vou organisační otázku, že již dnes se všeobecně uznává, že tyto odborné kursy hospodyňské mají a budou míti veliký význam pro hospodyňské vzdělání našeho dorostu vůbec. (Výborně!) Kursy tyto byly posud zřízeny při škole v Opočně a Hracholuskách; dále při střední hospodářské škole v Chrudimi, příštím pak rokem budou otevřeny v Benešově, ve Slaném a při jiných školách. Ale nejenom, jak pravil p. dr. Dvořák, že tyto kursy doplňují ústroji zimní hospodářské školy a tyto dovršují, ale také jest důležité, že tyto kursy mají již velmi pěkných výsledků nejenom po stránce vzděláni theoretického, nýbrž i po stránce vzdělání praktického.
Přál bych si, aby interessenti hojně navštěvovali výstavky těchto kursů, aby se přesvědčili, že jest možno v kratičké době pri dobré vůli a s dobrými učitelskými silami, při nepatrných obětech docíliti výsledků skvělých. Tak na př. se platí při internátních opatření za 5 měsiců v Chrudimi 75 zl. a, porovná-li se, čemu se za těch pět měsíců dívka naučí, jest viděti, jak prospěšným jest toto zařízení a že tyto kursy odpovídají úplně poměrům a potřebám našeho malého rolníka. (Výborně!)
Jest s potěšením, že návštěva těchto kursů rok co rok vzrůstá a touha po jich zakládání že je stále větší Jsem přesvědčen, že zemský výbor i na dále bude tu organisaci podporovati v zájmu ohroženého vývoje hospodářského vzdělávání. Pan kolega Dvořák dotkl se dvou zvláště palčivých otázek, totiž opatření t. zv. hospodářského živého inventáře pro tyto školy a opatření učebnic.
Opatřením učebnic zanášel se zemský výbor před drahnými léty a akce, ačkoliv potřebná dotace byla poskytnuta, nevedla k cíli, poněvadž, jak jsem viděl z aktů, z doby, kdy jsem ještě neměl čest býti v zemském výboru se neopatřily rukopisy učebnic, jež měly býti tiskem vydány.
Nyní, kde počet učitelských sil při našem školství hospodářském se rozmnožil, bude lze bohdá s lepším výsledkem přikročiti ku řešení této důležité otázky. Učebnicemi se ušetří, jak vylíčil p. dr. Dvořák, totiž velmi mnoho psaní a času a taková dobrá učební kniha, jest také příruční knihou hospodyně v životě.
Nesnadnější jest arci řešení otázky drahé, které se pan dr. Dvořák dotekl, totiž opatřování rolnických statků při školách.
Opatřování rolnických statků při školách zimních jest samo sebou obtížné, poněvadž se na těchto školách v zimních měsících vyučuje, uznávám však, že tam, kde takové zkušební pole či rolnický statek byl opatřen, mělo takové zřízení veliký význam nejen pro praktické vzdělání učitelstva, ale i pro rolnictvo samo, poněvadž zkušebná pole mohla by se velmi dobře proměniti v pokusné stanice krajinové, kde by nejen žáci, nýbrž i rolníci mohli býti přítomni a tím razil se pokrok a vývin intensivního hospodářství. (Výborně!)
Věc zasluhuje bedlivého uvážení. Mám za to, že opatřování větších hospodářství při takových školách není možné, poněvadž hospodaření musí býti při těchto ústavech pouze učebným prostředkem a ne účelem výdělkovým.
Jsem přesvědčen, že organisace těchto kursů poroste, poněvadž sám z vlastní zkušenosti vím, že naše rolnictvo, když se přesvědčí o tom, že podnik takový je skutečně praktickým a účelným, jak skutečně je, zajisté tuto organisaci bude také horlivě podporovati.
Odborných hospodářských škol je u nás 5 a ty mají v tomto roce pouze 149 žaček.
Pánové, trvám na tom, že tato poměrně nevelká návštěva těchto škol je zaviněna dosud tím, že školy ty nejsou definitivně zřízeny a že na všech nepůsobí úplně kvalifikované učitelské síly, ale zdá se mi, že k tomu přispívá také tíseň rolnictva, které nemůže tak snadno dospělé dívky oželet a nemůže také na celoroční její vyučováni věnovati takový náklad, jaký se vyžaduje. Této tísni odpomoci, není arciť v naší moci. Ale doufám, překážku můžeme odčiniti tím, když podle návrhu, který učinil zemský výbor a přijala zemědělská komise, postaráme se o to, aby při všech těchto školách působily dokonale kvalifikované síly a tyto síly aby byly školám také trvale zachovány. Při dosavadních žebráckých platech nebylo lze opatřiti těmto školám síly tak kvalifikované, jak je toho potřebí nejen po stránce tbeoretické ale i praktické. Ale mám za to, že zemskému výboru bude možno, po náležitém upravení platů žádati, aby učitelky na těchto školách mely také náležitou kvalifikaci, a bude je možno těmto školám také zachovati.
Velice potěšitelným zjevem jest, jak velké oběti přinášejí na zakládání hospodyňských škol jednotlivé okresy. Vzpomínám, jaký náklad přineslo zejména Královéhradecko na hospodyňskou Školu ve Stěžerách a měl jsem loni příležitost přesvědčiti se o neobyčejné obětavosti okresu Lounského, který postavil a vzorně upravil hospodyňskou školu nákladem 61. 000 zlatých, a který připlácí na vydržování této Školy ročně téměř 5000 zl. a vedle toho 5000 zl. na zimní hospodyňskou školu.
To jest příklad tak pěkný, že můžeme jen sobě přáti, aby takových Lounských a Královéhradeckých okresů v našem království bylo více. (Výborně!)
Poněvadž není možno, spoléhati vždy a jedině na podporu finančně zubožené země, jest také zapotřebí, aby místní činitelé při zakládání a podporování takovýchto ústavů měli na zřeteli, jak důležitými jsou především pro krajinu, v niž jsou zřizovány.
Zevní úpravou anebo dokonalejší úpravou hospodyňských škol by zajisté valný prospěch rolnictvu nevznikl, kdyby nebylo především také o to pečováno, aby na těchto školách dle účelných učebných osnov vyučovaly dokonalé síly.
Takových sil není dosud dostatek.
Hlavní toho příčinou jest, že nebyly dosud právní poměry učitelstva při těchto školách náležitě upraveny.
Zemský výbor vykonávaje usnesení sl. sněmu ze dne 8. března 1897 předložil již 4. dubna 1900 návrh na upravení služebních poměrů učitelstva hospodářských a mlékařských škol, o němž rokujeme.
Zemský výbor uznal, že by měly býti hmotné poměry těchto sil učitelských tak upraveny, aby bylo lze na ně činiti také zvýšené nároky a aby byly těmto ústavům zachovány.
Přiměřeným upravením služného při těchto školách by arciť vývoj tohoto školství nebyl zaručen, kdyby nebylo také postaráno o náležitou kvalifikaci učitelských sil, a kdyby učitelstvo horlivě nekonalo své povinnosti.
O přípravném vzdělání učitelek hospodyňských Škol dosud nestává zvlášt ních ustanoveni, ku zkouškám se mohou hlásiti kandidátky, kteréž navštěvovaly také ménětřídní obecné školy, hospodyňské učebné běhy a j.
Taková průprava zajisté nepostačuje ku řádnému konání povinností učitelských při školách hospodyňských.
Jest nezbytně potřebí, aby bylo při těchto kandidátkách vyžadováno netoliko náležité předběžné vzdělání theoretické, ale také nezbytně potřebné vzdělání praktické, a aby také bylo pozměněno nařízení ministerstva orby o zkouškách těchto kandidátek ze dne 7. prosince 1896, totiž aby nároky na jich vzdělání byly rozděleny a zvýšeny.
K těmto zkouškám by měly býti připuštěny pouze kandidátky, které absolvovaly alespoň měšťanské školy a střední školy hospodyňské a které byly po delší dobu také prakticky Činnými v zemědělství a při vedení domácnosti.
Pánové, úkol učitelky hospodyňské není malý, jest po mém soudě mnohem o tížnější nežli učitelů na hospodářských školách, poněvadž řádná výchova dospělých dívek vyžaduje docela jiné kvalifikace učitelů, nežli výchova dospělých jinochů.
Neračte zapomenouti, pánové, že při hospodyňských školách musí být internáty a správa internátů není malým úkolem, neboť vyžaduje opravdovou, rozumnou a rozšafnou učitelku. (Souhlas. )
Dotkl jsem se těchto věcí pouze proto, abych ukázal, že zemský výbor netajil se obtížemi, které s touto organisací jsou spojeny. Ale pánové, myslím, že hlavní překážka zdárného a zdravého vývoje hospodyňského vyučování, které má tak velkou důležitost, hlavně v našem království, bude odklizena tím, když ráčíte schváliti předlohu tuto, poněvadž, když bude plat učitelů těchto škol tak upraven, že bude možno pak také žádati takovou kvalifikaci, aby dotyčné síly mohly jak po stránce theoretické tak i praktické vykonávati zdárně a prospěšně svůj úkol, jsem přesvědčen, že provedení této reformy znamená pokrok v hospodyňském školství, a jsem rovněž přesvědčen, že Vy všichni, pánové, kteří máte opravdové, skutečné porozumění pro skutečné potřeby našeho rolnictva neodepřete schválení této předloze, byt i vyžadovala nových oběti. Zemský výbor nemohl žádati, aby se úhrada zvýšených výdajů žádala od místních činitelů, poněvadž i při této nové úpravě budou místním činitelům uložena dosti značná břemena na udržování těchto škol.
A není správné, aby tato břemena byla nemírně stupňována, poněvadž tím vyvolali bychom již v zárodku nevoli proti školám samým.
Jest tedy oprávněno, aby země ve svém celku uhradila zvýšený náklad, který bude vyžadovati nová tato úprava.
Odporučuji tedy vřele, aby po návrhu komise návrh zemského výboru sl. sněmem byl schválen (Výborně! Hlučný potlesk. )
Nejvyšší maršálek zemský: Není nikdo více ke slovu přihlášen.
Es ist Niemand mehr zum Worte gemeldet.
Prohlašuji rokování za skončené.
Ich erkläre die Debatte für geschlossen und erteile dem Herrn Berichterstatter das Schlußwort.
Zpravodaj posl. hrabě Chotek: Slavný sněme!
Především cítím se býti povinna, oběma pánům poslancům, kteří návrh komise podporovali, zde jménem komise poděkovati.
Jsem věru vděčen tomu, že nebyla zde vyslovena žádná oposice proti návrhu komise.
I také myšlenku, kterou pronesl ct. pan posl. dr. Dvořák, vítám, co přítel hospodářského vyučování; neboť mám za to, že takové hospodářské kursy při zimních hospodářských školách, kdyby byly zavedeny, jistě by se s úspěchem potkaly. Že tato myšlenka není osamocena, dokazuje ta okolnost, že i z jiných kruhů takové návrhy vyšly, a jak snad pp. poslancům je známo, též ústřední společnost hospodářská v království Českém podala návrh zemskému sněmu, aby tato organisace byla zavedena a při zimních hospodářských školách kursy hospodyňské byly zavedeny.
Ovšem zavedení jejich bude míti četné obtíže a dovoluji si obzvláště poukázati na to, že se mi zdá ovšem, že otázka provedení návrhu - co se týče zařízení hospodářství při zimních hospodářských školách - za účelem provádění těchto hospodářských kursů bude dosti těžké.
Neboť zimní hospodářské školy až posud nemají žádného hospodářství, které pozůstává jen při školách středních a při školách rolnických. Kdyby se zavedlo hospodářství také při zimních školách hospodářských, pak by tyto zimní hospodářské školy musely se přetvořiti a podobaly se pak skutečně školám rolnickým.
Co se týče slov ctěného p. poslance Adámka a sice, pokud se týče kvalifikace učitelek, komise zemědělská vzala v úvahu také tu otázku a očekává od vyšší kvalifikace učitelek lepší úspěch školní a proto také připojila zemědělská komise k návrhům o právních poměrech učitelek resoluci, která je připojena na konci zprávy zemědělské komise a kterouž taktéž jako opravu pravidel o služebních poměrech slavnému sněmu k přijetí odporučuji.
Nejvyšší maršálek zemský: Přejdeme k hlasování.
Wir gehen zur Abstimmung über.
Předmětem hlasování jsou tištěné návrhy komise, o kterých dám hlasovati. Návrh na změnu nebyl podán žádný.
Gegenstand der Abstimmung sind die gedruckten Kommissionsanträge.
Es wurde kein Abänderungsantrag gestellt, ich beabsichtige demnach die Kommissionsanträge, wie sie gedruckt vorliegen, zur Abstimmung zu bringen.
Wird gegen diese Art der Abstimmung eine Einwendung erhoben?
Činí se proti tomuto způsobu hlasováni námitka?
Nebyla činěna žádná námitka.
Es ist keine Einwendung erhoben worden.
Ich ersuche die Herren, welche die Kommissionsanträge annehmen, die Hand zu erheben.
Žádám pány, kteří přijímají návrhy komise, by vyzdvihli ruku.
Návrhy jsou přijaty.
Die Anträge sind angenommen.
Příštím předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise rozpočtové o zprávě zemského výboru stran účetních závěrek normálního školního fondu za rok 1899.
Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Budgetkommission über den Landesausschußbericht betreffend die Rechnungsabschlüsse des Normalschuldfondes pro 1899.
Zpravodajem je poslanec pan dr. Fiedler.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj poslanec dr. Fiedler: Slavný sněme! Mimořádné poměry zavinily, že účetní závěrky normálního školního fondu a nadaci k němu náležejících za r. 1900 i za rok 1899 nebyly dosud schváleny. Jde tu vlastně jen o formální akt, aby zemskému výboru byla za hospodářství s tímto fondem udělena indemnita. Rozpočtová komise zkoumala jednotlivé doklady zemského výboru, a na základě toho činím jménem rozpočtové komise návrh:
Slavný sněme, račiž účetní závěrky normálního školního fondu a nadací k němu náležejících za rok 1899 vzíti na vědomí.
Landtagssekretär Höhm (liest):
Die Budgetkommission stellt den Antrag:
Der hohe Landtag wolle die Rechnungsabschlüsse des Normalschulfondes und der zu demselben gehörigen Stiftungen für das Jahr 1899 zur genehmigenden Kenntnis nehmen.
Oberstlandmarschall: Verlangt jemand das Wort?
Žádá někdo za slovo?
Ich werde den Kommissionsantrag zur Abstimmung bringen.
Dám hlasovati o návrhu komise.
Žádám pány, kteří jej přijímají, by vyzdvihli ruku.
Ich ersuche die Herren, welche den Antrag annehmen, die Hand zu erheben.
Der Antrag ist angenommen.
Návrh je přijat.
Příštím předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise rozpočtové o zprávě zemského výboru o účetních závěrkách normálního školního fondu za rok 1900.
Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung, des Berichtes der Budgetkommission, über den Landesabschußbericht betreffend die Rechnungsabschlüsse des Normalschulfondes für das Jahr 1900.
Dávám slovo panu zpravodajovi.
Zpravodaj posl. dr. Fiedler: Zde jde pouze o to, aby zaveden byl ve formálním směru pořádek do zemského hospodářství. Účty byly rozpočtovou komisí prozkoumány a shledány správnými. Následkem toho dovoluji si jménem komise rozpočtové činiti návrh, aby účetní závěrky normálního školního fondu a nadací k němu náležejících za rok 1900 byly schváleny.
Landtagssekretär Höhm (liest):
Die Kommission stellt den Antrag:
Der hohe Landtag wolle die Rechnungsabschlüsse des Normalschulfondes und der Zu demselben gehörigen Stiftungen für das Jahr 1900 zur genehmigenden Kenntnis nehmen
Nejvyšší maršálek zemský: Žádá někdo za slovo?
Verlangt jemand das Wort?
Dám hlasovati o návrhu komise.
Ich werde den Kommissionsantrag zur Abstimmung bringen.
Žádám pány, kteří přijímají návrh komise, by vyzdvihli ruku.
Ich ersuche die Herren, welche den Kommssionsantrag annehmen, die Hand zu erheben.
Der Antrag ist a n g e n o m m e n.
Návrh je přijat
Příštím předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise rozpočtové o zprávě zemského výboru v příčině účetních závěrek fondu České Akademie císaře Františka Josefa I. pro vědy, slovesnost a umění, pak reservního fondu téže akademie, dále fondu knížete Liechtensteina, Klementy Kalašové, MUDra Josefa Šíchy, Josefiny Čermákové, dvorního rady Mat. rytíře Havelky, choti jeho Růženy a vnuka Karla ryt. Pippicha Havelky a konečně JUDra Jana Kaňky za rok 1900.
Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Budgetkommission über den Landesausschußbericht. betreffend die Rechnungsabschlüsse des böhm. Kaiser Franz Josef I. Akademie der Wissenschaften, der Literatur und Kunst, dann des Reserbesondes dieser Akademie, ferner der Fonde des Fürsten Liechtenstein, der Klementine Kalaš, des MUDr. Josef Šicha, der Josefine Čermák, des Hofrates Mathias Ritter Havelka, dessen Gattin Rosine und dessen Enkels Karl Ritter Pippich-Havelka, sowie endlich des JUDr. Joh. Kaňka pro 1900.
Zpravodajem jest pan poslanec dr. Pippich, dáváme mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Pippich: Slavný sněme! Jedná se dnes především o zprávu zemského výboru v příčině účetních závěrek fondu České Akademie císaře Františka Josefa I. pro vědy, slovesnost a umění za rok 1900, kterážto zpráva zůstala nevyřízena a byla opět předložena.
Jest to účetní závěrka fondu České Akademie za rok 1900, která vykazuje celkový stav jmění 586. 822 K 90 h. Vzrůst jmění za rok 1900 jeví se obnosem 3134 K 34 h.
Dále jest to účetní závěrka reservního fondu, který vykazuje celkový stav jmění obnosem 25. 008 K 84 h, účetní závěrka fondu knížete Liechtenšteina, který vykazuje ve své bilanci jmění 34746 K 48 h a při které se jeví v roce 1900 vzrůst o 1206 K 08 h, účetní závěrka fondu Klementy Kalašové, vykazující jmění koncem roku 1900 v sumě 5170 K 07 h, účetní závěrka fondu MUDra Jos. Šíchy, vykazující jmění 101. 542 K 41 h, fondu Jos. Čermákové jměním 10. 876 K 07 h. Tento fond vzrostl v roce 1900 z dřívějšího obnosu 2713 K 66 h věnováním známého štědrého dárce a lidumila presidenta České Akademie p. Jos. Hlávky v obnosu 8000 K na obnos 10856 K 07 h. Dále jest zde účetní závěrka fondu Matěje rytíře Havelky, choti jeho Růženy a vnuka Karla rytíře Pippicha Havelky, vykazující jmění 45. 601 K 52 h a účetní závěrka fondu JUDra Jana Kaňky s vykázaným jměním 40130 K 10 h.
Rozpočtová komise zkoumala tyto účetní závěrky a veškeré doklady a neshledala žádných závad a navrhuje proto, aby slavný sněm se usnesl, že se účetní závěrky fondu České Akademie za rok 1900 berou na vědomí a schvalují.
Landtagssekretär Höhm (liest):
Die Budgetkommission stellt den Antrag:
Der hohe Landtag wolle die Rechnungsabschlüsse der erwähnten Fonde der böhmischen Akademie zur genehmigenden Kenntnis nehmen.
Náměstek nejvyššího maršálka zemského: Žádá někdo za slovo.
Verlangt jemand das Wort?
Es ist nicht der Fall.
Přejdeme k hlasování.
Wir übergehen zur Abstimnmng.
Předmětem hlasování jest návrh rozpočtové komise.
Gegenstand der Abstimmung ist der Antrag der Budgetkommission.
Žádám pány, kteří návrh tento přijímají, by zvedli ruku.
Ich bitte die Herren, welche den Antrag annehmen, die Hand zu erheben.
Návrh jest přijat.
Der Antrag ist angenommen.
Příštím předmětem denního pořádku jest zpráva rozpočtové komise v téže záležitosti za rok 1901.
Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist derselbe Gegenstand, betreffend das Jahr 1901.
Dávám slovo panu zpravodaji.
Zpravodaj Dr. Fippich: Podle zprávy zemského výboru čís. 398. sněmu jeví fondy mnou již uvedené koncem roku 1901. tento stav svého jmění: Fond České Akademie 586. 829 K 10 h, reservní fond České Akademie 26. 060 K 94 h, fond kníž. Liechtensteina 36 099 K 66 h, fond Klementy Kalasové 5. 289 K 90 h, fond MUDra Josefa Šíchy 101. 547 K 41 h, fond Josefiny Čermákové 10. 887 K 45 h. fond Matěje rytíře Havelky, choti jeho Růženy a vnuka Karla rytíře Pippicha - Havelky 45. 812 K 34 h a fond JUDra Jana Kaňky 41. 775 K 70 h.
Tyto účetní závěrky jmenovaných fondů byly v rozpočtové komisi zkoumány, a neshledána žádná závada.
Budiž mně dovoleno, abych při vyřizování těchto účetních závěrek za rok 1900 a r. 1901 několika slovy zmínil se o činnosti České Akademie v létech 1900-01.
Dlužno mi zde podle pravdy a s plným uznáním konstatovati, že činnost akademie v těchto letech byla důstojnou úkolův jejích, byla důstojnou kulturní výše tohoto ústavu který se zařadil zajisté hodnotou svých učencův a umělců mezi akademie nejvážnějšího významu vědeckého a uměleckého, jak jsou tytéž institucemi nejvzdělanějších a nejpokrokovějších národův.
Činnost České Akademie byla nejen úspěšná a záslužná, nýbrž rozvětvila se jak v publikacích a sice v publikacích akademie samé, v publikacích, třídních rozpravách, i v samostatných pracích vědeckých, v publikacích archeologické komise při České Akademii, jak se jeví v soupisu památek historických a uměleckých touto archeologickou komisí provedeném, tak i v udělených podporách na vědecké a umělecké práce, konečné ve stipendiích cestovních, studijních a badatelských a v udělení výročních cen měrou takovou, že zajisté povznesla v nemalém rozsahu Akademie celý kulturní náš život po stránce vědecké a umělecké.
Já zde jen tolik konstatuji, že, co se týče publikací, třídních rozprav a samostatných prací vědeckých, které ve zprávě mně Českou Akademií předložené jsou podrobně uvedeny, jest to bohatá žeň práce vědecké, které se nám v těchto publikacích dostalo.
Konstatuji dále ohledně publikací archeologické komise, a sice, pokud se týče soupisu památek historických a uměleckých za r. 1900, že vydány byly svazky 8-12, ve kterých tato cenná práce, obsahující veškerý inventář majetku zemského, pokud se týče památek historických a uměleckých, byla se vší péči vykonána za okres Českobudějovický Josefem Branišem, za okres rokycanský Drem Antonínem Podlahou, za okres třeboňský Marešem a Sedláčkem, za okres chrudimský Drem Chytilem, za sušický okres Drem Hostašem a Vaňkem. Dále započat soupis památek lidových v král. českém a byl vydán I. díl "Lid na Hlinecku, " práce to Dra Karla Adámka, konečně vydán německý soupis památek historických a uměleckých, svazek IV., okres říčanský a svazek V. okres milevský.
Dále uvádím, že r. 1900 bylo uděleno na podporách na vědecké a umělecké práce 48 podpor v úhrnném obnosu 21. 294 K podle podrobného výkazu zde připojeného.
Uvádím dále, že byly ceny výroční, IV. tř. České Akademie v r. 1900 uděleny, a prosím, aby mně bylo dovoleno tyto ceny jednotlivě uvésti, poněvadž mám za to, že jest důstojno sněmu i práce umělecké, o niž jde, aby s vřelým uznáním náležejícím umělecké tvorbě na práci takového rázu, jako uznána byla v akademii cenami ji udělenými, sněm vzal tuto uměleckou práci a tvorbu na vědomí a aby zde s tribuny zástupců národů s povděkem byli jmenováni ti, kteří za práci uměleckou takovou cenou byli poctěni.
Jsou to:
V odboru literárním udělena první cena 2. 000 korun p. Karlu V. Raisovi za jeho pohorský obraz: "Západ"; druhá cena 800 korun pí Růženě Svobodové za román: "Zamotaná vlákna"; třetí ceny po 500 korun pp. Josefu K. Šlejharovi za povídky "V zášeří krbu" a Josefu Merhautovi za román "Andělská sonáta. "
Mimo to udělena cena 2. 000 korun p. Juliu Zeyerovi za jeho literární činnost.
V odboru, hudebním: první cena 2. 000 korun udělena p. dru Antonínu Dvořákovi za jeho operu "Čert a káča"; druhá cena 800 korun přisouzena p. Josefu Bohuši. Foerstrovi za operu "Eva. " Mimo to uděleny dvě třetí ceny po 500 korun: p. Josefu Foerstrovi st. za skladbu "Te Deum laudamus, " panu Josefu Šukovi za jeho "Symfonii E-dur. "
V odboru výtvarných umění první cenu 2. 000 korun obdržel p. Vojtěch Hynais za nástěnné malby v Pantheonu musea král. Českého, druhou cenu 800 korun p. Aug. Němejc za lunettu "Okres Plzeňský slaví jubileum J. V, císaře"; třetí cenu 500 korun p. Frant. Ondrášek ze podobiznu ruského malíře prof. Roubanda. Druhá třetí cena nebyla přisouzena. Konečně byla udělena z fondu dvorního rady Matěje ryt Havelky cena 1. 000 korun prof. J. Vrchlickému za knihu básní "Bozi a lidé", druhá cena 600 Korun Bohumilu Adámkovi za rukopisnou sbírku básní "Horské ovzduší. "
Mimo publikace, jichž jsem se již dotkl, sluší za rok 1901 vytknouti "Soupis památek historických a uměleckých ve království českém svazek XIII-XVI. " Jsou to: Politický okres příbramský, který popsal dr. Antonín Podlaha, politický okres Jindřicho-Hradecký, napsal dr. Josef Novák, politický okres Karlínský, napsal dr. Ant. Podlaha a Ed. Šittler, politický okres Vysokomýtský, napsal Zdeněk Wirth.
Rovněž vydány byly německým jazykem další svazky soupis a památek, a sice: okres mělnický, rokycanský a příbramský.
V roce 1901 bylo uděleno v celku podpor 58 v souhrnném obnosu 20. 830 korun, stipendií studijních badatelských a cestovních v roce 1900. celkem 12, v sumě 4. 700 korun, v roce 1901. v celku 4. 200 korun.
Výroční ceny udělené v r. 1901. byly následující: v oboru literárním: první cena 2. 000 korun dru. Jaroslavu Vrchlickému za jeho knihy: "Překročen Zenith" a "Rok básníkův"; druhá cena 800 korun p. M. A. Šimáčkovi za román "Světla minulosti; třetí ceny po 500 korun panu Josefu Holečkovi za "Selské děti" Frantík a Bartoň a p. Janu Lierova za novellu: "Píseň míru. "
V odboru hudebním: první cenu 2. 000 korun obdržel jakožto čestnou cenu dr. Ant. Dvořák za operu "Rusalku"; druhá cena nebyla udělena, třetí ceny po 500 korun přisouzeny panu Bedřichu Křídlovy za jeho "Klavírní skladby" a p. Karlu Doušovi za mši: "In honorem Sti Venceslai. "
V odboru výtvarných umění první cenu 2 000 korun obdržel p. Max Švabinský za podobiznu dra Frant. Lad. Ríegra; druhou cenu 800 korun p. Václav Sochor za obraz: "Srážka jízdy a Střezetic 1866. "; třetí ceny po 500 korun p. Frant. Bilek za plastiku: "Golgota" a p. K. Klusáček za akvarel: "Bouře po stětí M. J. Želivského na náměstí Staroměstkém l422. "
Z fondu dvorního rady Matěje ryt. Havelky 1. 600 korun Frant. Xav. Svobodovi za jeho veselohru "Čekanky. "
Po tomto jen stručném přehledu činnosti české akademie a zajisté spravedlivém uznání veškeré této činnosti její podávána návrh jménem rozpočtové komise znějící, aby slavný sněm se usnesl, že se účetní závěrky fondu České akademie za rok 1901. berou na vědomí a schvaluji. (Hlučný souhlas. )
Landtagsaktuar Dr. Chlum (liest): Die Budgetkommission stellt den Antrag:
Der hohe Landtag wolle die Rechnungsabschlüsse für das Jahr 1900 zur genehmigenden Kenntnis nehmen.
Nejv. maršálek zemský: Žádá někdo za slovo?
Verlangt noch jemand das Wort?
Dávám slovo panu posl. Adámkovi.
Poslanec Adámek: Slavný sněme! Pan zpravo aj odchýlil se dnes od obvyklého zvyku a vylíčil také činnost Akademie české způsobem při něm obvyklým netoliko s důkladnou znalostí, ale také s mile působící vřelostí.
Výklad tento dává mi podnět, abych se o jedné věci zvláště zmínil.
Po celá desítiletí se jednalo a toužilo, aby byl proveden soupis zachovaných památek našeho umění.
Centrální komise vídeňská začala v tom směru pracovati, ale ne se zdarem, nepravím přímo s nezdarem.
Akademie česká podniká toto velké dílo s výsledkem takovým, že jest naší chloubou, že tento soupis předčí nejen veškeré podobné domácí, nýbrž i zahraničné publikace. V těch li dosud vydaných svazcích, lze přehlédnouti spoustu památek, které v tomto království českém po všech zhoubách a loupežení zbyly. S chloubou vzpomínám dob, z nichž po tolika ztrátách, tolik klenotů nám ještě zachováno jest, a musíme toužiti, aby, co bylo zachováno, vyhledáno, odborně popsáno a oceněno a zachováno bylo také pro všecku budoucnost.
Akademie počala tento úkol s plným zdarem řešiti, ale Akademie sama nemá, - jak pan zpravodaj ukázal - dosti prostředků, aby mohla nákladné tyto práce záhy ukončiti.
Síly, které dnes na Soupise pracují, byly již dokonale vyškoleny a nemohou býti snadně novými silami nahrazovány. Proto jest potřebí dostatečných prostředků hmotných, aby mohlo býti v Soupisu rychle pokračováno Velké práce jest ještě v tomto oboru podnikati, jde o soupis památek v Praze, tento soupis bude o sobě velkým dílem uměleckým Nestačí podpora, kterou sněm k účelu tomu dává v obnosu 1000 zl. Máme právo žádati, aby při tomto díle Akademie byla podporována také státem. Také sjezd archeologů a zástupců museí, konaný dne 6. července t. r. v Pardubicích, ukázal, jak jest důležito, aby co možná nejrychleji bylo v tomto soupisu pokračováno a aby se dostalo k tomu cíli Akademii potřebné podpory.
Prostředek zemský nestačí k tomuto velkému kulturnímu dílu. Ujal jsem se slova, abych několika slovy dotkl se tohoto věkopamátného podniku Akademie a appeloval na J. Ex. pana místodržitele, aby k tomu působil, aby vláda neskrblila a povolením subvencí rychlý postup Soupisu podporovala.
Končím vřelým přáním, aby Akademie česká s takovým zdarem jako dosud pracovala ku povzneseni našeho uměni a vědy, na počest celého národa.
Uznání, kterého dostalo se plodné práci Akademie slavným sněmem, jest nejlepší odměnou a zadostiučiněním klidné práci vynikajících odborníkův a velkodušných mecenášů, kteří provedení tohoto díla umožnili. (Výborně!)
Nejvyšší maršálek zemský: Žádá ještě někdo za slovo ?
Verlangt noch jemand das Wort?
Prohlašuji rokování za skončené. Pan zpravodaj vzdává se slova.
Wir übergehen zur Abstimmung.
Die Kommission beantragt, daß die Rechnungs-Abschlüsse der Fonde der böhmischen Akademie für das Jahr 1901 zur genehmigenden Kenntnis genommen werden.
Přikročíme k hlasování.
Komise navrhuje:
Slavný sněme, račiž se usnésti: