Středa 10. května 1899

bvly dány na říšské radě, pokud se týká železnic Teprve letošní zákon částečně vyhovuje našim potřebám, kdežto v ostatních zákonech byly samé drahý, které se staví v jiných korunních zemích

Končím tím, že nemohu se srovnávati se zásadou naprostého, bezohledného spoření, nýbrž že jsem pro to, aby se stavěly dráhy hospodářsky potřebné, však arci, aby se zbytečně peníze nevyhazovaly (Výborně! Výborně!)

Nejv maršálek zemský Dovoluji si oznámiti, že se při podrobné debatě k tomuto článku přihlásiti k slovu páni poslanci Březnovsky, podruhé p. poslanec Adámek

Dávám slovo p. posl. Březnovskému

Posl Březnovsky Slavný sněme! Ja se nebudu pouštěti do finančních otázek ohledně výnosnosti našich drah nebo technických otázek, poněvadž tomu nerozumím ale na něco chci poukázati, nač dosud poukázáno nebylo

Velectění panové, k čemu věnujeme ročně tolik milionu, proč věnuje země tolik milionu na veřejné práce ? Za tím účelem, myslím, aby se zaměstnali naši zaměstnavatelé a náš český dělný lid Ale svého času, tuším loni, na tomto slav sněmu jsem podal interpelaci stran stále většího zaměstnáváni italských dělníku při stavbě těchto místních drah

Panové, my zde zaměstnáváme cizince. Italy, ale náš dělný lid musí v tisících, ba stotisících putovati do ciziny aby tam hledal prací a je odtamtud ještě vyháněn Na našich drahách, panové, ať jsou to státní nebo zemské, pracují cizí dělníci a cizí kapitalisté z toho bohatnou

Pohlédněme, pánové, na př k stavbě místní dráhy Prachatice-Vimperk, která má zemskou podporu, již podniká Frohlich, Leitner- židé, vrchní inženýr Gobl zase žid, partafiři jsou Vlachové, dělnici Via chove a jen sem a tam se přijme některý dělník Čech nebo Němec Rozdíl jest také na mzdě Vlachům platí tatu židovská firma 1 zl. 40 kr denně, kdežto českým a německým dělníkům platí pouhých 80 kr

Na draze Kralíky-Šilberg, jež má také garancii zemskou, podnikatelem jest Poláček, žid, kancelář je židovská úplně, partafíři Vlaši, dělnici sami Vlaši, jen sem tam nějaký zuboženy český nebo německý dělník

Na draze Jilemnice-Roketnice, kterou podnikají jacísi Berlíňáci, jsou dělnici vesměs Vlachové

Ondy dostala se do veřejnosti zpráva, že dráhu do čisté, jak zemský výbor ustanovil, má stavěti jakýsi Vlach Zingici Pelli. U tohoto Vlacha záhadně nedostane žádný Čech zaměstnání. To samé je při dráze Novy Dvůr-Bezdružice. Ta má bytí nebo byla již zadaná témuž Vlachovi Technický personál tohoto Vlacha jest úplně vlaský

Na soukromých dráhách to není lepší

U Liberce staví firma Redlich a Berger, židé v Jablonci je též žid, a dělníci a dozorci opět většinou Vlachové Německý ani český dělník tam nemá žádného přístupu. Ti jsou hýčkáni, kdežto vlastní dělnici se pořad stěhuji. Zajisté četli jste ve veřejných listech, co ztropili 1 května na draze Vokovice-Buchstei. n Tam organizovali docela po domácku si své povstání, asi 600 se jich tam srotilo, aby po vojensku se zorganizovali, a táhli, a kde byli čeští a němečtí dělníci, kteří chtěli pracovati, ty stáhli s sebou, až konečně proti nim vystoupila gerdarmerie a teprve potom je rozehnala Ovšem potom se zase do nich dali naši dělníci Následkem toho bylo asi 100 Vlachů propuštěno, tí ostatní jsou tam do dneška

Zeptejte se těch občanu, kteří bydlí v okolí takové dráhy, kde se staví a kde jsou vlaští dělnici ! Je to postrach, prosím té krajiny.

Jak jsem pravil, náš dělník ubohý musí hledati práci v cizině, a zde cizák, cizí podnikatel židovský naléza zaopatřenu

Ke konci chci jest poukázati na to jak na dráhách, které požívají subvence zemské, šetři se rovnoprávnosti

Kladu na uváženou panům členům zemského výboru a zemskému sněmu též když se ustanovují na tem aby ta neb ona dráha dostala zemskou subvenci aby vyžádaly si, že musí přesně plné rovnoprávnosti šetřiti

Na draze z Mariánských Lázní do Karlových Varů, která dostala, tuším, subvenci 300000 zl. a ještě dnes chce nějaký bagatýlek, tam máte ještě dnes německé nápisy.

To samé máte, pánové, na draze Karlovy Vary-Johann-Georgen-Stad jež pouze má německé nápisy.

Když to chtěla dělati dráha naše, ačkoliv s tím nesouhlasím, nýbrž si přeji, aby byla šetřena všude rovnoprávnost, když dráha naše Rakovoík-Mladotice zadala o to, aby, když tam na té dráze jsou pouze německé nápisy, směla míti pouze české nápisy, tu to ministerstvo zamítlo.

Já těchto několik vět pronesl jsem za tím účelem, aby zemský výbor hleděl přísně k tomu, když zadává stavbu drah, které mají subveuci zemskou, aby zaměstnávali se při nich pouze naši čeští domácí dělníci a podnikatel vé naši a aby se přísně dodržovala rovnoprávnost na těchto drahách. Když my to sami nedodržujeme, jak to můžeme žádati na státu. (Výborně! Potlesk. )

Nejv. maršálek zemský: Slovo má pan přísedící zemského výboru Karel Adámek

Přísedící zemského výboru poslnec Karel Adámek: Slavný sněme! S politováním ujímám se ještě po druhé slova. Nemohu však jinak, poněvadž pan Dr. Pacak učinil výrok který mne bolí a ne může zůstati bez odvety. Oč pak, panové, jde ? Pan Dr. Pacak řekl, že nyní, když jde o stavbu českých drah, chceme spořiti. To jest pro české poslance těžké obvinění, poněvadž znamená, že bychom nechtěli my zástupcové českého lidu opatřovati tyto důležitosti hospodářské náležitým způsobem. Tak věc nestojí. Pan vé, kteří slyšeli, co jsem pravil a kdož uvažovali o stanovisku zemského výboru, poznali, že se nejedná o to, aby se nové dráhy nestavěly, nýbrž že se jedná o to, aby při stavbě drah se postupovalo opatrněji na základě důkladných průprav, aby dráhy, které se budou stavěti, byly náležitě prostudovány a financovány To samé stanovisko zaujímá slavná komise pro veřejné prače, poněvadž navrhuje.

Zem výboru se ukládá, aby návrhy na poskytnutí zemské záruky podnikům místních drah sněmu předkládal teprve pak, až bude lze posouditi obtíženi země vznikající z garantovaného ročního čistého výnosu, jehož suma do příslušných návrhu vložena buď, a až bude také známa výše příspěvků interessentů a po případě státu, jež rovněž vložena budiž do návrhů na poskytnutí zemské záruky

Podmínky tyto jsou tak samozřejmý, že jest s podivením, že muže býti o ně spor. Když jde o stavbu okresní silnice a jde o subvenci zemského výboru, podobné podmínky musí býti splněny a musí býti pořízen projekt, rozpočet, a když se jedná o stavbu dráhy, která může státi milhony tu můžeme zajisté pra vem žádati, aby bylo dříve zabezpečeno náležité financovaní těchto podniků a aby byly dříve pořízeny rozpočty, nežli se k takovému dílu přistoupí.

Slavná komise pro veřejné práce neliší se zásadně ani formálně se zemským výborem v této otázce.

Proto p. dr. Pacák nemůže dovozovati, že tento návrh, který činíme a stanovisko, které zaujímáme, znamená zkracováni českého obyvatelstva, stejným právem bych mohl totéž tvrditi o komisi pro práce veřejné, která činí návrh téměř stejného zněni

Rozcházíme se pouze v tom, že slavná komise myslí, aby tento návrh platil teprv příštím rokom, kdežto my, totiž zemský výbor chce, aby platil také pro ony dráhy, které letos komise přijímá dodatně do programu. Z toho nemůže se nikterak odvozovati nepřízeň k českým drahám

Nejméně se to může vytýkati mne, vždyť jsem výslovně pravil, že lituji toho, ze na základe zákona z r. 1892 není možno v českých krajinách stavěti dráhy a že se musí státi v tom náprava, a pravil jsem, že musíme pomoci pokud se týče financovaní těchto drah, u vlády vyhledávati. (Souhlas )

K tomu dodávám, že my máme úplné právo to žádati. Když může vláda nesčíslné milliony obětovati na dráhy pasivní v Haliči, které zarůstají travou, máme právo žádati, aby nám vláda umožnila stavbu drah tam, kde jich jest potřeba, především na českém jihu. (Souhlas ) Jest velmi smutné, jestli když v tak důležité otázce principielní se pan Dr. Pacák se mnou shoduje, řekne, že naše stanovisko znamená, že v té chvíli, když se jedná o stavbu českých drah, chceme nemístně spořiti Z toho by se zdálo, jako bychom neměli porozumění pro důležitosti hospodářské českého lidu. Tato poznámka Dra. Pacáka velmi mne zabolela, poněvadž vím, že by mohla nalézti ohlasu a podivného vykládaní v české veřejnosti

Falešných hesel u nás je dosti a podobných výčitek které mně byly učiněny, protože jsem hájil stanovisko zemského výboru, jsem nikterak nezasloužil (Výborně Souhlas')

Nejvyšší maršalek zemský Pan posl.

Dr. Pacák si vyžádal slovo Dávám mu slovo

Posl. dr. Pacák. Neujal bych se více slova, kdyby pan kol. Adámek nebyl vyvozoval z mých slov výtku, kterou jsem mu nechtěl učiniti a také neučinil Já opakuji slova, která on řekl Kdo slyšel, co jsem já pravil, nemůže tvrditi, že bych já byl o kol. Adámkovi tvrdil, že on chce spořiti bezohledně, když se jedná o české dráhy On sám konstatoval velectění pánové, že naše zásady se srovnávají a také já jsem se stavěl na to stanovisko nestavme passivní dráhy, nýbrž stavme dráhy, které jsou národohospodářsky důležité a uveďme stavby ty v soulad s potřebami financí. Ale, velectění pánové, račte mně odpustiti, to se nedá upříti, já kol. Adámka znám v každém ohledu co muže, který zájmy našeho národa všude a vždy podporuje, a jsem poslední, který by házel hesla z okna ven, já však musím vzdor tomuříci, pánové, vytáhněte si mapu a podívejte se na žluté čary na mapě železniční, to jest na dráhy zamýšlené, to jsou české dráhy, které nejsou ukončeny

A bohužel musím říci, že jest tomu nyní s tím spořením zrovna tak, jak jsem prve řekl o školách

A pánové, to si řekneme, jest to naše národní chyba, že my v takových hospodářských věcech poněkud pomalu se táhneme, kdežto Němci jsou v této věci rychlejší a čipernější

A v tom jest hlavní naše vada Když se to po druhé vyskytne, buďme také čipernější a rychlejší, aby se nám to nestalo (Výborně)

Ale musím panu kol. Adámkovi říci, aby nežádal ode mne, abych dal jemu nějaké prohlášení. Já nemohu z toho, co jsem řekl, vzíti ani čárky zpět, ale musím říci, že mně ani nenapadlo, panu kollegovi vyčítati nějakou nepřízeň k našim drahám

Znám jej 30 let, znám jeho působnost a musel bych slavnému sněmu lháti, kdybych řekl, že kol. Adámek by měl kdy k něčemu českému nepřízeň. To, myslím, stačí (Výborně)

Nejvyšší maršálek zemský. Žádá někdo za slovo?

Verlangt jemand das Wort?

Prohlašuji rokování za skončené

Pan zástupce zemského výboru hrabě Schonborn vyžádal si slovo

Přísedící zemského výboru hrabě Schonborn. Jen několik málo slov, poněvadž nechci debatu, která se rozvinula, ještě dále rozšiřovati Ale na něco bych rád poukázal

Jak pan generální zpravodaj, tak p. kol. Adámek a p. dr. Pacák znova poukazovali na nutnost a prospěšnost jakéhosi programu železničního. To jest dlouhý spor, jak pan generalní zpravodaj mně dosvědčí, který byl veden mezi zemským výborem a železniční radou, ve kterém však dohodnutí se nestalo

Na doklad pro můj náhled, že postup dle určitého programu jest dosti obtížný, dovoluji si jenom na toto ukázati

Již po několik let zemský výbor předkládá ročně jistý program pro 1 rok, a tento program nebývá dodržen slavným sněmem Leč neleží obtíž ve zhotovení programu - jak mně dosvědčí pan generální zpravodaj, - dovední technikové zkušení a odborníci lehce a dobře mohou program zdělati, ale v tom, že na základě našeho zákonodárství železničního, na základě způsobu financováni těchto dráh lokálních, kde rozhodující slovo mají místní interesenti, nelze zabezpečiti, že kterýkoli program, který na zeleném stole se zhotovil, bude moci býti skutečně proveden Jen tolik jsem chtěl podotknouti k této otázce. Pokud se týka jiných otázek, lituji že velect. pan Dr. Pacák užíval slov "stejné meřítko", a že řekl, že nebylo užito stejného měřítka Pokud se týče "jednotlivých drah, o kterých se nyní radíme, a o nichž nyní ma bytí učiněno usnesení budu míti příležitost v další debatě k tomu poukázati, že výčitky, které v jistém směru učinil, že jedna draha zemského výboru vzláště byla fedrována, ačkoliv není zralá anebo není zralejší, než jiné - nejsou správne. Ja se k tomu ještě vrátím

Pan dr. Pacak pravil, že zemský výbor neměl stejného měřítka, a přišel pak v jiné věci, k českým draham, a tu mohlo by se snad dostati tomu výkladu v tom směru, že mně byla činěna tato výčitka (Poslanec dr. Pacák: Ne, to jsem nemyslil!)

Ja jsem již jednou v tomto sněmu z tohoto místa proti německému jednomu panu kolegovi pravil, že velice lituji, když užíva se při takovémto podniku, krerý má bytí zabezpečen anebo podporován, slov český anebo německý.

Vidím v každém takovém podniku drahy podnik, jenž ma podporováti celou zemi neb dotyčnou krajina, a při tom nesmíme se ohlížeti a se stanoviska zemského výboru ovšem také tak se neděje, zdá-li podporujeme krajinu českou nebo německou.

Ovšem jest správné, nač právě poukázal pan Koll. Dr. Pacák, že pohlížime-li na mapu, tu žluté ony čary skutečně jsou většinou v českých krajinách, avšak to má důvod svůj v tom, že pravě v oněch krajinách bohužel průmysl není tak pokročily, který by k tomu vedl, aby se tam mohly postaviti dráhy

Pokud se týka slov pana kol. Březnovského, musím říci co pravil o podnikatelích, že ovšem, pokud běží o podnikatele při stavbě drah pod patronancí státní provedených, nama na to zemský výbor žádneho vlivu. Pokud se týká našich drah, tu jsou vlastně slova kol. Březnovského vodou na můj mlýn pravě proto, že, poněvadž tak rychlým postupem se drahy podporuji a následkem toho přicházeji ku stavbě, ukázal se náramný nedostatek podnikatelů stavebních Podnikatelů stavebních, kteří jsou v Čechách usazeni, není dosti a konečně dochází k tomu, že někdy hlásí se podnikatel, který ma síce jistou svou firmu zde, který však, pokud se týče národnosti a svého původu, nepatří mezi obyvatele tohoto království

Ovšem zemský výbor toho jest si vědom, že pak tomu podnikateli jest možno, a sluší k tomu též přihlížeti, aby zvlašte dělný lid bral z tamnější krajiny Zemský výbor k tomu přihlíží a hledí na to a domlouval také podnikatelům skutečně v některých případech, kde se ukázalo, že jest mnoho dělníků z jiných krajin a z jiných zemí a tam také zemsk. výboru se poštěstilo, že nápravy v tomto směru bylo docíleno, zejména při dráze Rakovník-Mladotice, na kterou pan kol. poukázal.

Já bych ovšem mohl též na to poukázati, že, pokud se tyče staveb v královském hlavním městě, ne snad městských, nýbrž vůbec staveb z kamene a podobně, i zde dosti často vidíme delný lid odjinud.

V otázce, pokud se týče nápisů, tu mohu jen říci, že ministerstvo železnic v korrespondenci, kterouž zemský výbor s ním v tom směru zavedl, veřejně prohlásil, ze stojí a trvá na stanovisku, že na všech drahach v království Českém musí býti nápisy dvojjazyčné. Pokud tedy není zásada ta ještě provedena, bude třeba, aby zde náprava se stala. Ovšem komise na základě zkušeností nabytých navrhuje při jistém bodě a též při návrhu o draze Mariánské Lázně-Karlovy Vary resoluční návrh, by vláda byla vyzvaná, by tu zásadu provedla.

Myslím, že vláda ani jinak činiti nemůže, poněvadž zřejmě v dopisech k zemskému výboru uznala správnost této zásady.

Prosím, aby byl návrh první, o kterém jednáme, slavným sněmem přijat (Výborně !)

Nejv. maršálek zemský: Dávám závěrečné slovo panu zpravodaji.

Zpravodaj posl. Kaftan: Slavný sněme! Debata o návrhu prvním se mimo nadaní velice rozšířila, a rozšířila se také častejně na pole, které nesouvisí přesně s návrhem tím

Proto mám za to, že sl sněm laskavě promine, že nebudu jednotlivé pány řečníky sledovati v tom oboru, který jest vlastně vzdálen předmětu samého Chci jenom na některé námitky, které byly proneseny a jež se mi zdají důležitými, několika slovy odpověditi

Pan přísedící zemského výboru, poslanec Adámek odporučuje klidnější tempo v postupu podporování a stavbě drah místních

Mohu říci, že souhlasím s ním do jisté míry, uznávaje, že jest potřebí, aby prve než zemský výbor učiní návrh na podporování té které drahý, dříve než si sněm rozhodne aby skutečně byl vypracovan a předložen důkladný projekt, aby byly všechny podmínky vyšetřeny, které mají sloužiti za zaklad k uskutečněni stavby samé a ku poskytnuti podpory zemské.

Pan přísedící zemského výboru, zmínil se také o jedné dráze, která jest z dřívější debaty již a také z rokováni v komisi pro práce veřejné známa Jest to dráhu Sudoměř-Dolní Bousov-Stará Paka

Loňského roku byl učiněn návrh jiný, který však byl letos pozměněn Loňského roku, jak známo, bylo usneseno, že ma býti první časť garantovaná, garancii pro druhou část že má převzíti stát Letošního roku navržena garancie zemská pro obě části

Komise uznala sice správnost usnesení loňského, rovněž však vyskytovaly se obavy, že by stát, který nyní nabízí subvenci na zakoupení kmenových akcii, nepřistoupil na návrh, aby na místě subvence pro druhou část garantoval tuto část a že by tím mohla býti stavba této drahý, kterou sobě krajina toužebně a dlouhá léta přeje, na neurčitou a dlouhou dobu odročena Z těchto důvodů, já nemluvím o osobnich svých názorech, poněvadž jsem povinnen zastávati usneseni slavné komise - pronesla se také komise pro prace veřejné učiniti návrh, jak je zde vytištěn

Pan přísedící Adámek klade na to váhu, aby stát s větší energií a intensivněji podporoval stavbu českých drah, poukázav jako na příklad k tomu, že stát v jiných zemích, zejména zemích alpských a v Haliči velikými obnosy podporuje stavbu drah, ano že staví tam dráhy na naklad státu Země ty přispívají na tyto dráhy spíše jen podle jména, obnosem velmi nepatrným

V té věci ovšem dle vlastni zkušenosti musím dáti za pravdu panu přísedícímu zemského výboru a jest to skutečně nápadné a proto prosim abyste se nedivili poznámkám kolegy Dra Pacaka, že velké dráhy, které stát v Čechách na náklad svůj sťavi to jest hlavní dráhy byt i druhého řádu, ovšem s jistým přispěním země, leží hlavně na severu naší vlasti, jest to zejména dráha z Mariánských lázní do Karlových Varů a pokračovaní odtamtud na sever, pokračování dráhy z Nýdku do Johann-Georgenstadtu na Saské hranici a tak dále kdežto na českém jihu garantuje stát jen dráhy Vimperk - Volary - Prachatice vyžaduje pro ostatní garancii země

Bylo dotčeno zde okolnosti. Že dráhy, o  kterých se mělo za to, že budou výnosné, na př Mšeno Cetno, jsou pasivní a že bude zapotřebí pro příští rok značné podpory zemské pro tyto dráhy Jest tomu bohužel tak, avšak příčina neleží ve draze samé, nýbrž v tom, že dráha ta jest pod vlivem dráhy soukromé, pod vlivem rakouské severozápadní dráhy a že zejména překladiště v Mělníku, ku kterému se dráhy tyto připojuji, jest v rukou soukromé společnosti, která ovšem na svůj prospěch okolnosti této využitkuje

Budou li postátněny, jak jsem se o tom zmínil, dráhy soukromé, pak ovšem i  v těchto věcech stane se náprava

Při té příležitosti podotýkám, velectění pánové, že skutečně je povinnosti státu, aby přihlížel k stavbám zejména oněch tratí v království Českém, kterými by byly důležité stávající místní dráhy spojeny, čímž by se jim také finančně dostalo značného prospěchu

Ukazuji zejména na spojení železniční, a sice velmi krátké a levné železniční spojení z Lenoiy k bavorským hranicím, od Soumarského mostu přes Tusety do

Heichmühle a Waldkirchenu, kterýmžto spojením by se dostalo drahám na uhu českém, drahám šumavským, značných a velkých výhod

Tím by se stala drahá, kterou garantuje nyní země, drahá BřezniceBlatná-Strakonice, výnosnou

Bylo zde poukázáno také k tomu, že má býti na dráhách místních, které z velké časti spravuje stát, mimo to na drahách soukromých, šetřeno úplné rovnoprávnosti jazykové

Velectění pánové, co se toho tyče, činí komise ku konci návrh, který, až k němu přijdeme, dovolím si doporučiti slav. sněmu k přijetí.

Žádost tato jest úplně spravedlivá, a mám za to, že jest již skutečně v čase, aby tomuto úplně oprávněnému požadavku bylo učiněno zadost

Proti návrhu samému nebylo činěno se žádné strany nijaké námitky a proto dovoluji si opět návrh č. 1 slav. sněmu k přijetí doporučiti (Výborně ')

Nejvyšší maršálek zemský. Přejdeme k hlasovaní

Wir gehen zur Abstimmung über

Předmětem hlasováni jest první odstavec návrhu komise

Gegenstand der Abstimmung ist Punkt I. der Commissionsanträge

Žádám pány, kteří tento odstavec přijímají, by vyzdvihli ruku

Ich ersuche die Herren, welche diesen Absatz annehmen, die Hand zu erheben

Jest p ř i j a t

Er ist angenommen

Zpravodaj posl. Kaftan

II

Zemskému výboru se ukládá, aby ve smyslu usnesení zemské železniční rady ze dne 25. února 1899 učinil, čeho potřebí k podporování pokusů na zavedení pohonu elektrického na místních drahách zemi garantovaných.

Landtagsactuar Dr. Švanda von Semčic (liest)

II

Der Landesausschuts wird beaufragt, im Sinne des Beschlusses des Landesetsen

bahnrathes vom 25 Feber 1899 die zur Förderung der Versuche behufs Einführung des elektrischen Betriebes auf den vom Lande garantirten Lokalbahnen erforderlichen Massnahmen zu treffen

Nejvyšší maršálek zemský. Žádá někdo za slovo?

Verlangt jemand das Wort?

Tento odstavec jest přijat

Dieser Absatz ist angenommen

Zpravodaj poslanec Kaftan

Sumy 20 000 zl. vložené do zemského rozpočtu na rok 1895 jakožto příspěvek a fond perdu za účelem stavby místní dráhy Králiky-Šilperk, použiti lze až do 31. března 1900

Landtagsaktuar Dr. Švanda von Semčic

(liest).

III

Die Verwendungsbauer des in den Landesvoranschlag pro 1895 behufs Herstellung der Lokalbahn Grulich-Schildberg eingestellten Beitrages von 20 000 sl. a fonds perdu wird

ins zum 31. Marz 1900 aufstreckt

Hier ist ein Druckfehler anstatt 1890

soll 1900 stehen

Nejvyšší maršálek zemský. Žádá někdo za slovo ?

Verlangt jemand das Wort?

Tato věta jest přijata s opravou tiskové chyby, na kterou bylo poukázáno.

Zpravodaj poslanec Kaftan IV

Lhůta k použití příspěvků 30000 zl.

a fonds perdu vložený v rozpočet zemský na rok 1896 k zřízení místní dráhy z Rossbachu do Adorfa prodlužuje se do 31. března 1900

Landtagsaktuar Dr. Švanda von Semčic

IV

Die Verwendungsdauer des in den Landesvoranschlag pro 1896 behufs Herstellung der Lokalbahn Roßbach Adorf eingestellten Betrages von 30 000 fl. a fonds perdu wird bis zum 31. Marz 1900 erstreckt

Nejvyšší maršálek zemský: Žádá někdo za slovo ?

Verlangt jemand das Wort?

Tento odstavec jest přijat

Dieser Absatz ist angenommen

Zpravodaj posl. Kaftan

Sumy 50 000 zl. vložené do zemského rozpočtu na rok 1895 a další sumy 70 000 zlatých vložené do zemského rozpočtu na rok 1896 za účelem zakoupení kmenových akcii místní dráhy Loket-Schonwehr lze použíti až do 31. března 1900

Landtagsaktuar Dr. Švanda von Semcic

V

Die Verwendungsdauer der in den Landesvoranschlag für das Jahr 1895 mit 50 000 fl und in den Landesvoranschlag sin das Jahr 1895 mit 70 000 fl zum Ankaufe von Stammaktien der Lokalbahn ClbogenSchönwehr eingestellten Betrage wird bis zum 31 März 1900 erstreckt

Nejv maršálek zemský Žádá někdo za slovo ?

Verlangt jemand das Wort?

Tento odstavec jest přijat

Dieser Absatz ist angenommen

Zpravodaj posl. Kaftan VI

I   K doplnění usneseni zemského sněmu ze dne 4. března 1897 ve přičíně podpory pro podnik místní dráhy PrunerovKadaň Vilémov a Radonice-Doupov zmocňuje se dále zemský výbor, aby podniku řečenému poskytl podporu zemskou v jednom ze způsobů naznačených v posledním odstavci § 2 zákona ze dne 17. prosince 1892 z z č. 8 z roku 1893

II   C k vláda se vyzýva, aby podniku místních drah Prunerov Kadaň-Vilemov a Radonice-Doupov v případu potřeby zabezpečila podporu v obnosu takovém, aby doplněny byly příspěvky zajemníků na 25 proct stavebního nakladu

Landtagsaktuar Dr. Švande von Semčic

(liest)

I In der Ergänzung des Landtagsbeschlusses vom 4 März 1897 betreffend der

Lokalbahnen Brunnersdorf-Kaaden Willomitz und Radonitz-Duppau wird der Landesausschuss weiter ermächtigt, dem vorerwähnten Unternehmen eine Landesunterstutzung in einer der im letzten Absätze des §2 des Gesetzes vom 17 Dezember 1892 L. -G. -Bl. Nr. 8 vom Jahre 1893 vorgesehenen Modalitäten zu gewähren

II Die k. k. Regierung wird ausgefordert, dem Unternehmen der Lokalbahnen Brunnersdorf-Kaaden-Willomitz und Radonitz Duppau im Bedarfsfälle eine Unterstutzung in einem solchen Betrage zuzusichern, welcher nothwendig ist, um die Interessentenbeiträge auf 25 Percent des Nominalbauaufwandes zu ergänzen

Nejvyšší maršálek zemský: Žádá někdo za slovo?

Verlangt jemand das Wort?

Tento odstavec jest přijat

Dieser Absatz ist angenommen

Zpravodaj posl. Kaftan VII

Na stavbu dráhy z Karlových Varii do Mariánských Lázní povoluje se mimo příspěvek zl. 300 000 povolený k témuž účeli dne 11. února 1895 ještě další podpora do nejvyšší sumy zl. 40 000 na zakoupeni kmenových akcii toliko pod tou podmínkou, bude li na této dráze v každém směru šetřeno jazykové rovnoprávnosti

Landtagsaktuar Dr. Švanda von Semčic

(liest)

VII

Zur Herstellung der Eisenbahnverbindung. Karlsbad-Marienbad wird über die zu diesem Zwecke am 11 Feber 1895 bewilligten 300 000 fl noch ein weiterer Hochstbetrag von 40000 fl zum Ankaufe von Stammaktien mit unter der Bedingung bewilligt dass auf dieser Eisenbahn die sprachliche Gleichberechtigung in jeder Hinsicht gewählt wird

Nejvyšší maršálek zemský Žádá někdo za slovo?

Verlangt jemand das Wort?

Tento odstavec jest přijat

Dieser Absatz ist angenommen

Zpravodaj posl. Kaftan (čte)

V1II

Inženýrovi Františkovi Křižíkovi, podnikateli elektrické drobné dráhy z Prahy do Vysočan a do Libně uděluje se k doplněni této dráhy zemská záloha v sumě 5 500 zl, zúročitelná 4 proct a splatná v desíti letech.

Tato záloha zemská budiž hypotekarně zjištěna na řečené elektrické draze bezprostředně po příslušné půjčce zemské banky král. Českého.

Též před uplynutím desíti let stane se záloha ihned splatnou, přejde-li dráha v cizí majetek.

2 Tento obnos 5500 zl. vkládá se k dotčenému účelu do zemského rozpočtu na rok 1899.

Zemskému výboru se ukládá, aby vložil do zemských rozpočtů příštích roků lhůty týkajíci se zúrokování a splacení této zálohy.

Landtagsaktuar Dr. Švanda von Semcic

(liest)

1    Dem Ingenieur Franz Křizík als Unternehmer der elektrischen Kleinbahn von Prag nach Wysocan und Lieben wird zur Ergänzung diesei Bahn ein mit 4 Percent verzinsliches und binnen zehn Jahren ruckzahlbares Landesdarlehen von 5 500 fl bewilligt

Dieses Landesdarlehen ist unmittelbar nach dem bezuglichen Darlehen der landesbank des Königleiches Böhmen ob der genannten elektrischen Bahn hypothekarisch sicherzustellen.

Auch vor Ablauf von zehn Jahren hat die sofortige Fälligkeit des Dailehens einzntreten, wenn die Bahn in britte Hand übergehen sollte

2   Der Betrag von 5 500 fl wird zu diesem Behufe in den Landesvoranschlag für das Jahr 1899 eingstellt.

Dei Landesausschuss wird beauftragt, die diesen Vorschuss betreffenden Verzinsungsund Ruckzahlungsraten in die Landesvoranschlage der künftigen Jahre einzustellen.

Nejvyšší maršálek zemský: Žádá někdo za slovo ?

Verlangt jemand das Wort?

Tento odstavec jest přijat.

Dieser Absaß ist angenommen.

Zpravodaj posl. Kaftan (čte)

IX

Zemský výbor se zmocňuje, aby za podmínek zákona zemského ze dne 17. prosince 1892 čís. z. z. z r. 1893 zabezpečil podniku místní dráhy z Jenšovic do Libochovic zemskou záruku ročního čistého výtěžku do nejvyšší sumy 69 860 zl, jež rovná se 4 proct zúrokování a úmořování kvótě zápůjčky železniční, která podniku tomuto bude poskytnuta zemskou bankou království Českého tak sice, aby jestliže roční čistý výtěžek jmenované dráhy nedostoupí výše shora naznačené sumy garanční, nedostatek doplněn byl jako záloha z peněz zemských

Zabezpečení této zemské záruky jest závislo na podmínce, aby stát a interessenti dohromady aneb jeden z těchto činitelů o sobě převzali kmenové akcie společnosti akciové, která pro řečenou dráhu bude zřízena, nejméně v sumě 710 200 zl. v hodnotě nominální.

Zemskému výboru se zároveň ukládá aby zavedl s c. k. vládou bezprostředně jednání v přičíně vydatného subvenciování dotčené dráhy z prostředků státních, naléhaje co nejusilovněji na brzké a příznivé vyřízení této naléhavé záležitosti.

Landtagsaktuar Dr. Švanda von Semcic (liest)

IX

Der Landesausschuss wird erntächtigt, dem Unternehmen der Lokalbahn JenschowitzLibochowitz unter den Bedingungen deß Lan-desgesetzes vom 17 Dezember 1892 Nr. 8 L. -G. -Bl. v J. 1893 die Landesgarantie für ein lahiliches Reinertragnis bis zum Höchstbetrage von 69 860 fl, welches einer 4perzentigen Verzinfung und der Tilgungsquote des dem genannten Unternehmen von der Landesbank des Königreiches Böhmen zu bewilligenden Cisenbahndarlehens entspricht, zuzustcherit, so zwar, dass, wenn das jahrliche Reinertraqnis der genannten Lokalbahn den oben festgesetzten garantirten Betrag nicht erreichen sollte, das Fehlende vorschussweise aus dem Landesfonde zu erganzen sein wird.

Die Zusicherung dieser Landesgarantie ist an die Bedingung geknüpft, dass der Staat und die Interessenten zusammen, ober einer dieser Theile allein, Stammattien der für die genannte Lokalbahn zu bildenden


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP