Sobota 8. února 1896

nologické, které by všem požadavkům živnostnictva jak českého, tak i německého v plné míře vyhovělo. (Výborně!)

Nejvyšší maršálek zemský: Přejdeme k hlasováni.

Wir gehen zur Abstimmung über.

Předmětem hlasování jsou tištěné zprávy komise.

Gegenstand der Abstimmung sind die gedruckten Antrage der Commission.

Žádám pány, kteří je přijímají, by vyzdvihli ruku.

Ich ersuche die Herren, welche die Anträge annehmen, die Hand zu erheben.

Jsou přijaty.

Sie sind angenommen.

Příštím předmětem denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise pro práce veřejné o zprávě zemského výboru v příčině podporování železnic nižšího řádu.

Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Commission für öffentliche Arbeiten über den Landesausschußvericht betreffend die Unterstützung der Eisenbahnen niederer Ordnung.

Zpravodajem je pan poslanec. Kaftan. Dávám jemu slovo.

Zpravodaj pan posl. Kaftan: Slavný sněme! Ještě před několika lety panovala nejen v širších kruzích, nýbrž i v kruzích vládních klamná domněnka, že království české oplývá hojností drah železných. Proto soustředilo c. k. ministerstvo obchodu svou činnosť v oboru tom hlavně na stavbu drah v Haliči, které prý jsou i v celkovém zájmu státu nezbytné a nutné a tedy na náklad státu byly postaveny. Patrně přihlíželo se při tom pouze k severní části naší vlasti, jež těší se husté síti železniční, ovšem téměř v celku a výhradně soukromým kapitálem vystavené a zapomínalo se, že ve východní, západní, zejména však v jižní části království Českého nalézají se širé kraje v rozsahu 3000, 4000, ano i 5000 km2, které postrádají docela spojení železničního. Scházely tam ony žilky, které měly dopravní obvod a blahodarnou působnosť hlavních drah rozšířiti, které měly vzdálené, dosud zanedbávané kraje hospodářské povznésti, výrobu zemědělskou a výrobu průmyslnou usnadniti a tím státi se nejen těmto krajům, nýbrž i celé zemi, ano i celé říši prospěšnými a užitečnými, ale také prospěšnými hlavním drahám, oplodňujíce je a živíce je.

Scházelo, velectění pánové, racionelní doplnění síti lokálních drah v království Českém. Ještě v r. 1890 chovala se vláda velmi upjatě ku stavbě lokálních drah.

Byla to opět ta svépomoc jednotlivých království a zemí, která dopomohla dobré věci ku provedení a k platnosti; a i tu, velectění pánové, osvědčila se velice skvěle životní síla a nezdolná moc našich samosprávných sborů v království Českém.

Počátek učinilo v oboru vystavění lokálních drah malé Štýrsko, kterému v zápětí následovalo království České, jež zákonem ze dne 17. prosince 1892 inaugurovalo v oboru stavby drah lokálních munificentně činnosť svou.

O objemu činnosti této poučují nás, velectění pánové, nejlépe tabulky, které naleznete na konci zprávy, kterou dovoluje si tímto předložiti komise pro práce veřejné a ze kterých vysvítá: že by bylo zajištěno podporou země před r. 1893 z drah v délce 215 km., jichž zařizovací kapitál obnášel 10, 408. 000 zl., a u nichž podpora zemská činila 568. 000 zl.

Po vydání zákona z r. 1892 bylo zajištěno 25 drah v délce 838 km., jichž zařizovací kapitál obnášel 47, 162. 500, u kterýchž země garantovala čili převzala záruku súročení a amortisace kapitálu 19, 577. 600 zl. a podporovala dráhy tyto zakoupením kmenových akcií v obnosu 1, 240. 000 zl. Risiko země při tomto podniku činí 249. 450 zl.

Předložená zpráva komise pro práce veřejné navrhuje slavnému sněmu k podpoře 13 drah v délce 338 km., jichž zřizovací kapitál obnáší 15, 964. 800 a u kterých země účastní se garancií zúročení a umoření kapitálu v obnosu 6, 485 300 zl, a kterým slibuje se podpora na zakoupení kmenových akcií v obnosu 833. 500. Risiko u těchto 13 drah pro zem bude obnášeti 159. 440 zl. V celku tedy, pánové, bude potom, když slavný sněm návrh komise pro práce veřejné schválí, obsahovati síť místních zemí podporovaných 45 dráh v délce 1392 km., jichž zřizovací kapitál dosahuje výše 73, 535. 300 zl" u nichž bude obnášeti garancie zemská 2, 652. 900 zl. a podporu na zakoupení kmenových akciích obnos 2, 614. 150 zl. v kmenových akciích. Risiko země bude u těchto 45 drah obnášeti 431. 610 zl.

Z toho, velectění pánové, lze seznati, jaké oběti království české přináší na zdokonalení důležitých komunikací, jaké oběti přináší na doplnění sítě dráh místních, což má býti zejména c. k. vládě pobídkou, aby rozumnou soustavou berní královstvím a zemím břemena je tížící co možná ulehčila.

Tím krátkým úvodem doporučuji sl. sněmu návrhy komise ku schválení, při čemž připomínám, že následkem chvatu, s kterým musily býti obstarávány překlady a tisk, při některých návrzích vyskytují se ovšem zcela nepatrné odchylky, pročež si dovolím sobě návrhy tyto přečísti tak, jak komisí pro veřejné práce byly usneseny a přijaty. (Výborně!)

Nejvyšší maršálek zemský: Dovoluji si ohlásiti, že k tomuto předmětu není žádný z řečníků přihlášen, a že následkem toho mám za to, že může býti projednán o jediném rokování.

Ich erlaube mir dem h. Hause mitzutheilen, dass zu diesem Gegenstände kein Redner zum Worte gemeldet ist und dass demnach meiner Ansicht nach deiselbe in einer einzigen Debatte durchberathen werden kann.

Žádám pana zpravodaje, aby ráčil návrhy komise přečísti, jak mně dříve bylo sděleno zamýšlí pan zpravodaj v některých odstavcích učiniti poznámky stran některých tiskových chyb, které se vloudily a které při té příležitosti mohou býti opraveny.

Ich ersuche den Herrn Berichterstatter die Anträge der Commission zu verlesen, wobei sich nach einer mir früher gemachten Mittheilung die Gelegenheit ergebeu wird einige Druckfehler, welche unterlaufen sind, zu corrigiren.

Žádám pana zpravodaje, by přečetl návrhy komise.

Zpravodaj posl. Kaftan (čte):

I.

Zemský výbor se zmocňuje, aby podniku místní dráhy z Brandýsa nad Labem do Neratovic zajistil zemskou záruku za zúrokování a umoření železničních dlužních úpisů (zápůjčky) v mezích a s podmínkami zemského zákona ze dne 17. prosince 1892 č. 8. z. z. z roku 1893, jakož i další podmínkou, že jednání zahájené s interessenty a c. k. vládou dospěje k žádoucímu konci.

Landtagssekretär Höhm (Liest): Die Commission stellt solgenden Antrag.

Der hohe Landtag motte beschließen.

Der Landesausschus wird ermächtigt, dem Unternehmen der Lokalbahn Brandeis an der Elbe-Neratowitz die Garantie des Landes für die Verzinsung und Tilgung von Eisenbahnschuldverschreibungen (Darlehen) innerhalb der Grenzen und unter Bedingungen des Landesgesetzes vom 17. December 1892 Nr. 8 L. -G. Bl. vom Jahre 1898, sonne unter der weiteren Bedingung zuzusichern, dass die mit den Interessenten und der k. k. Regierung eingeleiteten Verhandlungen zu einem befriedigenden Resultate gelangen.

Zpravodaj poslanec Kaftan (čte): II.

1.   Zemský výbor se zmocňuje, aby podnikům odbočných drah z Blatné do Nepomuku a z Březnice do Rožmitálu zajistil zemskou záruku za zúročení a umoření železničních dlužních úpisů (zápůjčky) v mezích a za podmínek zemského zákona ze dne 17. prosince 1892 č. 8. z. z. pro rok 1893, jakož i za další podmínky, že jednání se zájemníky a s c. k. vládou zahájené bude míti uspokojivého výsledku.

2.   Zemský výbor dále se zmocňuje, aby podniku řečenému a sice oběma těmto tratím poskytl podporu zemskou v jednom ze způsobů naznačených v posledním odstavci v § 2. citovaného zákona ze dne 17. prosince 1892.

3.   C. k. vláda se vyzývá, aby podnikům odbočných drah z Blatné do Nepomuku a z Březnice do Rožmitálu zabezpečila podporu v obnosu takovém, aby doplněny byly příspěvky zájemníků na potřebnou výši.

Landtagssekretär Höhm (liest):

II.

1. Der Landesausschuß wird ermächtigt, den Unternehmen der Zweigbahnen Blatna-Nepomuk und Březnitz-Rožmitál die Garantie des Landes für die Verzinsung und Tilgung von Eisenbahnschuldverschreibungen (Darlehen) innerhalb der Grenzen und unter den Bedingungen des Landesgesetzes vom 17. December 1892 Nr. 8 L. -G. -Bl. v. J. 1893 sowie unter der weiteren Bedingung, dass die mit den Interessenten und der k. k. Regierung eingeleiteten Verhandlungen zu einem befriedigenden Abschlusse gelangen.

2.   Der Landesausschuß wird ferner ermächtigt, diesem Unternehmen und zwar für die beiden genannten Linien die Landes-Unterstützung in einer von den im letzten Absatze des § 2. des Landes-Gesetzes vom 17. December 1892 bestimmten Arten zu gewähren.

3.    Die k. k. Regierung wird ausgesordert, den Unternehmen der Zweigbahnen Blatna-Nepomuk und Březnitz-Rožmital eine Unterstützung in einem solchen Betrage zuzusichern, welcher nothwendig ist, um die Interessenbeiträge auf die nöthige Höhe zu ergänzen.

Zpravodaj posl. Kaftan (čte):

III.

Zemský výbor se zmocňuje, aby zajistil podniku místní dráhy z Tábora do Bechyně zemskou garancii za zúrokování a umoření dlužních úpisů železničních (půjčky) v mezích a za podmínek zemského zákona ze dne 17. prosince 1892 č. 8. z. z. pro r. 1893, jakož i za další podmínky, že jednání s interessenty a s c. k. vládou zahájené povede k uspokojivému výsledku.

Zemský výbor dále se zmocňuje, aby podniky řečenému poskytl podporu zemskou v jednom ze způsobů naznačených v posledním odstavci § 2. citovaného zákona ze dne 17. prosince 1892 a zároveň upozornil c. k. vládu na nutnost provedení tohoto projektu s důtklivým vyzváním, by c. k. vláda stavbu místní dráhy Tábor-Bechyně umožnila poskytnutím příspěvku z prostředků státních v takové výši, by kapitál od zájemníků zajištěný až na 25% úhrnného stavebního nákladu doplnila, a aby k tomu účelu vymohla si při nejbližším období zasedání říšské rady ústavního schválení.

Landtagssekretär Höhm (liest):

III.

Der Landes-Ausschuß wird ermächtigt, für das Bahnunternehmen Tábor-Bechiň die Garantie des Landes für die Verzinsung und Tilgung von Eisenbahn-Schuldverschreibungen (Darlehen) innerhalb der Grenzen und unter den Bedingungen des Gesetzes vom 17. Dezember 1892 Z. 8 L. -G. -Bl. pro 1893 sowie unter der weiteren Bedingung zuzusichern, dass die mit den Interessenten eingeleiteten Verhandlungen zu einem befriedigenden Abschluße gelangen.

Der Landesausschuß wird ferner ermächtigt, dem erwähnten Unternehmen eine Landesunterstützung in einer der im letzten Absatze des § 2 des citirten Gesetzes vom 17. Dezember 1892 vorgesehenen Modalitäten zu gewähren, und zugleich die k. k. Regierung auf die Nothwendigkeit der Durchführung dieses Projektes mit der dringenden Aufforderung aufmerksam zu machen, die k. k. Regierung möge den Bau der Lokalbahn Tábor-Bechiň durch die Gewährung eines Staatsbeitrages in einer solchen Höhe, dass das von den Interessenten aufgebrachte Kapital bis aus 25% des gesammten Bau-Auswandes ergänzt werde, ermöglichen und zu diesem Behufe in der nächsten Reichsraths-Session die verfassungsmäßige Genehmigung erwirken.

Zpravodaj posl. Kaftan (čte):

Zemský výbor se zmocňuje, aby podniku místní dráhy ze Sedlic do Čížkovic zajistil záruku země za zúrokování a umoření železničních dlužních úpisů (zápůjčky) v mezích a s podmínkami zemského zákona ze dne 17. prosince 1892 č. 8. zemského zákona z roku 1893 jakož i s další podmínkou, že jednáni s interessenty a c. k. vládou dospěje k žádoucímu konci. Petice č. 878 podaná zastupitelstvy obcí Třebenické, Chodoulické, Lkáně a Sedlce v příčině přeložení projektovaného nádraží Třebenického na východní stranu města Třebenice vedle silnice Libochovické odstupuje se zemskému výboru, by k ní přihlížel při dalším jednání, které bude zahájeno s účastníky.

Landtagssekretär Höhm (liest):

IV.

Der Landesausschuß wird ermächtigt, dem Unternehmen der Lokalbahn Sedlitz-Cižkowitz die Garantie des Handel für die Verzinsung und Tilgung von Eisenbahnschuldverschreibungen (Darlehen) innerhalb der Grenzen und unter den Bedingungen des Landesgesetzes vom 17.Dezember 1892 Nr. 8 L. -G -Bl. vom J. 1893,

sonne unter der weiteren Bedingung zuzusichern, daß die mit den Interessenten und der k. k. Regierung eingeleiteten Verhandlungen zu einem befriedigenden Abschlusse gelangen.

Die von den Vertretungen der Gemeinden Trebnitz, Chodolitz, Welkau und Sedletz überreichte Petition Nr. 878 wegen Verlegung des projektirten Trebnitzer Bahnhofes auf die ösliche Seite der Stadt Trebnitz unter der Libochowicer Straße wird dem Landesausschusse zur Berücksichtigung bei den weiteren mit den Interessenten einzuleitenden Verhandlungen abgetreten.

Zpravodaj posl. Kaftan (čte):

V.

Zemský výbor, se zmocňuje, aby podniku místní dráhy Zadní Třebáň-Hostomice-Lochovice zajistil zúrokování a umoření železničních dlužních úpisů (zápůjčky) v mezích a s podmínkami zákona ze dne 17. prosince 1892, č. 8. z. z. z r. 1893, jakož i za další podmínky, že jednání s c. k. vládou a zájemníky bude míti uspokojivý výsledek.

C. k. vláda se vyzývá, aby podniku místní dráhy Zadní Třebáň-HostomiceLochovice zabezpečila podporu v obnosu takovém, aby doplněny byly příspěvky zájemníků na 30% stavebního nákladu. Tím vyřizují se petice č. 751, 755, 756,754, 753, 752, 667.

Landtagssekretär Höhm (liest):

V.

Der Landes-Ausschuß wird ermächtigt, dem Bahnunternehmen Hinter-Třebaň-Hostomic-Lochowitz die Garantie des Landes für die Verzinsung und Tilgung von Eisenbahn-Schuldverschreibungen (Darlehen) innerhalb der Grenzen und unter den Bedingungen des Gesetzes vom 17. December 1892 Z. 8 L. G. -Bl. pro 1893 sowie unter der weiteren Bedingung zuzusichern, dass die mit der k. k. Regierung und den Interessenten eingeleiteten Verhandlungen zu einem befriedigendem Resultate gelangen.

Die k. k. Regierung wird aufgefordert, dem Unternehmen der Lokalbahn Hinter-TřebaňHostomic-Lochovic eine Unterstützung in einem solchen Betrage zuzusichern, welcher notwendig ist, um die Interessentenbeiträge aus 30% des Bauaufwandes zu ergänzen. Hiedurch sind auch die Petitionen Nr. 751, 755, 756, 754, 753,752, 667 erledigt.

Zpravodaj posl. Kaftan (čte):

VI.

Ku zřízení místní dráhy ze Skuče do Poličky povoluje se zemská podpora 200 000 zl. na zakoupení kmenových akcií.

Z této ve dvou ročních lhůtách splatné sumy 200. 000 zl. vkládá se prvá polovina 100. 000 zl. do zemského rozpočtu na rok 1896, druhá pak polovina 100. 000 zl. budiž vložena do rozpočtu na rok 1897.

Zemský výbor se zmocňuje, aby nehledě k tomu, jsou-li příslušné rozpočty zemské schváleny a jsou-li dotyčné lhůty subvenční splatny, vyplatil celou subvenci 200. 000 zl., jakmile bude vozba na této trati zahájena.

Landtagssekretär Höhm (liest): VI.

Zur Herstellung der Lokalbahn Skuč-Polička wird eine Landesunterstützung v. 200000 fl. behufs Ankaufes von Stammaktien bewilligt.

Von dieser in zwei Jahresraten sälligen Summe von 200. 000 fl. wird die erste Hälfte von 100. 000 fl. in den Landesvoranschlag für das Jahr 1896 eingestellt, und die zweite Hälste von 100. 000 fl. ist in den Landesvoranschlag für das Jahr 1897 einzustellen.

Der Lanbes-Ausschuß wird ermächtigt, ohne Rücksicht daraus, ob die betreffenden Landesvoranschläge genehmigt und die bezüglichen Subventionsraten fällig sind, den ganzen Subventionsbetrag von 200. 000 fl. sofort nach der Betriebs-Eröffnung auszuzahlen.

Zpravodaj posl. Kaftan (čte):

VII.

Ku zřízení železničního spojení z Německého Brodu do Žďáru povoluje se zemská podpora 10% skutečného, za spolupůsobení a souhlasu zemského výboru království Českého c. k. vládou stanoveného stavebního nákladu, vozidla vyjímaje, avšak do nejvyššího obnosu zl. 180. 000 k zakoupení kmenových akcií.

Z tohoto ve dvou ročních lhůtách splatného obnosu vkládá se zl. 80. 000 do zem. rozpočtu na rok 1896, zbytek pak zl. 100. 000 budiž vložen do zem. rozpočtu na rok 1897.

Zemský výbor se zmocňuje, aby nehledě k tomu, jsou-li příslušné rozpočty schváleny a jsou-li dotyčné lhůty subvenční splatny, vyplatil celou subvenci ve výši 10% skutečného stavebního nákladu bez vozidel do nejvyššího však obnosu zl. 180. 000 jakmile vozba na celé trati bude zahájena.

Landtagssekretär Höhm (liest):

VII.

Zur Herstellung der Eisenbahn-Verbindung Deutschbrod Saar wird eine Landes-Unterstützung von 10% des wirklichen unter Mitwirkung und Zustimmung des Landesausschusses des Königreiches Böhmen von der k. k. Regierung festgestellten Bauauswandes mit Ausschluß des Fahrparkes, jedoch in dem Höchstbetrage von 180. 000 fl. zum Ankaufe von Stammaktien bewilligt.

Von diesem in 2 Jahresraten fälligen Betrage werden 80. 000 fl. in den Landes-Voranschlag für das Jahr 1896 eingestellt, und ist der Rest von 100. 000 fl. in den Landes-Voranschlag für das Jahr 1897 einzustellen.

Der Landesausschuß wird ermächtigt, ohne Rücksicht darauf, ob die betreffenden Landesvor anschlage genehmigt und die erwähnten Raten sällig find, die ganze Subvention von 10% des wirklichen Bauaufwandes mit Ausschluß des Fahrparkes, jedoch in dem Höchstbetrage von 180. 000 fl. auszuzahlen, sobald der Betrieb auf der ganzen Strecke eröffnet sein wird.

Zpravodaj posl. Kaftan (čte):

VIII.

1.   Ku stavbě dráhy z Vimperka do Volar povoluje se zemská podpora ve výši 15% zařizovacího nákladu, po předsevzatém prozkoumání a případném upravení nového rozpočtu stanovená ku zakoupení kmenových akcií, až do nejvyššího obnosu 243. 500 zl.

K tomuto účelu zařadí se do rozpočtu na rok 1896 částka 120. 000 zl. a budiž zařaděna do rozpočtu na rok 1897 částka nejvýše 123. 500 zl.

2.    Ku stavbě dráhy místní Prachatice-Volary povoluje se zemská podpora ve výši 15% zřizovacího nákladu po předsevzatém prozkoumání a případném upravení předloženého rozpočtu stanovená ku zakoupení kmenových akcií až do nejvyššího obnosu 179. 000 zl.

K tomuto účeli budiž zařaděna do rozpočtu na rok 1897 částka 89. 000 zl. a do rozpočtu na rok 1898 částka nejvýše 90. 000 zl.

Tímto návrhem jsou petice č.: 416,901, 902, 903, 904, 905, 906, 907, 908, 909, 1076, 1077, 1078, 1079 a 1080 aj 1896 vyřízeny.

Landtagssekretär Höhm (liest):

VIII.

1.   Für den Bau der Lokalbahn Winterberg-Wallern wird eine Landesunterstützung in der Höhe von 15% des nach erfolgter Prüfung und allsälligen Richtigstellung des neu vorzulegenden Kostenanschlages für diese Strecke festzusetzenden Anlagekapitals, welche Landesunterstützung den Betrag von 243. 500 fl. nicht übersteigen darf, zum Ankaufe von Stammaktien bewilligt.

Zu diesem Behufe wird ein Betrag von 120. 000 fl. in den Landesvoranschlag für das Jahr 1896 eingestellt und ist der Restbetrag von höchstens 123. 500 fl. in den Landesvoranschlag für das Jahr 1897 einzustellen.

2.    Für den Bau der Lokalbahn PrachatitzWallern wird eine Landesunterstützung in der Höhe von 15% des nach erfolgter Prüfung und allsälliger Richtigstellung des vorgelegten Kostenanschlages für diese Strecke feßzusetzenden Anlagekapitals, welche Landesunterstützung jedoch den Höchstbetrag von 179000 fl. nicht übersteigen darf, zum Ankaufe von Stammaktien bewilligt.

Zu diesem Behufe ist ein Betrag per 89. 000 fl. in den Landesvoranschlag für das Jahr 1897 und der Restbetrag von höchstens 90. 000 fl. in den Landesvoranschlag für das Jahr 1898 einzustellen.

Durch diesen Antrag sind auch die Petitionen Nr. 416, 901, 902, 903, 904, 905, 906, 907, 908, 909, 1076, 1077, 1078, 1079 und 1080 aj 1896 erledigt.

Zpravodaj posl. Kaftan (čte):

1. Podnikatelství staveb Frant. Schön a synové v Praze co podnikateli a žadateli za koncessi úzkokolejné místní dráhy z Berouna do Koněprus a z Berouna do Králova Dvora uděluje se k provedení stavby této místní dráhy zemská záloha v sumě 30. 000 zl. zúročitelná 4% a splatná v desíti letech.

Tato záloha zemská budiž hypotekárně zjištěna na dráze samé bezprostředně po příslušné půjčce zemské banky království Českého.

Též před uplynutím desíti let stane se záloha ihned splatnou, přejde-li dráha v cizí majetek.

Tento obnos 30. 000 zl. vkládá se k dotčenému účelu do zemského rozpočtu na rok 1896.

Zemskému výboru se ukládá, aby po dorozumění s firmou František Schön a synové vložil do zemských rozpočtů příštích roků lhůty, týkající se zúrokování a splácení této zálohy.

2. Zemský výbor se zmocňuje, aby na místě poskytnutí zemské zálohy sub 1. uvedené převzal za tutéž sumu kmenové akcie místní dráhy Berounsko-Koněpruské v kursu nominálním.

Tím vyřizují se petice č. 1111 a 1112.

Landtagssekretär Höhm (liest):

IX.

1.   Der Bauunternehmung Franz Schön & Söhne in Prag als Unternehmer und Koncessionswerber einer schmalspurigen Lokalbahn von Beraun nach Koněprus und von Beraun nach Königshof wird zur Durchführung des Baues der erwähnten Lokalbahn ein mit vier Perzent verzinsliches binnen 10 Jahren rückzahlbares Landesdarlehen von 30. 000 fl. gewährt.

Dieses Landesdarlehen ist unmittelbar nach dem bezüglichen Darlehen der Landesbank des Königreiches Böhmen auf dem Bahnkörper hypothekarisch sicherzustellen.

Auch vor Ablaut von zehn Jahren hat die sofortige Fälligkeit des Darlehens einzutreten, wenn die Bahn in dritte Hand übergehen sollte.

Der Vetrag von 30. 000 fl. wird zu diesem Behufe in den Landesvoranschlag für das Jahr 1896 eingestellt.

Der Landesausschuß wird beauftragt, nach Vereinbarung mit der Firma Franz Schon und Söhne die diesen Vorschuß betreffenden Verzinsungs- und Rückzahlungsraten in die Landesvoranschläge der fünftigen Jahre einzustellen.

2.   Der Landesausschuß wird ermächtigt, anstatt der Gewährung des sub 1 angeführten Landesdarlehens von 30. 000 fl. für denselben Betrag Stammaktien der Lokalbahn Beraun Koněprus im Nominalkurs zu übernehmen.

Hiedurch sind die Petitionen Nr 1111 und 1112 erledigt.

Zpravodaj posl. Kaftan (čte):

X.

Zemskému výboru se ukládá, aby pro projektované pokračování dráhy Aš-Rossbašské až do Adorfu vložil do rozpočtu zemského pro rok 1897 obnos 30. 000 zl.

Landtagssekretär Höhm (liest):

X.

Der Landesausschuß wird beauftragt für die projektirte Fortsetzung der Eisenbahn AschRoßach bis nach Adorf in den Landesvoranschlag für das Jahr 1897 einen Betrag von 30. 000 sl. einzustellen.

Zpravodaj poslanec Kaftan (čte):

Zemský výbor se zmocňuje, aby ku stavbě dráhy Dušníky-Beroun a fonds perdu povolený obnos 15. 000 zl. i před zahájením jízdy na této trati v roce 1896 vyplatil, nebude-li pochybnosti, že stavba dráhy bude brzo dokončena.

Landtagssekretär Höhm (liest):

XI.

Der Landesausschuß wird ermächtigt, den zum Baue der Eisenbahn Dušnik -Beraun á fonds perdu bewilligten Betrag von 15. 000 sl. auch vor der Betriebseröffnung dieser Bahnlinie im Jahre1896 auszuzahlen, falls kein Zweifel obwaltet, dass der Bahnbau bald vollendet werden wird

Zpravodaj poslanec Kaftan (čte):

1.   Zemský výbor se zmocňuje, aby zabezpečil místní dráze ze Světlé přes Ledeč do Vlastějovic, po případě do Horky záruka zemskou za zúrokování a umořeni železničních dlužních úpisů (zápůjčky) v mezích a za podmínek uvedených v zemském zákoně ze dne 17. prosince 1892 č. 8. z. z. z roku 1893, jakož i za další podmínky, že vyjednávaní s interessenty a c. k. vládou budou míti uspokojivý výsledek.

Zemský výbor dále se zmocňuje, aby podniku řečenému poskytl podporu zemskou v jednom ze spůsobů naznačených v posledním odstavci § 2. citovaného zákona ze dne 17. prosince 1892.

2.   Zemskému výboru se ukládá, aby ve smyslu odst. 1. tohoto návrhu neodkladně zahájil jednání s c. k. vládou v příčině uskutečnění jmenované dráhy.

3 C. k. vláda se vyzývá, aby podniku místní dráhy Světlá-Ledeč-Vlastějovice, po případě Světlá Ledeč-Horka zabezpečila podporu na zakoupení akcií kmenových v obnosu takovém, aby doplněny byly příspěvky zájemníků nejméně na 25% stavebního nakladu zařizovacího a aby potřebného k tomu ústavního schválení říšské rady vymohla.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP