Pátek 12. května 1899

méně? Ovšem pan Šťastný má velmi snadný prostředek, jak by se mohlo učitelům pomoci On praví "Ať se tak silně nezenou do školství Bude jich nedostatek a, až jich bude veliký nedostatek, a snad až se tam nepožene žádný, vypíšeme potom na ně nějakou cenu, aby se někdo přihlásil " Ale pan Šťastný již zase ví proti tomu prostředek Jestliže se učitelé nepoženou, řekne on "Zrušíme osmý rok povinné návštěvy školní Jestliže se poženou ještě méně, zrušíme 7 rok povinné návštěvy školní a jestliže se ještě méně poženou, zrušíme 6 rok "

Proč bychom to neudělali? To všechno se může státi Potom zavedeme polodenní vyučovaní a možná že zavedeme ještě třetinodenní anebo čtvrtinodenní vyučováni.

To všechno se může stati Já vím, že kolega Šťastný jest dosti důvtipný, aby mohl takovou věc si vymysliti a nám zde navrhnouti

Velectění pánové, jestliže to mají znamenati úspory školní, pak jsem rozhodně proti ním a já zde rozhodně pro hlasuji, že ve školní komisi jsem byl proti tomu odstavci, kde se navrhuji úspory Školní Ovšem tenkráte to mělo konkrétní podobu, nyní se to umírnilo, avšak já se obávám, že by se i pod tímto umírněným zněním mohlo skrývati - račte mně odpustiti - čertovo kopýtko, že by se po tom z toho mohlo vyklubati, že by se pokládaly potřebné školy za zbytečné Já jsem tedy rozhodně proti tomu, ovšem nepodám proti tomu návrh, poněvadž dnes se jedná jen o resoluci, ale, až by to přišlo v konkrétní formě, pak bych se proti tomu ohradil

Velectění pánové, 4ta třída obecných škol již stojí méně, ta stojí jen 1, 170 000 zl. Ta má 680 podučitelů po 450 zl a 1010 učitelů po 550 zl.

Třetí třída stojí ještě méně Ta nestojí ani plný million, nýbrž jen 721 000 zl, druha třída jen 589000 a první třída na které participuje z velké části Praha, 567 000 zl

Tedy, velectění pánové, kdybychom na krásně některou z těch vyšších tříd zrušili - my nemůžeme ji zrušiti úplně, poněvadž my bychom mohli odňati těm učitelům jistou částku - a kdybychom to na ty ostatní rozdělili, oni by to ani nepocítili, oni by z toho nic neměli

Velectění pánové! Jest velmi těžko šetřit na nynějším českém školství, poněvadž se opravdu nic na něm neplýtvá, a jestliže p. kol. Šťastný pokládá 8 letou návštěvu školní za něco škodlivého, to jest jeho vlastní věc, ti jest jeho zvláštní názor Již před vydáním školských zákonů, aspoň od 10 nebo 20 let, ve všech intelligentních hlavách národa českého uznávalo se za potřebné, aby návštěva školy se rozšířila

Již tenkráte se říkalo, bude-li trvati návštěva školy 6 let, důležité předměty, kterých pro národ opravdu třeba, nemohou se tam přednášeti, alespoň ne v tom rozměru, jak by se přednášeti měly

Osmiletá návštěva školní jest potřebná, na té se šetřiti nemůže, celodenní vyučováni jest potřebné, na tom se také šetřiti nemůže, jestliže se snad někde může šetřiti, s Pánem Bohem, já také uznávam, že zemské finance jsou v dosti těžkém stavu, ale v tom směru, jak si p. Šťastný přeje, šetřiti se nemůže, poněvadž se tam také neplýtvá

Prosím jen, velectění pánové, abyste tu resoluci, se kterou alespoň v hlavních částech se úplně srovnávám, račili laskavě podporovati, a abyste ji provázeli potom svojí přízní, až přijde jako návrh zemského výboru zpět do tohoto slavného sněmu (Výborně !)

Nejvyšší maršálek zemský Není nikdo více k slovu přihlášen?

Hlásí se pan posl. Adámek Dávám mu slovo

Přísedící zemského výboru posl. Karel Adámek Slavný sněme ! Nebylo mým úmyslem účastniti se této debaty, avšak její průběh nutí mne přece, abych se slova ujal

Pánové, kdo stopoval děj my tohoto slavného sněmu, nabyl přesvědčení, že naše strana od prvopočátku a každý upřimný zástupce českého národa vůbec vždy byl z plného přesvědčeni usilovně podporoval vývoj národního školství, že v národní škole vyhovující plnou měrou potřebám a poměrům novověkým jest zdroj naší nezdolné sily k zápasům kulturním a hospodářským, v nichž jsme utkáni. Proto český národ po všecky časy ostříhal českou školu jako zřítelnici svého oka a nešetřil ani krvavých obětí, aby se naše škola povznesla

O těchto poměrech se zajisté nemusím šířiti. Bylo by zbytečno o tom mluviti, zda jsme či nejsme přáteli školství Kdo tvrdí, že nejsme upřímnými přáteli školství, ten nám hrubě křivdí a nezná děj my tohoto slavného sněmu, a nezná naši minulost, nemá při tom jiného účelu, než aby prostě štval Tuto tak důležitou otázku není dobře strhovati na trh obyčejných agitaci a to tím méně, poněvadž se nejedná pouze o to, abychom jaksi ideálně rozřešili otázku upravení hmotných poměrů učitelstva, ale především o to, je-li nám lze opatřiti také prostředky ku plnění toho, co slibujeme? (Souhlas. )

Pan poslanec Šťastný, jehož o pravdovosť při projevování jeho přesvědčeni uznávám, učinil některé výroky, které nemohou zůstati bez odpovědi Dotknul se úspor, jichž by bylo lze docílili zavedením polodenního vyučovaní a zkrácením návštěvy školní na 7 let Již velevážený pan koll Sokol na projekty ty reagoval, a k tomu, co bylo pověděno, dodávám Pánové, od nás nezávisí volba zbraní v zápase, ve kterém jsme utkaní, volba zbraně, kterou máme bojovati za svoji existenci, jest podmíněna zbraní, kterou bojují s námi naši agresivní nepřátelé

Nemůžeme se ohraničiti čínskou zdí naproti Němcům, s nimiž stojíme ve všech oborech kulturních a hospodářských v krušných zápasech, nemůžeme, abych tak řekl, duševně odzbrojovati, když oni s velikým úsilím a napjetím všech sil k tomu pracují, aby duševně byli mohutnějšími Němci jsou si toho vědomi, že duševní silou nabývá se hmotné i hospodářské převahy (Souhlas) Můžeme my obmezovati vzdělání na škole obecné a zkrátiti návštěvu obecné školy na 7 let, nebo zavésti vyučování polodenní, když Němci zůstanou na té výši, na které stojí a budou i dále pokračovati ? Pánové, co by z toho následovalo? Diferencování sil našich, naše seslabení v závoděni kulturním i hospodářském, naše poklesání i záhuba (Výborně !)

Pánové, p. poslanec Šťastný pravil, že by se tímto obmezením vyučovaní na školách obecných docílilo úspor, kterými bychom pak mohli upraviti platy učitelů

Nemohu a nebudu dnes kontrolovati správnost vypočtu, jez uvedl, na tom však trvám, že mám příliš vysoké ponětí o českém učitelstvu, než abych mohl se domnívati, že by i jediný jen český národní učitel s takovou úpravou platů byl spokojen (Souhlas)

P. posl. Šťastný také řekl, že se plýtvá penězi při školách Upozorňuji na to, že již před 19 lety měl jsem česť v tomto si sněmu uvésti k diskusi otázku tuto, a že tehdáž rozpočtová komise i školská pilně o tom uvažovala, ale výsledku patrnějších docíleno nebylo.

Národní školství se musí přirozeně vyvíjeti dle měnících se poměrů s pokrokem doby a tu jest marné mluvení, že by se dalo uspořiti na př redukováním počtu učitelů

Počet učitelů jest podmíněn počtem žactva

Počet učitelů bylo by lze zredukováti toliko zvýšením přiměřeného počtu na 1 učitele připadajícího žactva a to by znamenalo velkou reakci ve školách Již nyní jen s obtíží nejsvědomitější učitel docílí toho, aby vyučováni všeho žactva bralo se aspoň měrou střední. Což teprve, kdyby onen poměr žactva k učitelstvu byl pošinut?

Ale, pánové, všecky ty otázky jsou při jednání o předmětu dnešního pořádku denního vedlejšími My všichni opravdově uznáváme náležité upravení hmotných poměrů učitelstva za nezbytně nutné, avšak těžisko této otázky spočívá ve stránce finanční, v opatřeni k úpravě této nezbytně potřebných prostředků (Tak jest!)

Dovolte konečně, bych k objasnění této otázky po této stránce uvedl některý fakt.

V království Českém vzrostly přímé daně v letech 1872, 1880 a 1899 budu jmenovati pouze okrouhlé číslice ze 164 na 189 a 31 milionů zlatých v těchto létech 1872, 1880 a 1899 bylo rozpočteno zemské vydaní na 3 8, 7 3 a 22 06 milionů zlatých v roce 1872 z 3, 800000 zl zem vydání připadlo na obecné školství 1 198 mil. zl, v roce 1880 ze 7 360 mil. zl zemského vydaní připadlo na obecné školství 3 202 mil. zl, a v roce 1899 rozpočteno jest zemské vydaní na 22, 000000 a z toho připadá 10 7 mil. zl na obecné školství (Slyšte !)

Tedy v letech 1880-1899 vzrostlo zemské vydání o 12 1 mil. zl, tedy o 166% a zemské vydání na školy o 7 5 mil. zl, tedy o 203 pot (Slyšte!)

V těchto vydáních není obsažena 10 procentní přirážka okresní ani vydání obci školních.

Z těchto číslic jest patrno, jaký ohromný náklad podnikají král České, okresy a obce na své obecné školství Avšak z toho také plyne, že není možno, aby náklad, který by bylo potřeba uhraditi při pronikavé úpravě služného učitelstva a který jest vypočten na 6-7 milionů zlatých byl za nynějších hospodářských poměrů uhrazen obyčejným způsobem, totiž zvýšením přirážek zemských neb děláním nových dluhů (Tak jest!)

Takovým způsobem úprava tato provedena býti nemůže, a proto odporučuji resoluci, kterou navrhuje školská komise, aby bylo důrazně naléháno, aby stát přispěl k opatřeni těchto nákladů přiměřenou kvótou, aby tím umožnil, aby úprava tato mohla býti sáhy provedena

P. Dr. Baxa horlivě na to poukazoval, že potřeba jest pronikavé reformy financí zemských Pánové, to jest plná, avšak ne nová pravda Od 20, 30 let jedná se o tom na tomto si sněme, neustále se poukazuje, že hospodářství král českého musí býti osamostatněno

P. Dr. Baxa poznal, s jakými překážkami i ta nejmenší finanční reforma na prospěch tohoto království se potkává, a z toho také posoudí, že není snadno, ne-li nemožno, aby taková reforma vedoucí k osamostatnění financí našich byla záhy provedena

Od té reformy zajisté neupustíme Král české nemůže býti pokládáno za pouhý správní okres, jehož hospodářská existence by byla odvislou tolik od přirážek k přímým daním statním

Vývoj autonomie tohoto království bez osamostatněni zemské správy hospodářské jest nemožným (Souhlas)

Kladu však otázku p. dru Baxovi, má-li se s upravením platů učitelských čekati do té doby, až toto finanční osamostatněni bude provedeno ? (Výborně!)

To možno není a proto jest zcela odůvodněno, aby i na důkaz naši dobré a opravdové vůle, že chceme, byla v těchto poměrech náprava zjednána, aby důrazně bylo naléháno, by nám při tom byl stát nápomocen k rozřešení tohoto úkolu musí býti použito všech prostředků které nejdůležitějším však jest, aby netoliko země ale také stát k našemu školství vykonal svou povinnost (Výborně)

Uvedenými číslicemi jsem dokázal, že v království českém okresy a obce svrchovanou měrou konají svou povinnost ku škole, a že máme úplné právo žádati, by na dále také stát konal vůči našemu školství povinnost svou a to tím více, poněvadž povznesení našeho školství jest základem zvýšení hospodářské a poplatní síly obyvatelstva tohoto království, jež pokládají rakouští finanční ministři za zlatodol

Svého času ministr Dunajewski pravil, že by bez království českého v Rakousku vůbec finanční ministr nemohl býti Jest povinnosti, by tento úkol kulturní vykonal stát a nám umožnil toto revoluční dílo, po jehož zdárném rozřešení my všichni upřímně toužíme. Není to blýskáním frasemi, když pravím, my všichni si upři mě, přejeme, aby naše učitelstvo bylo neodvislé a samostatné poněvadž jenom samostatné a neodvislé učitelstvo dovede vychovávati samostatné a neodvislé povahy, o něž jest bohužel u nás stale větší a větší nouze (Výborně) Poněvadž si přejeme, aby náš národ stál v přední řadě kulturních národů, proto jest podlé podezřívání, když se tvrdí, že my bychom z plného srdce si nepřáli, aby pro školu bylo všecko opatřeno, čeho potřebuje k svému vývoji a zdaru (Výborně!)

Nemohu souhlasiti s přítelem Schwarzem, aby se o resolucí IV, která se týká žádosti ku vládě za přispění k upraveni platů učitelstva, hlasovalo odděleně

Kdyby v této resoluci odstavec druhý nebyl pojat, stačila by, avšak kdyby byl nyní zamítnut, mohlo by se z toho odvozovati, žena toto přispění státu tak velké váhy neklademe

Trvám na tom, že za nynějších poměrů 6-7 mil. zl, jež bude vyžadovati úprava platů učitelstva obyčejným způsobem přirážkovým nebo novým dluhem hraditi nemožno, a proto se vši rozhodností se přimlouvám, abychom resoluci tak, jak ji navrhuje komise, přijali rozhodně na tom trvajíce, aby stát v této důležité otázce vykonal netoliko k našemu školství, ale k tomuto království vůbec svou povinnost (Výborně! Hlučný souhlas Potlesk)

Nejvyšší maršálek zemský Dávám slovo p. posl. Dr. Čelakovskému

Posl. dr. Čelakovsky: Velectění pánové ! Neračte se lekati, chci promluviti jen několik slov a sice ne proti návrhům komise školské Zde nebylo mluveno proti návrhům komise Školské, jenom proti 3 a 4 odst. činěny byly některé námitky, zejména proti 3 návrhu, kde se jedná o úsporách, jichž by se mělo docíliti v nákladu na školství národní Nejprve pan posl. Šťastny námitky činil v tom smyslu, ačkoli neučinil žádného konkrétního návrhu, že by ty úspory se měly jaksi vyznačiti v tom směru, jak jeho přání bylo vysloveno, a přání to jest obsaženo v jeho návrhu, který nám předložil Podle toho návrhu, jak vypočítal p. posl. Šťastny, dalo by se uspořiti na školství našem 1 milion zl. a sice těmi prostředky polodenním vyučováním, snížením návštěvy školní, jakýmsi snížením platu kám o 25 proct, zřízením pokračovacích škol atd, atd.

Teď bych byl očekával, že p. posl. Šťastný učiní návrh, aby do odst. 3 přišly ty jeho myšlénky, avšak on tak neučinil, tak že se tím můžeme spokojiti a říci, že otázka ani polodenního vyučováni ani návštěvy školní v tomto sezeni nebude rozřešena, nýbrž že jsou to tak specielní otázky, že jim náleží věnovati další pozornost, ale konkrétně bude se masití o nich ještě jednati Jen arci, kdyby s nějake strany mělo býti mínění, co se týká uspoř, že bychom souhlasili s těmito náhledy, aby tím způsobem docházelo k redukci nejen učitelstva, nýbrž i škol, a sice škol českých, které jsou v poměru k německým ve veliké nevýhodě, prohlašuji, že my s tímto náhledem nesouhlasíme.

Jestliže p. kolega Sokol měl v tom ohledu námitky, že se obával pouhé resoluce, že to jest to čertovo kopýtko - tu pan kol. Sokol, kterého mamě rádi a on nás, zajisté bude přesvědčen, že my to čertovo kopýtko nemáme, a že se do toho nemá vkládati něco, co by bylo na úkor našemu národnímu školství

A proto, jestliže pro tuto resoluci hlasujeme, hlasujeme výslovně s důrazným poukázáním k tomu, že zde výslovně a bez újmy vyučování máji se tyto úspory, pokud by bylo možno, díti, a jsou také některé jmenovaný

Proti 2 odstavci pak velevážený náš přítel pan Schwarz jaksi učinil tu námitku, že se jemu zdá, že by to slovo "a poněvadž od výsledku tohoto jednání závisí namnoze příznivé vyřízeni atd", mohlo býti nebezpečné, že by se mohl někdo toho dovolávati, aby vůbec k žádné úpravě platů nedocházelo, když by stát vůbec nic nečinil

Ale to se, velectění pánové, s tímhle odstavcem má tak, jako asi s tím známým psaním "Lieber Vater! Schick mir Geld!" podle toho, jak se to čte "Lieber Vater! Schick mir Geld !" Tak to arci vypadá velmi příkře, když se to čte líbezně "Lieber Vater! Schick mir Geld!" tak v tom nikdo nebude něco viděti Tak jest to také zde, když se praví "Závisí namnoze od toho, aby stát dal jakýsi příspěvek na kulturní potřeby země", příznivé vyřízení žádosti za nové upraveni platů

Zajisté každý může v tom shledati jediný výklad po mém náhledu přípustný, že zejména také vyřízení, jak si přeje učitelstvo, které by vyžadovalo asi 6 až 7 millionů, bez pomoci státní za nynějších prostředku není možné

Tak také jest, kdyby státních prostředků nebylo

Vždyť můžeme zcela otevřeně o tom mluviti Já nevím, proč bych se s tím tajil, musilo by se pak díti upravení takové, které by bylo možné s ohledem na finanční poměr země, a jednotné služné by musilo bytí upraveno tak, jak by to šlo

To jest příteli i nepříteli zjevno

My nemáme žádné myšlénky, která by byla snad tajena a poněvadž jí nemáme a poněvadž tak, jak jest revoluce navržena, jest příznivá učitelstvu, zejména v tom ohledu, poněvadž dává učitelstvu radu, že to nezáleží jenom na nás. nýbrž také na jiných činitelích, soudím, že můžeme zcela dobře s klidným svědomím pro tuto resoluci hlasovati a prosil bych veleváženého přítele Schwarze, aby od toho upustil, by se hlasovalo odděleně

Domluvil jsem Oberstlandmarschall Ich ertheile das Wort dem Herrn Abg. Katl Max Grafen Zedtwitz

Abg. Gras Karl Max Zedwitz Hoher Landtag! Es ist von mehreren Herren des hohen Hauses bereits für die Antrage eingetreten worden, welche von Seite der Commission zu dieser Angelegenheit dem hohen Landtage gestellt wurden Vielleicht entschuldigen doch da Herren, wenn auch ich einige Worte zur Verteidigung der Resolutionsantrage, so wie sie vorliegen, spreche Ich thue dies, meine Herren, im Hinweis darauf, daß ich glaube, daß mit den Resolutionsantragen in dem jetzigen Stadium der Frage ganz entschieden der Beweis geliefert wird, daß sowohl die Schulkommission als auch der hohe Landtag, wenn er deren Resolutionen beistimmt, ganz bestimmt ein großes Entgegenkommen gegenüber jenen Forderungen zeigt, welche von Seite der Lehrerschaft gestellt wurden Ich wiederhole, in diesem Stadium ist ja nichts anderes möglich, als daß man dem Landesausschusse den Auftrag gibt, diesbezüglich Erhebungen zu pflegen und die Berechnung zu machen Die Schulkommission hat verschiedene Grundlagen empfohlen welche bei diesen Erhebungen zu beobachten sind, und letzt voraus, daß der Landesausschuß in der Lage sein wird, wo möglich im nächsten Jahre schon Antrage zu stellen, bestimmt aber einen Bericht zu erstatten.

Wenn ausgesprochen wird, daß behufs Regelung der Lehrergehaltsfrage abgegangen werden muß von dem unhaltbaren Ortsclassensyltem, und Übergängen zu dem Personalclassensystem, so ist das ein Zugeständnis und ein vollständig berechtigtes Zugestandnis gegenüber den Wünschen der Lehrerschaft

Wenn weiters von den bezuglichen Stufen gesprochen wird, auf welche die Grundgehalte gestellt werden, und, die diesbezüglichen Berechnungen verlangt werden, so zeugt es von neuem, dass die Aufbesserung der Lehrergehalte, die Verbesserung der materiellen Stellung des Lehrerstandes ernstlich in der Absicht der Schulcommission liegt Meine Herren, wenn aber auf anderer Seite auch wieder in der 3. Resolution davon gesprochen wird, daß bei der Vorlage der Diesbezüglichen Gesetzentwürfe und Abtrage die Rücksicht auf Erfahrungen genommen werden soll, welche ohne jedwede Antastung einerseits gesetzlicher Bestimmungen, andererseits der Absicht unsere Volksbildung in gar keiner Weise zu vernachlässigen oder herabzudrucken, daß aber solche Ersparnisse dennoch als nothwendig erscheinen, so wird dies dem hohen Landtag kein Mensch für übernehmen, wenn eben ein solcher Wunsch und Auftrag ausgesprochen wird Denn, meine Herren, wir haben noch andere Interessen als wie nur die der Lehrer zu veitreten, wir haben auch die Interessen der Steuerträger zu vertreten, (Bravo Rufe!) die müssen mit berucksichtigt werden.

Denn es geht nicht in's Unendliche fort, baß man mit den Auslagen steigt ohne Ruck steht darauf, ob sie überhaupt noch zu bestreiten sind oder nicht Von diesem Standpunkte aus soll jene Aufforderung an den Landesausschuß betrachtet werden. Welche von möglichen und nicht schädlichen Ersparnissen spricht, und in dieser Richtung auch ist jener Theil der letzten Resolution zu beurteilen, welcher davon spricht, daß der Landesausschuß ernstlich mit der Regierung in Verhandlung zu treten hat, daß ebenso wie zu anderen auch für dieses vitale Interesse des Landes von der Regierung endlich entstehende Bettrage geleistet werden

Es haben einzelne Redner, insbesondere der Abg. Adamek, daraus hingewiesen, daß es mit Rücksicht auf die Landesfinanzen unmöglich Wird und unmöglich ist, alle jene Wunsche und ich gebe zu, es sind theilweise berechtigte Wunsche - zu erfüllen, welche von Seite der Lehrerschaft gestellt werden, wenn nicht Subsidien von Seite des Staates geleistet werden

Die Entwicklung der Schulen und die Stellung des Lehrerstandes ist nach meiner - und ich will glauben - allgemeiner Überzeugung nicht Landesangelegenheit allein Es ist eine Frage, die den Staat betrifft, der Staat hat ein Interesse, dass die Volksbildung auf einem entspiechenden Niveau gehalten werde und da er dieses Interesse hat, muß er es auch damit bekunden, dass er sie materiell mitsordert (Bravo Rufe!)

Also, meine Herren, es liegt keine Verschleppungsabsicht darin - der Herr Dr. Čelakovský war so freundlich, es zu erwähnen - dass man eben diesen Passus ausgenommen hat, sondern derselbe bezweckt, den Staat und die Regierung darauf hinzuweisen, dass sie hier miteinzutreten haben, um oben jene. Bedingungen zu schaffen, die zur Erhaltung einerseits der Schule und der in ihr zu pflegenden Volksbildung, anderseits der Organe, die die Volks bildung zu besorgen haben, das ist der Lehrerschaft, notwendig sind

Aus das, meine Herren, wollte ich hin weisen, und von diesem Standpunkte empfehle ich besonders die Annahme dieser Resolutionen, intern ich noch bemerke, dass sie in der Schulcommission, ich will nicht sagen einstimmig, weil der H. Abg. Schwarz sich dagegen ausgesprochen hat, aber mit überwiegendster Majorität unter Theilnahme des größten Theils der Mitglieder der Schulkommission angenommen wurden.

Nur mit diesen wenigen Worten empfehle ich diese Resolution zur Annahme (Bravo-Rufe! Beifall)

Náměstek nejvyššího maršálka zemského: Slovo ma p. posl. Schwarz

Posl. Schwarz :Slavný sněme! Když jsem učinil návrh na zvláštní hlasovaní odděleně při či IV, učinil jsem tak v tom úmyslu, aby se mínění slav sněmu náležitě zjevilo ohledně otázky, která se týká toho, pokud zamýšlena úprava platů učitelských souvisí se zamýšlenou úpravou státní

To se nyní během debaty stalo. Se všech stran bylo ukazováno k tomu, že nemá 1 tenkráte, když by tato státní podpora se nedostala v takové míře, jako bude potřebí, věc tato býti zdržena, nýbržře každým způsobem se přivede ku konci

Vzhledem k tomu tedy, že se to konstatovalo se všech stran, které se debaty súčastnily, netrvám více na tom, aby se odděleně hlasovalo

Náměstek nejvyššího maršálka zemského Nežádá nikdo více za slovo?

Wünscht niemand wehr das Wort?

Prohlašuji jednáni za skončené.

Ich erkläre die Debatte für geschlossen

Závěrečné slovo má pan zpravodaj

Zpravodaj poslanec Dostál Slavný sněme!

Žádný z pánů řečníků, kteří se ke slovu přihlásili, nemluvil vlastně proti podaným návrhům 1 mohu se obmeziti jen na několik málo poznámek

V první řadě týká se to vyslovení pochybnosti ohledně dodatku ke IV od stávci resoluce p. poslancem Schwarcem

Komise chtěla tímto způsobem činiti větší nátlak na vládu, neboť dle mínění komise nemůže býti zajisté lhostejno ani vládě, byla-li by celá třída tak intelligentní, jako je naše učitelstvo, znepokojena, a to vedlo hlavně k tomuto zněni odstavce resoluce

Jelikož ale pan posl. Schwarz odstoupil od tohoto svého návrhu, nepotřebuji o něm dále mluviti

Pokud se týče navrženého dodatku pod čís 6, týkajícího se vyřízeni petic učitelek odkázáním zemskému výboru, nemám nic proti němu, a budu sám, pokud se mne týče, hlasovati pro návrh.

Musím zmíniti se také několika slovy o názorech vyslovených panem drem Baxou, že by návrhy komise měly býti snad přesněji sty lisovány

Výčitka tato lehce se učící, avšak každý musí uznati, že s tím materiálem, který komisi by byl k disposici nebylo možno konkrétněji si počínati a nemohli jsme přijmouti tam na př ustanoveni služného, jak pan poslanec dr. Baxa navrhoval, poněvadž neznáme finanční effekt toho kterého čísla a proto musik jsme se obmeziti jedině na toto znění

Jestliže pan dr. Baxa poukázal na jiné země, že v jiných zemích učitelstvo má větší platy, jest to bohužel pravda, avšak tento rozdíl vysvětlíme si velmi lehce, když vezmeme do ruky rozpočty jiných zemí a rozpočet země naší Země naše ma totiž daleko více kulturních potřeb ve svém rozpočtu než jiné země našeho mocnářství, a tím tak vzrostl rozpočet země naší, že k úpravě hmotných poměrů učitelských přistoupiti nemůžeme bez státní pomoci.

Co se týká námitek pana posl. Sokola ohledně odstavce III. jest pravdou, že i ve školské komisi proti němu se postav 1 Zdá se mi, že stanovisko jeho částečně oprávněno bylo tím, že právě pan posl. Šťastný podal návrh ohledně polodenního vyučováni a zkráceni zákonem ustanovené návštěvy školní na 7 let.

V tom ovšem jsme museli souhlasiti s p. poslancem Šťastným

Ale máme přece za dobré a provedení schopné, aby školy, které, jak jsem již na začátku své řeči uvedl, návštěvou jsou tak minimálního počtu, že delší trvání jejich jest neoprávněno, byly zrušeny a třídy, kde po delší průběh let nemají dostatečných žáků, zmenšeny byly a tím alespoň malá úspora financím zemským byla poskytnuta

Tím končím, dovoluje si si sněmu návrh komise ku přijetí odporučiti

Nejvyšší maršálek zemský Přejdeme k hlasovaní

Wir gehen zur Abstimmung über Gegenstand der Abstimmung sind die gedruckten Commissionsantrage

Předmětem hlasování jsou tištěné návrhy komise rozpočtové, které jsou obsaženy v 5 odstavcích.

Pan posl. Schwarz během diskuse žádal, by o odst. 4 bylo odděleně hlasováno, pak ale svou žádost vzal zpět a následkem toho nemám příčiny, abych k tomu dále přihlížel

Dále podal p. posl. Schwarz návrh na dodatek, totiž který by se považoval za odst. 6.

Zamýšlím zavésti hlasování tím způsobem, že dám nejprve hlasovati o návrzích komise, jak jsou vytištěny a pak o dodatku p. posl. Schwarze.

Es hat im Hause der Discussion der H. Abg. Schwarz die Bitte ausgesprochen, dass im 4. Absätze der Commissionsanträge eine getrennte Abstimmung bezüglich des letzten Absazzes stattfinde, er hat aber dann dieses Ersuchen zurückgenommen

Infolge dessen glaube ich auch keinen Anlaß zu haben, auf dasselbe weiter zu reflectiren

Der H. Abg. Dr. Schwarz hat ferner einen Zusatzantrag gestellt, welcher als 6 Absatz an die Commissionsantrage anzureihen ware, wechen ich jedoch noch nicht in deutscher Sprache zu verlesen habe Derselbe lautet

"Die seitens der Vereinigung der Lehrerinnen überreichte Petition, damit bei der Regelung der Rechtsverhältnisse auch die Lehrerinnen inbetreff des Gehaltes und der Dienstanstellung der Lehrerinnen berücksichtigt werden, wird dem Landesausschuße mit dem Auftrage abgetreten, dieselbe bei Erledigung des vom Hrn Abg. Dostál vertheidigten Antrages der Schulkommission in Erwagung zu ziehen "

Ich beabsichtige demnach die Abstimmung in der Weise einzuleiten, daß ich zuerst über die gedruckten Commissionsantrage und dann über den Zusatzantrag, welchen ich so eben ver* lesen habe, abstimmen lassen werde

Čím se proti tomuto způsobu hlasování námitka?

Wird gegen diese Art der Abstimmung eine Einsendung erhoben?

Nebyla činěna žádná námitka

Es wurde keine Einwendung erhoben

Žádám pany, kteří přijímají návrhy komise, by vyzdvihli ruka

Ich ersuche die Herren welche die Commissionsantrage annehmen, die Hand zu erheben

Návrhy jsou přijaty

Die Antrage sind angenommen

A nyní žádám pány, kteří přijímají dotatek navržený p. posl. Schwarzem, by vyzdvihli ruku

Ich ersuche die Herren, welche den Zusatzantrag des H. Abg. Schwarz annehmen, die Hand zu erheben

Jest také přijat

Derselbe ist gleichfalls angenommen

Příštím předmětem denního pořádku jest drahé Čtení zprávy komise pro záležitostí okresní a obecní o zprávě výboru zemského týkající se žádosti obce Petrovic za vyloučeni ze soudního okresu Ústeckého a za přikázání k soudnímu okresu Českolipskému

Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Commission für Bezirks- und Gemeindeangelegenheiten über den Landesausschußbericht, betreffend das Gesuch der Gemeinde Petersdorf um Ausscheidung aus dem Gerichtsbezirke Auscha und Zuweisung zu dem Gerichtsbezirke Böhmisch-Leipa

Zpravodaj p. posl. svob pán Zessner není přítomen a p. pol Sehwarz převzal podati zprávu místo něho

Dávám tedy slovo p. posl. Schwarzovi jakožto zpravodaji

Zpravodaj posl. Schwarz Obec Petrovice domáhá se již po delší dobu toho, aby byla vyloučena ze soudního okresu Úštěckého a přikázána k soudnímu a politickému okresu českolipskému

Komise přihlédnuvši ke všem dobro zdáním, které byly o této věci podány, shledala, že nedoporučuje se, aby bylo žádosti obce Petrovíc vyhověno, jak to zemský výbor navrhoval, a ustanovila se o následovním návrhu o zprávě zemského výboru království českého ve příčině žádosti otce Petrovic za vyloučeni ze soudního okresu ústeckého a za přikázání k soudnímu a politickému okresu Českolipskému přechází se k dennímu pořádku a předložená osnova zákona se zamítá

Der hohe Landtag wolle beschließen Űber den Bericht des Landesausschußes des Königreiches Böhmen über das Gesuch der Gemeinde Petersdorf um Ausscheidung aus dem Gerichtsbezirke Auscha und Zuweisung zum Gerichts- und politischen Bezirke Böhmisch-Leipa wird zur Tagesordnung übergegangen und der vorgelegte Gesetzentwurf abgelehnt

Nejv. maršálek zemský Žádá někdo za slovo?

Verlangt jemand das Wort?

Navrhuje se přechod k dennímu pořádku.

Es wird der Übergang zur Tagesordnung beantragt.

Žádáni pány. kteří s tímto návrhem souhlasí, by vyzdvihli ruku.

Ich ersuche die Herren, welche diesem Antrage zustimmen, die Hand zu erheben.

Návrh jest přijat.

Der Antrag ist angenommen.

Příštím předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise pro záležitosti okresní a obecní o zprávě výboru zemského týkající se petic v příčině poskytování odměn ze zemských peněz obcím, které své obecní cesty v řádném stavu udržují

Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Commission für Bezirks- und Gemeinde angelegenheiten über den Landesausschußbericht, betreffend die Petitionen um Geahrung von Prämien aus Landesmitteln an Gemeinden, welche ihre Gemeindewege im guten Zustande erhalten

Taktéž na místo pana posl. svobodného pán z Zesserů dávám slovo jakožto zpravodaji panu posl. Schwarzovi

Zpravodaj Schwarz Slavný sněme! Již loňského roku došly četné žádosti obcí domáhajících se toho, aby se obcím, které mají v pořádku své silnice, dostávalo mimořádné podpory ze zemského fondu.

Zemský výbor konal v té věci Šetření a uvážil ji, ale přišel k výsledku, který se mohl napřed předvídati, že při nynější soustavě platné pro vydržování silnic neerárnich nelze na takovou mimořádnou podporu přistoupit Stalo by se tím úplné rozrušení této soustavy, a jest otázka, zdali by se dosáhlo také účelu, kterého se dosíci chce touto žádostí, totiž zvelebení silniční sítě Při zásadě, která káže, aby. vždycky vyšší těleso samosprávné bylo nejbližšímu nápomocno nutno setrvati, neboť jak zkušenosti učí, jest přiměřenou celé soustavě naši samosprávy Také se u nás provádí a provádí se s úspěchem Proto komise v souhlase s návrhem zemského výboru činí o žádostech zmíněných návrh.

Slavný sněme, račiž o peticích číslo 69, 2076, 2092, 2205, 2264, 2294, 2512, 2513, 25l4, 2782, 3028, 3062, 1812 a č


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP