gebe, und dass das so einfach geht; denn es müssen die Namen der Wähler eben geschrieben und die können nicht gedruckt werben.
Wenn darauf hingewiesen worden ist, dass schon vielfache Wahlen in Böhmen vorgekommen sind und dass die Wahlkommissionen und Wahlkommisiäre geschult sind, so möchte ich neuerlich auf den Unterschied aufmerksam machen, welcher zwischen den Wahmännerwalhlen und zwischen Wahlen besteht, bei welchen der Abgeordnete sofort gewählt wird.
Der Herrn Dr. Russ selbst hat darauf hingewiesen, dass wir bei der V. Curie, wenn wir 80 Gemeinden im politischen Bezirke annehmen, mit einer Zahl vou 5 - 600 Gemeinden zu rechnen haben weiden; nachdem in allen diesen Gemeinden der Wahlact vorgenommen ist, wird sich der Wahlact im Hauptwahlorte concentriren, und wenn bei diesen Wahlen in einzelnen Gemeinden Fehler vorgekommen sind, so wird es nicht leicht sein, dieselben zu beheben, wie bei den Wahlmännerwahlen, wo die Acten an die Bezirkehaupt mannschaft gehen, und wo man einen Fehler und Verstoß gut machen kann, da noch der nöthige Zwischenraum bis zur Hauptwahl hiezu zur Verfügung stellt. Der Wahlact ist vielmehr dadurch behindert, beziehungsweise muss vielleicht ganz wiederholt werden, was bei der Wahlmännerwahl nicht zutrifft. Darum die Nothwendigkeit der besseren Schulung der Wahlkommissäre.
Diese wenigen Bemerkungen bitte ich das hohe Haus gütigst entgegennehmen zu wollen.
Nejvyšší maršálek zemský: Přichází nyní ke slovu pan posl. Dr. Brzorád
Poslanec Dr. Brzorád:
Slavný sněme! Jeho Excellence pan místodržitel dnes mnohem určitěji se vyjádřil, že to sotva bude možná, aby zákon, o který se jedná, měl platnost již do voleb do říšské rady.
Mám za to, že prakticky úplně nemožno by to nebylo, bylo by to sice velmi obtížné, ale kdyby si to slavná vláda přála, tedy by to mohla ještě provésti a bylo by proto lépe, kdyby sl. vláda otevřeně a určitě řekla: Já tu věc nepovažuji za vhodnou, a proto se neprovede.
My bychom aspoň věděli na čem jsme.
Do se týče návrhu pana P. Opitze a p. Dr. Russa, budeme zajisté všichni pro ně hlasovati. Já úplně souhlasím s tendencí druhého návrhu p. Dr. Russa, ačkoliv ho považuji zákonně technicky vůbec za nepřijatelný, vždyť v celém zákoně, o kterém se jedná, se o žádných říšských volbách nejedná a nemluví, nýbrž právě o volbách do zemského sněmu.
Proto jest těžko říci, že má zákon vstoupiti v platnost k volbám do říšské rady.
Věc by se dala praktičtěji a lépe provésti, kdyby sněm učinil zvláštní usnesení, kde se vláda vyzývá, aby ještě pro nynější volby do říšské rady tento zákon ve skutek uvedla. Ostatně já se divím, že páni z německé strany najednou tak velkou horlivosť osvědčují pro nejrychlejší provedení tohoto zákona.
Kdyby byli tak horliví bývali již na říšské radě, mohli jsme již přímé volby míti. Já se velmi dobře pamatuji, že p. Dr. Russ v boji volebním byl jedním z hlavních nepřátel přímých voleb (slyšte!) on výslovně řekl, že nepřímé volby jsou zárukou svobody volby a čistoty volby. Já vítám, že ze Šavla stal se Pavel, přece ale je podivné, že k náhledu tomu přišel teprve v poslední chvíli, když, pánové, řekněme si to upřímně, každý z nás ví, že to není nic plátno.
Já bych si velice přál, aby při budoucích příštích volbách skutečně volilo se přímo, avšak pánové, nehrajme si na augury a neklamme jeden druhého, my všichni dobře víme, že to nebude provedeno. Bohužel, že tomu tak jest, ale faktem jest to, a kdybychom si něco namlouvali, tedy bychom se klamali; ovšem jest naší věci všechno učiniti, aby zodpovědnost nepadala na nás, a proto budeme hlasovati pro oba návrhy Dra Russa.
Tata zodpovědnost padne na vládu; že to vláda neprovede, o tom se neklameme, o tom jest přesvědčen každý. Já vlastně přihlásil jsem ovšem k tomuto paragrafu ke slovu, abych se dotkl jiné věci. Měl jsem původně v úmyslu po § 14. navrhnouti § nový, §, kterým by se rozřešila sporná otázka ohledně připuštění plných mocí.
Pan přísedící zemského výboru sám uznal ve své první řeči, že jest to otázka velice důležitá, a že by bylo záhodno, aby se při té příležitosti o ni pojednalo.
Jest to otázka, kterou jsem ve formě návrhu v loňském sněmu zde přednesl; já od tohoto úmyslu ale upustil, a to proto, poněvadž tato otázka jest přece poněkud - ač celkem jest dosti jednoduchá - sporná, a mohlo by se mně vyčítati, jako bych snad jednání o zákonu zdržoval.
Já však při té příležitosti vyslovuji to přání, aby, když tento návrh opět, jako samostatný návrh odůvodním, a když tento návrh, jako samostatný návrh bude komisi přikázán, nezůstal tam nevyřízen v komisi ležeti, jako se to stalo loňského roku.
Jest to návrh jednoduchý, dá se snadno projednati, jest potřeba jen dobré vůle, zejména na pana předsedy komise, aby tento návrh přidělil některému referentu, který by s ním brzy byl hotov.
Jest to ale návrh důležitý, poněvadž vede k velkým sporům a k velkým machinacím volebním.
Já bych tedy vyslovil jen to přání, aby, až ten návrh přijde do komise, také letos byl ještě projednán. (Výborně!)
Nejvyšší maršálek zemský: Pane doktore, nyní jste nepodal žádného návrhu?
Poslanec Dr. Brzorád. Já nečiním žádného.
Nejvyšší maršálek zemský: Jsou ještě přihlášení řečníci k tomuto článku.
Es sind noch einige Redner zu diesem Paragraphen vorgemerkt nämlich die Herren Abg. Dr. Russ, posl. Dr. Kaizl, posl. Dr. Pippich.
Ich ertheile das Wort dem Hr. Abgeord. Dr. Russ.
Abg. Dr. Russ: Im Allgemeinen ist es einem etwas geübteren Parlamentarier sehr gleichgiltig, aus welchen Gründen dem Antrage zugestimmt wird, den er gestellt hat, wenn er nur die Mehrheit bekommt. Daher werde ich mit den Argumenten des Coll. Brzorád lieber nicht polemisieren, weil er erklärt hat, dass er
für den Antrag stimmen werde. Ich nehme seine Argumente nicht so schwer, selbst wenn sie mich persönlich treffen sollen. Wenn er sagt, ich war ein Gegner der directen Wahlen, so kann es nur bedeuten, dass ich gewünscht habe, dass eine Anzahl von gesetzlicher Voraussetzungen getroffen Werben um die allgemeinen directen Wahlen durch die Reichsgesetzgebung einzuführen. Der Coll. Brzorád, der mit mir an allen Berathungen theilnahm, wird sich erinnern, welche Art von Voraussetzungen ich gesetzlich verlangte, und warum ich im Ausschusse gegen dieses Alinea des Art. II der Wahlreform gestimmt habe und zwar ausdrücklich deshalb, Weil dadurch die Reichsgesetzgebung ihr Bestimmungsrecht über das Reichsrathswahlrecht an die Landtage übertrage.
Das war der Grund, warum ich gegen diesen Art. II. des Verfassungsgesetzes gestimmt habe.
So viel zu meiner persönlichen Rechtfertigung, denn, wenn eine solche Beschuldigung ausgesprochen wird, sind natürlich die "slyšte" und "hört" nicht zu vermeinden.
Gegen Se. Excellenz dem Statthalter erlaube ich mir zu bemerken, dass ich inissverstanden worden wäre, Wenn er etwa annimmt, ich hätte ihm einen Theil der Verantwortung für diesen meinen Antrag überwälzen wollen. Ich habe ihm nichts als die Anregung zu danken.
Der Herr Statthalter meint, dass der Abg. Kaizl vom Standpunkte des Juristen Zweifel ausgesprochen habe.
Ich glaube der Coll. Kaizl wird in seiner bescheidenen Freundlichkeit wohl mir dieselbe Fähigkeit zutrauen vom Standpuncte des Juristen diese Frage zu beurtheilen.
Ich bitte Se. Excellenz den Herrn Statthalter mich nicht für einen schlechteren Juristen zu halten, als der Abg. Kaizl. ist.
Nun die Einwendungen, welche der Statthalter noch einmal vorgebracht hat, sind deswegen nicht stichhältig, weil unser Gesetz nicht etwa einen anderen Census oder andere Wahlberechtigungen statuirt. Nach dem Gesetze sollen nicht andere Wahlberechtigte aufgestellt werden, es sind dieselben Leute, nur anstatt, dass die Wahlberechtigten die Wahlmänner wählen, hätten dieselben die Abgeordneten zu wählen.
Nach unserem Gesetze werden diese Wahlen in Böhmen am 5. März erst stattfinden, das heißt, die Wähler der V. Kurie werden am 5. März zur Wahl gehen, während nach der jetzigengesetzlichen Lage die Wähler der V. Kurie viel früher zur Wahl gehen müssen, um die Wahlmänner zu wählen, weil am 5. März in der V. Kurie die Wahlen der Abgeordneten zu vollziehen sind.
Nach unserem Gesetze wird für die Wahlvorbereitungen ein viel größerer Zeitraum gegeben als es durch die vorliegende gesetzliche Lage der Fall ist. Ganz richtig hat der Statthalter bemerkt, dass die Einführung der Namen der Wahlberechtigten in die Legitimationslisten die eigentliche Arbeit ist; aber wie mir meine Collegen vom Lande erzählten, thut es in den meisten Fallen der Gemeindevorstand nicht, der Bezirkshauptman.
Es werden dem Gemeindevorstande auf Grund seiner Gemeindewahllisten die Wahllegitimationen zur Ausfüllung hingegeben, damit er sie zustelle; ob das gesetzlich ist oder nicht - aber es ist ein Usus, eine Einwendung ist niemals erhoben worden, ein Usus, der vielleicht auch jetzt wird gebraucht werden können.
Endlich hat Se. Ex. der Herr Statthalter - es ist in parlamentarischen Kampfe begreiflich: "hilf was helfen kann" sucht man Argumente, Wo sie zu finden sind - den Landesausschuss in Anspruch genommen und gesagt, der Landesausschuss werde sein Gutachten über die Gruppenorte nicht so bald erstatten.
Ich nehme nicht an, dass der Hr. Statthalter in seinem Verkehre mit dem Landesausschusse die Erfahrung gemacht hat, dass eine Antwort des Landesausschusses lange Zeit braucht.
Allein ich habe die volle Ueberzeugung, Wenn der Wille des Landtages und der Wille der Krone sich deutlich zu erkennen gegeben hat, auch der Landesausschuss ganz gewiss schnell seine Antwort geben wird.
Um was wird es sich handeln? Eine Lifte der Gruppenwahlorte wird dem Landesausschuße übergeben werden, der Landesausschuss wird sie ansehen und vielleicht eine kleine Aenderung machen. Das wird das Ganze sein, und bei gutem Willen von Seite aller Behörden Wird sich das Alles sehr schnell machen lassen.
Allein die anderen Gründe, welche Seine Exe der Herr Statthalter gegen unseren Antrag vorgebracht hat, sprechen gegen direkte Wahlen überhaupt, nicht bloß bei diesen jetzigen in Aussicht stehenden Neuwahlen des Abgeordnetenhauses. Diese Einwendungen, die der Herr Statthalter über die Legitimität und Richtigkeit des Wahlvorgangs gemacht hat und über die Schwierigkeiten der Uiberwachung, trifft alle direkten Wahlen, nicht bloß die vorzunehmenden. Daher hat der Herr Statthalter diessalls zu viel bewiesen. Uibrigens fürchte ich, dass Wir de lana caprina streiten, nachdem Herr Statt halter gesagt hat: Die Regierung meint, ein solches Gesetz lasse sich derzeit überhaupt nicht durchführen, Gut denn. Wir haben, so glaube ich, durch diesen Antrag unsere Schuldigkeit gethan, und überlassen es der Erwägung der Krone, ob sie ihren Willen mit dem unseligen in Übereinstimmung bringen witt. Von diesem Standpunkte aus können wir ganz ruhig für das Gesetz und den Paragraphen stimmen. (Bravo!)
Nejvyšší maršálek zemský: Dávám slovo posl. dr. Kaizlovi.
Posl. Dr. Kaizl: Prosím za odpuštění, že ještě jednou se chápu slova. Ale zavdali mi k němu příčinu jak X Excellence p. místodržitel, tak i posl. dr. Russ.
Já se přiznávám, že na celou tu debatu o tom § 14, respektive § 15. se dívám velice skepticky a přiznávám se, že ji ani příliš vážně neberu, a to pánové proto, že se mi zdá, že na všech stranách je přesvědčení, že se zde bojuje o docela ztracenou posici.
Dokladem toho jest mi nápadná argumentace p. dra Russa, který se dnes, odmítaje námitky, které mu p. dr. Brzorád činil, dovolával toho, že na říšské radě opíral se přímému volení a to proto, aby se nedalo zemským sněmům právo svým usnášením spolu rozhodovati o záležitostech říšských.
To, pánové, tenkráte řekl:
Dnes ale pánové, navrhuje sám stylisaci § 15. ve které se má zase usnesením sněmu zemského dnes rozhodovati o způsobu, kterým volby do říšské rady, které jsou vypsány, mají býti provedeny. (Tak jest!)
Prosím ! Na říšské radě se schovával za svůj centrali-mus, ale zde, pánové, na zemském sněmu vystupuje zase jako velice enražovaný autonomista.
Argument, který já si z toho čerpám, jest jen, že se mi zdá býti celá posice, na které se nachází a vážnost, se kterou věc pojímá, velice problematickou.
Ale, pánové, kousek té viny padá také na J. Excellenci p. místodržitele.
Zde se ukázalo, že jest Často mnohem lépe a politicky správněji říci určitě "ano" neb "ne", zejména, když otázka v tom směru jest položena, než říci: "sice ne", ale v jistých přípádnostech a kdyby Pán Bůh dal: "přece ano. "
To byla odpověď, kterou mně dal Jeho Exl. pan místodržitel minule na mou otázku, zdali pokládá za možno, by se tímto zákonem, který nyní diskutujeme, spravovaly volby, které jsou rozepsány.
Řekl jsem, že podle mého přesvědčení to nepokládám za možné, Jeho Excl. pan místodržitel dal mně za pravdu, ale dnes se mne dovolával, ale přece nechal si zadní branku otevřenou, kterou k mé nemalé radosti dnes vklouzl mu pan kolega Dr. Russ s tím návrhem, který učinil k § 15.
Pánové, o tom se konečně nehádejme!
Já pokládám tu stilisaci, kterou navrhuje pan kolega Opitz za vlastně jedině správnou, a ta zní, že platnosť tohoto zákona započíná se vyhlášením jeho.
Jestliže pan Dr. Russ jde kousek dále a přidává tam nějaké dodatky, které mají rozhodně autonomické vzezření, třebas, pánové, právnická jejich podstata byla pochybena, nechci se tomu také vzpírati.
Nechci se tomu vzpírati hlavně z té příčiny, aby se neřeklo, že my jsme nějakým způsobem machinovali, aby zákon pokud možná pozdě nabyl platnosti.
Já nechci se tomu vzpírati také proto, aby se neřeklo, že pánové na oněch lavicích jsou dnes najednou demokratičnější nebo pro všeobecné právo volební zaujatější nežli my.
Ale na druhé straně jsem si toho vědom, že tím dodatkem se docílí jenom v nejlepším případě odklad sankce až po vykonaných volbách. To jest v nejlepším případe.
Možná, že také ten dodatek, jest-li ho přijmeme, bude příčinou toho, že se tomu zákonu v té formě vůbec sankce neudělí.
Ale odium toho nepadne na nás, jako jsme vůbec přesvědčeni, jak dnes věc stojí, že jest docela jedno, zda zákon nabude platnosti za tři měsíce nebo za šest měsíců, protože jest nyní velice zřejmo, že nejbližší volby do říšské rady se tím zákonem spravovati nebudou.
Tím, pánové, jak doufám, jsem naše pojímání celé otázky, jak náleží, jasně označil a tím také odůvodnil, proč my přes to, že máme mnohé a veliké pochybnosti, přece s dobrým svědomím hlasujeme pro návrh, jak jej p. kol. Dr. Russ učinil, vedouce, že tím návrhem ani na volbách, které jsou vypsány, ani na celé reformě toho zákona o volení ve venkovských obcích nic se zkaziti nemůže, protože, buď ten zákon sankcionován nebo ne, přece jen reforma v tomto sl. sněmu musí býti projednána, a proto pravím, že hlasujeme i pro návrh kol. Opitze i pro návrh, jak jej pan Dr. Russ učinil zde ve sněmu. (Výborně! Výborně!)
Nejvyšší maršálek zemský: Ke slovu jest přihlášen pan posl. Dr. Pippich. Dávám slovo panu Dr. Pippichovi.
Poslanec dr. Pipich. K vývodům p. kollegy prof. Kaizla chci připojiti jen několik dalších slov.
Myslím, že se s jeho názory, které zde tlumočil, všichni musíme srovnávati.
My lidoví poslanci musíme své postavení vůči nynějšímu zákonu tomu, má-li ještě nabýti praktické platnosti pro nynější volby, přesně označiti.
My lidoví poslanci, rozhodující při této otázce, potřebujeme co možná nejvíce upřímnosti a zdá se nám, když na nás se požaduje zde na sněmu, abychom v krátké době, jaká nám zde byla vyměřena, patrně pouze půldruhého měsíce, zmohli obrovský materiál, který jest zde slože na který vyžaduje svého důkladného zpracování, abychom plně dostáli svým povinnostem poslaneckým, že můžeme také trochu více žádati na vládě, že můžeme žádati, aby napnula veškeré své síly, by zákon, který se zde má uzákoniti, nabyl platnosti pro nejbližší volby.
A tu musím plně přisvědčiti tomu, že to, čeho bylo zde vzpomenuto, abychom zákony, nedělali jaksi jen na skládku, s tím přesvědčením, že praktické působí nosti nyní nenabudou, jaksi diskredituje celou činnost zákonodárnou.
My v té věci nabyli jistých zkušeností již na říšské radě. Já myslím, že i tam se začíná ukazovati jistý takový směr moderního zákonodárství, totiž dělati zákony na skládku a vkládati do některých zákonů, abych tak řekl, jistý symbolismus, podle kterého se pak upravuje platnost zákona, jak právě jest toho potřebí.
A to, myslím, že my se vší opravdovostí, chtějíce docíliti bezodkladnou platnost tohoto zákona, odmítnouti musíme.
My podle prvního prohlášení pana místodržitele, které dnes již podstatně bylo změněno, nepovažovali tu věc za beznadějnou, poněvadž technické obtíže, které se nám zde vykládaly, nejsou takového rázu, aby se, podle mého zdání, překonati nedaly.
Ny nynější situaci nevytvořili, my jsme nikterak nenaléhali na to, by volby na říšskou rudu se s nesmírným kvapem prováděly a ještě s tou odchylkou, že se přímo určil den svolání rady říšské. Myslím, by byla větší míra šetrnosti vůči českému sněmu a vůči sněmům vůbec bývala na místě, především když se vědělo, že na tomto sněmu musí tato otázka býti projednána a že jest to jedna z nejpalčivějších otázek, které se voličstvo dovolává, jemuž se má státi po právu, by dlouholeté příkoří a trpké bezpráví, které musí snášeti, bylo odčiněno a že voličstvo naléhá, by sněm především tuto otázku rozřešil.
Jestliže sněm mel býti svolán, měla vláda k tomu hleděti, by možnost uzákonění zákona tohoto byla takovým spůsobem poskytnuta, by vypsání voleb na radu říšskou i svolení říšské rady bylo uvedeno v jakousi časovou shodu, v jakousi vzájemnosť, a věc stala se prakticky možnou.
Tohoto ovšem nebylo šetřeno a my v tom jistou nedostatečnou míru šetrnosti vůči sněmům shledati musíme.
Pánové, když se řeklo, že jsou ta obtíže nepřekonatelné, nebo že by to bylo velmi obtížné, když nyní se jeví menši volební místa pouze se 250 obyvateli, tu bych si dovolil poukázati k tomu, čeho bylo již vzpomenuto, že katastr voličský zůstává nezměněn. To jest to nejdůležitější.
Mimo to ale máme v říšském volebním řádu ustanovení, - třeba se tam stanoví, že se skládají dohromady skupiny obcí s 500 obyvatelů - že v každé obci vůbec musí býti zřízena zvláštní voličská listina.
Toto ustanovení usnadňuje rozhodně provádění celé této věci i v tom směru, když nyní my stanovíme menší míru počtu obyvatelstva; a jest to dosti snadné, složiti takové skupiny, když tato nejdůležitější práce průpravná jest hotova.
Rovněž tak se to má s vydáváním legitimačních lístků. Vydávání legitimačních lístků jest věc, která může značně býti urychlena; ovšem jest potíž ta, že se jména voličů musí vyplňovati a také nová místa volební vkládati, ale to všecko není takového způsobu, aby při napjetí veškerých sil, jak právem si to voličstvo venkovské i voličstvo venkovské i voličstvo ve městech přeje, - poněvadž právem bylo připomenuto, že voličstvo městské vidí v tom jakousi degradaci, když má býti nyní svrženo do společné třídy voličské s volbou nepřímo konanou, - se to překonati nedalo.
Také volební komise a volební komisaři nejsou u nás překážkou žádnou.
Máme v zákoně ustanovení, že funkce volebního komisaře jest čestným úřadem, a jest po českém venkově můžu dosti, kteří zajisté tu intelligenci a znalost mají, aby takový úřad zastávali, mohli.
Pánové, my máme nadbytek takové intelligence; úroveň vzdělání, úroveň intelligence naší venkovské jest taková, že v tom se nemůže nejmenší překážka shledávati, my máme vyškolené občanstvo ve sborech samosprávných, a nalezneme dosti vyškolených sil i pro tuto věc, tak že v tom závady se obávati nelze.
Jedná se o to, zdali by snad nějaká překážka byla v tom, co jsme si ustanovili v § 1., že totiž, má býti slyšen zemský výbor dříve v příčině složení menších volebních míst. A tu, pánové, nemohu přisvědčiti vývodům zprávy zemského výboru, jak ji zde máme před sebou, že by se měl postup díti tak, že by měl zem. výbor vyčkávati, až místodržitelství samo podá návrh, vypracovaný, podrobný návrh, jak ono pohlíží na složení těchto volebních míst, jak ono si přeje, aby volební místa a hlavní volební místa byla ustanovena; naopak já shledávám potřebu toho a to v zájmu samosprávy zemské, když jsme již do zákona v této intenci položili ustanovení, aby slyšen byl zemský výbor, by zemský výbor si iniciativu zachoval, by na vyzvání místodržitelství podal samostatný návrh, aby zemský výbor sám sestavil listinu volebních míst jak těch složených skupin, tak těch hlavních, volebních míst. A tím může urychliti zemský výbor celou věc, může práci připraviti, nemusí vyčkávati, až bude zákon schválen, nýbrž předpokládaje, že na straně vlády jest vůle opravdová, aby zákon nabyl sankce, může, jakmile sankce dojde, předložiti k vyzvání místodržitelství hned hotový již svůj elaborát.
Co se týče hlavních míst volebních máme již ke zprávě připojený seznam, který jest podstatnou pomůckou, a kterého lze dobře upotřebiti při výběru těchto míst volebních zejména též se zřetelem k vývodům, jaké při projednávání zákona byly zde projeveny.
Co se týče pak té těžší otázky, těch skupin menších míst, tu máme 1323 takových míst podle výkazu této zprávy se 250 nebo méně obyvately.
Přiřadění těchto k sousedním obcím jest podle materiálu statistického a topografického, jak ho má zemský výbor k disposici, rovněž dosti snadné a při tolika silách pracovních, jako jest v zemském výboru, se práce ta zastati dá.
V tom nevidím tedy žádnou překážku zákonodárnou a myslím, že zemský výbor tuto přípravnou akci snadno vykonati může.
Já bych tedy vzhledem k tomu, že zemský výbor sám připojil k této osnově zákona resoluci, která k tomu směřuje, aby věc co možná nejvíce byla urychlena, aby tato věc nezůstala na papíře, abychom tak, jako v mnohém jiném ohledu, zbytečně jen čas nemařili nedospívajíce k žádnému praktickému výsledku, měl za to, že u této akci zemského výboru a v intenci jeho resoluce připojiti se má podpůrná akce ze sněmu samého a sice resoluce taková, která by se odnášela k zemskému výboru, a která by jemu přímo uložila, aby celou práci, která na něm spočívá, co možná nejvíce urychlil a předem připravil.
Pánové, já plně se přidávám k tomu, co řekl pan kolega Kaizl, že musíme se vším úsilím zasazovati se o to, aby na nás odium nějakého odkladu v té věci nezůstalo.
Pánové, v té věci jest to nepopiratelné, že již při prvním zahajování sněmu ve voličstvu našem ozývaly se všude hlasy, že máme vystupovati co možná nejdůrazněji a že máme to právo lidu se vší rozhodností hájiti tak, jak toho ta věc žádá, poněvadž v tom nerozhoduje jen chladný rozum, nýbrž súčastěn jest zároveň cit těch širokých vrstev lidových, které ke svému právu, přijíti chtějí, a které chtějí, abychom zjednali mu zde průchodu, a abychom přivedli vůli svých voličů ku platnosti.
Já tedy v úvaze všech těchto rozhodujících důvodů, ačkoliv Jeho Excelence pan místodržitel dnes nám tu věc líčil jakožto naprosto beznadějnou a užil těch slov, že vůbec z praktických příčin jest vyloučena možnosť, aby snad ten zákon vstoupil v platnosť, ponechávaje zodpovědnost za to na jinou stranu, nechci, aby ani stín té zodpovědnosti padl na nás a proto přimlouvám se za následující návrh resoluční:
Zemskému výboru se ukládá, aby předloživ tento zákon hned po ukončení jeho na sněmě vládě k dalšímu bezodkladnému opatření v příčině schválení jeho připravil s největším urychlením ještě dříve, nežli dojde Nejvyšší schválení jeho a nevyčkávaje nějakého návrhu c k. místodržitelství v ohledu tom, jakož i tento-