Ohledně nynějších středních škol, pokud se tyče, hospodářských škol a sice v Chrudimi, v Kadani a Hracholuskách, a ohledně rolnických škol v české Lípě, pak Písku a Klatovech vzešla zase pravidla v r. 1880 K tomu se druzi pravidlo, která byla usnesena r. 1884 ohledně rolnických škol v Ml. Boleslavi a Kutné Hoře. Od té doby teprve v r. 1890 byla usnesena pravidla nová, která prímají veškeré učitelstvo v obor své působnosti.
Při tom sluší ovšem říci, že ohledně zimních škol hospodářských teprve r. 1894 došlo k upraveni hmotných poměrů učitelstva tohoto a sice tím způsobem, že byla místa tzv druhých učitelů dosud zvaných "asistenti" systemisována, ovšem že se to stalo tím způsobem, že pravidla měla nabýti platnosti ode dne systemisace.
Že tento názor jest pravý a že jej nelze jinak interpretovati, toho jest důkazem, že zemský výb sam při jedné příležitosti toto stanovisko zaujal, a sice, že vpočítati sluší ve výslužné teprv léta ztrávena od doby éto systemisace, nikoliv též ona, která učitelé prožili v tak zvané službě asistenční, k níž byli přijímaní pouze kuratoriem Ano, mohu se také odvolávati v té věci na usnesení si sněmu, kterýž v měsíci únoru r. 1898, kde se jednalo o petici za vypočteni těch let ztrávenych před předsevzatou systemisací, o věci té záporně rozhodl
Ostatně toto dokládání se patentů učitelů - dřívějších asistentů - na řadu dlouhých prý let služebních také nemůže se brati tak doslovně a tak vážně a do volím si je naznačiti jako pouhou okrasu řečnickou, abych tak řekl, jako euemism, poněvadž jest přece povědomo, že školy zimní, které teprve své prvotiny slavily v roce 1884-85, nemají tak dlouhého trvání, a že pravě těmto bývalým asistentům rychlým vznikem mnohých nových škol zimních bylo umožněno, aby dosavadní své místo asistentské ještě ve věku mladistvém zaměnili za mnohem výnosnější místo správce takové školy, že tedy nemohou naříkati, že by se jim v té příčině bylo zle vedlo Ostatně budiž mi dovoleno, bych jen tak letmo se zmínil, poněvadž se to nestalo ve zprávě komise rozpočtové, - o těch mnohých cenných výhodách, které vyplynou učitelstvu dotčenému z ustanovení ohledně dáváni do výslužby a zaopatření pozůstalých.
Abych necitoval mylně, osmělím si s přivolením Jeho Jasnosti nahlédnouti do svých zápisek
V čl. 51 osnovy nabude již učitel po 5 letech nároku na výslužné, kdežto dříve musilo uplynouti 10 let jeho služby
V § 52 se upouští od požadavku t zv. reciprocity Tento požadavek byl bez toho takřka bezpředmětným, a sice v uvažení toho, že případy, kde přestupovalo učitelstvo ze škol jiných zemí na ústavy naše a naopak, neudaly se, pokud se týče nižšího druhu Škol, totiž zimních a rolnických škol, a že tak snadno ani v budoucnosti, se neudá poněvadž nyní mamě nadvýrobu učitelstva hospodářského a nelze se obávati, že by učitelé musili býti povoláváni ze zemi jiných Jenom jeden případ je znám, kde na školu ovocnickorolnickou byl povolán ze sesterské Moravy učitel jakožto ředitel a bylo to na škole Litoměřické ohledně ředitele Koláře
V § 58 nabývá vdova po 5 leté službě manželově odbytného ve výši celoročního služného nebo celoroční pense manžela vyměřené a příspěvek neb pense vdovská sc nyní vymezuje ve smyslu § 59 beze všeho omezení, kdežto v dřívějších pravidlech byla nanejvýš suma 880 zl. vytčena V § 61 se ustanovuji tak zv příspěvky vychovací pro pozůstalé děti učitele hospodářského
Dříve platilo se jen do dosaženého věku, u jinochů 20 roků, u dívek 18 roků, kdežto nyní mají se platiti do dosaženého 24 roku a to ještě s tím ulehčením, že nepřihlíží se k té okolnosti, zda-li tu jest jiněni pozůstalostní čili nic, kdežto dříve to bylo podmíněno toutou okolností Dle § 62 vyměřuje se každému pozůstalému dítěti příspěvek 1/5 pense ovdovělé matky oproti dřívější nejvyšší sumě 80 zl. Dle § 84 poskytuje se úmrtné ve výši 1/4 služného anebo pense zvěčnělého učitele
To jest ustanovení, které znamená dosti značnou výhodu Dle § 68 vyhrazuje se také učitelům právo odvolati se po případě z rozhodnutí zemského výboru na slavný sněm sam, když by se cítilo učitelstvo tím ustanovením zkráceno
Článek 70 jest jediný, který zase značí jaksi obtížení učitelstva, totiž toho směru. Že i oněm učitelům, kteří před rokem 1890 nabyli již svým jmenováním nároků na výslužbu beze ívšech závazků že i těm učitelům se nyn přisuzuje příspěvek a sice 1 a půl pot služného do pense vpočítatelného a bez rozdílu, jestli bylo dříve sproštěno čili nic příplatku toho
Děje se to proto, poněvadž na druhé straně učitelstvo nabývá značných výhod. Se zřetelem, pánové, k těmto tak vzácným výhodám nemohu se také srovnati s názorem projeveným ve zprávě rozpočtové komise, a sice toho směru, že nyní mohou přestati, jak tam stojí výslovně, stesky, a že se nemusí nebo nemohou nyní rozmnožovati petice druhu pravě zmíněného
Pánové, já myslím, tímto tvrzením, více fakultativním, pramálo jest vlastně řečeno, kde bych si byl vlastně přál, kdyby se aspoň řeklo, že musí přestati anebo přestanou - aby to bylo apodiktické - a věru, že, když slavný sněm se usnese na těchto pravidlech ve prospěch učitelstva, o něž tu právě jde, že nezbude než aby skutečně zemský výbor i té otázky se chopil, aby se nadále podobné petice a sice způsobem takovým, jakým se dosud dálo, nepodávaly, takže podobají se více stížnostem na úřad nadřízený než prosté odůvodněné zadosti
Dále ještě povinno také připomenouti, že dosavadní pravidla obsahovala ustanoveni v rozličných směrech, jednak ohledně jmenovaní učitelstva, jednak vyměřovaní služného, řízeni disciplinárního a konečně dávání do výslužby
Avšak, Dánové, aby tu bylo vůbec zmínky také o nějakých povinnostech, úkolech, ježto povoláno jest učitelstvo plniti, tomu není tak - neshledáte tam ani slůvka o tom
Jestliže se poskytuje takových výhod, leží na bíle dni, že jest také třeba, aby tyto povinnosti byly náležitě vymezeny a já jsem přesvědčen, že zemský výbor, který s takovou neúnavnou péčí dbá o rozvoj našeho školství odborného, neopomene tuto otázku platně a konečně rozřešiti Vím, že chystá předlohu a osnovu v příčině jednacího řadu pro kuratoria, a tu bude také velmi na snadě, aby všechny pokyny, které čelí k tomu, naznačiti a vymeziti působnost, učitelskou, staly se pravidlem, byly uplatněny a aby byly učitelstvu za měřítko nepřekročitelné daný, zejména také, co do náležitého zaměstnaní po dobu 7 měsíčních prázdnin
Já budu hlasovati pro návrhy komise rozpočtové v tom vědomí, že tou okolnosti, pakliže zlepšuje se hmotné býti učiteltva, a pakliže se sprošťuje starosti o svůj chléb, nabývá dosti sily mravní, aby plně se oddalo plnění svých povinnosti, těch povinností, vzdělávati náš dorost rolnický, na jehož povzneseni nejen mně, ale - mohu to směle říci ku sve radosti - celé straně, ku které mám čest přináležeti, tak mnoho záleží a na které klademe tak velkou váhu (Výborně ! Potlesk)
Nejvyšší maršálek zemský: Slovo má pan posl. Teklý
Poslanec Teklý: Slavný sněme! Jako člen sboru učitelského na zemědělských školách pokládám za svou povinnost, abych jménem veškerých učitelů na zemědělských školách zaměstnaných vzdal upřímný dík především si zemskému výboru jakož i sl. sněmu za péči, kterou v tak hojné míře zemědělskému školství osvědčuje.
Velevážení pánové! Měli jsme příležitost v tomto zasedaní přesvědčiti se o velké blahovůli, jakou zemský výbor chová vůči zemědělskému školství
Chci jen tak letmo naznačiti, co slavný sněm pro zemědělské školství učinil
Není tomu dávno, co slavný sněm se usnesl, aby střední hospodářské školy převzaty byly do správy zemské, aby zřízeny byly lékařské školy, a dnes, vele ctění panové, nalézá se na denním pořádku návrh na upravení platů professorů na vyšších hospodářských ústavech
Vedle toho bylo usneseno, aby zřízena byla mlékařska škola, a na stavby školních budov středních hospodářských škol v Roudnici, Kadani a Chrudimi, pak rolnických škol v Kostelci, Klatovech, Čes Budějovicích a ve Vysokém Mytě věnovány značné sumy
Vůbec všecko to svědčí o tom, s jakou opravdovostí, odbornou. znalostí, jakož i s jakou láskou zemský výbor se ujímá zemědělského školství
O pravdivosti mých slov nejlépe svědči náklady, jaké se na zeměd školství vydávají, porovname-li náklady, které dnes na zemědělské školství se dávají, s náklady, které před 20 lety se vydávaly, shledáme, jak velký pokrok učinilo zeměd školství
Jest mně znám vznik škol zemědělských, vím, s jakými nedostatky musily bojovati a proto pokládám se za kompetentního znalce k proneseni soudu, zdali a jaký pokrok zemědělské školství učinilo
Kdo vývin našeho zeměděl školství nestranným okem sleduje, ten doznati musí, že zastupitelstvo zemské neleká se žádných obětí, když jde o rozkvět škol, pro vzdělaní dorostu rolnického věnovaných
Nemohu proto pochopiti, najdou-li se jednotlivci, kteří s činností zemského výboru a si sněmu se neshodují, a kteří usiluji aby najednou cela reforma byla provedena, v reformě zeměděl školství musí se soustavné pokračovati, tak, aby nebyl najednou ohromný náklad na zem uvalen, a tohoto postupu dlužno šetřiti zejména při nynější finanční ti sni země (Tak jest!)
Chovám pevné přesvědčeni, že zemský výbor nezůstane státi a že pokračovati bude s dalšími reformami zeměděl vyučovaní a že v brzku přikročí k úpravě platů na nižších školách zemědělských Dovolte, pánové, abych se obrátil proti jedné řeči, kterou pronesl p. posl. Fišera
Nemohu totiž srovnávati se s tím, když pan kol. Fišera káral učitelstvo z toho, že přes hlavu zemského výboru obrátilo se na sněm peticí Právo petiční přísluší každému svépravnému občanu a tedy toto právo nesmí se a nemůže se upírati také zemědělskému učitelstvu, a mám za to, že nebude se učitelům ustanoveným na zeměd školách upírati právo, které základní zákon statní zaručuje každému občanu
Jako učitel znám také své kolegy a jsem přesvědčen, že veškeří členové sborů učitelských a profesorských jsou si vědomi, co země pro ně učinila, a že svůj vděk osvědčí přičinlivosti ve svém těžkém
povolání a že vždy plně dostoji všem povinnostem na ně vloženým Jak již pan referent ve své úvodní řeči pronesl, ma zemědělské učitelstvo velké povinnosti a já dokládám, že má také důležitý úkol v našem národě, neboť hosp učitelům svěřujeme - k vychování - budoucnost našeho národa. Neboť jim svěřujeme výchovu té nejdůležitější časti každého národa, stavu rolnického
Aby učitel svým těžkým povinnostem mohl dostáti a nemusel vésti boj za svou existenci, jest třeba zajistiti jako hmotnou existenci
Hmotné poměry učitelstva na středních a vyšších hosp školách se již zlepšily a lze se nadíti, že vyhověno bude opravněným přáním učitelů na nižších školách hosp Že tak se stane, o tom sved čí předloha, o níž jednáme kterou finančně zlepší se dosavadní předpisy v přičíně dávaní učitelů do výslužby na nižších hospodářských školách
Že zemský výbor nejlepší vůli má hmotné poměry hosp učitelstva upraviti, o tom svědčí předloha, o které jedna sl. sněm
Přijmutím této předlohy stane se velký krok ku zlepšeni hmotných poměrů učitelstva nižších hosp škol, zejména přijde na prospěch vdov a sirotků Okolnost tato mě povzbudila abych jménem těch, kteří tohoto dobrodiní budou účastni, vzdal slavnému sněmu diky Prosím, aby si sněm jednomyslně tuto předlohu přijal (Výborně!)
Nejvyšší maršálek zemský K slovu přijde nyní pan přísedící zemského výboru poslanec Adámek
Přísedící zemského výboru posl. Adamek Slavný sněme! Referentu zemského výboru o hospodářských školách jest zajisté za nynějších poměrů všeobecného odsuzování s nemalým zadostiučiněním uznání, jakého se naší činnosti jak veleváženým panem referentem, tak od velectěných panů řečníků, kteří po něm mluvili, dostalo
Jest to tím významnějším, poněvadž hlavně v poslední době i ve veřejnosti i na tomto slavném sněmu více méně pokryté výtky a žaloby na zemský výbor vznášeny, hlavně z té příčiny, jakoby stejnoměrně nepečoval o rozvoj všech hospodářských škol, jako by pečoval toliko o některé hospodářské školy a jako by otčímsky se choval hlavně k zimním hospodářským školám
Budu míti příležitost o věcech těchto ještě mluviti, až se bude jednati na tomto slavném sněmu o návrhu mého přítele p. Dra Dvořáka resp o zprávě zemědělské komise o tomto návrhu, a proto dnes se věcí těchto pouze letmo dotknu
Pak bude mi dána příležitost zevrubně dokázati, že zemský výbor, jak bylo dnes od velectěných pánů řečníků přede mnou uznáno, konal svoji povinnost oproti všem hospodářským školám.
Jest velice žádoucno, aby také jim činitelé, kteří spolupůsobí při těchto školách, konali plně své povinnosti, netoliko zákonem a pravidly o hospodářských školách jim uložené, aby také plnili své závazky, které při zakládaní jejich škol byli přijali (Souhlas )
Nastanou-li takové poměry, pak pominou také neoprávněné stesky, jež musí roztrpčiti a které zdržují přirozený, zdárný vývoj těchto poměrů
Nepodstatnost námitek, že zemský výbor by jednostranně postupoval při opatřovaní škol a hlavně že by zanedbával školy zimní, jest nejlépe dokázaná předlohou o niž dnes rokujeme Páni řečníci přede mnou zevrubně vyložili význam této předlohy pro učitelstvo zemí podporovaných škol a zbavili mne povinnosti, abych teprve dokazoval, že zemský výbor, když se hledí ku finančním poměrům země, při těchto návrzích sel k nejzazší mezi možnosti při upravování výslužby učitelstva zemí podporovaných škol Mám za to, že každý nestranný posuzovatel musí přiznati stejně, jako to učinili páni řečnici přede mnou, že návrhy zemského výboru jsou takové, že se musí uznati, že netoliko po stránce hospodářské, ale i po stránce humánní vyhovují všem oprávněným nárokům, že země přijetím těchto návrhů plně vykoná svou povinnost a že nejsou oprávněny stížnosti jakoby nepečoval náležitě o tato odvětví hospodářských škol.
Ožívají se stesky, že nepřistupujeme také k upravení platů učitelstva těchto škol.
Budiž mi dovoleno, abych bez obalu jak mám ve zvyku, přímo o této věci řekl, co myslím
Souhlasím úplně s p. zpravodajem že především musí provedena býti reforma pravidel hospodářského vyučovaní, aby byla přesně vymezena práva a povinnosti učitelstva
Dokud tato úprava nebude provedena, nebude lze přistoupiti k upraveni platů učitelstva
Ve přičíně toho zavedl zemský výbor šetřeni, které bylo arciť rozvětvené, poněvadž musilo býti vedeno se slavnou zemědělskou radou, s vládou a kuratoriemi škol hospodářských Ujišťuji, že k řešeni těch poměrů přistoupíme, hlavně, pokud se týká učitelstva zimních hospodářských škol, a úprava tato souvisí úzce s upravením jich zaměstnání v letních měsících
Nesmí se zapomenouti, že učitelstvo těchto škol jest zaměstnáno vyučováním za rok jen 5 měsíců, a že mamě právo, aby i tyto školní síly byly zaměstnávaný po celý rok
Úplně souhlasím s panem zpravodajem, že konečně musí býti zjednaná rovnováha v povinnostech a právech tohoto učitelstva
Pan zpravodaj i poslanec p. Fišera vyložili zevrubně dle jednotlivých §§ naši osnovu, význam této reformy, za čež jim vřele děkuji, poněvadž tím ukázali že nejen blahovolně posuzují naši předlohu, ale že také důkladně jednotlivosti její prostudovali a že tedy soud jejich není planým, nýbrž znaleckým a objektivním
Zemskému výboru zajisté s velkým potěšením bude, když tento soud těchto znalců pronikne též do sporů učitelských
Pan zpravodaj dotkl se také velkého nákladu na tyto školy hospodářské Úplně s ním souhlasím a měl jsem příležitost v příčině té již v komisi rozpočtové zaujmouti přesné stanovisko a ujistiti, že zemský výbor uváží pilně a bedlivě všecky podněty v této přičme učiněné
Trvám na té základní zásadě, Že více prospívá méně dokonale zařízených a uplně vypravených škol, nežli velký počet živořících škol, které nemohou vyhověti svému ustanovení (Výborně!)
Pokrok odborného vyučování a vzdělávání nejeví se pouze v tom, že škol přibývá, ale v tom, jestliže školy stávající skutečně stojí na výši doby a vyhovuji svému poslání (Výborně ' Výborně')
Na takovou výši se odborné školy vůbec nevyšinou, nekoná-li jich učitelstvo plně své povinnosti (Výborně´)
Pan zpravodaj dotkl se také nad jiné důležitější otázky, kvalifikace učitelstva Bohužel musím i v tom souhlasiti také s výklady p. poslance Fišery
Velectění pánové, v tom jest největší překážka normální reformy hospodářských škol, po které toužíme, že v době přechodní, kdy byl nedostatek o náležitě kvalifikované sily, byly jmenovaný při hospodářských školách učitelé nemající náležitého praktického vzdělání, a kteří byli i theoreticky chatrně vzdělaní.
Nápravy těchto nedostatků vyhledáváno zejména ve zřízení vyšších pokračovacích běhů učebních pro učitele škol hospodářských Zemský výbor vyjednává s vládou, aby při zkouškách učitelů škol hospodářských bylo požadováno vyšší vzdělaní theoretické a zvláště delší nežli dosud skutečná prakse, jakož i aby vůbec při těchto zkouškách bylo postupováno rigorosněji, než se to dělo dosud
Pánové, když munificencí tohoto sl. sněmu budou tyto poměry náležitě upraveny, pak zajisté musíme pečovati, aby při těchto školách byli také zřizovaní učitelé, kteří by netoliko byli si vědomí svých povinností, ale kteří by chtěli a mohli v každém ohledu naplniti své důležité poslaní
V té příčině ujisťuji p. zpravodaje, že tuto bolest organisace našeho hospodářského školství plně pociťujeme a že zem výbor v té věci, co bude lze, učiní, očekávaje, že bude v této příčině také podporován
Mezi p. posl. Fišerou a p. posl. Teklým vznikl spor o právo petiční učitelstva Zajisté, pánové, nikomu nemůžeme a nechceme upírati tohoto práva a nikdo také netvrdil, že by učitelstvo hospodářských škol nemělo právo petiční.
Ale, velectění pánové, v petici a žalobě jest rozdíl. Podávati žalobu na zemský výbor ve formě petice na slavný sněm, jako odvolací instanci pak jest nemístné zneužití petičního práva.
Jak daleko tyto věci dospěly, dokazuje na př. toto faktum. Nedávno jsem byl jedním panem učitelem hospodářské školy osobně interpelován, proč dosud není vyřízena jeho žádost za quinquenálku ? Když jsem s ním sdělil, že není jednaní o tom s kuratoriem ukončeno, pohrozil mně, že se bude domáhati svého práva, že se odvolá k zemědělské komisi sněmovní. (Veselost)
Zajímavé to ponětí o právu petičním. Na sjezdu učitelů hospodářských škol docela otevřeně se mluvilo o tom, že se učitelstvo musí sorganisovati ku vymáhání svých nároků atd. Komu platí tyto hrozby ?
Pravil jsem již v tomto slavném sněmu, že se zemský výbor terrorismu neleká. Opakuji, že dovedeme čeliti každému nevěcnými důvody vykonávanému nátlaku. (Výborně') Tohoto nátlaku není zapotřebí používati vůči zemskému výboru, poněvadž zemský výbor prav učitelských netoliko šetří, ale i vždy se o to přičiní, aby jim učiněno bylo zadost. Opětně prohlašuji, my se takovými prostředky nedáme odchýliti od klidného postupu a planými experimenty se neukvapíme.
Po důkladném šetření budeme i na dále konati, co za dobré a prospěšné uznáme hospodářskému školství, v přesvědčeni, že tím opatřujeme nejdůležitější zájmy rolnictva.
Předloha naše, která došla pány řečníky tak laskavého uznání, jest prvním krokem k této reformě Zemsky výbor učinil všecky přípravy, by pravidla těch škol byla zrevidovaná a doufám, že při dosavadním postupu práce za spolupůsobení súčastněných faktorů, zejména zemědělské rady a vlády se podaří v dozírné době reformu tuto ku konci přivésti Jest toho potřebí na základě nastřádaných zkušenosti vydání pravidel, jak toho vyžaduje potřeba nynější doby, potřeby našeho rolnictva. Očekáváme, že se nám při provádění těchto oprav dostane zvláště učitelstvem nejhorlivější podpory (Výborně ' Výborně´ Potlesk')
Nejvyšší maršálek zemský. Žádá někdo za slovo ?
Verlangt jemand das Wort?
Prohlašuji rokování za skončené.
Ich erkläre die Debatte für geschlossen
Davám závěrečné slovo panu zpravodaji.
Zpravodaj dr. Mettal z Frivaldu Slavný sněme'.
Po vývodech pana řečníka přede mnou, který tak výmluvně pro věc samu mluvil, nezbývá mně než jen několika málo slovy zmíniti se o některých poznámkach. Neupíram, jak jsem již řekl, že výhody pro učitelstvo těchto škol poskytuje návrh sosnovaný dle zprávy zemského výboru
Avšak myslím, že to slovo ustálenoť, jak je pojmul pan kolega Fišera, vztahuje se pouze na ony poměry, jakých se dotknul pan poslanec Adámek, a sice, že mysli všichni tito pani učitelé, že snad ustavičným žádáním a žebroněním mohou vždy poměry své touto služební smlouvou napřed vytknuté pozměniti
Žádaly se, jak vím, i nemožnosti, kdežto jen tímto určením bude všem takovým žádostem konec. Každý odkázán bude v meze toho kterého ustanovení a každý již napřed dozírně bude věděti, v jakých poměrech materielních bude se nalézati.
Co se týče příspěvků pensijních, které platiti musí i ti, kteří od nich osvobozeni byli, jest jenom úplně spravedlivé, neb oni nabývají takových výhod tím, jaké srovnají se s tím kterým novým výdajem
Myslím, že, - abych ještě jednou ohledne petic zmínku učinil, - budou zajisté od zemského výboru učiněna opatření, aby petice přesahující politické právo petic a obsahující, abych řekl, jakési žaloby, byly podle toho tedy vřaděny v docela rubriku jinou a nebyly podávány.
To jest věc zemského výboru a nemůže tudíž slavný sněm býti takovými peticemi více obtěžován.
Mame nyní, pánové, inspektorát pro školy hospodářské.
Inspektorát, ten nemá nic jiného na práci, než starati se o školy tyto v jejich věcné a jejich osobní soustavě
Jest tedy povinností tohoto úřadu, aby sledoval celý pohyb a vývin, a aby, maje evidenci o každém případě a maje evidenci o každém poměru osobním i věcném, mohl informovati okamžitě zemský výbor, který podle této informace se ve svých rozhodnutích zařídí.
Pan poslanec Adámek zmínil se o mém tvrzení ohledně jakéhosi velikého nákladu a tu myslil jsem, vyslovuje to slovo "přepych", jakýsi náklad ohledně staveb
Co se dotýče vnitřního zařízení škol, tedy učebního materiálu, pomůcek, sbírek, to musí býti důkladné.
Co se dotýče zevnějšku stavebního Škol, jaksi nádhery, to jest věcí krasochuti, esthetiky, a v tom ovšem neví se vždycky tužba těch kterých povolaných nebo nepovolaných stavitelův uskromniti.
A v tom myslil jsem, že bude moci konána býti náprava, tím více, an jest to nyní úplně v rukou zemského výboru, že resoluce, které svým časem budou navrženy při rozpočtu, přijaty budou, aby zemský výbor všecko rozhodnouti mohl tak, jak zemským financím a poměrům to úplně odpovídá.
Ostatně nemám ničeho více podotknouti a prosím, aby slavný sněm ráčil předlohu, jak tištěna jest, přijati.
Podotýkám při tom toliko, že v § 68 v německém textu vynechaná jsou slova "an den Landtag" § ten totiž zní
"Die Berufung gegen die Entscheidung des Landesausschusses ist in folgenden Fallen zu lässig "
A tu právě schází slova "an den Landtag", kdežto v § 68 českého znění slova ta jsou uvedena "Z nálezu zemského výboru připuštěno jest odvolání ke sněmu v případech těchto"
Nejvyšší maršálek zemský. Přejdeme k hlasovaní
Wir gehen zur Abstimmung über.
Předmětem hlasování jsou tištěné návrhy komise Dám hlasovati o těchto návrzích s opravou, na kterou pan zpravodaj právě byl poukázal.
Gegenstand der Abstimmung sind die gedruckten Commissionsantrage.
Ich werde dieselben zur Abstimmung bringen unter Berücksichtigung des Druckfehlers, auf welchen der Herr Berichterstatter bezüglich des deutschen Textes im § 68 hingewiesen hat.
wornach nach den Worten "gegen die Entscheidung des Laudesausschusses" einzuschalten ist "an den Landtag"
Žádám pany, kteří přijímají návrhy komise, by vyzdvihli ruku.
Ich ersuche die Herren, welche die Commissionsantrage annehmen, die Hand zu erheben.
Jsou přijaty
Sie sind angenommen
Příštím předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise rozpočtové o zprávě výboru zemského v příčině úpravy služného a pensijních předpisů pro profesory obou zemských vyšších hospodářských ústavů v Táboře a Děčíně-Libverdě
Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Budget-Commission über den Landesausschußbericht, betreffend die Regelung des Gehaltes und der Pensionsvorschriften für die Professoren der beiden höheren landwirthschaftlichen Lehranstalten in Tábor und Tetschen-Liebwerd.
Zpravodajem jest p. posl. Dr. rytíř Mettal. Dávám jemu slovo.
Zpravodaj posl. Dr. Mettal z Frivaldu. Slavný sněme ' Taktéž jako při záležitosti pravě slavným sněmem přijaté, jedna se i při této záležitosti o zprávu zemského výboru, která podaná byla a přikázaná byvši pak v I čtení komisi rozpočtové, dožila se úplného souhlasu komise této a sice s tím hlavním odůvodněním, že přijetím návrhů zde činěných splňuje slavný sněm toliko slib, jaký profesorům vyšších ústavů v Táboře a Děčíně byl usnesením svým z r. 1896 učinil.
Usnesením tímto slíbil totiž sněm, že upraveni platu učitelů středních hospodářských škol předsevezme v té době, až úprava platů učitelů na středních školách státních bude provedena. Byla to tudíž jakási časová podmínka, od jejíhožto dožití závislé bylo učiněno splněni slibu tohoto.
Upravením úřednických a tudíž i profesorských platů ve státních službách nastal okamžik ten a zemský výbor uznal důsledně za svou povinnost, aby k úpravě platů profesorských na obou těch to vyšších ústavech přikročil
Velectění pánové, znáte obsah předloh těchto z obou tištěných zprav, předčítání a rozmlouvaní o jednotlivých položkách jejich bylo hytautologií a zdržováním slavného sněmu.
S ohledem na to, že slavný sněm slíbil usnesením svým upraveni platů těchto učitelů po způsobu takovém, jakým upraveny budou platy státních úředníků, za druhé, že slavný sněm vzal ohled na některá již vydobyta práva, resp. přiznané výhody, kterých učitele a profesoři na vyšších hospodářských školách požívali, dále pak, že slavný zemský výbor při posouzení všeho toho držel se zásady, že školy tyto musí se udržeti na výši vědy a že požadavky, které se kladou na profesory těchto ústavů, jsou čistě akademické, musil také zemský výbor přistoupiti k tomu názoru, že se musí upraviti plat tak, aby se dostaly sily kvalifikované, síly takové, kterýmž jaksi výčitka nedostatku vědeckého a didaktického učiněna býti nemůže. Některé výhody oproti ostatním zemským úředníkům jsou zde ještě patrný, hlavně výhody tykající se kratší služby. Zde jedná se o služební léta 30 roků, kdežto všade jinde nalézáme 35 roků, v jiných službách i 40 roků
Kratší tato doba byla jaksi odůvodněna při vyšších ústavech a vyšší kvalifikaci tím, že vždy neobsazují se stolice profesorské snad silami počínajícími od původní asistentské kariéry, nýbrž že se povolávají sily starší, a že tudíž dlouhé vydržení celých služebních let není vždy fysicky jisté, a tudíž tato kratší doba jaksi umožňuje i jinde již ve službách byvším osobnostem vědecky vzdělaným a na stupni žádané kvalifikace stojícím přestoupiti i na tyto ústavy, i když by nebyly jisty, že dřívější léta strávena na ústavech jiných jim počítána budou.
Víme, že stát jaksi obmezuje čas učební pro vysoké školy obávají se, aby buď stářím, jakousi ochablostí nebo možnými překážkami a nehodami nebyl účel vyučovaní vyššího ohrožován.
Další výhoda pak nalézá se ještě