ledna 1898 vlastních zařizovacích výdajů neuvádí, žádaných nevykazuje, zařaďujíc do po tu svého veskrze jen položky o udržování budov, o udržování místností a udržování inventáře, které zase v prvé zprávě scházely.
Také rozčlenění výdajů co do různosti jich povahy působí v letošní zprávě se zřetelem na stránku finančně hospodářskou mnohem instruktivněji. Statistika o návštěvě stravoven, velice podrobně dle zaměstnání cestujících sestavená, poskytne někdy cenný materiál pro studium sociálněhospodářské, zvláště pokud provedeno také bedlivé roztřídění cestujících dle pohlaví a stáří, ba i dětí, z čehož i sociální politik může těžiti, poněvadž nalézá zařaděnu rubriku o příslušnosti cestujících.
Ano, právě stránka sociální to jest, která z celé zprávy zemského výboru nejpříjemněji působí, neboť všade proniká snaha udělati ze stravoven ústav sociálně významný.
Roztřiďování dle řemesel jeví se býti příliš detailováno, aniž by z toho v určitém směru nějaký prospěch viditelný byl.
Statistika příliš podrobná stává se také příliš nákladnou a pozbývá pak na své spolehlivosti, na své věrohodnosti.
Jinak ovšem jest vidno, že zemský výbor opravdově se snažil, aby učinil zadost stanovisku, na které se s nim loni postavila komise pro okresní a obecní záležitosti, prohlásivši, by zejména sprostředkovateiství práce bylo do stravoven ústrojně zavedeno a jimi účelně provedeno.
Ve příčině té se obrátil zemský výbor na všechny okresní výbory oběžníkem, aby jak okresy tak obce spolupůsobily, aby stravovny zároveň se staly ústavy práci sprostředkujícími, vydal a rozeslal podrobné návody, tiskopisy, formuláře, jichž užitím by se usnadnilo hledání práce a dodání pracovní síly. Stravovny rozdělil tak, že v každém správním obvodů zemských inspektorů bylo ustanoveno 6 až 7 hlavních stravoven pro sprostředkování práce, kamž přidělené k nim stravovny oznamují u sebe ohlášená pracovní místa, pokud míst těch nemohou obsaditi navštěvovateli svými.
Dle intence zemského výboru mají hlavní stravovny pracovati za součinnosti zastupitelsých sborů ! Tu však komise shledává, že právě tento věci tak důležitý moment doposud nepronikl u našich samosprávných institucí, a bude to další prací blahodárnou, podaří-li se zemskému výboru, by snaze své jednak zjednal také v obcích plného porozumění, jednak aby nalezl způsob, kierak dodati pracovní síly co nejrychleji a cestou co nejlevnější, neboť komise nemůže zamlčeti, že dosavadní opatřování pracovníka pro zaměstnavatele děje se často zdlouhavě, ano dosud i nespolehlivě, tak že instituci stravoven nezřídka vzchází značný výdaj, aniž jakéhos účele vůbec dosaženo bylo, tož výdaj zmařený!
Komise jest přesvědčena, že zemský výbor bude s to, by nalezl způsob, aby budoucně snad nebylo na jediné místo posláno a poukázáno několik, třeba četných osob z míst notně vzdálených a to třeba ještě v době, kdy již místo mezi tím obsazeno bylo, jak komise měla příležitost sem a tam zjistiti.
I tyto okolnosti padají na váhu, když zemský výbor s důrazem pojednává o vyrovnávání mezi nabídkou a poptávkou po pracovních silách, za kterou příčinou chce zemský výbor zaříditi ústřední sprostředkovatelnu práce, která by byla ve styku se hlavními stravovnami, tož skrze týdenní úřadní věstník, oznamovatele ohlášených a dosud neobsazených míst.
Avšak komise jest toho náhledu, že přílišná soustředěnost sprostředkovatelství práce není účelu na prospěch, a doporoučí, by sprostředkovatelství práce, pokud možno, omezeno bylo toliko na hlavní stravovny.
Komise doporoučí, by zemský výbor měl zřetel k tomu, nedá-li se zjednodušit vedení knih, účetnictví, na které věci si venkov stěžuje.
Komise má obavu, že přílišnou složitostí knihování a přílišným drobením zanášek práce nad míru se zvětšuje, čehož následkem by musilo býti přebytečné rozšiřování apparátu úřednického a zveličení nákladů.
Zemský výbor se tudíž hleď vyvarovati co možná nejvíce každému zbyrokratisování správy stravoven.
Jinak komise schvaluje, že zemský výbor chce uložiti okresním výborům, aby pro stravovny na dále přijímal za opatrovníky lidi vzdělané, prakticky způsobilé
Ba komise ještě nad školské vzděláni staví v tomto případě praktickou způsobilost, poněvadž měla příležitost zvědět a přesvědčiti se leckdys o nepraktičnosti a nerozhlednosti opatrovníků.
Avšak nejen u opatrovníků sluší vyhledávati praktičnost, v míře mnohem větší mají praktického ducha, věcného názoru, jasného posudku a také co největší objektivnosti zapotřebí zemští inspektoři sami, by nezabředajíce v titěrnost, dobře chápali myšlénky obsáhlejší a bez osobního zakalení moudře prováděli.
Při této příležitosti připomíná komise zemskému výboru, že nebude na škodu, budou-li inspektoři stravoven upozorněni, by při zjednávání potřeb pro stravovny, jak daleko bez újmy celkového prospěchu ústavu přípustno přihlížejíce k místním poměrům, hospodářsky si vedli.
Zemskému výboru se zajisté podaří provést organisaci stravoven tak, aby i mravní stránka, hodnota člověka pronikla na vrch, aby rozeznáván byl dělník od pobudy, aby, jak zemský výbor sám praví, docíleno bylo úplného rozlišení živlů práci hledajících od živlů práce se štítících.
Komise má za to, že konečně i veřejný tisk musí býti nápomocen, aby veřejnost nasprostředkovatelské posláni stravoven náležitě a často upozorňována byla, by veřejný tisk zemskému výboru a celé instituci pomáhal získáváním důvěry pro sprostředkovatelství stravoven a zaměstnavatelův.
Pokud se tkne zjištění tulákův a zamezení tuláctva, zaujímá komise se zemským výborem stanovisko totožné, již loňského roku ve zprávě své vytčené.
Ve příčině té má komise za to, že c. k. četnictvo mohlo by tolik vytouženému cíli vydatně přispěti, kdyby c. k. vláda četnictvu nařídila, by toto stravovnám, přesněji řečeno návštěvovatelům stravoven, věnovalo bedlivou pozornost a svým dohledem k návštěvníkům, kde se četnictvu namanou, šetrným způsobem přispělo k tomu, by odlišování prvků nepracujících - tuláků - od pořádných pracovníků usnadněno bylo.
Komise také rozhodně uznává, že jest nutno, by úřadní dopisování stravoven mezi sebou bylo porta prosto, poněvadž jsou stravovny ústavy všeobecně užitečné, státu prospěšné, jichž existenční nejen oprávněnost, ale přímo nutnost jest na bíle dni.
Tento bod zvláště vytýkám, poněvadž v této chvíli, kde podávám zprávu o osnově komise, zvěděl jsem, že naléhání zemsk. výboru, aby záležitosti týkající se stravoven byly porta prosty, bylo opětnepříznivě vyřízeno.
Jest to bohužel velice smutný úkaz, že stát nemá ani tolik porozumění pro potřeby zemské, že nepochopuje, jak důležitý jest zájem stravoven v království českém., Mám za to, že i toto jest nový úkaz přízně vídeňtké vkády ke království českému tak často nám nelibým způsobem projevované.
Já přecházím tudíž další čtení této zprávy, poněvadž ji v rukou máte, a zvěděl jsem, že není třeba ji čísti. Dodávám tedy jen, že komise prozkoumavší zprávu zemsk. výboru činí tento návrh:
Slavný sněme, račiž se usnésti:
a) Zpráva zemského výboru o výsledku působnosti stravoven v království českém za zimní pololetí 1896/7 a za letní pololetí 1897 céře se na vědomí a zems. výboru se ukládá, by na základě zkušenosti, jež sluší vyčkati ve příčině opatřování práce pro cestující stravoven užívající, dle organisace provedené zemským výborem podal sněmu po případě návrhy na zákonité upravení této otázky.
b) Zemskému výboru se ukládá, by prostudoval zákonodárství Belgie ve příčině potírání tuláctví, jakož i systém ústavů témuž účelu sloužících a
c) aby po zjištění číselného množství tuláků, vyloučených ze stravoven, podal slavnému sněmu přiměřené návrhy, jaká opatření by ve příčině té měla být učiněna.
II. Slavný sněme račiž se usnésti na následující resoluci:
a) C. k. vláda se vyzývá, by učinila náležitá opatření, by stravovnám bylo jakožto okresním ústavům přiznáno osvobození od porta poštovského pro veškeru korrespondenci.
b) Vláda se vyzývá, by c. k. četnictvo
bedlivým dohledem k cestujícím návštěvníkům stravoven výpomocno bylo při nalézání zjišťování tulákův.
Landtagssecretär Höhm (liest). Die Commission stellt den Antrag Der hohe Landtag wolle beschließen:
a) Der Bericht des Landesausschußes über die Erfolge der Wirksamkeit der Naturalverpflegsstationen für das Wintersemester 1896-97 und für das Sommersemester 1897 wird zur genehmigenden Kenntnis genommen und dem Landesausschuße aufgetragen, auf Grund der abzuwartenden Erfolge der vom Landesausschuße getroffenen Regelung der Arbeitsvermittlung für die Freguentanten der Naturalverpflegsstationen dem hohen Landtage eventuell entsprechende Anträge aus gesetzliche Regelung dieser Frage zu stellen.
b) Der Landesausschuß wird beauftragt die Legislatur Belgiens bezuglich der Bekampfung der Vagabundage, sowie das System der daselbst bestehenden demselben Zwecke dienenden Anstalten eingehend zu studiren und
c) nach Sicherstellung der numerischen Stärke der von den Naturalverpflegsstationen gewiesenen Landstreicher dem Landtage entsprechende Anträge behufs zweckmäßiger Maßnahme betreffs derselben zu stellen.
II. Der hohe Landtag wolle nachstehende Resolution beschließen:
a) Die k. k. Regierung wird aufgefordert, entsprechende Verfügungen zu treffen, damit den Naturalverpflegsstationen als Bezirksanstalten für ihre gesammte Correspondenz die vollste Portofreiheit zuerkannt werde
b) Die k. k. Regierung wird aufgefor dert, eine Verfügung zu treffen, derzufolge die k. k. Gendarmerie durch genaue Beauffichtigung der Fregunentanten der Naturalverpflegsstationen der Eruirung und Sicherstellung von Landstreichern behilflich zu sein hätte.
Nejvyšší maršálek zemský: K tomuto předmětu jsou přihlášeni řečníci.
Zu diesem Gegenstande haben sich Redner angemeldet: contra der Herr Abgeord. Albl, pro pp. posl. Hovorka a dr. Dvořák.
Ich ertheile dem Herrn Abg. Albl. als Contraredner das Wort.
Abg. Albl: Hoher Landtag! Die seinerzeitige Schaffung der Natural-Verpflegsstationen wurde vom größten Theile unseres Volkes begrußt.
Die guten Erfahrungen, die man mit dieser Institution in anderen Sandern gemacht hat, berechtigten uns zur Hoffnung, dass die selben geeignet sein werden, dem Vagabundenwesen und Landstreicherthum in wirksamer Weise entgegenzutreten.
Es kann nicht gelaugnet werden, dass seit dem Inslebentreten der Naturalverpflegsstationen auch das Vagabundenwesen wirklich merklich abgenommen hat und zwar besonders in jenen Bezirten, wo die Gemeinden im Einverständnis mit den Bezirksausschüssen gemeinsam Hand angelegt haben.
Nichtdestoweniger aber hat diese Institution verschiedene Mangel.
Ich bin weit davon entfernt, dem Landesausschusse irgend welche Vorwurfe zu machen, aber ich suhle mich doch verpflichtet, aus verschiedene Mangel, die sert dem Bestande der Naturalverpflegsstationen bekannt geworden sind, hinzuweisen, weil ich überzeugt bin, dass der Landesausschuss ja bereit sein wird, gegen wirkliche Mangel Abhilfe zu schaffen.
Die Naturalverpflegsstationen haben eingentlich den Zweck, armen, arbeitssuchenden Personen Kost und Unterkunst zu gewahren Dieser Zweck, welcher ein edler und humaner ist, wird allerdings in der That nicht ganz erreicht, denn wir muffen leider constatiren, dass von jenen Personen, welche eine Naturalverpflegsstation besuchen, der größte Theil nicht eigentlich arbeitssuchende Personen sind, nicht solche, welche wirklich deswegen aus die Wander schast gehen, um Arbeit zu finden, sondern der größte Theil davon sind arbeitsscheue Individuen.
Es hat sogar den Anschein, als ob durch diese einerseits so wohlthatige Institution wieder das frische, frohliche Wanderleben von einst hervorgerufen werden sollte, denn es ist ja sicher, dass viele von den Freguententen der Naturalverpflegsstation diese Einrichtung als dazu bestimmt betrachten, dass diese ihnen er moglicht, einen großten Theil des Iahres aus Reisen zuzubringen und sich die Welt ansehen zu tonnen.
Auch das Ziel, dass eine Arbeitsvermittelung herbeigeführt werden soll, ist nur in sehr geringerem Maße bis jetzt erreicht worden, es muss aber zugegeben werden, dass die Arbeitsvermittelung auch recht schwierig ist, besonders unter den Umständen, dass eben arbeitsscheue Individuen diese Natural-Verpflegsstationen frequentiren und daher ein Erfolg bisher nicht leicht zu erreichen gewesen ist.
Denn, wir dürfen nicht vergessen - und es wird das immer von den Leitern dieser Stationen geltend gemacht, - dass es nicht so leicht ist, derartige Leute zu irgend einer Arbeit anzustellen, weil es nicht ausgeschlossen ist, dass sie sich in vorsatzlicher Weise mit einem Instrument oder Werkzeug, das ihnen in die Hand gegeben wird, eine kleine Beschädigung am Finger oder sonstwie beibringen, um so Gelegenheit zu haben, auf Kosten des Landes längere Zeit hindurch verpflegt zu werden.
Wenn wir aber zugeben, dass der Zweck der Naturalverpflegsstation ein guter ist, so müssen wir auch auf Mittel sinnen, diesen Zweck zu erreichen; wir müssen also in dem gegebenen Falle vor allem anderen trachten, die arbeitsscheuen Personen von denen, welche wirklich Arbeit suchen, zu sondern. Dazu wird allerdings in dem Berichte vorgeschlagen, dass die Gensdarmerie behilflich sein soll, und ich begrüße diesen Vorschlag, er ist ein guter; aber er allein wird nicht zum Ziele führen, und ich möchte mir erlauben, noch aus etwas Anderes hinzuweisen.
Es wird in der Instruction verlangt, dass als Bedingung bei der Aufnahme in die Naturalverpflegsstation der Arbeitsnachweis, innerhalb dreier Monate von dem Tage der Aufnahme zurückgerechnet verlangt wird.
Nun, meine Herren, es mag ja Vagabunden geben, welche nur zu dem Zwecke, damit sie in der Naturalverpflegsstation aufgenommen werden müssen, irgend wohin auf 2 oder 3 Tage in Arbeit gehen, damit ihnen dies ins Buch eingetragen wird, und damit sie sodann von der Naturalverpflegsstation nicht zurückgewiesen werden.
Wenn man aber die ganzjährige Arbeitsleistung derartiger Personen zusammenrechnet, so kommt gewiss nur eine sehr furze Zeit heraus.
Ich glaube daher, es könnten diese Institutionen leicht dahin abgeändert werden, dass anstatt der Periode von 3 Monaten eine kürzere Frist bestimmt würde.
Es ist dies auch schon aus dem Grunde zu empfehlen, dass ein Handwerksbursche, der bereits 3 Monate hindurch in keiner Arbeit war, in einem derartigen defecten Znstand sein wird, und schwer bei einem ordentlichen Meister Arbeit findet Ich möchte noch auf einen Umstand hinweisen.
Die Naturalverpflegsftationen haben den Zweck, arbeitssuchenden Leuten Unterkunft und Kost zu gewähren, aber eine Arbeitsnoth, ein Mangel an Arbeit ist bei einem großen Theile unserer wirtschaftlichen Bevölkerunn nicht vorhanden. Und ich weise darauf hin, dass in Bezug auf die Landwirtschaft eigentlich eine Arbeitsnoth nicht besteht. Im Gegentheile, in einem großen Theile Böhmens herrscht ein fühlbarer Arbeitermangel (Rufe: Richtig!), und wenn trotzdem die Naturalverpflegsstationen auch von Taglöhnern und landwirtschaftlichen Arbeitern frequentiert werden, so beweist das nur, dass sie eben nicht arbeiten wollen (Rufe: So ist es!) Wenn sie wirklich arbeiten wollten, so fänden sie überall Gelegenheit, in landwirtschaftliche Arbeiten eintreten zu können.
Ich glaube also, dass es ganz gut angienge, wenn derartige Frequentanten der Naturalverpflegsstationen, welche eben keinem Gewerbe angehören, sondern welche bloß Taglöhner, Knechte und dergleichen sind, von diesen Naturalverpflegsstationen überhaupt zurückgewiesen werden würden.
Im Interesse unserer Bezirksvertretungen muss ich hier auch den Wunsch aussprechen, dass dieselben nicht so sehr mit bureaufratischen Arbeiten überlastet werden möchten. Unsere Bezirfsvertretungen haben ja ohnehin viel Arbeit, und ich glaube, dass da tu Bezug auf die Naturalverpflegsstationen etwas zu weit gegangen worden ist, dass zu viel verlangt wird, was ganz gut unterbleiben tonnte
So wird zum Beispiel ein monatlicher Ausweis von den Naturalverpflegsstationen verlangt. Ich glaube, dass es ganz gut angienge, wenn die Landesinspectoren beauftragt würden, sich diese Ausweise in den Naturalverpflegsstationen selbst zu sammeln und sie selbst zusammenzustellen Die Naturalverpfiegsstationen verursachen ja ohnedies dem Bezirke viele Kosten und es würde vielleicht möglich fein, auf diese Weise etwas zu ersparen.
Überhaupt möchte ich daraus hinweisen, dass es angezeigt wäre, dass die Landesinspectoren sich nicht so sehr mit kleinlichen Dingen abgeben würden, und ich erlaube mir, auf Einiges hinweisen, was mir von Stationen aus meinem Wahlbezirke mitgetheilt wurde.
Es kam im vorigen Jahre eine Correspondenzkarte an den Landesausschuss und diese Correspondenzkarte wurde der Naturalverpflegsstation zugewiesen und der Verpfleger hatte sich zu rechtfertigen.
Aber meine Herren! was betraf diese Correspondenzkarte? Es hat sich so ein Landstreicher beim Landesausschuß mittelst dieser Correspondenzkarte beschwert, dass ihm im heurigen Sommer eine Fliege in die Suppe gefallen war. (Heiterkeit).
Nun, meine Herren, ich glaube, das kann viel größeren Herren passieren, dass sie im heißen Sommer Suppe essen und fällt ihnen auf einmal eine Fliege hinein. Das ist nicht so sehr gesundheitsschädlich und es wird sich, ich glaube, ein wirklich arbeitsuchender Mensch an solchen Kleinigkeiten auch nicht stoßen.
Der Landesausschuß hätte darin nur den Beweis erblicken sollen, dass das ein wirklicher Vagabund ist, der unter allen Umständen die Behörde belästigen will.
Ich habe ferner Einsicht gehabt in ein Inspectionsprotokoll einer Verpflegsstation und darin war vom Inspector angegeben, dass im Local keine Reinlichkeit herrsche, und ich habe gefragt, was hievon die Ursache sei, worauf man mir erwiederte, dass ein kleiner Cigarrenstummleim Spucknapf gelegen ist. Nun ich glaube, wenn ein Local soweit rein ist, dass nichts weiter zu beanständen ist, als dass ein kleiner Cigarrenstumrnel dort gefunden wird, so ist der gemachte Vorswurf gewiss grundlos und beweist nur, dass der Inspector kleinliche Sachen im Auge hat.
Derselbe Inspector hat im Protokoll beanständet, dass in der Verpflegsstation keine Ordnung wäre. Auf mein Befragen, warum das beanständet wurde, sagte mir der Leiter, dass die zusammengerollte Decke ans dem Kopfende des Bettes um 10 oder 12 Zoll heruntergerutscht war. Ich glaube, dass die Landesinspectoren wichtigere Sachen im Auge zu halten haben; sie sollten vor allem den Leitern der Verpflegsstationen an die Hand gehen und sie belehren, wie sie so viel als möglich im Bezirke dahin wirken könnten, dass die Arbeitsnachweisungen, die Arbeit vermittlung bessere Erfolge zeitigen würde Wenn ferner von den Verpflegsstationen verlangt wird, dass in denselben Kleider- und Schuhwichsbürsten, Kämme und Haarbürsten, Nadeln, Zwirn, Hemdknöpfe u. s. w. vorhanden seilt sollen, so ist dies meines Erachtens nicht nothwendig, weil ein solider Handwerksbursche mit solchen Dingen selbst versehen ist; das beweist, dass man auch Jenen Rechnung trägt, die nicht solid sind. Ich möchte also dem Landesausschusse zur Erwägung empfehlen, ob es nicht möglich wäre, diese verschiedenen Mängel nach und nach abzustellen und glaube, da der Landesausschuss wohl die Absicht hat, dass die Naturalverpflegsstationen eine wirklich segensreiche Institution sein sollen, dass er derartige Anträge und Erwägungen gerne entgegennehmen wird.
Ich bin überzeugt, dass, wenn die Institution in einer wirklich verständigen Weise geleitet wird und wenn keine Uibergrisse in der Richtung gemacht werden, dass man nämlich den Landstreichern, welche die Naturalverpflegstationen frequentieren, den Aufenthalt darin möglichst bequem macht, so dass die meisten von ihnen ein Interesse daran haben, das ganze Jahr auf der Wanderschaft zu sein und diese Naturalverpflegsstationen zu frequentieren, wenn, sage ich, alles dies vom Landesausschuss erhoben wird, dann glaube ich, wird es auch dahin kommen, dass die Naturalverpflegstationen eine wirklich segensreiche Einrichtung sein werden. (Bravo! Bravo! Redner wird beglückwünscht. )
Nejvyšší maršálek zemský. Přichází nyní ku slovu p. řečník, který jest zapsán pro návrh komise.
Dávám slovo p. posl. Hovorkovi.
Posl. Hovorka. Slavný sněme! Přihlásil jsem se o slovo pro návrh komise, ale mám za to přece, abych vytkl některé vady, které jsem z praktického působení jako okresní starosta okresu Žamberského poznal, že jest třeba, abychom na to z praktické stránky hleděli pokud možná tyto vady odstraniti.
Účel stravovacích stanic, velectění pánové, zajisté uznává každý, jest to účel humánní, jest to účel veledůležitý, ale když přihlédneme blíže, tak seznáme, že někde ještě ty stanice stravovací svému účelu vyhověti nemohou, pokud nebude celá řada opatření nových učiněna, aby zejména proti tuláctví vydán byl zákon takový, jakého jest třeba, aby vydán byl zákon proti koralečnímu moru, a pak bychom mohli shledati, že stravovací stanice působí tak, jak působiti mají.
Já mám za to, že působnost inspektorů zemských by se snad měla více nésti k tomu, aby pozorovali, kdo skutečně ty stravovací stanice navštěvuje. Ti páni inspektoři zemští mají spíše na mysli, snad nebude to nikterak ode mne neskromné, když řeknu, veliké malichernosti když nařizují takové věci, jako ku př. u nás, abychom změnili místnost, že místnosť nedostačuje, ačkoli ujišťuji Vás, kdokoliv se k nám podívá, každý uzná, že místnosť ze stanoviska zdravotního i se stanoviska frequentačního všude vyhovuje svému účelu, ale panu inspektoru se to nelibí, on chce míti budovu novou, která by skutečně mu byla po chuti.
Náš okres jest jeden z nejchudších okresů a není možné, abychom přikročili ku stavbě ihned, abychom se zakrváceli a proto odporovali jsme tomu, ale stále a stále od zemského výboru přicházejí rozkazy, že se máme postarati o budovu novou. Mne zdá se, že zemský výbor bude přihlížeti k tomu, aby vyhovělo se účelu, aby nebyl učiněn nátlak na okresní výbor takový, jako skutečně se činí, poněvadž, jak ujišťuji, že vyhovují mísnosti úplně účelu a že by bylo zajisté všecko dobře, kdyby páni inspektoři dbali o to - kdo ústav navštěvuje - aby tam, jak jsem řekl hned ze začátku, přišli lidé, kteří toho zasluhují. To se ale neděje. Já jsem se, velectění pánové, přesvědčil z knížek. které častokráte přehlížím - že snad bych nelhal, kdybych řekl, že putují lidé chudí od stravovny k stravovně, kteří hledí jen, aby se uživili a práce nehledají. V tom ohledu souhlasím s p. poslancem Alblem, který potvrdil, že tomu tak skutečně jest. Zde jest potřeba nápravy a jest potřeba co možná hleděti, aby se to nedělo, neboť takto by se tuláctví nezamezilo, Jest potřeba, aby byl vydán zákon, jak jsem již řekl, aby se co možná nejpřísněji dbalo toho, aby tuláctví přestalo. Pánové, to musím doznati, jestliže p. posl. Albl řekl na začátku své řeči, že tuláctví ubylo, já z praktického stanoviska to nevidím. My naopak v těch horských okresích jsme stížení a jsme stále velkému nebezpečí vydáni.
Právě dnes čtu zprávu, že byla potyčka v lese s cikány v okresu Žambereckém, že četník jednoho cikána tam zastřelil; - minulého roku byl zase četník postřelen, jsou potyčky stále. A proti tomu nenacházíme ochrany u těch stravoven, kreré, velectění pánové, měly zameziti, aby tuláctví přestalo, ale my nevidíme, že se nám ze stravoven ochrany dostává. Myslím, že jest třeba, má-li ten blahodárný ústav působiti tak, jak také působiti má, že jest přičiniti se k tomu, aby zákon o tuláctví co nejdříve byl projednán a uzákoněn!
Něco se státi musí, a nestane-li se nic, tu velectění pánové, stravovací stanice jsou illusorní a nemohou svému účelu vyhověti. Dále, velectění pánové, jest zrovna tak důležitý zákon o kořalečním moru, nebo, když prohlížíme stravovony, pozorujeme, jak přijde každou chvíli opilý člověk, kterého musí správce stravovny odmítnouti.
To platí o tulácích z řemesla a to se stává tak zhusta, že člověk žasne, když vidí, v lidu jak se nákaza šíří, jak úžasně roste. (Poslanec Jaroš: A potom jim máme stavěti lázně a sprchy. ) V tom směrn jest třeba nápravy a nestane-li se náprava v čas, bude to veliká chyba.
Já, velectění pánové, nechci šířiti slov, poněvadž mám za to. že by to bylo zbytečno, abych o té věci déle mluvil, avšak mám přece za to že třeba jest, abych k jedné věci ještě poukázal a to jest hlavně to, aby se stala jakási náprava také v tom smyslu, aby chudé okresy nebyly tak zatíženy jako dnes, aby se stalo vyrovnání mezi chudými a bohatými okresy, a to mám za to, že se dá jediným směrem učiniti, totiž tím, že by stravovny byly přijaty do správy zemské.
To jest jediné východiště z toho, a to jsem navrhoval při uzákonění těchto stravovacích stanic, a od tohoto stanoviska, velectění pánové, nemůžeme nikdy upustiti.
Já návrhu nečiním žádného, ale přimlouvám se za to, aby zemský výbor uvažoval a co nejdříve působil k tomu, by stravovací stanice byly převzaty do správy zemské. (Výborně!)
Nejvyšší maršálek zemský: Přihlásil se ku slovu pan poslanec dr. Dvořák. Dávám jemu slovo.
Poslanec dr. Dvořák: Slavný sněme! Po vývodech pana kollegy Hovorky zbývá mi jen, abych několika ještě slovy vytkl nedostatky, které se jeví nám pozorovatelům stravoven z blízké vzdálenosti proti těm, kteří mají příležitosť snad od svého stolku pohlížeti na tuto novou instituci.
Již ve zprávě pana zpravodaje tohoto roku jest mnoho vystihnuto, co trefně nám nastiňuje nynější stav této instituce. Nedá se upříti, že tato instituce, jako veškeré instituce týkající se sociální otázky, jest nejvýše žádoucí, že však instituce ta nachází se teprve v prvém vývoji svém, a co taková že jeví mnohé a mnohé nedostatky, které všecky nebudu opakovati, poněvadž na ně upozornil částečné již pan řečník přede mnou.
V samé zprávě zemského výboru poukázáno jest, že instituce tato má ještě mnohé mezery, a tyto mezery vyplniti, jest úkolem nejbližší budoucnosti, jest však úkolem naším, kteří pozorujeme instituci tuto z vlastni zkušenosti, abychom poukázali na všechno, co by bylo možno v nejbližších letech bez velkého nakladu provésti.
Celkem možná úsudek o stravovnách vysloviti několika slovy a sice, že vymoženosti, které stravovnami byly dosaženy, dosud nerovnají se nákladům, které byly na stravovny přinášeny.
Vymoženosti ty jsou mnohem menšími než náklady, které obce a okresy na stravovny přinášeti musí, proto že dosud stravovny nebyly s to ještě ani prvnímu svému úkolu náležitě vyhověti, totiž, aby úplně vymísily společnosť tuláků, společnost to živlů práci nehledajících od oněch, kteří práci hledají. To jest úkol první, a tomu, jak již řečníci přede mnou byli vytkli, dosud stravovny plně nevyhověly, takže dosud ve stravovnách nachází se velmi mnoho potulných živlů, kteří jsou na potíž poplatnictvu, a nikoliv pouze živlů, pro které instituce tato vlastně jest ustanovena.
Ovšem nedělám tím žádné výtky oněm mužům, kteří stojí včele této instituce, poněvadž nebyli při nejlepší vůli sto přivésti ji na onu vyši, na kterou jest potřebí ji přivésti. Tedy vylíšení živlů práci nehledajících jest prvním úkolem stravoven, a to musí se provésti mnohem dokonaleji a zevrubněji, než stalo se tak dosud.
Druhý úkol stravo ven však jest, na který jsem již poukázal v komisi pro okresní a obecní záležitosti svým návrhem, totiž úkol, aby společnosť živlů práci nehledajících byla netoliko vymísena, nýbrž náležitě internována, aby byla náležitě opatřena v jednotlivých pracovnách a opatrovnách anebo v koloniích pracovních, aby nebyl na potíž obyvatelstvu a poplatnictvu, které musí naklad na stravovny nésti.
Tento úkol jest mnohem nesnadnější, a bude musiti zemský výbor v úkolu tomto sledovati zkušeností, které v jiných zemích se ukázaly, a které dle zprávy zemského výboru chce p. zpravodaj sledovati tím, že chce vyslati do Belgie odborníka, který by zkušenosti tamnějši studoval. Než ze zkušenosti dávných dob u nás víme, že naše studie trvají vždy příliš dlouho a prováděni toho, co by bylo potřeba zdokonaliti, dostavuje se teprve, když přinesou se mnohé oběti se strany poplatnictva.
Za tím účelem jest povinnosti naší, kteří vidíme tyto nesnáze na našem venkově, naléhati na urychlení tohoto šetření, aby zemský výbor v nejbližší době podal nam zprávu s návrhy dotčenými na zřízení dostatečného počtu polepšoven, pracoven a pracovních kolonií.
Avšak jest ještě jeden důležitý úkol, velectění panové, kterému musí stravovny vyhověti mnohem intensivněji než dosud, totiž úkol opatřování práce. V tomto ohledu stravovny v minulém roce učinily počátek.
Počátek ovšem do dnešního dne nevykazuje žádných zvlášť potěšitelných