla, poněvadž - soudě alespoň dle novinářských zpráv - má býti takový sbor nyní zřízen na Moravě. Snad by se odporučovalo, aby tento sbor byl nyní znovu zřízen.

Tuším, že to, co bylo za vlády dra Gautsche pokládáno za nutné a prospěšné, nemůže býti prohlašováno za nemožné za vlády p. dra Bečka. Mám za to, že by tento sbor, kdyby se náležitě rozmnožil a dobře složil, mohl míti v této době přechodní jistého významu, a že by jeho aktivování znamenalo pokrok také v organisaci našeho pokračovacího školství.

Přimlouval bych se, aby tato věc byla vzata v náležitou úvahu Možno-li zřizovati tento sbor na Moravě, nemůže to býti nemožným i v Čechách. Snad nesouvisí tato akce s moravským paktem? A kdyby byla v takové souvislosti, pak tím spíše jest naší povinností instituci takovou samostatně zříditi, ježto u nás k nějakému »moravskému« paktu zajisté nikdy nedojde. (Výborně!)

Velevážený pan zpravodaj i velectěný p. kolega Němec uznali nezbytnou potřebu vydání zemského zákona o pokračovacích školách. Nebudu se o tom dále šířiti, poněvadž se o to zasazuji již asi 18 let, a bylo by tedy zbytečné, abych o té věci dále mluvil. (Posl. dr. Čelakovský volá: Již plných 27 let!) Tedy s p. dr. Čelakovským již plných 27 let o to se zasazujeme. (Slyšte!)

Avšak pánové dotkli se také toho, že bychom se mohli spřáteliti s vydáním rámcového zákona říšského, a v tom se rozcházíme.

Jsem zásadně proti vydání rámcového zákona říšského, poněvadž jsme s takovýmito zákony udělali prasmutné zkušenosti. Říká se tomu, že jest to rámcový zákon, avšak v takovém rámci jest obyčejně obraz, který jest karikaturou toho, co my chceme. (Výborně!)

Tak vypadají všecky ty rámcové zákony a táži se, proč vůbec jest potřebí říšského rámcového zákona pro království České, když si mohli v Dolních Rakousích vydati o pokračovacích školách samostatný zemský zákon? Či snad není možné v království Českém, co bylo připuštěno v Dolních Rakousích?

Jest potřebí, pánové, abychom při řešení tohoto úkolu opírali se o berličky, které nám vyrobějí ve Vídni a které jsou obyčejnými holemi na nás? Neradil bych. abychom v tomto stadiu jednáni, kdy zemský výbor vypracoval a předložil osnovu zemského zákona o pokračovacích školách, která jest již ve školské komisi, stavěti most k jakémusi přechodu, který by se mohl pro nás státi dosti nebezpečným.

Trvám na tom, že jest mnohem lépe, stojíme-li jasně a rozhodně na tom, že odborné a pokračovací školy spadají v kompetenci zemskou a mají býti upraveny zemskými zákony. (Výborně! Hlučný souhlas. ) Neboť pak jedině budeme míti jistotu, že školství toto bude upraveno tak, jak toho potřebujeme. Není také radno vázati si předem ruce rámcovým zákonem a to tím méně, jelikož máme trpké zkušenosti, které jsme s takovýmito zákony nastřádali. Rámcový zákon jest okov centralistický, do kterého, chce-li sněm něčeho docíliti, musí se stůj co stůj i proti svému přesvědčení a vůli vtěsnati. (Výborně!)

Spatřuji ve vydání zvláštního zemského zákona, v definitivní úpravě pokračovacího školství prospěch a zdar živnostnictva v království Českém, jakož i hlavní záruku rozvoje i rozkvětu tohoto školství samotného, a proto varuji, abychom jakýmkoliv způsobem, ať přímo nebo nepřímo, vyhradili vliv při této reformě centralistickému systému, nám vždycky opovědné nepřátelské Vídně. (Výborně! Pochvala. )

Oberstlandmarschall: Ich erlaube mir dem hohen Hause nunmehr den deutschen Text der unterstützten Anträge mitzuteilen.

Es hat der Herr Abg. Němec den Antrag gestellt, es möge im Art. III. der Absatz 1 lauten: "mit Rücksicht auf den in der Gewerbeordnung Vorgeschriebenen obligatorischen Besuch" etc., sodaß also die Worte "in der Gewerbeordnung vorgeschriebenen" eingeschaltet würben.

Ferner beantragt der Herr Abg. Němec, im Absatz 3 desselben Artikels, möge zum Schluß beigefügt werden: "und damit diese Schulen, wo die Bedingungen hierfür gegeben sind, fachlich eingerichtet und spezialisiert werden. "

Außerdem beantragt der Herr Abgeorbnete Němec noch einen Punkt 4: "Die k. k. Regierung ist vom Landesausschuße aufzufordern, durch Staatsbeiträge die Errichtung von selbstständigen Gebäuden für Fortbildungsschulen, in welchen für einen ordentlichen Unterricht in Fachwerkstätten vorgesorgt werden könnte, zu ermöglichen, "

Der Herr Abg. Krejčí hat einen Zusatzantrag gestellt, welcher dahin lauten würde:

"Dem Landesausschusse wird aufgetragen, mit der k. k. Regierung Behandlungen dahin zu führen, damit die zweiklassigen Handelsschulen, welche für die praktische Ausbildung des kaufmännischen Nachwuchses besonders wichtig sind, durch ein Landesgesetz geregelt und gesichert werden. "

Verlangt noch jemand das Wort?

Žádá ještě někdo o slovo?

Pan posl. Krejčí žádal mne za slovo.

Poslanec Krejčí: Slavný sněme! Slovutný pan přísedící zemského výboru, pan poslanec Adámek, mne jaksi vyzval, abych působil v kruzích obchodních k tomu, aby absolventi akademických škol věnovali se více praktickému působení a ne kancelářským pracím. Prohlašuji, že úplně s tím souhlasím, a dále prohlašuji, že při projednávání rozpočtu obchodní a živnostenské komory již asi před pěti léty, když se jednalo o subvenci, jsem s tímto požadavkem přišel do plena a učinil jsem návrh, aby obchodní akademie, resp. professoři a řiditelství a kuratoria, hleděly k tomu, by jejich absolventi věnovali se více prakticky obchodu a průmyslu a ne kancelářské práci.

Avšak, velectění pánové, mluvil jsem více o dvoutřídních obchodních školách. V těchto dvoutřídních obchodních školách jsou žáci, kteří jednak buď byli v obchodě prakticky vycvičeni a pak teprve šli do dvojtřídní obchodní školy, anebo dříve absolvovali dvoutřídní obchodní školu a pak se věnovali praktickému vycvičení v obchodě.

To jsou právě ti lidé, o kterých jsem se zmínil a kteří zasluhují zajisté podpory, poněvadž tito lidé se věnují výhradně jenom praktickému vzdělání, věnují se obchodu a průmyslu. To jsem jenom chtěl podotknouti.

Nejvyšší maršálek zemský: Přihlášen je k řeči podruhé pan poslanec Němec.

Poslanec Němec: Slavný sněme! Aby nebylo nedoruzumění mezi námi, přihlásil jsem se o slovo proto, že pan přísedící zemského výboru chápal má slova v tom smyslu, jakoby mně neležela tak na srdci úprava pokračovacího školství zákonem zemským, nýbrž zákonem vůbec.

Já dovolil sobě při návrzích, které jsem sněmu doporučil ku přijetí, navrhnouti, by zemský výbor opětně na c. k. vládu naléhal, by ohledně povinné návštěvy škol pokračovacích bylo o povinnost zřizování těchto škol a ke přispívání na jejich vydržování postaráno zákonem. Zákon navrhuje i komise rozpočtová - a já v odůvodnění poukázal k tomu - že je ovšem třeba úpravy zákonem zemským a pravil jsem, že kulturní a hospodářské poměry království Českého liší se od kulturních a hospodářských potřeb jiných království a zemí této říše a že mám za to, že lze pro království České jen speciálním zákonem zemským upraviti toto školství, při čemž jsem poznamenal, že stát nestará se ani o to, aby nějakým rámcovým zákonem říšským upravil toto školství, že neučinil v té věci vlastně ničeho, že od známého ministerského nařízení ze dne 24. února 1883 nebylo vlastně učiněno pranic a že je povinností státu starati se, aby toto školství konečně upraveno bylo zákonem, především ovšem zákonem zemským.

Měl jsem čest již 27. prosince položiti dotaz J. J. nejvyššímu panu maršákovi, jak daleko nalézá se otázka zákona zemského o školách pokračovacích. Jeho Jasnost ráčila mně odpověděti, že školská komise zabývá se zemským zákonem. My nyní, stojíce v jednání o stavu školství pokračovacího v letech 1902-1903-1904, ocitli jsme se přirozeně také v debatě o zákoně zemském, Opakuji znovu, že si toužebně přeji, aby co nevidět školy pokračovací byly upraveny zemským zákonem. (Výborně!)

Nejvyšší maršálek zemský: Žádá ještě někdo za slovo?

Pan posl. Adámek.

Přísedící zemského výboru poslanec Adámek: Je mně velice líto, že vzniklo nedorozumění mezi mnou a panem kollegou Němcem, s nímž o vývoji pokračovacího školství po tolik let v blízkém jsem byl styku, ano ještě dříve, než měl jsem dotyčný referát v zemském výboru. Mne ani nenapadlo, pochybovati o upřímně autonomistickém smýšlení pana kollegy a tím milejším je mně jeho vysvětlení, které znamená jenom výtku vládě, že dosud neučinila, co učiniti mohla. Aby sáhla k zákonu státnímu, ovšem sobě nepřeji.

Oberstlandmarschall: Verlangt noch jemand das Wort?

Žádá ještě někdo za slovo?

Ich erkläre die Debatte für geschlossen.

Prohlašuji rokování za skončené a dávám závěrečné slovo panu zpravodaji.

Zpravodaj posl. dr. Ulrich: Vůči dodatečným návrhům pana presidenta Němce, jakož i pana poslance Krejčího prohlašuji, že nemám ničeho k namítání proti jejich podnětům. Co se týče apelu, který vznesl na mne přísedící zemského výboru pan poslanec Adámek, aby vyvoláno bylo sněmovní usnesení, kterým se zemskému výboru ukládá, působiti k tomu, by školné a zápisné na pokračovacích školách nebylo vybíráno, dovoluji si poukázati, že - pokud se pamatuji - podobné usnesení již stává, takže zemskému výboru je zcela snadno, v důsledku tohoto, již před několika lety učiněného usnesení, zaříditi potřebné kroky.

Dále dovoluji si poukázati, že, bude-li přijata resoluce rozpočtové komise, kterou se ukládá vládě, by působila k tomu, aby zvýšením státního příspěvku školné a zápisné na pokračovacích školách odpadlo, bude dána zemskému výboru král. Českého dostatečná direktiva, by tutéž akci a proceduru, již na vládě žádá, zachovával také sám. Mně tedy bude snad prominuto, neučiním-li v této věci žádného dalšího formálního návrhu, neboť mám za to, že najdou se ještě cesty, aby při vyřizování zpráv o  působnosti pokračovacích škol za rok 1905 až 1906 rozpočtovou komisí, toto usnesení sněmu bylo respektováno.

Co se týče otázky, jakým zákonem úprava škol pokračovacích, všeobecných i   kupeckých, má se státi, myslím, že není mezi námi žádný spor o to, že se tak má státi, pokud to bude možno, zákonem zemským. My jsme také v resoluci samé vyhověli této otázce tím způsobem, že jsme naléhali na to, aby otázka byla upravena zákonem vůbec, abychom na základě tohoto usnesení sněmovního poskytli zemskému výboru možnost, navázati opětně styky s vládou a - jak se samo sebou rozumí a jak o tom pevné přesvědčení chovám dojista v tom směru, aby konečná úprava stala se zákonem zemským a aby sněmu království Českého příslušný návrh svým časem byl předložen.

Tím jsem vyčerpal, tuším, vše, co během debaty na mne bylo vzneseno a tím také končím. (Souhlas. )

Nejvyšší maršálek zemský: Přejdeme k hlasování.

Wir übergehen zur Abstimmung:

Žádám pány, by zaujali svá místa.

Ich ersuche die Herren, ihre Plätze einzunehmen.

Předmětem hlasování jsou tištěné návrhy komise, ku kterým byly podány se strany pánů poslanců Němce a Krejčího dodatné a částečně změňující návrhy.

Dovoluji si sděliti, jakým způsobem míním zavésti hlasování.

Návrhy komise pozůstávají ze tří hlavních oddílu, jež jsou označeny římskými číslicemi.

K odstavci I. a II. nebyly činěny žádné návrhy. Následkem toho míním o těchto dvou odstavcích dáti hlasovati dle tištěného znění návrhu komise

K odstavci III. podal pan poslanec Němec a sice v bodu 1., změňovací návrh, který vlastně pozůstává v tom, že se vkládá několik slov.

Avšak mám v úmyslu dáti hlasovati o znění celého odstavce nejdříve dle návrhu pana poslance Němce, a pak-li by v tomto znění odstavec ten nebyl přijat, dám hlasovati o tomto odstavci dle návrhu komise.

K odstavci 2. nebyl podán žádný návrh. Následkem toho dám hlasovati o tomto odstavci dle tištěného návrhu komise.

K odstavci 3. podal pan posl. Němec opět návrh, aby bylo několik slov vloženo, a dám tedy hlasovati o znění tohoto odstavce dle návrhu pana poslance Němce, a pak-li by v tomto znění nebyl přijat, dle návrhu komise.

Dále navrhuje pan posl. Němec ještě 4. bod k tomuto hlavnímu odstavci, o kterém dám hlasovati zvlášť.

Pan posl. Krejčí pak dále podal návrh, kterým zemskému výboru byl uložen jistý úkol, a dám o tomto návrhu hlasovati jakožto o odstavci 5. po hlasování o ostatních odstavcích návrhu. (Zvoní. )

Gegenstand der Abstimmung ist die gedruckte Kommissionsvorlage, welche aus einer Reihe von Punkten besteht, die mit den Zahlen I, II, III bezeichnet sind.

Zu diesen Anträgen haben die Herren Abgeordneten Němec und Krejčí Zusatz- und Abänderungsanträge gestellt, und ich beabsichtige demnach, die Abstimmung in folgender Weise einzuleiten:

Zu Absatz I, II Sind keine Abänderungsanträge gestellt worden, und ich werde daher dieselben nach dem von der Kommission vorgeschlagenen Texte zur Abstimmung bringen.

Zum Absatz III, Punkt 1 hat der Herr Abgeordnete Němec die Einschaltung einiger Worte beantragt, und ich beabsichtige demnach, diesen Absatz zuerst in der vom Herrn Abgeordneten Němec vorgeschlagenen Fassung zur Abstimmung zu bringen. Sollte derselbe in dieser Form nicht angenommen werden, so werde ich über die betreffende Fassung nach dem Kommissionsantrage abstimmen lassen.

Zum Absatze 2 ist kein Antrag gestellt worden; ich werde demnach über denselben nach der Fassung der Kommission abstimmen lassen.

Zum Absatz 3 liegt ein Antrag des Herrn Abgeordneten Němec auf Einschaltung beziehungsweise Einschließung einiger Worte vor.

Ich werde demnach zuerst über diesen Antrag nach der Textierung des H. Abgeordneten Němec abstimmen lassen.

Sollte derselbe nicht angenommen werden, so wird über den Text nach dem Kommissionsantrage abgestimmt werden.

Außerdem beantragt der Herr Abgeordnete Němec einen 4. Punkt, über welchen ich die Abstimmung separat vornehmen werde, und schließlich beantragt der Herr Abg. Krejčí einen Auftrag an den Landesausschuß, und über diesen werde ich als Punkt 5 der Antrage abstimmen lassen.

Wird gegen diese Art der Abstimmung eine Einwendung erhoben?

Činí se proti tomuto způsobu hlasování námitka?

Es ist keine Einwendung erhoben worden.

Nebyla činěna žádná námitka.

Přivádím tedy k hlasování první části návrhů komise, které jsou označeny číslicemi I. a II.

Ich bringe zur Abstimmung die gedruckten Kommissionsantrage, welche mit I. und II. bezeichnet sind.

Žádám pány, kteří přijímají tyto návrhy, by vyzdvihli ruku.

Ich ersuche die Herren, welche diese Anträge annehmen, die Hand zu erheben.

Návrhy jsou přijaty.

Die Antrage Anträge angenommen.

Nunmehr kommt der Absatz III, Punkt 1 zur Abstimmung.

Nyní přijde k hlasování bod 1. odstavce III. návrhu pana poslance Němce.

Dieser Punkt lautet nach dem Antrage des Abgeordneten Němec:

"Der Landesausschuß wird beauftragt, mit Rücksicht aus den in der Gewerbeordnung vorgeschriebenen obligatorischen Besuch der Fortbildungsschulen die k. k. Regierung zu einer gesetzlichen Festsetzung der Bedingungen der Errichtung dieser Schulen und der Beitragsleistung zu denselben zu bewegen. "

Odstavec III. bod 1. zní dle návrhu pana poslance Němce:

»Zemskému výboru se ukládá, aby opětně na c. k. vládu naléhal, by s ohledem na povinnou návštěvu skol pokračovacích zákonem živnostenským předepsanou, bylo o povinnost ku zřizování těchto škol a ku přispívání na jich vydržování postaráno zákonem. «

Žádám pány, kteří tento bod přijímají, by vyzdvihli ruku.

Ich ersuche die Herren, welche diesen Absatz annehmen, die Hand zu erheben.

Der Antrag ist angenommen.

Návrh jest přijat.

Zum Absätze 2 ist kein Antrag gestellt worden. Ich bringe denselben daher nach dem Kommissionsantrage zur Abstimmung.

Ku odstavci 2. nebyly učiněny žádné návrhy, dám tedy o něm hlasovati dle tištěného znění návrhu komise.

Žádám pány, kteří přijímají tento odstavec druhý, by vyzdvihli ruku.

Ich ersuche die Herren, welche diesen Absatz 2 annehmen, die Hand zu erheben.

Er ist angenommen.

Jest přijat.

Nunmehr kommt der Absatz 3 und zwar nach dem Texte, wie er vom Herrn Abgeordneten Němec beantragt worden ist, zur Abstimmung; derselbe lautet:

,,... ferner an die k. k. Regierung in dem Sinne Einfluß zu nehmen, daß der staatliche Beitrag zur Erhaltung der Fortbildungsschulen zu dem Zwecke erhöht werde, damit die Einhebung des Schulgeldes und der Einschreibgebühren abgeschafft werden könnte, und damit diese Schulen, wo die Bedingungen hiefür gegeben sind, fachlich eingerichtet und spezialisiert werden. "

Bod 3. dle návrhu posl. Němce zní: aby naléhal na c. k. vládu, aby státní příspěvek na vydržování škol pokračovacích byl zvýšen k tomu cíli, aby vybírání školného a zápisného na těchto ústavech odpadlo, a aby školy ty, kde jsou pro to dány podmínky, mohly býti zodborněny a specialisovaný. «

Žádám pány, kteří přijímají tento návrh, by vyzdvihli ruku.

Ich ersuche die Herren, welche diesen Antrag annehmen, die Hand zu erheben.

Návrh jest přijat.

Der Antrag ist angenommen.

Nyní přijde bod čtvrtý, jak jej navrhuje pan poslanec Němec, a sice zní tento odstavec:

C. k. vláda budiž výborem zemským vyzvána, aby příspěvky státními umožnila zřizování samostatných škol pokračovacích, ve kterých by bylo možno postarati se o odborné vyučování dílenské.

Nunmehr kommt ein vierter Punkt zur Abstimmung, welchen der Herr Abg. Němec beantragt, und welcher lautet:

"Die k. k. Regierung ist vom Landesausschutz aufzufordern, durch Staatsbeiträge die Errichtung von selbständigen Gebäuden für Fortbildungsschulen, in welchen für einen ordentlichen Unterricht in Fachwerkstätten gesorgt werden könnte, zu ermöglichen. "

Žádám pány, kteří přijímají tento návrh, by vyzdvihli ruku.

Ich ersuche die Herren, welche den Antrag annehmen, die Hand zu erheben.

Návrh jest přijat.

Der Antrag ist angenommen.

Nunmehr kommt als Punkt 5 der Antrag des Herrn Abg. Krejčí:

Nyní přijde jako odstavec pátý návrh pana posl. Krejčího:

»Výboru zemskému se ukládá, aby vstoupil s c. k. vládou v jednání k tomu cíli, aby dvoutřídní školy obchodní, zvláště důležité pro praktickou výchovu dorostu obchodnického, zákonem zemským byly upraveny a zabezpečeny. «

Der Antrag lautet:

"Dem Landes-Ausschuß wird aufgetragen, mit der k. k. Regierung Verhandlungen dahin zu fuhren, daß die zweitklassigen Handelsschulen, welche für die praktische Ausbildung des kaufmännischen Nachwuchses besonders wichtig sind, durch ein Landesgesetz geregelt und gesichert werden. "

Žádám pány, kteří přijímají tento návrh, by vyzdvihli ruku.

Ich ersuche die Herren, welche diesen Antrag annehmen, die Hand zu erheben.

Návrh jest přijat.

Der Antrag ist angenommen.

Ku konci podotýkám, že tím jest vyřízena petice rady král. hlav. města Prahy za vydání zákona o pokračovacích průmyslových školách.

Ich bemerke, daß, wie die Kommission anführt, hiemit auch die Petition des Stadtrates der kgl. Hauptstadt Prag, Z. 1093 ai 1905 betreffend die Erlassung eines Gesetzes über die gewerblichen Fortbildungsschulen, erledigt ist.

Příštím předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise rozpočtové o zprávě výboru zemského v příčině úpravy dotace, jež se poskytuje klášteru Voršilek v Praze z normálního školního fondu.

Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Budgetkommission über den Landesausschußbericht, betreffend die Regelung der aus dem Normalfonde für das Präger Ursulinerinnenkloster zu gewährenden Dotation.

Berichterstatter ist der Herr Abg. Karl Max Graf Zedtwitz.

Ich erteile dem Herrn Berichterstatter das Wort.

Berichterstatter Abg. Graf Zedtwitz: Hoher Landtag! Ich habe die Ehre, einen bereits im Jahre 1905 von der Budgetkommission vorgelegten Bericht, jetzt dem hohen Landtage zu erstatten.

Seit dem Jahre 1815 wurde der Dotationsabgang für das Neustädter Ursulinerin-nenkloster zu 2/3 aus dem Religionsfonde und mit 1/3 aus dem Normalschulfonde gedeckt. Als dieser in die Verwaltung des. Landes überging, bestand die erwähnte Aufteilung bis zum Jahre 1891. Mehrfache Differenzen bezüglich der Berechnung führten dazu, daß der Landesausschuß sich mit der Regierung auf die Annahme eines Vertrages einigte, in welchem von Seite des Landes, u. z. auf Rechnung des Normalschulfondes, der Dotationsabgang für das Ursulinerinnenkloster in Prag Neustabt mit dem festen Betrag von jährlich 12. 000 k festgesetzt wird.

Dieser Vertrag bedarf einerseits der Allerhöchsten Sanktion, andererseits der Genehmigung des Landtages des Königreiches Böhmen, und beantragt die Budgetkommission:

Ein hoher Landtag wolle die Genehmigung des zwischen der k. k. Regierung und dem Landesausschusse vereinbarten Vertrages, betreffend die jährliche Dotationsergänzung an das Ursulinerinnenkloster in Prag mit 12. 000 K auf Rechnung des Normalschulfondes beschließen.

Sněmovní tajemník dr. Haasz (čte): Komise navrhuje:

Slavný sněme, račiž se usnésti, že se schvaluje smlouva, ujednaná mezi c. k. vládou a zemským výborem v příčině doplnění roční dotace klášteru Voršilek v Praze na částku 12. 000 K na účet normálního fondu školního.

Oberstlandmarschall: Verlangt noch jemand das Wort ?


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP