Úterý 6. června 1905

že má firma Gross & Cie. opatřiti nedostávající se kapitál diskontní banky berlínské proti kursu prioritních akcií 90 proc.; tím se stane, že 10 proc. má ztraceno býti na kursovní differenci; to přirozeně přijde k výrazu v akciovém kapitálu a o tento obnos bude akciový kapitál zvýšen. Ale co mne nejvíce zaráží a co ve zprávě komise pro veřejné práce, jejíž informace jsou opatřeny zemským výborem, není jasně vyjádřeno, je zaručení dovozného, které poskytnuto bylo místními zájemníky. Mohlo by se říci, že to není krajina česká a že tudíž nám do toho nic není, jestli místní zájemníci trutnovští atd. budou následkem převzatých závazků utrpovati finanční ztráty.

Ale má povinnost a svědomí jako poslance mně nedovoluje, abych neukázal na tu okolnost, že zemský výbor ve své původní předloze varuje interessenty místní před dotyčným způsobem financování, varuje je a praví, že vyskytují se u zemského výboru pochybnosti o tom, zda-li jednotliví garanti jsou si vědomi všech důsledků svých prohlášení.

Měli jsme v poslední době také takový případ, kde dráha zaručena byla garanciemi nákladovými pro firmu soukromou. Jest to na př. trať Jilemnice-Roketnice, kde poskytnuta byla garancie nákladu a vidíme toho dnes důsledky. Garanti musí dopláceti ročně značné obnosy.

Měli jsme podobné příklady ve Voticích, Selčanech, Ouštěku atd.

A co se děje ? Musíme přispěti zvláštní akcí Ouštěku. Máme podobný příklad poskytnutí garancie výnosu při dráze Častalovice - Kvasiny a máme] dnešní předlohou přispěti městu Rychnovu a musíme tak učiniti.

(Abg. Kasper: So werden Sie niemals Eisenbahnminister werden!)

Ja na to neaspiruji. (Abg. Posselt: Und die Friebländer Bezirksbahnen ?)

Ano, také pro Frýdlandskou dráhu máme v dnešní předloze resoluci, ve které se žádá za pomoc těmto drahám, ano a já jsem srozuměn, aby se pomoc poskytla a nic proti tomu nenamítám, ale ukazuji na to, že přejímají se závazky místními činitely, které vedou k takovým důsledkům a které musí být novými závazky sněmovními odstraněny. To pravím na tomto místě proto, že jsem přesvědčen, že k těmto konsekvencím a zkušenostem dojde při dráze Teplice-Poříčí, ano také při této dráze, kde garancii poskytlo na př. trutnovské zastupitelstvo, obchodní gremium atd., za nějakou chvíli přijde a bude se na to poukazovati, že garancii poskytly z neznalosti věci a budou žádati, aby země nebo stát tuto dráhu převzaly. Pak budeme míti dvojí nevýhodu. Budeme muset dráhu sezemštiti, když již byli jsme poskytli ohromné oběti ve prospěch soukromé podnikatelské firmy.

V nejlepším úmyslu odporučuji místním činitelům, aby se nevrhali do takových závazků, aby smlouvu se soukromou firmou neakceptovali, nýbrž aby se postarali o to, aby byla poskytnuta státní garancie.

A uchopí-li se akce v tomto směru páni kollegové poslanci z dotyčných krajin, pak si získají u svých interessentů velký dík, kteří z neznalosti věci a vedeni jsouce snahou, aby tuto dráhu dostali pod střechu, vrhají se do závazků, které pro ně znamenají v budoucnosti velké finanční oběti.

Jak viděti, chceme dráhu Poříčí-Teplice podporovati, budeme pro zřízení její hlasovati, ale doporučujeme místním činitelům naléhavě, aby si zaopatřili státní garancii a nevrhali se v náruč soukromého podnikání. (Hluk a námitky z různých stran. )

Pánové, nesmíte nám za tento dobře míněný appel Činiti výčitky, nesmí nám býti vytýkáno, jako kdybychom zaujímali stanovisko odporné.

(Abgeordneter Ansorge: Reden Sie, was Sie wollen, nur nicht die Sache zu verschleppen !)

Již jsem u konce. Musím se zmíniti pouze o jistých nesrovnalostech, které jsem přivedl komisi pro veřejné práce k řeči, avšak kde mně nebylo dáno příslušné uspokojující vysvětlení.

Poznámky mé týkají se poměrů sedmi technických železničních úředníků, kteří byli svého času jako provisorní přijati, a kteří nenáležejí ve status ostatních úředníků technických a kteří následkem toho mají zabráněný svůj postup.

Vznáším apell na sl. zemský výbor a na pana přísedícího zemského výboru, aby k tomu působil, aby ty poměry byly upraveny a aby postupové poměry byly srovnány tak, jako je tomu u ostatního technického personálu zemského výboru. Týž apell vznáším na pana přísedícího zemského výboru a na zemský výbor ohledně kresličů zaměstnaných u zemského výboru. Kdežto všechny ostatní kategorie zemského pomocného služebnictva a zřízenectva mají své poměry, zejména pensijní již upraveny, u kresličů až dosaváde tak není a jest zcela přirozeno a spravedlivo, aby se i této kategorii zřízenců vyhovělo, a aby také těmto služebníkům zemským přiznaly se požitky, jako ostatním zřízencům.

Co se žádá nyní ode mne na zemském sněmu a na zemských financích, nečiní než 8-10. 000 korun. Ale, pánové, vyrovná se tím nespravedlivost a nesrovnalost sociální, která panuje a která spočívá v tom, že jistá třída, jistá kategorie zřízenectva je definitivní a druhá nikoliv a sice zřízenci, kteří stejně pracují pro věci zemské a zejména, kteří svou tichou, nikterak na velký buben nevynášenou prací přispívají ku eminentně národohospodářské práci a rozkvětu král. Českého, jak se nepopiratelně děje pomocí technických prací v království Českém. Tím končím. (Výborně ! Hlučný souhlas. )

Nejvyšší maršálek zemský: Není nikdo více ke slovu přihlášen. Prohlašuji rokování za skončené a po skončení debaty náleží ještě slovo panu zpravodaji.

Pan přísedící zemského výboru poslanec hrabě Schönborn, co referent zemského výboru, mne požádal, abych mu udělil slovo po ukončení debaty.

Es ist niemand mehr zum Worte gemeldet.

Ich erkläre die Debatte für geschlossen.

Ich bemerke, daß sich der Herr Referent des Landesausschusses Gras Schönborn noch zum Schluß der Debatte das Wort erbeten hat.

Dávám slovo panu přísedícímu zemskéno výboru hraběti Schönbornovi.

Ich erteile das Wort dem Herrn Landesausschußbeisitzer Grafen Schönborn.

Přísedící zemského výboru hrabě Vojtěch Schonborn: Slavný sněme! Slavný sněm zajisté mi odpustí, když při dnešní náladě, která o tom svědčí, že máme dnes poslední den zasedání sněmu, budu jenom krátce odpovídati na vývody ctěných pánů řečníků, kteří se chopili slova v této debatě.

Začínám s panem řečníkem, jenž zrovna končil své vývody. Pan poslanec Maštálka vřele odporučoval návrh komise pro veřejné práce, jenž obrací se na sl. vládu, aby stanovisko v posledních letech zaujaté, totiž, že garantování lokálních drah v království Českém má se díti jenom se strany zemí, kdežto stát má poskytnouti pouze příspěvky na kmenové akcie, aby tento systém byl zlomen a aby na dále lokální dráhy byly i státem garantovány. Já tento pokus a tento návrh komise pro veřejné práce co nejvřeleji vítám. Zemský výbor vždy hleděl dosíci toho, aby i se strany státu byly lokálním drahám garancie poskytovány. Přeju sobě toho co nejvíce, aby tak, jako v prvních letech zemské akce železniční, i v budoucnosti zase státní garancie byla poskytnuta několika těmto drahám.

Pan řečník při této příležitosti několika zajímavými číslicemi osvětloval výtky, které se činívají finančnímu neúspěchu akce železniční zemského výboru a přišel k výsledku, že neúspěch ten není tak značný, že číslice vyjádřené obnáší pouze 4, po případě 6 a několik setin procenta přirážky zemské. Do jisté míry mohu dáti za pravdu panu poslanci, ovšem nelze přehlédnouti, že zároveň s těmito výsledky akce železniční pokračuje neúspěch zemských financí vůbec. A to právě vede zemský výbor a i mne jako železničního referenta přirozeně k úvahám, směřujícím k tomu, by akce železniční přišla do stadia volnějšího jako dosud, kde během nemnoha let - myslím, že akce železniční začala roku 1893, provádí se tedy po 12 let - bylo garantováno celkem 34 drah, což jest počet zcela slušný. Já tedy vzhledem k tomuto neúspěchu financí zemských v posledních dobách vůbec jsem se vždy přimlouval, by akce ta poněkud volněji pokračovala.

Nelze přehlédnouti, že dosud nevíme, jakým způsobem bude lze zemské finance přivésti na zdravý podklad a v tomto stadiu je zajisté nejvýš nebezpečný každý krok, který má za následek, že zemské výdaje vůbec musí stoupati. Je přece známo, že slavný sněm vzpírá se houževnatě a důsledně každému zvýšení zemské přirážky. Jediným výsledkem rychlejšího postupu akce železniční tedy jest, že se musí zvyšovati zemský dluh a sice dluh, který má za účel krýti výdaje každým rokem pravidelné se opakující.

Nebudiž mně tedy zazlíváno - a záleží mně na tom, bych to při této příležitosti otevřeně zde řekl - když i nadále budu hleděti na to, by - ovšem servatis servandis - akce směřující zvláště k financování drah pomocí garancie zemské postupovala krokem volnějším.

Obracím se nyní k záležitosti, o které zmínil se též pan posl. Maštálka ve svých vývodech. Pan poslanec poukázal k financování jedné dráhy, totiž dráhy PoříčíTeplice a dosti ostře kritisoval způsob, který se zde navrhuje. Já do jisté míry nemohu jinak, než dáti panu poslanci za pravdu, já bych tento způsob, který neodpovídá zemskému zákonu z r. 1892 nebyl zajisté z vlastní iniciativy vyhledával.

Z druhé strany nelze přehlédnouti, že tento způsob podpory zemské, který patrně bude míti za následek, že dráha vystavěna bude a sice v krátké době, jest pro zemské finance mnohem výhodnější nežli, kdyby dráha zemí byla garantována. Na vystavění této dráhy má se věnovati příspěvek 800. 000 K a sice nikoliv jako příspěvek á fonds perdu, nýbrž na kmenové akcie.

Lze tedy velice jednoduchým počtem zjistiti, jak veliké roční zatížení tím vznikne. Kdyby se však 70 proc. nebo dokonce 75 proc. celkového nákladu garantovalo, vypadl by tento výpočet pro zemské finance ovšem mnohem a mnohem nepříznivěji.

Pan poslanec též na to ukázal, že při této příležitosti znova má se nastoupiti cesta garancie dovozného se strany interesentů, ačkoliv tak neblahých zkušeností na této cestě bylo docíleno.

Pan poslanec mi odpustí, ale nemohu jinak, nežli na to ukázati, že jak ve zprávě komise pro veřejné práce, která jak sám uznal, spočívá na sdělení zemského výboru, tak zvláště v návrhu samém výslovně se k tomu přihlíží, aby garancie dovozného se strany lokálních interesentů byla přímo vyloučena. Připomínám, že prvý plán finanční, který byl v posledních letech 90tých předložen a který tvořil základ zprávy zemského výboru z r. 1903, téměř úplně měl financování zakládati na garancii dovozného se strany interesentů, a že zemský výbor velmi rozhodně proti tomu vystoupil. Bylo mi to tenkráte také zazlíváno, zvláště se strany německé a musil jsem zakusiti četné předhůzky proto, že zemský výbor tak kriticky pohlížel na tuto garancii dovozného. Nyní však dle vší pravděpodobnosti jest garancie dovozného vyloučena.

Poukazuji k tomu, že na stránce 17. zprávy komise pro práce veřejné v návrhu samém se výslovně praví, že slavný sněm se má na tom usnésti, že příspěvek tento (totiž 800. 000 K, jež sloužiti mají k zakoupení kmenových akcií podniku), bezvýjimečně vylučuje všeliké další přímé neb nepřímé finanční účastenství země, jmenovitě se zřetelem k záruce dovozného atd.

Tedy, velectění pánové, usnesením sněmu má tato garancie dovozného býti vyloučena. A já slavnostně při tom prohlašuji, že zemský výbor nebude otáleti, jakmile slavný sněm se na tom usnese, a že o své újmě vyrozumí o tom jednotlivé místní interesenty a že je varovati bude, aby snad sami ze své iniciativy o tento neblahý způsob financování, totiž garancii dovozného se nechtěli pokoušeti.

Pokud se týče tvrzení p. posl. ohledně této dráhy, že kilometrický náklad stavební jest vysoký, podotýkám, že sice je pravda, že v tomto případě kilometrický náklad stavební je poněkud vyšší než obyčejně se vyskytuje; avšak je přece známo, že krajina tamní poskytuje velmi nesnadný terrain ke stavbám. Vedle toho musím též říci, že máme některé z ostatních staveb zvláště z dřívějších dob i v krajinách dosti příhodných, kde náklad kilometrický není snad o mnoho menší než v tomto případě.

Pokud se týká určení kursu pro prioritní akcie, mohu k tomu poukázati, že tento kurs není ještě ustanoven; bude věcí vlády, aby kurs tento sama určila. Opakuji ještě jednou, že bych si tento způsob zajištění dráhy z vlastního svého gusta nevyhledával, ale nemohu jinak, než uznati, že pro finanční hospodářství zemské tento způsob v tomto případě jeví se mnohem příznivěji, nežli garancie zemská.

Pokud se týče přání, které vyslovil pan poslanec ohledně osobních poměrů jistých kategorií zřízenců technických, jsem velmi rád ochoten k tomu pracovati, aby všem těmto přáním bylo vyhověno. Nemohu však v tomto směru žádný určitý slib učiniti, avšak myslím, že do jisté míry bude možno těmto přáním vyhověti při vyřizování rozpočtu na běžící nebo na příští rok, ku kterému bohdá se dostaneme v nastávajícím zasedání sněmovním podzimním.

Ich möchte noch in einigen kurzen Worten auf die Ausführungen der beiden anderen Redner iii der Debatte reflektieren, und kann nur sagen, daß ich gegen die Anträge des Herrn Regierungsrates Dr. Nitsche, wie er sie gestellt hat, eine Einwendung nicht zu machen habe.

Allerdings kann ich nicht umhin darauf hinzuweisen, daß der Beschluß, den das hohe Haus über den Antrag des Dr. Nitsche fassen will, den Landesausschuß zu beauftragen, mit den Interessenten in Verhandlung zu treten, eigentlich eine verkehrte Welt bedeutet Gewöhnlich treten die Interessenten an den Landesausschuß heran und nicht umgekehrt.

Es ist Sache der Interessenten, die Initiative in dieser Angelegenheit zu ergreifen.

Nichtsdestoweniger wird selbstverständlich der Landesausschuß, wenn der Landtag es beschließt, ein gehorsamer Knecht sein und das, was der Landtag befiehlt, durchführen.

Mit Bezug aus die Resolution, betreffend einer Variante der Lokalbahn Taus-Tachau hat Herr Regierungsrat Dr. Nitsche bemerkt, daß damit ein Zeitverlust wohl nicht verbunden sein wird.

Ich wünsche es lebhast. Ich wünsche, daß die Bahn, die schon so lange Zeit auf der Tagesordnung sich befindet, auch endlich mit Hilfe der Staatsgarantie, die hier platzgreifen soll, zum Ausbaue gelangt, daß aber im großen ganzen durch das Auftauchen von neuen Varianten, besonders in diesem Falle, wo die Strecke hiedurch um etwa 12 km, wenn es nur richtig ist, verlängert werden soll, wo die Strecke, anstatt in einem ziemlich günstigen Terrain, in eine Gebirgsgegend verlegt werden soll, wo endlich die Strecke eine ziemlich wichtige Stadt, nämlich Ronsperg, die nach dem ursprünglichen Projekte berührt werden sollte, nunmehr gänzlich ausläßt und einen ganz anderen Weg einschlägt, daß in einem solchen Falle wohl, ohne daß irgend Jemanden eine Schuld trifft, die im Übrigen schon ziemlich weit vorgeschrittene Angelegenheit naturgemäß verzögert werden wird.

Ich möchte dies hier öffentlich konstatieren, damit nicht später dem Landesausschusse und der Regierung, dem Eisenbahnministerium Vorwürfe darüber gemacht werden, daß diese Folge eingetreten ist.

Bezüglich der Anträge des Herrn Abg. Dr. Schreiner kann ich nur bemerken, daß was die Lokalbahn Schüttenhofen-Bergreichenstein betrifft, der Landesausschuß bestrebt sein wird, die Sache in ein fortgeschritteneres Stadium zu bringen. Bis jetzt hat sich ein sehr großer Eifer in den Interessentenkreisen nicht gezeigt; aber immerhin haben, wenn der Landtag sich genähert hat, die geehrten Herren Abgeordneten aus der dortigen Gegend die Sache etwas aufgerührt, und das ist auch jetzt wieder der Fall.

Vielleicht wird es aber in nächster Zeit möglich sein, ein etwas fortgeschritteneres Stadium zu betreten.

Was die Resolution zum Antrage X betrifft, bezüglich der Lokalbahnen Kriesdorf-Münchengrätz, so wird in dieser Resolution der Landesausschuß beauftragt, mit den Interessenten zu verhandeln. Das ist nun wiederum der verkehrte Weg; die Interessenten sotten zum Landesausschusse kommen und nicht umgekehrt. Aber trotzdem wird auch hier der Landesausschuß den Auftrag ausführen, den der hohe Landtag ihm wohl geben wird. In diesem Augenblicke ist es mir nicht möglich, zu sagen, wie diese Frage technisch steht, es ist mir auch nicht bekannt, ob bis jetzt schon über diese Varianten verhandelt worden ist. Auch hier wird durch Aufwerfung dieser Varianten die Erledigung der Frage tatsächlich wohl verzögert werden. (Abg. Posselt ruft: Wir hoffen, daß die Lokalbahn Münchengrätz-Böhmisch Aicha nie zustande kommt!)

Der Antrag des Herrn Abg. Dr. Schreiner bezieht sich allerdings auf den Beschluß, den die Kommission für öffentliche Arbeiten über das Projekt Münchengrätz-Kriesdorf, ich glaube einhellig, gefaßt hat; ebenso wie in den früheren Jahren, wird die Unterstützung dieses Lokalbahnprojektes verlangt, nur wird jetzt die Regierung aufgefordert, die Staatsgarantie für dieses Projekt zu gewähren.

Wenn ich schon beim Worte bin, so möge das hohe Haus gestatten, daß ich ganz kurz auf eine Interpellation zurückkomme, welche im stenographischen Protokolle der Landtagssitzung von: 3. Juni abgedruckt erscheint. Der geehrte Herr Abg. Kletzenbauer hat sich in der Interpellation mit der Lokalbahn GratzenDeutsch Beneschau befaßt und hat nicht gerade mit Glacehandschuhen den Landesausschuß angegriffen, sondern ziemlich schroff daraus hingewiesen, daß dieses Projekt seit 12 Jahren den Landesausschuß beschäftigt und keine Fortschritte macht und daß überhaupt die südlichste Ecke des Böhmerwaldes in dieser Beziehung vernachlässigt werde.

Ich kann nicht umhin zu bemerken, daß nicht seit 12 Jahren, sondern seit dem Jahre 1898, also seit 7 Jahren der Landesausschuß von dem erwähnten Projekte amtliche Kenntnis besitzt. Die erste Eingabe datiert aus dem Jahre 1898. Ich weise ferner daraus hin, daß diese Sache wohl schon in einem fortgeschritteneren Stadium stünde, wenn nicht auch hier immer wieder neue Varianten aufgetaucht wären. In allerletzter Zeit ist bei der Station Gratzen selbst wieder eine neue Variante ausgetaudht - der Herr Abgeordnete Regierungsrat Dr. Nitsche könnte es mir bestätigen, doch ist er gerade nicht da, er nimmt sich immer der Sache wärmstens an.

Die Stadt Gratzen wünscht in jüngster Zeit, daß die Strecke anders geführt wird, dadurch werden wahrscheinlich Bau-Ersparnisse, andrerseits aber eine Verteuerung der Betriebskosten eintreten und ähnlich, wie durch diese Variante wurde die Förderung dieses Projektes schon mehreremale, ich glaube ohne zu übertreiben, mindestens 3 bis 4mal durch das Auftauchen von neuen Varianten verzögert, anfangs auch besonders dadurch, daß ursprünglich die Normalspur in Aussicht genommen war, und später wegen Mangels an den nötigen Mitteln notgebrungen zur Schmalspur gegriffen werden mußte.

Was den Hinweis betrifft, daß die südlichste Ecke des deutschen Böhmerwaldes sosehr vernachlässigt ist, so wird mir der geehrte Herr Abgeordnete meinen Widerspruch verzeihen, aber es ist bekannt, baß ungefähr in dieser Ecke die Lokalbahnen Budweis-Salnau, Strakonitz - Winterberg, Wodňan - Prachatitz, Winterberg-Eleonorenhain-Wallern, PrachatitzWallern, Wallern-Tusset-Branbhäuser (bayerische Grenze) teils bereits gebaut, teils in der Durchführung begriffen sind und daß der Bau aller dieser Bahnen vom Landtag ausgiebig unterstützt werde.

Also ich bitte: Nicht gar zu viel Vorwürfe! Weil Ihnen sonst geantwortet werden kann, daß die Vorwürfe nicht gerecht sind!

Ich schließe, indem ich an das hohe Haus die Bitte richte, es möge die vorliegenden Anträge zum Beschlusse erheben.

(Bravo, bravo! Lebhafter Beifall. )

Oberstlandmarschall: Bevor ich dem Berichterstatter das Schlußwort erteile, werde ich mir erlauben, die gestellten Anträge im böhmischen Texte dem hohen Hause mitzuteilen.

Dříve než udělím slovo panu zpravodaji, dovolím si sděliti slavnému sněmu podané návrhy v české řeči.

Pan posl. Dr. Nitsche podal návrh resoluční, který zní:

Zemský výbor se vyzývá, aby variantu v příčině vedení trati z Domažlic-TrhanovSofienhütte - Haselbach - Schmalzgruben - Mýtnice-Haselberg-Neid-Vaier-Bezvěrov-MutěnínHostouň-Tachov podrobil rovněž důkladnému studiu, vstoupil neprodleně se zájemníky této varianty a s c. k. vládou v jednání a podal o věci v nejbližším zasedání sněmu zprávu.

Pan poslanec Dr. Schreiner podal návrh dodatečný k odstavci X.:

Zemský výbor se vyzývá, aby při dalším podporování stavby této dráhy shodl se s těmi účastníky, kteří z důležitých příčin místních a hospodářských se domáhají vodní tratě, lišící se od vedení dosud obmýšleného a aby dle možnosti vyhověl příslušným přáním obcí Jablonného, Vratislavic, Dubnice a Osečnice.

Dále navrhl pan poslanec Dr. Schreiner resoluci, která zní:

Zemský výbor se vyzývá, aby konal další šetření v příčině zajištění místní dráhy ze Sušice do Kašperských Hor a Dolního Reichenšteinu, a aby v příštím zasedání podal pokud možná příznivé návrhy v příčině zajištění jejího.

Dávám závěrečné slovo panu zpravodaji.

Zpravodaj poslanec Kaftan: Slavný sněme! Velectěný pan přísedící zemského výboru hrabě Schönborn zbavil mne svým výkladem, kterým reagoval na slova pánů řečníků k slovu se přihlásivších, povinnosti, abych podrobně se vrátil k vývodům těmito pány proneseným. Chci tedy co možná nejstručněji zmíniti se toliko o návrzích resolučních a o návrzích jaksi doplňujících, ke zprávě, které zde byly jednotlivými pány poslanci podány.

Pan poslanec Dr. Nitsche navrhuje resoluci, kterou má býti zemský výbor zmocněn, aby o otázce nové varianty, která má vyjíti z Domažlic přes Trhanov, dále přes Haselbach až k Hostouni, zahájil šetření, jakož i jednání s dotyčnými interessenty. Pan přísedící zemského výboru trefně podotkl, že takovýmito návrhy v době, kdy dotyčný projekt jest úplně připraven a kde dnes se rozhoduje o subvenci zemské, kde žádáme vládu, aby převzala garancii v obnosu 75 procent zařizovacího nákladu, takový návrh by mohl míti skutečně jen ten výsledek, aby uskutečnění dráhy této, Domažlice-Tachov, o jejížto zabezpečení se 20 let a ještě déle s největší horlivostí pracuje, byla opětně oddálena. Jsem sice úplně přesvědčen, že vláda, která bude mít v té věci závažné slovo, poněvadž páni navrhovatelé budou žádati zajisté také státní garancii, z důvodu, že varianta je delší, obtížnější trati schválené, nevyhoví nové žádosti a nezavrhne trať dřívější, vlastně již úplně připravenou k provedení, avšak na každý pád jest povinností vlády, aby takové záležitosti studovala, jimi se zabývala a šetření konala, čímž by se provedení dráhy Domažlice-Tachov zdrželo.

A, velectění pánové, když uvážíte, že o této dráze bylo tolik jednáno, ano i na sněmu království Českého uvažováno, že interessenti této dráhy vyvinuli obětavost vskutku úctyhodnou, až dojemnou, neboť interesenti těchto chudých krajů hodlají přispěti obnosem 1, 154. 000 korun, seznáte, že zajisté musí dráha ta pro celý kraj Domažlicko-Tachovský míti velkou důležitost hospodářskou, když k takovým obětem se odhodlávají, avšak dráha tato má též důležitost i se stanoviska dopravního, poněvadž jinak by zemský výbor, který velmi bedlivě zkoumá každý projekt, nebyl projevil ochotu, přispěti k doplnění 25 procent celého zařizovacího kapitálu na zakoupení akcií. Ostatně ve zprávě samé komise pro veřejné práce již jest podotčeno, že tato dráha nebude mít jenom lokální význam, ona bude míti právě pro sít cís. král. rakouských státních drah velkou důležitost se stanoviska dopravního, poněvadž bude jejím provedením odlehčeno přetížené jednokolejné dráze z Plzně do Chebu, resp. v trati z Plzně do Schweisingu, z čehož bude míti stát, který má garantovati obnos 75 procent a provozovati vozbu, značného prospěchu.

Nemohu se vysloviti ze svého stanoviska pro zmíněnou resoluci, z důvodu, na který poukázal Jeho Osvícenost pan hrabě Schönborn.

Druhý návrh resoluční týká se trat Sušice-Kašperské Hory, kterýžto návrh resoluční podal p. posl. Dr. Schreiner.

Zde, velectění pánové, mohu s potěšením zaujmouti postavení příznivější, poněvadž mám za to, že skutečně tato dráha tamním okresům horským velmi prospějei Ostatně trať, jak je nyní vedena, je dle mého mínění racionelní a nebude také poměrně tím nákladnější. Budu tedy pro resoluci pana Dr. Schreinera, týkající se dráhy SušiceHory Kašperské hlasovati, totiž v tom směru, aby zemský výbor byl zmocněn, by v příčině té dráhy konal šetření a zahájil jednání s interessenty.

Nyní co se týče druhé resoluce, vlastně návrhu p. Dr. Schreinera, jenž si přeje, aby při projektu Mnichovo Hradiště-Křižanov byla ještě dána interessentům možnost, by mohla býti provedena varianta v této trati, poukazuje opětně k tomu, co byl zde pronesl pan přísedící zemského výboru, že by tímto způsobem bylo uskutečnění této dráhy zdrženo.

Vždyť, pánové, dotyčným zájemníkům je volno, aby při pochozí komisi své návrhy na změnu trati přednesli a když uzná komise, že návrhy jsou vážné, že mají podklad úplně odůvodněný a správný, pak o nich zahájí také jednání. Pak je to věc vlády, která trať tuto schválí, stanoviti, aby na místě nové trati byla provedena varianta. Musím se tedy proti tomuto samostatnému návrhu, který má býti připojen k návrhům komise pro práce veřejné k odst. 10. zde vysloviti, a nejsem s to, proň hlasovati.

Dovolím si ještě ku konci své řeči dotknouti se otázky, na kterou bylo zde na tomto slavném sněmu jakož i na říšské radě několikráte poukázáno. Jedná se o zaměstnávání dělníků cizích při stavbě na místních drahách, které jsou garantovány zemí a státem.

Tyto stesky se strany obecenstva jsou oprávněny a odůvodněny, pročež vznáším opětně prosbu k J. 0. referentu zemského výboru p. hr. Schönbornovi, aby pokud sahá pravomoc zemského výboru vynasnažil se, by skutečně při místních drahách v království Českém prováděných, bylo zaměstnáváno jen domácí dělnictvo.

O této otázce se mluvilo též v zemské radě železniční. Tam projevila J. O. ochotu, že zemský výbor bude pracovati v tomto směru a jsem také jist, že se tak stane. Mám za to, že jsem vyčerpal zprávu komise pro veřejné práce a zbývá jen slavnému sněmu, aby se rozhodl o návrzích, které byly podány komisí pro veřejné práce a navrhuji jménem komise, aby sl. sněm ráčil tyto návrhy, které jsou uvedeny na konci zprávy schváliti, a tím končím. (Výborně! Výborně!)

Nejvyšší maršálek zemský: Přejdeme k hlasování.

Wir übergehen zur Abstimmung.

Předmětem hlasování jsou tištěné návrhy komise, které jsou rozděleny dle římských čísel a týkají se různých železnic. K těmto návrhům komise byl podán jeden dodatečný návrh a dva resoluční návrhy.

Dodatečný návrh jest návrh pana posl. dra. Schreinera, který navrhuje dodatek k odst. X.

Mám úmysl zavésti hlasování tímto způsobem. Dám hlasovati napřed o odstavci I. až IX., ke kterým nebyly podány žádné návrhy. Pak dám hlasovati o návrhu X. a bude-li návrh komise přijat, dám hlasovati o dodatečném návrhu pana posl. dra. Schreinera a pak dám hlasovati o ostatních návrzích komise, konečně pak o resolučních návrzích posl. dra. Schreinera a dra. Nitscheho.

Gegenstand der Abstimmung sind die gedruckten Anträge der Kommission, welche mit 17 Absätzen mit römischen Ziffern bezeichnet, enthalten sind.

Es liegen außerdem folgende Resolutionsanträge vor: Der Herr Abgeordnete Dr. Schreiner beantragt einen Zusatzantrag zu Absatz X, und außerdem liegen zwei Resolutionsanträge vor, der eine von Herrn Abgeordneten Dr. Nitsche und der andere von Herrn Abg. Dr. Schreiner.

Ich beabsichtige demnach die Abstimmung in folgender Weise einzuleiten: Zuerst wird über die Absätze I bis IX abgestimmt werden, zu welchen keine Nebenanträge vorliegen. Dann wird über den Absatz X abgestimmt und nach diesem über den Zusatzantrag, welchen der Herr Abgeordnete Dr. Schreiner hiezu gestellt hat. Dann wird über die übrigen Anträge der Kommission abgestimmt, und zuletzt über die Resolutionsanträge, welche die Herren Abgeordneten Dr. Nitsche und Dr. Schreiner beantragt haben.

Wird gegen diese Art der Abstimmung eine Einwendung erhoben?

Činí se proti tomuto způsobu hlasováni námitka?

Nebyla činěna žádná námitka; zavedu tedy hlasování dle tohoto způsobu.

Při tom podotýkám, že pan zpravodaj poukázal na některé chyby tisku a že při hlasování předpokládám, že se přijímají opravené teksty.

Ich mache noch darauf aufmerksam, daß der Herr Berichterstatter auf einige Druckfehler aufmerksam gemacht hat und daß die Abstimmung sich selbstverständlich auf den Text mit den notwendigen Korrekturen bezieht.

Ich bringe zur Abstimmung die Absätze I bis inklusive IX.

Přivedu k hlasování odstavce od čísla I. až včetně k IX.

Žádám pány, kteří tyto odstavce přijímají, by vyzdvihli ruku.

Ich ersuche die Herren, welche diese Absätze annehmen, die Hand zu erheben.

Sie sind angenommen.

Jsou přijaty.

Nunmehr kommt Absatz X zur Abstimmung.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP