Čtvrtek 18. února 1897

píru s tím bylo popsáno, a co vyjednávání se k vůli tomu vésti muselo.

Pánům členům slavného sněmu, po případě pp. členům jednotlivých kuratorií bude známo, že zemský výbor vydal nařízení, že zimním hospodářským školám nemá se vypláceti plná suma 500 zl. jakožto odměna za kočovné vyučování, nýbrž že má se vypláceti odměna za kočovné vyučováni jedině podle skutečně prokázaných odbývaných přednášek, a poněvadž nebylo dostatečné státní subvence, že tedy ta suma, která zde jest, má se rozděliti také mezi ty školy, které později povstaly, což mělo, pánové, za následek, že na školu naši vypadla částka jenom 320 zl.

Já, pánové, za tou příčinou podal jsem slavnému sněmu resoluční návrh při příležitostí projednávání rozpočtu, který byl také přijat, kterému bylo také skutečně vyhověno, a který obsahoval petit, aby vláda poskytla zimním hospodářským školám subvenci 500 zl. na dále nezkráceně.

Nyní, pánové, přišla zase později nová pravidla, kterými se upravují platy učitelům na zimních školách hospodářských, a později, pánové, také pravidla, kterými se vyplácení platů učitelských bere do správy země.

Při té příležitosti, pánové, bylo ustanoveno, že má ředitel, - poněvadž mezitím stala se změna v organisačním statutu, že mají býti na zimních školách hospodářských učitelé dva, jako platu požívati 1000 zl., funkčního přídavku 200 zl. a přináležejí mu potom 51eté přídavky po 150 zlatých, a při tom stalo se to obmezení, že na těch zimních hospodářských školách, kde ředitelé mají v tomto stavu již platy vetší, nemají se jim přes tyto platy nové tyto přídavky funkční, a 5tileté přídavky vypláceti do té doby, pokud by postupem a prodlením doby nedostoupila výše služného zakládající se na základě nového upravení platu, té sumy, kterou nyní ten či onen ředitel na škole požívá. U zimní hospod. školy v Novém Bydžově byl stav takový, že bylo řediteli zaručeno, že také s těmi příjmy byl jmenován, že má ročního služného 1500 zl.

Upravením těchto platů, pánové, přináleží mu 1000 zl. služného, 200 zl. funkčního přídavku a třetí rok požívá již přídavku 5tiletého v sumě 50 zl. Na základech těchto mu přináleží 1350 zl.

Bude také pánům Členům slavného sněmu známo, že učitelé na školách hospodářských vůbec vedle povinnosti vyučování mají ještě za povinnost, aby konali vyučování kočovné v okresích domácích a potom v jistém rayonu jim přikázaném v okresích cizích.

V Novém Bydžově za toto vyučování dostává ředitel 500 zlatých. Když se uváží, že nabyl práva, aby jeho služné na základě nových pravidel upraveno bylo tak, že mu přináleží 1350 zl., zbývá na toto kočovné vyučování nyní 150 zl. Ale ředitel má za povinnost, pánové, aby konal vyučování nejen v okresu domácím, nýbrž aby konal ještě vyučování v šesti jiných okresích sousedních, které na naši Školu nijakým způsobem nepřispívají, při kteréžto škole nedostatek hradí ponejvíce náš okres, který přispívá na tuto školu částkou 1100, zl.

A když se přihlédne k těmto věcem, vidíme, že vlastně náš okres má býti nucen, aby po upravení platů učitelských platil učiteli za to, že bude konati v sousedních okresích přednášky kočovné, a aby po případě platil ještě kočovné vyučování druhému učiteli na Škole hospodářské, který také má povinnost přednášky kočovné konati.

Kuratorium školy hospodářské vynasnažilo se tyto poměry vylíčiti zemskému výboru a na základě snesení slavného sněmu, které bylo k mému návrhu učiněno roku loňského, aby zahájeno bylo nové vyjednávání s kuratoriem této školy, dostalo se skutečně se strany zemského výboru příznivého vyřízení kuratoriu zimní hospod. Školy potud, že bylo pro rok 1897 povoleno, aby z fondu zemského ještě zvláštních 150 zl., jak v dekretu zde stojí, co doplněk odměny za kočovné vyučování kuratoriu poskytnuto bylo.

Příslušný dekret zemského výboru mám zde právě v ruce a já s povolením předsedajícího pana náměstka nejvyššího maršálka zemského dovoluji si místo, které se toho týká, k vůli závažnosti věci a k vůli objasnění, jaké stanovisko zemský výbor oproti věci této zaujímá, zde krátkými slovy přečísti. Místo toto zní:

"Při tomto upravení bude také vzato v úvahu, zdali a pokud by jednotlivým ústavům, jimž by novým upravením byla uložena větší břemena, nežli dosud, neměla býti poskytnuta podpora z peněz zemských.

Při zimní hospod. škole v Novém Bydžově jeví se v tomto směru již nyní potřeba jakéhosi upravení vzhledem k tomu, že tamní správce školy užívá paušálního platu 1500 zl., v němž zahrnuty jsou vedle platu a funkčního přídavku také povolený první pětiletý přídavek a odměna za kočovné vyučování.

Poněvadž však nyní po povolení pětiletého přídavku 150 zl. zbývá z toho paušálního platu toliko 150 zl. jako odměna za kočovné vyučování, a poněvadž na druhé straně dle usnesení slavného sněmu pětileté přídavky nabyté po r. 1895 mají býti uhražovány z fondu zemského, činí se zároveň opatření, aby zmíněný pětiletý přídavek byl vložen do zemského rozpočtu na rok 1897, čímž se příspěvek ctěného kuratoria k platům učitelským zmenšuje po srážce státní subvence na 450 zl., tedy o 150 zl., kterých dlužno užiti k doplnění remunerace za kočovné vyučování. "

Z toho, velectění pánové, vyplývá, že slavný zemský výbor v zásadě uznává oprávněnost těchto nároků, jenom že je uznala pro rok 1897. A jest to, pánové, věc čisté spravedlnosti z toho ohledu, že na jiných zimních hospodářských školách hned zvláštní zvýšení příspěvku bylo povoleno, - tuším, že se tak stalo na zimní škole hospodářské v Kuklenách, a z toho ohledu, že jedná se zde o učitele, který svou povinnost koná že jest otcem rodiny a že jest mu zápasiti s bídou povšechnou, myslím, že sl. sněm také bude se mnou souhlasiti a souhlasiti s tímto přáním, které zde dovoluji se projeviti ve formě prosby k sl. zemskému výboru a hlavně na referenta p Adámka, aby k otázce této postavil se příznivě a tuto petici, až dojde k vyřízení v zemském výboru, řádně dovodil a doprovodil zprávou svou tím způsobem, aby ve smyslu této petice panu řediteli Burianovi skutečně za prošlá dvě léta toho malého obnosu se dostalo.

Pánové, částka jest tak nepatrná, že skutečně mělo by se přisvědčiti tomu, aby po právu stalo se panu řediteli Burianovi a aby v této záležitosti jemu bylo vyhověno. Domluvil jsem.

Náměstek nejv. maršálka zemského Lippert:

Pan poslanec Adámek má slovo.

Ich ertheile ihm das Wort.

Př. z. v. p. Adámek: Děkuji p. kollegovi Doležalovi za to, že podal tak zajímavý a pronikavý důkaz oprávnění druhé části návrhu zemědělské komise, kterým se ukládá zem. výboru aby opatřil, aby takové věci, jako žádost, o níž jednáno, slavnému sněmu předkládány nebyly. Kdyby takovým zevrubným způsobem mělo býti jednáno o poměrech a požadavcích každého jednotlivého učitele hospodářské školy a kdyby na místo ku právu a objektivnosti zem. výboru mělo býti apelováno na city, a kdyby tento slavný sněm a zemský výbor měl se spravovati pouze citem pro vyřizování podobných žádostí a ne statutem a platnými pravidly, kde bychom se to octli? Nebudu rozebírati všechno to, co kollega Doležal řekl, hlavně proto ne, poněvadž tuším, že není radno o osobních poměrech učitelů na tomto slavném sněmu takovým způsobem pojednávati. Vystříhám se toho, protože na tomto slavném sněmu nemohou býti přednášeny inspekční zprávy a protože tento slavný sněm nemůže býti porotou, která by měla disciplinární nálezy nebo pochvaly jednotlivým učitelům vynášeti. (Souhlas. ) Takové jednání by nevedlo k pokroku ve školství, ale k úplné jeho desoroganisaci. (Souhlas. )

Lituji toho, že někteří naši p. učitelé hospodářských škol pokládají tento slavný sněm za jakousi instituci, kde mohou činiti nátlak na zemský výbor, a podávají slavnému sněmu petice vlastně žaloby, na zemský výbor dotýkající se jich poměrů osobních.

Domnívají se, že podobným způsobem, jako se to děje dnes, se má učiniti nátlak na zemský výbor, aby v jednotlivých případech rozhodoval jinak, než toho vyžaduje statut a pravidla, aby se staly některé výminky ve prospěch jednotlivců

Pan kol. Doležal pravil, že se jedná pouze o 300 zl., že to jest obnos nepatrný; avšak zásada o kterou tu jde, jest veledůležitá! Kdyby se v jednom případě připustilo vykonati pomocí sněmovny nátlak na mimořádné vyřízení takové petice, jaké by to mělo důsledky?

Takové jednání by vedlo k demoralisaci. to by přimělo učitelstvo, aby se obracelo na tento slavný sněm, aby stávající zásady a pravidla od případu k případu protrhoval.

Za takovýchto poměrů by nebyla žádná správa hospodářských škol možnou, tím by se školství neprospělo. Zemský výbor jest jako výkonný orgán povolán, aby pevnou rukou administroval podle platného statutu hospodářské školy.

Ze zkušeností, kterých mám, vysvítá veliká potřeba, by v poměrech těch byl učiněn pořádek.

Hospodářské školy jsou ústavy založené ku povznešení našeho rolnictva. A tu především učitelé hospodářských škol musí konati plně své povinnosti a mohou býti přesvědčeni, že bude také šetřeno jich práv, a že se jim dostane plného uznání.

Zemský výbor zajisté nezavdal příčiny, aby sobě páni učitelové mohli stěžovati jakkoliv na stranické provádění usnesení zemského sněmu. Zemský výbor, pokud spadalo v jeho kompetenci, činil vše možné a došlé zprávy na tento slavný sněm podávají důkaz, že, když jde o vyměření důchodů, pense neb o vyměřování platů vdov atd., zemský výbor činí návrhy, které jdou pokud možná nejdále, a nehledí k finanční stránce, poněvadž má za to, že učitelé, kteří svoji povinnost poctivě konali a při své práci o zdraví přišli, také toho, zasluhují aby ve svém stáří byli náležitě opatřeni, jakož i aby bylo o jejich rodiny náležitě postaráno.

Pan kolega Doležal, jednal také o kočovné vyučování, on zná lépe smutné poměry našeho kočovného vyučování, nežli já; předčítal dekret zemského výboru, zamlčel však, že zemský výbor pozná, že se jedná nyní o upravení kočovného vyučování a potom, že také tyto poměry při novobydžovské škole budou upraveny.

Pánové! Budete míti příležitosť o kočovném vyučování na tomto slavném sněmu mluviti a já budu posledním, který bude mlčeti; proto dnes o této otázce zevrubněji jednati nebudu.

Mám za to, že máme právo žádati, aby učitelé zimních hospod. škol, kteří jsou řádně zaměstnáni asi 6 měsíců, měli v létě přiměřené zaměstnání. A proto jest zem. výbor oprávněn, aby ve srozumění se zemědělskou radou přičinil se o to, aby ti páni nezapomněli v létě, že jsou také učitelé. Připravuje se upravení kočovného vyučování, s nímž zajisté rolnictvo bude spokojeno.

Učitelé zimních hospodářských škol musí býti přidržováni, aby také v létě v tomto oboru netoliko přednášeli, ale skutečně poučovali.

Na tom musíme trvati, aby kočovní vyučování bylo dokonale zreformováno.

Mohu, pánové, dáti ujištění, že panu řediteli Burianovi pokud je žádosť jeho založena na právu nebyla, způsobena žádná křivda, aby podával rekurs k tomuto slavnému sněmu proti jednání zemského výboru a zemský výbor, pokud se týká práv jeho, plnou měrou jemu naměřil. Děkuji zemědělské komisi zvláště za návrh druhý.

Ujišťuji, že zajisté zemský výbor po tomto podnětu náležitá opatření učiní.

Nezakládáme a nevydržujeme zajisté školy pro učitele, ale pro rolnictvo, a to jest při správě těchto škol zájmem hlavním a rozhodujícím. (Výborně!)

Jenom tehdáž, když veškeré učitelstvo hospodářských škol bude proniknuto duchem a poznáním svého důležitého poslání a když s plnou opravdovostí bude konati své úkoly, stanou se školy hospodářské tím, čím býti mají, skutečnými studnami duševní síly našeho rolnictva.

Na tomto stanovisku trvaje, přijímám návrhy, které učinila zemědělská komise. (Pochvala. )

Náměstek nejvyššího maršálka zemského Lippert: Pan poslanec Doležal žádal mne za slovo.

Dávám mu slovo.

Poslanec Doležal: Slavný sněme! Pan kolega Adámek zavedl věc na jiné pole, nežli já jsem svými vývody mínil se dáti

Pan zpravodaj komise sám přednášel zprávu o petici ředitele Buriana tím způsobem, že ku konci přednesl vlastně návrhy dva.

První týká se vyřízení petice ředitele Buriana a druhý jest dodatek, kterým se má napraviti chyba, které se dopouštějí všichni učitelé hospodářských škol, že snad neznajíce poměrů, obracejí se přímo ke sněmu.

Nemůže se říci, že je to jakési podávání rekursů, aspoň já na tu věc tak nepohlížím, vždyť slavný sněm je jaksi instancí, ku které máme všichni důvěru a nemůžeme to tedy vykládati ve zlé ani tomuto stava, že se na tuto instanci obrací a že také p. ředitel Burian zajisté v plné důvěře se svou žádostí na slavný sněm se obrátil.

Nemohu také nabýti přesvědčení z vývodů pana poslance Adámka, že jsem jedině na cit slavného sněmu appelloval, aby jaksi z milosrdenství řediteli Burianovi částku 300 zl. vyplatil.

Já, pánové, jsem řekl ihned, že je to záležitost, která více méně se týče kuratoria zimní hospodářské školy v Novém Bydžově, která vyplývá z té okolnosti zde je člen kuratoria pan Fišera, který zná poměry, jak ta tamnější škole jsou utvářeny - že to jest právní závazek, kterým se příjmy ředitele hospodářské zimní školy zaručily ve výši 1500 zl. a nyní tím ustanovením novým přichází jaksi do povinnosti okresní zastupitelstvo, aby platilo na okresy cizí, ačkoliv myslím, - a jest to přesvědčení našeho kuratoria - že jest to povinností země.

Když však již zemský výbor uznal tuto spravedlivou zásadu, kde nebylo apelováno na jeho cit, kde jedině k skutečným věcem přihlížel a povolil již pro r. 1897. takovéto zvýšení, vlastně doplacení, neboť výslovně tam stojí, že jest to doplněk za kočovné vyučování, nebylo by to abnormalitou a nic divného. Abstrahuji ode všech ostatních vývodů p. posl. Adámka, které jsou také podle mého náhledu oprávněny, ale to jest věcí kuratoria, jak si věc upraví a jak si řiditele i učitele pro školy své a pro své potřeby přidrží.

Mohu se dovolati opět svědectví kolegy Fišery, že alespoň ty poměry tak křiklavé u nás nejsou, poněvadž i mimo vyučování počítáme na své síly učitelské, a nebylo by to nic zvláštního, kdyby taková benevolence v tomto ohledu vůči této osobě v tomto případě prokázána byla.

Náměstek nejvyššího maršálka zemského Lippert: Žádá ještě někdo za slovo?

Verlangt noch Jemand das Wort?

Dávám konečné slovo p. zpravodaji.

Das Schlusswort hat der Herr Berichterstatter.

Zpravodaj hrabě Chotek: V celé debatě nebylo vlastně nic proneseno proti návrhům komise, ani proti návrhu prvnímu, ani proti návrhu druhému.

Slyšeli jsme jen v delší debatě o poměrech Bydžovských a poměrech místních, i kladu si otázku, zda-Ii vůb c debata o takových poměrech místních patří do slav. sněmu a zda-li slav. sněm nemá ničeho lepšího na práci, než místními poměry jednotlivých zimních škol se zabývati. Jelikož tedy žádná námitka proti mému návrhu učiněna nebyla, doporučuji znova slav. sněmu přijetí obou těchto návrhů.

Oberstlandmarschall-Stellvertreter Lippert: Wir gehen zur Abstimmung über.

Přejdeme k hlasovaní. Předmětem hlasování jsou návrhy komise zemědělské.

Gegenstand der Abstimmung sind die Anträge der Landeskulturkommission. Dieselben lauten:

Die Petition des Ignaz Burian, Directors der landwirthschaftlichen Winterschule in Neubydžov um Flüssigmachung der Ergänzung der Remuneration für seine Wanderlehrthätigkeit in den Schuljahren 1894-1895 und 1895-1896 wird dem Landesausschusse zur Erledigung im eigenen Wirkungskreise, eventuell zur Berichterstattung zugewiesen.

Žádost Hynka Buriana, řiditele zimní hospodářské školy v Novém Bydžově, o vyplacení doplňku odměny za kočovné vyučování za školní rok 1894-95 a 1895-96 přikazuje se zemskému výboru k příslušnému vyřízení ve vlastní působnosti, po případě, k podání zprávy.

Dám hlasovati dříve jen o tomto návrhu.

Ich will zunächst nur über diesen Antrag abstimmen lassen, weil beide Anträge nicht in einem unmittelbaren inneren Zusammenhange stehen.

Prosím pány, kteří souhlasí s tímto návrhem, ať zdvihnou ruku.

Ich bitte die Herren, welche zustimmen, die Hand zu erheben.

Tento návrh jest přijat.

Dieser Antrag ist angenommen.

Der zweite Antrag lautet:

Dem Landesausschusse wird ausgetragen, die Curatorien der landwirthschaftlichen Unterrichtsanstalten aufzufordern, die Mitglieder der Lehrkörper dahin zu belehren, dass dieselben ihre Gesuche in Angelegenheit ihrer Dienstverhältnisse in Hinkunft nicht unmittelbar bei dem hohen Landtage, sondern im Wege der vorgesetzten Directionen, beziehungsweise, Curatorien bei dem Landesausschusse zur weiteren Veran lassung einzureichen haben, indem auf diese Art eine raschere Erledigung der Gesuche erzielt wird, was gewiss nur im Interesse der Petenten gelegen ist; im Uibrigen sollen sie jedoch an ihren Petitionsrechten nicht verkürzt werden.

Druhý návrh zní:

Zemskému výboru se ukládá, aby vyzval kuratoria hospodářských vyučovacích ústavů, by poučila členy sborů učitelských, aby příště nepodávali žádosti týkající se jejich poměrů služebních, bezprostředně k slav. sněmu, nýbrž cestou nadřízených jim řiditelstev, pokud se týče, kuratorií, zemskému výboru k dalšímu jednání, poněvadž tím způsobem se docíli rychlejšího vyřízení žádostí, což jistě v zájmu žadatelů leží; jinak ale nemá jim býti zkráceno právo petiční.

Die Herren, welche dafür stimmen, ersuche ich, die Hand zu erbeben.

Pany, kteří souhlasí, prosím, ať zdvihnou ruku.

Auch dieser Antrag ist angenommen.

Také tento návrh jest přijat. Přejdeme k příštímu předmětu denního pořádku.

Wir übergehen zum nächsten Gegenstande der Tagesordnung.

Derselbe ist die zweite Lesung des Berichtes der Schulkommission über die Petition der Marie Bohdaská, ehemaliger Industriallehrerin in Königinhof, um Gewährung einer Unterstützung.

Druhé čtení zprávy komise školské o petici Marie Bohdaské, býv. industrialní učitelky ve Dvoře Králové n. L., za udělení podpory.

Zpravodajem je pan poslanec provincial P. Tonder.

Berichterstatter ist der Herr Abg. Provincial P. Tonder. Ich ertheile ihm das Wort.

Dávám jemu slovo.

Zpravodaj posl. P. Tonder. Slavný sněme! Čís. 105. pet. Marie Bohdaská, býv. industriální učitelka, prosí o udělení podpory. Sloužila plných 30 let v Č. Dubě a Králové Dvoře, musila však pro věk, (je jí 75 let), katar plicní a rheumatismus službu opustiti, je skoro úplně slepá. Až posud dostávala z normálního fondu školního 60 zl. ročně co podporu, která jí nedostačuje k výživě.

Jelikož poměry její jsou v skutku trudné, odporučuje školní komise její žádost a činí návrh:

Slavný sněme, račiž se usnésti, že se žádost Marie Bohdaské, býv. industriální učitelky, o udělení podpory odstupuje zemskému výboru, aby ji ve srozumění s c. k. vládou pokud možná příznivě vyřídil.

Der hohe Landtag wolle beschließen: Das Gefuch der Marie Bohdaský, gew. Industriallehrerin, um Gewährung einer Unterstützung wird dem Landesausschuße mit der Weisung abgetreten, dasselbe im Einvernehmen mit der k. k. Regierung wo möglich günstig zu erledigen.

Náměstek nejvyššího maršálka zemského Lippert. Ke slovu přihlásil se pan posl. Dr. Moravec. Dávám jemu slovo.

Posl. Dr. Moravec. Velectění pánové! Slavný sněme! Mám za to, že záležitost tato jest souhlasná se záležitostí, která byla právě odbyta.

Poukazují, že jest zde petiční právo jednotlivé osoby, která předstupuje před slavný sněm, a jest pravda že nemělo by se to díti takovým způsobem, aby učitelé přecházeli zemský výbor a nedbali cesty administrační.

Zde však se jedna o osobu, která 37 roků byla industriální učitelkou v Králové Dvoře a touto učitelkou přestala býti před 8 až 10 lety.

Jest tedy soukromou občankou, má právo petični, a ja mám právo za ni se přimluviti. Znám osobu tuto z dob svého starostenství ve městě a poukazuji na to, že se obrátila na místní školní radu, aby místní školní rada ta poskytla ji nějakou podporu na obživu. Místní školní rada však z příčin formálních stála na odmítnutí a musila býti žádost vyřízena v ten způsob, že se poukázala na chudinský fond, a byla nucena tato bývalá industriální učitelka uchýliti se touto cestou s prosbou ke své příslušné obci a musila jako nejchudší příslušnice žádati za podporu tam, kde se taková denní podpora vyměřuje dvěma krejcary.

Poněvadž není zvykem dávati větší podporu než 10 kr. denně, nemohla jí býti velká podpora vyměřena. Žena ta jest dneska blízka hrobu, stará a musí se o ni říci, že v Králové Dvoře si zjed nala slušné zásluhy o výchovu ženské mládeže tamnější jako industríalni učitelka; ačkoliv nebyla z moderní školy, přece sama osobní dovedností svou dovedla vychovati žačky takové, že svými pracemi se mohly pochlubiti na krajinské výstavě v Hradci Králové, kde také byly vyznamenány.

Poněvadž žena ta jest naprosto chudá, poněvadž jest pro bývalou učitelku velmi ponižující, aby musila býti podporovaná z fondu chudinského, poněvadž mimo to jest nevidomá, churava, trpí srdeční vadou, prosím, aby zemský výbor, až bude jednáno o této žádosti, nejen ji příznivě vyřídil, ale aby na krátkou ještě dobu jejího veku ji poskytl podporu co největší.

Oberstlandmarschallstellvertreter Lippert: Verlangt Jemand das Wort?

Záda ještě někdo za slovo?

Jelikož tomu tak není, má pan zpravodaj závěrečné slovo

Der Herr Berichterstatter hat das Schlußwort.

Zpravodaj posl. p. Tonder: Jelikož p posl. dr. Moravec proti návrhu nemluvil, vzdávám se slova.

Náměstek nejvýš. maršálka zemského Lippert: Přejdeme k hlasování.

Wir gehen zur Abstimmung über.

Der Antrag lautet:

Das Gesuch der Marie Bohdaský wird dem Landesausschuße mit der Weisung abgetreten, dasselbe im Einvernehmen mit der

k. k. Regierung womöglich günstig zu erledigen.

Návrh zní: Slavný sněme, račiž se usnésti, že žádost Marie Bohdaské odstupuje se zemskému výboru, aby ji ve srozumění s c. k. vládou, pokud možno, příznivě vyřídil.

Ich bitte die Herren, welche dafür stimmen, die Hand zu erheben.

Prosím pany, kteří s tímto návrhem souhlasí, by zdvihli ruku.

Der Antrag ist angenommen.

Návrh jest přijat.

Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Schul-Commission über die Petition der Antonie Hádek, Oberlehrerswitwe in Držkow, um Pensionserhöhung.

Příštím předmětem denního pořádku jest drahé čtení zprávy komise školské o petici Antonie Hádkové, vdovy po řídícím učiteli v Držkově, za zvýšení pense.

Zpravodajem jest pan poslanec P. Tonder.

Berichterstatter ist der Herr Abg. P. Tonder.

Der Herr Berichterstatter hat das Wort.

Zpravodaj posl. P. Tonder: čís 297. Antonie Hádkova, vdova po řídícím učiteli v Drškové předkládá znovu prosbu, o zvýšeni pense, 313 zl na 391 zl. Manžel její, Josef Hádek, sloužil déle než 40 let, zemřel v aktivní službě 27. srpna 1894. Služné jeho obnášelo tehdá 940 zl., z něhož vyměřena byla vdově po zákonu 1/3 pense v obnosu 313 zl. 33 kr. Žadatelka prosí o milostivé zvýšení této sumy na 391. 66 zl., protože by tolik byla obdržela, kdyby manžel její byl se dožil 1. ledna 1895. Dále uvádí se. že je beze jmění, 63 let stará a má jednu nezaopatřenou dceru. Zdali však jest k výživě neschopnou čili nic, se nepraví.

Školská komise činí návrh: Slavný sněme, račiž se usnésti, že se žádost Antonie Hádkové odstupuje zemskému výboru, aby ji vyřídil.

Der hohe Landtag wolle beschließen: Das Gesuch der Antonia Hádek wird dem Landesausschuße zur Erledigung abgetreten.

Náměstek nejv. maršálka zemského Lippert: Žádá někdo za slovo?

Verlangt Jemand das Wort? Es ist nicht der Fall.

Přikročíme k hlasování.

Wir gehen zur Abstimmung über.

Ich bitte die Herren, welche diesen Antrag annehmen, die Hand zu erheben.

Prosím pány, kteří tento návrh přijímají, by vyzdvihli ruku.

Návrh jest přijat.

Der Antrag ist angenommen.

Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Schul-Kommission über die Petition des Josef S. Svoboda, d. Z. prov. Lehrers in Weißwasser, in Angelegenheit der Anrechnung seiner Dienstjahre.

Příštím předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise školské o petici Josefa Š. Svobody, t. č. zat. učitele v Bělé, v příčině vypočítání let služebních.

Dávám slovo panu zpravodaji.

Ich ertheile das Wort dem H. Berichterstatter.

Posl. P. Tonder: Josef Svoboda, definitivní učitel v Bakově, prosí o vypočítání 13 let do služného, event. výslužného. J. Svoboda odbyv zkoušku zralosti r. 1881 nastoupil službu na škole klášterní v Bělé, opatřené právem veřejnosti a zastávající veřejnou chlapeckou školu, čímž ovšem fondu zemskému a okresnímu značná úspora se stala. Teprve v nejnovější době zřízena tam veřejná chlapecká škola.

Roku 1884 v dubnu složil zkoušku způsobilosti, zůstal pak při téže škole až do roku 1892, kdy na počátku roku 1893 přešel na veřejnou školu jako zatímní podučitel. V té době byla dívčí škola rozšířena na obojí pohlaví. Potom roku 1894 byl jako zatímní učitel. Teprv roku 1896 byl definitivně dosazen se služným 550 zl., tedy méně než dříve, kdy měl 600 zl.

Prosí tudíž, aby mu léta ztrávená při klášterní škole právem veřejnosti opatřené od zkoušky způsobilosti t. j. od roku 1884 byla do skutečné služby počítána.

Prosba ta jest odůvodněna, neboť, není pochyby, že by byl dosazen býval již roku 1884 definitivně, kdyby škola byla bývala veřejná, kterou zastupovala. Dále ucházela se škola ta o jakousi reciprocitu a cís. král. zemská školní rada vynesením ze dne 29. dubna 1889 sdělila, za jakých modalit by se to státi mohlo, totiž aby dosáhl pense dle veřejných norem, uznávajíc patrně spravedlnosť této žádosti.

Žadatel je velmi svědomitý učitel a tudíž milosti hoden. Následkem toho činí školská komise návrh:

Slavný sněme, račiž se usnésti, že se žádosť Josefa Svobody přikazuje zemskému výboru, aby ji ve srozumění s c. k. vládou, pokud možná, příznivě vyřídil.

Der hohe Langtag wolle beschließen.

Das Gesuch dis Josef Svoboda wird dem Landesausschusse mit der Weisung zugewiesen, dasselbe im Einvernehmen mit der k. k. Regierung womöglich günstig zu erledigen.

Náměstek nejvyššího maršálka zemského Lippert: Žádá někdo za slovo?

Verlangt Jemand das Wort? Es ist nicht der Fall.

Wir übergehen zur Abstimmung.

Přejdeme k hlasování.

Žádám pány, kteří tento návrh přijímají, by vyzdvihli ruku.

Ich ersuche die Herren, welche diesen Antrag annehmen, die Hand zu erheben.

Návrh je přijat.

Der Antrag ist angenommen.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP