Úterý 2. května 1899

Státní zastupitelství v Chebu dostalo však od vrchního státního zastupitelství ihned rozkaz, aby též proti všem těm, kdo jakýmkoliv způsobem výtržností těch se súčasmili, zavedlo trestní řízení, kteréž také již zavedeno jest.

Tak mají se v skutku věci. Shrnuje vše v jeden celek, podotýkám po stránce jazykové opětné výslovně, že usnesení soudní, o něž tu jde, jen způsobem dříve uvedeným v odpor bráno býti může a že tedy ani president krajského soudu, jenž líčení byl přítomen, po zákonu nijak nebyl oprávněn toto usneseni změniti.

Nemusím zvláště k tomu poukazovali, jak důrazně odsuzuji odporné demonstrace a výtržnosti, které za příčinou tohoto soudniho řízení proti straně právo své vyhledávající a jejímu zástupci se udály demonstrace, které skončily tím, že tlupa výtržníků zapěla písně, které ničeho nemají společného s němeoko-rakouským pocitem (Veselost) a s rakouským vlastenectvím.

Musím též s politováním konstatovati, že městská policie, jak se to i dříve již při několika podobných případech stalo, objevila se vůči takovému demon strativnímu se chování nepostačitelnou (Posl. Březnovský: "Ta zpívaIa s sebou") a ne dosti rozhodnou ku vykonávání úIoh jí v takovém případě náležejících.

Bohužel jest toto zjevem, který v čeohách není ojedinělý; (Hlas: Ano tak jest!) an mnoho měst pro pohnuté doby není s dostatek opatřeno orgány bezpečnostními. (Hlas.: Žádnými). Kdyby však během dalšího šetření o těchto případech se zjistilo, že úřední zřízenci provinili se nějakým zanedbáním svých povinností neb přehmatem, bude proti nim zakročeno s plnou přísností. (Posl. dr. Koldinský: To se mělo státi hned!).

Jest mi však co nejdůrazněji se obrátiti proti tomu, že, a to sice na základě nedostatečné znalosti věci, celým úřadům, soudnímu a politickému úřednictvu, v příčině jeho svědomitosti a jeho loyalního smýšlení učiněny byly v posledním zasedání urážlivé výčitky. Musím výčitky tyto co nejdůrazněji odmítnouti. Oproti výtkám, které za příčinou události v Chebu proti mně byly učiněny, poukazuji k vylíčení průběhu, které jsem dříve podal.

Ustanovil jsem si jako mistodržitel při úřední své činnosti za pravidlo vždy nejsvědomitější spravedlivost a bylo mně vždy úkolem, chrániti a zachovávati rovnoprávnost obou národností (To si přejeme!) Budu i příště, aniž by k tomu zapotřebí bylo nějakých výhrůžek, vší silou v tomto smyslu působiti.

Nic nemůže více prospěti národnostnímu smíru, jehož království české má tak nutně zapotřebí, nežli (Posl Dr. Šíl: Němcům pořád nadržovati a Čechy dolů tlačit!) úplná nestrannost všech úřadů při nad míru choulostivých a obtížných výkonech úředních, jichž dotýká se národnostní boj. Se vším důrazem budu jak dříve již tak i přjště bdíti nad tím, aby úřady mně podřízené ve své úřední činnosti se řídily jen touto zásadou. (Poslanec Březnovský (volá: ) To budete museti sesaditi všechny okresní hejtmany v uzavřeném území. )

Nejv. maršálek zemský: Konstatuji způsobilost sl. sněmu k usnášení se.

Ich konstatiere die Beichlusssähigkeit des hohen Hauses.

Panu posl. Dr. Englovi byla udělena osmidenní dovolená.

Dem Herren Abg. Dr. Engel wurde ein 8tätiger Urlaub bewilligt.

Pan posl. Dr. Herold oznámil, že nemůže býti přítomen dnešnímu sezení pro churavost.

Der H. Abg. Dr. Herold hat seine AbWesenheit von der heutigen Sitzung durch Unwohljein entschuldigt.

Přejdeme k dennímu pořádku.

Wir gehen zur Tagesordnung über.

Příštím předmětem denního pořádku jest první čtení návrhu poslance Ot. Materny a soudruhů v příčině zákonitého poskytováni slevy na domovní dani nájemní, na přirážkách zemských a obecních, pro stavby a přestavby v král. hlav. městě Praze a předměstích, jež z důvodů estetických stihnou omezení co do počtu pater.

Der erste Gegenstand der Tagesordnung ist die erste Lejung des Antrages des Abg. Ot. Materna und Genossen, betreffend wie gesetzliche Gewährung eines Nachlasses von der Hauszinssteuer sowie von den Landes- und Gemeindeumlagen für diejenige Neu- und Umbauten in der fgl. Hauptstadt Prag und den Vororten, bezuglich welcher aus ästhetischen Gründen eine Beschränkung hinsichtlich bei Zahl der Stockwerke ausgesprochen wird

Dávám slovo panu navrhovateli.

Poslanec Materna: Slavný sněme! Ač, jako každý z nás, vděčně uznávám ustanovení § 39. nového jednacího řádu, že možno jest i bez prvního čtení návrh přikázati komisi již zřízené, nemohl jsem tenkráte pro důležitost věci použíti výhody zmíněné a prosím proto, aby slavný sněm ráčil věnovati svou pozornost mým vývodům, jež budou co nejstručnější.

Paragrafy 55., 60. -65. a 223. osnovy nového stavebního řádu pro král. hlavní město Prahu, Plzeň a Budějovice s místy a městy okolními, dotýkají se ve mnohém směru velmi citelně vlastnických práv majitelů domů a pozemků, aniž by naproti tomu osnova zákona stavebního obsahovala nějakého ustanoveni o poskytnutí náhrady za to, když majitel pozemku neb starého domu, postiženého zákazem stavěti do výšky jinače přípustné, ohledům veřejným, tedy také ohledům estetickým oběť mnohdy velmi značnou přinésti má.

V řeči, kterou dne 18. dubna t. r. referent zems. výboru, p. Dr. Václav Škarda, předložení osnovy stavebního řádu slavnému sněmu doprovázel, uvedl veškeré právnické důvody pro které se takový návrh na poskytování náhrady do stavebního řádu pojmouti nemohl i mám za to, že důvody tyto nade vši pochybnost obhájily a postavily stanovisko sl. zemského výboru království českého a tím ovšem i stanovisko celé osnovy stavebního rádu. Naproti tomu nelze popříti, že za daného stavu věci a zejména po tom, když byli stavební spekulanti způsobem nejsnadnějším a často dost až skoro na ostři zákona se pohybujícím vydělali veliké sumy peněz na pozemcích, které daleko na obvodu Prahy a předměstí skupovali, omezování jakého osno a vyžaduje, příliš krutě stihlo majitele domů starých v takových polohách, jakou jest ku přikladu ostrov Kampa a celé pobřeží Malostranské.

Abych dostal svému slovu a pozornosti slavného sněmu na delší dobu nezabíral, nebudu tuto věc dále rozváděti, ač mně jako poslanci za Matou Stranu ukládala by povinnost vůči panům voličům převzatá právě této části svého odůvodňování věnovati času co nejvíce.

Na místě toho si dovoluji toliko zde poukázati na 5 fotografii, které jsem vy ložil a na nichž jest zřejmo, jakým způsobem by nadobro a na věky bylo zničeno velkolepé a světoznámé panorama Hradčansko-Malostranské, kdyby dovoleno bylo zastavěti při zvýšeném nábřeží domy 3 a 4patrovými a souvislými tato místa.

Pohledy tyto zhotoveny asi před 3 lety, když slavná rada král. hlav. města Prahy vyjednávala o zakoupení porážky Malostranské za tím účelem, aby zde postavila novou budovu gymnaziální.

Vyžádala si při tom posudku architekta pana Osvalda Polívky a mého jako zástupce občanů malostranských. Vztýčením stožárů, na kterých nanešeny byly výšky pater, zjednali jsme sobě tehdy pravého pojmu o věci a navrhli slavné radě městské zřízení budovy nejvýše jednopatrové, pro všechny případy ale zakoupení tohoto místa, aby nemohlo býti zastaveno budovou 4patrovou.

Budiž mi dovoleno konstatovati, že sl. rada městská tento návrh přijala a dle něho se i zařídila, čehož nutno zde vzpomenouti v zájmu všech opravdových přátel starobylého rázu Prahy.

Případ tento společně s ostatními kroky naší veřejností v posledních letech podnikanými přiměl bývalou "Uměleckou komisi" při radě městské k tomu, že hledala cesty, jakými by se dalo dosíci prostředků k tomu, aby to, co máme v Praze z minulosti krásného a cenného, v jednotlivostech i v celkovém souladu se dalo zachrániti proti zájmům finančním a ohledům spekulačním.

Prostředky jedině možnými jsou tu, jak známo, stavební zákon a přispění všech veřejných činitelů mezi nimiž hlavní podíl mají stát, zem a Praha.

Na státu žádáno bylo "Uměleckou komisí", aby darovány byly obci Pražské hradební pozemky a peněz takto ztržených aby užito bylo k utvořeni fondu pro zachování starobylého rázu Prahy; žádost tato podána byla roku loňského si. sněmu a přes to, že vyřízení nedošla, zahájil sl. zemský výbor v té příčině jednáni s c. k. vládou.

Na státu, zemi a Praze žádala " Umě Iecká komise přispění tím, aby domy za zvláštních podmínek z ohledů veřejných, komunikačních a zdravotních, jakož i estetických vystavěné používaly zvláštních slev na daních a přirážkách.

V lednu roku 1897. poctěn jsem byl v "Umělecké komisi" úkolem vypracovati v té příčině positivní návrh a ten vyzněl na osvobození od daní na 15 let, když by se jedno patro zakázalo stavěti, na 18 let při zápovědi 2 pater, na 23 let, při zápovědi 3 pater, na dobu 30 let při zápovědi 4 pater.

Kdyby se bylo vůbec nedovolilo stavěti, připadala ovšem obci Pražské povinnost zakoupení celého staveniště.

Také tento podrobnými výpočty doložený návrh předložila " Umělecká komise" sl. sněmu k projednání i byl stavební komisí postoupen zem. výboru království Českého jako materiál ku osnově stavebního zákona.

Dne 13. prosince 1898 doplnil jsem tento svůj návrh i na přestavby starých umělecky a historicky cenných domů činžovních v ten rozum, aby při adaptacích podobných, předem ovšem ve zvláštním seznamů sepsaných domů, sráželo se při vyměřování daní v prvních 12 letech po provedené přestavbě celých 30°/0 hrubého výnosu místo nynějších 150/0 na udržování, a aby jako při domech nových, po 12 let státní daň se neplatila. Tím bylo by umožněno za příčinou udržení a zmodernisování takových starých domů, opravdu cenných, vynaložiti až i 25°/0 celé ceny domovní a tak by zajisté mnohý starý svědek naší zašlé slávy zůstal, nám ku cti a potěšení, zachován!

Dle "Technického obzoru" č. 10. a 11. letošního roku dospěl staveb rada pan Fridolín Větrovec jiným způsobem počítání k těmto výsledkům: Měla-li by se utrpěná ztráta na výnosnosti pozemku hraditi slevou daní a přirážek, jaká povolena jest v každém obvodu assanačním, bylo by na pobřeží malostranském pro dům 4patrový a nevystavění 4. patra zapotřebí slevení daní a všech přirážek na doba 9 roků a pro 3. a 4. patro na dobu 21 a půl roku, při budovějenom 3patrové za nevystavěni třetího patra 12 roků, při budově o 2 patrech s mansaroními byty, dle osnovy stavebního řádu, 13 roků a při domě o 3 patrech s mansardami, 8 a a půl roků.

Nemoha zde do přesných výpočtů se pouštěti dovoluji si ještě na doklad, že takovýmito návrhy se ničeho nového nežádá, uvésti zákony, jež v říši naší za podobnými účely vydány byly a sice:

Roku 1893 zákon z 11. února č. 23. v pražském assanačním obvodu a jen pro účele assanační - 20 let.

Roku 1893. 5. dubna čís. 54. pro Vídeň, týkající se osvobození od daní pro přestavby za účelem upravení a rozšíření ulic na dobu 18 let. Platí pro 1263 domů dle zvláštního seznamu a ve všech okresích.

5. dubna 1893 čís., 55. pro Lvov na 20 let z důvodů assanačních, týkající se 181 domů.

Zákon z 8. února 1897 čís. 52. pro Štýrský Hradec na 18 let z ohledů assanačních i regulačních, na všechny čtvrti a týká se 422 domů.

Zákon z 8. února 1897 čís. 53 pro Hradec Králové na 18 let a pro 167 domů tedy pro celé dvě třetiny celého starého města Králové Hradce. O tom, zda také důvody estetické jako jiné padají na váhu při rogulováni měst, a sice zejména takových starých měst, jakým jest Praha nemůže býti dnešního dne žádných sporů, a nutno také vděčně uznati, že se slav. zemský výbor právě zařaděním části III. "Staré památky, ráz a vzhled obcí" do osnovy stavebního řádu na toto stanovisko postavil.

Námitek z ohledu finančních proti uzákonění slevy, za kterou se mým návrhem požaduje, býti nemůže, poněvadž celá tato přeměna - a jsme za to vděčni osudu - díti se bude tak pozvolna, že ztráty z toho důchodům veřejným povstalé, na mnoho roků a zcela nepozorovaně se rozdělí, kdežto by jináče jednotlivci bez takovéto zákonité pomoci ve svých poměrech majetkových na dobro zničeni býti mohli.

Ponechávaje si při druhém čtení přesnější a důkladnější odůvodnění svého návrhu a okolností, jichž jsem se zde jen letmo dotknul a dojista beze všech frasí, předkládám slavnému sněmu svůj návrh, který zní:

Zemskému výboru se ukládá: 1. by vyjednával s c. k. vládou za účelem tím, aby říšské radě podala osnovu zákona, kterým rozšiřuje se na 20 let dočasné osvobození od domovní daně nájemní pro nové stavby a přístavby na Malé Straně a předměstí, které buďtež v osnově přesně vyznačeny, určí-li stavební úřad pro tyto stavby a přístavby z důvodů estetických, zvláště za účelem zachování starých památek a dosavadního rázu nebo rozhledu, aneb za účelem zjednání nových zajímavých prospektů menší počet pater, než jaký lze připustiti bez ohledu na zájmy estetické dle ustanovení stavebního řádu, 3. aby v příštím zasedání sněmovním podal osnovu zákona, kterým rovněž na 20 let osvobozují se tyto stavby a přestavby od přirážek zemských a obecních.

V ohledu formálním navrhuji, aby přikázán byl komisi pro stavební řád. (Výborně! Hlučný souhlas a potlesk. )

Nejvyšší maršálek zemský: Pan navrhovatel navrhuje, aby jeho návrh byl přikázán komisi pro stavební ř d.

Der Herr Abg. Meaterna hat den formalen Antrag beigefügt, dass sein Antrag an die Commission für die Bauordnung verwiesen werde.

Žádá někdo za slovo ve formálním ohledu?

Verlangt jemand in formoler Beziehung das Wort?

Žádám pány, kteří přijímají formální návrh, by vyzdvihli ruku.

Ich ersuche die Herren, welche den formalen Antrag annehmen, die Hand zu erheben.

Návrh jest přijat.

Der Antrag ist angenommen.

Příštím předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise pro záležitosti zemědělství o návrhu poslanců Karla Práška, Josefa Novotného, Jana Rataje a soudruhů v příčině vyšetření poměrů výměnkových na rolnických usedlostech v království Českém.

Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Landesculturkommission über den Antrag der Abg. Karl Prášek, Josef Novotný, Johann Rataj und Genossen, betreffend die Erhebung der Verhältnisse der ob Bauerngütern im Königreiche Böhmen haftenden Ausgedinge.

Zpravodajem jest pan poslanec Dyk. Dávám jemu slovo.

Zpravodaj Dr. Dyk: Slavný sněme! Ve svém návrhu domáhají se páni navrhovatelé toho, aby konáno byIo šetření v příčině poměrů týkajících se tak zvaných naturálních výměnků na rolnických usedlostech v království českém. Z návrhu samého není patrno, k jakému konečnému cíli toto šetření zavedeno býti má. Avšak z odůvodňovací řeči, kterou při prvním čtení pronesl pan poslanec Prášek co první navrhovatel, jde na jevo, že jim se jedná o to, aby navržené šetření sloužilo za podklad reformě na opatřování zemědělců pro případ stáří zavedením dobrovolného pojišťováni ročního důchodu peněžního na místo dosavadních naturálních dávek výměnkových.

V ohledu šetření toho, jakož i také v návrhu samém nebylo zaujato určité stanovisko v příčině toho, zdali páni navrhovatelé si přejí, aby dosavadní instituce naturálních výměnků na rolnických usedlostech z úplna byla odstraněna.

Komise neuznala z těchto důvodů a v dalším uvážení, že by takováto reforma vyžadovala usnešení říšské rady, poněvadž spadá do kompetence legislativy říšské rady ustanovení, týkající se občanského zákona, tedy práv soukromých, zapotřebí, aby již v tomto stadiu zabývala se otázkou prospěšnosti dosavadních naturálních výměnků. Jelikož ale měla za to, že intence, aby zavedeno bylo dobrovolné pojišťování zemědělců pro případ stáří, uznává zásadně za užitečné a prospěšné, činí komise návrh slav. sněmu:

Slavný sněme, račiž se usnésti: Zemskému výboru se ukládá, aby vyšetřil poměry výměnkové na rolnických usedlostech v Čechách, zejména pak opatřil data o ceně úhrnných dávek výměnkových služebnosti reální a právo bytů v to čítaje, dále způsobu a pořadí jich knihovního zajištěni, jakož i poměr hodnoty výměnku k ceně usedlosti, jakož i způsob uhrazování výměnků při rozvrhování tržní ceny za usedlosti exekučně prodané a statistiku soudních sporů mezi majiteli usedlostí a výminkáři v roce 1898 vedených a materiál ku sněmu předložil.

Landtagsecretär Höhm (liest): Die Landeskulturcommission stellt den Antrag:

Der hohe Landtag wolle beschließen: Dem Laubesausschuße wird aufgetragen, die Verhältnisse der auf den Bauerngütern in Böhmen hastenden Ausgedinge zu erheben, insbesondere aber einschlägige Daten über den Werth der gesammten Ausgedinqsqiebigfeiten einschließlich der Realjervituten und Wohnungs rechte, ferner über die Art und die Rangoidnung der bucherlichen Sicherstellung derselben, sowie über das Werthverhältnis? der Ausgedinge und der hiermit belasteten Bauerngüter, dann über die Art und Wene, wie im Ejecutivöersahien bei der Meijibotsvertheilung die Ausgedinge zur Derfung gelangen, zu lammeln, und eine Statistik der im Jahre 1898 tischen den Gutseigenthümern und Ausgedingsberechtigten geführten Rechtsstreitigkeiten, sowie das einschlägige Material dem Landtage vorzulegen.

Nejvyšší maršálek zemský: Žádá někdo za slovo?

Verlangt jemand das Wort?

Prohlašuji, že jest tištěný návrh komise přijat.

Ich erkläre den gedruckten Commissions antrag für angenommen.

Příštím předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise pro záležitosti okresní a obecní o zprávě výboru zemského týkající se žádosti obce Ražic za vyloučení z obvodu okresního zastupitelstva a soudního okresu Vodňanského a za přidělení k obvodu okresního zastupitelstva a soudního okresu v Písku.

Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Commission für Bezirks- und Gemeindeangelegenheiten über den Landesausichusß bericht, betreffend das Gesuch der Gemeinde Ražic um Ausscheidung aus dem Vertretungs beziehungsweise Gerichtsbezirke Wodňan und Zuweisung zu dem Vertretungs- beziehungwerte Vezirfsgerichtssprengel Pisek.

Zpravodajem jest pan poslanec Dostál. Dávám mu slovo.

Zpravodaj poslanec Dostál Slavný sněme! Veškeré instance pronesly se příznivě o žádosti obce Ražic a pouze dvě instance samosprávné a sice, okresní zastupitelstvo Vodňanské a okresní zastupitelstvo Písecké, učinily výminku a sice obě tato zastupitelstva uznala vhodnost toho vyloučení Ražic avšak zastupitelstvo Vodňanské vymínilo sobě a učinilo podmínkou, aby obec tato participovala na dluhu 6 000 zl. okresu Vodňanského.

Zastupitelstvo Písecké pak obávalo se vzrůstu vyloh, které by povstaly tomu okresu tím, že by část silnic k této obci vedoucích do správy okresu Piseckého přešla.

Komise pro záležitosti okresní a o becní uvažovala sice o těchto podmínkách, avšak ma jak jednu tak drahou tuto podmínku za nepodstatnou.

Co se týče podmínky kladené okresním zastupitelstvem Vodňanským, aby obec participovala na dluhu starého okresu, celí tato podmínka proti usneseni si. sněmu a nemůže tudíž na ni býti vzat zřetel.

Obava okresního zastupitelstva Píseckého, že by výlohy tohoto okresu značně vzrostly, nemůže býti také směrodatnou, an dle samého výpočtu okresního zastupitelstva Píseckého výlohy tyto dosahovaly by nejvýše obnosu asi 320 zl. Vzhledem k tomu, dovoluje si komise obecní a okresní činiti návrh:

Slavný sněme, račiž se usnésti:

Zadost místní obce Ražic za vyloučení z obvodu c. k. okresního soudu Vodňanského a za přidělení k obvodu c. k. okresního soudu Píseckého odevzdává se dle smyslu § 2. zákona ze dne 11. června 1868 ř. z. č. 59. c. k. vládě s dobrým zdaním, že vzhledem k místním poměrům hospodářským a komunikačním bylo by piospěšno a žádoucno, aby jmenovaná obec byla vyloučena ze soudního okresu.

Vodňanského a aby přidělena byla k soudnímu okresu Piseckému.

II. Zákon

daný dne ............

platný pro království České ve příčině vyloučení místní obce Ražice z obvodu okresního zastupitelstva a přidělení této obce k obvodu okresního zastupitelstva Píseckého.

K návrhu sněmu mého království Českého vidí se mi na základě §§ 2. a 5. zákona o okresních zastupitelstvech ze dne 25. července 1864 zák. a nař. č. 27. (zde se vsune pro "království České") naříditi takto:

§ 1.

Místní obec Ražice vylučuje se z obvodu okresního zastupitelstva Vodňanského a spojuje se s obvodem okresního zastupitelstva Píseckého.

§ 2.

Zákon tento nabude platnosti dnem, kterého bude obec jmenovaná vyloučena z obvodu c. k. okresního soudu ve Vodňanech a sloučena s obvodem c. k. okresního soudu v Písku.

§ 3. Mému ministru vnitra se ukládá, aby zákon tento ve skutek uvedl.

Dovoluji si upozorniti, že v tištěném zákoně, který byl rozdán, scházejí slova "pro království České".

Landtagssecretär Höhm (liest): Die Commission stellt den Antrag: Der hohe Landtag wolle beschließen:

I.

Das Ansuchen der Ortsgemeinde Ražic um Auscheidung aus dem Sprengel des k. k. Gerichtsbezirkes Wodňan und Zuweisung zu dem Gerichtsbezirke in Pisek wird im Sinne des § 2 des Gesetzes vom 11. Juni 1868 R. -G. Bl. Nr. 59, mit dem Gutachten an die k. k. Regierung geleitet, dass mit Rücksicht auf die örtlichen Wirtschafts- und Verkehrsverhältniße die Ausscheidung aus dem Gerichtsbezirke Wodňan und ihre Vereinigung mit dem Gerichtsbezirke Pisek zweckmäßig und wünschenswerth erscheint.

II.

Gesetz

vom.......................

wirksam für das Königreich Böhmen, betreffend die Ausscheidung der Ortsgemeinde Ražic aus dem Bezirksvertretungsgebiete Wodňan und deren Vereinigung mit dem Bezirksvertretungsgebiete Pisek.

lieber Antrag des Landtages Meines Königreiches Böhmen finde Ich aus Grund der §§ 2 und 5 des Bezirksvertretungsgesetzes vom 25. Juli 1864, Ges. u. Ver. -Bl. für das Königreich Böhmen Nr. 27 anzuordnen, wie folgt:

§1. Die Ortsgemeinde Ražic wird aus dem Gebiete der Bezirksvertretung Wodňan ausgeschieden und mit dem Gebiete der Bezirksvertretung Pisek vereinigt.

§2. Dieses Gesetz tritt mit dem Tage der Ausscheidung der genannten Gemeinde aus dem Sprengel des k. k. Bezirksgerichtes Wodňan und deren Vereinigung mit dem Sprengel des k. k. Bezirksgerichtes Pisek in Wirksamkeit.

§ 3.

Mein Minister des Innern ist mit der Durchführung dieses Gesetzes beauftragt.

Nejvyšší maršálek zemský: Jelikož se jedná o docela jednoduchý návrh, mám za to, že mohou návrhy komise býti projednány v jediném rokování.

Ich bin der Ansicht, dass die Anträge der Commission in einer cinzigen Debatte erledigt werden können, nachdem es sich hier um einen ganz einsachen Gegenstand handelt.

Žádá někdo za slovo ?

Verlangt jemand das Wort?

Konstatuji, že jsou návrhy komise přijaty s opravami tiskových chyb, na něž bylo poukázáno.

Ich erkläre die Commissionsanträge für angenommen unter Berücksichtigung der Correcturen der Druckfehler, welche von Seite des Herrn Berichterstatters erwähnt morden sind.

Příštím předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise pro zřízeni nových soudů o návrhu zemského výboru v příčině zřízení krajského soudu s úředním sídlem v Klatovech.

Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweie Lesung des Berichtes der Commission für die Errichtung neuer Gerichte über den Landesausschußantrag, betreffend die Errichtung eines Kreisgerichtes mit dem Amtssitze in Klattau.

Zpravodajem jest p. posl. Dr. Koldinský; dávám jemu slovo.

Zpravodaj posl. Dr. Koldínský: Slavný sněme! Všichni páni poslanci máji v rukou tiskovou zprávu komise o návrhu zemského výboru ve přičíně zřízeni kraj ského soudu s úředním sídlem v Klatovech a mohu se tudíž omeziti jen na konstatování toho, že všechny úřady, jak soudní tak i samosprávné i politické uznaly, že jest zapotřebí, aby nový krajský soud V Klatovech zřízen byl. Také slavný sněm již roku 1875 učinil usnesení, že se odporučuje, aby v království Českém počet krajských soudů byl rozmnožen.

Tím více jeví se potřeba toho nyní, kdy novým civilním soudním řádem bylo zavedeno před soudy řízení ústní. Zmíněné dobrozdani sněmu král. českého z roku 1874 vylovilo se také v tom smyslu, že se zejména město Klatovy za sídlo nového soudu krajského úplně hodí; jedná se tudíž jedině o to, které okresní soudy mají býti ku novému krajskému soudu v Klatovech přiděleny. Pokud se týče přikázání soudních okresů klatovského, kdyňského, plánického, kašpersko-horského a sušického ku krajskému soudu v Klatovech, jest to přání jak soudů, tak politických úřadů, tak dotyčných okresních zastupitelství a téměř veškerých obcí, jež v okresích těchto leží a proto komise v souhlase s návrhem vládním a návrhem zemského výboru doporučuje slavnému sněmu, aby tyto soudní okresy byly k novému krajskému soudu v KIatovech přiděleny.

Pokud se týče soudních okresů hartmanického a nýřského, vyslovil se okresní výbor hartmanický, že také souhlasí, aby okresní soud hartmanický byl přikázán ke krajskému soudu v Klatovech, avšak jen pro ten případ, kdyby se nezřídil jiný krajský soud s úředuí řečí německou.

Obce soudního okresu nýrského se vyslovily, že souhlasí také s přidělením jejich soudního okresu ke krajskému soudu v Klatovech, avšak opět jen s tou podmínkou, pakli vláda zamýšlí zřizovati nový krajské soudy jen dle teritoria bez ohledu na národnost.

Okresní zastupitelstvo nýrské kategoricky se vyslovilo, že si přeje, aby okresní soud byl přikázán jedině ke krajskému soudu německému.

K těmto důvodům ovšem nemohla komise přihlížeti, poněvadž dle samého vládního návrhu mají býti zřízeny nové krajské a okresní sondy bez ohledu na národnost a řeč úřední tohoto kterého soudu, nýbrž jediné dle věcné potřeby, jak toho jen zájmy soudnictví a obyvatelstva vyžadují a doporučuje, proto komise, aby i okresní soudy nýřský a hartmanický byly též k novému krajskému soudu v Klatovech připojeny.

Zbývá tudíž z návrhů vlády a zemského výboru jen soudní okres domažlický, jehož připojení k novému krajskému soudu v Klatovech jak vláda tak zemský výbor doporučuje.

Kdežto soudní a političtí úřadové doporučují přivtělerí soudního okresu domažlického ke krajskému soudu v Klatovech, brání se tomu veškeré obce Domažlického okresu jakož i okresní zastupitelstvo Domažlické co nejrozhodněji dovozujíce, že pro ně Plzeň v ohledu obchodním a v ohledu osvětovém má daleko větši význam než Klatovy. Také komunikační spojení že mají z Plzni mnohem výhodnější než s Klatovami.

Komise v uvážení, že jest nepochybné, že obyvatelstvo města Domažlic a jeho okolí přirozeně spíše tíhne ku většímu městu, jako jest Plzeň, oproti Klatovům, ježto spojení s větším městem zajisté více výhod skýtá, nechtěla proti jejich vůli jich těchto výhod zbaviti a usnesla se doporučiti sl. sněmu, aby soudní okres domažlický při krajském soudu Plzeňském na dále zůstal.

S připojením domažlického okresu byl by nový krajský soud čítal 175. 382 obyvatelů. Bez připojení soudního okresu domažlického čítal by nový krajský soud pouze asi 150. 000 obyvatelů. Není pochybnosti o tom, že není ani v zájmu soudnictví, aby byly nové krajské soudy zřizovány s malým počtem obyvatelstva, poněvadž složitější práva krajských soudů vyžaduje přece jenom, aby značnější počet obyvatelstva soudní právomoci krajských soudů podléhal. A jest i v zájmu obyvatelstva i vývoje měst venkovských, aby byla na venkově zakládána střediska, poněvadž tato mají velký vliv v ohledu osvětovém i obchodním na celé okolí. Z tohoto nazírání na věc odhodlala se komise odporučiti sl. sněmu, aby jaksi náhradou za okresní soud Domažlický byl připojen k novému krajskému soudu v Klatovech soudní okres Horažďovický.

Krajský soud v Plzni totiž svého času učinil návrh, aby také soudní okres Horažďovický byl přikázán ke krajskému soudu v Klatovech a bylo proto v záležitosti této konáno šetření.

Při konaném šetření v r. 1874. vyslovil se i okresní výbor Horažďovický pro toto připojení ku novému krajskému soudu v Klatovech. Avšak při novém šetření v r. 1890 vyslovily se až na tři obce všechny obce soudního okresu Horažďovického proti tomuto připojení.

Vrchní zemský soud však, toto připojení Horažďovického okresního soudu ke krajskému soudu v Klatovech doporučuje a také okresní soud v Horažďovicích se vyslovil, že sice tato změna není nutnou, ale přece účelnou a užitečnou, zejména v zajmu obyvatelstva, poněvadž bude míti obyvatelstvo do Klatov blíže než do Písku.

Vláda a zemský výbor nepřistoupily na toto stanovisko a nepojaly okresní soud Horažďovický do návrhu, těch okresních soudů, které k novému krajskému soudu v Klatovech připojeny býti mají.

Komise vzhledem k dobrozdání soudních úřadů, že by to bylo v zájmu soudnictví aby soudní okres Horažďovický byl připojen, a vzhledem k tomu, že by obyvatelstvo tohoto soudního okresu do Klatov mělo blíže než do Písku, že by to bylo tudíž i v zájmu obyvatelstva, a konečně vzhledem k tomu, že výhody ze spojení tohoto soudního okresu Klatovského vyrovnají se zajisté výhodám, které ma obyvatelstvo dosud ze soudního spojení s Pískem, doporučuje, aby okresní soud Horažďovický byl ku krajskému soudu v Klatovech přikázán.

Klatovský krajský soud čítal by pak 171. 373 obyvatelů.

Komise pro zřízení nových krajských a okresních soudů v království českém činí proto návrh.

Slavný sněme, račiž se usnésti: Sněm království českého uznávaje nutnou potřebu toho, aby rozmnožen byl dosavadní počet soudů v království českém, podává ve smyslu § 1. zákona ze dne 26. dubna 1873 č. 62 ř. z své dobré zdání v ten smysl, že považuje za vhodné a žádoucí, aby zřízen byl krajský soud s úředním sídlem v Klatovech pro soudní okresy Klatovský, Nýřský, Kdyňský a Plánický v obvodu nynějšího krajského soudu Plzeňského a pro soudní okresy Kašpersko-Horský, Hartmanický, Sušický a Horažďovický v obvodu krajského soudu Píseckého.

Landtagssecretar Höhm (liest: ) Die Kommission für die Errichtung neuer Kreis- und Bezirksgerichte im Sionigreiche Böhmen stellt daher den Antrag:

Der hohe Landtag wolle beschließen:

Indem der Landtag des Königreiches Böhmen die Nothwendigkeit einer Vermehrung der bisherigen Zahl der Kreisgerichte im Konigreiche Böhmen anerkennt, gibt er im Sinne des § 1 des Gesetzes vom 26. April 1873 Nr. 62 RGBl. sein Gutachten dahin ab, dass er es für ziweckmäßig und wunschenswerth erachtet, dass für die gegenwartig im Pilsner Kreisgerichtssprengel gelegenen Gerichtsbezirke Klattau, Neuern, Neugedein und Planitz und für die im Piseker Kreisgerichtssprengel gelegenen Gerichtsbezirke Bergreichenstein, Ha tmanitz, Schuttenhofen und Horaždiowitz ein Kreisgericht mit dem Amtssitze in Klattau errichtet werde.

Nejvyšší maršálek zemský: Dovoluji si sděliti, že k této věci přihlásili se k řeči a sice proti návrhu komise pp. poslanci Hájek a dr. Baxa.

Es haben sich zu diesem Gegenstände und zwar gegen die Antrage der Commission zum Worte gemeldet die Herren Abg. Háfek und Dr. Baxa.

Dávám slovo p. posl. Hájkovi.

Posl. Hájek: Slavný sněme! Slavná komise pro zřízení krajských a okresních soudů v království Českém navrhuje, aby zřízen byl krajský soud s úředním sídlem


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP