Ich erhebe keine Einwendung dagegen, daß die mitgeteilten Anträge ohne erste Lesung den betreffenden Kommissionen zugewiesen werden und stelle die Anfrage, ob gegen diese Zuweisung eine Einwendung erhoben wird.
Es ist keine Einwendung erhoben worden und werde daher dem Wunsche der Herren Antragsteller entsprechen.
Nečiní se žádná námitka a vyhovím přáním dotyčných pánů poslanců.
Páni posl. Dr. Šamánek a soudruzi mi podali dotaz k Jeho Excellenci panu místodržiteli. Žádám, aby tento dotaz byl přečten.
Sněmovní aktuar Dr. Šafařovič (čte): Dotaz poslance dr. Grégra, dr. Maška, dr. Šamánka a spolu poslanců k Jeho Excellenci panu c. k. místodržiteli království Českého v příčině protahovaného povolení ku zřízení krematoria v Čechách.
Vaše Excellence ! V královském hlavním městě Praze ustavené družstvo k zřízení krematoria podalo slavné vládě žádost o svolení, aby krematorium mohlo činnost svou zahájiti. Krematorium považujeme za velice důležité netoliko, jak známo, v ohledu zdravotnickém, nýbrž i v ohledu národohospodářském a to proto, že vyvážením mrtvol do krematorií zahraničních odchází mnoho peněz z vlasti a pravděpodobno v době nedaleké bude odcházeti ještě více.
Těmito zájmy povzbuzeni činíme dotaz k Jeho Excellenci panu c. k. místodržiteli království Českého, zdaž hodlá brzké svolení ku zřízení krematoria v království Českém zjednati, aneb aspoň k tomu působiti, aby odklizeny byly závady, které se podniku v ohledu zdravotnictví veřejného tak důležitému snad v cestu staví.
V Praze, dne 3. června 1905.
Dr. Ed. Grégr a soudruzi.
Nejvyšší maršálek zemský: Páni posl. Dr. Šamánek a soudruzi podali mně ještě druhou interpelIaci.
Sněmovní sekretář Dr. Haasz (čte): Dotaz poslanců MUDr. V. Šamánka a soudruhů k Jeho Excellenci panu místodržiteli království Českého.
C. k. statistickou ústřední komisí ve Vídni již dávno ohlášený slovník obcí království Českého, z něhož byly by zřejmy výsledky úředního sčítání lidu z 31. prosince 1900 dle jazyka obcovacího, do dnešního dne vydán nebyl.
Nicméně dovoleno bylo prof. Dru Rauchbergovi nejen nahlédnutí do celého operátu sčítacího, ale bylo mu pomocí kanceláře ústřední statistické komise docela umožněno, aby mohl vydati již v listopadu roku 1904 mapu českého království, kreslenou dle výsledků úředního sčítání.
Ptáme se proto:
1. Hodlá se Vaše Excellence postarati o to, aby výsledky sčítání z r. 1900 staly se co nejdříve přístupnými nejen německým profesorům, ale i celé veřejnosti?
2. Postarala se Vaše Excellence o to, aby v tomto slovníku českého království byl český jazyk respektován jako prvý jazyk zemský a aby jména obcí a měst českých nebyla v tomto slovníku tak hanebně překrucována, jako se stalo v knize jenom německy vydané »Allgemeines OrtschaftenVerzeichnis« z roku 1902?
V Praze, dne 6. června 1905.
MUDr. V. Šamánek a soudruzi.
Nejvyšší maršálek zemský: Odevzdám tyto dotazy Jeho Excellenci panu místodržiteli.
Ich werde diese Interpellationen an Seine Exzellenz den Herrn Statthalter leiten.
Konstatuji, že jest slavný sněm způsobilý usnášeti se.
Ich konstatiere die Beschlußfähigkeit des hohen Hauses.
(Zvoní. ) Přejdeme k dennímu pořádku.
Wir übergehen zur Tagesordnung.
Prvním předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise pro práce veřejné o zprávě zemského výboru ve příčině podporování železnic nižšího řádu.
Der erste Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Kommission für öffentliche Arbeiten über den Landesausschußbericht, betreffend die Unterstützung von Eisenbahnen niederer Ordnung.
Zpravodajem jest pan poslanec Kaftan. Dávám jemu slovo.
Zpravodaj poslanec Kaftan: Slavný sněme! Komise pro práce veřejné předkládá tímto svou zprávu o zprávě zemského výboru v příčině podporování drah nižšího řádu, kteráž, ač byla již roku 1903 podána, dosud následkem přerušené činnosti sl. sněmu nemohla býti vyřízena.
Prodlením doby dostaly se některé projekty místních drah do pokročilejšího stadia, a bylo komisi pro veřejné práce lze, aby o nich pojednala a zprávu a návrhy o nich podala. Jsou to zejména dráhy Poříčí-Teplice, Dobřenice - Sadová, Opočno Dobruška, Mnichovo Hradiště-Křížany, Častalovice-Kvasiny, Stětí-Duba-Doksy.
Komise pro práce veřejné přikročila tehdáž k návrhům obsaženým ve zprávě zemského výboru z roku 1903 a to v odstavci II. až IV., jelikož návrh tamtéž obsažený v odst. I. byl přikázán rozpočtové komisi, která jej taktéž vyřídila. O drahách zmíněných jsou v tištěné předloze uvedeny obšírnější zprávy, ke kterým dovoluji si poukázati.
Zprávy ty nalézají se v rukou pánů poslanců a mám za to, že není zapotřebí obšírněji o nich promluviti.
Mimo to bylo v komisi pro práce veřejné jednáno o drahách, stran kterých jest zapotřebí čekati teprve na výsledek šetření a jednání zemského výboru jak s jednotlivými interessenty tak i s vládou, ke kterémuž jednání má býti dnešním usnesením slavného sněmu zemský výbor zmocněn.
V komisi pro práce veřejné staly se též některé záležitosti předmětem rokování, jež vzbuzuje pozornost kruhů i širších.
Byla to na místě prvním stížnost na příliš vysoké sazby místních drah. Nelze popříti, že při některém druhu zboží zadržuje vysoká cena dopravní vývin a rozmach dopravní, po případě činí dopravu takového zboží nemožným, pracujíc tak jaksi do rukou konkurenci dopravě po nápravě, zejména při kratších drahách místních. Racionelní úpravou sazeb dalo by se pro místní dráhy získati velice mnoho hromadného zboží, které pro malou svou vlastní cenu nesnese velké sazby železniční. Bylo by vděčnou úlohou našeho zemského úřadu komercielního, kdyby byl pozornost věnoval této otázce tarifové na místních drahách a kdyby případné návrhy na úpravu sazeb dotyčných drah zemskému výboru v brzku podal.
Záležitost druhá, které jsem se dotknul týká se poskytování podpor drahám nižšího řádu státem.
V poslední době vyskytly se zprávy, že c. k. vláda hodlá budoucně poskytovati místním drahám podporu způsobem toliko subvenčním, tedy zakupováním akcií místních drah a nikoliv garancií prioritních obligací, ponechávajíc tento způsob podpory jednotlivým královstvím a zemím.
Opřeli jsme se tomu již ve výboru železničním na radě říšské a dostalo se nám od Jeho Excellence pana správce ministerstva železničního ujištění, že vláda nepomýšlí na změnu dosavadního způsobu podporování drah místních a vskutku, velectění pánové, byla říšské radě předložena osnova zákona v příčině poskytnutí garancie místní dráze z Kremže do Greinu, a sice v obnosu 15, 300. 000 korun, ledy 90 procent celého zařizovacího kapitálu (Slyšte!) Mám tedy za to, velectění pánové, co se poskytlo drahám v Dolních Rakousích, že může také poskytnuto býti důležitým drahám místním v království Českém. (Souhlas. )
Doufáme tedy, že stát převezme i garancii pro důležité české dráhy, zejména pro dráhu Domažlice-Tachov ve výši 75 procent, dále pak garancii pro dráhy ve zprávě blíže jmenované a navržené ve výši 70 procent zařizovacího kapitálu.
Ku konci dovoluji si opraviti tiskovou chybu, která se nalézá v návrzích, a sice v odstavci II., kde na konci stojí číslice r. 1904; má tam státi 1906, taktéž v textu německém.
Potom prosím v odstavci č. IV. alinea 2, kde se opakuje alinea první, má býti 2 a to jen v českém textu. Ostatně tam není žádných oprav zapotřebí.
Tím, velectění pánové, dovoluji si zprávu komise veřejné, jakož i návrhy v ní obsažené slavnému sněmu ku schválení co nejuctivěji doporučiti. Tím končím. (Výborně !)
Nejvyšší maršálek zemský: K tomuto předmětu jsou přihlášeni řečníci:
Zu diesem Gegenstande sind Redner vorgemerkt:
Contra: Herr Abgeordnete - pan poslanec: Dr. Nitsche.
Pro: páni poslanci - die Herren Abgeordneten: Dr. Schreiner a Maštálka.
Ich erteile dem Herrn Abg. Dr. Nitsche das Wort.
Abg. Dr. Nitsche: Hoher Landtag! In der langen Reihe von Jahren, in welchen ich die Ehre habe, dem hohen Landtage anzugehören, ist mir wohl selten eine Kommissionssitzung vorgekommen, in welcher mit einer solchen Harmonie, mit einem solchen gegeneitigen Entgegenkommen, mit einem solchen Kompromißgeiste gehandelt wurde, als in der Kommissionssitzung, welche uns den Bericht, der jetzt auf der Tagesordnung steht, vorgelegt hat.
Am Schlüsse der Sitzung, in der ich momentan den Vorsitz führe, habe ich mir gedacht, wenn es nur immer so bliebe hier unter dem wechselnden; ein aufrichtiger Wunsch für uns alle.
Warum ich das Wort ergreife, der ich mit allem und jedem einverstanden bin, was die Kommission dem hohen Landtage vorlegt, das will ich Ihnen sagen.
Es ist mir eben in Folge der Intervention am gestrigen Tage zur Pflicht geworden, doch mit einigen Worten in die Debatte einzugreifen.
Ich muß nämlich konstatieren, daß in einer einzigen großen Sitzung dieses große Operat, nämlich der Bericht des Landesausschusses vom Jahre 1903, einer eingehenden Behandlung unterzogen und, wie der vorliegende Kommissionsbericht zeigt, vielfach ergänzt wurde. Es war aber in Folge dessen nicht möglich - und das wird der hochverehrte Herr Berichterstatter in erster Linie zugeben - neben dem großen Kartonbilde, das wir dem hohen Landtage zu unterbreiten die Ehre haben, auch in Detailarbeiten und Detailschilderungen einzugehen.
Es war z. B. nicht möglich bei Absatz 4, der die Linie Taus-Tachau beinhaltet, in eine Erörterung der verschiedenen Projekte, der verschiedenen Trassenvarianten u. s. w. einzugehen. Damit soll der Kommission wahrlich, glaube ich, von keiner Seite, am wenigsten von mir ein Vorwurf gemacht werden, denn es war keine Zeit zu Detailarbeiten.
Wir wüßten nicht, wie lange der Landtag dauern wird und haben uns alle verpflichtet gefühlt, nur dasjenige vor den hohen Landtag zu bringen, was unbedingt notwendig erscheint.
Am gestrigen Tage erst, meine Herren, erhielt ich Schriftliche Zusendungen und wurde auch mündlich angegangen und zwar in meiner Eigenschaft als dermalen fungierender Obmann der Kommission, worin die Vertreter vieler Gemeinden und Industriezweige an dieser Trasse Taus-Tachau um die Verlegung der Trasse in einem Sinne bitten, wie sie ihn wünschen.
Ich halte mich als Abgeordneter und speziell als Obmann der Kommission, die das alles nicht verhandeln konnte, für verpflichtet, doch im hohen Landtage diese Wünsche vorzubringen, damit man nicht sage, man sei über diese Wünsche einfach zur Tagesordnung übergegangen.
Ich kann mich persönlich in die Beurteilung der Verhältnisse nicht einlassen, ich habe nur gesehen, daß diese Variante einen größeren Bauaufwand erfordern würde, als wie die vorliegende Variante, die unter dem Protektorate meines alten Freundes und Kollegen im Landtage, des ehemaligen Herrn Bürgermeisters und Bezirksobmannes Seidl steht.
Anderseits wurde aber versichert, daß die Prosperität dieser Bahn, wenn sie in dieser Weise variirt wird, eine enorm größere sein wird, und daß es für die vielen Stammaktienzeichner in Taus geradezu eine Wohltat wäre, wenn die Bahn in ihrer Fruchtbarkeit gehoben würde.
Ich kann das nicht entscheiden, denn es war unmöglich, Studien über diese Angelegenheit zu machen, sowohl mir, wie der ganzen Kommission und ich kann daher nur bitten, daß der hohe Landtag eine von mir beantragte, in keiner Weise präjudizierende, aber doch die Billigkeit und ausgleitende Gerechtigkeit im Auge habende Resolution nachstehenden Inhaltes annehme, wobei ich den Herrn Berichterstatter bitte, das Prinzip der Billigkeit, des Kompromisses und der ausgleichenden Gerechtigkeit, das in der Kommission damals in jenen Schönen Stunden geherrscht hat, ausrecht erhalten auch hier Von der Berichterstatter-Tribune für den heutigen Tag und die heutige Verhandlung.
Ich beantrage keine Änderung im Texte, sondern einen Resolutionsantrag.
Dieser Resolutionsantrag lautet: Der Landesausschuß wird angewiesen, die bei der Verbindung der Städte Taus-Tachau sich ergebende Bariante der Trassenführung von Taus, Chodenschloß, Sofienhütte, Haselbach, Schmelzgrube, Mauthaus, Haselberg, Haid, Wayer, Wasserau, Muttersdorf, Hoftau, endlich Tachau gleichfalls einem eingehenden Studium zu unterziehen, mit den Interessenten dieser Trassenvariante, wie mit der k. k. Regierung ohne Aufschub in rechtzeitige Verhandlung zu treten und auch hierüber in der nächsten Session im Landtag Bericht zu erstatten.
Es wird hier also um nichts anderes gebeten, als daß der Landesausschuß diese Trasse studiert, die Interessenten hört, kalkuliert und projektiert und in der nächsten Session darüber Bericht erstattet. Wenn die Herren fürchten, daß, wenn die Resolution angenommen wird, überhaupt eine Verzögerung der ganzen Angelegenheit herbeigeführt werde, so ist das gar nicht richtig. Die Projektanten werden sich ebenso, wie sie sich hiehergewendet haben, auch an die Regierung wenden, und der Aufenthalt, der eintreten wurde, würde auch ohne Annahme dieser Resolution eintreten, aber die Bevölkerung draußen, ob sie dieser oder jener Zunge angehört, muß wissen, daß man nach Tunlichkeit ihren Bestrebungen Rechnung tut. (Beifall. )
Oberstlandmarschall: Der Herr Abgeordnete Dr. Nitsche stellt einen Resolutionsantrag zum Absatz 4:
"Der Landesausschuß wird angewiesen, die bei der Verbindung der Städte Taus-Tachau sich ergebende Variante der Trassenführung von Taus, Chodenschloß, Sofienhütte, Haselbach, Schmelzgrube, Mauthaus, Haselberg, Haid, Wayer, Wasserau, Muttersdorf, Hostau, endlich Tachau gleichfalls einem eingehenden Studium zu unterziehen, mit den Interessenten dieser Traffen-Variante, wie mit der k. k. Regierung ohne Aufschub in rechtzeitige Verhandlung zu treten und auch hierüber in der nächsten Session im Landtag Bericht zu erstatten. "
Ich ersuche die Herren, welche diesen Resolutionsantrag unterstützen, die Hand zu erheben.
Der Antrag ist hinreichend unterstützt.
Es gelangt nunmehr zum Worte der Herr Abgeordnete Dr. Schreiner. Ich erteile ihm dasselbe.
Abgeordneter Dr. Schreiner: Hoher Landtag! Ich werde, dem allgemeinen Wunsche und der allgemeinen Stimmung Folge gebend, mich kurz fassen und ebenso beschränken, wie mein geehrter Herr Vorredner.
Es sind lediglich Wünsche privater Natur, Wünsche, welche ich bezüglich Ausnahme einer Bahn und Erbauung einer Bahn Vorzubringen mir erlaube, die im Programme der Lokalbahnen nicht aufgenommen sind. Dasjenige, was ich dem hohen Landtag zur Beschlußfassung in Form einer Resolution vorzubringen mir erlauben werde, betrifft ja keine endgiltige Entscheidung, sondern lediglich die Förderung eines Eisenbahnbaues, der bereits seit einigen Jahren nahezu spruchreif geworden ist, bezüglich dessen bereits die Vorkonzession erteilt wurde und wo bereits die Trassenführung teils festgesetzt ist.
Es handelt sich um den Seitens eines ganz bedeutungsvollen und sehr armen Teiles der Bevölkerung des Böhmerwaldes seit Jahren herbeigesehnten Bahnbau, nämlich um die Fortsetzung der Lokalbahn, der Transversalbahn in der Richtung von Schüttenhofen gegen das Gebirge zu, die in, Bergreichenstein oder Unterreichenstein enden möge, worüber noch nähere Ergänzungen notwendig sein werden. Ich beschränke mich auf diese wenigen Worte und bitte den hohen Landesausschuß, die Sache durch weitere Erhebungen und dadurch zu fördern, daß mit den Interessenten in Verbindung getreten werde.
Ich beantrage: Der hohe Landtag wolle beschließen:
"Der Landesausschuß wird beauftragt, bezüglich der Sicherstellung der Lokalbahn von Schüttenhofen nach Bergreichenstein und Unterreichenstein weitere Erhebungen zu pflegen und wegen Sicherstellung derselben in der nächsten Session möglichst günstige Anträge zu stellen. "
Außerdem, hoher Landtag, habe ich noch eine Pflicht gegen den Herrn Kollegen Krützner zu erfüllen, welcher mich ersucht hat, damit er nicht selbst das Wort ergreifen müsse, bei Punkt 10 eine Ergänzung zu beantragen.
In Punkt 10 wird die Regierung aufgefordert, der Lokalbahn die Garantie des Staates zu gewähren und der Landesausschuß ermächtigt, einen Teil des Anlagekapitals zu übernehmen und sicherzustellen.
Es sind nun aus Kreisen der Wähler des H. Abgeordneten Krützner demselben eine Anzahl von Wünschen zugekommen, welche Sich darauf beziehen, daß zum mindesten das Studium einer Variante dieser in Aussicht genommenen Strecke ermöglicht werde. Ich halte dafür, daß bei Sicherstellung derartiger Bahnbaue, mit denen große Lasten für den Bezirk verbunden sind, die betreffende Interessentengruppe tunlichst berücksichtigt werden soll.
Der Zusatzantrag, der zu Absatz X. gestellt wird, lautet: Der hohe Landesausschuß wird aufgefordert, bei der weiteren Förderung dieses Eisenbahnbaues sich mit jenen Interessenten ins Einvernehmen zu setzen, welche eine von der bisher in Aussicht genommenen Trasse abweichende Trassenführung aus wichtigen örtlichen und wirtschaftlichen Gründen anstreben und dies fälligen Wünschen der Gemeinden D. Gabel, Seifersdorf, Hennersdorf und Oschitz nach Möglichkeit zu entsprechen. "
Ich empfehle diese beiden Resolutionsanträge dem hohen Landtage zur Annahme. (Lebhafter Beifall. )
Nejvyšší maršálek zemský: Přichází nyní k řeči p. poslanec Maštálka. Než mu dám slovo, učiním ještě dotaz na podporu ohledně návrhu, který pan poslanec Dr. Schreiner podal.
Der Herr Abgeordnete Dr. Schreiner stellt folgende Anträge:
Zusatzantrag zu Absatz X. Der hohe Landesausschuß wird aufgefordert, bei der weiteren Förderung dieses Eisenbahnbaues sich mit jenen Interessenten ins Einvernehmen zu setzen.
welche eine von der bisher in Aussicht genommenen Trasse abweichende Trassenführung aus wichtigen örtlichen und wirtschaftlichen Gründen anstreben und diesfälligen Wünschen der Gemeiden D. Gabel, Seisersdorf, Hennersdorf und Oschitz nach Möglichkeit zu entsprechen.
Ich ersuche diejenigen Herren, welche den Antrag unterstützen, die Hand zu erheben.
Der Antrag ist hinreichend unterstützt.
Ferner beantragt der Herr Abgeordnete Dr. Schreiner nachstehende Resolution:
Der Landesausschuß wird beauftragt, bezüglich der Sicherstellung der Lokalbahn Von Schüttenhofen nach Bergreichenstein und Unterreichenstein weitere Erhebungen zu pflegen und wegen Sicherstellung derselben in der nächsten Session möglichst günstige Anträge zu stellen.
Ich ersuche diejenigen Herren, welche diesen Resolutionsantrag unterstützen, die Hand zu erheben.
Der Antrag ist hinreichend unterstützt.
Nyní dávám slovo p. poslanci Maštálkovi.
Poslanec Maštálka: Slavný sněme! Jestliže v posledním okamžiku slavného sněmu tohoto, kdy jest všechno nervosní a spěchá se k uzavření sněmu, chápu se slova, činím tak se zřetelem k okolnosti, že jest nutno, aby stanovisko, které zaujímá klub poslanců svobodomyslných oproti akci lokálních drah, přišlo k náležitému výrazu a aby bylo praecisováno zejména se vším důrazem, že tento slavný sněm přijímá resoluci, ve které se vláda vyzývá, aby s dosavadním systémem, jaký zaujímá ohledně podporování drah lokálních v král. Českém byl konečně učiněn konec.
Pánové, mám při tom na zřeteli, že systém, který se vyvinul v poslední době v tom směru, že totiž zemskému sněmu se ponechávalo podporování lokálních drah a že stát přejímal pouze poskytování příspěvků na kmenové akcie musí přestati.
Na všech stranách se vyčítá, že zemské finance jsou rozrušeny tím, že se staví příliš mnoho drah v království Českém lokálních, na které země ze svých prostředků musí dopláceti.
Dovoluji si poukázati, že tyto výčitky nejsou nikterak oprávněny a že jsou jiné předměty veřejné správy zemské, které mnohem více zatěžují zemské finance než podporování lokálních drah českých. Všechny garancie oněch zemských 34 lokálních drah vyžadují celkem podle zprávy, kterou mám v ruce a podle statistiky zemské akce směřující k podporování lokálních drah v království Českém zemskou přirážku 4, 84%, a jestliže bereme zřetel k oněm drahám, které jsou povoleny, které však dosud vystavěny nebyly, bude v tom případě, že také tyto dráhy budou pasivní, podle výsledků jaké u drah stávajících se ukazují vyžadovati podporu této akce lokálních drah celkovou přirážku zemskou 6, 13%.
Velectění pánové! Tato oběť není tak veliká, aby mohla odůvodniti výtky, které se činí sněmu království Českého a zemskému výboru, že se příliš nehospodárně lokální dráhy stavějí, a aby mohla míti ty účinky a konsekvence, aby se s touto akcí přestalo. S největším důrazem bych se musil postaviti proti takovému směru, kdyby měl zavládnouti v tomto sl. sněmu, již z toho důvodu, poněvadž bychom tím podporovali stavbu drah v jiných zemích a v našem království bychom ke stavbě nových drah nepřikročovali.
Taková hospodárnost by byla podle mého soudu velikou nehospodárností; pravím sice, že, jak posud se pokračovalo, pokračovati se nemá, ale musí se jiným způsobem hleděti odstraniti deficity, které se objevují v zemských financích následkem okolnosti, že se stavějí dráhy, podporované z prostředků zemských.
Stát vymykal se ze své povinnosti garantovati místní dráhy tím způsobem, že vždy vyzýval zemský sněm a zemský výbor, aby o jisté dráze, která v krajině byla vyvinuta, bylo zahájeno vyjednávání se zemským výborem a zemským sněmem, aby zemský sněm učinil o této dráze příslušné usnesení a aby potom stát byl vyzván tuto dráhu taktéž podporovati. Tento postup měl za následek, že místní zájemníci, chovajíce obavu, že by jejich dráha mohla býti ohrožena, v první řadě naléhali na to, aby byla poskytnuta garancie zemská. Oni zpravidla upsali 10-12 procent příspěvku na akcie kmenové a že, když země poskytne 70 neb 75 procent celkového nákladu ve formě garancie, není pochyby, že zbytek bude od státu poskytnut.
Logika ta vedla k tomu, že se strany místních kruhů i poslanců na tomto sněmu se tlačilo v tom směru, aby byla dána zemská garancie, a důsledek toho vidíme právě v tom, že skutečně se zpravidla k tomu přikročilo, že zemská garancie byla poskytnuta, a dnes máme lokální dráhy, které jsou z největšího dílu garantovány zemí. Máme nyní 34 drah garantovaných zemí a pouze 18 garantovaných státem. To jest v poměru k jiným zemím v této polovici říše ve velkém nepoměru.
Připomínám, že na př. Halič a jiné země téměř nemají drah místních, které by byly garantovány zemí, nýbrž tam se omezuje příspěvek zemský na příspěvek na kmenové akcie a garancii zpravidla přijímá stát. Ale nejen že přijímá stát garancii, nýbrž obvykle jde nad obvyklou míru a obvyklý způsob, jakým jsou podporovány místní dráhy v království Českém.
Vidíme, že v jiných zemích se podporují dráhy státní garancií ve výši 85 až 87 procent celkového nákladu, že tudíž se na interesenty a zemi poměrně malý příspěvek ku krytí ponechává.
Pánové, to je hlavní příčina neúspěchu naší akce drah místních. A v tom směru se musí státi příslušná náprava. Vítám, že slavná komise pro veřejné práce k mému návrhu se usnesla zaujmouti velmi rozhodné stanovisko, vedle kterého vláda se má důrazně vyzvati, aby se systémem udělování příspěvku převzetím kmenových akcií se učinil konec a na všecky dráhy, které máme dnes projednati, aby byla poskytnuta garancie státní.
Pánové, stát - a to jest druhý důvod neúspěchu akce lokálních drah v království Českém - vyhledává z počtu oněch drah, které se mu dávají na vybranou a o jichž podporování s ním země vyjednává, ony dráhy, při nichž předpokládá vyšší výnosnost, a ponechává zemi ony dráhy, které téměř na jisto předem ukazují, že garancie bude muset býti upotřebeno a že účinky její se objeví. Abych tak řekl, tímto chytráckým způsobem přesunuje finanční oběti na zemi a jest druhá příčina, že tato akce u nás nepotkává se s takovým výsledkem, s jakým by se snad potkávati mohla. Ale tento stav věcí nás nikterak nesmí odstrašiti od pokračování v podporování drah místních a já, pánové, musím jen vítati, že slavná komise pro veřejné práce předkládá sněmu království Českého řadu drah, jež máme v nejbližší budoucnosti postaviti a mezi kterými se nalézá jedna ovšem velká dráha jdoucí krajem německým, jedna vedoucí krajinou českoněmeckou a čtyři menší dráhy české. Při této příležitosti musím poukázati na to, že nejsou výtky, které jsem ve veřejnosti z české strany slyšel, jako bychom jaksi české krajiny při projednávání nynější předlohy zanedbávali, naprosto oprávněné a svědčí o tom, že veřejnost naše velmi často zaměnuje resoluce od skutečných formálních návrhů a usnesení o podporách a že nepřikládá obsahu meritornímu komisemi přijatých návrhů příslušné váhy a porozumění.
Pánové, když jsem se již chopil slova, chci se zmíniti o věci, která nemůže z naší české strany zůstati beze vší námitky a která se týká jisté dráhy, nalézající se v předloze, o níž pojednáváme. Předem konstatuji, že nezaujímám nijaké stanovisko proti toto dráze, a že bych velmi rád býval hlasoval po případě i pro zemskou garancii, kdyby nám byla bývala navržena, a jestliže mluvím jaksi zdánlivě proti této dráze, je to proto, abych poukázal na financování této dráhy a abych vznesl appel přímo na naše německé soudruhy v tomto domě, aby se na říšské radě a u ministerstva železnic postarali o to, aby jiný způsob financování, totiž garancie zemská anebo státní byl přijat.
Prohlašuji, že vzdor těmto svým pochybnostem, pro celou předlohu, tudíž i také pro tuto dráhu budu hlasovati.
Pánové, co se nám předkládá, podle mého soudu a podle mého přesvědčení, bude v budoucnosti největším překvapením pro dotyčné interessenty v Poříčí-Trutnově; místní zájemníci sami nejspíše za nějakou dobu seznají, že odporučení, které jim z naší strany v nejlepším úmyslu je míněno, zakládá se na skutečné znalosti poměrů a na zkušenostech učiněných při drahách jiných.
Pánové, zemský výbor a spolu s ním sněmovní komise pro práce veřejné navrhují nám, abychom poskytli zemský příspěvek 800. 000 K dráze Teplice-Poříčí, která má býti 32 km dlouhá, jejíž provedení má býti úplně dáno do rukou firmy vídeňské Grossovy a jejíž financování má provésti berlínská diskontní společnost. Tato dráha se vymyká nepopiratelně obvyklému způsobu, jakým se dráhy u nás v Čechách staví - neboť nemá zde býti poskytnuta garancie zemská, nemá býti poskytnuta garancie státní, nýbrž má býti poskytnut příspěvek 800. 000 K á fonds perdu ovšem s jistým omezením, které spočívá v tom, aby zemskému výboru byl na stavbu vyhražen příslušný dozor.
Na státu žádá se příspěvek 400. 000 K; 400. 000 K zavázali se přispěti interessenti; zbytek, jak jsem pravil, má býti kryt úplně firmou Grossovou a kreditován berlínskou diskontní bankou.
Velectění pánové! Již způsob, jakým sdělávány byly projekty zdá se mi býti trochu zvláštní. Nechci užívat silných kritických slov, ale rozpočet na tuto dráhu podle těch zkušeností, které jsme v království Českém při stavbě drah nabyli, jest nad míru vysoký. Rozpočet činil téměř 7, 000. 000 K, zemským výborem snížen byl na 5, 600. 000 K a byl později upraven firmou dotyčnou na 6, 100. 000 K.
Pánové, věc má se tak, že na 1 km dráhy, která je 32 km dlouhá, vypadá náklad téměř 200. 000 K za 1 km.
Když posuzujeme, mnoho-li stály dráhy jiné, stavbou nejtěžší v království Českém, vidíme, že se pohybujeme v diferenci mezi drahou Poříčí-Teplice i mezi drahami těmito okolo 40-50. 000 K za 1 km. Je známo, že v krajinách německých jest stavba drah nejobtížnější k vůli terrainím překážkám. Vzdor tomu dráha ku př. Karlovy Vary-Märkelsgrün vyžadovala nákladu pouze 156. 000 K za kilometr, Mikulášovice-Rumburg-Krásná Lípa 151. 000 K za kilometr atd. Tyto dráhy vyžadovaly do jisté míry tolik nákladu, poněvadž jsou to dráhy poměrně krátké, poněvadž následkem toho jsou nuceny připojovati se na stávající dráhy. Tím vzrůstá poměrně náklad. Při drahách delších, ku př. 30 km dlouhých náklad ten podstatně se již snižuje. Jenom namátkou mluveno - dráha města Lovosice-Most vyžadovala 116. 000 K, Rakovník-Mladotice 103. 000 K za kilometr. Náklad stavební při dráze Poříčí-Teplice je značně vysoký, ale to není to jediné, co nás zaráží.
Financování má se státi tím způsobem,