v paragrafu onom, kde mluví se o vyměřováni pense a sice, kde za prvních 10 let vyměřuje se 40 proc. a za každý další rok o 0, 2 až 0, 4 proc. více, čímž dostoupí v ostatních letech pense ve 30 letech toho obnosu, jakého dosáhla dříve za 35 let.
Jedinou větší odchylku učinila rozpočtová komise při určení ohledně vpočítání doby služební a sice následovně.
"Kdo před nastoupením služby byl v učitelské službě státní aneb zemské, neb obecní, aneb konečně na některé hospodářské škole jakéhokoliv druhu v jiném království neb v jiné zemi v říšské radě zastoupené, tomu se počítají léta v této službě strávena jen tenkráte, když bezprostředně přestoupil, ač mě-li vůbec v dřívější službě již nároky na vyslužné a zabezpečuje-li se navzájem tomu, kdo z tuzemského ústavu do takové služby přestupuje, se strany o k vlády, po případě se strany zastupitelstva té které země tatáž výhoda u
"Wer vor dem Antritte des Dienstes sich als Lehrer in Staats-, Landes- oder Gemeinde diensten oder an einer landwirthschaftlichen Schule jedweder Kategorie in einem anderen im Reichsrathe vertretenen Königreiche oder Lande befunden hat, dem werden die in dieser Stellung zugebrachten Jahre nur dann eingerechnet, wenn der Uevertritt unrnittelbar erfolgte, wenn er in seinem früheren Dienste pensionsberechtigt war, und wenn demjenigen, welcher von einer hierlandigen Anstalt in einen solchen Dienst überschritt, seitens der k. k. Regierung eventuell seitens der betreffenden Landesvertretung eine gleiche Begünstigung gewahrleistet wird ".
Vsunutí tohoto určení stalo se proto, aby docílilo se jednoty ohledně škol střed nich, aby tudíž veškera tato určení dala se dle jednotného systému, pokud účel a určení jich nějakých zvláštních změn nevyžaduje.
Slavný sněme, račiž tudíž na základě zprávy zemského výboru, ku kteréž přidružila se rozpočtová komise s odchylkou ode mne naznačenou, přijmouti návrh komise jak v tištěné zprávě se nalézá.
Nejvyšší maršálek zemský. Mám za to, že tato záležitost může býti projednána v jediném rokování.
Ich bin der Ansicht, dass die Antrage der Commission in einer einzigen Verhandlung durchgeführt werden können.
Žádá někdo za slovo k těmto návrhům?
Verlangt jemand zu diesen Antragen das Wort?
Jelikož nikdo za slovo nežádá, prohlašuji, že jsou tištěné návrhy komise přijaty.
Nachdem niemand das Wort verlangt, erkläre ich die gedruckten Commissionsantrage für angenommen.
Příštím předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise rozpočtové o zprávě výboru zemského týkající se účetní závěrky fondu české akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění, pak reservního fondu téže akademie, dále fondu knížete Liechtensteina, Klementy Kalašové, MUDra Josefa Šíchy, Josefíny Čermákové, jakož i fondu dvorního rady Matěje rytíře Havelky, choti jeho Růženy a vnuka Karla rytíře Pippicha-Havelky za rok 1897.
Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Budget-Commission über den Landesausschussbericht, betreffend die Vorlegung der Rechnungsabschluße des Fondes der böhmischen Kaiser Franz Josef Akademie, der Wissenschaften, Literatur und Kunst, seiner des Reservefondes dieser Akademie, des Fürst Liechtenstein-Fondes und der Fonde der Elementine Kalaš, des MUDr. Josef Šícha, der Josefine Čermák, sowie des Fondes des Hosrathes Mathias Ritter Havelka, seiner Gattin Rosine und seines Enkels Carl Ritter Vippich-Havelka für das Jahr 1897.
Zpravodajem jest p. posl. hr Palffy.
Ich ertheile dem Herrn Berichterstatter das Wort.
Berichterstatter Abg. Graf Palffy Hoher Landtag'.
Der Landesausschuß hat die Rechnungs Abschlüsse für das Jahr 1897 einer Mehrzahl von Fonden der Budgetcommision zur Uberprüfung vorgelegt.
Ich beehre mich nachfolgenden Bericht darüber zu erstatten.
Nach vorgelegten Rechnugsabschlussen für das Jahr 1897 betragen bei der Kaiser Franz
Josef Böhmischen Akademie der Wissenschaften, Literatur und Kunst in Prag.
Reelle Einnahmen 12 585 fl 86 kr, Ausgaben 12 036 fl 16 kr, daher Uberschuß sl 549 70 kr.
Der Capitalienstand beziffert sich auf 289 364 fl 73 kr.
Der Reservefond derselben Anstalt weist an Ernnahmen 930 sl 87 kr, an Ausgaben 430 fl 97 fr, daher ein Plus von 499 sl 90 fr auf
Der Capitalienstand ist 11 010 fl 52 fr.
Der Fond des Fürsten Lichtenstein weist an Einnahmen 587 fl 06 kr und keine Ausgaben aus.
Der Capitalienstand betragt 15 470 fl 27 kr
Fond der Klementine Kalaš. Einnahmen 109 fl 37 fr, Ausgaben 100 fl, Uberschuss 9 fl 37 kr Capitalienstand 2613 fl 99 fr
Fond des Dr. Šícha. Einnahmen 2012 fl 26 fr, Ausgaben 2012 fl 25 fr
Capitalienstand 50 350 fl 31 kr
Fond der Josefine Čermák. Einnahmen 145 fl 64 kr, Ausgaben 5 fr, daher Uberschuss 145 fl 59 kr Capitalienstand 1255 fl 13 kr.
Fond des Ritter von Havelka Reelle Einnahmen 800 fl, reelle. Ausgaben ebenfalls 800 fl
Capitalienstand 21 957 fl 13 kr.
Die Budgetkommission stellt den Antrag. Der hohe Landtag wolle die obbezeichneten Rechnungsabschlüsse zur genehmigenden Kenntnis nehmen
Komise rozpočtová navrhuje, aby slav. sněm ráčil právě zmíněné účetní závěrky na vědomí vzíti a schváliti.
Nejvyšší maršálek zemský. Žádá někdo za slovo ?
Verlangt jemand das Wort?
Dam hlasovati o návrhu komise
Ich werde den Commissionsantrag zur Abstimmung bringen
Žádám pány, kteří tento návrh přijímají, by vyzdvihli ruku.
Ich ersuche die Herren, welche den Commissionsantrag annehmen, die Hand zu erheben.
Návrh jest přijat.
Der Antrag ist angenommen.
Příštím předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise pro záležitosti okresní a obecní o zprávě výboru zemského týkající se žádosti osady Jílové za vyloučení z místní obce Bezděčína a ustavení osady té za samostatnou místní obec
Pachster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Commision für Bezirks- und Gemeindeangelegenheten, betreffend das Ansuchen der Ortschaft Jillowej um Ausscheidung aus der Ortsgemeinde Bösching und um Konstituirung der genannten Ortschaft als selbständige Gemeinde.
Zpravodajem jest pan poslanec Dr. Dvořák
Dávám jemu slovo.
Zpravodaj poslanec Dr. Dvořák Slavný sněme'
Osadníci z Jílového, kterážto obec přísluší ke katastrální obci Bezděčínu, podali zemskému výboru již před 3 roky žádost, aby osada ta vyloučena byla ze svazku místní obce Bezděčína a ustavena za samostatnou obec
Osadníci osady Jílové vedli hlavně stížnost, že jsou příliš vzdáleni od obce Bezděčína, se kterou nemají spojeni Taktéž vykonávání veškerých potřeb obecních jest velmi stíženo, a kromě toho poukázali na to, že jest osada Jílové přiškolena a přifařena do Hodkovic, a že nemají zájmu na tomto spojení a žádají, aby byla odloučena
Když jednalo se v obecním zastupitelstvu Bezděčínském o žádosti té, tu přirozeným způsobem Bezděčín vyslovil se proti a sice 8 hlasy tehdejšího výboru obecního proti 5 hlasům. Avšak okresní zastupitelstvo Turnovské uznalo správnost důvodů osadníků Jílovských a vyslovilo se ve prospěch žádosti. Taktéž osadní zastupitelstvo osady Sestroňovic vyslovilo se ve smyslu osadníků Jílovských. Toliko majitel velkopanství a sice kníže Allain Rohan podal tehdy, jak jsem se právě dověděl, hlavně z příčin hospodářských, námitky proti tomu, okresní hejtmanství Turnovské tehdy přimluvilo se taktéž ve smyslu okresního zastupitelstva za odloučení osad těchto, avšak co se týká místodržitelství, odepřelo svůj souhlas a sice z toho důvodu, že není zvláštních důvodů veřejného blaha.
Avšak zemský výbor nepřistoupil na toto stanovisko místodržitelství, nýbrž vyslovil se ve smyslu okresního zastupitelstva a ve smyslu okresního hejtmanství, aby přišlo k rozloučení tomuto, a sice na základě toho důvodu, že každá místní obec může býti rozloučena v samostatné dvě místní obce, když každá z budoucích obcí má také prostředky, aby vyplnila závazky, které jsou na ni vzneseny z působnosti samostatné a přenesené, a teto podmínce bylo v míře úplné při osadě Jílové vyhověno, neboť po odloučení bude míti obec Jílové co zvláštní samostatná katastrální obec obyvatelů 351, domů 48 a daní přímých 850 zl.
Co se týče jmění, jest jmění při osadách těchto dosti značné, zejména obec Bezděčín má větší jmění a osada Sestroňovice, osada Jílové, ovšem nemajíc zvláštního samostatného majetku, nýbrž jest podílnicí na jmění chudinského fondu v částce 1412 zlatých
Když přijde k tomuto rozloučení, jest dokázáno, že nebude žádná z těch obcí samostatných, jako Bezděčín s těmi osadami, které k ní budou naležeti, tak i obec Jílové zvláštním způsobem přetíženy, takže přírážky, které obnášejí jnyni průměrně 30 pct, nebudou obnášeti více než 33-38 pct. Z toho jde na jevo, že obě příští obce budou obcemi dosti velikýmir aby mohly jako samostatné úspěšně existovati a ustavením jich za samostatné obce nevzejdou ani poplatnictvu značnější břemena proti dosavadnímu stavu a nemůže padati důvod, který byl přednesen obcí Bezděčínem a místodržitelstvím, na váhu.
Není tudíž žádných zvláštních námitek, čehož důkazem jest, že kromě místodržitelství nevyslovila se žádná z kompetentních instanci, ani okresní soud v Turnově, ani vrchní zemský soud, proti vyloučení, nýbrž pro. Taktéž i k okresní finanční řiditelství vyslovilo se, že není překážky proti tomuto rozloučení. A skutečně zemský výbor dokázal, že stížnosti, které vedly osadnici osady Jílové na dosavadní nepřístojnosti, jsou odůvodněny, takže na pí osada Jílové velmi těžké spojení přes půl hodiny trvající ma s osadou Bezděčínem.
A jsou mnohé ještě jiné svízele na které si osadníci stěžuji
Poněvadž tyto stížnosti jsou uvedeny podrobně v tištěné zprávě, nebudu se o nich šířiti a poukazuji na tištěnou zprávu
Co se týče komise pro okresní a obecní záležitosti, podotýkám, že nikdy rada nepřistupuje na rozloučení jedné obce ve dvě nebo ve více osad aneb obcí samostatných, nýbrž vždycky jest toho názoru, že silné samosprávné těleso jest způsobilejší nésti těžká břemena, která se ukládají na samospravné korporace.
Avšak v tomto případě, velectění pánové, přistoupila komise pro okresní a obecní záležitosti úplně na stanovisko zemského výboru a sice z toho ohledu, že není možno při takové žádosti míti zřetel na to, jestliže jest důvod veřejného blaha, nýbrž je li zde jiný důvod, že také mohou ty osady které se utvoří jako samostatné obce, nésti v přeneseném i vlastním oboru veškerá břemena, která se na ně ukládají, a v tom ohledu se komise skutečně o tom přesvědčila.
Nemohla se toliko stotožňovati komise pro okresní a obecní záležitosti se zásadou zemského výboru, že lze provésti rozděleni jmění chudinského dle poměra- příme daně.
Na základe dosavadní prakse zkušeností nabytých uznala komise správným stanovisko, aby v teto přičíně rozděleno bylo jmění chudinského fondu dle počtu obyvatel, a tomu dala komise výraz v konečném svém návrhu.
Ustanovila se tedy komise pro okresní a obecní záležitosti na tomto.
Slavný sněme, račiž se usnésti.
Osada Jílové vylučuje se ze svazku místní obce Bezděčína a má na dále tvořiti samostatnou místní a katastrální obec.
Tím rozdělena bude posavadní místní a katastrální obec Bezděčín ve dvě samostatné obce místní a sice
1 Bezděčín, zahrnující v sobě osady Bezděčín, Anděla Strážce a Sestroňovice a
2 Jilové, zahrnující posavadní osadu Jílové.
Rozdělení katastru staniž se dle hraniční čary vyznačené v přehledném nástinu c. k. archivu map katastrálních ze dne 20. října 1897 č. 7200.
Rozdělení společného majetku a břemen budiž provedeno dle poměru c. k. přímých daní, co pak se týká chudinského fondu, dle počtu obyvatelstva.
Ohledně rozdělení příslušníků budiž se zachováno vedle předpisu § 4 zákona ze dne 3. prosince 1863 č. 105 ř z
Landtagsaktuar Dr. Vančura (liest) Hoher Landtag, wolle beschliessen. Die Ortschaft Jillowej wird aus dem Verbande der Ortsgemeinde Bösching ausgeschieden und hat fortan eine selbständige Ortsgemeinde zu bilden.
Hiemit wird die bisherige Orts- und Katastralgemeinde Bosching in zwei selbständige Ortsgemeinden und zwar.
1 Bosching, bestehend aus den Ortschaften Bosching, Schutzengel und Sestronowitz, und
2 Jillowej, bestehend aus der bisherigen Ortschaft Jillowej.
Die Trennung des Katasters ist nach der in dem Uebersichtscroquis des k. k. Katastralmapp archivs vom 20. Oktober 1897 Z. 7200 gezogenen Grenzline durchzufahren.
Die Auseinandersetzung des gemeinschaftlichen Vermögens und der gemeinschaftlichen Lasten ist nach Verhältnis der k. k. direkten Steuern und bezüglich des Arienfondes nach der Einwohnerzahl vorzunehmen.
Bezüglich der Auseinandersetzung der Zustandigkeitsverhältnisse hat die Bestimmung des § 4 des Gesetzes vom 3. Dezember 1863 RG -Bl Nr. 106 zur Anwendung zu kommen.
Nejv. maršálek zemský. Žádá někdo za slovo ?
Verlangt jemand das Wort?
K slovu se přihlásil pan poslanec Bernard
Dávám mu slovo.
Poslanec Bernard Slavný sněme' Mam za svou povinnost, abych v záležitosti této promluvil několik slov.
Činím tak jednak jako starosta okresu turnovského, jednak proto, že poměry v těchto obcích dokonale znám. Vyjádřím se zcela stručně.
Obec Jilové, jak praveno, leží na erarní silnici, nemá s bývalou obcí katastrální Bezděčínem, ne-li pražádného, tož velmi bídného spojení.
Obci Jílovému činí se velká potíž, jak co se týče výkonu zdravotnictví tak i za účelem vykonávaní policie místní, a to zejména proto, poněvadž Jílové leží na erarní silnici, a jest často navštěvováno lidmi potulnými. Také padá, pánové, na váhu, že obec Jílové patři do jiného školního obvodu, kdežto obec Bezděčín, Sestroňovice a Anděl Strážce tvoří samostatný obvod školní
Od poslední zprávy, jak zde bylo uvedeno, vzrostl počet domů již na 55 a počet obyvatelstva z roku minulého činí 367.
Obec Jílové platí mimo to dnes více jak polovici veškerých daní a přirážek a jest tedy dle veškerého šetřeni způsobilá k tomu aby plnila povinnost svou jak v působnosti obce místní tak i v přenešené působnosti.
Mimo to obci Bezděčínu se neublíží, neboť katastrální obec Bezděčín nadále bude sestávati z Bezděčína, dále z místních obcí Sestroňovice a Anděla Strážce
Obec Sestroňovice má své vlastní jmění, které se páčí asi na 9000 zl. a mimo to slušný kapitál na hotovosti. Obec Bezděčín patří také k těm šťastným avšak řídkým obcím, které mají slušné jmění v pozemcích a mimo to pěkný hotový kapitál.
Vzhledem k tomu bude taktéž tato obec velmi způsobila k vykonávaní svých povinností jak v působnosti přenesené tak i vlastní. Vzhledem k tomu tedy odporučuji vřele návrh komise pro okresní a obecní záležitosti (Výborně')
Nejv. maršálek zemský. Žádá ještě někdo za slovo ?
Verlangt noch jemand das Wort?
Dávám závěrečné slovo panu zpravodaji.
Pan zpravodaj se slova vzdává.
Přejdeme k hlasování
Wir gehen zur Abstimmung über Gegenstand der Abstimmung ist der gedruckte Commissionsantrag.
Předmětem hlasováni jest tištěný návrh komise.
Žádám pány, kteří tento návrh přijímají, by vyzdvihli ruku.
Ich ersuche die Herren, welche denselben annehmen, die Hand zu erheben.
Návrh jest přijat.
Der Antrag ist angenommen
Příštím předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise pro záležitosti okresní a obecní o peticích za změnu § 87 zřízeni obecního § 54 zákona o zastupitelstvech okresních.
Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Commission für Bezirks- und Gemeindeangelegenheiten über die Petitionen um Abänderung des § 87 der Gemeindeordnung und des § 54 des Gesetzes über die Bezirksvertretungen.
Zpravodajem jest pan posl. Hovorka Dávám jemu slovo
Zpravodaj poslanec Hovorka Slavný sněme! Některá obecní a okresní zastupitelstva podala slavnému sněmu žádosti, aby jejich pravomoc při ustanovováni přirážek byla zvýšena
Dle § 87 zřízení obecního má právo obec ustanovovat přirážky k daním přímým do výše 15 proc, do výše 30 proc zastupitelstvo okresní, převyšující 30 proc do 30 proc muže povolovati výbor zemský
Dle § 54 zákona o zastupitelstvu okresním ma právo vybírati přirážky okresní zastupitelstvo přirážky do 15 proc, povolovati může zemský výbor
Potřeby a výdaje okresů a obcí následkem pokračujícího vývoje rok od roku vzrůstají, že velký počet obcí a okresů vyšší než 15 proc, přirážky vybírati musí
Aby stav věci řádnému hospodářství obecních a okresních zastupitelstev nebyl na újmu, je třeba, aby zákonem zemským byla jim dána možnost, aby co nejrychleji ku kryti svých potřeb prostředky si opatřovaly
Okolností, že k osobním daním z přijmu, (kterými se předpis dani přímých zmenšil), na základě zákona ze dne 24. června 1898 č. 45 z z autonomní korporace přirážky vybírati nemohou, zmenšil se při stejných procentech značně jejich výnos.
Z důvodů těchto jest nutno právomoc autonomních korporací o ustanovení vyššího procenta přirážkového k daním přímým rozšířiti.
Komise pro záležitosti okresní a obecní se usnesla učiniti návrh.
Slavný sněme, račiž se usnésti Zemskému výboru se ukládá, aby vyslechla výbory okresní, ve smyslu podaných petic č. 551, 553, 580, 880, 912, 913, 1586, 1587, 1588, 1589, 1911, 1912, 2139, podal příslušný návrh sl. sněmu
Landtagsactuar Dr. Vančura (liest) Hoher Landtag, wolle beschließen Der Landesausschuss wird aufgefordert, im Sinne der überreichten Petitionen No 501, 553, 580, 880, 912, 913, 1586, 1587, 1588, 1589, 1911, 1912, 2139 nach Anhorung der Bezirksausschüsse dem h Landtage entsprechende Antrage zu stellen.
Nejvyšší maršálek zemský. Žádá někdo za slovo ?
Verlangt jemand das Wort?
Prohlašuji, že jest tištěný návrh komise přijat.
Ich erkläre den gedrückten Commissionsantrag für angenommen.
Příštím předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise pro záležitosti okresní a obecní o zprávě výboru zemského týkající se petic některých okresů, aby zvláštním zákonem zemským povoleno bylo obcím vybírati dávky ve prospěch chudinského fondu
Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Commission für Bezirks und Gemeindeangelegenheiten über den Landesausschussbericht betreffend die Petitionen einiger Bezirke um Erlassung eines neuen Landesgesetzes, wodurch die Gemeinden zur Einhebung von Abgaben zu Günsten der Armenfonde ermächtigt wurden.
Zpravodajem jest p. p. dr. Moravec. Dávám slovo panu zpravodaji
Zpravodaj posl. dr. Moravec. Slavný sněm ráčí míti v rukou zprávu komise pro okresní a obecní záležitosti o předloze, kterou činí zemský výbor ddto 4. října 1896 č. tisku VI. o žádostech podaných okresními výbory v Karlových Varech, ve Falknově, v Ústí n. L. a Liberci, aby zvláštním zákonem zemským povolen byl obcím výběr dávek ve prospěch fondů chudinských.
Zprávy té, poněvadž jest tištěna, o všem čísti nebudu, avšak přece nemohu se o některých věcech nezmíniti a to z té příčiny jednoduché, že zpráva nekryje se úplně s výsledkem v ni činěných návrhů, což se stalo tím, že zpráva ta zakláda se na nálezu starším, kdežto výsledek zde podaný na nálezu novějším.
Dovoluji si upozorniti, že celkem komise akceptovala stanovisko zemského výboru ve zprávě, jakou tento učinil, až na některé změny.
Komisi velmi na tom záleželo, aby kdykoliv jedná se o stanovení vyšší dávky, byl rozhodujícím činitelem jen zemský výbor, kdežto zemský výbor navrhoval, aby takováto vyšší dávka povolena byla jen v souhlase s místodržitelstvím. Vláda na této své ingerenci, aby byla také slyšená a měla slovo ve věci té, trvala a komise musila od náhledu svého ustoupiti a stotožnila se s návrhem zemského výboru, přidávajíc se k tomu, aby dávky, pokud jsou vyšší výměry povolovány byly zemským výborem a aby bráno bylo na potaz c. k. místodržitelství
Takováto dávka jest na př. dávka domovská, kdež bude zapotřebí, aby zem. výb. dohodl se s místodržitelstvím, když v případě by se navrhovala dávka vyšší než 100 zl.
Tak i při dávkách z nájemného stalo se usnesení dodatečně v tom smyslu, že dohodne se zemský výbor s místodržitelstvím. Konečně bylo usneseno v souhlase se zemským výborem při stavebném, odstavec čís. 13, že má býti nezměněno.
Zemský výbor navrhnul poplatek sub e) také za to, když přijímá se hotová stavba. V komisi ovšem naproti tomu vysloveny námitky, celkem stanovisko toto ale akceptováno, až v dalším sezení komise přece zase upuštěno bylo od stanoviska tohoto, poněvady vládní zástupce vyslovil obavu, že by zákon nedošel sankce, kdyby komise setrvala na tomto odstavci
Vodítkem, že vůbec poplatek za povolení stavby se ukládá, bylo tu totéž, jako bylo při poplatku žádaném při parcelování, kde vycházel jak zemský výbor tak i komise pro okres a obec záležitosti s toho stanoviska, že parcelováním zjednává si majitel pozemků rozmnožení svého majetku a že tu není od místa, by za takovéto rozmnoženi majetku také poplatek zaplatil.
Kdyby se totéž stanovisko sdílelo při udíleni povolení ku stavbě jako zejména hájeno bylo v komisi, tak zdá se vládě, že by uložen byl dvojí poplatek za jednu a tutéž věc a že by snadno ruch stavební tím mohl trpěti
Se zřetelem na to, že komisi záleží na uskutečnění zákona samého, který vyšel z pohnutek velice vážných se strany okresů, které se nalézají ve značné tísni se svými obcemi, a obce všelijakým způsobem hledí uhraditi své vydání, konformovala se komise v posledním dnešním zasedání tomu, že od odst. c) upouští a, pokud mi jest známo, také snad se strany zem výboru nebude na tom trváno
Dále zde bylo řečeno, pokud se týče pokut, ze ukládání jich má ležeti v rukou obce, avšak výměra pokut a trestů nemá převyšovati výměru § 35 obec zřízení ustanovenou
Tato míra pokut, jak si představuje zem. výbor, zdála se komisi pro obecní a okresní záležitosti trochu nízkou a proto chtěla od tohoto výměru upustiti, ale chtěla pokutování udržeti v rukou obce, než i v této věci učiněn ústupek jaksi zástupci vládnímu, aby opět nepřišlo se do kolise a zákon se neuskutečnil tím, že vymezuje, že pokutovaní za obcházeni zákona bude vyřizovati politický úřad, obci ovšem zůstane právo proti takovémuto nálezu politického úřadu rekurovati.
To jsou asi věci, které jsou odlišné od tištěné zprávy.
V zákoně samém, jak v rukou se nalézá, jsou některé malé chyby ovšem po většině ohyby tiskové a na ty si dovolím také upozorniti, ale myslím, že to postačí, až budu čísti návrh zákona
Proto přistupuji ihned k návrhu, jaký činí komise pro okresní a obecní záležítosti, aby sl. sněm se ráčil usnésti na přiložené osnově zákona v tomto znění
Zákon daný dne, kterým mění se § 89 obecního zřízení pro království České ze dne 16. dubna 1864 z a n. č. 7, i dodatky k tomuto ustanovení vydané.
K návrhu sněmu Mého království Českého vidí se mi ustanoviti takto Článek I.
Ustanovení § 89 obecního zřízení pro království České ze dne 16. dubna 1864 z a n č. 7, dále zákon ze dne 29. března 1873 z z č. 24, ustanovení § 130 zákona ze dne 10. dubna 1886 z z č. 40 a § 138 zákona| ze dne 8. ledna 1889 z z č. 5 a zákon ze dne 17. února 1889 z z č. 10 pokud se týkají obci, pro které platí obecní zřízení ze dne 16. dubna 1864, konečně zákon ze dne 19. srpna 1893 z z č. 60, a zákon ze dne 22. dubna 1896 z z č. 43 se zrušují, a na místě jich nastupují ustanovení tato § 89. Jak lze zavésti v obci nové platy a dávky
I Nové platy a dávky jiného způsobu nežli jsou přirážky k daním přímým nebo k daním z potravin zavésti lze v obci toliko na základě zákona zemského.
Z tohoto pravidla činí výjimku následující dávky
1 Dávky ze psu. Dávky tyto uloženy mohou býti na držení psů v obvodu obce vyjímajíc ony psy, jichž držitelé zdržují se v obvodu obce jen na čas, to jest po dobu osmi neděl nepřekročující, a z nichž tato dávka byla již v jiné obci zaplacena. Dávka ze psů, kteří držení jsou pouze ku hlídaní domů a dvorů, kteří chovají se k účelům živnostenským neb hospodářským, nebo přísežným personálem mysliveckým pro honbu, nesmi převyšovati ročně 2 zl. a dávka z ostatních psů nesmí převyšovati ročně 8 zl
2 Dávky domovské. Dávky tyto mohou vybíraný bytí v obci za dobrovolné přijetí ve svazek obecní od osob, kterým propůjčil domovský výbor právo domovské (§ 9 zákona ze dne 5. prosince 1896 ř z č. 222)
3 Dávky stavební. Dávky tyto mohou vybírany bytí v obcích a) za komise konané stavebným úřadem dle stavebního řádu, b) za povoleni k rozdělení pozemků na stavební místa c) za výkon dozoru stavebního úřadu nad stavbou, d) za povolení, aby při stavbách užito mohlo býti veřejného statku. Dávky pod ) uvedené povinen jest platiti ten, jenž komisi tu vyvolal neb zavinil, dávky pod b) uvedené ten, komu povolení bylo uděleno, dávky uvedené pod c) a d) stavebník
4 Dávky zdravotnické. Dávky tyto mohou v obci vybírány býti za úřední řízení v záležitostech služeb zdravotnických (na základě zákona ze dne 22. ledna 1871, zems. z č. 14 a dle předpisů tohoto zákona)
5 Dávky z lihových tekutin mohou zavedeny býti z lihových tekutin daní z potravin podrobených, které se v obvodu obce spotřebují
6. Dávky z nájemného mohou zavedeny bytí z přiznaného a uřadně upraveného nájemného budov činžovní dani podrobených, po případě z nájemného z moci úřadu zjištěného a zdanění podrobeného Dávky tyto mohou vybírany býti buď od nájemníků neb od vlastníků budov činžovní dani podrobených, kteří v tomto případě dávky tyto od nájemníků vyberou a odvedou obci, ručíce této za řádné jich zaplacení
7 Dávky stočné. Dávky tyto mohou vybírany býti od majitelů budov neb nemovitostí za vpouštění stok domovních do stok obecních
8 Dávky vodní (vodní činže) Dávky tyto mohou vybírány býti za vodu vzatou z obecního vodovodu od majitelů domů, staveni neb nemovitosti, v nichž neb na nichž užívá se vody z tohoto vodovodu vzaté k jakémukoli účelu. Jsou-li dům, stavení neb nemovitost jenom pronajaty, odvádí obci dávku tuto vlastník, ruče za řádné její zaplacení, on může však dávku tu uvaliti na nájemníky dle poměru nájemného, které tito platí
9 Dávky hřbitovné. Dávky tyto vybírány mohu býti za místa pro hroby a hrobky, za pohřbíváni mrtvol v hrobech a hrobkách koupených, za výkop a úpravu hrobu na obecních hřbitovech, a za jiné výkony zřízenců obecních při pohřbech na těchto hřbitovech
10 Dávky z obecního úřadováni
Dávky tyto vybírány mohou býti za oprávnění, která obec v oboru své působnosti někomu propůjčuje, nebo za používaní veřejných obecních zařízení, aneb za úřední výkony provedené obecními zřízenci v zájmu stran
II Vybírati dávky ze psů, pak dávky domovské, pokud tyto poslednější nepřevyšují 100 zl. za osobu, závisí od povoleni výboru zemského. Vybírati dávky domovské 100 zl. převyšující a ostatní pod 3 až 10 předešlého odstavce uvedené dávky povoluje obcím výbor zemský, dohodnuv se o tom s místodržitelstvím
Po každé budiž zemským výborem před konečným rozhodnutím slyšen příslušný okresní výbor.
Kdyby mezi výborem zemským a místodržitelstvím nebyla docílena shoda o povolení některé dávky, neb o času pro který má býti povolena, předloží se věc sněmu k usneseni Usneseni sněmu, kterým se dávka povoluje, potřebuje císařského schválení
III O způsobu, jak vybírány mají býti jednotlivé dávky, buďtež v obci ustanovena bližší pravidla. V těchto pravidlech náleží jmenovitě stanoviti
a) v jaké výši dávka se vybírá, pokud se týče, dle jakého měřítka dávka se vyměřuje,
b) kdo je povinen dávku platiti, a kdo je od dávky osvobozen,
c) kterými obecními zřízenci starosta dávku vybírá, pokud se týče, kterému obecnímu zřízenci sluší dávku odváděti,
d) jaká opatření stala se za účelem dozoru, aby dávka byla řádně placena, po případě, jaké povinnosti mají občane k dávce povinní, aby dozor obecní mohl býti vykonáván,
e) k jakému účelu upotřebeno má býti výnosu dávky,
f) jakými pořádkovými pokutami a jinými tresty stihají se tí, kdo podniknou něco, aby se placeni dávky vyhnuli, pokud se týče, kdo nešetří pravidel o vybírání dávky vydaných
Pravidla o způsobu výběru dávky v obci buďte schválena těmi úřady, které povolují výběr dávky. Před rozhodnutím budiž zemským výborem slyšen výbor okresní
Schválená pravidla musí býti v obci po 14 dní veřejně vyhlášena. Každý občan má právo nahlédnouti v pravidla ta v úředních místnostech obecních
IV Okresním výborům a výboru zemskému naleží přihlížeti k tomu, aby výnosu dávek obcím povolených upotřebeno bylo v obcích k těm účelům, ku kterým byly určeny
V Dátky v tomto zákoně ustanovené vybírá obecní starosta svými zřízenci. Odvoláni z platebního rozkazu obecního starosty podáno buď starostovi ve 14denní nepřestupné lhůtě jdoucí od toho dne, kdy platební rozkaz byl doručen. O odvolaní tom rozhoduje obecní výbor. Pro další odvolaní platí ustanovení § 99 obecního zřízení a § 77 zákona ze dne 25. července 1864 sb. zak. a nař. č. 27, pokud se týče zákona ze dne 25. října 1868 z z č. 36 Odvolaní z platebného rozkazu nemá žádného účinku odkládacího.
Zdrahá-li se kdo zapraviti povinnou dávku, vymáha ji obecní starosta prostředkem exekuce věcí movitých týmž způsobem, jako vymáhají se nezaplacené daně
Článek II.
Obce, kterým povoleno bylo vybírati dávky na základě ustanovení v článku I tohoto zákona uvedených, neb na základě ustanovení zvláštních, mají právo vybírati dávky ty dle těchto ustanovení po dobu, na kterou povolení k výběru dávek bylo jim uděleno
Článek III.
Mému ministru vnitra se ukláda, aby zákon tento uvedl ve skutek
Přistupuje k tomu ještě slavnému sněmu navržena následující resoluce
Zemskému výboru se ukláda, by se dojednal s c. k. vládou o to, že c. k. úřadové jsou povinní se zemským výborem na vzájem si podávati zprávy a předkládati dobra zdaní, kdykoli toho jednak zeměpanští úřadové, jednak samosprávní úřadové při výkonu své správy zapotřebí mají a toho se dožadují
Landtagsaktuar Dr. Vančura (liest)
Gesetz vom womit der § 89 der Gemeindeordnung für das Königreich Böhmen vom 16. April 1864, G. u V. Bl. Nro 7, sowie die zu dieser Be-