v příčině pohromy spůsobené v roce 1898 krupobitím obci Třtěnicím, Vrbici a Hradištku v okresu jičínském šetření konal a v oboru vlastní působnosti pokud možno příznivé vyřízení učinil, dále aby vstou pil s c. k. vládou ve vyjednávání, aby na základě výsledků šetření obcím uvedeným přiměřenou podporu taktéž z prostředků státních poskytla
Landtagsaktuar Dr. Vančura (liest) Der hohe Landtag wolle beschließen 1 Dem Landesausschusse wird aufgetragen, die durch Hagelschlag im Jahre 1898 in den Gemeinden Třtenic, Wrbic und Hradisko des Bezirkes Iicin verursachten Schaben zu erheben und im eigenen Wirkungskreise das Ansuchen dieser Gemeinden womöglich gunstig zu erledigen, serner mit der k. k. Regierung ii. Verhandlung zu treten, damit dieselbe aus Grund der Ergebnisse der zu pflegenden Erhebungen den besagten Gemeinden auch aus Staatsmitteln eine entsprechende Unterstützung zukommen lasse
Nejvyšší maršálek zemský Žádá někdo za slovo?
Verlangt jemand das Wort?
Prohlašuji, že je tištěný návrh komise přijat
Ich erkläre den gedruckten Commissionsantrag für angenommen.
Příštím předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise školské o návrhu poslanců Alfonse Šťastného a soudruhů za změnu zákona zemského v příčině pravení platů učitelských a záležitostí disciplinárních na školách obecných a měšťanských a o peticích za nové upravení hmotných poměrů učitelstva
Nächster Gegenstand der Stagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Schul-Commission überden Antrag des Abgeordneten Alphons Šťastný und Genossen, betreffend die Regelung der Lehreigehalte und betreffend da Disciplinarangelegenheiten der Lehrer der Volks- und Burgerschulen und über die Petitionen um Neuregelung der materiellen Verhaltnisse der Lehrertschaft
Zpravodajem jest p. poslanec Dostal, dávám jemu slovo
Zpravodaj poslanec Dostal: Slavný sněme! Jedna z nejdůležitějších věcí, která dnes naši veřejnost zaujímá, jest úprava platův učitelských Nedá se popříti., že všeobecně pronikla zásada, že úprava platův učitelských která se stala roku 1894 a 1895, není dostatečná a neuspokojila veškeré naše učitelstvo
Tím stalo se, že slavného sněmu došlo ohromné množství petic nejen z kruhův učitelských, ale také z kruhů korporací samosprávných, obcí, okresův a jiných spolkův Komise školská, jíž tyto petice přikázaný byly k dalšímu jednaní, uznala jednomyslně, že úprava učitelských platův jest nutná
Náhledy v jednotlivostech sice se různily, avšak v zásadě, co se týče nutnosti úpravy, byla cela komise jednomyslná
Komise uznala, že jest zapotřebí, aby na místě stávající soustavy tříd místních nastoupila soustava nová, soustava tříd osobních
Komise má za to, že tím mnohým a mnohým steskům ze všech kruhův, jak občanských tak učitelských se odpomůže
Komise školská byla by velmi rada přistoupila k meritornímu vyřízení podaných žádosti, avšak jednak s ohledem na finance zemské, na veliký effekt finanční, který takové upravení učitelských platů na zemské finance míti by musil, nemohla k meritornímu vyřízení jich přikročiti a usnesla se na resolucích, které v tištěné zprávě slavnému sněmu byly předloženy
Vedle úpravy služebních platů učit zabývala se komise školská také možností úspor v oboru školství, ovšem jen tak dalece, aby to vyučovaní samému a prospěchu školství našeho vůbec nikterak nebylo na závadu
A tu musila poukázati na tu okolnost, že mamě dnes v Čechách školy veřejné, které jsou navštěvovaný minimálním počtem žákův
Bude to velectěným panům asi známo, že mamě ku př školu, kterou navštěvuje již po delší řadu let pouze 7 žákův, a jest přirozeno, že oprávněnost takovéto školy jest více méně pochybná a trvaní její další jest neodůvodněno
Proto v odstavci 3 resoluce na tuto okolnost také komise školská poukazuje a případné nápravy se dožaduje.
Zároveň spolu s těmito peticemi odkázán byl komisi školské také návrh poslance Alfonse Šťastného a soudruhů, který také upravením platův učitelských vedle záležitostí disciplinárních se zabývá
Komise školská nepouštěla se do rozboru tohoto návrhu, jsouc přesvědčena, že, když zemský výbor se bude zabývati úpravou celkovou, bude na tento návrh také zřetel vzat a týž zemský výbor dokonale uváži
Z té příčiny činí školská komise návrh, který tiskem byl ve si sněmu rozdán
Nejv. maršálek zemský: K tomuto návrhu jest přihlášen ke slovu p. posl. Schwarz
Dávám jemu slovo
Posl Schwarz: Slavný sněme ! Návrh, jejž předkládá školská komise, vyplynul, jak bylo již panem zpravodajem podotknuto, hlavně z přečetných petic, které došly slavného sněmu od učitelstva na obecných školách veřejných
Návrh tento splňuje žádosti v těchto peticích vyslovené v ohledu formálním a v ohledu věcném
V ohledu formálním vyhovuje se jim tím, že ukládá zemskému výboru, aby, konal potřebné šetřeni a uváživ důležitou tuto otázku, podal sněmu v nejblíže příštím zasedaní zprávu a návrhy
Tímto formálním opatřením klade se určitá lhůta ku splněni toho, čeho se se strany učitelstva žádá
Stránka věcná zaleží v tom, že komise vyslovuje zásadu, podle které úprava se má díti a sice zásadu tu, že na místě služebních tříd místních nastoupiti ma soustava tříd osobních
Přáni učitelstva srovnává se s tímto návrhem a tuším, že pravém
Strana naše zaujímala, jak známo, ve všech jednáních, která se v této záležitosti v dřívějších létech děla, a ze jména v r. 1890, kdy konala se poslední úprava platů učitelských, již toto stanovisko a hájila je.
Bohužel že byly poměry takové, že stanovisko její nebylo přivedeno ku platnosti Sluší toho želeti a jsem přesvědčen, kdyby tehdáž bylo se postupovalo tak, jako námi bylo navrhováno, že dnes, velectění pánové, jinak by to stálo, než stojí a to v tom smyslu, že by tylo učitelstvo zajisté spokojenější, než jest.
Ostatně nevedlo stranu naši jenom přáni učitelstva, nýbrž i prospěch obecného veřejného školství, a to proto, že jako v každé jiné otázce musí se také zde stránka veřejného prospěchu stavěti na přední místo
Známo jest, že za soustavy místních tříd se vyvinuly zvláštní poměry, které v nemalé míře poškozují naše veřejné obecné školství, poměry takové, které způsobily, že venkovské školství hůře jest na tom, než školství městské a to z té jednoduché příčiny, poněvadž roztříděni míst děje se posud podle počtu obyvatelstva jednotlivých obcí, a z toho vyplývá, že učitele míst, která mají větší počet obyvatelů, mají lepší postavení hmotné, než učitelé míst s menším počtem obyvatelů
Jest známo, že z těch 15000 učitelských sil působí asi 3/5 v menších obcích a počítají se do poslední služební třídy, a že jsou výhradně skoro na venkově Tím tedy roztřiďuje se učitelstvo na kategorii vyšší lépe postavenou, a na kategorii hůře postavenou, což má za následek, že těžko bývá venkovskému učiteli, kdyby i byl sebe dovednější a zasloužilejší, dostati se do města a že také - jest to zcela přirozeno - tam, kde konkurence duševní, jíž právě v této příčině jest velice zapotřebí, takovými poměry jest poutaná, musí tím školství na venkově trpěti To není zdravé, není to zdravé proto, poněvadž to také není spravedlivé, a když učitel na venkově i v městě ma tutéž kvalifikaci, a jest mu svěřena tatáž práce, jest zajisté spravedlivé, aby se mu dostalo stejné odměny stejným základním služným
Co se pak týže různících se poměrů místních, da se jim různým způsobem vyhověti
Jest těžko dnes podrobně rozbírati tuto otázku, neboť zasáha do tak různých poměrů, že bez důkladného vyšetření a nahlédnutí do těchto poměrů nelze v této věci pronésti náležitého soudu,
Návrh komise vedle toho přihlížel také ku stránce finanční celé této otázky.
Také naše strana vždy byla si toho vědoma, že když se má zemi v kterémkoliv oboru nějaký velký náklad uložiti, jest její povinností, aby k tomu bedlivě přihlížela, jaké účinky bude míti vzrůst potřeb zemských touto věci vyvolaných na poplatní sílu poplatníctva v zemi. A tu právě s tohoto stanoviska uznala také komise za, potřebné, aby dříve než bude /ze se usnésti u věci samé, provedly se důkladné výpočty o všech účincích finančních, které by zavedeni místního soustavného tříděni mělo na hospodářství zemské, a to pak bylo spolu příčinou, že nemohla komise jinak než odkázali věc zemskému výboru, aby vyšetřil veškeré poměry a v příštím zasedání aby stav věci náležitě vylíčil
Toto stanovisko nemůže neuznati ani ten, kdo by v plné míře chtěl vyhověti tomu, čeho učitelstvo naše žádá, a já jsem přesvědčen, velectění pánové, že kdyby zde na místě nás zasedali samí učitelé, nemohli by jinak, než takto jednati a přihlížeti k této otázce finanční
Není to jinak možné a odkazu jeli se k tomu, že to, co se děje na schůzích učitelských nasvědčuje něčemu jinému, pravím já, že jinak se mluví mimo tuto sněmovnu a jinak, když naléhá na poslance starost o hospodářství zemské.
Tedy, velectění pánove, cesta, kterou volila komise, jak zajisté správná a může v každém ohledu uspokojiti učitelstvo právě v tom ohledu, že jse poskytuje tímto návrhem určitá lhůta zemskému výboru k tomu, aby věcně o všech přáních, které učitelstvo pronáší, pojednal a k tomu přihlédnul, kterak by bylo lze tato přáni uvésti ve shodu s finančním stavem země.
Komise ukazuje, že při velkém nákladu, jejž způsobuje zemi veřejné školství, přirozeně namanuje se myšlénka, že by měl stát jinak své povinnosti k zemi v ohledu finančním konati nežli je koná, a že, kdyby stať konal tuto svou povinnost, nebylo by ani toho odročení jednoročního potřebí, aby se přáním učitelstva vyhovělo, poněvadž by se mohla přání ta ihned splniti Ale pokud neví se, odkud má země vzíti prostředky k tomu potřebné, není možno také rozhodnouti se, v jaké míře by bylo lze vyhověti tomu, co oprávněno jest v žádosti učitelstva.
Tedy v tom ohledu může býti učičitelstvo našich veřejných škol obecných úplně zabezpečeno, že cesta, kterou navrhuje komise, povede a to v brzku k splnění jeho přání.
Já bych měl ještě zvláštní stanovisko ve věci, která se týká odstavce IV.
V tomto odstavci praví se vzhledem k povinnosti, kterou má stát k zemi, následovně "aby bez odkladu zemský výbor s c. k. vládou vstoupil v jednání k tomu směřující, aby zestatní pokladny byl zemskému fondu království českého zabezpečen za účelem konečného upraveni platů učitelských vydatný příspěvek každoroční z c. k. daní přímých i nepřímých na kulturní potřeby země a aby o výsledků tohoto vyjednáváni podal v budoucím zasedaní sněmu zprávu "
Proti tomu, co jsem četl, nelze ničeho namítati
Jinak soudím o odůvodněni, které tomu následuje a zní "poněvadž od výsledku tohoto jednáni závisí namnoze příznivé vyřízeni žádosti za nové upraveni platů učitelstva Škol národních "
Pro tento dodatek nebudu moci hlasovati a proto prosím p. nejvyššího zemského maršálka, aby ráčil, až se bude hlasovati o těchto odstavcích, rozděliti hlasováni ve dvě části, mnou zde uvedené, poněvadž mně nebude lze o druhé z nich hlasovati
Nemohl bych hlasovati z formálního důvodu, poněvadž mam za to, že část odstavce, proti niž činím námitku, jest pouhým odůvodněním části první a do resoluce odůvodněni žádné nenáleží
Z věcných příčin by se z tohoto druhého odstavce mohly činiti dedukce, které nemohou míti na mysli ti, kdo budou hlasovati pro návrhy komise, a to z té jednoduché příčiny, poněvadž zajisté je povede k tomuto hlasování jenom přesvědčení, že se má, pokud požadavky učitelstva jsou spravedlivé a pokud závisí na jejich splněni lepší zdar obecného školství, těmto požadavkům vyhověti i tehdáž, kdyby stát žádného příspěvku k tomu neposkytnul a že se má sbor zákonodárný, který takové rozhodnutí učiní, také postarati o prostředky, kterých je a bude k tomu třeba Takovéto posunováni povinnosti ze země na stát a státu na zemi zdá se mi býti dosti nedůstojným, a proto nebudu moci pro tuto čásť 4 odstavce hlasovati
Při dobré vůli, kterou ukázala většina školské komise předložením to o návrhu, ukázala také ještě v jiných ohledech péči o to, aby poměr učitelstva byl aspoň v těch kusech upraven, kde jeví se toho nejnaléhavější potřeba. V té příčině pak ustanovila se komise jednak na tom, že se má učiniti si sněmu návrh o další žádosti učitelstva, jež se týká úpravy disciplinárního řadu, a o niz zpráva byla již si sněmu také tiskem rozdaná, a jednak že navrhuje, aby se při mesiánských školách zrušila IV třída služného
O věcné stránce toho i onoho návrhu nebudu dnes mluviti, jenom tolik připomínám, co se týká zrušení IV třídy služného, že, stane-li se to, napraví se tím ona chyba, která se stala r. 1894, kdy se obecně upravovaly platební poměry učitelstva obecných škol veřejných, neboť tehdáž byly to jedině měšťanské školy, na kterých se služné snížilo, kdežto při ostatních školách služné bylo přiměřeně zvýšeno a upraveno
Kdyby se tedy si sněm usnesl, aby 4 služební třída při měšťanských školách byla zrušena, zavedl by tím jen stav, který byl již před poslední úpravou z r. 1894 a nic více, a zjednal by tím rovnosť mezi měšťanskými a obecnými školami, na které pak bude se moci velmi snadno nova budova o upraveni platu učitelských budovati (Výborně!)
Já bych proto měl k Jeho Jasnosti nejvyššímu p. maršálkovi prosbu, aby tyto dvě záležitosti laskavě dle možnosti položil na denní pořádek ještě za tohoto zasedání (Výborně!)
Konečně ještě na jednu otázku chci ukázati, která nedochází v návrzích komise výrazu, ale zasluhuje, poněvadž těsně s ní souvisí, aby bylo k ni přihlídnuto
Jednoty učitelek na školách veřejných rovněž obrátily se na slavný sněm v četných peticích za tím účelem, aby, co se týká hmotného postavení, byly zároveň postaveny s učiteli mužskými, jednak aby byla konečně upravena otázka o dosazovaní učitelek na dívčí školy.
V prvním ohledu jest známo že podle úpravy z roku 1894 mají učitelky nižší služné než učitelé
V druhém ohledu jest spornou otázka, jestli jest to imperativní ustanoveni, že mají se učitelky povolávati na dívčí školy, anebo jestli jest to zůstaveno na vůli školských úřadův
Bliž tyto otázky sou vijí zajisté s úpravou učitelstva, o níž se jedna také v návrzích, jež komise slavnému sněmu předkládá. A proto také slušno a náležito, aby se uložilo zemskému výboru, že, když bude jednati o všeobecné otázce úpravy učitelstva, má se při tom dotknouti také těchto dvou otázek
Otázka obsazování míst učitelských na dívčích školách má zajisté za nynějšího vývoje školství zcela jiný raz, nežli měla na počátku platnosti školských zákonu, a to zcela přirozeně
Následkem toho, že dívčí školy vznikaly tehdáž u větším počtu a že se na tyto školy povolávaly jenom učitelky, dělo se, ze učitelské sily ženské, sotva opustily pedagogium, nabývaly na těchto školách již místa učitelského, kdežto mužské síly musily často léta, ačkoliv již dlouho samy sloužily, ještě čekati, nežli takových míst nabyly Z toho zcela přirozeně vyvinula se řevnivost učitelů vůči učitelkám a ta vleče se nyní jako červená nit a činí, že nedochází tato sporná otázka žádného určitého vyřízení, jehož jest tím více třeba, jelikož v ni němečtí školní úřadové jinak rozhodují než čeští
Učitelky žádají, aby vyřízena byla v tom smyslu, že mají bytí výhradně povolaný učitelky k vyučování na divčích školách, a, poněvadž tato otázka jest do jisté míry otázkou souvisící s právními poměry, tedy zajisté spadávají také do oboru všech těch otázek, kterých se návrh komise týká
Vzhledem k tomu dovoluji či činiti k návrhům komise dodatečný návrh následujícího obsahu
Petice jednot učitelek, aby při úpravě právních poměrů bylo hleděno též k učitelkám, pokud služného a dosazováni učitelek se týče, postupují se výboru zemskému, aby při vyřízení návrhu Školské komise zastávaného poslancem Dostalem k nim hleděl
Tím není nikterak praejudikovano této otázce Mimo to jest tato otázka zajisté uvážení hodná, poněvadž dnešní poměry jsou zcela jiné, než byly té doby, kdy nynější školské zákony staly se platnými Dnes vykazují také učitelky dlouhou řadu služebních let, příčina k rozporu zcela odpadá a proto také otázka volného dosazováni jeví se dnes ve zcela jiném světle než tehdáž Dnes jest to již otázka pedagogická Proto nutno, aby byla věc uvážena, a proto také doporučuji slavnému sněmu co nejvřeleji svůj návrh a končím (Výborně! Výborně!)
Nejvyšší maršálek zemský Dovolím si ohlásiti, že se přihlásili k řeči ještě pp posl. Dr. Baxa a Štastný
Pan posl. Schwarz žádal, by o poslední větě odstavce 4 bylo hlasováno zvláště To jest žádost, které zamýšlím vyhověti, až ohlásím, jakým způsobem se bude hlasovati, a není to předmětem dotazu na podporu
Dále navrhuje odstavec 6 v následujícím znění
Petice jednot učitelek, aby při úpravě právních poměrů bylo hleděno též k učitelkám, pokud služného a dosazovaní učitelek se tyče, postupují se zemskému výboru, aby při vyřízení návrhu školské komise zastávaného p. posl. Dostálem k nim hleděl
Žádám pány, kteří podporuji tento návrh, by vyzdvihli ruku
Návrh jest dostatečně podporován Přichází nyní k řeči p. posl. Dr. Baxa Dávám jemu slovo
Posl. Dr. Baxa Slavný sněme! Bylo by si přáti, aby se komice vyslovila o návrhu p. posl. Šťastného a za druhé o peticích, o nichž se referovalo, daleko určitěji nežli se skutečně stalo Já mam za to, že návrh p. posl. Alfonse Štastného, jak byl podán, vůbec není přijatelný, a sice proto, poněvadž jím by se vlastně poměry nikterak nezlepšily
Jestliže, velectění pánové, jest potřeba reformy, jako že jest potřeba, reformy, upravení platů učitelských a jest to velice potěšitelné, že vůbec z p. poslanců nikdo se proti tomu nevyslovoval, a naopak, že se všeobecně uznává - míním, že toto upravení musí býti skutečně důkladné, abychom se vystříhali toho, do čeho jsme upadli v dřívější době, v r. 1894, když se stalo první upravení platů a když se ukázala po několika málo letech opětně nova potřeba upraveni platů učitelských Proto, panové, míním, že bylo již povinnosti jaksi komise školské, aby, když odkazuje ku dalšímu vyšetřeni některé věci zemskému výboru, svůj náhled v teto věci přesněji stanovila
Já, velectění panové, jsem se hlavně přihlásil k slovu proto, abych jaksi objasnil svoje stanovisko, na kterém ja stojím a tu musím se přiznati, ze ja, přihlížim-li ke stanovisku p. posl. Šťastného a k peticím, jak zde byly nejen od učitelstva, nýbrž také od korporací obecních a okresních, vůbec od jednotlivých osob podávaný, stojím na stanovisku těchto petic, a sice, velectění panové, minim, že petice tyto, resp požadavky učitelstva v těchto peticích obsažené nejsou nikterak přehnány Ne bot učitelstvo v nich žádá to, co má úředník v posledních 3 třídách dietních Jestliže dnes učitel požaduje při svém definitivu, aby měl služné to, co má v poslední, totiž v 11, třídě úředník, pak minim, panové, že vzhledem k inteligenci a vzhledem k důležitosti práce, kterou vykonává, zajisté nárok na to má (Posl Anýž To uznáváme my všichni!)
Velectění pánové, ja rozhodně vravím, že ve sněmu a ze strany poslanců se neozval nikde hlas, že by snad oprava neb úprava platů učitelských nebyla nutná, ale jest nutná, neb lépe, já pokládám za zcela přirozené, jestli ze také náhled svůj upřímně a opravdově projevím, pro který z obou návrhu jsem Pravím, že jsem pro to, co petice učitelské, resp ostatní petice, které docházejí, žádají
Velectění panové, jest potřebí, aby třída podučitelů byla konečně zřasena, neboť, velectění pánové, když pohlédneme na počet učitelstva, tu vidíme, že více než 1/3 všeho učitelstva patří stava podučitelskému, a z těchto má přes 64 pct služného pouze 400 zl
Velectění pánové, co se týče tříd platebních, v nejposlednější třídě 5 jest 69pct veškerého učitelstva, tedy učitelstva, které již je definitivně ustanoveno se základním služným 500 zl
A porovnáme-li konečně platy učitelské v různých zemích, vidíme teprve, že království České opravdu stojí daleko za ostatními zeměmi, a že jest opravdu nejvyšší čas, aby úpravou platů učitelských se hnulo
Všimneme-li si na př., že v 8 až 10 letech učitel v Čechách má 550 zl, na Moravě ale 680 zl. a v Dolních Rakousích 700 zl. po případě 900 zl, v sousedním Sasku 696 zl, v Prusku 580 zl, v Bavořích 580 zl, shledáme, že v okolních zemích mají učitelé všude více než u nás ve království českém
Po 20ti služebních letech jeví se nepoměr tento ještě mnohem křiklavěji
V Čechách 750, na Moravě 940, v Dolních Rakousích 1050, ve 30ti letech pak ve království Českém v 5 třídě 900 zl, kdežto na Moravě 1120zl, v Dolních Rakousích 1100 zl.
A konečně ve 40 letech obnáší služné učitele v 4, 5tř 950 zl, kdežto na Moravě 1320 zl, v Dolních Rakousích mezi 1050 zl. a 1200 zl.
Z toho jest viděti, že jest nutná potřeba, aby úprava platu učitelských stala se skutkem, a sice v takové formě, aby vyhovovala úplně aspoň tomu, co je již v jiných zemích
A zejména pánové, mohu docela dobře prohlásiti, že to, co učitelstvo žádá, jak jsem řekl z prvu, neshledávám nikterak přehnaným, zejména aby kategorie podučitelů byla zrušena, a aby na místě toho měli zatímní učitele služné 500 zl a učitelé, kteří byli jmenováni definitivně od personam, aby měli služné 600 zl, a služné definitivních učitelů aby bylo vyměřeno dle jedenácté třídy platební Nebudu se v tomto sl sněmu pouštěti do výkladů potřeby takovéhoto ustanovení, poněvadž od uikoho nebylo to zde popíráno a chci jen toliko poukázati, co se týče finančního efektu
Nezbývá nám, velectění pánové, nic jiného vzhledem k množícímu se rozpočtu zemskému než že musí se hledati jiné cesty a já opakuji to své staré, že zde musí přijíti ku nápravě zemských financi, že musíme nastoupiti na tu cestu., abychom skutečně položili zemské finance doopravdy na samostatnou basi. Takováto potřeba a tento požadavek, který nutká na své ukojení, dle mého náhledu jest nejlepší pohnutkou, aby se ukázalo vládě, že tímto finančním systémem, který po dnes u nás platí, to dále nejde a že musí bytí úprava zemských financi postavena na samostatnou basi, neboť jinak bychom se skutečně k cíli nedostali. (Poslanec Anýž volá "Určité návrhy ")
Co se týče určitých návrhů, podám je při rozpočtové debatě a konečně jsem měl příležitost mluviti o těchto určitých návrzích, když jsme mluvili o prvním čtení návrhu poslance Niklfelda
Návrh můj spočíval v tom, že právě jedná se o to, aby zemské finance byly osamostatněny, aby zejména poměr, v jakém přispívá země na společné potřeby státu, byl důkladně vyměřen a ovšem v prvé řadě aby bylo hleděno, aby potřeby zemské právě z těchto dani přímých a nepřímých, které z Čech plynou, byly obraceny na potřeby zemské
Velectění pánové, já, co se týče tedy učitelstva samého chtěl jsem pravě vysvětliti, jaké osobní mínění v této věci zaujímám, totiž že stojím na stanovisku peticí, a že jest si jen přáti, aby otázka tato přišla co nejdříve do tohoto slavného sněmu a sice, aby skutečně přišla tak, by mohla uspokojiti učitelstvo české, neboť vím, že zajisté učitelé toho plnou mírou zasluhují
Jestli oni konají plně své povinnosti k národu a jestli konají svou povinnost jak ve škole tak i v našem veřejném životě, jest povinností zákonodárného sboru, aby i on vůči jich požadavku své povinnosti vykonal (Výborně!)
Nejvyšší maršálek zemský Přichází nyní k řeči p.. posl. Šťastný. Dávám jemu slovo
Poslanec Šťastný Slavný sněme! Já mam především za svou povinnost vysloviti nejvřelejší dik školské komisi za to, že v celku přistoupila na návrh, který jsme my čtyři podali Ona přistoupila na jednotné služné, přistoupila ve své resoluci aspoň v zásadě na úpravu jeho na základě 600 a 800 zl.
Přistoupila ale také v disciplinárních věcech k jedné hlavni věci, totiž aby více quinquenalky nebyly učitelům odnímaný
To byla asi hlavní zásada, na které stojíme Ale jedna věc jest tu, která jest ovšem u nás novinkou a sace, že zároveň komise školská přistoupila také na úspory nákladů na školy národní
Pánové, dosud, musí se to řící jednou, se u nás ve školství ať již v tom neb onom oboru, moc plýtvalo a až přijdeme k podrobnému jednáni o věci při rozpočtu, budu míti příležitost k věci blíže poukázati
V bodu třetím přistoupila komise na úspory
My, když jsme návrh svůj podali podali jsme ho s tím přesvědčením, že při upravení platů učitelů není třeba poplatnictvu přitižiti a že jest možno, aby se vyhovělo z největší části požadavkům našeho učitelstva
Já se nechci pouštěti do podrobností návrhu, poněvadž v resoluci stojí, že se ukládá zemskému výboru, aby hleděl všemožným způsobem k úsporám, aby bylo možno vyhověti, aniž by tím byla činěna 1 újma vyučování
To jest zásada, se kterou my úplně souhlasíme, a myslím, že 1 na ty prostředky, které já jsem ve školské komisi uvedl, jako např. polodenní vyučování, zrušení 8leté návštěvy školní, zajisté při bedlivém prozkoumání věci učitelstvo přistoupne, bude-li chtíti, aby mu bylo pomoženo To jsou prostředky, které nebudou nikterak na újmu vyučovaní. Proti jedné věci musím se ohraditi, velectění panové
Pán ředitel Schwarz řekl, že prý v komisi školské byla jen většina příznivá učitelstvu
Velect. pánové ! Pan zpravodaj konstatoval, že celá komise školská byla příznivá žádosti učitelstva .Proti tomu, co řekl p. posl. Schwarz, že by to byla jen většina, protestuji (Posl Schwarz volá Tak jsem to neřekl)
Co se týká výroku p. dra Baxy, dal školské komisi ovšem veliký pohlavek (Veselost) tím, že řekl, že návrhy naše jsou nepřijatelné, (Odpor) kdežto přece školská komise na ně přistoupila v zásadě takřka jednomyslně (Odpor) Prosím! P. Dr. Baxa řekl přece, že jsou návrhy naše nepřijatelné naprosto, a školská komise je přijala To se přece stalo (Odpor) Co se týká toho, že jest mnoho podučitelů, do čehož on si stýskal, tož hleděli jsme odstraniti vadu tu, tím že jsme navrhli, aby, jakmile podučitel složí zhoušku způsobilosti, dostal plat učitelský Ja myslím, že tím jest vyhověno jeho přání.
Co se týká toho stesku, že jest mnoho učitelů v V. třídě, tož nevyhověli jsme stesku tomu tím, že chceme 4 a 5 třídu zrušiti
Co se týká vypočtu a poukazovaní neustalého na to, co se děje ohledně platů v jiných zelích atd, to pro nás není žádným měřítkem, poněvadž o tom rozhodují okolnosti
Já jsem radil našim učitelům, že nejsnadnějším způsobem si vymohol velké platy, když se jich tolik nepožene k učitelství (Veselosť) aneb když udělají veliký strike (Hlučná veselost)
To jest nejjednoduší prostředek. O výši platů vždy rozhoduje nabídka a poptávka Dokud vidno, že se tlačí tak mnoho bdí k učitelskému stavu, tedy žádný rozumný člověk nebude z toho souditi, že se mají tak zle To neustálé poukazování na cizí země nevede k ničemu Kde jest nedostatek učitelstva, tam se musí platiti, až to nastane u nás, bude me musiti platiti, tolik co budou chtíti, ať by to bylo sebe více
Jak mohly býti míchány do dnešní věci požadavky učitelstva měšťanských škol a hlavně také, co se tyká zrušení 4 třídy, to nevím. O té věci se bude přece jednati při zvláštním návrhu, který přijde snad za nedlouho na sněm.
V této záležitosti ja ovšem zaujmu zvláštní stanovisko, které potom budu hajiti a stojím na tom Buď jsou pani učitelé z měšťanských škol učiteli vyšší školy a potom jest úplně správně, by měšťanská škola byla sama o sobě postavena jako vyšší ústav, jako ústav, který v zákoně naznačen jest těmito slovy
"Měšťanské školy se zřizují proto, aby ti žáci, kteří chtějí nabýti vyššího vzdělání nežli na škole obecné, mohli ho nabýti " Z toho jest viděti, že měšťanská škola jest vyšší ústav Školský, následkem toho mají býti školy měšťanské od obecných škol úplně odděleny, jest to jista třída středních škol, a pak dostanou zajisté také učitelé na měšťanské škole přiměřeně větší plat Proti tomu nikdo nebude Ale když oni se ztotožňuji s učiteli na obecných školách, bude třeba se postaviti na to stanovisko, aby byli placeni jako učitelé na obecných školách
Tím končím a žádám Vás, abyste přistoupili na návrh komise
Jen ještě jednu věc, velect pánové Pan poslanec Schwarz se neshoduje s tím, aby od výsledku jednání s vládou stran jeho příspěvku záviselo vyřízení žádosti za upraveni platů učitelských na školách národních, to, čeho on se bojí, jest oslabení a takořka úplné zničení slovem "na mnoze " Učitelstvo ukázalo, že mu hlavně zaleží na tom, aby byl ohromný počet osob učitelských a stavělo se proti potřebnému sníženi počtu učitelstva, o němž jest také v návrhu školské komise řeči, praví-li se tam, že nepotřebné třídy které mají malou návštěvu, mají býti zrušeny Já očekávám, že se proti tomu postaví i na dále, poněvadž ti pánové počítají na to, že jich musí býti veliká armáda
Ja nevím, k vůli čemu ? Jestli nás chtějí přemoci svým počtem nebo proč to právě chtějí Jim na tom pranic záležeti nemělo, nýbrž na tom, aby měli dobrý plat, jestli jest jich 10000 nebo 20000, na tom jim nemá záležeti
Aby se docílily pořádné výsledky na školách, na tom jim má záležeti, jestli to docílí 15000 učitelů něho 20000, po tom nepotřebuje jim nic býti. Po tom je nám, poplatníctvu, poněvadž my to musíme vydržovati
Jestli se učitelstvo bude stavěti proti tomu, aby snad v ohledu zavedení polednního vyučováni nebo zrušení (Hlas To tam není!) povinné osmileté návštěvy školní se činila žádoucí náprava, a to z toho ohledu, aby počet učitelských osob nebyl snížen, jak se to děje podnes, potom ovšem zase nás nutí k tomu, aby my poplatníci vyřizovali tuto záležitost až potom, až nám stát poskytne náležitou pomoc
My, pánové, jsme zodpovědní poplatníctvu, ale my chceme naše učitelstvo postaviti tak, jak to skutečné potřeby jeho žádají
Proti tomu zajisté v celé snad sněmovně není ani jediného člověka, ovšem ale také žádame, aby škola obecná poskytovala to, co poskytovati má
Myslím, že jest třeba hleděti k tomu, aby se učitelstvu vyhovělo, ale my musíme také hleděti k tomu, aby se na naše poplatníctvo neuvalovaly přílišné a zbytečné platy, jako se to děje dosud, o čem budu míti příležitost mluviti až při rozpočtové debatě Tím končím (Výborně!)
Nejv maršálek zemský : K slovu přichází pan posl. Sokol Dávám mu slovo
Poslanec Sokol Slavný sněme! Musím říci, že jsem panu kolegovi Šťastnému dobře nerozuměl On tvrdil, že jsme byli v komisi pro jeho zásady (Veselost) Já se pamatuji, že jsme s panem Šťastným v komisi školské měli největší potyčky Ovšem, některé věci mohou býti stejné, to jsme však nepřistoupili právě k zásadám jeho, to nebylo snad k vůli tomu, co on hájil Náhodou některé byly stejné, ale v těch hlavních jeho zásadách, totiž v polodenním vyučovaní a ve snížení návštěvy školní, byli jsme rozhodně proti panu Šťastnému. A to snad je to nejdůležitější.
Pan Šťastný pravil, že se musí díti ve škole úspory, že se tam plýtvá a že školství české mnoho stojí.
Víte-li, velectění pánové, co vlastně ve školství nejvíce stojí ? Pátá třída obecných škol. Ta, jak jsem si vypočítal na základě zprávy zemského výboru, stojí nás okrouhlým číslem 5, 462 009 zl. Z toho dostává 4777 učitelů po 500 zl, 2253 podučitelů po 400 zl.
Můžeme, velectění pánové, zde říci, že se plýtvá? Můžeme říci, Že by se těm učitelům a podučitelům mohlo dáti ještě