Čtvrtek 13. února 1896

stenských, kde se zřizují nové továrny nebo vůbec jiné závody, kterým jest zapotřebí živnostenského schválení.

Při takovýchto komisích bývá to nejtrapnější, že obecní lékař jakožto znalec komise obecní, tedy komise čistě stavební, nijak svůj názor nemůže přivésti k platnosti vůči okresnímu lékaři, který jest členem okresní komise, živnostenské komise, neboť dojista nezřídka jest hledisko, se kterého se dívá obec na zřízení nových závodů na udělování koncesí poněkud jiné, než hledisko, ze kterého se dává politická zpráva. Tu by bylo velmi důležité, aby se nalezl modus, který by náhledu lékaře obecního, jakožto orgánu samosprávného při komisích obecních, zdravotních, při stavebních a zejména živnostenských pomohl k platnosti.

Bylo si stýskáno, že zneužíváno jest sil obvodních lékařů ve prospěch státu tím, že konají práce za okresní lékaře zeměpanské.

A to jest pravda. Nejvíce si stýskají na to obvodní lékařové, že jest jim ukládáno, aby pro stát nejen sestavovali, ale i procentualně vypracovali a vypočítali statistiku všech úmrtí atd. vůbec celou zdravotnickou statistiku ku konci každého r.

Obvodní lékařové stýskají si na to, že pro dobu mnoha dní se jim ukládá práce, kde nevykonávají nic ve smyslu praxe lékařské, nic ve smyslu povoláni svého, nýbrž kde vykonávají práce čistě mechanické, práce čistě kancelářské. K tomu zajisté praktický lékař, a obvodní lékař jako takový musí býti posuzován - není ustanoven.

Že lékařové obvodní a obecní tuto práci nedělají s chutí a kde mohou se jí vymykají, jest přirozeno, poněvadž vědí, že nečiní to ve prospěch samosprávy, ku které s celým srdcem lnou, nýbrž ve prospěch státu, který jejich sil potřebuje, reflektuje na jejich práci a nijakým způsobem se nestará o odměnu těchto výkonů.

A přece plat obvodních lékařů sám v sobě jest tak nedostatečný, že není možno, aby kterýkoliv lékař i při nejskromnějším žití s tímto platem mohl vyjíti, musí tedy přirozeným způsobem čas svůj vynaložiti ku praksi soukromé.

Avšak nejen, že nemá lékař dostatečný plat, on bývá i jiným způsobem, ač mnoho práce, a mnoho sebezapření se od něho žádá, zkracován.

Lékař za to, že zdraví své obětuje, že se sebezapřením vlastním a s úsilem pro zdraví vlastní a své rodinu se obětuje službám veřejným a humanitným, bývá pozbavován ještě i občanských práv, po nichž dnes veškeré vrstvy našeho národa prahnou; za to se upírá lékaři pasivní právo volební v obcích a okresích, za to, že těmto obcím a těmto okresům své nejplatnější služby věnuje a že nejdůležitější výkony ve prospěch veřejného zdravotnictví v zájmu obyvatelstva obcí má obstarávati.

Ba lékař bývá i jinak zkracován. Bývá ho zneužíváno od obecenstva samého a to tím způsobem, že mnozí z obyvatelstva venkovského těží ve svůj prospěch z neurčitě Vymezeného pojmu chudinského.

Mnozí hřeší na to, že jest lékař povinen ošetřovati a léčiti chudé zdarma obcházejíce zákon tím způsobem, že na vesnici si zavolají obvodního lékaře na náklad veřejný. Dostanou lístek od starosty, jako by byli chudí, a aby nevzešly obcím žádné útraty zaplatí si léky sami kdežto obec jim podává lékaře, poněvadž lékař jest paušalovaný a nic nestojí.

My lékaři, kteří v městech žijeme, tohle ovšem nepociťujeme, ale kolegové, kteří mají velký obvod velice na to žehrají; jest to veliká nesprávnost, že zde bývá zneužito sil lékařských od takových lidí, kteří by docela dobře ze svých vlastních prostředků mohli hraditi výdaje léčebné.

Jest to i nemravné, protože docela proti smyslu zákona ve případě, kde hradí si, zaplacuje nemocný léky, nemůže býti lékař nucen, aby k nemocnému cesty konal zdarma. Má-li býti vůbec zamezeno, aby se zjednala náprava, aby konflikty mezi obecními a obvodními s jedné a okresními lékaři s druhé strany se neopakovaly, aby veřejné zdravotnictví tím netrpělo, a aby byl zdravotnický zákon, který v hlavních rysech svých zásad zajisté jest účelný a dobrý, byl také platně vykonáván, aby z něho to, co od něho bylo očekáváno, také vyplnilo, nezbývá nám nic jiného, nežli přidati se k návrhům menšiny, pokud nejsou v souhlase s návrhem komise, a starati se o. to, aby byly přesně vytknuty ony úkoly a práce, které přísluší obecnímu a obvodnímu lékaři. Jen pak může přestati ona dvojakosť a dvojakosť obou těchto zdravotných institucí, jak autonomní tak státní, a lékařové budou moci s prospěchem vykonávati praksi, aniž by jich bylo zneužíváno zbytečně a bezprávně. Dále by se odporučovalo, aby ohledávání mrtvol nebylo nařízeno pro všecky případy, ale aby asi ve smyslu řečníka p. Adámka se obmezilo na určité případy, tak že by se ohledávaly mrtvoly nemanželského dítěte, mrtvoly dítěte snad do jednoho roku, že by se ohledaly mrtvoly člověka, který vůbec léčen nebyl, samovraha, pak mrtvoly takového člověka, který za jistých podezřelých okolností byl zemřel, i když léčen byl. Na okolnosti podezřelé upozorniti bylo by povinností jednak obecního starosty, jednak léčícího lékaře policejních orgánů ve městě. Ohledati by se nemusily mrtvoly léčené, pokud by se předložil lístek léčebný. Pak by se nemohlo tak snadno státi, že i v městě, kde jest praktických lékařů několik, nenajde obecenstvo, staneli se náhlé neštěstí, žádného lékaře, aby pomoci poskytl.

Proč ho nenajde ?

Poněvadž lékaři jsou zaměstnáni ohledáním mrtvol, 3 z nich jsou na vesnici.

Lékaře nelze nalézti doma, poněvadž téhož dne musí vykonati ohledání třeba 4 mrtvol na obcích a nikterak nemůže rozděliti svého času, aby zužitkoval své síly ve prospěch živých a trpících.

Aby pak určitě se vědělo, které výkony zdravotnické připadají v činnosť okresního lékaře, nezbývá nic jiného, než vypracovati řád policejně zdravotnický ve smyslu návrhu menšiny.

Konečně se stanoviska zdravotnictví veřejného musí se vřele odporučovati návrh, aby byly vydávány výroční zprávy zdravotnické zemské a aby ustanoven byl zemský referent zdravotnický. (Souhlas. )

Nejvyšší maršálek zemský: Přichází nyní k řeči příští řečník, který jest zanesen pro návrhy komise.

Dávám slovo panu Dr. Záhořovi.

Posl. Dr. Záhoř: Slavný sněme! Přihlásil jsem se k výdajům k účelům humanitním, a mám za to, že tyto výdaje zároveň jsou v účinném a příčinném spojení se zdravotnictvím. Jest zajisté na místě,

bych přihlížel k této záležitosti, k těmto výdajům souhrnně.

Výdaje na humanitní a zdravotnické účely plynou z jednoho pociťovaného momentu, t. j. že k udržování zdraví lidského třeba jest znáti podmínky, které udržují zdraví lidské, a zároveň věděti, kterými momenty ty podmínky se ničí a kazí.

Je to důležito, abych jaksi shrnul v krátkých rysech hygienické zásady, které se týkají udržování zdraví lidského. Nám je především potřebí vzduchu čistého, vody čisté a půdy čisté.

Je i laiku známo, že vzduch nečistý, vzduch pokažený může vzbuzovati rozličné nemoci.

Tak vypravoval professor pařížský Brouardel v roce 1887. na kongresu vídeňském, že pokaženým vzduchem, který byl ve spojení se záchody nebo stokami, vznikl tyfus.

Také víme předobře, že v uzavřených místnostech, kde se nahromadí mnoho lidstva, se přesycuje vzduch kyselinou uhličitou a může tím zdravotní škodlivosť povstati. Vzduch tedy obsahuje celou řadu součástek, které mohou poškoditi zdraví lidské.

Přicházím nyní k pitné vodě. I zde je celá řada momentů, která ukazuje k tomu, že vodou pitnou do sebe můžeme dostati rozličné zárodky nemocí, je to především tyfus břišní, cholera a katarhy střevní.

V třetí řadě jsem podotknul, že je to půda, na které bydlíme. Složení této půdy dává vznik rozličným nemocím, zejména, jestli tato půda je přesycena odpadky hospodářství lidského nebo odpadky lidskými, zvířecími a vezmeme-li ohled na theorii Pettenkoferovu, jest známo, že stoupáním a klesáním spodní vody rozličné nemoci vznikají, jako je tyfus a cholera.

Ve čtvrté řadě máme potraviny, kterých užíváme. Poukazuji na to, jaké škodlivosti mohou povstati požíváním potravin masových, kde rozličné nemoci zvířecí se zjišťují, a zejména porušováním potravin.

Porušováním potravin taktéž rozličné nemoci zažívací roury povstávají.

Přejděme dále. Všimněte si obleku lidského a čistoty těla lidského. I zde rozličné budou se Vám jeviti příčiny nemocí.

Člověk ve svém kulturním vývinu také měl potřebu rozličného bydleni a, když přistoupíte k posuzování příbytku lidského, naleznete také zde rozličné příčiny nemoci.

Jako vzhledem ke kubusu vzduchovému, tak vzhledem k poloze bytové samé. Nemusím Vás vésti daleko. Všimněte si bytů vlastních a budete viděti, jak sami bydlíte.

Já jen, abych tak krátce ukázal, jak na př. naši páni stavitelé staví rozličné takové síně a předsíně, které se nalézají zrovna vedle záchodů; a prosím, kde není provedena kanalisace úplně, aneb kde jsou tak zvané syfony anebo snad nedostatečný kloset, a potom si můžete představiti, co všechno nemůže se aspirovati v takových síních a předsíních, a nedá se potom nikterak vysvětliti, že si obyvatelstvo naříká, že personál služební tak často stůně.

To jest vysvětlitelno, poněvadž aspirují ty nejkrásnější zápachy a také rozličné zárodky nemocí.

Nechci se zdržovati při příbytcích člověka, - to bych daleko vyčerpal Vaši trpělivosť, - ale přejděme k jiným budovám, kde rovněž člověk jest vysazen rozličným nemocem. Upozorňuji Vás na školy, kdež vychovává se naše mládež, která má převzíti úkoly naše. Všimněte si zařízení škol a máte zde celou řadu onemocnění. Můžeme říci, že vlastně ve školách šíří se nakažlivé nemoci. Já to zde veřejně prohlašuji, že počátkem školního roku každého počínají nám nakažlivé nemoci ve školách a sice jsou to především spalničky, které s rychlostí blesku šíří se po celém obvodu města. Dále máte rozličné ostatní nemoci školní, jako jsou: spája, disterie atd.

Přejděme dále, velectění pánové, máte zde divadla, nemocnice, máte zde věznice, kde jsou celé řady rozličných citlivých nedostatků zdravotních, máte zde i slavnou sněmovnu zemskou, i zde máte příležitost ku onemocnění.

Velectění pánové, pan náměstek maršálkův mně odpustí, když zde poukážu, jak jsem byl v budgetní komisi již učinil, že jsou zde místnosti, které neslouží zdraví lidskému. Věru nerozpakovál bych se, kdybych měl právo vstoupiti do zemského domu, jako se mi práva dostalo vstoupiti do ústavů zemských, humanitních, práva svého náležitě užíti.

Páni členové budžetní komise mi přisvědčí, že v čísle 12., kde se odbývaly porady, není ani dostatečný kubus vzduchu pro jednotlivého poslance a že ventilace, jako způsob topení, neodpovídají požadavkům hygieny. Na to jsem chtěl, velectění pánové, pana náměstka nejvyššího maršálka upozorniti, když v budoucím zasedání sněmu bude se odbývati sezení budžetní komise, by tento sál byl přikázán k jinému účelu, a sice mohlo by to býti snad těm pánům, kteří čtou, a čítárna mohla by býti odkázána budžetní komisi.

Tím jsem se zbavil toho, co mne tížilo celou tu dobu, co jsem zde byl.

Mám ještě podotknouti, že rovněž, velkou Škodu může vzíti člověk ze způsobu ventilace v bytech. Páni stavitelé mně zajisté přesvědčí, že při nynějším způsobu stavení na ventilaci v bytech málo jest pamatováno, zejména, když se jedná o zimní měsíce, kde každý to teplo svého těla tak chrání, že ventilace se bojí, čímž rozličný způsob onemocnění nastává.

Dále máte osvětlování, které rovněž jest zdraví lidskému škodlivé a zejména zraku nemůže posloužiti.

Na konec pak máme ještě celou řadu nemocí nakažlivých, před kterými člověka třeba chrániti.

Velectění pánové! To jsem musil předeslati, abych poukázal, jakým způsobem třeba, aby člověk své zdraví chránil, a tím přicházím k tomu, jak je vyhověno způsobem, jak se děje vydání k účelům humanitním a k účelům zdravotním.

Tam na stole jsem vyložil dva diagrammy; jeden diagramm se týče výdajů zdravotních a humanitních a pozorujete v sloupcích modrých, že asi po 18 roků stojí výdaje ku zdravotním účelům ve stejné výši, kdežto k účelům humanitním tento výdaj stále stoupá. Z toho musíme souditi, že se zde asi nepostupovalo dle určitého programu, nýbrž dle nahodilé aneb snad dokázané potřeby.

Výdaje, které byly na rok 1896 vypočteny, obnášejí podle mých výpočtů, poněvadž jsem já zároveň v to shrnul ještě výdaje na isolační pavilony v Opořanech a zároveň v jedné polepšovně, jakož i na zbudování nového nalezince, celkem 3, 308. 750 zl.

Když posuzujeme výdaje, jak jsou vyznačeny při kap. VI., tedy pozorujeme, že na látku očkovací a organisaci služby zdravotní jsou tyto výdaje více méně rázu ochranného, kdežto na ústavy humanitní a veřejné nemocnice jsou již rázu, abych tak řekl, hotového, kde se jedná s nemocí již úplně vyobrazenou.

Máme zde ovšem ještě nalezinec a porodinec, které slouží docela jinému účelu. Já jsem toho mínění, že, je-li stanovisko správné, když slavná zemská správa vydává takový výdaj na ústavy humanitní, všeobecné nemocnice, by také měla podporovati to, co zabraňuje nemoci, tedy jakousi praeventivu, a to se může jen státi tím, když se budou pěstovati díla zdravotní. Tím také veliký zlomek nemocí odpadne, které obtěžují ústavy humanitní a veřejné nemocnice. Tedy vznikem děl zdravotních "sanitary works", vznikem ústavů nebo zařízení, které se týkají očisťování měst, opatření pitné vody, se velké procento nemocnosti zmenší.

Ovšem může se mi namítnouti, že to, co zde navrhuji, náleží do působnosti obcí a sice dle zákona zemského z roku 1870 článku 3. a 4. v působnosti přenešené, že jsou všechna tato opatření, která se týkají zdravotnictví, v působnosti té které obce a že dle článku 2. toho zákona náleží státu pouze jakási kontrola.

Avšak, velectění pánové, zde jest; něco docela jiného, nač já právě chci upozorniti.

V trojjediném království britském jedná se při opatřování děl zdravotnických docela jiným způsobem. Když se shledá, že v některé obci se nalézá některý nedostatek zdravotní, ať se týká opatření pitné vody anebo očisťování města, anebo, když se pozoruje zvýšená úmrtnosť, rozličnými faktory způsobená, tam se vyšle zdravotní inspektor, jenž prohlédne situaci, jak náleží, a učiní konkretní návrhy a velectění pánové, zde ten nález takového znalce jest rozhodný a stát dá ze svých pokladnic to, co ta obec zaplatiti nemůže a zařídí to zdravotní dílo, a když jest zařízeno, vyměří se roční poplatek na amortisování toho kapitálu, který byl vydán. To jest docela jiný způsob.

Ale když u nás některá obec má zaříditi takové dílo zdravotní, to se ovšem jednotlivým nařízením učiniti nedá, poněvadž zde nedostává se prostředků.

Tedy jsem si představoval, že by takovýmto způsobem, kdyby taková díla zdravotní podporována byla se strany správy zemské, že by tím způsobem nemocnosať klesla, že by zájem pro veřejné zdravotnictví docela jinak počínal se pěstovati po království a že by tím také ústavy zemské humanitní i nemocnice méně byly obtěžovány tím procentem nemocnosti a úmrtnosti.

Pravil jsem, že vyloženy jsou diagramy na stole, které se týkají výdajů na veřejné zdravotnictví a ústavy humanitní.

Ukazuji nyní na druhý diagram, který se týká nemocnosti a úmrtnosti v ústavech zemských, jakož i vydání na stravu pro jednotlivou osobu a vydání na osobu a den.

Myslím, že mně nebude zazleno, poněvadž se právě jedná zde o ústavech zemských, které se nalézají v rozličných částech tohoto království, aby bylo poukázáno, jak v jednotlivých těchto ústavech se léčí, a jak zároveň ošetřovanci mrou, a mohu doznati, že jsou to číslice velmi zajímavé. Pořídil jsem tabulky, které se týkají jednoho desítiletí a sice od r. 1885-1894.

Ze dvou pětiletí byl učiněn průměr, a ta diference, ten rozlil, nám poví, jak ta jednotlivá činnost toho ústavu a v jakém světle se ukazuje.

V zemském porodinci činí rozdíl pětiletý - 2. 64 v domě onemocnělých omladnic.

Úmrtnosť na horečku omladnic na ústav připadající činí - 6122 proc., úmrtnosť dětí + 0. 57 proc; zlepšení prvních 2 rozdílů jest na účet pokroku hygienického. Toto zlepšení náleží lepšímu stavu zařízení zdravotních a postupu antiseptického léčení.

Zvýšení pak úmrtnosti jest ovšem neobjasněno. To se dá asi vysvětliti tím, že nemáme v těch výkazech žádného uvedení příčin jednotlivých nemocí, a tím ovšem se může toto objasnění státi ve zprávách budoucích, bude-li se strany zemské správy na to naléháno, aby ve výkazu byly uvedeny nemoci, aby se vědělo, které faktory tuto nemocnosť a úmrtnost skládají.

Co se týče nalezince, činí rozdíl přibylých dětí od 1 roku + 212 a zemřelých + 139; nemocnosť pak dětí přibylých jest - 26 77 proc. Úmrtnosť dětí pak do jednoho roku matkám vydaných - 305, a pěstounům vydaných + 1. 33 procent.

Z těchto číslic plyne, že úmrtnosť těch dětí, které se vydávají vlastním matkám, jest větší, než těch, které se vydávají pěstounům.

Tyto číslice jsou pochopitelný, menší pak nemocnosť přibylých dětí souvisí se způsobem léčení.

Co se pak týče ústavů choromyslných, zde jest ovšem tento počet pestrý, abych se tak vyjádřil.

Co se týče ústavu pražského, tedy činí rozdíl ošetřovaných za desítiletí 1884-93 + 404 a rozdíl vyléčených + 3.56 proc. a zemřelých - 3.18 proc. To značí, Že způsob léčení v zemském ústavu choromyslných jest ve příznivém světle, a rovněž, že menší počet umírá v porovnání s pětiletím předcházejícím.

Na druhé straně se počet ošetřovacích dnů zvětšil; co však se nákladu na stravu za osobu a den týče, tento výdaj se zmenšil, neboť činí při dnech - 1.40, kdežto náklad stoupl na + 9.95 proc.

V zemském ústavu pro choromyslné v Kosmonosích jeví se rozdíl ošetřovaných + 47, počet nemocných poznenáhlu stoupá, kdežto rozdíl polepšených činí + 2.12, tedy tento způsob léčení jest příznivý. Rozdíl zemřelých činí + 4.72 proc., což značí, že číslice úmrtnosti jest nepříznivá.

Velectění pánové, Vám se bude zdáti, že tyto číslice jest nepříjemné poslouchati, ale kdo v číslicích umí choditi, ten docela dobře vidí, že zde jest plus úmrtnosti, které jest mi nevysvětlitelné. Číslice ošetřovacích dnů a výdajů za den a za osobu differují docela nepatrně.

Zajímavý poměr nalézá se v Dobřanech. Rozdíl ošetřovaných obnáší + 5.38, vyléčených - 3.11 a zemřelých + 0.27.

Počet ošetřovaných stoupá ve větším poměra nežli v Praze, způsob pak léčení a rozdíly úmrtnosti jsou nepříznivější.

Počet ošetřovacích dnů jest vyšší, za to však rozdíl na stravu činí - 5.45, a rozdíl vydání za osobu a den - 9.13 proc, tedy náklady tyto jsou rozhodně menší nežli v Praze.

Vezmeme-li nyní ústav choromyslných v Opořanech - zde můžeme ovšem mluviti jen o dvou tříletích 1888-93, - zde tvoří rozdíl ošetřování + 24, způsob léčení + 0.85 a číslice úmrtnosti - 3.79 proc., tedy zde jsou poměry velice příznivé. Počet ošetřovacích dnů poznenáhlu stoupá, číslice za stravu, za osobu a den obnáší + 4.02 a výdaje za den a osobu - 4.31 proc, tedy tam jsou náklady na stravu rozhodně větši nežli náklady za osobu a den.

Tím jsem asi vyznačil to vysvětlení, které předložené tabulky poskytují, a přicházím nyní k vlastním konklusím, jak jsem sobě je byl vytvořil.

Když by při rozdílech těch byly zároveň uvedeny výkazy jednotlivých nemocí, aby se mohly poznati faktory, které skládají nemocnost a úmrtnosti, tím by nastalo objasnění těchto jednotlivých rozdílů.

Vzhledem pak k nestejnému poměru výdajů, které se vydávají k účelům zdravotnickým a k účelům humanitním na jedné straně, vzhledem pak k těmto rozdílům ke spůsobu léčení vedoucím a zároveň vzhledem k rozdílu úmrtnosti, vzhledem pak dále, jak jsem byl již dříve vyložil, že považuji za nutné, by správa zemská si také všímala zábrany nemocí, by ústavy zemské byly méně obtěžovány; vzhledem k tomu považuji za správné, by při slavném zemském výboru byla zřízena stálá zemská zdravotní komise co orgán poradní, která sestávajíc z hygieniků, z pedagogů, techniků, pak amateurů veřejného zdravotnictví a administrativních úředníků, mohla by o předmětech, které eventuelně jí budou předloženy, se raditi; avšak za největší úkol bych považoval, aby tato zdravotní komise zemská vypracovala asanační program, podle kterého by se postupovati mohlo při asanování celého království, poněvadž tím by byl inaugurován vznik a pěstování veřejného zdravotnictví, kterému se kladou - o tom se, velectění pánové, neklamme - veliké překážky nejenom se strany obcí, ale i také se strany zástupcův k tomu povolaných orgánů.

Vysvětlitelný jest tento odpor, poněvadž souvisí s měšcem, poněvadž souvisí s vydáním, ale, velectění pánové, to přece mně přiznáte - aspoň já jsem již na to byl ve své dřívější řeči upozornil - žena zdraví se málo věnuje se strany každého jednotlivce. Ono se sice vždycky jenom mluví: Zdraví, to jest největším pokladem, co nám Hospodin uštědřil, ale když se má pro zdraví něco učiniti, tu jsou ty nejhorší obtíže.

Já mám na zřeteli postup prací, jak se vyvinul při městské zdravotní radě Pražské roku 1881, která rovněž takový program si vytkla a dle toho programu postupovala.

Také slavná budžetní komise přistoupila na náhled, jak jsem jej byl pronesl a na stránce 118, se Vám odporučuje, byste ráčili přijmouti tuto resoluci, by slav. zemský výbor zřídil takovou zdravotní komisi, aby za tím účelem mohla tak pokračovati, jak se to od ní očekávati dá.

Ještě mám za svou povinnosť zmíniti se, poněvadž bylo zde si stěžováno z rozličných stran, jak se strany pánů znalců, tak i se strany jiných pánů poslanců na rozličné nedostatky, které se týkají buď zemských zákonů zdravotních neb i také některých nedostatků, které se týkají ústavů humanitních.

Zdravotní rozvoj počíná v Rakousku od posledního kongresu r, 1887 a sice, když nastoupil nynější říšský referent, dvorní rada dr. Kusý, za něhož počíná teprve inaugurování zdravotní éry, abych tak řekl. Nesmíme se tomu diviti, že každá novota potkává se se všelijakým odporem.

Vždyť, velectění pánové, jak pak dlouho se mluví o veřejném zdravotnictví? Řeknu jen, u nás v Praze teprve od roku 1881, a v království se o něm mluví teprve vydáním zákona z roku 1888. Nedá se upříti, že každý zákon, ať se týká toho neb onoho oboru, zasahuje do stálých zvyklostí, do rozličných předsudků a že tím budí již odpor proti sobě.

Já nechci tím nikterak tvrditi, že by zákon zdravotní z roku 1888 byl ideální. Co pak jest na světě ideální ? Vždyť máme na příklad říšský zákon z roku 1870, který jest starší a který také ještě celkem není zde proveden.

Poukazuji na království britské, kde vstoupil v platnosť zákon public health act z roku 1875, byl to zákon propracovaný na širokých základech. Zemský zákon z r. 1888 jest jakousi etapou, jakýmsi počátkem, a ten počátek má všude své obtíže.

Tedy já nikterak nechci popírati, že by ten zákon byl úplně dokonalý, nýbrž, že potřebuje opravy: o tom není žádné pochybnosti.

Co se týče resoluce, kterou byl pan posl. Adámek připojil k budžetní zprávě, tedy mohu úplně prohlásiti, že souhlasím s tím, aby byla vymezena činnost lékařů obvodních, poněvadž fakticky stává jakéhosi odporu mezi lékaři, a to se dá vysvětliti asi tím, že jest třeba se strany zeměpanských lékařů, aby sobě počínali s jakýmsi taktem, s jakousi kolegialitou, a že tímto svorným spolupůsobením dá se více docíliti nežli sebe ostřejším nařízením, poněvadž dobrovolnou shodou musí oba tyto orgány, jak zeměpanský lékař, tak obvodní lékař, pracovati k jednomu cíli, a to se může jen státi na základě jakési shody, jak jsem již pravil: taktuplným vystupováním.

Co se týče prohlídky mrtvol, já ovšem uznávám všecky ty důvody, které byly zde pronešeny, jak p. kolegou Moravcem, tak p. Adámkem; ale, velectění pánové, musíme hleděti k účelnosti, a tu myslím, že bychom neradi zase viděli, aby měla prohlídka mrtvol býti jenom vykonávána kuse, že jsme úplně na tom stanovisku, aby prohlídka mrtvol byla vykonávána úplně správně; kde ovšem to poměry nedovoluji pro nemožnosti, jako v zimě v horských krajinách, tam se ovšem nemůže to také prováděti; to jest samozřejmé.

Já ještě musím upozorniti na to, jestli se stěžuje do tohoto zákona zdravotního z roku 1888 a do provádění jeho, že zvláště byly jisté a závažné hlasy slyšány, že tímto zákonem zajisté stal se pokrok, a ten pokrok se nesmí podceňovati vzhledem k tomu odporu, který jest proti tomu zákonu. Velectění pánové, zákon jest od r. 1888, nechme ten zákon ještě žíti nějakou dobu. (Posl. dr. Eduard Grégr volá: Ó je!)

Pan kolega dr. Grégr volá na mne "Ó je!" Já nemyslím také, že by ten zákon neměl býti opraven. Já jsem pravil jíž svrchu, že úplně souhlasím s kolegou Adámkem a dr. Zintlem, aby nastala revise tohoto zákona.

Vždyť je to také zde vysloveno na str. 117., jak slav. budžetní komise to přijala. Ale já myslím, že ten odpor také je proto, že ten zákon ještě není dlouho ve své praksi.

Co se týče ještě některých výtek, které zde byly uvedeny, byl jsem jaksi vyzván. Pan kolega Scharf zmínil se totiž o policejních lékařích v Praze, a tu mám za svou povinnost prohlásiti, že by bylo správno, když okresní lékařové městští de fakto tuto službu konají, aby také tato čásť, o které se zmínil kolega Scharf, byla ponechána okresním lékařům městským, dokud nebude provedeno, co zamýšlí stát.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP