Středa 10. května 1899

Aktiengesellschaft im Betrage von mindestens 710 200 fl im vollen Nennwerthe übernehmen

Der Landesausschuss wird zugleich beauftragt, mit der k. k. Regierung wegen ausgiebiger Subventronierung der besagten Bahn aus Staatsmitteln unmittelbar in Verhand hingen zu treten und mit allem Nachdrucke die baldige und gunstige Erledigung dieser dringenden Angelegenheit zu betreiben

Nejvyšší maršálek zemský Žádá někdo za slovo?

Verlangt jemand das Wort?

Tento odstavec jest přijat

Dieser Absatz ist angenommen

Zpravodaj posl. Kaftan čte)

X

I    Zemský výbor se zmocňuje, aby bude-li výsledek jednaní s c. k. vládou a intoressenty tomu příznivý, zabezpečil železničnímu podniku Kutná Hora-Zruč v první řadě zemskou podporu na zakoupení kmenových akcii společně s ínteressenty do výše 30 proc, jestli c. k. vláda zajistí zúrokovani a umořeni prioritních obligací nejméně do výše 70 proc zařizovacího kapitálu té dráhy, při čemž se předpokládá, že příspěvky interessentů dosáhnou nejméně obnos 306 200 zl. r. m, případně v druhé řadě zmocňuje se zemský výbor, aby po eventuelním novém šetrení podniku místní dráhy Kutná Hora Zruč zajistil zemskou záruku za zúrokovani a umořoení železničních dlužních úpisu (zápůjčky) do výšky 70 proc celého zařizovacího kapitálu v mezích a s podmínkami zemského zákona ze dne 17. prosince 1892 čís. 8 z. z. z. r. 1893, v kterémžto případě budiž vyzvána vláda, aby doplnila příspěvky interessentů do 30 proc. celkového stavebního a zařizovacího nákladu zs předpokládaní svrchu uvedeného

II   Zemskému výboru se ukládá, aby s c. k. vládou a interessenty dále jednal a c. k. vládu k tomu přiměl, aby od návrhu, aby převzata byla místní dráha firmy M. B. Teller (Kutna Hora město-Kutna Hora-Sedlec) do tratě Kutná Hora Zruč bud upustila, případně jednaní s firmou M. B. Teller v Kutné Hoře o převzetí místní dráhy Kutna Hora město-Kutna Hora-Sedlec dále vedla, definitivní dohodnutí učinila, případně práva svého z koncesní listiny užila

III Tímto vyřízena jest také petice městské rady Zbraslavické a oba vůkolnich za stavbu dráhy Kutna Hora-Zruč Mo 2131 pet) -

Landtagsaktuar Dr. Švanda von Semcie (liest)

X

I   Der Landesausschuss wird ermächtigt, dem Eisenbahnunternehmen Kuttenberg Zruč falls das Ergebnis der betreffenden Verhandlungen mit der k. k. Regierung und den Interessenten ein günstiges sein wird, in erster Reihe eine Landesunterstutzung behufs Uebernahme von Stammactien in Gemeinschaft mit den Interessenten bis zu dem Betrage von 30 pZt unter der Bedingung zuzusichern, dass die k. k. Regierung die Verzinjung und Tilgung von Prioritatsobligationen mindestens bis zum Betrage von 70 pZt des Anlagekapitals dieser Bahn zusichert, wobei vorausgesetzt wird, dass die Interessentenbeiträge mindestens die Hohe von 306 200 fl o Werreichen, in zweiten Reihe wird der Landesausschuss allenfalls ermächtigt, nach eventuellen neuen Erhebungen dem Localbahnunternehmen KuttenbergZruč die Landesgarantie für die Verzinsung und Tilgung von Eisenbahnschuldverschreibungen (Darlehen) bis zur Hohe von 70 Prozent des getamrnten Anlagekapitales innerhalb der Grenzen und unter den Bedingungen des Landesgesetzes vom 17. Dezember 1892 Nr. 8 L.-G. Bl. vom J. 1893 zuzusichern, in welchem Falle die k. k. Regierung ausgefordert wird, die Interessentenbeiträge unter der obigen Voraussetzung aus 30 pZt des gesammten Bau und Anlagekapitales zu ergänzen

II     Der Landesausschuss wird ausgefordert, mit der k. k. Regierung und den Interessenten zu verhandeln, und auf die k ! Regierung dahin einzuwirken, dieselbe möge von dem Antrage auf Einbeziehung der Lokalbahn der Firma M. B. Seiler (Kuttenberg Stadt Kuttenberg-Sedlec) in die Linie Kuttenbeig-Zruč Abstand nehmen, die eventuellen Verhandlungen mit der Firma M. B. Teller in Kuttenberg wegen Uibernahme der Lokalbahn Kuttenberg Stadt-KuttenbergSedlec durchführen und ein diesbezügliches definitives Uibereinkommen zustande bringen, und allenfalls von dem ihr auf Grund der Concessionsurkunde zustehenden Rechte Gebrauch machen

III Hiedurch wird auch die Petition des Stadtrathes von Zbraslawitz und der umliegenden Gemeinden um Ausbau der Bahn Ruttenberg-Zruč (Pet. Z. 2131) erledigt

Nejv. maršálek zemský. K tomuto odstavci jsou přihlášeni řečníci

A sice contra p. posl. hrabě Vojtěch Schönborn a pro pp poslanci Dr. Pacak a Macháček

Zu diesem Absatze sind Rednet angemeldet u. zw. kontra der H. Abgeordnete Graf Adalbert Schönborn und pro die Herren Abgeordten Dr. Pacák und Machaček.

Dávám slovo p. posl. Vojtěchu hraběti Schonbornovi.

Přísedící zemsk. výboru hrabě Schonborn: Slavný sněme ! Jak jsem dovolil si již v generální debatě prohlásiti, musím mluviti pro to, aby návrh, jak byl učiněn komisi pro veřejné práce, nebyl přijat Ukazuji k tomu, že tento projekt nemůže býti pokládán tak zralým, jak by bylo třeba, aby mohl podporován býti na základě nového způsobu formulovaných návrhů garančních

Vedle toho jest na uváženou, že stavbou této trati země skutečně dosti značný náklad by na sebe převzala, naklad, který byl zems. výborem ve zprávě vypočten na 45 000 až 48000 zl.

Ovšem jest naděje, že, jak p. Dr. Pacák v generalní zprávě již na to ukázal, kdyby se dráhy daly prodloužiti tu by pak též byla zajištěna garancie, avšak nelze přehlednouti, že krajina, kterouž tato draha má probíhati, vlastně jest celkem chudá na průmysl, a že pokud se týká vývozu dříví, na který bylo poukázáno, tento vývoz hlavně po vodě i na dále bude se bráti

Též nelze očekávati, že pokročilé město Kutná Hora sama valně k dopravnímu ruchu na této draze bude přispívati, poněvadž město lne přirozeně již nyní více ku Praze a dá se předpokládati, že dopravní ruch po draze z Kutné Hory dále na jih nebude tak valný

Já však nejsem nikterak proti tomu, aby dráze vůbec dostalo se podpory a též podpory zemské, myslím jenom, že není na místě, aby dráha ta měla býti zemskou garancii podporována.

Pan dr. Pacák, jenž patrně se bude dle zásad řečníků této dráhy ujímati, již na to ukázal, že jest třeba, abychom naléhali na to, aby stavba drah byla státem větši měrou podporována, a já zvláště v tomto případě se k jeho vývodům přidávám navrhuje, aby slavný sněm vyzval sl. vládu, by zabezpečila tento podnik garancií do 70 procent zařizovacího nákladu, a aby sl. sněm zmocnil v první řadě zemský výbor, aby pak, když toto zajištěni vládou nastane, zabezpečil doplnění kmenových akcií do 30 procent zařizovacího nakladu, slovem první část mého návrhu jest doslovně tatáž, jako návrh, jenž byl učiněn komisí a dovolují si jej přečísti

Slavný sněme račiž se usnésti I Zemský výbor se zmocňuje, aby bude-li výsledek jednáni s c. k. vládou a interessenty tomu příznivý, zabezpečil železničnímu podniku Kutná Hora - Zrač zemskou podporu na zakoupení kmenových akcií společně s interessenty do výše 30 proc., jest-li c. k. vláda zajistí zúrokování a umoření prioritních obligací nejméně do výše 70 proc. zařizovacího kapitálu té drahy, při čemž se předpokláda, že příspěvky interessentů dosáhnou nejméně obnos 306 200 zlatem.

C. k. vláda se důtklivě vyzývá, aby podnik místní drahy Kutná Hora-Zruč zajistila zabezpečením garancie statní do výše nejméně 70 procent nakladu zařizovacího.

Nejv. maršálek zemský Pan posl. hr Vojtěch Schonborn činí návrh, který právě byl přečten a není snad potřebí, abych jej opakoval.

Žádám pany, kteří návrh ten podporují, aby vyzdvihli ruku

Ich ersuche die Herren, welche den Antrag unterstützen, die Hand zu erheben

Návrh není dostatečně podporován

Der Antrag ist nicht genügend unterstützt.

Slovo má pan posl. Dr. Pacák

Posl Dr. Pacak Slavný sněme! Pan zástupce zemského výboru byl dnes poněkud konsekventnější a sice tím, že učinil návrh, aby poskytnuta byla tomuto podniku podpora státní Ve své zprávě, kterou podal, pravil sice, že by prý se odporučovalo lépe, kdyby jí stát podporoval, ale vzdor tomu ten návrh neučinil a dnes učinil tento návrh. Ale celkem mi přece ten návrh a dodatný na vynechaní zem garancie připadá jako když posílá někdo někoho od Pontia k Pilátovi a od Piláta k Pontiovi, když se praví, že by to bylo lepší, když by stát ji podporoval a stát když praví, že by bylo lepši, kdyby ji země podporovala (Veselost) Ja bych měl rád oba dva vázány, já bych měl rád, aby stát byl zemí donucen, aby garancii dal a tuto záruku máme, když tam zůstane ten druhy odstavec, v kterém se praví.

V případě druhém, po eventuelním novém šetření, má dáti garancie země

Zemský výbor má takovou latitudu, že může vysloviti svůj výrok při zemské garancii po eventuelním šetření Tolik jest jisto, že když tento druhý odstavec zůstane, zemský výbor se bude nutiti, aby stát donutil, by státní garancii dal, kdežto když tam nebude ten odstavec - panu přísedícímu zemského výboru bude to jedno, jak to dopadne, poněvadž si bude mysliti, že to ve sněmu dokáže Račte dovoliti, velectění panové! Pan přísedící říká, že dali do zprávy zemského výboru zralé dráhy, totiž takové, které byly zralé k novému způsobu garantovaní Řekněme si, jak věc byla Všechny dráhy byly ku poradě v železniční radě, a já myslím, že železniční rada jest poradním oborem zemského výboru ve věcech železničních, na kterou zemský výbor v jistém ohledu musí bráti ohled, poněvadž by byla jinak zbytečná. V této železniční radě byla drahá Kutna Hora-Zruč, Jindřichův Hradec-Obratan, český Brod-Mochov a Stará Paka-Sudnměř (Přísedící zemského výboru hrabě Vojtech Schonborn Ta ne!), pan hrabě říká, že ne on jest také její odpůrce (Veselost) Myslím, že v železniční radě tyto čtyři projekty byly doporučeny zemskému výboru k uskutečněni a Libochovice Jenšovice nebyly. A přece má tato poslední dráha ve zprávě zemského výboru přednost Ovšem Libochovice-Jenšovice mají přednost, poněvadž mají detarlný plán, ale pochozí komisi mají obě.

Když zemský výbor měl názor, že se má státní garancie dáti, měl to, jak to zde ústně učinil, vzíti do své zprávy Bylo by to spravedlivé a těší mne, že to alespoň nyní bylo nahlédnuto To se neučinilo a já to vytýkám

Velectění pánové, tomu musím odporovati, co řekl pan zástupce zemského výboru, že ta krajina je tak chudá na průmysl, že nebude nic vyvážeti Prosím kdybychom se na to stanovisko postavili, pak vůbec nemohli bychom stavěti žádné dráhy, poněvadž dráhy jsou také k tomu povolány, aby v krajinách zanedbaných vyvolaly jaksi ruch na povzneseni průmyslu atd.

Že by Kutná Hora lnula k Praze, a kvůli tomu nepotřebovala dráhy, to je trochu veliká vzdálenost a důvod naprosto deplacovaný. Já udal důvody pro výnost dráhy té ve své zprávě a nebudu je opakovati Já bych si přál, aby se pan hr Schönborn přesvědčil ku svému zklamání, že ta dráha bude těm krajinám prospívati a že nebude financím zemským škoditi Prosil bych, abyste nepřijímali návrh pana hrabete Schönborna a ráčili přijmouti návrh komise v celku. Já si dovoluji poznamenati, že návrh pana hr Schönborna se kryje úplně návrhem komise prvním, jen vynechává jeho dodatek Když přijmete první návrh komise, přijmete návrh jeho vzdor tomu, že jste jej nepodporovali, t. j. který se týká garancie státní

Druhý návrh nese se k tomu, abychom, kdyby se nám nepodařilo státní garancii vymoci, nemusili znovu do sněmu, a aby po eventuelním šetřeni mohl zemský výbor ukončiti věc, poskytnutím zemské garancie

Konče svou řeč, kladu slušnou žádost na pana zástupce zemského výboru vzhledem k slovům pana kollegy Adámka, aby při hájeni zájmů zemských při této příležitosti naléhal vší silou na stát, aby tu garancii poskytl, abychom ke druhé eventualitě nemusili přistoupiti a pak myslím, že to k obojí naší spokojenosti přijde a abyste tu dráhu, která tak v zájmu celé této krajiny a která, když se spojí, panové, v této části s velkou drahou od Nechanic do Labské Týníce, Kutné Hory, Zruči, Vlašímu a k Vltavotýnu, dráha bude míti v budoucnosti značný prospěch. Já bych si toho upřimně přál a prosil bych, kdybyste v tomto očekávaní pro tuto drahu hlasovali a opětuji svou žádost na pana hraběte Schonborna, co zástupce železnic v zemském výboru, aby užil veškerého svého důrazu na stát, aby stát v této věci konal svou povinnost a aby nemusil pan hrabě Schonborn rozhodovati po druhé, pokud se týče zemské garancie, a to myslím, že by bylo nejvýhodnější (Výborně!)

Nejvyšší maršálek zemský: Přichází k řeči p. posl. Macháček Dávam jemu slovo.

Posl. Machaček: Slavný sněme ! Račte mi dovoliti několik slov ze stanoviska místního v této záležitosti. Musím zde opravdu tomu se diviti, že p. hrabě se smál tomu, když p. dr. Pacak pravil, že ta draha ma jíti z Nechanic přes Kutnou Horu až dolu

Nemáte se tomu smáti a proč? Poněvadž ta věc jedenkráte přijíti musí, poněvadž to jest opravdu dráha budoucnosti, která ma svoji důležitost.

Velectění pánové! Bylo zde mluveno o tom, že země nesnese již těch finančních oběti, které na drahy dáva. Račte uvážiti finanční oběti toho ubohého kraje tam, který věnuje takové kapitály na tuto dráhu, neboť samotný okres Kutnohorsky věnuje 200 000 a město 100 000 zl., tedy celkem 300 000 zl., aby ten kousek drahy docílili, a ostatek platí interesenti.

Velectění pánové! To není žádna maličkost, to je věc veliká. Musíte si mysliti, velectění panové, kdyby nehleděli tí lidé k tomu a nemyslili, že z toho zisk pro ten kraj vyplyne, že by jistě nedavali ty peníze. Poněvadž však, pánové, myslím, že tato draha bude produktivní, že se bude vypláceti, odporučuji Vám ji vřele a prosím, abyste pro tuto trať hlasovali a sice pro oba dva směry, buď pro garancii státní anebo eventuelně pro garancii země. Já jsem domluvil (Výborně!)

Nejvyšší maršálek zemský: Žádá ještě někdo za slovo ?

Verlangt noch jemand das Wort ?

Prohlašuji rokování za skončené

Ich erkläre die Debatte für geschlossen

Dávám závěrečné slovo panu zpravodaji.

Zpravodaj posl. Kaftan: Velectění panové ! Z důvodů, které jsou uvedeny ve zprávě specielní a které proneseny byly pány řečníky přede mnou, dovoluji si návrh komise pro prace veřejné ve znění, jak jest zde ve zprávě vytištěno, slav sněmu k laskavému schválení co nejvřeleji doporučiti.

Nejvyšší maršálek zemský: Přejdeme k hlasovaní.

Předmětem hlasovaní je tištěny návrh komise, který jest označen pod čis. X

Gegenstand der Abstimmung ist der gedruckte Commissionsantrag welcher mit Punkt X bezeichnet ist.

Žádám pány, kteří přijímají tento odstavec, by vyzdvihli ruku.

Ich ersuche die Herren, welche diesen Absatz annehmen, die Hand zu erheben.

Jest přijat.

Dieser Absatz ist a n g e n o m m e n

Zpravodaj posl. Kaftan (čte ) XI.

1   Zemský výbor se zmocňuje, aby zabezpečil místní draze o úzkém rozchodu z Obraťan do Jindř. Hradce záruku zemskou za zúrokovaní a umoření železničních dlužních úpisů (zápůjčky) v celku do nejvyššího obnosu 70% celého stavebního nakladu v mezích a za podmínek uvedenych v zem. zákoně ze dne 17. prosince 1892 čís. 8 z r. 1893 jakož i za další podmínky, že vyjednávaní s c. k. vládou bude míti uspokojivý výsledek

Zemsky výbor dále se zmocňuje, aby podniku řečenému poskytl podporu zemskou v jednom ze způsobů naznačených v posledním odstavci čl. 2 citovaného zákona ze dne 17. pros. 1892

2   Zemskému výboru se ukládá, aby ve smyslu odstavce 1 tohoto návrhu neodkladně zahájil jednaní s c. k. vládou v příčině brzkého uskutečněni jmenované drahy.

3 C. k. vláda se vyzývá, aby podniku místní dráhy o úzkém rozchodu z Obratan do Jindř. Hradce zabezpečila podporu na zakoupení akcii kmenových v obnosu takovém, aby doplněny byly příspěvky zajemníků jež obnáší 241 000 zl. na 25% stavebního nákladu zařizovacího (nominálního) i aby k účeli tomu vymohla si v nejbližším období zasedáni rady říšské ústavního schválení

Laudtagsaktuar Dr. Vančura (liest) XI

1    Der Landesausschutz wird ermächtigt, der schmalspurigen Lokalbahn Wobratein-Neuhaus die Garantie des Landes für Verzinsung und Tilgung von Eisenbahnschuldverichreibungen (Darlehen) im Marimalbetrage von 70 pCt des gesammten Bauaufwandes innerhalb der Grenzen und unter den Bedingungen des Landesge jetzes vom 17. Dezember 1892, Z. 8 L-G Bl 1893, sowie unter der weiteren Bedingung zuzu sichern, daß die mit den Interessenten und der k. k. Regierung eingeleiteten Verhandlungen zu einem befriedigenden Resultate gelangen

Der Landesausschuß wird ferner ermächtigt, dem erwahnten Unternehmen eine Landes unterstützung in einer der im letzten Absatze des §2 des zitirten Gesetzes vom 17. Dezember 1892 vorgesehenen Modalitaten zu gewahren

2   Der Landesausschutz wird beauftragt im Sinne des Abs 1 dieses Antrages ohne Verzug die Verhandlungen mit der k. k. Regierung betreffs Sicherstellung der abgenannten Bahn einzuleiten

3   Die k. k. Regierung wird aufgefordert, dem Unternehmen der schmalipurigen Lokalbahn Wobratein Neuhaus eine Unterstutzung zum Ankaufe von Stammaktien mit einem solchen Betrage, damit die mit 241 000 fl. gezeichneten Interessenbeitrage auf 25 pCt des (nominellen) Anlagekapitales ergänzt werden, zuzusichern, und zu diesem Zwecke die erforderliche verfassungsmässige Genehmigung in der nächsten Reichsrathssession zu erwirken

Nejvyšší maršálek zemský. K tomuto odstavci přihlásil se ke slovu přísedící zemského výboru hrabě Schonborn

Dávám jemu slovo

Přísedící zemského výboru posl. hrabě Schonborn. Nebudu dlouho zneužívati

trpělivost slav. sněmu. Chci jen zcela krátce prohlásiti, že budu hlasovati proti návrhu v tomto směru podaném, ježto ani zde nebyl předložen detailní projekt, který by dovoloval, aby přesně vypočtena byla ona břemena, která země následkem usnesení na sebe béře

Dle přibližných rozpočtu zemského výboru činila by tato břemena dosti značnou sumu, ročně 30 000 zl.

Vychází to z toho, že tato krajina posud jest průmyslem velmi chudá, a nelze očekávati, že by během příští doby v tomto směru následkem stavby dráhy odpomoc dána byla. Nyní přicházím krátce k jiné věci. Pokud se pamatuji, jest ve zprávě na místě, kde se o této draze jedná, poznámka, že projekty, o kterých zem výbor sl. sněmu správy nepředložil, totiž Kutna Hora-Zruč, Jindř. Hradec-Obraťany jsou v tomtéž stadiu pokročilosti jako jiný projekt, o němž zpráva byla před ložena, totiž projekt Libochovice - jenšovice

Dovoluji si krátce konstatovati, že tomu tak není. Při posléze naznačeném projektu jest již detailní projekt zcela vypracován, a byla pochozí komise již odbyta, což při obou jiných projektech a též při dráze Český Brod-Mochov nelze říci. Prosím tedy, aby návrh, o němž se nyní bude hlasovati, nebyl přijat

Nejvyšší maršálek zemský. Ku slovu se přihlásil p. posl. BrdlíkDávám jemu slovo

Posl. Brdlík. Slavný sněme. Nevěděl jsem, že budu míti příležitost této debaty se súčastniti, a mohl bych tak směle pominouti ku vřelým slovům kol. Adámka, který pro uskutečnění této dráhy mluvil a zejména položil důraz na to, že jest nutno, ano potřebno, aby dráhy na zanedbaném v ohledu komunikačním českém jihu, pokud možná nejvydatněji byly podporovány, a že mezi tyto dráhy na českém jihu také náleží dráha, o které jsem měl tu čest také re ferovati, jsa referátem tím od komise pro práce veřejné pověřen, a o tom bytí pochybnosti nemůže Tato dráha nalézá se již po řadu let na programu zemském, ano jedenkráte již byla ve stadiu tom, že také vláda sama uznala nutnost uskutečněni této drahý chtíc ji sama garantovati

Velectění pánové, ja sám v zemské železniční radě, jíž jsem členem, přimlouval jsem se za to, aby zemský výbor neustupoval od tohoto svého požadavku prvního, když vláda prohlásila, že tento projekt jest dobrý, aby jej garantovati chtěla a by při tom setrvala

Bohužel, že se tak nestalo, a nezbylo ničeho, pakli-že tento projekt uskutečněn býti měl, než obrátiti se opětně k zemskému výboru resp k tomuto slavnému sněmu, aby vystavění této dráhy umožnil

Pokud se týže důvodů p. referenta, a tyto důvody uvedl též v komisi pro práce veřejné a já, velectění panové, již tam je vyvrátil, nemusel bych tak činiti opětně dnes, poněvadž jsou vyvraceny ve zprávě dotyčné, kterou po ruce míti račte

Pan referent pravil, že při této dráze detailní projekt není hotov - to jest pravda, avšak pro žádnou z těchto dráh se dle instrukce, kterou zemský výbor vydal, žádných detailních projektů ne žádá a nežádalo

Ano bylo raděno, aby dříve, nežli přikročí se k detailnímu projektu, zajistila se jak garancie zemská tak i podpora státní anebo opačně, neboť takovéto detailní projekty vyžaduji značného nakladu t. j. 450-500 zl. za 1 km a prosím, uvažte to při draze, o kterouž se jedna, činilo by to při délce 46 km 20 000-23 000 a při úzkokolejných snad 25 proct méně, tedy 15000- 17000

To, velectění panové nemůže interesované družstvo téměř nikdy podniknouti

Uznávám zde vážné důvody, které uvedl velect p. posl. Adámek, který pravil, že vláda v první řadě by měla v té příčině konati svou povinnost, že by měla také výdatněji podporovati tyto akce zejména na českém jihu většími obnosy přispívati, a dovoluji si v přičíně té učiniti zvláštní rezoluční návrh.

Ale ještě o jedné věci chci se zmíniti, a ačkoliv sem to snad nepatří, přece budiž mi dovoleno, poukázati k tomu, že vláda nekoná svou povinnost, že zadávajíc právo pro tyto lokální dráhy české, pokud se týče vozového parku, mimo hranice tohoto království je obstarává.

Velectění pánové, snad nevšimli jste si toho, když před krátkou dobou jedna továrna strojnická jména téměř evropského požívající a to v Praze nucena byla propustiti asi 600 dělníků a sice z toho důvodu, že neměla dosti práce pro dělnictvo, uvádějíc jako důvod, že práce vagónů pro tyto dráhy lokální v Čechách zadávají se mimo hranice království

Velectění pánové, tato zpráva se úplně zakládá na pravdě, a mohl bych téměř vyjmenovati čísla dotyčných vagónů, které jsou stavěny mimo toto království - a kteréž dvě třetiny až tři čtvrtiny celého vozového parku činí a jinde vyrobeny jsou, a poněvadž cís. kr státní drahý po většině přejímají dovoz na těchto lokálních dráhách, dávají se na tyto dráhy vozy jinde stavěné po případě vybrakované, kterých na svých dráhách potřebovati nemohou

Velectění panové, nemám více podotknouti k této zprávě, jen bych si dovolil, pokud se týče nevynosnosti této dráhy, na kterou poukázal p. přísedící zemského výboru hr Schönborn, že ponese asi 30 000 zl. škody, poukázati ke své zprávě, jež jest na str. 147, kde uvádí komise pro práce veřejné výnosnost jednotlivých drah

A tu přišel jsem na základě předložené zprávy zemského výboru k tomu, že dosavadní příplatek na 1 km při dráhách zemí garantovaných obnáší průměrně 1700 zl, kdežto, kdyby i to pravda bylo, co se tvrdí ve zprávě zemského výboru, že tato dráha více neponese než 1-11/2 %, obnášel by 957-600 zl. na 1 km pro zem škody

Z toho vidíte, že dráha o kterou se jedna a pro niž mluvím, nebude tak passivní, jak se zda, a že tak značně zemský rozpočet jí stížen nebude

Jé vzhledem k této obmezené době končím a pros m, abyste tyto návrhy, jak je komise pro veřejné práce ve své zprávě uvádí, přijali, čině dodatečně následující návrh rezoluční

C k vláda se důrazně vyzývá, aby místní drah v království Českém v krajinách, kde není možno místním interesentům požadované dle zákona z roku 1892 příspěvky poskytnouti, podporovala vydatněji než dosud (Výborně !)

Nejvyšší maršálek zemský: Co se týče návrhu přečteného, mám za to, že nenáleží k tomuto článku, ponechávám panu navrhovateli, aby jej na konci jakožto dodatek k usnesení, které v příčině drah se stane, ještě učinil. Ostatně nevidím překážky, abych učinil nyní dotaz na podporu a vyhradil bych si jen tento návrh přivésti k hlasovaní na patřičném místě.

Der Herr Abg. Brdlik hat einen Antrag gestellt, welcher, meiner Ansicht nach zu der in Verhandlung stehenden Bahn in keinen unmittelbaren Zusammenhange steht, sondern eine allgemein gefaßte Resolution umfaßt. Ich habe erklart, daß ich den Antrag zur Unterstutzung bringe, jedoch bezuglich der Abstimmung nicht der Ansicht bin, dass er bei diesem Absatze zur Abstimmung gebracht werden kann, sondern eventuell am Schlüsse als Zusatz zu den Antragen, welche in der Eisenbahnangelegenheit gestellt werden

Žádám pány, kteří podporuji návrh pana poslance Brdlíka, aby pozdvihli ruku.

Ich, ersuche die Herren, welche den Antrag des Herrn Abg. Brdlík unterstutzen, die Hand zu erheben

Návrh je dostatečně podporován.

Der Antrag ist hinreichend unterstutzt

Prosím, aby mně byl návrh podán.

Žádá ještě někdo za slovo k odstavci XI ?

Verlangt noch jemand zum Absatze das Wort?

Prohlašuji rokovaní za skončené.

Ich erkläre die Debatte für geschlossen

Dávam závěrečné slovo panu zprávodaji.

Zpravodaj poslanec Kaftan: Slavný sněme !

Dráha, o kterou se jedna, má býti provedena co draha úzkokolejná.

Měli jsme příležitost již několikráte ve slavném sněmu a i na radě říšské projeviti svůj náhled v příčině provedeni takových drah, které mají být drahami spojovacími, a vyslovil jsem se zřejmě proti tomu, aby drahy takové v království

Českém byly co úzkokolejné prováděny

Také pan speciální zpravodaj této drahy přimlouval se vřele za to, aby draha ta byla provedena co draha o normálním rozchodu

Pohříchu nedovolil tomu značný náklad, také vláda přála sobě, aby dráha Jindrichův Hradec Obraťany byla provedena o  úzkém rozchodu. Nezbývá tedy nic jiného než doporučiti návrh ten tak, jak byl učiněn.

Při té příležitosti musím se dotknouti připomenutí, které byl učinil p. přísedící zemského výboru v přičíně vypracováni detailních projektů místních drah

Pan přísedící zemského výboru poukázal k tomu, že z toho důvodu nelze mu odporučiti návrh pod číslem XI uvedeny k schválení slavnému sněmu, poněvadž nebyl pro tuto drahu předložen projekt detailní.

Pan poslanec Brdlík již poukázal na př., proč se tak nestalo.

Mám za to, že by zajisté každé družstvo bylo ochotno, přinésti oběti na vypracovaní projektu detailního, který ovšem jest mnohem nákladnější než projekt generalní, kdyby vědělo, že draha ta přijde v dozírne době k provedení.

Potom ovšem náklad vynaložený na takový detailní projekt vloží se neb jest již obsažen v celkovém nákladu zařizovacím.

Uznávám správnost poznámky pana přísedícího zemského výboru

Přál bych si taktéž, aby o dráze takové bylo zahájeno jednaní s interessenty, a když se týka příspěvku státního, také i  s vládou, tenkráte, když jest předložen detailní projekt, a když byla eventuelně pochozí komise odbyta.

Avšak potom musilo by míti družstvo jistotu na provedení dráhy anebo musilo by se tím neb oním způsobem jemu usnadniti, aby naklad na detailní projekt mohlo sobě opatřiti v čas.

Jinak jest velmi těžko žádati na družstvu zejména v krajích chudých, aby vedlo značný naklad na vypracováni detailního

projektu, když by ani nemělo té naděje, že projekt v dozírné době dojde uskutečnění

Z důvodů ve zprávě obsažených dovoluji sobě tedy návrh pod číslem XI uvedený slavnému sněmu k schválení doporučiti (Výborně!)

Nejvyšší maršálek zemský Přejdeme k hlasování

Wir gehen zur- Abstimmung über

Předmětem hlasovaní jest XI odstavec návrhu komise

(Gegenstand der Abstimmung ist der XI Absatz des Commissionsantrages

Žádám pany, kteří tento odstavec přijímají, by vyzdvihli ruku

Ich ersuche Die Herren, welche diesen Absatz annehmen, die Hand zu erheben

Jest přijat

Er ist a n g e n o m m e n

Zpravodaj posl. Kaftan

XII

Zemský výbor se zmocňuje, aby pod niku místní dráhy z Českého Brodu do Mochova zajistil zemskou záruku za zúrokovaní a umořeni železničních dlužních úpisů (zápůjčky) v mezích a s podmínkami zemského zákona ze dne 17. prosince 1892 č. 8 z. z. z r. 1893, jakož i s tou další podmínkou, že jednaní zahájené s ínteressenty k žádoucímu dospěje konci při čemž se předpokládá, že vozbou po této trati, kterou bude trať KralnpyNeratovice-Brandýs-Čelakovice-Český Brod dostavena, nebude doprava zboží po tratích společnosti státních drah do Prahy a na překladiště v Praze od Prahy uměle odchylovaná (Tím zároveň vyřizuje se petice čislo 1644 )

Landtagssekretär Höhm (liest)

XII

Der Landesausschuß wird ermächtigt, dem Unternehmen der Lokalbahn Böhm -Brod-Mo chow die Garantie des Landes für die Verzinsung und Tilgung von Eisenbahnschuldver schreibungen (Dailehen) innerhalb der Grenzen und unter den Bedingungen des Landengesetzes vom 17 Dezember 1892, No 8 L-G -Bl vom J. 1893, sowie unter der weiteren Bedingung zuzusichern, daß die mit den Interessenten eingeleiteten Verhandlungen zu einem befriedigenden Abschlüße gelangen, wobei vorausgesetzt wird, daß durch den Verkehr auf der genannten Lokalbahn, mit welcher die Verbindungslinie Krralup-Neratowitz-Branders a C Čelakowitz Böhmisch Brod hergestellt wird, feine lunstluhe Ablenkung des Frachtverkchris von den Staatschenbahngesellchaftsstrecken nachPrag und nach den Prager Umschlagplatzen stattfindet (Hiermit erscheint duglachch du Petition Zl 1614 erledigt)

Nejvyšší maršálek zemský Žádá někdo za slovo?

Pan přísedící zemského výboru posl. hrabě Schönborn

Přísedící zemského výboru hrabě Schönborn Já zcela krátce i zde musím navrhnouti na základě usnesení zemského výboru, aby slav sněm neráčil přistoupiti na návrh komise

Podotýkám ovšem, že v tomto případě jest výpočet rentability příznivější, avšak přece následkem usneseni sl sněmu, kdyby návrh komise byl přijat, obnášelo by roční obtíženi země asi 3400 zl. ročně

Vzhledem k tomu, že i v tomto případě není ještě vypracován detailní projekt a že tedy nové formule se nedá zde užíti, prosim, aby návrh nebyl přijat

Nejvyšší maršálek zemský Přihlásil se ke slovu p. posl. dr. Fořt

Posl dr. Fořt Slavný sněme! Měl jsem v komisi pre veřejné prace čest, býti specielním zpravodajem o této krátké trati Moohov-Český Brod a vůči vývodům p. přísedícího zemského výboru považuji za svou povinnost, abych také jen kratičkým způsobem na stanovisko zemským výborem vůči tomuto projektu zaujatě reagoval

Pan přísedící zemského výboru mně úlohu mou velmi usnadnil On již konstatoval výslovně, že tato dráha nebude takřka nižádnou finanční obtíži zemskému fondu, a že jest tedy po strance tfinanční Benjaminem mezi těmi projekty, o kterých dnes jednáme

Upozorňuji, že trať Jenšovice-Libochovice, kteráž se těší oblibě zemského výboru, obtížízemské finance ročně 60 000 zl


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP