Pátek 21. prosince 1900

silí a o liberalismu, musíte vědět, v těch dobách, kdy Židé začali se u nás němčiti, jakými bonbonky jim to c. k. vláda oslaďovala: Fräulein Kanalgeruch, Herr Bauchgeschwur! Tak si představuji u Židů pones následky liberalnosti německé. Tento liberalismus Josefinský také jest toho příčinou, že Židé jsou u nás živlem poněmčovacím, germanisatorským.

Tento liberalismus německý a josefínský jest také příčinou toho, že my všude a všude stavěti se musíme proti Židům, ne jako pro náboženství, nýbrž jako proti předním pionérům němectví Vy jste to, pánové, kteří Židy jako rassu tak návidíte neb nenávidíte jako my Ale nastrkujete všade liberalismus všade tam, kde Židy potřebujete, aby Čechy dráždili, sužovali a týrali. To jest váš liberalismus. A nechcete-li a nestačí-li vám poměry české, jdět-se podívat na Moravu. Několik úředníků a obec židovská, to jest němectví.

Tak to bývalo v Čechách tak to v Cechách nesmí zůstati. Tak i Příbram, kde daleko široko není jediného Němce, nemá žádných německých Židů. Ale při vší své pohyblivosti jsou Židé živlem velice konservativním a, když již jednou měli všude německé školy a také v Příbrami, tak tu školu nechali i nyní za těchto dob, kdy právě již i ze středu Židů příbramských, ozval se hlas, že jest to nespravedlivé, žiti mezi lidem českým, chtíti všechna práva a dobrodiní obecního zřízení pro sebe a všude nepřátelsky se stavěti proti domácímu živlu. Agitací poctivých Židů se stalo, že pojednou škola ta, která laskavostí a ochotou vlády, když bylo nebezpečí, že zanikne, musila býti převzata jako veřejná škola německá na fond zemský a když najednou přestalo i když byla již německou, přibývati, naopak začalo ubývati dětí německých, tak tato škola stala se velkou starostí němectva a přišla podpora.

Pánové lapali se po celém okresu a celém městě chudé české děti a vábili se do školy, že tam dostanou všecko zadarmo a v zimě teplý oděv. Pánové, jako liberálové můžete s tímto souhlasiti? Chcete vy takovým zpesobem germanství rozšiřovati?

Velectění pánové, Vy nám takto několik chudáků znemravníte. Budou to zvrhlí lidé, poněvadž ty děti se tam nemohou německy naučiti, ale naučí se opovrhovati češtinou. Vy nám tam v našem těle českém, v té Příbrami, udržujete těmito prostředky a pomocí Vám vždy ochotné slavné vlády (Posl. Anýž volá: Grohmann!) německou školu. To jest takřka soukromá záležitost jednoho vysokého úředníka.

Pánové, to Vás prosím a k Vašemu občanskému citu volám, když zákonitě povolaní faktorové, jako jest kupř. okresní školní rada a letos to bylo teprvé, pane professore Fourniere, nařídila, že musí se škola do nové budovy přestěhovati, tu bylo jenom zapotřebí, aby se poradil pan Fantl a svému soukromému vysokému úředníku, kterého on pro školu příbramskou má u místodržitelství, a aby telegrafoval, a hned nesmělo se státi to, co nařídila okresní školní rada a co už bylo od vyšších instancí také potvrzeno. (Slyšte!)

Takové jsou ty poměry. Vy chcete všude, aby byl zákon na Vaší straně; je-li právo na Vaši straně, na to vy se ani neptáte. Toho Němci nemají zapotřebí, míti právo na své straně; jim dostačí, aby byl zákon a, kde není zákona, aby byla moc. (Hlas: Násilí!)

Vy jste vždy dovedli zneužívati zákona. Vy jste dovedli národ náš v té příčině znemravniti, že jste v nás zabili důvěru v právo a zákon, a když nezabili, tedy aspoň otrávili, protože jste vždycky, když jste měli moc v rukou, tak jednali, abychom my neměli žádné naděje, abychom my jako štvaná zvěř před Vaší mocí se krčili. My konečně toho nechceme. Vy jste si své jisté postavení v Cechách vybudovali, my se nemůžeme už na to odvolávati, že jste zde jednou nebyli, jako Vy se odvoláváte, že, kam jste jednou šlápli, ta půda věčně Vám patří. Ale když jste se, pane professore Fourniere, na to odvolávali, že jste nám poskytli dobrodiní moderního školství - tu já Vám na to odpovídám: Jestliže Vy jste nám poskytli - pokud jest to pravda, to ponechávám Vám - jest-li Vy jste nám poskytli příležitost, abychom my svůj dorost na moderních základech vychovávali, nesmíte nyní od nás žádati, aby ten na moderních základech vychovaný živel a dorost náš tak otrocky Vám všude byl pod nohou, jako býval náš ubohý živel za dob největší persekuce a poroby a za dob otroctví v Čechách.

Vy musíte přiznati, když jste nám takové školy dali, jako Vy máte, že také tak hledíme na svět jako Vy. A když Vy chcete býti v této zemi svobodni, musíte dovoliti, abychom i my jako zakladatelé české říše a jako majorita byli zde svobodnými, abychom byli svými. My již nikdy na stupeň, kde nás míti chcete, nesestoupíme. Až Vy jednou uznáte naše právo, pak teprve nastane doba nějakého porozumění. Dokud Vy chcete míti právo všude tam, kde máte moc a "chuť", nedorozumíme se. Domluvil jsem. (Výborně!)

Nejvyšší maršálek zemský: Nehlásil se nikdo více ku slovu.

Es hat sich niemand mehr zum Worte gemeldet.

Prohlašuji debatu za skončenou.

Ich erkläre die Debatte für geschloffen.

Zpravodaj se vzdává slova.

Der Herr Berichterstatter verzichtet aus das Schlusswort.

Přejdeme k hlasování o odstavci 3 návrhu komise.

Wir übergehen zur Abstimmung über die Anträge B der Commission.

Žádám pány, kteří tento návrh přijímají, by vyzdvihli ruku,

Ich ersuche die Herren, welche den Antrag annehmen, die Hand zu erheben.

Der Antrag ist angenommen.

Návrh jest přijat. Tím je druhé čtení návrhu zprávy komise ukončeno

Damit ist die zweite Lesung des Berichtes der Budgetcommission beendet.

Zpravodaj posl. dr. Fořt: Dovoluji si jménem rozpočtové komise činiti návrh, aby sl. sněm vyřídil rozpočet na rok 1900 i ve třetím čtení.

Oberstlandmarschall: Der Herr Berichterstatter stellt den Antrag, dass das hohe Haus sogleich in die dritte Lesung der Anträge eingehe.

Pan zpravodaj činí návrh, aby slav. sněm přistoupil ihned ke třetímu čtení.

Ich werde den Antrag des Herrn Berichterstatters zur Abstimmung bringen, und sollte derselbe angenommen werden, so werde ich dann dem hohen Hause die Frage vorlegen, ob dasselbe die Anträge der Commission, so wie dieselben in der zweiten Lesung angenommen worden sind, auch in dritter Lesung annimmt.

Dám hlasovati o návrhu pana zpravodaje, by sl. sněm přistoupil ihned ke 3 čtení. Bude-li tento návrh přijat, předložím pak sl. sněmu otázku, zda přijímá ve 3 čtení návrhy komise tak, jak se byl na nich usnesl ve čtení druhém.

Dám tedy nyní hlasovati o tom, zda sl. sněm chce ihned přistoupiti ke třetímu čtení.

Ich werde nunmehr dem hohen Hause die Frage vorlegen, ob dasselbe sofort die dritte Lesung vornehmen will.

Ich ersuche die Herren, welche darauf mit "ja" antworteten, die Hand zu erheben.

Žádám pány, kteří na to odpovídají kladně, by vyzdvihli ruku Jest přijat

Es ist angenommen.

Nyní dám hlasovati o tom, zda slav. sněm přijímá také ve třetím čtení návrhy komise.

Ich werde nunmehr dem hohen Haufe die Frage vorlegen, ob dasselbe die Anträge der Commission in dritter Lesung annimmt.

Žádám pány, kteří k této otázce přisvědčují, by vyzdvihli ruku.

Ich ersuche die Herren, welche dem zustimmen, die Hand zu erheben.

Návrhy komise jsou přijaty ve třetím čtení. (Pochvala).

Die Commissionsanträge sind in dritter Lesung angenommen. (Beifall).

Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Commission für öffentliche Arbeiten über den Bericht des Landesausschusses betreffend die Unterstützung von Eisenbahnen niederer Ordnung.

Příštím předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise pro práce veřejné o zprávě zemského výboru v příčině podporování železnic nižšího řádu.

Zpravodajem jest pan posl. Kaftan. Dávám jemu slovo.

Zpravodaj posl. Kaftan: Slavný sněme! Komise pro práce veřejné pokládá sobě za čest předložiti sl. sněmu zprávu svou o zprávě výboru zemského v příčině podporování železnic nižšího řádu zemí. Výsledek dosavádní zemské akce železniční není pohříchu finančně velmi příznivý. Oběti, jež země k tomu účelu musí každoročně přinášeti, jsou velice značné; avšak nesmí se zapomenouti, že i velké obchod. politické dráhy musily prožíti po dlouhou dobu svá dětská léta, prve než se jim podařilo zúrokovati po případě i umořiti kapitál v nich uložený. Mnohé z těchto drah musily býti po drahnou dobu podporovány státem, a sice ve značné výši, státem, jenž prodlením posledních třiceti let vynaložil na takovéto subvence a garancie obnos 300 milionů zl. Obnos ten vynaložil na prvním místě na uskutečnění drah podniky soukromými zařízených. Zde ovšem leží rozdíl mezi touto podpůrnou akci státu a mezi akcí země. Při této poslední stojí v čele podniku na prvním místě okresy a obce a potom na druhém místě také soukromí interssenti. Není pochybnosti, velectění pánové, že i dráhy zemské, pokud bylo přihlíženo - a to pravím, pánové, zde zřejmě podotýkám pokud bylo přihlíženo k tomu, aby vyhovovaly skutečně potřebě dotyčných okresů a jež byly racionelně co do směru vyšetřeny a pečlivě vystavěny, že dráhy takové budou v době dozírné, nepříliš daleké krýti svou potřebu vlastní, nehledě k velkému hospodářskému prospěchu, který přinesou svému obvodu attrakčnímu, kterým probíhají.

Neméně důležito jest vedle řádného projektu a jeho provedení též vozba na drahách místních. Jestliže jest zapotřebí, velectění pánové, aby byly dráhy zemskou podporou, podporou okresů a obcí, vystavěny a aby alespoň v době dozírné kryly své výlohy, pak, pánové, odporučuje se, aby byla vozba co možná levnou a účele toho lze docíliti způsobem, který byl již v letech předešlých a také loňského roku o zprávě komise pro práce veřejné naznačen, a komise pro práce veřejné konstatuje zde povděkem, že slavný zemský výbor povšimnul si těchto pokynů a že tím směrem také postupuje a pokračuje. Vysvítá to již, velectění pánové, z jednoho odstavce návrhů ke konci uvedených, že hodlá zemský výbor systemisovati místo inspektora kommerciálního, jehož úlohou by bylo nejen přihlížeti k ekonomii vozby, nýbrž přičiniti se také, aby rozumnou politikou tarifní bylo co možná velké množství zboží přivedeno k dopravě těmto drahám místním.

Počáteční konkurence nových místních drah s povozníky nepadá zde na váhu. Připomínám na hlavní dráhy, které jsou nyní drahami obchodně politickými, na př. na českou západní dráhu, s níž po mnohá léta konkurovali ještě povozníci, zejména pokud se týče dovozu piva z Plzně do Prahy, ovšem tato konkurence nyní přestala, a zboží to obrací se vesměs ku dráze. Později ukáže se převaha dopravy železniční, jíž se soukromé povoznictví přizpůsobí a přizpůsobiti musí již ve vlastním svém prospěchu.

Důležitou jest také otázka výhodných motorů na drahách místních. Bylo poukázáno k výhodám pohonu elektrického, avšak i ten jedině nepostačí pro všechny případy. Připomínám, že na královských státních drahách vyrtemberských používá se motorů t. zv. benzinových velmi levných, jejichž udržování a provozování jest velmi snadné a levné, potom na t. zv. Kinetic-motory, kde pohon jednotlivých motorů způsobuje se horkou vodou, kterou ze staničního kotle jest kotel motorů napájen.

To chci jen mimochodem podotknouti; o věci samé naleznete, velectění pánové, ve zprávě komise pro práce veřejné bližší data, ku kterým zde poukazuji.

Zpráva rozpočtové komise rozpadá se na čtyři části

V první pojednává se, jakým způsobem zemský výbor vyhověl ustanovením slavného sněmu království Českého z roku loňského, druhá část pojednává o věcech provozování a staveb místních drah se týkajících, tedy o věcech všeobecné povahy.

Třetí odstavec pojednává o drahách, které dosud nebyly finančně zabezpečeny nějakým způsobem, a čtvrtá část obsahuje návrhy komise.

Pokud se týče těchto návrhů dovoluji si zde na některé změny připomenouti a prosím, aby byly v tom smyslu poopraveny.

O návrzích ku konci zprávy té uvedených a sice o návrhu čís. I., II., III. a IV. jednala a také rozhodla komise rozpočtová a nebude tedy zapotřebí, aby tyto návrhy byly zde opětné schváleny při této zprávě, neboť došly již schválení v rozpočtu na rok 1900 zprávou o rozpočtu dnešního dne zde p. zpravodajem Dr. Fořtem podanou.

Jedná se tedy toliko o návrzích, jež počínají číslem V a prosím tedy, aby je podle toho také pořad těchto číslic laskavě změnily. Tím doporučuji slavnému sněmu návrhy tyto k laskavému schválení.

Podotknouti musím jenom ku konci, že byly komisi pro práce veřej nepřiděleny také návrhy dva týkající se provedení průplavu dunajsko-vltavského.

O těchto návrzích nebylo jednáno, poněvadž komise zabývala se a mohla se následkem krátkostí doby zabývati jenom návrhy týkajícími se místních drah v království českém.

O těchto návrzích budou příště podány zvláštní zprávy a budou předmětem jednání komise rozpočtové. Opětuji ku konci prosbu k slavnému sněmu království českého, aby návrhy zde uvedené, které budou přečteny, ráčil laskavě schváliti. (Výborně!).

Nejvyšší maršálek zemský: Zahajuji povšechnou debatu.

Ich eröffne die Generaldebatte und erlaube mir dabei zu bemerken, dass der Herr Berichterstatter aus den Anträgen der Commission, welche auf Seite 47 beginnen die Absätze I., II, III., IV zurückgezogen hat,weil dieselben bereits durch den Bericht der Budgetcommission unddie darüber vom hohen Hanse gefassten Beschlüsse als erledigt anzusehen sind, so dass lediglich die mit Punkt V. anfangenden Anträge, welche sich auf die einzelnen Bahnen beziehen, Gegenstand der gegenwärtigen Berathung bilden.

Ich eröffne über diese Anträge der Commission die Generaldebatte und behalte mir vor, bei der Specialdebatte anzudeuten, in welcher Weise ich beabsichtige dieselben zur Durchfühnung zu bringen.

Zahajuje rokování povšechné poukazuji na poznámku zpravodaje, že odstavce I., II., III., IV. byly vzaty se strany pana zdravodaje zpět a to z té příčiny, poněvodž se to týká záležitostí, o kterých již podala zprávu komise rozpočtová a o kterých slavný sněm již na základě návrhů komise rozpočtové se byl usnesl. V generální debatě se ku slovu přihlásil p. přísedící zem. výboru hrabě Schönborn. Dávám mu slovo.

Přísedící zem. výboru Vojt. hr. Schönborn. Pokládám za svou povinnost, abych několika slovy vytkl stanovisko zemského výboru oproti předloze, o kterou se právě jedná oproti zprávě komise pro veřejné práce Při tom nemohu jinak, než s povděkem konstatovati, že tato zpráva, jako dosud vždy, i tentokráte vyznamenává se velkou důkladností, a že jednotlivé body, o kterých pojednává, jsou v této zprávě jasně odůvodněny.

Přes to nemohu jinak, než říci, že s povšechným směrem zprávy, jak jsem si dovolil též v komisi vytknouti, nemohu se srovnati; mám za to, že tato zpráva jest poněkud příliš růžová, že náhled ctěné komise, pokud se týče obtížení země z lokálních drah, nesrovnává se se skutečností. Hned od té doby, jakmile bylo možno, na základě skutečných výsledků přehlédnouti finanční dosah akce železniční, dovolil si zemský výbor ve zprávách svých pozvednouti varovného hlasu a prositi, aby tempo, ve kterém podporování drah nižšího řádu zemí dosud se dálo, pokud možno bylo uvolněno. V předposlední zprávě své vypočítával zemský výbor, že t. zv. nominální obtížení země z podniků železničních zvláště oněch podniků, kterýmž péči slavného sněmu dostalo se garancie zemské, může býti považováno skutečně za ohromné. Co znamená toto nominální obtížení ? My pod tim rozumíme výdaje, které země jest povinna krýti na základě garančních smluv, které tedy pozůstávají v tom, že zápůjčky jednotlivých podniků musí býti zemí zúrokovány a umořovány. Tyto výdaje obnášeti budou, až budou dráhy dotyčné vystavěny, nemohou-li býti kryty částečně přebytky dopravními, asi 4 miliony zlatých.

V loňské zprávě pak bylo k tomu dodáno, že na základě skutečně výskytnuvších se výsledků ukázalo se, že skutečné obtížení, totiž skutečné výplaty země z toho titulu, obnášejí 982 proc. obtížení nominálního. Jest obava oprávněna, ano jest pravděpodobno, že země to, k čemu se zavázala garančními smlouvami učiněnými na základě usneseních sněmu, skutečně bude musiti vypláceti.

Jak nyní celá akce dá se přehlédnouti, mohu tvrditi, ač nerad to činím, že poměr, který jsme loni vypočetli 98, 2 proc., již rokem letošním se asi zhorší, tak že přijdeme snad brzo k tomu, že skutečné obtížení bude obnášeti celých 100 proc., po případě i něco více, než obtíženi nominální, a to z toho důvodu, poněvadž některé a zvláště nákladnější dráhy vykazují dosud aspoň dokonce schodky dopravní, které země taktéž musí hraditi.

Dal jsem si v rychlosti jen vypočísti, jaké břímě následkem toho během příštích let země na sebe vzíti může. Domníváme se totiž, že prvních 10 roků každé dráhy asi jest tou dobou, na kterou pan zpravodaj byl poukázal, do které výsledky dopravní trvale a vydatně se nezlepši. Bere-li tedy dosavadní obtížení země a připočte-li se k tomu obtížení, které během příštích 10 roků při jednotlivých drahách bude se vyskytovati, přicházíme k velice neutěšeným číslicím. Z titulu zemské garancie bude do té doby dluh země, který za nynějších poměrů jak známo, musí býti opatřen zápůjčkou, obnášeti asi 37 milionů. Pokud běží pak o ony dráhy, které byly zabezpečeny příspěvkem zemským na kmenové akcie, i tu musí se předpokládati, že do 10 roků aspoň, ne-li mnohem déle, tyto akcie nepřinesou žádný úrok, musí se na stránku passivní položiti ušlý zisk, nebo úroky z dotyčných vypůjčených obnosů a tato suma rovná se v době 10 roků asi 3, 000. 000 K. Budeme tedy míti v době příštích 10 roků, přihlížíme-li jen k dráhám, které dosud byly zemí zajištěny a není hleděno při tom k návrhům dnešním, - břemeno zemské v úhrnné výši 40, 000. 000 k.

Je sice pravda a p. zpravodaj právě na to poukázal, že pro jednotlivé krajiny leží v tom velká výhoda, když následkem vystavení dráhy celý obchod a hospodářský ruch se tam zvyšuje. Avšak myslím přece, že nelze přehlédnouti a že právě slavný sněm v první řadě jest tomu povolán, hleděti k tomu, že následky toho, pro zemské hospodářství v užším slova smyslu, totiž pro finance království českého samého do té doby, než úleva a zlepšení nastane, budou přímo nesnesitelný.

Velectěný pan zpravodaj ukázal ve své zprávě, a nyní též ve svých vývodech, kterými zahájil tuto debatu, na nutnost toho, aby vozba na drahách zemí podporováných, byla přizpůsobena poměrům místním. Zemský výbor je si toho vědom, že je toho třeba, a hledí v každém jednotlivém případě všem přáním a požadavkům v jednotlivých krajích se vyskytujícím pokud možná vyhovět Mohu též s povděkem konstatovati, že ctěná komise a pan zpravodaj srozuměni jsou s tím, že zemský výbor hodlá k pokynu loni z komise vyšlému opatřiti si sílu odbornou pro tarifnictvi a hodlá k svým úředníkům připojiti zvláštní oddělení tarifní.

Pokud ve zprávách komise bylo na to ukázáno a pokud pan zpravodajce nyní na to upozornil, že bude třeba poměry jiných drah a v jiných zemích studovati a ze zkušeností tam nabytých čerpati v tom směru, aby doprava byla zlevněna, mohu sděliti, že zemský výbor s povděkem tento pokyn vítá, ano zemský výbor do jisté míry přáním jež se vyskytují, již dříve vyhověl.

V letošní době letní konal řiditel železničního oddělení z vlastního popudu cestu po Německu, Horní Itálii, po Švýcarsku, cestu aby studoval tamní poměry, zvláště "Wurtemberské dráhy zevrubně prohlédl a pak vyslal zemský výbor dvě síly mladší a uložil jim, aby o svých cestách podali zprávu.

Jedna zpráva již jest podána, a leží přede ranou: má velmi hojný a zajímavý obsah a je opatřena výkresy a vyobrazeními a doufám, že nejen zemský výbor, ale snad i širší odborné kruhy z této zprávy budou čerpat hojného poučení.

Dosti zajímavá je okolnost, že zvláště ve Wurtembersku, když pan ředitel železničního oddělení se tam dostavil, bylo mu s velikou laskavostí přicházeno vstříc, a na jeho dotaz, zdali již často odbornici na tento, v střední Evropě první pokus s různými motory se dívali, bylo řečeno, že ano, ale pokud se týká Rakouska, že on jest první, který se tam podíval, a inženýr, který tam byl poslán, byl druhým, takže můžeme doufat, že snad zkušenosti, orgány zemského výboru v tomto směru nabyté budou sloužiti v naší vlasti za vzor i ostatním dotyčným kruhům.

Pokud se týká jednotlivých návrhů, mohlo by vysvítati z mých slov, že, jak jsem to učinil již loni, bude mi vystupovati proti těm návrhům, které komise připojila k návrhům zemského výboru.

Jsou to návrhy, pokud se mi zdá, čtyři, jimiž komise navrhuje zabezpečení drah, ohledně nichž nemohl se zemský výbor dosud odhodlati z různých příčin slavnému sněmu návrhy podati.

Při loňské podobné příležitosti dovolil jsem si proti jednotlivým návrhům vystoupiti, ale činil jsem to i tenkráte dosti nerad, poněvadž jsem si byl vědom, že slova má sotvu budou míti skutečného výsledku, a poněvadž také nerad interesovaným krajinám bych kazil to, co jim komise slavného sněmu připravuje.

Vzhledem k těmto zkušenostem, kterých jsem nabyl při této příležitosti při loňském jednání dotyčném, nehodlám letos tak činiti a obmezím se na to, že jen v debatě povšechné k neutěšené stránce finanční jsem ukázal. Domluvil jsem. (Výborně!)

Nejvyšší maršálek zemský: K slovu je přihlášen pan posl. Adámek a dávám jemu slovo

Přísedící zemského výboru p. posl. Adámek: Slavný sněme! Počínám tím, čím velevážený pan řečník přede mnou skončil. Také já neoddávám se naději, kdybych i mluvil slova plamenná, že slavný sněm pohnu k tomu, aby přidal se k mému stanovisku, které je stejné se stanoviskem pana řečníka přede mnou.

Měl jsem již příležitost, o této otázce na slavném sněmu zevrubně pojednati. Tenkráte jsem zevrubné promluvil o celé naší železniční politice a okázal jsem k její následkům.

Pravím, bohužel, mé obavy, které jsem tenkráte projevil, se úplně naplnily; naše nezdravě založené lokální dráhy jsou stále passivní a pan řečník přede mnou poukázal na to, že některé dráhy neuhražují ani správního nákladu a na některých drahách smutné máme naděje, že za čas tam na kolejích poroste tráva. (Souhlas. )

Na některých drahách jezdí více konduktérů než pasažérů; je to pro ně velmi zábavné, mohou na cestě hrát karty nemajíce starost o bezpečnost pocestných.

Pánové, to se děje v král. českém, které hyne svým deficitem, které hyne svou mizérií finanční, na kterou se stále a stále, i při letošním bagatelním řízení o rozpočtu na tomto slavném sněmu ukazuje. Slova, slova, slova a opět slova! A když přijde ke skutku, beze všech ohledů při takovém bagatelním řízení vyřizuji se předlohy, které nikdo neviděl, které komise promrskala, které uvalují na zemi opětně břemena, která nejsou ani přesně vypočtena

Pánové, takové jednání nevede k sanování zemských financí, takové jednání by bylo odůvodněno, kdybychom se s tím spřátelili, že pracujeme k finančnímu krachu. Ale, spořiti při krejcaru a takovýmto způsobem vydávati miliony, to jest hospodářství, kterě nechci nazvati pravým jménem. Když jsem před rokem, když se jednalo o mnohých drahách, ukázal na neblahé následky tohoto postupu, pan generální zpravodaj tomu přisvědčil, taktéž řekl jeden z p. kolegů, že tak se děje již naposled. A nebylo to naposledy! Dnes činí se nám stejné návrhy. Dnes jedná se o projekty, proti kterým se stavěl zemský výbor, o projekty, které nejsou prozkoumány, dnes jedná se o to, aby se dělali presenty jednotlivým konsorciím Návrhy činěnými ulevuje se vládě, která nekoná svou povinnost, a opětně uvalují se nová břemena na zem. Žádám za vysvětlení aspoň některých věcí.

Pánové, mimo jiné jest zde projekt dráhy teplicko-trutnovské. Z rovnoprávnosti budu mluviti napřed o jedné německé, a potom o jedné české dráze

Zpráva o této dráze jest zevrubná, ale vysvětleno není - jak to přijde, že dráha, která má měřit 2.. km, má státi 3, 069. 000 zl. To připadá na 1 km asi 127. 000 zl., kdežto průměrný náklad při lokální dráze, na 1 km při normální lokální dráze činí 45-50 tisíc. (Tak jest!)

Slyšeli jsme, že původní rozpočet byl valně seškrtán. Rád bych viděl ten původní rozpočet, když redukovaný rozpočet činí 127 tisíc zl. na kilometr. Ukazuji k tomu ne proto, že jest to německá dráha, ale proto, že při vydávání takových projektů musíme postupovati po nabytých zkušenostech s největší opatrnosti netoliko se zřetelem ke konsorciím, ale s ohledem ku skutečným potřebám krajin a k financím zemským.

V  tomto rozpočtu nevidím nic jiného než fedrování, které nemůže býti náležitě vysvětleno. Jak to přijde, že tato dráha má se tak vydatně subventionovati bez návrhu zemského výboru.

Myslím, že v takových případech je zapotřebí, aby se sl. sněm spoléhal na výkonné a odborné orgány, že nemůže zde rozhodovati většina, která často - odpusťte mi, že to pravím - fakticky neví, oč jde.

Kam vede takové hospodářství ? K velikému krachu. (Tak jest. ). Pravil jsem, že z rovnoprávnosti promluvím o jedné české dráze a sice z Loun do Rakovníka, My víme, co se všechno dělo ohledně této dráhy na říšské radě. To měla býti jedna z udíc, na které nás chtěli chytiti pro investiční předlohy. Jest jisto, že vláda tuto dráhu potřebuje k dopravě uhlí.

Proč se tedy sněmu ukládá, aby přistoupil na návrh, že země jest ochotna přispěti na stavbu této dráhy až do výše 780. 000 kor. ? Proč tím pouštěti vládu z její závazků a převzíti tak velkého břemene na zemi?

Spatřuji v tom staré hospodářství Proč vládu pouštěti z jejich závazků? Mám za to, že, když jest potřeba a já nepopírám, že celou řadu drah potřebujeme, když těchto drah jest zapotřebí, abychom vláda připomenuli na její závazky, proto že nekoná svou povinnost.

V  nynější finanční situaci, která se během 48 hodin nezměnila na prospěch, od té doby zmizela naděje na kořalkovou daň, jež nám měla vynésti asi 2 miliony - nemůžeme povoliti opět taková nová břemena na lokální dráhy. Pan řečník přede mnou poukázal na to, že faktické břemeno z těchto titulů bude dělati 4 miliony zlatých; 4 miliony zlatých při financích zemských něco znamená. Není tedy lhostejno, jakým způsobem tato břemena se mají rozmnožovati. Míním, že by bylo mnohem lépe - a nebylo by to žádné neštěstí - aby celá akce, pokud se jedná o projekty, které zemský výbor nenavrhoval, byla odročena, aby bylo možno o nich bedlivě uvažovati a aby se o nich sněm mohl svým časem po zralé úvaze usnésti. Dnes to možné není. (Výborně!).

Oberstlandmarschall: Es hat sich der Herr Abg. Heinzel zum Worte gemeldet; ich ertheile ihm dasselbe.

Abg. Heinzel: Hohes Haus! Ich hätte mich nicht zum Worte gemeldet, wenn nicht der Herr Landesausschussbeisitzer Adámek sich überhaupt gegen die heutige Eisenbahnvorlage so entschieden ausgesprochen hätte und wenn er nicht dabei das Project einer Bahn besonders getadelt hätte, welche in meiner Heimat liegt, ein Project, auf dessen Augführung ein großer Theit der Bewohnerschaft des östlichen Böhmens seit 15 Jahren wartet. (Abg. Kasper ruft: Weil es ein deutsches Project ist!)

Das will ich nicht behaupten, ich will ganz unparteisch sein, aber ich muss constatieren, dass diese Bahn der Herr Collega Adámek nicht unterstützt hat.

Er warnt vor Übereilung, vor vielen Bahnprojecten, weil, wie er angibt, das Land Böhmen mit den bisherigen Bahnen schlechte Erfolge gehabt habe, nachdem die meisten ein Erträgnis nicht abwerfen.

Ich gebe zu, dass die bisher gebauten Bahnen sich nicht reichlich verzinsen, ja es kann vorkommen, dass einzelne Bahnen überhaupt passiv sind. Allen diesen kleinen Bahnen muss man eine Reihe von Jahren gönnen, damit sie sich entwickeln, damit sie die vorhandenen Frachtmengen an sich heranziehen, bamit sie belebend auf die Gegend einwirken. Nach und nach werden sich diese Bahnen rentieren, wenn sie auch feine 4 oder 5perzentigen Zinsen bringen werden, so glaube ich doch, dass das Land ein kleines Opfer bringen kann, um jene Landestheile, welche zurüctgeblieben sind, zu heben.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP