Čtvrtek 13. dubna 1899

Der Herr Abgeordnete Karl Max Graf Zedtwitz hat folgenden Antrag gestellt: Absetz 5 der Anträge hätte folgendermaßen zu lauten: Der Landesausschuß wird beauftragt, Behufs Durchführung der den Centralverbänden böhmischer und deutscher Vereine obliegenden Auf gaben, insbesondere für ihre Revisions- und Be lehrungsthätigkeit, die Einstellung einer Jahres subvention von je 1000 fl. in den Voranschlag 1899, welche als eine lausende zu erklären ist, zu veranlassen.

Antrag 6 hätte zu lauten: Ebenso wird der Landesausschuß beauftragt, die Einstellung einer einmahnen außerordentlichen Subvention von je 1000 fl. für das Jahr 1899 zur Herauszabe,, der Anleitungen zur Gründung einer Geschäftsthätigkeit der Raiffeisen'schen Vereine" zu veranlassen.

Ich ersuche die Herren, welche diese Anträge unterstützen, die Hand zu erheben.

Die Anträge find hinreichend unterstützt.

Ich werde daher die Uebersetzung in die böhmische Sprache veranlassen.

Nyní má p. posl. Hovorka slovo.

Posl. Hovorka: Slavný sněme! Račte mně dovoliti několik slov!

Jako místopředseda svazu českého dovoluji si prohlásiti, že český svaz vydal docela věcné poučení, ve kterém se ani v nejmenším nedotkl slav. zemského výboru, kde musím říci, že, co mohlo se učiniti se učinilo.

Já sám s potěšením mohu říci, že často sám podívám se na obce, které mají Raiff. zál., a pozoruji, že působí zdárně, že tato působnost jest zajisté výsledkem tím nejlepším a musím odporovati p. přísedícímu, že tato horečka není taková, jak by se myslilo. A jest potřeba a jest důležito, aby ve větších obcích, které jsou vzdálenější od měst, kde není hospodářských záložen neb jiných ústavů, jak zejména v našich horských okresích, jest důležitým, aby tyto spolky se zakládaly.

Přimlouvám se za to, aby nebralo se to na váhu tak těžkou hlavně co se týče české strany, tam takové agitace není, jak pan přísedící řekl, poněvadž tam berou věc se stanoviska věcného.

Co se týče jedné okolnosti, totiž revidování těchto pokladen, jest to ovšem nesnadné

Revidování těchto spolků jest nanej výše nutno, povinno, abychom se přesvědčili, jak skutečně tyto záložny prosperují. Neboť, nebudeme-li takovou revisi prováděti důkladně a přísně, nemůžeme přece viděti těmto záložnám do očí, jak se říká.

Mám za to, že, co se týče této revise, by myšlénka tato byla správná, aby revise byla co nejdůkladněji prováděna, tím způsobem, aby byl svaz všech peněžních ústavů, jako záložen obecních a spořitelen, utvořen, který by dle výše reservních fondů jednotlivých ústavů percentuálně platil na revisi tuto. Neboť tak, jak to potřebují malé spolky, stejně potřebuji toho spolky veliké a jest úkolem všech nás, abychom přemýšleli, jak bychom tu revisi co nejlépe a nejlaciněji uskutečnili. Vidíme, že finance zemské nejsou tak skvěle, abychom nevyhnutelně potřebného revisora mohli platiti, ale snadno by se našla taková cesta, že by se dle výše reservních fondů daly výlohy s tím spojené uhraditi, neboť nemůžeme na nikom žádati, aby vykonal zdarma tak dalekou cestu. Myslím tedy, že by se to tímto způsobem zaříditi dalo.

Co se týče české strany, musím říci, že záložny naše prosperují velmi dobře a přeji si. aby i na dále tak bylo. Tím končím. (Výborně!)

Nejvyšší maršálek zemský: K slovu se přihlásil p posl. Adámek. Dávám jemu slovo.

Poslanec Adámek: Slavný sněme! Vzniklo jakési nedorozumění. Upozorňuji vůči p. kollegovi Hovorkovi, že jsem odpovídal na podnět p. posl. Jandy, který týkal se německého svazu. (Tak jest!) a publikací tohoto svazu.

Vývody mé byly pouhou odpovědí na uciněný dotaz a o českém svazu neučinil jsem pražádné poznámky. Poněvadž pak nyní jedná se o českém svazu, konstatuji, že jest správné, co pravil p. kolega, že český svaz vydal zcela věrný návod, který jest praktický a hodí se velmi dobře pro záložny Raiffeisenový.

Český svaz vykonal více revisí Raiffeisenských záložen, nežli německý.

Co se týká zakládání Raiffeisenek, rozcházím se s p. kolegou Hovorkou.

Po nabytých zkušenostech trvám na tom, že namnoze v německých okresích a v některých krajinách u nás trvá zakladatelská horečka, která nevzniká ze skutečné potřeby. Přeji si právě, aby český svaz konal svou povinností, a v tom úplně s kol. Hovorkou souhlasím.

Pokud se týká revise, připomínám, že příspěvek na správu po 1000 zl. byl hlavně na uhražení nákladů revisních povolen a že nemůžeme trpěti, aby za revisi žádalo se od záložny více, nežli činí její čistý příjem za celý rok. (Výborně. )

Nejvyšší maršálek zemský: Žádá ještě někdo za slovo?

Verlangt noch jemand das Wort ?

Prohlašuji rokování za skončené.

Ich erkläre die Debatte für geschlossen.

Dávám závěrečné slovo p. zpravodaji.

Zpravodaj poslanec Dr. Dyk. Slavný sněme! Věcně nebyla během debaty proti návrhům, které činí komisse pro záležitosti zemědělské činěna výtka žádná. Jediná výtka, která návrhu komise se činí, a to se strany p. hraběte Zedtwitze, je rázu formálního. On má za to, že spůsobem stilisace odstavce 5. a 6. zasahuje se formálně do práv příslušících komisi rozpočtové.

Je to otázka čistě formální, při které komise řídila se dosavadní konstantní praxí, ve sněmu běžnou, a máme četné praejudice, kde dříve ještě, než budgetní výbor rozhodl o takovýchto částečných otázkách, pokud se týče otázky nákladu, také v jiných komisích byla rozhodována; tak zejména při loňské zprávě byl pořad a spůsob vyřizování těchto věcí týž, jako ve zprávě letošní.

Já sám nemám mandát, abych jménem komise pronesl mínění komise a zaujal stanovisko určité vůči změňujícím návrhům posl. hr. Zedtwitze. Se své osobního stanoviska mohu prohlásiti, že ničeho nemám proti tomu, když návrhy tyto, které se týkají formální otázky, budou při aty, poněvadž tím na věcné stránce referátu komise praničeho změněno nebude. Co se pak týče výtek, které během debaty byly učiněny odváženého p. posl. Jandy, myslím, že vzhledem k trefným a pádným důvodům p. referenta zemského výboru bylo by v té příčině zbytečno ztráceti slova Jenom to mi budiž dovoleno, abych poukázal k jednomu, čeho právě velevážený p. předsedicí se dotekl, totiž že v otázce revise totéž stanovisko, které on ziujímal, již taká komise zajala, a nejen to, ale že mu také již ve zprávě výslovně byl dán rozhodný výraz. Do roluji si poukázati na str. 5. důvodové zprávy komise, kde v souhlase se zemským výborem uznává zemědělská komise za svou povinnost, aby při té příležitosti důrazně bylo poukázáno na to, že oba svazy jsou povinny revisi spolků prováděti bezplatně s největší přísností, a projevuji přání, aby zemský výbor přísně přihlížel na správné plnění povinností těchto svazů.

Vzhledem k vývodům pana referenta zemského výboru není žádné pochybnosti, že zemský výbor táto rozhodné direktivy komise si povšimne a že zajisté učiní všecko, co bude potcřebí, aby dozor ten nezůstal jen na papíře, nýbrž také ve skutečnosti se vším důrazem a účinně byl prováděn.

Prosím, aby slavný sněm návrhy komise přijal.

V případě formálních návrhů ku čl. 5. a 6. ovšem musím to ponechati slavnému sněmu, zda-li on ten způsob formulování shledá správnějším.

Nejvyšší maršálek zemský: Přejdeme k hlasování.

Wir gehen zur Abstimmung über.

Předmětem hlasováni jsou tištěné návrhy komise, které jsou obsaženy v sedmi bodech.

Co se týká bodl 1, 2., 3. a 4., nebyla se žádné strany navržena změna; k bodu 5. a 6. navrhl p. posl. hrabě Zedtwitz jiné formulováni.

Mám tedy v úmyslu zavésti hlasování títnto způsobem:

Především dám hlasovati o tištěných návrzích komise o bodu 1., 2., 3., 4., pak dám hlasovati o bodu 5., 6. dle formulování p. posl. hr. Zedwldtze.

Pak-li by byly tyto dva body přijaty.

tedy by o nich odpadlo hlasování dle návrhu komise.

Pak-li by tyto dva body nebyly přijaty dle návrhu p. poslance hraběte Zedtwitze, dal bych hlasovati o nich dle návrhu komise, při čemž podotýkám, že p. zpravodaj komise k bodu 6. ještě návrh I jakýsi dodatek, který bych po případě ještě pak před hlasováním přečetl.

Konečně by se hlasovalo o odstavci 7.

Gegenstand der Abstimmung sind die Antrage der Commission, welche sich gedruckt in den Händen der Herren befinden; dieselben bestehen aus 7 Punkten.

Zu den Punkten 1 bis 4 wurden keine Nebenantrage gestellt, zu den Punkten 5 u. 6 hat der Herr Abgeordnete Gras Zedtwitz einen Abänderungsantrag gestellt, wornach diele Antrage in einer anderen Formulirung anzunehmen waren, als die Commission beantragt hat. Ich beantrage demnach die Abstimmung in fol gender Weise einzuleiten. Zuerst wird über die Punkte 1-4 nach dem Commissionsantrag hieraus über die Punkte 5 und 6 nach dem Antrage des Herrn Abgeordneten Grafen Zedtwitz abgestimmt werden; sollten diese Antrage angenommen werden, so entfallt die Abstim mung über diese Punkte nach dem Commissionsantrage.

Sollten die Antrage des Herrn Grafen Zedtwitz nicht angenommen werden, so wird über diese Punkte nach dem Commissionsantrage abgestimmt werden, wobei ich bemerke, dass der Herr Berichterstatter namens der Kom mission bei dem Punkte 6 einen Zusatzantrag beantragt hat, welchen ich eventuell vor der Abstimmung verlesen werbe; dann Wird über den Punkt 7 abgesitimmt werden.

činí se proti tomuto způsobu hlasování námitka ?

Wird gegen diese Art der Abstimmung eine Einwendung erhoben?

Nebyla činěná žádná námitka.

Es ist keine Einwendung erhoben worden.

Dám tedy především hlasovati o odst. 1., 2., 3. a 4. dle tištěných návrhů.

Ich werde zunächst über die Absätze 1, 2, 3 und 4 nach dem gedruckten Antrage abstimmen lassen.

Žádám pány, kteří přijímají tyto body, by vyzdvihli raku.

Ich ersuche die Herren, welche diese Punkte annehmen, die Hand zu erheben. Jsou přijaty. Sie sind angenommen.

Nunmehr kommen die Punkte 5 und 6 zur Abstimmung nach dem Antrage des Herrn Grafen Zedtwitz.

Dieselben lauten:

Der Landesausichuß wird beauftragt

Punkt 5. Behufs Durchfahrung der den Centralverbanden der böhm. und deutschen Vereine obliegenden Aufgaben, und besonders tur ihre Revisions- und Belehrungsthätigkeit die Einstellung einer Jahresubvention von je 1000 fl. in den Voranschlag 1899, welche als eine laufende zu erklären ist, zu veranlassen.

Punkt 6. Ebenso wird der Landesausschuß beaustragt, die Einstellung einer einmaligen außerordentlichen Subvention von je 1000 fl. für das Jahr 1899 zur Herausgabe der "An leitungen zur Grundung und Geschäftsthätig keit der Raiffeisen'schen Vereine" zu veranlassen.

Odstavec 5. a 6. dle návrhu hraběte Zedtwitze zní následovně:

Odstavec 5. návrhů nechť zní takto: Zemský výbor se vyzývá, aby za příčinou provedeni úkolů náležejících ústřednímu svazu českých a německých spolkův a zvláště jejich činnosti revisní a poučovací opatřil, aby do rozpočtu na r 1899 byla v ožena roční subvence 1000zl, jež budiž prohlášena za podporu běžnou.

Odstavec 6. by zněl

6. Dále se ukládá zemskému výboru, by učinil opatření, aby na r. 1899 byla vřaděna mimořádná podpora 1000 zl. jednou pro vždy na vydání "návodu k zakládaní a k činnosti Raiffeisenových spolků, "

Žádám pány, kteří přijímají tyto dva body, dle přečteného formulování, by vy zdvihli ruku.

Ich ersuche die Herren, welche diese zwei Punkte nach der vorgeschlagenen Formulierung annehmen, die Hand zu erheben.

Jsou přijat y.

Sie sind angenommen.

Tím odpadá hlasování o návrzích komise o těchto bodech

Dadurch entfällt die Abstimmung über die Commissionsantrage in diesen Punkten

Nyní dám ještě hlasovati o 7. návrhu komise.

Ich werde nunmehr den 7. Antrag der Commission zur Abstimmung bringen.

Žádám pány, kteří jej přijímají, by vyzdvihli ruku.

Ich ersuche die Herren, welche denselben annehmen, die Hand zu erheben. Er ist angenommen.

Jest přijat.

Tím jest tato záležitost ukončena.

Příštím předmětem denního pořádkujest druhé čtení zprávy komise pro záležitosti zemědělství o zprávě zemského výboru s osnovou zákona o pokračovacích školách hospodářských.

Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Landeskultur Commission über den Landesausschußbericht mit dem Entwürfe eines Gesetzes betreffend die landwirthschaftlichen Fortbildungsschulen.

Zpravodajem jest p. posl. Fišera. Dávám jemu slovo.

Posl. Fišera: Slavný sněme! O zprávě, o níž právě nyní jednání bylo zahájeno, bylo loňského roku již komisí zemědělskou se raděno a, poněvadž nedošla k vyřízení jako mnoho jiných předmětů v tomto slavném sněmu, byla tato zpráva obnovena a zaměstnávala poznovu i letos komisi zemědělskou.

Komise při úradách svých zaujala stanoviště právě takové jako loni, a rovněž dospěla k týmž konečným návrhům jako roku loňského. Poněvadž zpráva tato z roku loňského ovšem tiskem rozdaná není po ruce, tedy považuju za svou povinnost, abych co nejstručněji naznačil, oč vlastně tu jde.

Výbor zemský veden jsa snahou všech díků hodnou umínil sobě upraviti tak zvané vyučování hospodářské pokračovací a postaviti je na pevný základ a za tou příčinou předložil osnovu zákona zemského ve příčině právě této úpravy.

Komise zemědělská zcela souhlasí s účelem v této osnově vytknutým, totiž aby dorostu rolnickému a sice vrstev nejširších byla zjednána příležitost přiučiti se základům nauky hospodářské, avšak co

se dotýká cesty kterou dosíci lze tohoto osnovou vyhledávaného účele, v tom se rozchází komise se zemským výborem a myslím, že nikdo nemá práva, činiti komisi z toho výtky, poněvadž, tak jako ona předpokládá, že zemský výbor nejšlechetnějším úmyslem byl veden při počínáni svém, musí i ona žádati, aby i počiny její byly respektovány a nebyly jí podkládány úmysly, že by snad chtěla dokonce stav rolnický poškozovati.

Zásadní stanoviště jest to, že se vyměřuje stáří předepsané k návštěvě takových pokračovacích škol od 14-16 let, a že se jen připouští návštěva takovým jinochům, kteří vychodí obecnou školu, a to jest ten kámen úrazu, který poskytl komisi zemědělské podnět, aby se postavila na stanoviště jiné.

Dále jest v osnově naznačeno, že tato návštěva může zemským výborem býti prohlášena za povinnou, ovšem tenkráte, pakli místní výbor školní za to žádá, a pak-li k tomu přistoupí zemská školní rada. Pánové, již z předu musí komise zemědělská prohlásiti, že rozhodně by musila trvati na tom stanovišti návštěvy povinné, poněvadž, kdyby návštěva byla volná, tedy by se na věci ničeho nezměnilo. Již dnes jsou takové školy pokračovací, ale proč naříká se s mnoha stran na nedostatky jejich? Proto že návštěva jest volnou a z příčiny té na nejvýš slabou. Když by návštěva škol těch zůstala zase volnou, jako dosud, byl by to týž stav, a veškerá snaha po nějaké reformě zůstala by zase marnou. Dále stěžuje se, že tu není kvalifikovaného učitelstva; to vše přimělo komisi zemědělskou, že navrhuje a odporučuje ke schválení slavnému sněmu myšlénku jinou, a sice tu, aby bez změny říšského zákona školního, tedy v rámci školního zákona, byla poskytována příležitost jinochům rolnickým a sice ve věku 13 a 14 let vzdělávati se v základech nauky hospodářské.

To neznamená pražádnou změnu zákona říšského, nýbrž pouze pozměnu osnovy učebné, pokud se týče, řádnou úpravu čítanky, o niž tu hlavně jde. Aby se odstranila námitka, která by mohla se činiti komisi za to, že zkracuje návštěvu povinnou na 8 let vyměřenou, sluší podotknouti, že návštěva již nyní není vlastně 8miletou, když se odečtou úlevy, které dle nov. zákona z roku 1883, v §. 21, odst. 3. čl. 4. jsou ustanoveny, které, když je shrneme, činí úhrnem 1 rok, poněvadž se připouští bez toho půldenní sproštění od návštěvy, aneb po jisté období - to činí za poslední 2 léta návštěvy školní plný 1 rok.

S tohoto stanoviska jest návštěva nyní pouze 7letá. Dále nesmíme zapomínati, že máme velký počet škol 1 třídních a 2 třídních v království Českém, jest dohromady Skol těchto obou druhů přes 2. 500.

Já myslím a komise zemědělská sdílí stanovisko mé, že by bylo vyučování mnohem důraznější a prospěšnější, kdyby zejména v těchto školách mohlo býti doplněno po stránce odborné, poněvadž každý pedagog přisvědčí, že velké jsou rozpaky učitelů na 1- a 2 třídní škole, když mají jedněm a týmž žákům stále totéž poskytovati.

Tu jeví se celé vyučování více méně opakováním; v této příčině by zajisté vzdělání jistě nabylo na své vaze, když by se jednak odstranila všechna úleva, jednak když by se poslední dvě léta přihlíželo k vzdělání také odbornému.

Tím ovšem nemá býti řečeno, že to má býti nějaké ucelené učení, nýbrž jen základy zemědělství a po případě v okresích převahou živnostenských s přihlížením k potřebě těch tříd.

To vše jest přípustno. Ze všech těchto důvodů dospěla komise k návrhu, který dovoluji si odporučiti k laskavému přijetí.

Návrh tento zní:

Slavný sněme račiž se usnésti:

1.   Zpráva komise zemědělské béře se na vědomí a přechází se k dennímu pořádku o osnově zákona ve příčině pokračovacích škol hospodářských.

2.   Zemskému výboru se ukládá, aby s c. k. vládou bez odkladu jednání zahájil a sněmu v příštím zasedání o jeho výsledku zprávu a návrh podal toho směru, by na obecných školách venkovských poslední 2 léta povinné návštěvy školní, tedy žákům ve stáří 13 a 14 let, poskytovalo se vedle povšechného vzdělání školního nejdůležitějších vědomostí ku příštímu životu praktickému z nauky hospodářské.

Za účelem tímto budiž zejména:

a)  učební osnova na obecných školách venkovských přiměřeně pozměněna a

b)  budoucí učitelstvo již na paedagogiích, - k tomu konci zvláštní stolicí pro nauky hospodářské opatřených, dostatečnou měrou k odbornému vyučování tomu připraveno.

3. Petice hosporlářsko-lesnického spolku v Sušici, č. 565 pet. ve věci pokračovacího vyučování jest tímto vyřízena.

Cítím se povinna dodati k odstavci § 2. ad b), že ovšem komise považovala řádnou kvalifikaci a způsobilost učitelskou takřka za stěžejní bod v celé té otázce, o niž běží.

Vzhledem k tomu, že učitelstvo podnes není dostatečně kvalifikováno pro odborné vyučování, vidělo se komisi naléhati, aby na učilištích, tak zv. vzdělávacích ústavech pro učitelstvo národní, nebyla nauka hospodářská pouze jakýmsi přívěskem přírodovědy, nýbrž aby jí byla věnována stolice zvláštní, a aby byla obsazena skutečným odborníkem, tak aby ti, kteří odbudou ten ústav učitelský, měli eo ipso oprávněnosť a způsobilost k vyučování nauce hospodářské na Školách obecných.

Končím tímto krátkým obsahem celé věci a ještě jednou doporučuji návrh komise slavnému sněmu. (Výborně!)

Landtagssekretär Höhm (liest): Die Commission stellt den Antrag:

Der hohe Landtag wolle beschließen:

1.   Der Bericht der Landescultur-Commission wird zur Kenntnis genommen und über den Entwurf des Gesetzes, betreffend die landwirthschaftlichen Fortbildungsschulen, wird zur Tagesordnung übergangen.

2.     Der Landesausschuß wird beauftragt, mit der k. k. Regierung sofort Verhandlungen anzubahnen und über deren Erfolg dem Landtage in der nächsten Session Bericht und Anträge zu erstatten - in der Richtung, damit an den allgemeinen Volksschulen auf dem Lande in den 2 letzten schulpflichtigen Jahren, daher 13-14jährigen Schülern neben der allgemeinen Bildung für das künftige praktische Leben die wichtigsten Kenntnisse auf dem Gebiete der Landwirthschaft beigebracht werden.

Zu diesem Behufe möge:

a)   der Lehrplan für allgemeine Volksschulen auf dem Lande zweckdienlich abgeändert, und

b)   die angehende Lehrerschaft bereits an deshalb mit besonderem Lehrstuhl für Landwirthschaft ausgestatteten Paedagogien für diesen Lehrberuf in genügendem Maße vorbereitet werden.

3. Die Petition des landwirth. -forstlichen Vereines in Schüttenhosen Nr. 565 Pct. betreffend den Fortbilbungsunterricht ist hiemit erledigt.

Nejvyšší maršálek zemský: K tomuto předmětu přihlášeni jsou řečníci proti návrhu.

Zu diesem Gegenstande haben sich Redner und zwar gegen die Anträge der Commission gemeldet.

A sice pp. poslanci Teklý a Barták. Dávám slovo p. posl. Teklému.

Posl. Teklý: Slavný sněme! Přihlásil jsem se ku slovu, abych odůvodnil odchylné své stanovisko, které zaujal jsem v komisi zemědělské. Prohlašuji, slavný sněme, že nesrovnávám se an s vývody, jak byly tlumočeny p. referentem, tím méně souhlasím s konečným návrhem, jak ve zprávě byl uveden. Toliko s jedním odstavcem, slav. sněme, se srovnávám, t. j. odstavec, který žádá, aby vzdělání učitelstva na učitelských ústavech v oboru hospodářském stalo se způsobem účinnějším, neboť nynější způsob vzdělání naprosto nevyhovuje. Vyučuje se naukám hospodářským toliko ve III. a IV. ročníku ve dvou hodinách týdně, a vyučování udílí učitelé zemědělství neznalí.

Jest třeba usilovati o nápravu, aby učivo na učitelských ústavech bylo přiměřeně rozšířeno a praktickým výcvikem doplněno, pak aby vyučování svěřeno bylo odborníkovi, tedy hospodáři.

Jestli kde jest potřeba názoru, tak jest ho zapotřebí při vyučování nauk hospodářských a proto přimlouvám se, aby na učitelských ústavech nebylo vyučováno toliko theorii, nýbrž aby kandidátům učitelství poskytnuta byla možnost i též prakticky se vzdělati.

Proto bylo by žádoucí, aby při učitelských ústavech byly zřizovány školní zahrady, kde by kandidátům poskytla se možnost v oboru zahradnictví náležitě se vzdělati, dále aby byl při ústavech učitelských pozemek, kde by kandidáti učitelství mohli cvičiti se ve všech výkonech hospodářských, a konečně, aby jim byla poskytnuta možnost návštěvou nějakého selského statku i v oboru chovu dobytka nejnutnějších názorů si osvojiti.

V Haliči, kde školství není na takovém stupni jako u nás, učiněn byl krok napřed, pokud běží o vzděláni učitelů. V Haliči vysílají se učitelé na hospodářskou školu do Horodenky, kde vyučují se jak v teorii tak v praxi. Za tím účelem dává se jim jednoroční dovolená a stipendium 300 zl. vedle úhrady cestovních výloh. Po odbytém studiu jednoho roku na této škole musí se učitelé podrobiti zkoušce jak z teorie tak i v praxi. Tuto cestu mohli bychom i u nás nastoupiti až do doby, kdy vyučování na pedagogických ústavech bude jak náleží opatřeno.

Pokud návrh komise se nese, aby žáci v poslední 2 leté povinné návštěvě školní vedle povšechného vzdělání školního osvojili si také nejdůležitější vědomosti ku příštímu životu praktickému z nauky hospodářské, jak to komise navrhuje, souhlasím potud, pokud nemá se to státi na úkor povšechného vzdělání.

Srovnával bych se s tím, aby do čítanek větší počet odborných hospodářských článků byl vřaděn než dosud, tak aby byla poskytnuta možnost mládeži alespoň základy polního hospodářství seznati.

Při této snaze po odborném vzdělání nesmí se jíti příliš daleko, a to proto, Že obecná škola nemá býti žádno a školou odbornou (posl. Adámek: "A. nemůže"), ta má vzdělávati mládež veškerou, ať se věnuje tomu nebo onomu povolání. Odborné vzdělání, po mém rozumu, udělovati se musí toliko mimo obecnou školu. Správnou zásadou řídil se také zemský výbor, když sdělal osnovu zákona ve příčině pokračovacích škol. Zemský výbor nedotknul se nikterak vyučování na obecných školách a předložil osnovu, jakým způsobem mělo by se pokračovací hospodářské vyučování upraviti.

Zemi přísluší plné právo, dle zákona říšského ze dne 14. května 1869 a říš. zák. z 2. května 1888 běhy vyučovací pro mládež škole odrostlou zřizovati. Zemský výbor nejednal ze své vlastní iniciativy, když osnovu zákona předložil, nýbrž on učinil tak na přímý rozkaz slav. sněmu u vyřízení rozpočtu na r. 1896, kde bylo zemskému výboru uloženo, aby předložil osnovu zákona na upravení pokračovacích škol hospodářských.

Zemský výbor vyřizuje rozkaz daný, obrátil se prve na zemědělskou radu a vyžádal si jejího dobrozdání. Zemědělská rada úkolu tomuto plně dostála.

Sestavila celou řadu zásad.

Tyto zásady v českém odboru byly jednomyslně schváleny (Slyšte!), ačkoli musím zde konstatovati, že někteří členové komise hlasovali v zemědělském výboru pro tyto zásady, kdežto v komisi proti těmto zásadám hlasovali.

Zemský výbor akceptoval názory, jak byly usneseny v zemědělské radě, a sdělal osnovu podle těch zásad. Nedá se popříti, že by učiněn byl krok ku předu, kdyby pokračovací školy hospod. postaveny byly na zákonitý podklad Dosavadní pokražovací školy naprosto úkolu svému nedostávají.

V  království českém jest 100 škol pokračovacích, jímž poskytuje se podpora 2500 zl. Stávající pokračovací školy nevyhovují hlavně proto, poněvadž není návštěva stálá a četná.

Jest třeba vším úsilím k tomu působiti, abychom nezůstali pozadu za jinými zeměmi, zejména za zemí, která v kulturním ohledu nestojí na takovém stupni jako království české.

A touto zemí jest Halič.

V  Haliči jsou zřízeny pokračovací školy a sice na zákonitém podkladu. A to, co jest možno v Haliči, to zajisté je možno také u nás v království českém.

V  Haliči jest v každém školním okresu při vícetřídní škole zřízena aspoň jedna

pokračovací škola s návštěvou povinnou. Na pokrač. školách v Haliči vyučuje se v zimní době 10 hodin theorii a v létě 3 hodiny praxi. Po vzoru Haliče měli bychom i u nás postupovati, abychom ve vzdělání našeho dorostu rolnického nezůstali za Haliči.

Zdali potřeba je pokračovaoího vyučování čili nic, o tom není třeba šířiti slov, neboť kdo poměry na našem venkově zná, uzná jeho potřebu.

Pokládám to za velké pochybení a vidím v tom mezeru, že bezprostředně ze školy mladík vystupuje do života, aniž by mu byla dále poskytnuta možnost, aby vědomosti, v obecné škole nabyté upevnil a prohloubil a také mravně se povznesl.

Kdyby uzákoněno bylo to, co komise navrhuje, zůstaneme ve vzdělanosti pozadu za jinými stavy. Porovnejte toliko vzdělání, jakého se dostává živnostníku a jakého vzdělání dostává se rolníkům.

Živnostník, poněvadž z pravidla žije v městě, navštěvuje vícetřídní školu obecnou, vstupuje do měšťanské a navštěvuje ještě pokračovací školu živnostenskou.

Rolnická mládež nabývá vzdělání často jen v jednotřídní škole obecné. Na tomto vzdělání přestává a jest tudíž třeba, abychom přikročili k reformě vyučování na obecných školách a ku zřizování pokračovacích škol hospodářských.

Pokračovacích škol hospodářských potřebujeme za tím účelem, aby žákům z obecné školy vystouplým dána byla možnost vědomosti v obecné škole nabyté prohloubiti a se zřetelem na budoucí povolání svoje doplniti. (Tak jest. )

Pokračovací škola po mém mínění pokládati se nemá za školu odbornou.

Pokračovací školy musí býti rázu povšechného, musí se přihlížeti hlavně ku povšechnému vzdělání; chceme-li se pokračovací školou dodělati toho cíle, po němž toužíme, pak jest třeba učiniti návštěvu povinnou, jak to i zemský výbor navrhuje.

Bez povinné návštěvy neměly by pokračovací školy hospodářské žádoucí návštěvy a to proto, že škole odrostlá mládež nemá touhy po dalším vzdělávání a


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP