Čtvrtek 18. května 1899

nebyl takový, jakého si pan inspektor přál, avšak předesílám, že učitel tento ztratil úplně Všechnu důvěru ve spravedlnost, že uveden byl téměř v zoufalství, neboť má několik nezaopatřených dítek, kteréž denně volají k němu o pomoc, poněvadž trpí rozhodně hlad

Kdybyste vkročili do jeho síně, ustrnete, poslední dělník není v tak bídném stavu, pokud se týče jeho výživy

Není pak divu, že ztratil všechnu lásku a všechnu chuť ke škole, že zoufal nad osudem svým a svých dětí Nezbývalo mu jiného nic než domáhati se toho cestou jinou Žádost o třetí kvinkvenálku byla zamítnuta, ačkoliv mu již 4 náležela, a to přičiněním pana inspektora školního Fischera Na můj popud podal tento učitel rekurs ku ministerstvu a toto prohlédnuvši a prozkoumavši veškeré, spisy, nalezlo, že způsobem zcela nezákonným okresní školní rada v Pelhřimově resp její inspektor zadržovala mu kvinkvenálku žádanou a přiznalo, že mu třetí náleží

Za to jménem této rodiny vzdávám díky upřímné dotčenému referentu vysokého ministerstva, a uznávám benevolentní jednání slavné zemské školní rady, která přičinila se svou přímluvou, aby zemský výbor tomuto učiteli i 4 kvinkvenálku cestou mimořádnou udělil což se rovněž tak stalo

Takových případů, velectění pánové, zajisté bude v okresu více, ano jest jich více, ale všichni z obavy takřka před pronásledováním tohoto inspektora nehlásí se k svému právu Myslím však, že nyní, když bude seznán výsledek, který mělo odvolání se k ministerstvu, také ostatní hlásiti se budou o své právo

Velectění pánové, jak inspektor zachazí se svými bývalými kolegy učiteli Tu chci uvésti jen jeden případ, při kterém spáchán byl téměř zločin

Týče se to učitele Žižky, který byl učitelem v Horní Vsi, rovněž okresu Počateckého

Na tohoto učitele měl podezření, že dopisuje do odborných školních listů a sice zejména o p. inspektorovi, a proto jej tento týral téměř do krajnosti, tak že mu nic jiného nezbývalo, než když sám inspektor řekl, - a jest to zajištěno i jsem ochoten p. vládnímu zástupci podati o tom důkazy - aby se mu klidil z tohoto školního okresu Nuže, co zbývalo jemu, než aby se obrátil jinam a hledal místo jiné

Týž dopsal na Moravu a konečně, když mu odtud odpověděno od jednoho inspektora, aby podal žádost že bude přijat, on tak učinil, ale v krátké době byla mu žádosť vracena, a sice s podotknutím, že tuto žádost p. inspektor nemůže předložiti okresní školní radě, po něvadž jeho kvalifikace jest pode vší kritiku

Velectění pánové, týž učitel tedy hlásil se jinde, a sice podal žádost, do okresu píseckého, kdež konkurs byl vypsán do dne 11 září, žádost svou podal 7 září a žádal za některé místo z vypsaných, neuváděje místo přesně, nýbrž, jak se to mnohdy stává, žádal o jedno z míst, jež vůbec vypsána byla.

Konkurs vypršel, jak pravil jsem, 11 záři a dne 12 záři c. k. inspektor okres školní rady pelhřimovské Fischer vrátil tuto žádost dotyčnému patentu s tím podotknutím, že musí býti v žádosti uvedeno místo, kam žádá a následkem toho ovšem prospal lhůtu konkursní a byl opětně odmrštěn

Mezitím, poněvadž viděl, že na tomto okresu není možno býti, žádal za propuštění, v čemž mu vyhověno, na to byl úplně bez místa Avšak ještě té doby, když byl v Horní Vsi, bylo s mna zavedeno disciplinární vyšetřování, že nějaké dítě trestal zavřením

On žaloval otce dotyčného dítěte, žalovaný byl odsouzen na 3 dny do žaláře pro urážku na cti, začež tento chtěje se pomstíti, udal jej inspektorovi v jiné záležitosti Inspektor zavedl vyšetřovaní, šlo to k zemské školní radě, zemská školní rada poslala dotyčné spisy k inspektorovi školnímu do Pelhřimova zpět, aby hleděl cestou smírnou to vyrovnati a aby podal svůj návrh, leč co se stalo ? Inspektor Fischer, ačkoliv věděl, kde učitel se nachází, jinak mohl jen dopsati do Žirovnice, tam by mu byli rodiče jeho zprava podali, kde jest, on však spisy vrátil k zemské školní radě a sice s tím podotknutím, že se neví, kde dotyčný jest, že jest nezvěstný, že nezná se jeho nynější pobyt

Zemská školní rada vydala nyní na všechny školní rady dotazy, zda nevědí, kde dotyčný učitel Žižka se nalézá

Avšak učitel Žižka nalezl tou dobou - a uznávám opětně ochotu pana inspektora Pichy - místo jiné v okresu školním a sice na Písecku, a tu, velectění pánové, na tento dotaz zemské školní rady odpověděli jak správa školní, tak míst rada Školní, tak inspektor i okresní školní rada písecká, že nestává žádné příčiny, aby se mohlo stěžovati, naopak, že jest to učitel vzorný

Já, velectění panové, v příčině té dovolávám se také zemského školního inspektora pana Weniga, který navštívil také jeho školu a sice ještě, když v Horní Cerekvi působil a jemu osobně prohlásil, že jest s ním úplně spokojen, kdežto kvalifikaci inspektora Fišera byl vylíčen co  lhář i že jest k vyučovaní neschopen

Nuže, velectění pánové, chci dále pokročiti, jak dotyčný inspektor koná inspekce

Pravidelně přichází do místa jednou do roka, pravím, sotva jednou do roka, (Hlas. To jest dost!) a z těchto inspekci jest viděti, že jest pro úřad ten úplně neschopný a dostalo se mu příjmí jarmareční inspektor A proč? Poněvadž on při inspekcích svých zejména ve venkovských obcích, do vesnic dochází v dobu, když v jednom z nejbližších míst odbývá se výroční trh, tak zvaný "jarmark" a kdy s veškerou jistotou předpokládati může, že návštěva bude nepatrná, i jmenuje to pak v referátech svých o schůzích okresní školní rady, že si naň došláp (Slyšte!)

No, pánové, takový výraz snad jest hodný někoho jiného, takový vyraz slyšeti jen od tak zv Pepíka Ale inspektor okresní školní radě tak referovati nemá

Tu stává se, velectění pánové, a bývá to zvykem ve vesnicích, když v nejbližším místě odbývá se trh, že obyčejně vytrhne naň téměř celá vesnice, berouc sebou i  dítky své, by jim nakoupili obuv a šatstvo, po případě ponechají dítky své doma, aby hlídaly hospodářství, nebo mladší dleny rodiny Já se táži, co právě ten učitel má ve škole dělat ? Ovšem on vyčká dotyčného času, snad hodinu nebo ještě více, když se nedostaví nikdo do školy, odchází také on Ovšem podle instrukce by tam měl zůstati déle, avšak o to se p. inspektorovi jedna, by učitele více ve škole nezastihnul Rovněž tak, když vyjiždí časně z rána po draze z domu, zůstane v čekárně, prospí na lavicích, a pak odbírá se přes humna, přeleze ploty a plíží se do školy, aby učitele překvapil, a běda učiteli, kterého nezastihl, kdy s vyučováním měl počíti, již při jeho zaměstnaní

Nejinak koná se jeho inspekce v městě Znám sám několik případů Přijde s cestovní holí obyčejně krátce 5 minut před vyučováním do města, číhá za rohem, zda učitele udeřením hodiny fakticky do školy chodí, a když se tak stalo, obchází opět pokud možná zadem, skrčí se pod okno, plíží se do budovy, jde po špičkách nahoru, aniž oznámí příchod správci školy, jak jest snad jeho povinností, neboť správce školy jest zodpovědný za veškerý pořádek se vyučování v čas

Mohl bych vám líčiti více takových případů, dostačí však, jestliže budu předčítati jeden z oněch, článků, jak o něm píši odborné časopisy učitelské a jenž byl nadepsán "Do památníku inspektora Fišerovi", a poněvadž mám za to, že sotva si no do památníku zapsal, a poněvadž památníky a noviny se ztrácejí, tu si dovolím s přivolením Jeho Jasnosti přečísti kratky výtah, poněvadž mam za to, že stenografický protokol bude nejlepším a nejtrvanlivějším památníkem

"Činnost Vaše, pane, je tak intensivní, že pověst o ni musí proniknouti i za čínskou zeď Vašich pašaliků My nemáme jiné cesty říci Vám nepokrytě pravdu, leč jen noviny Pane inspektore F, nemylte se a nechtějte ignorovati hlas novin, proti kterému hlasu Jste bezmocným pidimužíkem Vox populi vox Dei My Vám přímo do očí nemůžeme říci svoje přesvědčení, protože většina z nás jsme otcové nezaopatřených rodin a Váš terorismus ohrožuje naše postavení a tudíž zaopatření našich rodin Nemyslete, že stojíte mimo veřejnou kritiku, to by byla směšná domýšlivost, kterou obratem ruky pokoříme "

A dále

"Váš způsob dohlédací jest přímo hnusný Vy přepadáte skokem jako dravci kočkoviti! Tento způsob dlužno ponechati orgánům bezpečnostním, kteří stíhají tuláky, zloděje a cikány, ale postavení inspektora není důstojno za žádných okolností To je Herostratova sláva Jsou mezi námi stříbrovlasí starci, sestárlí v posvátné službě národa a lidstva, praví mudrciučitelé lidu, hlasatelé dobra a propagátoři ušlechtilosti rodu lidského, kterým Vy, pane, nejste hoden rozvázati řeménky obuvi jejich "

A dále

"Dělajíce z učitelův otroky, připravujete je o potřebnou vážnost a úctu u obecenstva, a tím o první hlavni podmínku zdárné činnosti vychovatelské. Kterak může dítko viděti ve svém vychovateli dokonalého muže, který jest u rodičů směšným a chabým Otrok vychovává zase jenom otroky "

A dále praví na jiném místě "Váš dohled vhodný byl by spíše "políra" u zednické práce nebo "profósa" v trestnicích, ale k dozoru k ústavům kulturním nedostává se Vám potřebného rozhledu, ušlechtilého srdce a šlechetného rozumu, ušlechtilé vůle a benevolence Počínání Vaše jest také jedním strašným znamením konce světa, o kterém zmiňuje se evangelium! Ustaňte, obraťte se v čas a ve Svém vlastním interessů, myslím, že byste přece neradi přivodili předčasný konec světa, abyste musili složiti úřad inspektorský "

Nuže, velectění pánové, od té doby uplynula tři léta, a já mohu říci, že nestal se pražádný obrat Právě ještě naopak

Já mohu se vší určitosti tvrditi a mohu také, když si bude přáti zástupce vlády, dokázati, že poštval kněžstvo proti učitelstvu, a učitele proti kněžím a má právě nyní jeden takový případ slavná zemská školní rada ve vyšetřování

Já mam po ruce celé haldy spisův o záležitosti této

Pokud jsem je přehlédl, vidím, že dotyčný kněz veškeré urážky, veškerá obvinění již odvolal

Ja jsem však přesvědčen, že, jestli se toho neujme sl zemská Školní rada, nebude mu pomoženo, poněvadž si umínil zničiti rodinu tu do posledka. Nemůžete si představiti, co již právě tento učitel prolil slz, kolik noci bezesných strávil a celá rodina, a já v té přičíně prosím, aby zemská školní rada této věci věnovala pozornost

Jiný případ Školní inspektor nařídil učitelstvu svého školního okresu, že rozhodně nesmi poslouchati žádných nařízení od duchovních úřadů v příčině konaní zpovědi a církevních obřadů jim daných, tak, jak vlastně v zákoně jest to úplně těmto připustno, a tu, pánové, vydal v příčině té výnos

Bylo o věci té v novinách psáno, avšak předseda okresní školní řady, c. k. okresní hejtman, úředník to v každém ohledu rozšafný, pilný, svědomitý, v každém ohledu ochotný vyhověti všem spravedlivým požadavkům vzal vše na zodpovědnost svou, avšak jinými pracemi svými rozsáhlého okresu zaneprázdněný nemůže sledovati záležitosti škol se týkající tak jak by si přál, i musí přenechati mnohdy tyto věci inspektoru, o kterém měl za to, ano míti musil, že on zná dotyčné výnosy a jestliže jich nezná, že si aspoň práci vezme a si jich přečte

Než tak se nestalo, dotyčné správy duchovní proti tomu podaly rekurs, a zemská Školní rada vydala následující rozhodnutí Tímto výnosem stávají se bezpředmětnými výnosy ze dne 16 dubna 1894, ze dne 30 prosince 1897 a 31 května 1898 a ukládá se okresní školní radě, aby výnosy ty odvolala Dále ukládáme c. k. okresní školní radě, aby, majíc rozhodovati o věcech týkajících se vyučovaní náboženství a cvičení náboženského, dorozumívala se vždy s příslušnými úřady duchovními

Nu, velectění pánové, ptám se Vás, kterak může se blamovati inspektor podobným způsobem ? Tuto blamáž měl ušetřiti sobě i předsedovi okresní školní rady, okresnímu hejtmanu a celé školní radě okresní

Že se, velectění pánové, dotyčný inspektor vyzná také velice dobře v přesazovaní učitelů z příčin služebních, o tom netřeba snad uváděti žádných příkladů Mravokárcem jest jen tam, kde vidí, že jest to jeho nepřítel, že mu není ve všem po vůli, avšak tam, kde se jedná o ony, kteří jsou v jeho bezpodmíněných službách, dovede zamhouřiti, obě oči Mohl bych poukázati na jeden příklad, který se stal poblíže mého rodiště, avšak podobné věci nechci zde veřejně citovati, jsem ochoten ku přání pp zástupců vlády ústně je sděliti

Jsem přesvědčen, jestliže bude působiti ještě dále v tomto okresu, zdemoralisuje v ohledu špionáže nemalou část učitelstva Neboť kdo není jemu úplně povolný, toho pronásleduje až do krajnosti, tak že z obavy velmi často udává jeden učitel na druhého

V okresní školní radě, velectění panové, měl referáty vůbec všechny až do poslední doby Až když jsem žádal předsedu okresní školní rady, tyto referáty také, pokud možno, aby byly přiděleny jednotlivým členům, ta předseda okresní školní rady ochotně slíbil tak učiniti Jsem přesvědčen, že by byl tak konal i dále, kdyby nebyl nalezl odporu u okresního školního inspektora Tento pustil z ruky referát jen nepatrný, a když se jednalo o kvinkvenálky, které měly býti dotyčným učitelům povoleny, tu, když povoliti nechtěl, vždycky řekl, pánové, jestli povolíte v tomto případě, já jsem nucen podati proti tomu protest často se chlubil v okresní školní radě také tím, že, kdežto dřívější inspektor dal jednomu neb druhému učiteli kvalifikaci výbornou, on jest nucen, dáti mu kvalifikaci nedostatečnou

Obsazování míst industriálních učitelek dělo se také po vůli pana inspektora úplně bez veškerého vypsaní konkursu, až když jsem v příčině této zakročil a to mohu opět říci k chvále p. předsedy okresní školní rady - bylo mé žádosti ihned vyhověno a od té doby i veškera uprázdněná tato místa se vypisují

Disciplinární vyšetřování, velectění pánové, jak praveno, koná sám Když jsem žádal, aby v této příčině bylo postoupeno některému členu okresní školní rady, omlouval se tím, že prý by zemská školní rada nepovolila potřebného nákladu a proto že to musí konati on sám, a tak se taky děje, leč že někdy tu a tam postoupí, by zprávu o tom v schůzi okresní školní rady podal jinému referentu, kterýmž bývá z pravidla některý z pánů zástupců učitelstva v okresní školní radě, jemu úplně oddaných.

Jak takové dobrozdání dopadne, jest zřejmo, poněvadž jest již napřed umluveno, jak se má referovati

Obsazování míst prozatímních ponechal si dotyčný inspektor také sám Dosadí tam toho, koho tam chce míti, ten setrvá tam rok, dvě léta, až jest čas na vypsaní místa definitivního, podává pak o něm, rozumí se, nejlepší kvalifikaci a jestli-že místní školní rada ho nenavrhne, postara se o to v okresní školní radě, aby všecky ostatní soupeře kvalifikaci svou předčil

Dovoluji si ještě uvésti jeden případ, který jest velmi zajímavý a který snad slavné zemské školní radě nebude znám Jednalo se, velectění pánové, o obsazeni místa řídícího učitele nově zřízené měšťanské školy v Kamenici, a tu, velectění pánové, bylo v konkursu výslovně podotknuto, že při obsazení bude přihlíženo k tomu žadateli, který by schopen byl vyučovati všem předmětům

A tu místní školní rada, poněvadž ucházel se o místo toto také pan školní inspektor Fišer, ovšem jen za tím účelem, aby tam poslal nějakého substituta, poněvadž místo inspektora byl by neopustil, protestovala proti tomu, udávajíc důvod tento a zároveň důvod onen, kde praví "V konkursu na obsazení místa ředitele a učitele výslovně se prohlašuje, že při obsazování se bude přihlížeti k tomu, aby vyučováni všem předmětům řádně obstaráno býti mohlo

Kdyby však za ředitele měl býti dosažen p. inspektor Fišer, který jest zkoušen jen pro odbor III, pak by to možno nebylo "

Ja nevím sice, kdo stilisuje výpis těchto konkursů, zda přicházejí od zemské školní rady, či zda podmínky stanoví okresní školní rada resp její okres školní inspektor

Buď si tomu jakkoliv - to však pochopiti nemohu, jak se mohl odvážiti školní inspektor podati žádost za toto místo, věda dobře. Že kvalifikaci nemá lakovou, jak se ve vypsaném konkursu žádá

Ovšem místo toto náhodou mu uděleno nebylo, ale tážu se, jak se může inspektor takovým způsobem blamovat ze jména před veškerým učitelstvem, řeknu jen měšťanských škol, které jeho dozoru jsou svěřeny

Toho si měl ušetřiti Já pochybuji, že se o tomto případě také referovalo v zemské školní radě a dále, když se jednalo o obsazeni místního školního dozorce v Žirovnici, doporučovala místní školní rada tamže MUDr. Kaněru, který místo toto po 3 léta zastával a hájil zajisté, jak mu doznati musí i každý, kdo činnost jeho co místního školdozorce sledoval jako já, a což i najevo dala opětnou volbou mis tni rada školní tamže i celé obecní zastupitelstvo, vzorně

Leč, poněvadž ve všem nebyl po vůli pana školního inspektora Fišera, přičinil se tento, když o záležitosti té jednáno bylo v okresní radě školní, aby tento zvolen nebyl

Jak prováděl, velectění pánové, Thunova a Kielmanseggova nařízení, o tom bych mohl vyprávěti celé kroniky

Zmíním se jedině o tom, že vyjednával s obcí Žírovnickou po několik let, aby konečně zaplatila zakoupený prápor

Konečně, když donucena byla místní Školní rada, aby nařídila obci vložiti do rozpočtu částku 5 zl na jmenovaný prápor, který zakoupil k nařízení školního školního inspektora pana Fišera řídící učitel školy Jírovnioké a sice zálohou ze svého, obecní zastupitelstvo Žirovnické však se usneslo, když vidělo, že všechny rekursy nepomáhají, že povolí na prápor ne obnos 5 zl, nýbrž jen obnos 4 50 kr Nastaly opětné kroky a vyjednávání, až konečně záležitost tato vyrovnána a učiteli dotčenému byly peníze po dlouhé řadě let vyplaceny Ve Školní zprávě roku letošního o pokračovací průmyslové škole v Počátkách nalézá se připomínka, kteráž týká se interpelace podané mnou roku tohoto k Jeho Exc. panu místodržiteli, v té příčině, že školní inspektor nepovoluje učitelům, aby mohli jiti do kursu pokračovacích škol Jest tam kratičká zmínka, že učitel Vránek dostal povolení ku návštěvě kursu pokračovací školy, to snad zakročením o k vládního komisaře aneb následkem interpelace poslance Brdlíka Tato krátka poznámka tak ho asi rozčilí, že jsem jist, Že učitel ten jistě nedojde za to milosti i že ho bude pronásledovati Proto činím pana vládního zástupce na to již dnes pozorná Nyní budiž mi dovoleno, abych ještě pokud možná stručně mohl se zmíniti o interpelaci, kterou jsem 21 března v příčině návštěvy pokračovacích kursů byl podal Uvedl jsem, že učitelové Vranek, Tintěra a Kryštůfek žádali již po několik. roků o povoleni ku návštěvě pokračovacích kursů těch Od správy kursu tedy byli již někteří přijati, a zejména Tintěra a Vránek, avšak okresní školní rada nechtěla jim dáti povoleni až konečně po dlouhé době bylo žádosti jednoho vyhověno Z toho jest vidě i, že interpelace úplně se zakládala na pravdě Neboť bylo ihned ve 14 dnech totiž povolení dáno učiteli Vránkovi, aby kurs, který 15.dubna t. r. v Poděbradech počal, navštěvovati mohli

O interpelaci této bylo jednáno také ve schůzi okres školní rady dne 20. dubna t. r.

Já velectění pánové, neměl jsem příležitosti této schůze se zúčastniti ochuravěv. O výsledku této schůze dostalo se mi jen sporých zpráv, a sice následkem kolegiální sdílnosti jednoho člena okresní školní rady ze stavu zástupců učitelstva, který vyprávěl svým kolegům, že o interpelaci jednáno bylo, a že p. inspektor se zmínil, že byl v Praze, a že se mi řádné a řízné odpovědi od J. E. p. místodržitele dostane, poněvadž prý veškeré zprávy, které uvedeny jsou tam, jsou nesprávný, poněvadž dále vyšetřováním dotyčných učitelů se zjistilo, že se věc tak nemá, jak jsem v oné interpelaci uvedl

Mimo to, velectění pánové, a já se s tím pochlubím, ačkoli to pro mne nic lichotivého není, a jak ja myslím opětně k návrhu tohoto inspektora, že se tak stalo - mělo bytí uspořádáno v dotyčné schůzi malé překvapení pro mne, že totiž chtěli prohlásiti ostatní zástupcové autonomních obcí, že byly dotčeny touto interpelací také jejich osoby, a Že proto oni se mnou ve teto schůzi zasedati nebudou

Velectění pánové, přečetl jsem tuto interpelaci několikráte a nenašel jsem ničeho podobného

Mám za to, že jest zde nedorozumění, a že po osobním dohodnuti se opětně sjednotíme na tomto poli, abychom všichni co zástupci autonomních obcí hájili tato práva také v instituci této

Pakli však něco podobného ve směru tom v protokolu uvedeno, že totiž dotyční učitelové zprávy mé v interpelaci uvedené za nepravdivé prohlásil, ač o tom pochybuji, poněvadž jsem si jist každého slova, které jsem do své interpelace pojal, a sice jak co se týče učitele Tintěry, tak i Vránka i Krištůfka a pak-li velectění panové, přece se stalo, že něco podobného přišlo do protokolu, prohlašuji, že jest protokol tento falšován a pakli učitelové jmenovaní předce byli tak učinili, pak se tak stalo z donucení školního inspektora samotného

Abych záležitost tuto si zjistil, odebral jsem se minulé neděle do okresní školní rady, bych nahlédl do dotyčného protokolu, bohužel nezastihl jsem pana předsedu okresní školní rady doma byla neděle

Žádal jsem, poněvadž více ze sněmu odejiti jsem nemohl, by mně byl možnoli, dán opis dotyčného protokolu, což však připisem, který mně byl zaslán předsedou o k okres šk. r,, bylo odmítnuto, a sice, jak sám doznávám, z důvodu úplně správného vzhledem na stávající v přičíně té zákonné předpisy

Mám za to, že tu přestává úplně všecka důvěrnost, když se jedná o takovou věc, pro mne důležitou, když se jedna zde o mou česť, neboť, co jsem tvrdil, mohu úplné dokázati, a prosím p. předsedu zemské školní rady, Jeho Excelenci p. místodržitele, prosím přítomného zástupce c. k. vlády, aby tento protokol dali si předložiti a s veškerou péči a podrobností případ onen dali vyšetřiti, a zejména též případ, pokud se týče učitele Žižky jsa ochoten, kdykoliv a to buď co svědek, ba i buď co obžalovaný se dostaviti, prohlašuji v před, že veškerého pravá immunity, jež mi náleží, se vzdávám

Očekávám však také, že dotyčným učitelům bude zaručena úplná volnost slova, by zejména nižádným způsobem pro správné údaje nebyli pronásledovaní Jsem přesvědčen, že dospěje zemská školní rada k výsledkům, jak jsem tam uvedl, že školství ani zemská školní rada ani c. k. minist vyučovaní dlouho meškati nebude a tohoto v celém okresu školním nenáviděného inspektora v zájmu míru i žádoucího pokroku na draze školské odvolá

Ještě, pánové, o jednom případě krátce, týče se to okresu Sedlčanského, kde bych se měl zmínil i snad obšírněji v okres inspektoru školním, jakož i o předsedovi okresní školní rady tamnější, který posledně vyhrožoval také v jednom případě i zástupcům autonomie obcí co členům okresní školní rady, že by musel zavésti disciplinami vyšetřovaní i proti nim, kdyby cos prozradili, když se jednalo o  pensionováni jednoho v službách stavu učitelského sestárlého řídícího učitele

Já bohužel o té záležitosti nebudu více se rozhovodovati, poněvadž jest předmětem rekursu a nalézá se u ministerstva vyučování a, jak očekává se všeobecně, bude příznivě pro tohoto veterána učitelství vyřízena, poněvadž stalo se fakticky u zdejší zemské školní rady nějaké nezaviněné nedopatření Nechci tedy této záležitosti předbíhá, dovolím si však bohdá rokem příštím - pakli by podobné přehmaty jaké se staly ze strany dotyčného pana okres škol inspektora a předsedy okresní školní rady, se opakovali i k těmto se opětně vrátiti (Výborně!)

Nejvš maršálek zemský Dovoluji si ohlásiti, že vyměnili svá místa páni posl. dr. Klouček a dr. Moravec, takže nyní přijde k řeči pan poslanec dr. Moravec

Ich erlaube mir dem hohen Hause mitzutheilen, dass die Herren Abg. Dr. Kloček und Dr. Moravec ihre Platze vertauscht haben

Dávám slovo panu poslanci dru Moravcu

Poslanec dr. Moravec Slavný sněme! Mám v rukou číslo "Bohemie" ze dne 16 května 1899, ve kterém se nalézá úvodní

článek s nadpisem "Was man im Rumpflandtage den Deutschen zu bieten wagt"

Tento článek mne přiměl k tomu, že přihlásil jsem se a poprosil J. J. za udělení slova při dnešní kapitole z té příčiny, že měl jsem za to, že neměl bych příležitosti pojednati a odpověděti k tomuto článku při zprávě školské komise, jejíž se obsah tohoto článku týká, poněvadž nejspíše zprava školské komise letošního roku nebude daná na denní pořádek.

Račte dovoliti, abych několika slovy vysvětlil stanovisko komise školské a tím předem jaksi ospravedlnil to, co ve zprávě její položeno jest, proto, aby snad, až o té zprávě ve slavném sněmu bude jednáno, nebylo na ní se stanoviska nesprávného pohlíženo a aby nebyla jednostranně posuzována.

Část německého tisku pozastavuje se nad tím, že správa školská poukazuje na různost výchovy školské ve směru národním a vlasteneckém a to na různost ve školách německých a českých. Učitelský spolek liberecký zprávou tou jest velice pohněván a uražen a obrátil se se stížností svou na patřičné místo, aby byl vzat v ochranu.

Račte tudíž dovoliti, abych prohlásil, že zpráva komise školské tenkráte byla učiněna pod dojmem, který byl vyvolán u českých členů komise školské a i snad u všech členů této komise ze schůze učitelstva německého, odbývané 9 minulého měsíce v Grand Hotelu. Tam byla schůze četně navštívena a bylo o potřebách učitelů, hlavně o materielních potřebách rokováno. Schůzi obcovali mnozí poslanci němečtí, mezi nimi také velmi známý poslanec Wolf. Nebyl však schůzi ihned z počátku přítomen, nýbrž přišel do schůze za řeči řečníka Rudolfa.

Když však do schůze přišel, byl bouřlivým voláním "Heil" a stejně bouřlivým potleskem ode všech přítomných učitelův uvítán. (Hlas Dle zprav německých') Ano, dle zpráv německých !

Já přávě zde mam po ruce ty německé listy, dle jichž zprav ujal se pak řeči učitel Hoynkes, učitel měšťanských škol. Ten vyslovil obavu, že od německých poslanců pro učitelstvo vůbec nic nemůže býti čekáno, poněvadž poslanci němečtí na radě říšské provádějí obstrukci a na sněmu českém se jednání neúčastní.

Byl proto od přítomného německého učitelstva okřikován a přerušován a konečně žádáno, aby v řeči své ustal.

Když ale ukázal na to, dotýkala se vývodů Wolfových, které byl Wolf den před tím v Děčíně přednesl, že bude rozpoután mezi politiky německými nestejné smýšlejícími na sněmu snad národnostní a politický boj, kdyby na sněm přišli, a tím jaksi chtěl zdůvodniti, že by nemohli své síly věnovati učitelským potřebám, tu byl přímo ukřičen, přehlušen a musil přestati slovy, skončil "Obstrukce a abstinence jsou nám zahubný a proto s nimi pryč !"

V dalším pak průběhu schůze počal mluviti také Wolf, o jehožto loyalním smýšlení, velectění pánové, jsme měli příležitost se přesvědčiti při jednání sněmovním o oslavě jubilea panovníckého.

Tentýž Wolf, který jest representantem směru politického, který směr se pravě jmenovanému Hoynkesovi nelíbil. Wolf byl od ostatního přítomného učitelstva jež se směrem politiky Wolfovy souhlasilo, opět bouřlivě akklamovan, voláno mu bouřlivě "Heil" a byl hlučným potleskem pozdraven Wolf, navázav na řeč Hoynkesovu, podotkl, že se strany officiosní bude řeči Hoynkesově dobře rozuměno, že bude dobře pochopena i náležitě vyložena.

Wolf v řeči další doznal, že by tenkráte, kdyby němečtí poslanci svých mandátů v Čechách zbavení byli, nastal boj mezi nacionálními radikály a pány, jichž politické zásady jsou slabé a neudržitelné, boj jehož výsledek by ukázal, která německá strana ovládne zemský sněm Wolf dle týchž listů ukázal k tomu, že by jeho strana, v tomto boji zvítězivší, taktiku, kterou porazila Badeniho v parlamentě Vídeňském vznesla do sněmu Českého. Kdyby prý nacionální radikálové opanovali místo ve sněmovně pražské, odehrály prý by se tam scény pro úkol a poslání německého lidu ve státě velice významné Wolf v další řeči své zavázal se učitelstvu jménem své strany, že současně se svým radikalismem, jaký dosud strana


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP