Úterý 29. července 1902

Zpravodaj posl. Maštálka. Slavný sněme! Jsem věru potěšen ze vzácné důvěry, kterou jsem byl poctěn komisí pro veřejné práce, abych fungoval v tomto sl. sněmu jakožto zpravodaj o předloze, která jest jednou z nejdůležitějších, které kdy v tomto slavném sněmu projednávány a konečně také přijaty byly.

Předloha přítomná znamená kulminační bod oněch dlouholetých snah, kterými hlavně venkovské obyvatelstvo bylo vedeno, a které všechny směřovaly k tomu, aby provedena byla úprava vodstva v král. Českém.

V našem veřejném tisku tu i tam a ve veřejnosti vůbec nerozumí se, abych tak řekl, mnoho tomu, co znamená obsah této předlohy a budiž mně proto dovoleno, abych na tomto místě poukázal na to, co bylo usneseno před čtrnácti dny, a jaký rozdíl jest mezi rezolucí, která před čtrnácti dny byla přijata ohledně kanalizace a mezi zákonem, který jest předmětem dnešního našeho jednáni.

Rezolucí, kterou přijal slavný sněm před čtrnácti dny, prohlášeno bylo, že že sněm jest ochoten, jakmile dotyčný zákon bude podán, poskytnouti příspěvek, odpovídající jedné osmině celkového nákladu na ony práce, které podniknuty budou na Labi od Mělníku k Jaroměři, na Vltavě od Prahy k Budějovicům, eventuelně na práce, které podniknuty budou v daleké budoucnosti, a já na to ještě přijdu, od Pardubic k Dunajskooderskému kanálu, a od Vltavy ať již ke Korneuburku, ať k Linci, podle toho, jak trasa bude vytknuta.

Působnost přítomného zákona o regulaci řek nevztahuje se však, jak se často za to má na tyto střední toky Labe a Vltavy, nýbrž jen a pouze na začátky a na prameniště těchto obou řek a kromě toho na téměř veškeré přítočné vodstvo obou hlavních toků českých.

Zákon, který komise pro veřejné práce předkládá slavnému sněmu, chci na to položiti zvláštní důraz, jest sice součástkou zákona říšského z 11. června 1901, ale není nikterak jeho doplňkem, nýbrž jest nepopiratelně samostatným celkem.

Ovšem, velectění pánové, u nás v království Českém, kde veškeré vodstvo splývá do Labe a Vltavy - neboť u nás tvoříme jeden veliký hydrografický celek, tak že povodí Labe činí 97 1/2 % veškeré plochy království a jen některé malé částky, jako zvláště okolí Nisy, spadají do jiného povodí - u nás přirozeně úprava řek musí souviseti s budoucí kanalizací, eventuelně s kanalizovanými řekami Labem a Vltavou.

A opakuji s důrazem, že vzdor této souvislosti jest považovati tuto důležitou akci regulační za samostatný celek.

To vyplývá také již z toho, že se zde tvoří úplně samostatná komise zvláštní, která jest nadána samostatnou působností a právomocí.

Pravě tato okolnost, že utvořena jest komise specielní, která jest úplně nezávislá a bude nezávislá na komisi kanalizační již stávající a které budou přikázány ty práce na Labi a Vltavě, práce na kanálech vlastních, dokazuje samostatnou působnost této regulační akce a to, že nikterak na kanalizační akci nebude záviseti. Jakási spojitost jest sice podmíněna zákonem z 11. června 1901, vedle kterého vyňato bylo z původní zamýšlené kanalizační akce, tedy z obnosu 250, 000. 000 korun 75 000. 000 korun pro tento účel regulační, jak pravím.

Vedle § 6. tohoto zákona bylo ustanoveno, aby tento obnos věnován byl na úpravu oněch řek, které se s budoucími kanalizovanými řekami nalézají v úzké souvislosti a mají pro ne zvláštní význam zanášením štěrkem nebo přiváděním vody atd. Při liberálním výkladu u nás v království českém se to vztahuje téměř na všecko vodstvo a my, komise pro veřejné práce a zejména my, zástupcové zemědělstva, hleděli jsme, abychom tento zákon, pokud možná loyálním způsobem vyložili a abychom pojali do něho takové řeky, které sice přívalem vedy mají souvislost s budoucími kanály nebo řekami, jimž ale bezprostřední souvislost dokázána býti nemůže. Dříve nežli přikročím k vysvětlení - já nebudu dlouho obtěžovati slavný sněm svými výklady podstaty a povahy zákona i motivů, které nás vedly k tomu, že tento zákon jest předložen, dovolte mi, abych vzpomenul památky muže, který nedlí již mezi námi, ale který byl mohutným spolučinitelem při ustanovování základních principů tohoto zákona! Mohutnému duchu a národohospodářské prozíravosti našeho milého soudruha, zesnulého Dra. Kaizla, neušlo, že představy, které jsme činili při projednávání říšského zákona r. 1901, jakoby akce kanalisační nebyla úplná, jakoby byla kusá, jestliže nebude doplněna tato akce také regulováním naléhavějších toků a řek českých, jsou správné, že tyto námitky naše zakládají se na pravdě a jeho spoluúčinkování velice vážnému a vydatnému máme zajisté co děkovati, že se tento zákon stal dnes skutkem a že z obnosu, jak pravím, 250, 000. 000 K vyňat byl obnos 5, 000. 000 K a že téměř jedna polovina z toho t. j. 35, 000. 000 K připadá jakožto příspěvek státní pro království České.

My jsme se nalézali v král. českém skutečně ve veliké tísni a nepříjemné situaci a kdyby nebylo toto opatření se stalo, nalézali by se veřejní činitelové a, myslím, zejména zemský sněm v nejbližší budoucnosti ve velice trapném postavení, neboť bylo by se mohlo, a to vším právem, vytknouti zejména tomuto slavnému sněmu, že se sice staral od začátku své působnosti o to, aby byla rozvinuta akce po úpravě vodstva, s největší snahou že péči měl o to, aby byla zřízena kancelář technická která, jak Vám známo, byla zřízena r. 1884, aby tím bylo odpomoženo volání obyvateľstva tohoto slavného království po upravení toků, a že ve svých kancelářích dával vypracovati mnohé projekty k regulacím řek, na př. Berounky, Ohře atd., napomahaje sám tomuto ruchu, po úpravě vodstva se ozývajícímu, ale že konečně, když přicházelo k provádění a když mělo se uskutečniti, co bylo zde vypracováno na papíře, stál zde bez moci a pomoci, poněvadž nemohl vyvinouti tu váhu, aby přinutil vládu k poskytnutí dostatečných prostředků potřebných k finančnímu zabezpečení.

My jsme viděli v posledních desíti letech to zahanbující a pokořující divadlo, Že naše technické kanceláře, kterým byly dány k řešení technických úkolu určité direktivy - a já připomínám zde ku příkladu úpravu Berounky, Ohře, Botiče, Doubravky atd. - které měly pracovati projekty s jistými předpoklady, když se držely při vypracování plánů takto vytknutých a daných cílů, konečně přece plnily jen vytknuté jim úkony, že naše technické kanceláře byly při úředním jednání zejména se strany státních inženýrů předmětem ostrých kritik a že byly projektům předkládaným činěny výtky namnoze neoprávněné. Ne, že by byly projekty špatně pracovány, nýbrž proto jednoduše, že nebylo peněz na provádění a že státní správa používala techniků, aby kryla své finanční rozpaky. A tak se často stalo, že finanční projekty byly restringovány na polovic nákladu, ano že zbyly z nich docela malé, nepatrné zbytky úplně nezpůsobilé, aby vyhověly zamýšlenému cíli. Jako typický doklad tohoto postupování budiž mně dovoleno uvésti příklad, jak se pokračovalo při úpravě Berounky. Plán na úpravu této řeky vypracován byl v periodě 1888-1891 a vůdčí ideje, kterými se mělo postupovati a které inženýr plány pracující dostal, byly následující:

1. měly býti odstraněny především ostré záhyby říční, které spůsobují záplavu;

2. měl býti vyhlouben přepadni profil pro neškodné odvádění letních vod;

3 měly býti pojištěny břehy zřízením propustků ve stávajicích jezech;

4. mela býti učiněna opatření na ochranu jednotlivých pozemků před zaplavením.

Úprava projektovaná dle původních plánů byla by vyžadovala nákladu 2, 200. 000 korun. Jednání ohledně ustanovení příspěvků zejména státního nevedlo k cíli a bylo tudíž r. 1893 po provedeném průpravném řízení konáno nové šetření, dle kterého se měla zjistiti nejvíce ohrožená místa řeky, aby tam se mohlo započíti s úpravou. Z tohoto postupu jest jasno, jakým způsobem na restringováni nákladů úpravních, to se naléhalo.

Bylo vyhledáno u Berounky 13 takových míst a bylo shledáno, že náklad na úpravu jejich činiti bude 580. 000 K.

To trvalo plných 7, let až v roce 1898 opět provedeno nové řízení, a zahájeno nové jednání se zájemníky a vládou stran určeného příspěvku, které dovedlo věc tak daleko, že dnes po 14letém jednání a vypracování plánů jsou tyto sice pohotově, ale vzdor sníženému nákladu nikam se nemůže přijíti.

A tak Berounka i na dále vesele neregulována zůstává, zalévajíc okolí dál a trhajíc břehy a zkrátka jeví veškeré následky, jaké každá neupravená řeka míti může.

Uvedl jsem tento příklad, zrovna jako typický z mnohých jiných případů, abych ukázal, jak se s upravením našich řek vůbec zachází a jakým metamorfosám, a změnám provedení projektů bylo podrobeno.

Není tudíž divu, že za takovéhoto postupu při nových pracech úpravních se stalo, že první velké a neočekávané vody regulační práce zničily a odnesly. Neboť práce ty byly polovičatým dílem, byly jen chvilkovým efektem, neodpovídaly svému chystanému účelu a nebylo jinak možno, než že muselo se státi to, co bylo v zasvěceném a zejména technickém světě předpokládáno, neboť nikde se nemstí nedostatečná a neúplná práce tak, jako při vodních stavbách.

Jestliže potřebné práce pro úpravu vodní nejsou provedeny správně, první neočekávaný příval je nepopiratelně s to, aby zničil celé dílo a v destrukci přivedl celou nákladnou úpravní práci.

Technikové naši a zejména čeští technikové museli sobě nechat líbit výtky, jichž příčiny spočívaly v něčem docela jiném a sice v nedostatečných finančních opatřeních než v tom, jakoby nedovedli správně rozluštiti úkoly jím dané a správně rozluštiti otázku úpravy našich řek.

Pánové, tento postup směřoval vlastně proti všemu zdravému rozumu. Neboť projekty úpravní se pracovaly s vědomím že nedojde nikdy, nebo aspoň že nedojde v dohledné době k jich provedení, a vědělo se již napřed, když se projekt začal pracovati, že za nedlouho se bude muset přepracovati, tak že situace byla taková, že se zdálo, že naše technické kanceláře jsou zde nikoli pro provádění prací přípravných, nýbrž pouze pro zhotovování projektů, pro měření, nebo vůbec jen proto, aby se jim nějaká práce dala, když jíž jednou jsou ustanoveni.

Jen nepatrná část z toho, a já připomínám, že z obuosu asi 75 mil. korun, na kterýžto obnos rozpočteny již hotové anebo v práci se nalézající projekty u zemědělské rady, jen asi za summu 6 až 7 mil. kor. bylo provedeno.

Největší část projektů navržených nalézá se teprve v úředním jednáni.

Slavný sněm mně přizná, že právem jsem ukázal na to, že tento stav byl neudržitelný, neboť na jedné straně zejména ze síně tohoto slavného sněmu se na to tlačilo, aby se vyhovělo potřebám a voláním po úpravě toků, na druhé straně nijak se nepostupovalo ke skutečnému provádění a obyvatelstvo, řekl bych, bylo chlácholeno jen tím, že byli vysíláni na místo úpravní inženýři, že projekt zhotoven, a že byla dána naděje, že v dlouhé budoucnosti skutečně ku konečné úpravě oné dojde.

Následkem takového stavu věci nakupilo se průběhem posledních 20 let v král. Českém tolik hotových návrhů na provádění vodních úprav, že dnes, jestli se nemá státi v kanceláři technické, abych tak řekl, nějaká katastrofa, je potřebí mimořádné akce, aby alespoň nějaká část díla přišla ku provedení a rozluštění. Při různých příležitostech sněm žádal sl. král. Českého za vypracování pevného programu.

Jest ještě v živé paměti často citované usnesení z r. 1884, kterým žádalo se, aby provedla se úprava v první řadě hlavního recipienta, Labe a Vltavy, kromě toho aby se vypracoval projekt na úpravu Ohře, aby se sestavil takový program, podle kterého by se v budoucnosti pokračovati mohlo. Tomuto usnesení slav. sněmu skutečně následoval skutek.

A jak Vám jest známo, velectění pánové, před 14 dny jsme odhlasovali rezoluci, vedle které prohlašujeme svoji ochotu podporovati kanalizační úpravu Labe a Vltavy. Já však, pánové, zde na tomto místě musím důrazně ohraditi se proti tomu způsobu, jakým tato úprava v nejbližší budoucnosti před se jíti má. (Slyšte!)

Pánové, když my jsme povolovali ony veliké obnosy v r. 1901, vedle kterých měly dostati zejména země alpské spojení s Terstem, jednali jsme tak v jistých předpokladech, zejména pak v tom předpoklade, že naproti tomu i úprava našeho vodstva, jak podružného tak i hlavního - a měli jsme hlavně na zřeteli Labe a Vltavu - v nejbližší budoucnosti bude nákžitě podporována.

Se stanoviska agrárního ovšem zdvihli jsme proti výstavbě kanálů svoje vážné pochybnosti a teprve od těchto pochybností jsme ustoupili tenkráte, když Splynula tato otázka výstavby těchto kanálů s otázkou regulace řek a když vsunut jistý a značný obnos pro úpravu řek do dotyčného zákona.

Pánové, my jsme upustili od tohoto odporu, ne proto, že bychom snad změnili své nazírání na konečné účinky kanálů, jež budou v budoucnosti jednou vystavěny, nýbrž že výstavba kanálů je podle našeho přesvědčení a našich zkušeností tak dalekou hudbou budoucnosti, že nemáme pro nejbližší přítomnost žádných obav.

Pánové, vedle rozpočtu pouze a jedině na úpravu Vltavy skrze Prahu tekoucí až k Budějovicům zapotřebí bude 112 mil. korun; pro úpravu Labe od Mělníka až do Hradce Králové 102 mil. korun.

A poněvadž projekt z Králové Hradce do Jaroměře byl vedle aproximativního rozpočtu oceněn dalším obnosem 12 mil. korun, můžeme za to míti, že bude asi celkem potřebí 225 mil. korun, aby se provedla jedině úprava hlavních recipientů českých, Labe a Vltavy, dříve než se vůbec může přistoupiti k pokračování ve výstavbě hlavních kanálů z Budějovic k některému bodu na Dunaji nebo z Pardubic k některému bodu kanálu DunajskoVltavského.

Pánové, pro rok. 1904-1912 vedle vládní předlohy, kterou máme my členové poradního sboru pro vodní dráhy v rukou, má být věnováno na úpravu Vltavy v době 1904-1912 celkem z obnosu k disposici jsoucího per 175 mil. korun, 13, 263. 157 K, kterýmžto obnosem má býti upravena Vltava Prahou tekoucí a na úpravu Labe má býti věnován obnos 18, 973. 684 korun.

Pánové, to je obnos, který bude stěží postačitelný, aby první dvě oddělení (čili sekce a takových sekcí má Labe 12) to jest od Mělníka až k Brandýsu nebo lépe k ústí Jizery mohla býti provedena.

Velectění pánové, vláda má v úmyslu vedle návrhů, které jsou předloženy, přikročiti v první řade k výstavbě kanálu Dunajsko - Oderského a opírá tento svůj názor o zvláštní důvody, o důvody, pánové, které my za žádných okolnosti uznati nemůžeme a proti kterým musíme se postaviti s největší rozhodnosti. (Výborně! Souhlas. ) My v tomto sněmu královsví Českého - pokud znám postavení politických stran a smýšlení v jednotlivých stranách - jsme všichni svorně toho náhledu, že žádáme a přejeme si upravení Labe od Mělníka až k Jaroměři ve způsobe kanalisování ku plavbě způsobilého a úpravu Vltavy až k Budějovicům. O tom nemůže býti sporu. Ale my žádáme, aby tyto úpravy byly provedeny co nejdříve a ne aby byly odsunuty do daleké budoucnosti, a zejména tím spíše, když vláda sama a ministerstvu obchodu samo v poradním sboru pro vodní dráhy uznalo, že výsledky, jichž bylo dosaženo při kanalisování jednotlivých řek, ukazují na velký hospodářský význam docílených prací.

Velectění pánové, chtějíc však vsunouti do popředí kanál Dunajsko-Oderský, opírá se vláda o to, že je prý zapotřebí provésti nějaký experiment v otázce kanálů, experiment, který byl v Düsseldorfě odsouzen - že zejména bude se musit ukázat světu, zdali ku zřízení komor plavebních aneb ku provedení dráhy při této kanalisaci se má přikročiti. Vláda má úmysl použiti ze 175 mil. korun k výstavě kanálu Dunajsko-Oderského 111, 183. 576 mil. korun, kteráž částka s příspěvkem země a sice Dolního Rakouska a potom s příspěvkem markrabství Moravského, by se zvýšila o 1, 588. 368 K. Vláda míní, že musí přikročiti k výstavbě jednoho kanálu jako celku, aby nashromáždila na jedné umělé vodní cestě své zkušenosti. Avšak jestliže pouze tento obnos celkem 127 mil. pro kanál Dunajsko-Oderský je k disposici pro první periodu, pravím, že účelu zamýšleného dosáhnouti naprosto se nemůže, poněvadž podle zkušenosti v Německu dosáhnutých i km stavebního kanálu bude vyžadovati 650. 000 korun, což při délce 288 km. bude odpovídati asi 180 mil. K celkového nákladu.

Jestliže situace jest taková, že tak jak tak kanál Dunajsko-Oderský proveden býti nemůže a že povolená třetina zbude, táži se, kde zůstane důvod, který posunuje vláda do předu, že totiž se musí přikročiti k pokusnému kanálu v celé délce, když tento kanál tohoto účelu nedosáhne v této periodě, poněvadž do ostravských dolů se nedostane. A jestli otázka stojí tak, táži se, co že jest správnější, žádati, aby se pokračovalo v kanalisování řek, když není pochybnosti, že o prospěšnosti úpravy není pochyby, aneb pouštěti se do stavby kanálů, o jichž prospěchu vláda přiznává, že neví ničeho, a chce je stavěti k vůli provedení experimentu.

To jest národohospodářská politika na hlavu postavená a já v té příčině musím s největší rozhodností - a myslím, že budu míti za sebou všecky strany slav. sněmu, - proti úmyslům vlády a proti tomu se postaviti, aby tyto záležitosti byly rozřešeny ve sboru, který byl sestaven proti nám.

Vláda ve svém návrhu nám oznamuje, že rozhodnuti o rozdělení příspěvků pro jednotlivé země, přikázáno bude poradnímu sboru vodnímu. My toto forum pro rozdělování příspěvku státního neuznáváme, poněvadž tento sbor jest zřízen přímo proti nám takovým způsobem, aby nás mohl uměle majorisovati. V tomto sboru jest ze 40 členů, 13 členů z Vídně, 6 členů jest moravských Němců a z král. českého inclusive Němců jest pouze 9 členů. Jestli otázka ta bude zanesena do poradního sboru, jest na bíledni, že za složeni tohoto poradního sboru musí naše návrhy býti zamítány.

Otázka rozdělení příspěvku jest o. tázka politického dosahu a my, kteří jsme skončili obstrukci za dosažení hospodářských výhod, nedáme si je tímto sborem z rukou vyrvati a jestliže vláda tuto otázku by i na dále chtěla jako nepolitickou posuzovati a, jestliže rozdělení těchto příspěvků ve způsobu spravedlivém pro jednotlivé země nebude chtíti přiznati, bude musiti sama nésti konsekvence v politických zápasech v podzimním zasedání. (Výborně!)

Velectění pánové, my potřebujeme co možná největší a nejrychlejší úpravy hlavních recipientů našeho Labe a Vltavy a sice již z toho důvodu, poněvadž máme naši regulační akci tak daleko vyvinutou, že jest nutno, má-li se k úspěšnému provedení přikročiti, aby byly upraveny co nejrychleji hlavní recipienty odvádějící vody. Touto regulační akci, kdyby nebyla správně řešena, kdyby byla postavena na hlavu, kdyby bylo začato s úpravou toků a regulací nahoře, mohlo by se státi pravé neštěstí pro král. České, kdežto my přece chceme, aby byla prospěšná pro království naše. My se, velect. pánové, musíme starati o to, aby s úpravou spodních toků zejména Labe a Vltavy bylo co nejdříve začato a aby úprava ta byla co nejdříve provedena, poněvadž jinak správné rozluštěni regulační akce jest nemožné a tato by se musela snad obmeziti jen na zřízeni nádrží v prameništích řek, na úpravu melioračních prací atd., krátce na práce, které by spíše byly způsobily k zadržování vod, ale nebyly by úpravou regulační v pravém slova smyslu.

Jestliže jsem si dovolil ukázati, že dožadováno se bylo programu pro postup v pracích regulačních, tedy můžeme konstatovati, že skutečně takový program průběhem doby se sestavil a že tu jest. Nevědomky, aniž by jednotlivé instance a technické kanceláře, a sice c. k. místodržitelství, zemského výboru, zemědělské rady a oddělení pro zahražování bystřin se vzájemně domlouvaly, pracován byl projekt upravení při různých tocích král. Českého tak, že dnes kromě Labe a Vltavy projekty hotové na úpravu největšího dílu našich hlavních toků našich českých řek jsou propracovány a tím konstrukce a struktura toho programu, který byl dosti často v tomto sl. sněmu požadován, jest dána a předloha přítomna, kterou slav. sněmu zde předkládám, obsahuje v sobě veškeré toky větších českých řek, a ješto máme hydrografickou mapu král. českého před našimi zraky, tu vidíme, že obsahuje v sobě úpravu prameníště Labe, Úpy s Dědinou, úpravu Chrudimky, Doubravky, Motolského potoka, Sázavy, Lužnice s Nežárkou, Malše, Horní Vltavy, Otavy, Berounky s jejími četnými přítoky, Litavkou, Rakovnickým potokem, Mži, Radbuzou, Úhlavou, Ohře se Zlatým potokem a úpravou četných bystřin Vltavy a Labe na obou březích.

Jestliže sledujeme pravý břeh labský, obsahuje předloha v sobě úpravu Kamenického potoka s potokem Chřibským, Ploučnice, Jizery a Cidliny.

Sl. sněm shledává, že kromě řeky Metuje, ohledně které učinili jsme také opatření, aby pojata byla do zákona o úpravě všech hlavních toků přítočných v král. Českém - jest to program obsáhlý a dalekosáhlého účinku.

Pro provedení jeho jest k disposici 63 mil. K. Jest na bíledni, že k úplnému účelnému provedení programu toho vytknutá cifra nestačí, avšak já nechovám obavu, že by pro prvních 9 roků od roku 1904 do r. 1912, na kteroužto dobu se provedení tohoto zákona vztahuje, částka 63 mil. nedostačovala.

Touto dnešní velikolepou akcí připojujeme se k oněm směrům, které v sousedních zemích a říši, zejména ve Slezku v nejposlednější době nabyly vrchu. Připomínám, že v r. 1898 - nechci předbíhati debatu, a snad někteří pp. řečníci po mně tuto otázku blíže vysvětli, císař Vilém povolal k sobě prof. Inze, kterému bylo uloženo, aby zhotovil program úpravy vodní pro Slezsko, které navštíveno bylo pohromami živelními r. 1897 v měsíci červnu měrou ohromnou.

Program tento jest skutečně zhotoven a obsahuje v sobě zřízení celé spousty zádržek vodních ve Slezsku; on zasahuje také do král. Českého a budeme míti po skončení této předlohy při referátu vysoceváženého pana kolegy poslance dra Schreinera příležitost pojednati o části tohoto programu slezského, totiž o regulaci Nisy Zhořelecké u Liberce. Program tento má za účel zachycovati vody v prameništi a, abych tak řekl, zabrániti, aby vody ty ve spodních tocích nemohly činiti škody a způsobiti destrukci. V nazírání na úpravu toků řek v poslední době stala se přímo revoluce. Kdežto dříve projektování našich vodních prací směřovalo k tomu, aby upravovaly se ve spodních tocích řek široké profily k odpadu vody, dnes přichází se k tomu přesvědčení, že jest vlastně správnější, aby se přikročilo k zachycování vody v nádržkách při prameništích, následkem čehož že úprava spodních toků snáze a bez velkého nákladu se dá provésti.

Budiž pravdě dán průchod, že naši čeští technikové již od devadesátých let směr tento sledovali, a že na mnohých našich projektech již pozorujeme snahu po zřizování zádrží, a že jen odpor zejména se strany státních orgánů způsoboval, že se ve větším stylu ku provedení podobných objektů nepřikročilo.

Sl. sněmu je známo, že při úpravě Botiče zahrážka u Hostivaře byla kamenem úrazu a měla býti vlivem státních orgánů z projektu odstraněna a že podobné stalo se při úpravě Doubravky. Konečně však u státních orgánů pronikl ten směr, že k úpravě toků je nepopiratelně zapotřebí provésti úpravu celé oblasti toku, jestliže regulace správně má býti provedena.

Nuže, i my, kteří vidíme příklady v sousední říši, a znamenité účinky zachycování vody pomocí nádržek - a připomínám, že na tuto věc ve sněmu království Českého pan posl. Kaftan často poukazoval a že se v tomto směru pracuje již na hoření Vltavě - i my jsme podle mého soudu povinni krok za krokem ve prospěch obyvatelstva tohoto království stejné směry sledovati a musíme podobným způsobem ku předu jíti.

Mohlo by se říci, že přítomná předloha nesmírným způsobem zatěžuje finance království českého, mohlo by se říci, že království České jest zadluženo, a pan kolega dr. Fořt strašil nás velmi ve své rozpočtové zprávě a pravil, že předloha přítomná bude míti za následek zatížení zemského rozpočtu ročně o 1, 250. 000 K. Kolega dr. Fořt nám také vypočetl, že zatížení, které vznikne z předlohy kanalisační, bude obnášeti ročně 2 a půl mil. korun.

Když jsem mluvil o kanalisaci Labe a Vltavy, poukázal jsem, že poměrně velmi malý příspěvek se strany země za periodu od r. 1904-1912, má býti poskytnut, příspěvek, který obnáší dohromady na Labe a Vltavu 4, 605. 263 K, že tento příspěvek je splatný v 9 letech, a že tudíž ohledně příspěvku na kanály podobné obavy stran zatížení zemských financí v dohledné budoucnosti míti nemusí.

Totéž týká se regulace řek.

Království České má podle této předlohy sice věnovati obnos 25 mil. K k účelům regulace řek z prostředků zemských, ale zase na druhé straně činí se opatření, aby příspěvky zájemníků, jichž bude značná částka a které odhaduji na 7 až 10 mil. K, plynuly do fondu zemského, tak že ne celý obnos 25 mil. K může se na regulace řek počítati, nýbrž pouze částka 15 až 17 mil. K, kterýž obnos má býti vydán v periodě r. 1904 až 1912, tedy, opakuji to, v periodě 9leté.

Nemohu se srovnati s výpočty budgetní komise, že by obnosu 1, 250. 000 K ročně bylo potřebí, nýbrž odhaduji roční náklad, který vznikne při 5proc. zúrokovací a amortisační půjčce 800. 000 K až 1, 000. 000 K., takže by kolem r. 1912 největší zatížení 900. 000 K pro zemské finance vzniknouti mohlo.

Táži se slavného sněmu, zdali tato obět ročního zatížení stojí v poměru k onomu ohromnému prospěchu a výhodám, které veškeré obyvatelstvo tohoto království Českého z úpravy toků míti bude?

Nechci se šířiti o výhodách, které pro plavbu vzniknou tím, když zřídí se zádrže a když tok řek bude udržován na splavné výši. Splavnost Labe dle zkušeností učiněných klesla značně následkem špatného hospodářství našeho, pokud se týče devastaci lesů a zrušováním rybníků. Jsou to zajímavá dáta, kterými bych mohl posloužiti.

Hladina Labská klesla za posledních 100 let o 754 milimetrů, kterýmžto úkazem zjištěno jest ubývání vody při průměrném nízkém stavu letním v řekách Českých, z čehož zároveň dřívější velký účinek zalesesnění půdy a rybničních soustav na splavnost českých řek vysvítá.

My dnes musíme napraviti to, co v minulých stoletích se stalo. Zajisté všichni, kdo znáte krajinu kolem Pardubic, máte vědomost o tom, jak tam bylo mnoho rybníků, a připomínám, že v okolí Pardubic zrušeno bylo rybníků ve výměře 5. 636 ha plochy, kteréžto rybníky byly svého času pány z Perštýna v 15. století založeny.

Kdyby tyto rybníky, které měly ohromný objem, jako na př. "Oplatil" 1902 ha atd., kdyby dnes tyto rybní nádržky, existovaly, kdyby byl k disposici jích obsah 112, 000. 000 kubických metrů vody mohl by nám v době letní rozmnožiti tok labský po 6 měsíců o 8: 7 krych. metrů v jedné vteřině. Účinky rybníkářství našeho jeví se zejména v toku Lužnice a Nežárky nejvýznačnějším způsobem.

Velectění pánové, na panstvích Schwarzenberských, dříve Rožmberských, taková devastace v hospodářství rybníkářském se neděje, tam ještě podnes celá řada menších a větších rybníků udržována jest v řádném stavu, a jsou tyto napájeny zcela správně a následkem toho působí, že Lužnice a Nežárka vykazují se znamenitou hojností vody, a že na této řece voroplavba může se provozovati, naproti čemuž na Berounce s voroplavbou úplně se muselo přestati.

To, jak pravím, přičítati dlužno velikým rybníkům, jako jest Rožmberský, který zaujímá 863 ha plochy, který obsahuje, jestliže předpokládáme hloubku 6 metrů, výška hráze činí totiž 18, 9 metrů, asi 51, 78 mil. krychl. metrů vody.

A z toho, velectění pánové, vidíte, jak taková vodní nádržka, abych se dobře po staročesku vyjádřil, jak takový rybník účinkuje, a že jest způsobilý napájeti po dlouhou dobu řeku Lužnici vodon, tak že po 5 letních měsíců následkem toho může se počítati, že dodává do Lužnice 4 krychl. metry za vteřinu.

Velectění pánové, kdežto dříve v království Českém se čítalo 13, 35 čtver. mil. rybníků, snížil se tento počet, tak že nečítá ani 7 čtver. mil, a dnes po učiněných zkušenostech musíme k tomu působiti, aby byly obnovovány, ovšem že za jiných předpokladů a vymožeností moderní techniky, věcí to, o kterých se šířiti bylo by zajímavo, co ale zde činiti nemohu.

Ja, velectění pánové, jsem pravil, že ta obět, kterou země má přinésti, nestojí v žádném poměru k velikému prospěchu, který nepopiratelně přijetím této předlohy veškerému obyvatelstvu království Českého bez ohledu na politické vyznání se přinese.

Mohu říci, že žádná předloha nenalezla takového souhlasu ve všech vrstvách obyvatelstva jako tato předloha o regu-


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP