Sobota 15. dubna 1899

ným soudcem, která každý přestupek proti těm zákonům, které uložila, hrozně kára z této statistiky pozná se; jak velice trpí pomocnictvo obchodní přepínáním prací.

Bylo se mnou sděleno, že při nemocenském ústavu, při novém grémiu v Praze, ve kterém jest asi čtvrtina pracovnictva obchodního z Prahy a předměstí, který čítá 2800 členů, onemocnělo 565 členů, kteří dostávali podporu po 8112 dnů; 1667 členů onemocnělo beze vší podpory, 15 jich umřelo a v době té byly spáchány 2 samovraždy; - a tato přílišná chorobnost jest při pomocnictvu, které jest v průměrném stáří od 16 - 28 let.

A právě při obchodním pomocnictvu se vyvinuly zhoubné specifické nemoci povolání. Nemocemi infekčními, zánětem plic, tyfusem, tuberkulosou a neštovicemi bylo 121 pomocníků nemocno 2426 dnů; nemocemi krevními ochuravělo 61 pomocníků a bylo churavo 805 dnů, nemocemi očnýmí 11 pomocníků po 159 dnů, nemocemi dýchadel 88 pomocníků po 969 dnů nemocemi ústrojí zažívacích 703 pomocníků po 893 dnech; poraněním ochuravělo 63 pomocníků a churavělo po 937 dní. (Slyšte!)

Ta čísla jsou úžasná a ukazují, jak naléhavou jest potřeba, aby se stala náprava.

Nápravy té jest potřeba také v ohledu jiném. O poměrech těchto cituji vážný hlas z kruhů pomocnictva obchodního:

"Pomocník obchodní naproti tomu může pracovati denně 5-18 hodin a pranic mu to neškodí. A kolik těch pomocníků jest lidí mladistvých, kolik učedníků, kteří tímto přepínáním sil podrývají své zdraví?

Jest možno, aby za takových okolností byli vychováváni lidé uvědomělí? Takovýmto způsobem vštěpuje se těmto nešťastníkům otrocký duch, nepřipouštějící jiné myšlénky, leč tupou resignaci?

Obdivován musí býti každý, kdo z takových poměrů vlastní silou, vlastní energií vypracuje se nad úroveň obyčejného pomocníka, z nichž ohromná většina nemá pojmu o svých lidských právech a povinnostech.

Chcete ale, kdy má obchodní pomocník věnovati se nějaké užitečné práci ve prospěch svůj vlastní a ve prospěch svého národa? Kdy má přemýšleti o tom ušlechtilém, co lidí povznáší? - Či nejsme počítáni mezi lidi, nebo jsme pariové, určeni jen a jedině ku dření a životu bez jediného paprsku světla a radosti?

Vzbuzuje podivení, že něco podobného mohlo se až do konce století XIX., kteréž osvojuje si lesklý titul století osvíceného, zachovati. Pomýšlení, že tvor lidský má pracovati od páté nebo Šesté hodiny ranní až do desáté a jedenácté hodiny noční, ano i ještě déle, vzpírá se rozumu. "

Nesmíme zapomínati, že obchodní pomocnictvo jest povoláno k tomu, aby vykonalo v naší společnosti organizaci hospodářskou, úkol velice důležitý.

Z tohoto pomocnictva má se rekrutovati a rekrutuje se příští naše samostatné kupectvo. My, pánové, stále poukazujeme k tomu, jak v ohledu tom jsme pozadu za jinými národy, a právě proto jest potřeba pečovati o to, aby dorost obchodní mohl pracovati v takových poměrech, aby mohl netoliko zachovati svou dělnou sílu, ale aby mohl duševně pokračovati, aby se mohl vzdělávati, a konečně, aby nebyl vyrván svým povoláním z rodinného života. (Výborně!)

Zachování svazku rodinného má velikou mravní sílu a mravní důležitost a také důležitost sociální a politickou. (Výborně !)

Zachovejte dělníkovi posvátný cit pro svazek, který ho poutá k rodině, zachovejte rodinu při plné síle a mravní vytříbenosti a přispěli jste velmi ke zdárnému řešení otázky sociální. (Výborně!)

Proto jest potřebí, aby tato možnost byla dána hlavně pomocnictvu, které zajisté patří, jak s chloubou můžeme říci, k nejinteligentnější části naších pomocných sil průmyslových a hospodářských, a proto jsou zcela oprávněny žádosti, které se k nám vznášejí a vznášeny byly, aby těmto oprávněným nárokům učiněno bylo zadost. Já uznávám, že tím, co navrhujeme, činí se pouze první krok, jak pan řečník přede mnou uvedl, avšak, pánové, bylo by nebezpečné, odvážiti se dále a toužiti po věcech, které na ten čas, dle mého soudu, nejsou dosažitelné. My bychom byli rádi, kdyby byly poměry takové, abychom mohli, co bychom chtěli. Ale v daných poměrech, chceme-li něco positivního dosáhnouti, musíme chtíti, co můžeme. (Výborně!)

Mám naději po vřelých slovech, která ministr obchodu v opět citované řeči dne 27. ledna t. r. i také o teto otázce pověděl, že sympaticky přijme usnesení sl. sněmu, když bude tento návrh, který činíme, přijat.

Dotknu se toliko jedné otázky, jak má býti věc provedena. Já nejsem přítelem nařízení neodůvodněných. Ale pánové. je-li odůvodněno řešiti některou otázku nařízením, myslím, že jest to odůvodněno při této otázce, na jejíž řešení zákonodárstvím říšským za daných poměrů v dozírné době není pomýšlení při této otázce, která týká se zachování toho největšího pokladu každého národa, totiž dělné síly a zdraví našeho obchodního pomocnictva a opatření možnosti, aby toto pomocnictvo duševně a kulturně mohlo prospívati. Mohou-li se nařízeními uvalovati na náš lid břemena, myslím, že se mohou nařízeními řešiti také palčivé otázky, na jichž řešeni za nynějších poměrů zákonodárných není žádného pomýšlení. Já odporučuji návrh komise k přijetí. (Výborně! Hlučná pochvala !)

Nejvyšší maršálek zemský: K slovu se přihlásil pan posl. Březnovský. Dávám jemu slovo.

Posl. Březnovský: Slavný sněme! Jen několik slov. Ctěný pan řečník přede mnou poukazoval na to že naše usnesení, které dnes odhlasujeme, by se mohlo provésti nařízením. Pánové, jen to je možno. Již pan referent poukázal na to, že obstrukcí na říšské radě se ruší veškerá činnost říšské rady. Jen proto jsem se hlásil ke slovu, bych poukázal k tomu, kdo ruší veškerou činnost říšské rady. Jsou to ti zástupcové falešní, jsou to zástupcové, kteří se vtírali dělnictvu, kteří mu slibovali hory doly, jakmile budou zvoleni, a jak tito zástupcové mezinárodní sociální demokracie přišli do říšské rady, bylo jich první činností, aby porušili tuto činnost této sněmovny, které ovšem já nejsem žádným přítelem.

Jich první činnost byla tak rušivá, že tento zákon, na který poukázal pan referent, nemohl se projednati, který by byl býval na prospěch pomocnictva.

Bylo zde poukázáno na nedělní klid; jak se dnes provádí, vlastně nedělním klidem není; obchází se zvláště v Praze. Mám zde příklad, že obchodník, který má lahůdkářské zboží, který má při tom ale ještě výčep a vinárnu, prodává při tom lahůdkářské zboží a poškozuje Živnostníky ostatní, kteří musí v 8 hodin zavírat.

Tento návrh, který předložila živnostenská komise jest tak mírný, že, i kdyby dnes vstal z hrobu známý principál Rorejs, proti těmto požadavkům by neměl ničeho, a musil by pro ně hlasovat.

Jest to nejmírnějším požadavkem a já se mu věru divím. - Kdežto dělnictvo volá po 8hodinné práci, obchodní příručí se spokojují s tímto návrhem, který, jak doufám pevně, bude přijat od celé sněmovny jednohlasně. Prosím jen, pánové abyste tento návrh náš, který již byl v živnostenské komisi jednohlasně přijat, jednohlasně přijali.

Nejvyšší maršálek zemský: Žádá ještě někdo za slovo?

Verlangt noch jemand das Wort?

Prohlašuji rokování za skončené.

Ich erkläre die Debatte für geschlossen.

Dávám závěrečné slovo panu zpravodaji.

Zpravodaj posl. Hájek: S vřelým povděkem konstatuji, že veškeři páni řečníci přimlouvají se za uskutečnění tohoto návrhu a proto vzdávám se slova a odporučuji sl. sněmu, aby tento návrh jednnohlasně přijal.

Nejvyšší maršálek zemský: Přejdeme k hlasování.

Wir gehen zur Abstimmung über.

Předmětem hlasování jest tištěný návrh komise, který zní:

C. k. vláda se vyzývá učiniti cestou nařizovací opatření, aby při živnostech ochodních v království Českém byla stanovena dvanáctihodinná pracovní doba

během 24 hodin, končící vesměs osmou hodinou večerní.

Gegenstand der Abstimmung ist der gedruckte Antrag der Commission, welcher lautet:

Die k. k. Regierung wird aufgefordert, im Verordnungswege Vorkehrungen zu treffen, dass bei den Handelsgewerben im Königreiche Böhmen eine innerhalb 24 Stunden zwolfstun dige, insgesammt mit 8 Uhr abends endende Arbeitszeit festgestetzt werde.

Žádám pány, kteří návrh komise přijímají, by vyzvedli ruku.

Ich ersuche die Herren, welche den Com missionsantrag annehmen, die Hand zu erheben.

Návrh je přijat.

Der Antrag ist angenommen.

(Potlesk na galerii.

Beifall auf der Galerie. )

Upozorňuji galeri, ze jest zapovězeno projevovati souhlas nebo nesouhlas s jednáním sl. sněmu.

Přištím předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise rozpočtové o zprávě výboru zemského týkající se činnosti technického oddělení pro stavby pozemní, silniční a mostní v době od 1. ledna do 31. prosince 1898.

Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Budget-Commission über den Landesausschußbericht betreffend die Thätigkeit der technischen Abtheilung für Hoch-, Straßenund Bruckenbau für die Zeitperiode vom 1. Jänner bis 31. Dezember 1898.

Dovoluji sobě sděliti, že na místě p. posl. Materny převzal p. posl. Kaftan podati o této záležitostí správu.

Es hat an Stelle des H. Abg. Materna der Herr Abg. Kaftan es übernommen, namens der Commission den Bericht zu erstatten.

Dávám slovo p. zpravodaji.

Zpravodaj posl. Kaftan: Slavný sněme!

Rozpočtová komise dovoluje si podati zprávu o zprávě zem. výboru o činnosti technického oddělení pro stavby silniční, pozemní a vodní.

Obšírná zpráva tato byla vytištěná ve slavném sněmu rozdána a nalézá se v rukou p. poslanců a není tedy zapotřebí širšího odůvodňování.

Jakové všech odvětvích zemské správy vůbec, tak také v oddělení technickém roste rok od roka stále agenda technická, jak zejména vysvitá ze zprávy obšírné,o  které jsem se již zmínil, jež byla tištěna a označena č LXVII.

Z této zprávy, resp. z tabulek a výkazů k této zprávě přiložených lze také posouditi směr činnosti oddělení pro stavby silniční, pozemní a vodní, jež sestává z 20 definitivních sil technických,1  manipulačního úředníka a 10 prozatímních sil výpomocných.

Při porovnání jednotlivých položek přehledných tabulek s výsledky let předešlých vychází na jevo, že celkový výkon technického oddělení zejména oproti roku loňskému značně se zvýšil. Dovoluji si udati na odůvodnění několik dat:

Tak bylo vypracováno v tomto roce 168 různých projektů stavebních oproti 132 projektům v roce minulém v rozpočteném obnosu 2, 046. 250, a sice bylo vypracováno 48 tratí silničních v celkové délce 145 km. 450 mtr., tedy o 31 km. více než roku loňského.

Upraveno dále účtů kolaudačních za 1, 159. 455 zl. a provedeno 489 místních šetření, což vyžadovalo 1382 dnů pracovních.

Agenda konceptní dosáhla čís. 2427. Výsledky lze nazvati v každém ohledu pozoruhodné. Konečně dovoluji sobě poukázati jménem komise rozpočtové, že technické oddělení súčastnilo se případným způsobem při sdělání osnovy nového důležitého stavebního řádu pro král. hl. město Prahu a okolí.

Rozpočtová komise pojednavši důkladně o této zprávě dovoluje sobě v souhlasu, s výborem zem. navrhnouti:

Slavný sněme, račiž tuto zprávu s pochvalným uznáním vziti na vědomí.

Nejv. maršálek zemský: Žádá někdo za slovo?

Verlangt jemand das Wort?

Dám hlasovati o návrhu komise.

Ich werde den Commissionsantrag zur Abstimmung bringen.

Žádám pány, kteří přijímají návrh komise, by vyzdvihli ruku.

Ich ersuche die Herren, welche den Commissionsantrag annehmen, die Hand zu erheben.

Návrh jest přijat.

Der Antrag ist angenommen.

Příštím předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise pro záležitosti zemědělství o petici Josefa Munzara, správce zimní hospodářské školy v Slaném, v příčině vpočítání let služebních.

Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Landesculturkommission über die Petition des Josef Munzar, Verwalters der landwirthschaftlichen Winterschule in Schlan in Angelegenheit der Anrechnung seiner Dieustjähre.

Zpravodajem jest p. posl. Ferdinand hrabě Chotek.

Dávám jemu slovo.

Zpravodaj poslanec hrabě Chotek: Slavný sněme! Správce zimní hospodářské školy ve Slaném, Josef Munzar, podal slavnému sněmu petici se žádostí, aby se mu do výslužby počítala ona léta, která ztrávil jako učitel na rolnické škole v Kroměříži.

Tato žádosť byla, jak pravím, bezprostředně slavnému sněmu podána, aniž by bylo mělo řiditelství, kuratorium a zemský výbor příležitosť o ní se vyjádřiti a příslušný návrh slavnému sněmu podati.

Jelikož stává sl. sněmem učiněné usnesení, že žádosti osob učitelských se vždy mají podávati cestou služební, totiž cestou kuratoria a zemského výboru, usnesla se komise pro záležitosti zemědělské učiniti slavnému sněmu návrh:

Slavný sněme, račíž se usnésti: Žádosť Josefa Munzara, správce zimní hospodářské školy ve Slaném, za vpočítání let strávených při rolnické škole v Kroměříží, přikazuje se zemskému výboru k šetřeni a podání zprávy.

Die Landeskulturcommission beehrt sich den Antrag zu stellen:

Der hohe Landtag wolle beschließen, die Petition des Josef Munzar, Verwalters der landwirthschaftlichen Winterschule in Schlan, um Einrechnung seiner Dienstjahre, welche er an der Ackerbauschule in Kremsier zugebracht hat, in die Pension, wird dem Landesausschuße zur Erhebung und Berichterstattung zugewiesen.

Nejvyšší maršálek zemský: Žádá někdo za slovo?

Verlangt jemand das Wort?

Dám hlasovati o návrhu komise.

Ich werde den Commissionsantrag zur Abstimmung bringen.

Žádám pány, kteří návrh komise přijímají, by vyzdvihli ruku.

Ich ersuche die Herren, welche dem Commissionsantrage zustimmen, die Hand zu erheben.

Návrh jest přijat.

Der Antrag ist angenommen.

Posledním předmětem denního pořád ku jest druhé čtení zprávy komise pro záležitosti zemědělství o zprávě zemského výboru v příčině zřízení lukařských škol v království Českém.

Letzter Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Landeskulturs-Commission über den Landesausschußbericht, betreffend die Errichtung von Wiesenbauschulen im Königreiche Böhmen.

Dávám slovo p. zpravodaji, poslanci Teklému.

Zpravodaj posl. Teklý: Slavný sněme! Všeobecně se uznává, že jedním z nejúčinnějších prostředků, kterými lze bojovati proti nynější zemědělské tísní v království Českém, jest zvelebení lukářství. Máli se zlepšování našich luk díti v oněch rozměrech, jak by to bylo žádoucno, jest potřebí hojného počtu zkušených lukařů, jichž však u nás nyní jest naprostý nedostatek. Meliorační práce v království Českém obstarávají toliko kulturní inženýři, avšak práce tyto jsou velmi nákladné a bylo by tedy žádoucí, aby takové menší podniky meliorační vykonávány byly lukařskými mistry.

Lukařům svěřiti by se mohlo i provádění menších prací melioračních při stavbách lučních, při odvodňování, při zavlažováni a zároveň jest lukařů třeba, aby v dobrém stavu udržovali již zařízené

meliorační podniky. Takových lukařů, velevážení pánové, v království Českém nemáme; nemáme jich proto, že dosud žádného učiliště nebylo, a tu jest tedy žádoucím, aby pro vzdělání tak sv. lukařů zřízen byl odborný ústav, lukařská škola.

Potřeba její tedy se uznává všeobecně, uznala ji také zemědělská rada a došly také i petice na sněm království Českého, které se přimlouvaly za zřízení lukařakých škol. Uvážíme-li, velectění pánové, že v království českém jest 830. 000 ha pozemků, které se mají melioracemi zvelebiti. Tak zajisté každý uzná, že jest potřeba, aby bylo sil, které by to prováděly.

Nyní, velevážení pánové, běží o to, zdali to má býti samostatná škola anebo zdali se má připojiti k nějaké stávající škole hospodářské. Tu jsou dva proudy.

Ústřední sbor zemědělské rady přimlouvá se za zvláštní učiliště pro vzděláni lukařů a klade na to váhu, aby to vzdělání bylo v první řadě technické a pak teprve v druhé řadě hospodářské, kdežto, kdyby se připojila taková škola k nějaké stávající škole hospodářské, uvádí zemědělská rada obavu, že by se docílilo pravého opaku jelikož byse hlavně pěstovalo hospodářství a v druhé řadě teprve část technická.

V cizích zemích takové lukařské školy již existují. Poukazuji ku př. jen na Uhry. V Košicích jíž stává více jak deset roků taková lukařská škola.

Má-li se taková lukaiská škola osvědčiti, jest třeba, aby vyučování bylo v první řadě praktické, tak aby tito lukaři nabyli zručnosti a dovednosti k provádění menších melioračních podniků, aby nebylo pak třeba při každém odvodňování a zavodňování teprve vyhledávati inženýrů drahých.

Theoretické vyučování musí se omeziti na nejmenší míru a proto, velectění pánové, zemědělská rada postavila se na to stanovisko, že mají býti tři běhy praktické a dva běhy theoretické a sice dva zimní theoretické a tři letní běhy praktické, V těchto třech letních bězích mají žáci získati řádné prakse ve všech hlavních částech melioraoce a sioe při odvodňování a povodňováni, jakož i ošetřován podniků melioračních již zřízených.

Aby náklad mohl se uhraditi, jest třeba, aby zemský výbor vstoupil do vyjednáváni s vládou v příčině převzetí nákladu na budoucí školy lukařské.

Dále jest také ještě třeba v potaz vzíti zemědělskou radu v příčině místa, kde by se měly lukařské školy zříditi. Jak jsem pravil, má míti tato škola hlavně ráz praktický; tu jest tedy potřebí, aby praktické cvičení tam se dělo, kde meliorace se provádějí, a ježto tyto provádí doposud technická kancelář zemědělské rady bylo by potřebí, aby v letní době byli při těchto pracích zaměstnáni posluchači. Arci projeven také náhled druhý, aby lukařské školy zřízeny byly při stávajících již školách hospodářských a sice jedna česká, a uvedeno také místo, ve Vys. Mýtě, kde již jest rolnická škola a kde také jsou podmínky pro to, aby se tam mohla lukařská Škola umístiti, poněvadž jest tam hojnost luk; druhá, tedy saném. vyučovacím jazykem německým, v Chebu, kde již podmínky pro lukařskou školu existují.

Poněvadž ale šetření není ještě skoncováno, tedy komise postavila se na to stanovisko, že by zemský výbor měl vstoupiti ve vyjednávání s vládou a měl také vyslechnouti zemědělskou radu ve příčině volby místa a pak by mělo býti předloženo znění orgamsačního statutu a učební osnovy.

Na základě toho, co jsem uvedl, nalézá se věc teprve v přípravném stadiu, a proto činí komise zemědělská následující návrh:

Slavný sněme, račiž se usnésti takto:

1.   Zpráva zemského výboru v příčině zřízení lukařských škol v království českém bére se na vědomí.

2.   Zemskému výboru sa ukládá, aby po slyšeni ústředního sboru zemědělské rady pro království české a po dohodnutí s c. k. vládou navrhl sídlo těchto škol a předložil v nejblíže příštím zasedání sněmu organisačni stanovy i učebnou osnovu.

Landtagssekretär Höhm (liest): Die Commission stellt den Antrag: Der hohe Landtag wolle beschließen:

1.   Der Bericht des Landesausschußes, betreffend die Errichtung von Wiesenbauschulen im Königreiche Böhmen, wird zur Kenntnis genommen.

2.   Dem Landesausschuße wird ausgetragen nach Einvernehmung des Centralkollegiums des Landesculturrathes für das Königreich Böhmen und im Einverständnisse mit der k. k. Regierung bezüglich des Sitzes dieser Schulen Anträge zu stellen und in der nächsten Landtagssession das Organisationsstatut sowie den Lehrplan derselben in Vorlage zu bringen.

Nejvyšší maršálek zemský: Žádá někdo za slovo?

Verlangt jemand das Wort ?

Pan poslanec dr. Čelakovský. Dávám mu slovo.

Posl. dr. Čelakovský. Slavný sněme! Ze zprávy zemědělské komise seznávám s potěšením, že zemědělská komise přeje tomu, aby se zřídily lukařské školy na venkově, a sice na místech, kde by tyto školy mohly prospívati a nikoliv, jak jest míněni v ústředním výboru zemědělské rady, aby byly v Praze.

Já sice nejsem žádným odborníkem, ale jde mi špatně na rozum, jak by v Praze takováto škola mohla býti praktickou školou. Já nevím, kde by ta meliorace a drenáž se prakticky mohla prováděti, (Hlas: V obecných sadech!) jestli snad v našich obecných sadech neb na našich ostrovech, nebo v řečišti, nebo kde jinde, ale tolik rozumím tomu, že zajisté v krajině, kde jest mnoho luk, jako jest na př. okolí Vysokého Mýta, kde jest proslavená krajina lukařská, může se zříditi praktická škola, - a ty školy mají býti přece v první řadě praktického rázu, a nikoliv theoretického aby se učil lid především řádně upravovati luka ne na mapách, nýbrž ve skutečnosti, ovšem pomocí zkoušených řádných techniků. To připouštím a to myslím, že by se nemohlo jinde lépe díti nežli v krajině, která se k tomu nejlépe hodí, a tu zajisté zase jest nepopiratolno, že v Čechách nebude mnoho tak dobrých krajin a přizpůsobných k tomu, jako česká krajina kolem Vysokého Mýta a celé Polabí vůbec.

Pokud se týče německých krajin, jsou většinou horské krajiny a proto tam není možno lnkařskou školu zakládati leda nanejvýše tam, kde jest rovina, t. j. právě v okolí Chebu, tak Že nacházím zcela odůvodněným, že se pomýšlí, jak z referátu vidno, na dvě lukařské školy, v Chebu německou a ve Vysokém Mýtě českou.

Seznal jsem také z referátu, poněvadž jsem se o věc jako zástupce Vyského Mýta interesoval, že i inspektor zemědělského školství velmi vřele se za to přimlouval, aby tyto školy nebyly v Praze, nýbrž na venkově.

Mám za to, že toto jeho dobrozdání jest dostatečně závažným, aby bylo k němu hleděno, a také o tom nikterak nepochybuji, že, pokud bude ingerence našeho přísedícího zemského výboru rozhodující v té věci, tímto způsobem bude věc vyřízena.

Já tedy souhlasím s návrhy, které zde byly předneseny, které bohužel jsou samé návrhy odročovací, tak že jimi není hned věc vyřízena; ale přece jen dávají zemskému výboru plnou moc, áby mohl rychlým způsobem věc vyříditi. Souhlasím z těmito návrhy a vznáším k přísedícímu zemského výboru nejuctivější prosbu, aby byl tak laskav a věnoval té věci v ten způsob svou pozornost, aby tyto školy přišly na venkov, zejména do Vysokého Mýta, kde jest rolnická škola se zvláštním lukařským kursem, aby tam z tohoto kursu vznikla lukařská škola.

Nejv. maršálek zemský: Pan poslanec Adámek hlásí se ke slovu. Dávám mu slovo.

Posl. Karel Adámek: Nemohu panu řečníkovi přede mnou zůstati odpověď dlužen a kladu si za česť na doplněni toho, co pan zpravodaj zemědělské komise uvedl, připojiti několik poznámek. Iniciativa k založení lukařských škol vyšla ze zemědělské rady. Zemský výbor k odůvodněné zprávě zemědělské rady přistoupil okamžitě k náležitému jednání o provedení tohoto návrhu, poněvadž uznal v plném souhlasu se zemědělskou radou, že je velice zapotřebí, aby k založení takovéto školy byla zjednána možnosť meliorování, při nichž nyní mnohdy ná-


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP