Pondělí 21. července 1902

Jiroše prostřednictvím místodržitelství žádný výnos, tím méně pak výnos pouze jazykem německým psaný doručen.

Nejvyšší maršálek zemský: Pan posl. Kožmín omluvil se pro dnešní sezeni.

Pan posl. hrabě Chotek omluvil se pro dnešní a zítřejší sezení.

Der Herr Abgeordnete Kožmín hat sich für die heutige Sitzung entschuldigt.

Der Herr Abgeordnete Graf Chotek hat sich für die heutige und morgige Sitzung entschuldigt.

Ich konstatiere die Beschlußfähigkeit des hohen Hauses.

Konstatuji, že slavný sněm jest způsobilý usnášeti se.

Wir übergehen zur Tagesordnung. Přejdeme k dennímu pořádku.

Erster Gegenstand der Tagesordnung ist der Bericht der Steuerkommission über den Landesausschußbericht, betreffend den Entwurf eines Gesetzes in Angelegenheit der Landesauflage auf den Verbrauch von Bier.

Prvním předmětem denního pořádku jest zpráva komise berní o zprávě zemského výboru v příčině osnovy zákona, týkající se zemské dávky zspotřeby piva.

Zpravodajem jest pan poslanec Dr. Formánek.

Dávám slovo panu zpravodaji.

Zpravodaj posl. dr. Formánek: Slavný sněme! Jsem si toho velmi dobře vědom, že úloha, kterou mám dnes v tomto sl. sněmu zastávati, není snadná, a ještě méně vděčná. Každá nová dávka vyvolá mezi těmi, kdo jsou jí dotčeni, zajisté do jisté míry nelibost. A tato nelibost jest pak tím všeobecnější, čím širších vrstev se nové břemeno dotýká, aneb, když následkem dávky té zdraží se předmět, který jest věcí denní spotřeby. A to právě máme při dávce z piva. Pakliže přes to ujal jsem se úlohy hájiti zde osnova zákona, jak ji předkládá berní komise, s pokojným vědomím vedly mě k tomu důvody dva. Důvod první jest

ten, že má býti daň z piva první samostatnou dani zemskou, že se tedy jedná o břemeno, které vlastně dáváme sami sobě. Druhý důvod však jest ten, že má dávka tato sloužiti ku provedení skutečného upravení učitelských platů, na kterém se slavný sněm v minulém roce usnesl, a dále k sanováni zemských financí.

Pro tyto dva důvody myslím, velectění pánové, že i ty vrstvy nejchudší a dělné, které budou snad novou dávkou z piva nejvíce dotčeny, zachovají se vůči ní s klidnou resignací. Vždyť musím říci ke cti našeho chudého a dělného lidu, a myslím, že bez rozdílu národnosti, že nešetří obětí tam, kde se jedná o vzděláni jeho dětí, poněvadž vidí, že nemoha dětem svým zachovati jiného dědictví, vzděláním zachová jim dědictví nejbezpečnější; a jsem přesvědčen, že kdyby tyto nemajetné třídy lidu, nemající volebního práva, měly zde zástupce volené ze svého středu, jak se již o tom zmínil při prvním čtení pan dr. Fiedler, - a jak by si bylo upřímně přáti by i tito zástupcové nepostavili se nepřátelsky proti nové dávce, poněvadž má vésti k uspokojení učitelstva, a spokojený učitelský stav jest jednou z podmínek zdárných výsledků školy.

Proto myslím, velectění pánové, že, co do věci samé nepotká se podaná zde předloha se zásadním odporem.

Ovšem však jinak jest to s jednotlivostmi a tu, jak ráčíte z osnovy zákona seznávati, nemohla berní komise nikterak souhlasiti s tím, aby dávka vyměřena byla v té míře, jak k tomu svolila vláda, totiž v sazbě 1 K 40 h. Berní komise nemohla na tuto sazbu přistoupiti jednak proto, že daleko, nestačí k vytčenému účelu, totiž ku krytí upravených učitelských platů, jednak nemohla na tu výšku přistoupiti také proto, že by při této dávce - jak ve zprávě rozpočtové komise správně jest uvedeno, - deficit ve finančním hospodářství zemském se neodstranil, ba spíše rostl a stával se chronickým. Proto odporučuji Vám návrhy berní komise, abyste se o dávce pivní usnesli v sazbě 2 K za hektolitr. Avšak výše 1 K 40 h jest také nemožná po té stránce, poněvadž ji nelze ani rovnoměrně rozvrhnouti na pivo v tom

způsobu konsumu, jak se pivo konsumuje a prodává. Není možno zdražiti pivo o 1 K 40 h, kde by na 1 1. připadlo 0-7 h.

My dnes takové měny nemáme. Lze-li očekávati zdražení piva, lze očekávat 2 K.

Bylo by abnormálním, aby se k vůli zemské dávce zvyšovala konsumní cena piva a to zdražení aby nepřišlo zemi zcela, nýbrž jen částečně.

Zde se potkáváme s neobyčejným a řídkým úkazem! My zástupcové lidu, kteří si to zajisté svědomitě a dvakrát rozvážíme, než-li se odhodláme, aby na lid bylo uvaleno nové břemeno, my jsouce vědomi si povinnosti k zemi, jsme ochotni hlasovati pro dávku do výše 2 K. Ale ačkoli zástupcové všech stran osobně se toho domáhali, ačkoli zemský výbor v tom směru učinil všechny možné kroky, vláda přece trvá na svém odmítavém stanovisku a jest po mém náhledu těžko uvésti pro toto odmítavé stanovisko vlády nějakých věcných důvodů. Vždyť jediným věcným důvodem by mohl býti ohled na konsumenta, totiž ohled ten, že při dávce 1 K 40 h nezdražilo by se pivo vůbec aneb aspoň, měrou značnou, nýbrž jen nepatrně. To se nestane.

Vezměme jen věc, jak dneska jest; dnes se vybírá pivní dávka v 1651 obcích, a co by se stalo, kdyby pivní dávka obnášela 1 K 40 h a kdyby zůstalo při náhradě obcím se strany země, jak to navrhoval zemský výbor? Zde by pouze nemusilo nastati zdražení piva ve 47 městech, které již dnes vybírají nejvyšší dávku 3 K 40 h, poněvadž obcím těm by platili poplatníci od 1. ledna 1903 jen 2  K, zemi 1 K 40 h. a celková dosavadní dávka by se tu tedy nezvýšila.

Cena piva by se mohla tedy udržeti na nynější výši. Ale již tam to není možné, kde obec vybírá 3 K 40 h, ale mělo by se dle přirážek nadále vybírati jen 3  K, poněvadž zde bude dávka od 1. ledna 1903 obnášeti 4 K 40 h. To by se stalo u 1563 měst, která vybírají 2 K. Zde cena piva na základě zemské dávky o 1 K 40 h by se zvýšila. Zdražení to v těchto dvou skupinách měst jest najisto k očekávání. Já mám ale obavu, že i v těch 47 městech, která vybírají dnes již 3 40 K, vzhledem k nové zemské dávce nynější cena piva nezměněna nezůstane, poněvadž se na náhradu, kterou země bude dávati, nebude bráti ohledu.

Z těchto příčin trvá komise na tom, aby sl. sněm přijal dávku 2 K a domnívá se, že jednomyslnému a svornému usnesení sl. sněmu v zemi té důležitosti, jaké je král. České, vláda snad přece, uznávajíc finanční stav země, nebude moci trvale odpírati.

A nyní přicházím k otázce, která již dnes a již po delší dobu působí v naší veřejnosti dosti hluku, dosti roztrpčenosti, a v níž se skutečně i náhledy členů slav. sněmu různí. Myslím tím otázku způsobu a osob, jak a od koho daň placena býti má. Nedá se upříti, že, kdyby vláda na to přistoupila, aby se dávka z piva jako dávka z výroby vybírala v pivovarech a státními orgány, byl by tento způsob nejjednodušší, nejlacinější a beze všeho obtěžování. Avšak zde hned předem podotýkám, že se o tento způsob vybírání staral zemský výbor, že ale vláda předem prohlásila, že vybírání zemské dávky v pivovarech státními orgány nikterak připustiti nemůže a že nemůže je připustiti z důvodů na finanční stav říše, z důvodů daňové techniky a z ohledů na ústavu, poněvadž by pak dávka ta byla vlastně přirážkou ke státní dani z výroby piva. Také v komisi samé - a neračte mysleti, že snad komise v té věci jednala ukvapeně a lehkomyslně - z počátku si dobýval platnosti náhled, že by bylo dobře, aby dávka z piva vybírala se v pivovarech, a vedly k tomu zejména tyto ohledy: že by totiž vybírání v pivovarech bylo nejjednodušší, že by způsobilo zemi nejméně nákladu, že by země utrpěla nejmenších ztrát, a pohlíželo se z druhé strany také na to, aby hostinští, kdyby sami dávky ty platiti měli, kontrolou ve svých živnostech příliš obtěžováni a chikanováni nebyli.

Avšak, když byla v komisi předložena prováděcí nařízení k zemské dávce z piva a seznalo se z těchto nařízení, jakým způsobem se bude dávka vybírati a jakým způsobem bude prováděna kontrola - tu pak naklonil se náhled většiny k tomu, že přece jen vybírání této dávky tak, jak je v prováděcích nařízeních ustanoveno, totiž od hostinských, je nejsprávnější a nejspravedlivější.

Velectění pánové, musíme míti na vědomí, že jedná se tu o daň ze spotřeby, když nebylo možno docíliti dávky z výroby.

U daně ze spotřeby je první podmínkou, aby, možno-li, ji platil ten, kdo ji bezprostředně na konsumenta přenáší. Ale nehledě k tomu, rozhodují zde zejména ohledy národohospodářské.

Neboť jedná-li se o novou dávku a a o způsob jejího vybírání, musí každý svědomitý zástupce lidu uvažovati, navrhuje-li se více způsobů vybírání, zdali některý ze způsobů těch jistý kruh obecenstva anebo celé důležité stavy nepoškodí, a pak-li, že by při každém způsobu vybírání dani jednotlivé kruhy musely býti poškozeny, musí se rozhodnouti pro ten způsob, při kterém poškození zdá se býti nejmenším a nejsnesitelnějším.

Velectění pánové, představte si situaci, kdyby dávka byla vybírána v pivovarech. Po mém názoru, hostinským by to nepomohlo, neboť pivovary, zejména menší, kterých je přes 400, byly by sotva s to, aby hostinským a odběratelům piva mimo pivo ještě daň kreditovaly, a hostinští byli by nuceni při odbíráni piva tuto daň zaplatiti hned.

Ale z druhé strany - a já si nemohu pomoci neb byl jsem původně také sám pro vybírání daně v pivovarech ohledy na situaci, která by malým pivovarům povstala, mne pohnuly, že jsem se obrátil ve svém náhledu.

Račte si představiti malé pivovary, dnes při té těžké konkurenci, kterou mají s velikými pivovary kapitalistickými. Tyto pivovary měly by z 8000 hl. ročně platiti 8000 daně, a při pivě na úvěr prodávaném a často na úvěr rok trvající, měly by mimo pivo i daň úvěřovati.

Když jenom vezmeme v úvahu ztrátu pivovaru takového na úrocích ze zaplacené a kreditované daně, byla by tato ztráta přec již tak velice citelná, nehledě k obtížím opatřování si hotovosti neb úvěru na placení daně.

Druhá věc jest odůvodněná obava, že by této situace využitkovaly pivovary finančně silné, poněvadž by - chtějíce získávati nových odběratelů a odebrati je pivovarům malým - poskytovaly snad hostinským výhody, že by nežádaly náhrady celé daně, a že by malé pivovary vydány byly v šanc záhubě.

Ono se ovšem dnes praví: Vždyť ty malé pivovary nesnesou trvalé konkurence velkých pivovarů a musí zahynouti. Pravda, snad se to stane, ale, pánové, pamatujte se, že se sami stavíte proti této zásadě, pokud se týče cukrovarů, že nechcete dopustiti a pracovati sami k tomu, aby malé cukrovary padly za oběť velkým. A totéž hospodářské stanovisko musíme zaujmouti u malých pivovarů, poněvadž pivovarský průmysl jest pro zemědělství i pro jiná odvětví průmyslu, skoro také tak důležitým jako cukrovarský.

Podívejme se, pánové, na druhé straně, jak má ta věc ve skutečnosti vypadati, bude-li se vedle předlohy daň ta vybírati od hostinských, a řekněte, pánové, pak sami, může-li se mluviti o nějakém skutečném velikém poškození neb obětování. Co dnes se na hostinských žádá? Na hostinských se žádá, jakmile odeberou pivo, aby za to pivo, které odebrali ve Čtrnácti dnech - do sedmnáctého dne poštovní spořitelnou neb poukázkou neb osobně dávku zaplatili a při tom aby předložili nefrankovaně boletu, kterou z pivovaru dostali.

Větších povinností se hostinským neukládá a jiných obětí se na nich naprosto nežádá.

Mluví se o obtížích kontroly, ale v tomto směru se nám dostalo vysvětlení se strany zemského výboru, že § 4. zák., který mluví o kontrole, nemá nikterak na mysli jen stálou a opětující se kontrolu. Pokud při revisích, konaných na berních úřadech se zjistí, že bolety předložené od stran souhlasí s boletami předloženými od pivovarů, odpadne veškera kontrola. Jenom v tom případě, kdyby se to nesrovnávalo a kdyby se zdálo, že pivovary prodávají snad pivo převařené, anebo se čepuje pivo boletami nekryté, nastává nutnost kontroly.

Ale, pánové, kontrola v případech nepořádku nemůže býti pokládána za obtíž. To jsou důvody, pánové, pro které po dlouhých úvahách rozhodla se komise pro způsob vybírání, jak jest navrženo v osnově zákona.

Musím se zmíniti ještě o třetí věci, ve které se berní komise ve svém návrhu odchýlila od návrhu zemského výboru. A sice jest to ta okolnost, že berní komise vypustila ze zákona veškerá ustanovení, která se týkají obecní dávky z piva v § 1. Ze předpisy o obecní dávce byly pojaty do osnovy zemského výboru, mělo dva důvody.

Jednak vláda dala v minulém roce, totiž 26. listopadu, poukaz politickým úřadům, aby se naším obcím nepovolovaly budoucně větši dávky z piva než dvě koruny.

Jest při rozeno, že obce, které do té doby vybíraly dávku větší, 3 K až 3 K 40 h, byly výnosem tím zastrašeny, poněvadž se právem obávaly, že by jim mohla dosavadní dávka snad až na 2 K býti snížena.

Kdo ví, pánové, kdo jest zapracován do obecného hospodářství našich obci, ten ví, Že naše obce dnes takřka veskrze bez pivní dávky, jak ji za nutnou uznaly, existovati naprosto nemohou. Tyto pivní dávky, které jim byly povoleny, a v té výši, jak jim byly povoleny, byly základem různých obecních podniků, a s ohledem na ně se kontrahovaly obecní dluhy. Dnes nebylo by možno mysliti již ani na amortisaci dluhů těch, kdyby se obcím dosavadní dávka vzala, a proto se nemůže nikdo diviti, že byla města zastrašena a že zahájila akci, aby zájmy svoje i po zavedení zemské dávky z piva obhájila.

Předloha zemského výboru obsahovala v tomto směru jakýsi kompromis, poněvadž s jedné strany vláda upustila od své bezvýminečné zásady, že nebude povolovati obcím větší dávky než 2 K; naproti tomu ale obcím sice měla býti vyšší dávka ponechána, ale na účet a na škodu země.

Tato berní komise vycházela, a to, myslím, jednomyslně, z toho náhledu, že se těm městům, které mají vyšší dávku než 2 K, musí dostati zákonné ochrany, ale měla k tomu důležité důvody, proč tato ustanoveni osnovy zemského výboru ze zákona vypustila.

První důvod byl ten, že komise byla toho náhledu, že do zákona, který jedná výhradně o zemské dani, ustanovení o dávkách obecních vůbec nepatří a že pro obce má nadále při povolování pivní dávky zůstati směrodatným zemský zákon ze dne 24. října 1899, po případě, usneseni sněmovní a že tímto zákonem jsou obce naše s dostatek chráněny.

Druhý důvod byl ten, že většina zástupců měst rozhodně ohražovala se proti jakémukoliv omezování autonomie obci ve příčině usnášení se a vybíráni pivních dávek obecních, a tito zástupcové městských obcí spatřovali skutečné omezováni obcí v tom, že obecní dávka z piva a její výška měla záviseti výhradně jen od souhrnu autonomních přirážek obci placených.

To bylo, myslím, stanovisko zcela odůvodněné, neboť my dnes máme celou řadu zejména větších obcí, kde nestává většího průmyslu, kde jest také kruh těch lidí, kteří platí přirážky ku státním daním, omezený a malý, a v těchto obcích by málo pomohlo, kdyby snad chtěly potřebu svou krýti jen z přirážek obecních, kdyby je vyšroubovaly i tak vysoko, že by se staly nesnesitelnými.

Tyto obce si prostě jinak pomoci nemohou, mají-li pokračovati s duchem času a vyhověti také přání těch, kteří přirážek neplatí, než, že musí na nejširší vrstvy obyvatelstva uvaliti nějakou dávku, která by potřebám jejich vyhovovala, a takovou dávkou jest právě dávka z piva. Vždyť, pánové, nesmíme zapomenouti, že to vše, co obec podniká, nepodniká jen pro ty své občany, kteří platí obecní přirážky, nýbrž že na zařízeních, které směřuji ku dobru a okrase celé obce, jako na zaopatření dlažby, kanalisaci, vodě, světle, berou podíl veškeří obyvatelé, i ti, kteří přirážek neplatí.

Jest tedy věcí spravedlivou a nikdo si dosud na to nestěžoval, pakli že obce k vůli pokračování s časem ku krytí svých potřeb i sebe vyšší dávku na pivo uvalí. Táž úvaha vedla komisi k tomu, že neuznávala za správné, aby se těm obcím, kteréž dosud vyšší dávku pivní vybírají, dávka ta snížila, a aby jim země úbytek hradila.

Tato náhrada, pánové, by byla, zkrátka řečeno, nespravedlivou; neboť v tomto případě by obce, které nemají vůbec žádné pivní dávky, pak obce, které mají nejvyšší pivní dávku 3 K 40 h a kterým tedy země nebude nic hraditi, připlácely na obce jiné, kterým by ponechána byla dávka nižší a kterým by obec vzešlý úbytek musela hraditi, a to by bylo nesprávné, aby jedna obec na potřeby druhé obce třebas i indirektně platila.

Konečným důvodem, proč komise vypustila toto ustanovení o obecních dávkách ze zákona, bylo prohlášení vládní, které přednesl v sezeni komise Jeho Excellence pan místodržitel. V tomto prohlášení pravila totiž vláda, že ona budoucně tam, kde toho potřeba obce a ohled na přirážky ostatní bude vyžadovati, nebude se stavěti proti povolování vyšší přirážky obecní nežli 2 K.

Pánové, v tomto prohlášení vlády, které považuji za skutečné odvolání výnosu ze dne 26. listopadu minulého roku, jest i proti osnově zákona tak, jak ji podal zemský výbor, v jistém směru skutečný pokrok; neboť zde vláda nepostavila za jediné měřítko pro výšku obecní dávky z piva v obcích výhradně jen souhrn přirážek, nýbrž chce bráti také zřetel ku prokázané potřebě obce, tak že pak nejenom přirážky, ale také skutečně dokázaná potřeba obce bude vládě budoucně měřítkem.

Já jen jediného lituji, a sice je to věc po mém náhledu pouze formální, že totiž nezní to prohlášení vlády zcela určitě, že se tam pouze praví, "že vláda nebude se stavěti proti povolování pivních dávek, přesahujících 2 koruny".

Tu ale musíme míti na zřeteli, že zamýšlela vláda, když se dělo mezi ní a zemským výborem vyjednávání, učiniti jinou stupnici obecních dávek z piva, než byla doposud, že zamýšlela povoliti 2 K, 2 K 50 h a 3 K, ale o dávce 3 K 40 h, že se při tehdejším vyjednávání již vůbec ani nemluvilo.

A poněvadž v prohlášení vlády nestojí ničeho, že nebude se stavěti proti povolováni obecních dávek až do nejvyšší do dneška obvyklé výšky 3 K 40 h, nevymizela přece veškerá obava měst, aby nebylo jim v budoucím čase na dávce dosavadní ubíráno. Proto podnes i přes toto prohlášení vlády, které se vším uspokojením jsme uvítali, panuje jakási obava a súčastněná města projevují přání, aby se jim dostalo po dobu platnosti navrhovaného zákona v zemské dávce ochrany cestou zákona.

Toto míněni razí si vždy širší cestu a také byl již podán návrh zákona poslancem Brzorádem a společníky, kterým se obcím tohoto zajištění poskytnouti má Tento návrh zákona je nyní v projednávání v komisích a mohu vysloviti očekávání, že snad ještě v tomto zasedání sněmovním a, kdyby toto možným nebylo, tedy zajisté dříve, nežli obce budou nuceny žádati za prodloužení a obnovení svých obecních přirážek, platným zákonem se stane a že se obcím žádané ochrany skutečně dostane.

To bylo by ve hlavních bodech stanovisko berní komise, jak jsem si dovolil zde Vám je objasniti.

Berní komise navrhla ještě některé menší změny a dotatky zákona, které jednak měly směřovati ve prospěch obcí ve příčině kontroly obecních dávek, jednak k větší bezpečnosti právní atd., ty však jsou již menšího dosahu. Ostatně v té příčině dovolávám se jak zprávy berní komise, tak i slavného zemského výboru.

Velectění pánové, já nemohu tedy po svém nejlepším vědomi a svědomí jinak něž slavnému sněmu předloženou osnovu zákona odporučiti k nezměněnému přijeti. Opakuji ještě jednou slova "k nezměněnému přijetí, " poněvadž mám velkou obavu, že, budeme-li na zákoně měniti, nestane se aspoň v letošním roce vůbec skutkem a to, k čemu se slavný sněm, abych tak řekl, čestně zavázal, bude mu učiněno nemožným. Ovšem, velectění pánové, i když přijmete tento zákon tak, jak je navržen, třeba nezměněný, není vyloučena možnost, že i v tom případě bude

Vaše snaha marnou, a že zákon potom nedojde sankce. (Hlasy: To bylo by smutné!) Ale členy tohoto plavného sněmu bude pak síliti vědomí, že pokud na nich bylo, vykonali poctivě a svědomitě svou povinnost. (Výborně!)

Proto doporučuji Vám, ještě jedenkráte předloženou osnovu zákona ke přijeti a činím ve formálním ohledu návrh, aby osnova tak, jak jest předložena, stala se předmětem podrobného rokování. (Výborně !)

Oberstlandmarschall: Seine Exzellenz der Herr Statthalter hat sich das Wort erbeten:

Místodržitel hrabě Coudenhove: Slavný sněme! Zpráva berní komise, týkající se zavedení zemské dávky z piva v království Českém, nedává vlastně podnětu o otázce, máli tato pivní dávka vůbec býti zavedena čili nic.

Při dosavadním jednání byl se všech stran kladen důraz na nutnost, aby zemským financím se dostalo vydatného a trvalého příspěvku i byla tato zemská dávka pivní uvítána, jako první krok k tomu, aby se zemským financím nějaké samostatnosti dostalo. Bylo také během jednání poukázáno na to, že zemský sněm který loni povolil učitelstvu zvýšení platu, má nyní jaksi normální povinnost, postarati se také o uhrazení vyššího nákladu a že pivní dávka se k tomu nejlépe hodí. 1 byla též osnova zákona, zemským výborem zde ve slavném sněmu předložená, berní komisí přijata a odporučuje se nyní slavnému sněmu k usnesení, ovšem s podstatnou změnou, že výměna dávky 140 K za hl. stanovená, na 2 K zvýšena býti má. Předloha zemského výboru byla výsledkem kompromissu mezi ním a vládou.

Mit Recht wurde im hohen Landtage hervorgehoben, daß die Regierung in diesen Verhandlungen in manchen wichtigen Punkten den nachdrücklich vorgebrachten Wünschen des Landesausschusses nachgegeben hat. Der Wortlaut des Gesetzentwurfes gibt hievon Zeugnis, insbesondere dort, wo er den staatlichen Steuer- und Finanzdienst dem Lande für die Einhebung der Abgabe zur Verfügung stellt. Hiedurch wird wohl den ohnedies dienstlich stark in Anspruch genommenen Steuer- und Finanzorganen eine bedeutende Vermehrung ihrer Aufgaben erwachsen - für das Land wird aber ein ganz außerordentlicher Vorteil dadurch erreicht, da die Einhebungskosten auf diese Art auf ein Minimum herabsinken während sie in anderen Ländern unverhältnismäßig hoch sind, ja bis zu 50 Perz. des Bruttoertrages auszehren.

Als sich Landesausschuß und Regierung aus den Gesetzentwurf mit dem Satze von 1 K 40 h einigten, waren sie sich wohl bewüßt, daß durch dessen Ertrag die vollkommene Sanierung der Landesfinanzen mit der neuen großen Belastung, welche dieselbe durch Votierung des Lehrergehaltsgesetzes erfahren hatten - nicht werde erreicht werden.

Aber ein sehr bedeutender, absolut und relativ hoher Zuschuß würde bei dem Satze von 1 K 40 h doch den Landesfinanzen Zugeführt werden, ein Zuschuß, der tatsächlich fast zureicht, um das Mehrerfordernis für die Lehrergehaltsregelung zu decken.

Indem die Regierung der vom Landtage in der vorjährigen Session zum Ausdrucke gebrachten Bereitwilligkeit, eine Landesbiersteuer einzuführen, bis zur bezeichneten Grenze entgegenkam, hat sie indem von den Regierungen Seit 5 Jahren praktisch betätigten Bestreben den Landesfinanzen aufzuhelfen, - ich erinnere an die Überweisungen aus den Realsteuer Erträgnissen, aus der Brantweinsteuer - einen weiteren Schritt getan.

Die Regierung hat ein lebhaftes Interesse daran, daß ein Land von der Bedeutung des Königreiches Böhmen sich geregelter Finanzen erfreue. Bei der Bierauflage aber, einem über den Satz von 1 K 40 h hinausgehenden Ausmaß zuzustimmen, hindern die Regierung heute ebenso wie bei den Verhandlungen mit dem Landesausschusse staatsfinanzielle Rücksichten, die seit langer Zeit gegenüber allen übrigen Ländern und gleichen Wünschen stets festgehalten und zur Geltung gebracht wurden.

Hiebei kommt auch in Betracht, daß immer wieder die Forderung gestellt wird, daß der Staat die autonomen Finanzen durch besondere Entschädigung für die Besorgung der Geschäfte des übertragenen Wirkungskreises erleichtern solle, was doch nicht ohne Heranziehung neuer staatlicher Hilfsquellen möglich wäre - da sollte aber doch nicht gleichzeitig der Anspruch erhoben werden, mehrere der größten Einnahmsquellen, wie die Brantweinsteuer und die Biersteuer den autonomen Finanzen zu einer erschöpfenden Ausnützung zu überlassen.

Gegenüber den Ausführungen des Ausschußberichtes, daß auch bei einer Bierauflage von 2 K der Bierpreis für den Konsumenten zumeist kein höherer sein werde, als bei ei er Auflage von 1 K 40 h, muß ich betonen, daß die Bierauflage fast nirgends allein steht, sondern zumeist neben Gemeindeauslagen, und daß erst deren Gesamtbetrag im Preise des Bieres zum Ausdruck kommt.

(Česky. ) Berní komise dále vyloučila ze zákona ustanovení osnovy o obecní dávce z piva.

Upokojující ujištění, této věci se týkající, jež jsem jménem vlády ohledně vykonávání práva souhlasu ku povolávání takových dávek v berní komisi dal, ve zprávě, o níž se jedná, doslovně jest uvedeno.

Mohu se tedy omeziti na to, na prohlášení ono se odvolati.

Oberstlandmarschall: Ich erlaube mir mitzuteilen, daß für die Generaldebatte für diesen Gegenstand Redner zum Worte gemeldet sind.

Dovoluji sobě sděliti, že jsou přihlášeni řečníci pro generální debatu.

A sice kontra: Páni poslanci:

Die Herren Abgeordneten:

Holanský, Březnovský, Iro, Glöckner, Dr. Stránecký.

Pro:

Die Herren Abgeordneten:

Páni poslanci:

Dr. Kramář, Dr. Pippich. Dr. Viškovský, Blahovec, Josef Hofmann, Dr. Funke.

Přichází tedy k slovu první z pánů řečníků, kteří jsou zapsáni proti návrhu, a dávám slovo panu posl. Holanskému.

Poslanec Holanský: Slavný sněme! Již delší dobu staraly se dotyčné kruhy o to, aby jak možno zubožený stav našich financi restaurovaly a jak možná aspoň trochu rovnováhy uvedly do našich zemských financí, a tu, velectění pánové, došlo se k poznání, že jest třeba zavésti nový systém berniční, že jest přestati se starým systémem přirážkovým, a že jest třeba, aby se zavedl systém daní nepřímých, v tomto případě daň spotřební, daň konsumní.

Velevážení pánové! Na tom se již usnesl zemský sněm dne 4. července 1901 a tak již prohlásil při prvním čtení této předlohy p. dr. Fiedler.

Zde však podává se něco nového. Co se týče těchto daní dřívějších, které byly hraženy pomocí přirážek přímých, myslím, že tehdy, když ten přirážkový systém ptával, tento sněm měl ještě právo, aby tyto přirážky vypisoval. Dnes však, kde se jedná o daň úplně novou, o daň spotřební, dnes myslím, že nemá tento sněm ani té legálnosti, aby se o této dani usnesl, protože není těch zástupců tady toho lidu, poněvadž není zastoupen v tomto sněmu ten lid, který tuto daň platiti bude.

Velevážení pánové, myslím, nežli přišel sněm ke způsobu těchto nových daní, že měl se postarati o to, aby se těm lidem, kteří tyto daně nejvíce platiti budou, dvéře této sněmovny otevřely, aby též, když se jedná bez nich o nich, jejich hlas a slovo zde bylo slyšeno.

Velevážení pánové. My dnes stojíme tady před jistou alternativou, my, kteří v zásadě s touto dani nesouhlasíme.

Na jedné straně se nám říká, - jak to řekl pan zpravodaj, - že prý jest třeba této daně k sanování zemských financi, na drahé straně říká se nám, že jest této daně třeba k úpravě platů učitelských.

Myslím, že z nás, v našem klubu vůbec není nikoho, který by si nepřál sanování zemských financí a také v našem klubu není jediného poslance, který by nepřál našemu národnímu učitelstvu největší politické svobody a materielní neodvislosti.

A přes to, velectění pánové, jak jsem již pravil, že uznávám, že by tady měl býti zastoupen ten stav, který tuto daň nejvíce platiti bude, že však zde zastoupen není, z těch důvodů, které uvedl pan zpravodaj, co se týče sanování zemských financí a upravení učitelských platů, musíme hlasovati pro tuto daň.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP