Středa 10. května 1899

boru poukázal k tomu, že se odchýlila komise pro práce veřejné od návrhu zemského výboru Jak se to stalo, dovolím si několika slovy zde vysvětliti

Výbor zemský má po ruce k poradě odborný sbor, totiž stálý poradní výbor železniční, a mimo to zemskou železniční radu, nehledě k tomu, že jest jemu k ruce celé železniční oddělení, které řídí záležitosti technické

Nuže, pánové, těmto oběma sborům předkládá - jak je chvalným zvykem zemského výboru - tento návrhy své, aby vyslechnul jejich dobrozdání, nejen, co se týče navržených drah, nýbrž i co se týče jiných komunikací železničních Oba dva sbory pojednávaly o té otázce a usnesly se, že se doporučuje, aby do letošního programu železničního byly pojaty zejména dvě důležité dráhy, které dlouho již čekají na své uskutečnění

Byla to dráha Jindřichův Hradec Obraťany, a dráha Kutná Hora-Zruč To nejsou žádné nové drahý

O těch dráhách se mluví již 15 let a ještě déle Potřeba těchto drah jest skutečně veliká

Kdo zná dotyčné kraje, ten zajisté mně k tomu přisvědčí o těch drahách bylo v zemské železniční radě jednáno a také bylo navrženo, by tyto jmenované dráhy přišly do programu na rok 1899

Nebyla však předložena tomuto sboru otázka v příčině vystavění drahý Jenšovice-Libochovice, která té doby, jak nám bylo sděleno, ještě nebyla tak daleko propracována, aby zemský výbor mohl v tom učiniti nějaké snesení a předložiti nějaký návrh

Jsem dalek toho, abych popíral důležitost drahý Jenšovice Libochovice, jež vede krajem zajisté velmi úrodným, vyvinutým, a nemam pochybnosti, že ta dráha, až prožije svá dětská léta, bude drahou dobrou a prospívající tomuto kraji Tedy ony 2 dráhy byly navrženy a sice s tím podotknutím, že nemá platiti pro ně nové ustanoveni garanční smlouvy, kteréž vyžaduje, aby do zákona o zemských železnicích byla pojata, jak jest zvykem na říšské radě, a což lze jen schváliti, přesná číslice zařizovacího nákladu Komise pro veřejné práce o zmíněných dvou drahách pojednavši, uznala jich důležitost jako i dráhy Libochovice-Jenšovice Mimo to bylo jednáno o dráze český Brod-Mochov, kteroužto drahou bude doplněno železniční spojení mezi Rak -Uh společností statní dráhy, potom dráhy severní od Kralup přes Brandýs-Čelákovice-Mochov do vídeňské trati rakousko-uherské společnosti statní dráhy v českém Brodě

Tyto dráhy byly pojaty do návrhu a mimo to byla učiněna změna u dráhy Sudoměřice-Stará Páka Dle loňského uznesení měla země převzíti garancii této trati, druhou část měl garantovati stát, na základě jednaní interessentů s c. k. vládou byl však učiněn návrh jiný, aby totiž byla převzata garancie celé trati zemi a stát aby přispíval na zakoupení kmenových akcií, C. k. ministerstvo projevilo souhlas svůj s touto změnou přislíbivši subvenci asi 680000 zl. V tom spočívala změna původního návrhu

O prospěšnosti změny navržené nechci se zde šířiti Vždyť jest možno, aby i generální referent měl v komisi zvláštní od náhledu většiny se různící názory, jelikož ale komise se usnesla na tištěném návrhu, proto považuji za samozřejmé, abych loyalně zde hájil návrhy komise

Velectění pánové, uznávám, co pan přísedící zemského výboru zde podotknul, uznávám, že to břemeno následkem staveb nových místních drah pro zemi jest značnější, že také eventuelně i poroste, pokud alespoň jedna část podporovaných drah nestane se výnosnějšími o čemž pro budoucnost u mnohých z nich nelze pochybovati

Avšak připomínám, že bylo jak na slavném sněmu, tak na říšské radě jistými poslanci naléháno, aby byl vypracován pro akci železniční místních drah program, podle kterého by se byly soustavně tyto dráhy prováděly

Tak by se bylo stalo snad, velectění p, že by mnohé paralelní trati byly odpadly a že by na místo nich byly vystavěny jiné dráhy mnohem důležitější, že bychom byli dostali jaksi kostru nejdůležitějších drah místních a že bychom byli mohli mezery vyplniti drahami levnějšími, úzkolejními, které by nebyly síce drahami spojovacími, jež by ale byly dotčenému okresu velmi prospěly

Uznávám, že takovýto program, který by se ovšem nemohl učiniti na dlouhou dobu, nýbrž jen na jistou řadu let, řekneme od pěti k pěti rokům, načež by byl revidován, narazil by na jisté obtíže, ale nikoliv na obtíže nepřekonatelné, vždyť příkladem jest nam právě země, která co do průmyslového vývinu severní části král. českého se podobá, to jest Belgie, kde právě takovýto systém byl zaveden a dobře se osvědčil. K takovému programu nebylo z různých důvodů, snad z důvodů i vážných - o tom nechci dále šířiti zde slov - po vydání zákona zemského ve příčině zvelebeni drah nižšího řadu v roku 1892 přistoupeno a tak se stalo, velectění pánové, že skutečně ona družstva, která byla jaksi čipernější a přičinlivější opatřivše sobě v čas projekty a příspěvky, přišla na řadu dříve, zatím co zůstalo mnoho drah, velmi důležitých, kde těchto příznivých podmínek nebylo, pohříchu valně pozadu

Nebylo by dle mého mínění správné, i kdyby jedině z té příčiny, že snad tím jakési zvětšeni břemen nastane, měly býti tyto kraje nechány bez spojení železničního a tak ve svém vývinu skutečně na dlouhou dobu zadržovány Tím, když zřídí se vhodné komunikace železniční zejména nyní v částech království českého dosud zanedbaných, kde nalézají se levné síly pracovní, kde nalézá se i vodní sila, mám za to, že přes velké oběti velmi prospějeme nejen dotyčným částem, nýbrž celému království (Výborně !)

Jest zde však ještě jedna důležitá záležitost, ku které bych si dovolil poukázati Ve zprávě naleznete také stať o tom pojednávající, jak důležito jest, aby dráhy soukromé v království českém byly v brzku postátněny Z jakých asi příčin? Po převzetí drah soukromých bude správě státní možno rozděliti vozbu co možná souměrně na všech tratích Dnes vyvolaná tím, že některé drahy nalézají se v rukou státních a jiné v rukou soukromých, jakási nesrovnalost a to bohužel ne na prospěch obyvatelstva, nýbrž pokud se týče oblasti dotčenýoh soukromých dráh, v neprospěch dotčeného obyvatelstva, jež sobě vším právem stěžuje - poukazuji zde zejména na východní polovici naši v1asti, kterou prostupují výhradně dráhy soukromé - že obyvatelstvo nejen musí platiti větší sazby železniční, snášeti nevýhody a leckdy i rozmary drah soukro mých, nýbrž že musí připláceti ještě na eventuelní deficity drah státních, kdežto zapadni kraje království, kteréž těší se rozvětvené síti státních drah, požívají vůči nim velikých výhod

Aby se nesrovnalost tato vyrovnala, jest zapotřebí, aby dle jistého plánu a programu dráhy soukromé byly postátňovany Tak bude možno, aby stát převzal do správy své veškeré dráhy místní a je potom dle jistého jednotného plánu spravoval, jak z ohledu dopravy tak i z ohledu na udržování těcbto tratí

Potom ale nalezne ve království českém podobně, jako to máte v Belgii, každý cent obili, každý cent řepy, výrobků, plodin a surovin a eventuelně uhlí ve svém bezprostředním sousedství dráhu, která výrobek ten levným způsobem doveze na místo určení

Tím se vyrovnají zmíněné protivy, a tím bude zmírněn pozvolna i deficit, který zemi tíží, bude to nejen na prospěch země, ale v druhé řadě i také na prospěch státu

Z těchto důvodů prosím, velectění pánové, jménem komise pro práce veřejné, abyste ráčili přijati návrhy, jak v tištěné zprávě komise jsou obsaženy, kteréžto návrhy byly vypracovany na základě podrobných a pečlivých úvah, a abyste je přijali za zaklad podrobného rokováni (Výborně! Výborně! Hlučný potlesk)

Nejvyšší maršálek zemský: Po ukončeni debaty generalní jest mi předložiti slavnému sněmu otázku, zda přijímá návrhy komise za základ rokovaní podrobného

Nach Schluss der Generaldebatte habe ich dem hohen Hause die Frage vorzulegen, ob dasselbe die Commissionsanträge als Grundlage der Spectaldebatte annehme

Žádám pány, kteří na tuto otázku odpovídají kladně, by pozdvihli ruku

Ich ersuche dte Herren, welche diese Frage bejahen, die Hand zu erheben

Slavný sněm se na tom usnesl, vstoupiti do speciální debaty na základě návrhů komise

Das hohe Haus hat beschlossen auf Grund der Commissionsanträge in die Specialdebatte einzutreten

Zpravodaj poslanec Kaftan Návrh první zní

Zem výboru se ukládá, aby návrhy na poskytnuti zemské záruky podnikům místních drah sněmu předkládal teprve pak, až bude lze posouditi obtížení země vznikající z garantovaného ročního čistého výnosu, jehož suma do příslušných návrhů vložená buď a až bude také známa výše příspěvků interessentů a po případě státu, jež rovněž vložena budiž do návrhů na poskytnutí zemské záruky

Landtagsaktuar Dr. Švanda von Semčic

I

Der Landesausschuss wird beaustragt, die Anträge betreffend die Gewährung der Landesgarantie für Lokalbahnunternehmungen erst dann dem Landtage vorzulegen, bis die aus der Gewährung der Garantie erwachsende Belastung des Landes durch den in die betreffenden Antrage aufzunehmenden Betrag des vom Lande zu garantierenden jährlichen Reinertragnisses beurtheilt werden kann und bis auch die Höhe der von den Interessenten und eventuell vom Staate zu leistenden Beitrage, welche in den Antragen auf Gewahrung der Landesgarantie ebenfalls ersichtlich zu machen ist, bekannt sein wird

Nejvyšší maršálek zemský. K tomuto předmětu přihlásili se ku slovu a sice pro návrhy komise pp poslanci Adámek a Dr. Pacák

Es haben sich zu diesem Gegenstande und zwar für die Anträge der Commission zum Worte gemeldet die Herren Abgeordneten Adámek und Dr. Pacák

Dávám slovo p. poslanci Adámkovi

Přísedící zem výboru posl. Adámek Slavný sněme´ Velectění pánové, od vydaní zákona o stavbě drah lokálních máme dnes poprvé a bohužel dosti pozdě debatu o železniční politice na tomto sl. sněmu

Dosud bylo zvykem, že tyto veledůležité předlohy týkající se místních drah

vyřizovaly se na tomto sl. sněmu obyčejně mlčky, pouhým hlasováním

Jest toho tím více želeti, poněvadž, kdyby bývala byla dána možnosť vysloviti se přímo a bez obalu o postupu naši železniční politiky, snad by byl měl dnes generální zpravodaj uspořenu nemilou povinnost poukázati na četné neblahé následky této politiky, jež se nyní v číslech našeho rozpočtu počínají přímo hrozivě objevovati

Pokládám za svou povinnosť, abych této důležité otázky se dotknul také proto, poněvadž jsem ve výboru zemském hlasoval pro základní změnu dosavadní politiky železniční, pro zásadu, kterou přijímá i komise pro veřejné práce v prvním návrhu, totiž aby nebyly odporučovány stavby nových drah tomuto sl. sněmu dříve, dokud celý projekt není úplně propracován a úplně financován

Zásada tato jest výsledkem zkušeností, které jsme v naší železniční politice v posledních letech nabyli. Tušim, že nepotřebuji teprv dokazovati, že nejsem odpůrcem stavby drah, bylo by to na konci 19 století přímo směšné Nenáležím také k těm, kteří posuzují důležitost drah toliko podle súrokovaní kapitálu v nich investovaného, mnohem větší váhu kladu v té příčině na nepřímý prospěch, který z drah vzniká krajům, jimiž dráhy vedou

Jsou to konečně věci známé, o nichž netřeba šířiti slov. Ale při stavbě lokálních drah těch v království Českém po zákonu z r. 1892 k těm úvahám přidávají se ohledy k zemským financím S tohoto stanoviska jeví se dosavadní vývoj naší železniční politiky velice povážlivým

Pánové, kladu otázku můžeme dosavadní cestou k rozšíření síti již předem naprosto passivních postupovati jako dosud čili ne?

Odpovídám k tomu, že ne, že potřebí jest v tom směru a postupu netoliko klidnějšího postupu, ale také v některých věcech rozhodného obratu

Pánové, dle návrhu naši rozpočtové komise budeme za nedlouho rokovati o zemském rozpočtu a po opětném návrhu na sanování zemských financí vrcholí návrh rozpočtové komise ve zvýšení zemských přirážek ze 51 proc. na 55 proc. a dále v kontrahovaní nového dluhu 3, 000 000 zlatých (Slyšte)

O tom také nerozchází se mínění, že zemské hospodářství touto cestou nemůže dále postupovati a že není možno uhrazovati spotřeby země stálým zvyšováním přirážek a děláním nových dluhů Velká jest protiva mezi touto finanční politikou zemskou a mezi železniční politikou zemskou. Při železniční politice zemské schodky drah, které země garantuje, stoupají měrou povážlivou a progresivně děsivou Vedle toho stoupají zemské přirážky a dluh zemský v poměru stejném Jest zcela přirozeno, že k těmto poměrům financí zemských při uvažování o naší železniční politice zvláště musí se bráti zřetel. Račte uvážiti, že podle našeho rozpočtu musíme uhraditi potřebu zemského dluhu, která již činí 1, 122 535 Schodek zemí garantovaný podporovaním místních drah vypočítává se v r. 1898 okrouhle na 1, 700 000, což činí 5½ %, přirážky zemské Odpočítame-li od vydání zemského náklady na obecné školství, které nemohou bytí pokladaný za obyčejný naklad správní a které činí přes 10 milionů, činí vydaní zemské 113 milionů zl. Z toho připadá na potřeby zemského dluhu 1, 122 000 zl. aneb 99 proc. a pasiva zemí garantovaných drah činící 1, 700 000 zlatých rovnají se 15 proc. tohoto zemského vydáni (Slyšte!) a, budou-li podle návrhu komise, pokud se odchylují tyto návrhy od návrhu zemského výboru, přijaty ještě ostatní dráhy, vyroste tím rokem vypočítaný schodek passivních drah na 2, 000000 zlatých a rovna se 178 proc. zemského vydání

Tuším, že čísla tato dostačí ku objasnění vážné situace finanční, ve které se naše železniční politika ocitla a se kterou zajisté, jsouce především vědomi své odpovědnosti, musíme přesně počítati. Není pochyby, že můžeme jíti dosavadním směem dále, že můžeme povolovat i dále posavadní drahy a vésti náklad na tyto drahy.

Avšak smíme-li tímto směrem jíti dále jsouce sobě vědomí své odpovědnosti naproti poplatnictvu, to jest otázka jiná.

Po mém hlubokém přesvědčení myslím, že tímto směrem dále jíti nemůžeme

Pánové, situace tato stává se tím smutnější, poněvadž, jak pan přísedící zemského výboru, který již mluvil, k tomu poukázal a jak také ze zprávy zemského výboru vychází, netoliko téměř všecky dosavadní zemí garantované dráhy jsou passivní a mnohé z nich se stále a velice povážlivé stávají passivnějšími.

Situace ta jest také tím povážlivější, poněvadž při nynějších projektech, které máme před sebou, jsou již veliké schodky vypočítány, tedy nejde o stavbu drah, které by slibovaly skutečnou rentabilitu, nýbrž o stavbu drah skutečně velice passivních.

Pan generální zpravodaj dokazoval, že jsme při stavbě lokálních drah učinili pokrok

Nenapadá mně, abych tomu odporoval.

Já se tomuto pokroku těším, poněvadž, jak pravím, relativně jest důležitou každá dráha, každá dráha prospívá hospodářskému rozkvětu, avšak my předem nemůžeme spouštěti význam této akce pro zemské finance ze zřetele

Pan zpravodaj vyhledával také příčiny těchto neutěšených poměrů našich železničních podnikův, a tu s ním také úplně souhlasím v tom, že hlavní vinou toho jest, že lokální dráhy nebyly stavěny podle veliké promyšlené soustavy. Jak by to dnes vypadalo v Čechách, kdyby země na základě pevného plánu místních drah byla postavila celou síť velikých lokálních drah, ku kterým by se byly připojily také skutečné místní drahy

Avšak, jaké dráhy stavíme po 1 titulem lokálních drah? Stavíme veliké transversálky, které měří také 105 km a vyžadují naklad milionů, stavíme paralelní lokálky, které sobě vzájemně konkurují (Slyšte!) a stavíme i okružní lokálky

Při takovémto postupu není arciť nijak možno, nežli že naše železniční politika nemá zdaru. Třeba jest nápravy

Úplně souhlasím s panem generalnim zpravodajem, že náprava jest nanejvýš nutná.

Avšak nemůže býti dávaná vina zemskému výboru, že soustavně nepostupoval

Bylo proneseno okřídlené slovo Soustavný postup při stavbě lokálek se nemohl udržeti proto, poněvadž chtěl míti každý výminku. (Souhlas)

Zemským výborem předložená mapa železnic ukazuje, jak důležité jsou tyto stesky na nesoustavný postup a také finanční neúspěch při provádění místníoh drah, o němž jsem již mluvil. Uvažte, to přece nejsou žádné lokálky, když taková lokálka měří 104 3 km a stojí přes 5 mill, druhá 83 km a stoji téměř 4 mill, atd.

To jsou veliké dráhy, které vyžaduji zcela jiného financování a stavby i správy nežli lokálky.

Tak veliké podniky nemají býti svalovány na zemi, která hyne finanční tísni.

Za těchto poměrů bylo odůvodněno usnesení zemského výboru, který navrhl, aby v dosavadním postupu staveb lokálních drah nastalo tempo volnější, a který učinil návrh, ku kterému přistupuje také slavná komise pro práce veřejné a jehož provedení a přesné šetření arci by mělo velký význam pro další postup na tomto poli. Komise arciť přistupuje k tomuto návrhu pro budoucnost a letos činí z toho výminky, poněvadž navrhuje stavby některých drah, které zemský výbor maje zřetel k těmto uvedeným poměrům do svého programu nepojal

Myslím, že nikdo, kdo mne zná, nebude mne podezřívati, že bych na př byl proti draze, která má Kutné Hoře přinésti takového prospěchu pro budoucnost a j. To jest mne daleko a proto z věcných důvodů pokládám za svou povinnost, abych v čas svého hlasu pozdvihl na uhájení zodpovědnosti kterou zemský výbor jako výkoný organ sl sněmu ma.

S tímto principielním schvalováním komise našeho zásadního stanoviska jest málo pomoženo, nebude-h ho důsledně Setřeno Zemsky výbor musil, jsa si vědom své zodpovědnosti, za další postup na tomto poli takové stanovisko zaujmouti. Na slav sněmu jest arci, aby v této věci rozhodl.

Zodpovědnost za následky toho usnesení nepadá na něho.

Slavná komise pro práce veřejné odchyluje se od zemského výboru ve příčině některýoh projektů, při kterých nejsou přípravné práce ještě náležitě provedeny a také financování zabezpečeno

Budiž mně dovoleno jedné zásadně důležité otázky se dotknouti Jsou to projekty, při kterých - a jest to největší projekt - o kterém to platí, při kterém vláda nevykonala svou povinnost Želím toho, že tento projekt byl do stavebního programu letošního pojat

Když jde o projekt, který stojí více než 5 mil. a vláda k tomu dává žebrácký příspěvek 600000 zl, prosím, to není náležité opatření takového důležitého zájmu tohoto království Právě při takovýchto projektech vláda musí konati plně svou povinnost.

Po jedné straně ubíráte nám všecky zdroje příjmů a po druhé straně, když jde o hospodářské zájmy a kulturní, veškera břemena na nás svalujete. To jest politika, která přivádí toto království finančně na mizinu.

Toto zásadné stanovisko, a ne stanovisko nějaké animosity proti té které dráze v té které krajině, zaujal zemský výbor trvaje na tom, že nemáme vládu pouštěti z této povinnosti, naopak, že máme učiniti všecko, aby povinnost svou plně konala. (Výborně!)

Při tomto postupu chcete mluviti o sanovaní našich zemských financí ?

Jest přímo posměchem, radí-li p. finanční ministr, zavésti nové dávky a zvýšiti přirážky. K tomu nepotřebujeme finančního ministra. Když však jde o určité potřeby kulturní a hospodářské, pak nenalézame ve Vídni slechu.

Když vláda podporuje dráhy, o kterých je známo, že budou výnosné a nás nutí stavěti dráhy, o kterých předem jest známo, že budou passivní, to jest politika hospodářská, která nemůže nazvána býti ani rakouskou, natož českou. (Výborně!)

Takové stanovisko jsme zaujali v této otázce na uhájení finanoí tohoto království proti vládě. Toto stanovisko zaujali jsme hlavně proto, že byl již uvedený velký projekt příční dráhy pojat do letošního programu

Zvláště pak lituji odůvodněni pana zpravodaje, neboť tam nalézáme větu kterou se vyslovuje vládě uznáni za to, že s takovou ochotou přicházela vstříc tomuto projektu Tak se nedělá česka železniční politika Tak se děla politika, která může býti příjemnou; Vídeňské vládě, ale není na prospěch českému království a obyvatelstvu jeho (Výborně !)

To jsou zásadní a žádné malicherné hledy, které nás vedly k hájení tohoto věcného, zásadného stanoviska Jest naší povinnosti rozhodně naléhati, aby také v tomto oboru vláda vykonala svou povinnost

Pan zpravodaj poukázal právem, že jsou celé oblasti v království Českém, kde nemáme drah, jsou to po výtce jižní Čechy Tam na základě zákona z r. 1892 se nemohou dráhy postaviti, protože tam není místních činitelů, kteří by mohli přinésti oběti, které se při financovaní takových podniků žádají, a proto se tam dráhy stavěti nebudou.

Můžeme stavěti dráhy jen tam, kde místní činitelé se mohou okrvavěti a při nésti tak ohromné oběti nemůžeme však stavěti dráhy tam, kde místní činitelé tyto oběti přinésti nemohou Tím se diferencuje blahobyt jednotlivých krajů v království Českém

Za takových poměrů souměrný vývoj hospodářský všech krajů není možný Hlavně severní krajiny Čech, kde jim postavil stát a země celou síť dráh, rozkvétají přímo nepřirozeně, kdežto v jižních Cechách - podívejte se na ta mapu a vidíte prázdné bílé plochy - tu ma pomoci to království České, které jest tak zuboženo, že co rok i ten žebrácký rozpočet svůj musí uhrazovati zvýšením přirážek a dluhy Má království České prostředky, aby této povinnosti učinilo žádost ? Jest to povinnosti státu, když nastavěl dráhy pro bohaté a zámožné, jakým právem může upírati dráhy krajům chudým, které jich nejvíce potřebuji ? (Výborně!)

Celá tato debata vrcholí v ohledech k mizeru hospodářské, která jest především zaviněna vládou (Výborně, Potlesk) Vláda jest za to zodpovědná (Výborně) a my máme v zájmu našeho obyvatelstva na ni naléhati, aby opatřila náležité prostředky, aby také tyto důležité potřeby království Českého mohly býti náležitě opatřeny (Výborně, Souhlas)

Vláda ví o království českém, když potřebuje daní (Výborně) Myslí, že poplatní síla naše jest nevyčerpatelná? Ta poplatní síla je již velmi vyčerpaná a vyčerpatelná Když chce vláda na nás nová břemena uvaliti, musí pečovati také o hospodářský rozkvět tohoto království

Vidíte při každém případě, při každé příležitosti, že se musíme o každý 1000 zl. s vládou příti, než nám něčím na tu neb onu dráhu přispěje

Vláda břemena na nás uvaluje, ale práva potahuje na sebe

Na těch drahách, které z našich peněz byly postaveny, musíme se s vládou příti o 2jazyčné tabulky a správa těchto drah jest centralizovaná ve Vídni a nemůžeme se domoci, aby byla přenesena do Prahy

Tu vidíte, pánové, jak laskavě Cislajtanie k nám se chová, a proto jest naší povinností se vším důrazem se ujati, aby zpráva železnic, které jsou postaveny z našich peněz, byla přenesena do Prahy, a aby vláda při stavbě železnic, které máme, konala svoji povinnost (Souhlas )

Z té příčiny budu hlasovati pro návrhy, které učinil zemský výbor (Výborně ! Dlouhotrvající potlesk)

Nejv. maršálek zemský Přichází nyní k slovu p. posl. Dr. Pacák Dávám jemu slovo

Posl Dr. Pacak Slavný sněme ! Nemohu popříti, že ve slovech, které pronesl pan přísedící zemského výboru Adámek, jest mnoho podstaty, a nedivím se také tomu, že dnes zemský výbor mobilizoval a vytáhl do boje ze stanoviska finančního

Ja ale nevím, zda by nebylo lépe, kdyby byl býval boj dnešní veden dříve, poněvadž se mně zdá, že dnes je to poněkud opožděno.

Dnes, když jde o české dráhy, začínáme spořiti, kdežto, když jsme stavěli německé dráhy, jsme nutnost tu neviděli Ráčíte pamatovati, že když jsme dělali odpor proti školským zákonům že si Němcistavěliv německých kraji nach skvostné palace z našich peněz, když šlo ale o české školy, tu jsme zemský pytlík finanční zase zatáhli

Velectění pánové, já uznávám a nepopírám, že skutečně finance zemské jsou špatné, a že by se mělo jakési pomalejší tempo zahájiti ve stavbě drah, aby zemské finance byly chráněny Ale velectění panové, račte mi dovoliti promluviti zde o hlavni otázce, kterou kolega Adámek uvedl v diskusi

Pan kol. Adámek zcela správně praví máme stavěti pasivní dráhy, máme dále obtěžovati zemské finance ? - to jest otázka o které nutno rozhovor zahájiti

Dávám mu za pravdu, že stavěti dráhy, které by v budoucnosti ničeho nenesly, jest nesmysl, ale jedna se o to, zda-li pasivita oněch drah jest prozatímní, či zda-li jest pro vědnou budoucnost

Žádný rozumný člověk nemůže žádati, aby dráha, která byla vystavena, hned příštím rokem mnoho nesla, na př bylo praeliminovano při dráze Melnik - Mšeno manco 8000 a dráha měla deficit 40 000 zl, a nebo při druhé dráze MšenoDolní Cetno manco 13 000 zl, a ve skutečnosti obnášelo 25000 zl

Avšak, velect pánové, když vystaví se kousíček dráhy, která nemá spojení s druhou, kteréž by jí mohlo přiváděti potravu, když dráha existuje kratší dobu, tu se lekneme, ale možná že za několik let přijdeme na to, že dráha ta bude vynášeti, když spojí se s komplexem drah, který jí bude přiváděti životní sílu

To jinak nejde, to jest jako u lidského těla, když nemá výživy, hyne

Já pravím Nikoli, pasivní dráhy nemáme stavěti, ale stavme dráhy, které mají pro budoucnost hospodářský vyznám a důležitost pro ty které krajiny

Tak tomu posaváde nebylo To ovšem stolí peníze a nesmíme se lekati přinésti nějakých obětí Kdybychom měli se stavěti na stanovisko, ze to stoji peníze, tu by také továrník nemohl kupovati velkých strojů, poněvadž vyplácejí se teprve za několik let

Po mém skromném soudu rozhoduje tu otázka, zda ta která dráha pro hospodařské povznešení té které krajiny, pro niž jest určena, bude míti v budoucnosti svou důležitost Proto stavíme dráhy, aby průmysl a hospodářství v oněch krajinách se povnesly

Panové, když to něco stojí, pro Krista Pana, nesmíme ihned naříkati "Ty finance jsou zlé, " když v budoucnosti jest možno, že tyto drahý budou prosperovati a budou výnosné

Dovolte, pánové, ja dám Vám příklad dráhu Ústecko-Teplickou Kdo měl ty papíry, ten naříkal, že ta dráha jest nesmysl, že ničeho nenese, a kupte dnes ty papíry!

Řeknu maličkou dráhu Kutnohorskou tzv. Tellerovku, tu nechtěl žádný stavěti, tu vystavěl si Teller sam za 120 000 zl. a zeptejte se ho, co za ni chce a co mu vynáší ?

Podobně jest to s Buštěhradskou a s jinými K těmto věcem musí se hleděti z hlediska národohospodářského Já myslím, že jest dobré takové hlediště a správné, totiž stavěti jen dráhy, které jsou prospěšný národohospodářsky těm kterým krajinám a nepoškozují zemské finance do budoucna, totiž nestavěti takové dráhy, o nichž a priori víme, že nebudou vynášeti

U našeho zemského výboru, - p. přísedící zemského výb. mi odpustí, - když jest dráha částkou velké dráhy a když při této částce vypočtou deficit, tu jest veliké naříkaní ve zprávách zemského výboru, že se nebude vypláceti

Velectění pánové, dle toho, co jsem řekl, jest jasno, že ohled k tomuto manku není při všech drahách stejný

My bychom úplně stali v komisi železniční na stanovisku zemského výboru, kdybychom byli viděli, že bylo všude stejného měřítka

Já nedělám zemskému výboru žádných výčitek, jest to úplně pochopitelné, že někdo podporuje to, druhý ono

Chci jen uvésti jeden případ, -preferent té dráhy dr. Karlach ať se nebojí, já budu také pro tu dráhu hlasovati. Ale říci to musím Ku příkladu, drahá Kutna Hora Zruč a dráha Jenšovice-Libochovice Velectění pánové, ta první se táhne již 15 let, zemský výbor praví ve své zprávě, že dráha by zasloužila státní garancii, ale návrh neučinil

Na druhé straně ale tlustými písmenami dal vytisknouti, co bude dělati manko při této draze.

Naproti tomu jest dráha LibochoviceJenšovice, kterou teprve nedávno interessenti žádali, a ve zprávě zemského výboru, - panové, při manku, které jest poměrně a percentuálně skoro mnohem větší než u drahy Kutná Hora-Zruč, se praví, že ovšem v budoucnosti bude vynášeti a že vzrůstem hospodářských poměrů tato draha též vzroste. To jest, panové, ve zprávě zemského výboru dvojí jednání a pak se nedivme, že jsme k té zprávě zemského výboru nepřihlíželi jako ku spasnému arcanum a řekli, které drahy jsou důležité, uděláme je také, poněvadž jsme si myslili, že musíme postupovati stejně.

Jest ale přece dobře říci, že jsme se my nepostavili proti zprávě zemského výboru proto, že jsme chtěli zemské finance obtížiti, ale poněvadž jsme v té věci neviděli stejný postup zemského výboru

Velectění pánové, kdybychom se zde postavili na stanovisko zde zaujaté, které bylo zde řečeno, totiž "Úspory bezvýminečně", pak jsme na chybné cestě, resp. v druhém extrému

Račte uvážiti, že naše největší položky jsou školství a železnictví. Prosím, chcete spořiti na školství, jest to možné? (Hlasy Nemožno!) Pánové, to je nemožná věc. Pánové, chcete spořiti na tom, co koná země ku povzneseni našeho hospodářství? Nemožno.

A račte, panové, dovoliti, když se praví, že zemské finance budou tím poškozeny, tu já myslím, že později bude to míti příznivý výsledek na finance zemské, neboť tím, když povznesete ty kraje národohospodářsky, učiníte je platebně silnější a jest přirozeno, že potom v budoucnosti bude možno uvaliti větší poplatky na ně ve prospěch země (Výborně! Výborně!)

To, velectění pánové, jsem chtěl říci a podotknouti na konci svých výpovědí

P. kol. Adámek s kol. Kaftanem vždy jako "Ceterum censeo" říkal již před 9 neb 10 léty Pánové, jestliže nepřivedete do těch drah nějaký systém, jestliže neučiníte způsob při stavění drah systematičtější, aby se přihlíželo k hospodářské důležitosti a nutnosti těchto drah, a jestli necháte je stavěti jako až posud, přijdeme k tomu, v čem dnes již jsme. Ovšem se praví nevím, který pan kolega to pravil - že jes dnes už pozdě. Myslím však, že není pozdě. Kdyby v této chvíli v té věci se učinil systematický plán, tož jsem přesvědčen, že by bylo možno ještě dnes systematicky předsejíti a financím zemským to přizpůsobiti Ale račte dovoliti, řekl jsem to již a opakuji, poněvadž se to nemůže dost často opakovati, račte se podívati na mapy železniční. Ty žluté drahý projektované, to jest čekající na uskutečněni, ve kterých krajinách jsou? Ty jsou v krajinách českých (Souhlas), a naproti tomu podívejte se, nahoře na severu vypadá to jako v Belgii, takže sever Čech opatřen jest všemi náležitými drahami

Já jsem uznal a uznávám stanovisko p. kolegy Adámka za správné, když praví, "uveďme naše finance v soulad s drahami, " ale postaviti se na stanovisko naprostého spořívění, myslím, že by nebylo správné.

Ja jsem pro to: stavme drahy, jichž důležitost hospodářská jest nutná, nestavme však dráhy, kde jest viděti a priori, že jsou passivní pro budoucnost a nevyhovují hospodářským poměrům

Šetřime financí zemských, uveďme je v soulad s těmito potřebami, ale nestavme se na stanovisko naprostého spořeni, bezohledně. Uznávám a konstatuji to, aby p. poslanec Adámek byl uspokojen, že se proti stanovisku úspornímu nikdy nestavím, ale s hlediska mnou uvedeného naň pohlížím. Já hájim toho stanovisko sám a dodávám, abych ho ještě více uspokojil, že jest skutečně potřebí v této otázce, aby se nejen napínala země, ale, velectění pánové, aby také náležitým způsobem přispíval stát.

Prohlédněte všecky zákony, které


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP