Úterý 9. května 1899

děti byly vyučovány jazykem národnosti, o kterou jde

Der Herr Abg. Dr. Šamánek stellt zum Absatz 4 § 1 folgenden Antrag

Das Bedürfnis nach solchen Schulen ist nicht durch Ermittlung des jährigen Durchschnittes nach bei Vorschrift des 1 Absatzes dieses § nachzuweisen, sondern dasselbe ist als erwiesen anzusehen, wenn mehr als 40 schulpflichtige Kinder vorhanden sind, deren Eltern oder gesetzliche Vertreter der Nationalität angehoren, für welche die Schule errichtet werden soll, innerhalb des Schulsprengels der Schulgemeinde wohnen oder den Unterricht für diese Kinder in der Sprache der betreffenden Nationalität begehren

Dále podal pan posl. Dr. Šamánek ještě další návrh k čl. 1

Učiním napřed dotaz na podporu stran návrhu pravě přečteného

Der Herr Abg. Dr. Šamánek hat noch einen 2 Antrag zum § 1 gestellt

Ich werde zunächst die Unterstutzungsfrage bezüglich des oben verlesenen Antrages stellen

Žádam pany, kteří tento návrh podporuji, by vyzdvihli ruku

Ich ersuche die Herren, welche diesen Antrag unterstützen, die Hand zu erheben

Návrh není dostatečně podporován

Der Antrag ist nicht hinreichend unter stutzt

Další návrh zní co odstavec 5 k čl. 1

Bylo-li zřízeni takové školy nařízeno, budiž do ni přijato každé dítko bez ohledu na dobu pobytu rodičů neb jejich zákonných zástupců v dotyčné obci, když tito ve školní obci bydli, a vyučovaní těch dítek v jazyku dotyčné národnosti žádají

Der H. Abg. Dr. Šamánek Beantragt weiter einen Zusatz als 5 Alinea zum § 1

Wurde die Errichtung einer solchen Schule angeordnet, so muss in dieselbe jedes Kind aufgenommen werden ohne Rücksicht auf Die Dann des Aufenthaltes Der Eltern oder bei gesetzlichen Vertreter derselben in der betreffenden Gemeinde, sobald diese in der Schulgemeinden wohnen und den Unterricht der Kinder in der Sprache jener Nationalität verlangen

Žádám pany, kteří podporují tento návrh, aby vyzdvihli ruku

Ich ersuche. die Herren, welche den Antrag unterstützen, die Hand zu erheben

Návrh není dostatečně podporován

Der Antrag ist nicht hinreichend unterstutzt

Žádá ještě někdo za slovo ke čl. 1 ?

Verlangt noch jemand das Wort zu § 1?

Prohlašuji rokování za skončené, a dávám závěrečné slovo panu zpravodaji

Ich erkläre die Debatte für geschlossen und gebe dem H. Berichterstatter das Schlußwort

Zpravodaj posl. prof. dr. Čelakovsky Velectění pánové. Jest to již tuším po třetí, co vývody, které p. dr. Šamánek dnes zde přednesl, jsme slyšeli, my, kteří jsme členy školské komise a arciť, poněvadž pan dr. Šamánek již před tím ve schůzích voličských o našem návrhu zákona prohlašoval, že jest to hrob pro menšiny a veliká záhuba, která se jim chystá, byli jsme žádostiví zvěděti, které tedy vlastně jest to tak hrozné ustanovení, které opravňuje kollegu našeho klubu k tomu, aby takovým způsobem o všech ostatních členech sdružení, ku kterému přísluší, veřejně ve shromážděních voličských mluvil

Byli jsme arciť a mohli jsme býti žádostiví na to

Ale když jsme slyšeli důvody, které pan kolega nám přednášel ve školské komisi, byli jsme nuceni pozorovati, že panu kolegovi nejsou dosti známa usneseni naše, a že také jemu nejsou dosti známy zákony a prakse, jaká se při provádění těchto zákonů vyvinula

Následkem toho snažili jsme se v komisi školské všemožně, abychom p. kolegu o správnosti náhledů a stanovisku svém přesvědčili, avšak jak dnešní řeč jeho ukazuje, podařilo se nám to bohužel jen malou měrou Neboť on pořadně pokopal, že chce dokázati že tento zákon jest pro menšiny nepříznivý, avšak hned na to praví, že může bytí příznivějším v některých případech než pětiletý průměr, připouští tedy skutečně, že asi nějaké případy jsou, ve kterých by tento 3letý pobyt mohl býti příznivějším

Tím arciť od té "zkázy, záhuby a hrůzy", která našim menšinám z tohoto zákona plyne, již do jisté míry něco slevil

Pan kolega ve své známé charamantnos i byl tak laskav, že otevřeně v komisi řekl, že nasadí všechny páky, aby zmařil přijetí tohoto zákona a musím mu dosvědčiti, že skutečně v komisi v této příčině učinil vše, co mohl, tak že komise nucena byla otázku, která již 20 let slav sněm zajímá, a která ve školské komisi již tolikráte byla přetřásána, ve čtyřech dlouhých schůzích opětně podrobně prozkoumati

Jest to tedy veliká zásluha velectěného pana kolegy dra Šamanka, že se o této osnově, jak slav sněmu nyní předložena jest, říci může, že byla se všech stran a takřka do všech ledvin prozkoumaná, a že tedy vyšla z takového usneseni, o němž nemůže býti pochybnosti, že v komisi vzniknouti mohla jen na zaklade zralého, ano nejzralejšího uvažování a můžeme tedy říci, že kdyby někdo o této věci měl pochybovati, můžeme se dovolati klasického svědka, kolegy pana dra Šamanka, kterémuž povděční za to býti musíme, že nám takových dokladů o tom podal

Arciť, když pan dr. Šamánek zde praví, že my jsme hleděli věc urychliti, a že jsme si až chorobně při tom počínali, abychom věc tuto jako kořist znamenitou dostali pod střechu, tu musím říci, že se snad na to páni členové školské komise račí pamatovati, že chvat onen nebyl tak zlý, nýbrž že jsme musili značně prodlužovat svá jednaní u porovnaní na př. se dřívější sezeními, ve kterých účastnili se němečtí členové v roce 1897, kdež odhlasován byl zákon tento toliko ve dvou schůzích školské komise, kdežto tentokráte následkem intervence pana kol. dra Šamánka, jak už jsem řekl, potřebovali jsme k tomu 4 schůze, a síce schůze plné důkladného uvažovaní, jako by bylo šlo o nějakou hlubokou filosofickou otázku, o které třeba bylo tím nejdůkladnějším způsobem uvažovati

Tedy, co se týče toho urychlení slyšeli jsme to zde před 2 léty na levé straně a letos se to přece nám nemůže už dokonce vytýkat a také předloni jsem to řekl, že tomu tak rozhodně nebylo tak p. dr. Šamánek mi laskavě dovolí, že v celém slavném sněmu jsem nucen říci, že jeho tvrzení nespočívá na pravdě

Pan dr. Šamánek byl členem školské komise a bylo jemu možno učiniti návrh, kterýž zde přednesl, a skutečně musím mu dosvědčiti, že co se týče pobytu, takovýto návrh v komisi přednesl, co se tyče druhého návrhu, že ma do zákona přijíti ustanovení, že děti, které v školní obci bydlí, pravě tam choditi do školy jsou oprávněny, tož, velectění panové, tento zákon k tomu se nehodí a není toho potřeba, aby do nebo takové ustanovení přicházelo, poněvadž jest říšský zákon školní, který o povinnosti školní návštěvy předpisy obsahuje, dále je zemský zákon z r. 1870, který má zvláštní odděleni o návštěvě školní a ustanovuje když by dítě nechodilo do školy a neomluvilo se, že je pokutováno. To platí jak pro české děti tak i pro německé děti v smíšených krajinách a že má právo choditi do školy svého jazyka, o tom přece nemůže býti žádné pochybnosti.

A jak bychom my k tomu konečně přicházeli, abychom to, co v zákone již jest, znova jakožto ustanovení do zákona dávali. Pak musil každý říci Pro Bůh, kdo pak takový zákon dělal, že ani neví, že taková ustanovení již jsou

Toho od nás p. Dr. Šamánek žádati přece nemůže Pan Dr. Šamánek opětně se zmiňoval o tom, co již p. dr. Zatka pravil, že prý menšiny nebyly slyšeny Ale jak veleváženými členům komise jest známo, p. dr. Šamánek se jako zástupce národních menšin ve školní komisi o věc interesoval a my také jej pozorně vyslechli, slyšeli jsme tedy hlas jednoho znalce poměra menšin národních, ale jak již to býva s odbornými znalci, kteří mohou svému oboru výtečně rozuměti, kteří mohou docela dobře říci, jak se v jeiich praktických oborech ta či ona věc děla, přece proto nemusí býti způsobili dělati zákony, kterými by se takové poměry urovnávaly.

A pravě úplně tak jest to, bohužel pan posl. Šamánek musí už odpustiti i s tímto jeho odbornictvím, ostatně mohu pana dra Šamanka ubezpečiti, že nebylo třeba svolávati teprv nějakou anketu, nýbrž že ti, kdo se o věc starali, vždy měli za svou povinnost, a zvláště ja měl jsem za svou povinnost, abych se o těchto věcech podrobněji informoval na všech mí-

stech a mé informace vedly mě právě k tomu návrhu, který zde na tomto slav sněmu napořáde zastupuji

Někdo může míti jiné informace, ma je však nam pak sděliti a prokázati číslicemi, že náš návrh je nesprávný

Všeobecné řeči však že jest to hrob, záhuba, nepřijatelné, nepříznivé, to vše, velectění pánové, může účinkovati v nějakém shromáždění voličském, ale nemůže účinkovati mezi námi

Ja naopak dovolím si na jeden případ opětně ukázati, který zde náhodou mam, - nebudu jmenovati jméno obce, o kterou se jedná, poněvadž nechci za vdáti tím podnět k nějakému snad tam pronásledování, - mám seznam rodičů, kteří podepsali před rokem žádost, aby v jich obci byla založena česká veřejná škola, seznam stojí každému k disposici Titíž rodičové podali si sněmu stížnost, že, ačkoliv žádosť před rokem byla podaná, dosud jest nevyřízena, a proto v petici sl sněm žádají, aby se o to přičinil, by jich žádost konečně byla vyřízena Petici tu mohu dáti rovně/ každému k disposici, kdo by se o to interesoval, poněvadž jsem referentem pro tuto petici jmenován

Já jsem se o to staral, abych zjistil, jak by se věc v tomto případě měla, a shledal jsem, že žádost podepsalo 59 rodičů, kteří měli 109 dětí Těchto 109 děti při nynějším počítaní činilo by 229 jedniček, tedy pětkráte děleno, 45 celých jedniček Jest bohužel obava, že až bude komisionelní řízení, dejme tomu po roce nebo někdy později, následkem nátlaku pravě ti rodičové, kteří vykazují 5 jedniček a proti nimž se všechna agitace obrátí, že někteří budou vypovězeni z obce, neb donucení k odvolaní podpisu a tu je potřeba jen 4 až 5 takových rodin vypověděti, aby se stenčila ta číslice pod 200, a tím zrazila pod čislici, které jest potřebí, když počítá se pětiletý průměr na 40

Tu bude snadno docíliti v takovémto případě, aby škola byla zmařena. A tu je otázka, zdali takovým spůsobem bude možno zmařiti zřízen školy, když se bude počítati buďto pětiletý pobyt, jak bylo stanoveno v předlohe vládní z r. 1890, anebo tříletý pobyt, jak jsme na-

vrhli, a docházíme k následujícímu velmi zajímavému výsledku. Při pětiletém pobytu na každý způsob bylo by 37 otců, kteří by měli 73 žáků, tedy bude tíže již při 5 letém pobytu sraziti tento počet ze 73 na 40. Při tříletém pobytu jest 46 otců s 84 žáky, tak že toliko 24 rodičů bude míti kratší pobyt než my žádáme, a nejspíše dnes tento pobyt budou míti, poněvadž od té doby uplynul rok

Na tomto konkrétním případu ráčíte viděti, že v prvním případě, kdy se počítá 5letý průměr, může se snadno státi, že škola se nezřídí, při druhém případě, kdy se počítá pětiletý pobyt rodičů, zřídse aspoň jednotřídna snáze, v našem případě jest velmi možno, že se zřídí dvou třídní škola, poněvadž jest 83 žáků, Tuto výhodu zákon naš má také v tomto ohledu, počítáli se tříletý pobyt

Pan Dr. Šamanek arci nám navrhuje jiný způsob, totiž aby se vůbec žádný pobyt nepočítal. Nachází to zcela přirozeným, žeř když bych přišel do cizí obce s dětmi školou povinnými, měl bych právo ihned podepsati žádost, aby k těm dětem se hledělo a pro ně se zřídila škola, až bych tu zadost podepsal, mohl bych se zase vystěhovati jinam, ale k dětem by se musilo přece hleděti Račte uvažíti, že takové návrhy řežou na obe strany, že se mobou zneužívati nejenom v krajinách německých, nýbrž i při obyvatelstvu českém Pan dr. Šamanek ma v jednom pravdu a jsem skutečně překvapen, že to neuvedl

V mém původním návrhu nebyl ani tříletý ani dvouletý pobyt udán. Já jsem totiž nechtěl spornou tehdy otázku uvésti v té neb oné formě, boje se, že by tříletý pobyt narazil na odpor a když svého času dvouletý pobyt navrhoval člen naší strany, myslilo se arci, že to bude předmětem kompromisu. To jest přirozená věc když někdo hájil pětiletý pobyt a nyní se navrhl dvouletý, že pak, má-li k nějakému kompromisu dojiti, a nemají li obe strany zůstati na svém stanovisku, musí se voliti tříletý neb čtyřletý pobyt Pro čtyřletý pobyt by p. Dr. Šamánek asi nehlasoval. Má-li dojíti ke kompromisu nezbýva tedy než voliti tříletý pobyt

Konečně aspoň tolik zůstává jisto, že nyní budou věci jasné, že rodičové, když podepíší tu žádost, vědí, za jakých okolnosti tak činí a že mají naději, že se škola zřídí

Podepíší to rodičové arciť tací, kteří si musejí býti toho vědomi, že při tom velmi mnoho riskují

O tom není žádné pochybnosti, že naši rodáci v německých krajinách - a já mám za to, že zajisté není jediného mezi námi národnosti české, který by toho neuznával plnou duši - přinášejí ohromné oběti, když žádají za českou školu (Výborně, Výborně)

Ale právě, poněvadž ty veliké oběti uznáváme, proto podle našeho intellektu, podle znalosti nynějších poměrů snažíme se všemožně o to, aby aspoň poněkud, pokud to jde, se jim ulevilo, mluví to v naš prospěch a já jen tomu se divím a neváham zde veřejně říci, že nás to bolí - když vidíme, že právě mužové, kteří nepopiratelně v této věci si získali zásluhy, tuto dobrou naši snahu nechtějí uznati

To bude asi tak všechno, co bych měl zde ještě podotknouti

Jen snad abych k této otázce ještě se vrátil, že naše školní zákony a arciť také dřívější zákony nechrání rodiče před tím, aby nemohli býti vypovězeni, ano že prý snad nový zákon zavdá podnět, aby byli vypovídaní z obcí školních

Ale, pánové, žádný školní zákon, zejména vycházi-h ze zákonodárného sboru, který nemá žádné zákonodárné právo ve věcech trestních, nemůže poskytnouti záruku, že bude chrániti ty, pro které má platiti, když se budou ucházati o školu

To nečiní nynější zákon, neposkytuje té záruky, to nečiní náš zákon a neposkytuje Vám to také kterýkoliv jiný budoucí zákon, který byste ku příkladu po dle navrhu pana dra Šamánka odhlasovali

Neboť, velectění pánové, pan dr. Šamánek si věc představuje tuze jednoduše, když mysli, že někdo s krátkým pobytem nemůže bytí z obce vyštvan.

Ten může býti zrovna tak vyhnán, bude-li tam sídliti tři léta anebo půl roku.

To jest stejné

Jen ten podpisnje žadost, kdo má naději a možnost, že tam může setrvati a žádost prosaditi, a kdo tu naději nemá, jest to smutné, že to musím říci, ale skutečnost to ukázala, nenajde ochrany bohužel - jaké bychom si my přáli, v žádném zákoně školním, nýbrž může dosáhnouti jí toliko v razné administraci a v zákoně trestním

Ochrana tato může záviseti na ekonomických poměrech a tu jest každý jednotlivec, který jest ekonomicky slabší, dostupnější tomu, kdo jest ekonomicky silnější.

Pan dr. Šamánek vraví, že ten, jehož vyhostili, když se vrátí, může novou žádost podepsati Já se táži, kolik se bude jeho dítěti počítati jedniček v takovém případě ? Či mu nebude cela doba předcházející scházeti a bude to jeho dítě, s kterým se přistěhuje, celou jedničkou?

Nikoliv, ono nebude při komisi počítáno ani s jednou čárkou, poněvadž neuplynul školní rok - a tu máme zase jeden školní rok - Kdo pak konečně ručí mu za to, že, když podá novou žádost, nebude zase vyhoštěn a že následkem toho jeho žádost nebude míti zase žádné platnosti ?

Ráčíte viděti, velectění pánové, že otazka ta nestojí tak, že by zákonem školním se mohly bohužel tyto politovaní hodné zjevy, které se u nás v německých krajinách vyskytuji, odstraniti Bohužel my té moci nemáme, abychom je odstranili a musíme proto jako v jiných věcech spoléhati na svépomoc a tak, kterýkoli zákon bude vydán, musíme při něm napořáde spoléhati na vlastní svépomoc

Následkem toho nemohu sdíleti náhled, který nám zde pan dr. Šamánek přednesl, že přijetí tohoto zákona by bylo nedůstojno našeho národu, že by to bylo reakcionářské ntd. Ja mám naopak za to a včera již vyložil jsem náš náhled, že podle našeho nejlepšího přesvědčeni zákon tento není žádným zázrakem, že není takovou záchranou našich menšin, jakou bychom si přáli, že jest ale prostě krokem k lepšímu, za kterým by jiné kroky k lepšímu měly následovati Jiného nic nepravíme a nikdy jsme také nic jiného neřekli, a tedy jen z toho důvodu

mohu zase znova žádati, poněvadž tak se obyčejně končí řeč každého referenta, aby slavný sněm ráčil přijmouti článek první (Výborně)

Nejvyšší maršálek zemský: Přejdeme k hlasováni

Poslanec pan dr. Šamanek Prosím o slovo

Nejvyšší maršálek zemský: Debata jest skončena

Posl. dr. Šamanek: Prosím o slovo k faktickým poznámkám

Nejv. maršálek zemský Mohu dat. slovo panu poslanci Šamankovi jen ku krátké faktické opravě

Poslanec dr. Samanek Ja musím, velectění panové, fakticky opraviti, že jsem vyslovil ve školní komisi, že musím za každou cenu přiletí tohoto zákona zameziti Já musím dále vysloviti, že pan referent uznavá jenom sebe za schopna, aby dělal zákony a to že jest příliš veliká samolibost

Já dále musím fakticky konstatovati, že jsem očekával od pana referenta více lásky k jeho děcku, kterou by byl tím ukázal, že nebyl by tak zbytečně a nevěcně polemizoval se mnou, nýbrž že by byl ten čas pro rychlejší přijetí zákona zachoval

Doufám, že pan referent se při příští debatě bude dle toho říditi Končím

Nejvyšší maršálek zemský Přejdeme k hlasování

Wir geben zür Abstimmung über

Předmětem hlasování jest tištěný § 1 s opravami, ku kterým pan zpravodaj byl poukázal

Gegenstand der Abstimmung ist der § 1, somit derselbe gedruckt vorliegt, mit den Correcturen, welche der Herr Betichterstatter dem hohen House zur Kenntnis gebracht hat

Žádám pany, kteří s tímto návrhem souhlasí, by vyzdvihli ruku

Ich ersuche die Herren, welche den § 1 annehmen, die Hand zu erheben

§ 1 jest přijat

§ 1 ist angenommen

Zpravodaj posl. Dr. Čelakovsky Paragraf 2

Paragraph 2

V druhém paragrafu není ničeho co podotknouti ani k českému ani k německému textu

Nejvyšší maršálek zemský Žádá někdo za slovo ?

Verlangt jemand das Wort?

Paragraf 2 jest přijat

Paragraph 2 ist angenommen

Zpravodaj poslanec Dr. Čelakovsky Paragraf 7

Paragraph 7

V tomto článku není ničeho, co by bylo třeba opraviti ani v českém ani v německém textu

Nejvyšší maršálek zemský Žádá někdo za slovo i

Verlangt jemand zum Paragraph 7 das

Wort?

Tento paragraf jest přijat

Dieser Paragraph ist angenommen

Zpravodaj Dr. Čelakovský Paragraf 12

Paragraph 12

V tomto patagrafu není třeba předsevzetí žádné korektní y tiskové, avšak v odstavci 4 stojí, že čísla v hořejších odstavcích uvedena jakožto 15letý průměr, jak se žádá v prvním odstavci § 1, ustanoveny budou tím a tím způsoben Toto ustanovení se týká jen dvou předcházejících odstavců, nikoli všech tři, jak každému jasno jest z přečtení Poněvadž jsem byl upozorněn na to se strany p. vládního zástupce, dovoluji si učiniti návrh ve srozumnění s některými členy komise, aby tento odstavec zněl

"Čísla v předchozích 2 odstavcích uvede a, jakož i 5tilety průměr, jak sa žádá v 1 odstavci § 1, ustanoveny budou tímto způsobem "

Der deutliche Text wurde nur insoweit abalaudert werden

"Die Feststellung in den voranstehenden "zwei" Absatzen usw.

Nejv maršálek zemský. K tomuto §u se přihlásili ke slovu p. posl. prof. dr. Pražák a dr. Šamanek

Dávám slovo p. posl. Dru Pražákovi

Přís z v posl. dr. Pražák Sl sněme § 12, o který se jedná, má za předmět upraveni otázky, z kolika tříd mají se skládati školy, a pokud se týče otázky, kolik sil učitelských na škole má působiti

Poslední odstavec tohoto §u 12 jest vzat ze zákona dosavadního, odstavce 1 až 3, pak ze říšského zákona školního, toliko odstavce 4 a 5 jsou nové

Podotýkám že tento paragraf jedná o ustanovení počtu tříd vůbec, a netoliko o ustanovení počtu tříd při školách minoritních, že tedy zde v tom směru se neintenduje zvláštní pravidlo ve příčině počtu tříd pro minoritní školy, nýbrž mají v příčině té platiti pravidla, kteráž vytčena jsou pro veřejné školy vůbec

Co se toho dotýče, byl bych ovšem si přál, aby bylo v zákoně také zvláštní ustanovení, jakým způsobem se ma určiti počet tříd při školách minoritních, poněvadž to, co ustanoveno jest ve přičme škol vôbec, nebude lze přímo užíti ve příčině škol minoritních, nýbrž toliko per analogiam, poněvadž nemůžeme při minoritní škole vlastně mluviti o počtu dětí, které by byly povinny navštěvovati minoritní školy, když mimoritní škola nemá svůj vlastni obvod, a nemůžeme tedy říci, Že jisty počet dětí jest povinen navštěvovati školu minoritní.

V tomto směru nečiním žádného zvláštního návrhu, ponevač jsem toho dalek, abych chtěl snad vnucovati ustanoveni, kteréž by možná do rámce celého zákona se nehodilo a kteréž by vyžadovalo velmi zevrubné a velmi důkladné redakce

Mimo to myslím, že prakse si pomůže ve přičíně určeni počtu tříd škol minoritních analogii, tak jak si pomohla ve příčině zřizovaní těchto škol vůbec Příčina, proč jsem si vyžádal slovo, jest ta okolnost, že mam za to, že odstavec 5 § 12 jak jest navržen, neodpovídá úplně intencím, kterými byla sl školská komise vedena, když navrhla změnu tchoto paragrafu

Odstavec tento zní Čítají-li jednotlivé

třídy školní víc než 80 žáků, nařídiž zemský úřad školní, aby třídy, jichž se týče, prozatímně byly rozděleny v paralelky

Jedná se tu o zřízení prozatímnýoh paralelek, protivou ku zřízení definitivnímu, o němž ustanoveno v předcházejících odstavcích Jest ovšem zcela správno, že v takovém případě, když jedna škola číta přes 80 žáku, se může zříditi provisorní paralelka Také to odpovídá dosavadní praxi, avšak musím rozhodně vysloviti se proti tomu, aby takové zřízení paralelek, v dotčeném případě, jak se navrhuje, bylo učiněno obligatorním, myslím, že úplně stačí, když se nařídí fakultativně

Tak myslím, že když se ustanoví, že úřad školní může v takovém případě, když počet žáku v jedné třídě převyšuje počet 80, nař dětí zřízeni paralelky, bude v každém případě třeba vyhraditi, aby takovéto opatření nestalo se jinak, než se svolením zemského výboru tak, jak se to dělo dle dosavadní praxe.

Zemská školní rada nikdy nepovolila provisorní paralelku pro přeplněni jednotlivých tříd bez souhlasu zemského výboru, což jest úplně pochopitelné, poněvadž jde tu o naklad někdy dosti značný

Zemský výbor ovšem málo kdy odepřel povolení ku zřízeni takových provisorních paralelek, přece někdy však tak učinil, zvláště tenkráte, když se ukázalo, že počet těch dětí, které navštěvuji třídu, o kterou tu jde, nepřevyšuje o mnoho počet 80, zejména, když da se předvídati, že během školního roku jedno až dvě děti odpadnou, a že by tedy paralelka byla zbytečná

Hlavně odpírá však zemský výbor povolení ku zřízení paralelek provisorních tenkráte, když z celého aktu jest zřejmo, že by se mohlo příhodnějším roztříděním dětí předejiti paralelní třídě

Co se týče rozdělení dětí na jednotlivé ročuíky, arciť postrádáme zákonného ustanoveni v příčině te Věc tu upravuje si vláda sama svými nařízeními Zaklad těchto nařízení jest v řadu školním a vyučovacím z r. 1870 vytčen, a dále zemské úřady školní pak doplnily tyto předpisy svými vlastními nařízeními Nemáme

žádného zákona o tom, jak se mají roztříditi děti na jedno-, dvou- a třítřídních školách a tak dále, jak maji býti děti rozděleny do jednotlivých tříd, o tom v zákoně nemáme ničeho

K vůli obhájení zemského fondu je zapotřebí, aby ku zřízení takovéto prozatímní paralelky vždy bylo vyžádáno svolení zemského výboru.

Myslím tedy, že se dá věc, o kterou jde, úplně napraviti tak, když by se upravilo znění tohoto odstavce v ten smysl, aby nebylo obligatorně nařízeno školním úřadům, aby zřizovaly paralelky, když jedna třída číta přes 80 žáků, a aby bylo vedle toho ustanoveno, že musí si zemské školní úřady vyžádati svoleni zemského výboru ku zřízeni provisorních paralelek

Tím bude dosaženo účelu, kterého se chce domáhati školní komise, totiž že nebudou moci obce svým odporem, třeba bezdůvodným, zřízení takovýchto tříd zmařiti

To se může tím spíše ustanoviti, poněvadž má bytí vyhraženo svolení zemského výboru, neboť tím dána jest jakási záruka, že nebudou takovéto paralelky povolovany, když toho skutečný prospěch školy nekáže.

Dovoluji si předložiti slavnému sněmu návrh k 5 odst. § 12, dle něhož odst. 5 § 12 mel by na místě navrženého toto znění

Čitají-1i jednotlivé třídy školní více než 80 žáků, muže úřad školní, vyžádav si prve svolení zemského výboru, naříditi, aby třídy, jichž se týče, prozatímně byly rozděleny v paralelky

Německy pak zněl by návrh tento takto

"Wann einzelne Schulflassen mehr als 80 Schüler zahlen, kann die Schulbehorde nach emgeholter Zustinimuug des Landesauschusscs anordnen, dass die betreffenden Classen provisorisch in parallele Abteilungen getrennt werden. "

Mimo to pak, jestli se vsune tento odst. 5, bude potřeba ovšem také v odst. 6 vložiti slova "definitivní paralelky u

Dosavadní zákon ovšem mluví o paralelkách vůbec, rozumělo se však samo

sebou, že tím byly míněny jen definitivní paralelky Prakse to také vždy tak vykládala

Když tedy v předešlém § se mluví o provisorních paralelkáoh, myslím, že kaže opatrnost, aby v posledním odstavci bylo podotknuto, že ustanovení toho odstavce tyče se jen definitivních paralelek a nikoliv provisorních Vyplývá to sice již z toho, že tam stojí "Škola, při niž kázala potřeba již po 5 let, aby rozdělila větší počet svyoh ročníků, musí bytí v samostatnou školu proměněna " Neškodí však, když k vůli opatrnosti se to ještě výslovně vytkne

V té přičíně činím další návrh, aby v odst. 6 § 12 se vsunulo před slova "pobočná oddělení" slovo "definitivní "

Im 6 Abs § 12 ist vor den Worten parallele Abtheilungen" das Wort "definitive" einzuschalten (Vyborně! Vyborně!)

Nejvyšší maršálek zemský Žádám pany, kteří podporuji návrh p. posl. dr. Pražáka, by vyzdvihli ruku

Návrh jest dostatečně podporován

Der Antrag ist hinreichend unterstützt.

Dávám slovo panu poslanci dr. Šamánkovi

Posl dr. Šanáanek Slavný sněme V § 12 jest ustanoveno, jak se třídy mají zříditi Avšak nyní jest to vzato z dřívějšího zákona, není ustanoveno, jak se mají zřizovati třídy při minoritních školách, tu bych si přece dovolil takové ustanoveni Vám navrhnouti, aby to bylo vytknuto, jak si mají při zápisu aneb hned po zápisu do těchto minoritních škol úřady počinati.

Obyčejně, velectění pánové, se nařizuje zřízení 1 neb 2 třídy, jak právě úřad dle výpočtu 5letého průměru aneb dle toho zákona dle 3letého pobytu zapotřebí shledá a nebere se ohled na ty rodiče, kteří tu žádost ku př nepodepsali

Já myslím, že takových rodičů buie mnohem vice než těch, kteří tu žadosť podepsali, a zkušenost učí, že se nezřídi více tříd, než jenom co úřady před zápisem bylo nařizeno.

Tím jen zde nesrovnalost ta, že potom děti, které při prvním zápisu se přihlásí,


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP