že je potřeba zřízení tohoto nového inspektorství ku vyburcování rolnictva z netečnosti při chovu dobytka a ku poučování o tom, co má v oboru tomto dělati atd.
Pánové, rolnictvo se Vás o to neprosí, ono ví samo, co má dělat (Hlasy: Ale peníze!), ono nepotřebuje inspektorů, ale potřebuje peněz ku zvelebení chovu dobytka. (Souhlas).
Pánové, že těch inspektorů není potřebí, to Vám kolega dr. Dvořák již dokázal, když připomínal, že plemenné stanice v Dolních Rakousích se vyvinuly bez inspektorů, a přec není možno tvrditi, že dolnorakouské rolnictvo je pokročilejší než naše.
Poslední pan řečník mimo jiné, řekl, že jde pouze o 1500 zl. Finanční otázka není pro nás v tomto sporu rozhodující. Kdyby bylo potřebí ve skutečný prospěch rolnictva takovouto institucí zříditi, ne jednou, nýbrž oběma rukama budeme pro to hlasovati. Avšak jaký je to výpočet, že to letos bude stát 1500 zl. Když povolí se oba inspektoři, bude to státi na krejcar 6000 zl. ročně. Ale dvěma inspektory nebude akce tato ukončena, z nich se prodlením doby vyvine celý osada inspektorská. Kdyby instrukce, jak pojata do zprávy, měla býti provedena, pak nenamlouvějte, že dostačí 2 inspektoři, nýbrž budete muset míti celou organisaci inspektorů a k tomu vrchního inspektora. (Tak jest!) Prospěje-li to plemenným stanicím to jest jiná otázka. Oprávněné jsou obavy, že inspektoři nebudou zárukou vývoje a rozkvětu těchto stanic.
Pánové, nepoměr, jež se u nás nyní vyskytuje mezi neproduktivními správními vydáními a mezi náklady produktivními, vyzývá se k vážnému přemýšlení.
Velectění pánové, správní náklad naší zemědělské rady stojí 150. 000 zl. Tato zemědělská rada má k účelům ryze zemědělským 27. 000 zl. (Kníže Ferd. Lobkovitz: Technická kancelář). Jest to poměr nepříznivý, ale čistý náklad na chov hovězího dobytka z této dotace činí 8000 zl. a k tomu chcete za 6000 zl. dělat inspektory. (Veselosť ).
Pánové, p. zpravodaj při zahájení debaty pravil s jistou opravdovostí, že se zemědělská komise touto otázkou velice důkladně zabývala; nebyl jsem v této komisi a neosmělují se nikterak kritisovati její dílo - a sprostil mne toho také pan přísedící zem. výboru.
Pan přísedící zemského výboru v krátké své řeči vytkl jen 3 velké věcné omyly v té zprávě, prosím 3 veliké věcné omyly; jest potřebí ještě více omylů odkrývati v té zprávě, aby se dokázalo, jak jest důkladná ? (Veselost). V té zprávě není žádná statistika plemenných stanic, počtu dobytka při nich, ani zpráva o hospodářských rozvrzích družstev atd. očekávali jsme, že se pan zpravodaj si dá alespoň práci, aby nás o všem tom poučil; očekávání toho naplněno nebylo. Jest také zajímavé, - že zemědělské komisi byl učiněn prvotní návrh, aby sl. sněm se ráčil usnésti na přijetí toho návrhu na základě obšírného materiálu, kterýž německý odbor zemědělské rady podal zem. výboru Pánové, to jest domýšlení zajisté prapodivné a v tomto parlamentě neobvyklé! Tento zajímavý a zajisté obsáhlý materiál, který byl podán zem. výboru, nebyl předložen ani zemědělské radě ani tomuto slavnému sněmu. Jak pak se může chtíti, abychom na základě tohoto zajímavého materiálu rozhodovali ? (Veselosť).
To tuším také nesvědčí o veliké důkladnosti a opravdovosti, se kterou otázka byla řešena. Pan řečník přede mnou se dovolával té nadšené jednomyslnosti, se kterou tento návrh byl v zemědělské komisi přijat. Tato nadšená jednomyslnosť byla následkem touhy po paritě obou národností v tomto království Českém. Jakmile jedna národnost chce revisora, musí ho druhá také míti, jakmile chce jedna inspektora, nemůže býti druhá bez něho, i kdyby to byl inspektor dobytčí. A proto právě také naši členové v zemědělské komisi, jak viděli, že bude zřízen pro německý dobytek německý inspektor, trvali také na zřízení druhého inspektora pro okresy české.
Pánové, z takových důvodů nelze horovati o veliké jednomyslnosti a nadšení, se kterým se také tato předloha o býčích inspektorech v komisi přijala.
Toto nadšení a tato jednomyslnost mi také neimponuje, poněvadž nezastírá věcnou neodůvodněnosť celé této předlohy. (Tak jest!)
Pánové, náčrtek instrukce inspektora ve zprávě, který nechci zevrubně kritisovati, ukazuje, jak důkladně jest promyšlen plán této instituce, a bude zajisté p. zpravodaj nebo pan obhájce předlohy s to některé vysvětlivky nám podati. Jen některé ukázky: Podle tohoto náčrtku má příští inspektor objeti veškeré okresy ve 2 letech, pokročilé okresy každoročně. Tážu se, proč právě pokročilý okres má projížděti každoročně a proč nepokročilý ve dvou letech?
Pánové, nechtě si říci; náš rolník toho inspektorování nepotřebuje, když uzná, že instituce plemenných stanic jest dobrá a prospěšná, on se strhá při jejich zřizování, on nepotřebuje teprv o tom býti poučován.
Jest velmi zajímavo, že ani v Dol. Rakousích, ani u nás nedali podnět k zařizování plemenných stanic dobytčí inspektoři.
U nás to byl venkovský doktor, lékař, který je zavedl, a v Dol. Rakousích není dosud žádný inspektor.
Když se v Dol. Rakousích podařilo bez inspektorů tuto instituci sevšeobecniti, u nás se to také podaří. (Souhlas. )
Dále inspektorům má býti uloženo, aby řídili zakládám společenstev.
Jestli, pánové, to jest potřeba u nás, o tom nehodlám šířiti slov. Víte, jak máme bohatě rozvětvenou síť cestujících či kočujících učitelů, víte, že naši učitelé zimních hospodářských škol nevědí, co mají v letě dělati, dostávají zvláštní remuneraci - tuším po 500 zl. - za kočovné vyučování. Ať zemědělská rada dá jim instrukce, jak mají poučovati rolnictvo o zakládání družstev a j. a nebude potřebí k tomu teprve zvláštních inspektorů. (Souhlas. )
Při tom se řeklo, že pocestný učitel není schopen, aby o tom poučoval rolnictvo. K čemu je schopen, když není schopen, aby je poučoval o tomto nejdůležitějším odvětví zemědělství? Pak jest vůbec k úřadu svému neschopen. (Souhlas).
Dále, pánové, mají inspektoři dávati podnět k vydávání zákonů a nařízení pro zavedení chovu dobytka. K tomu potřebujete inspektorů? Co pak jste nám řekli, když se jednalo o zemědělskou radu? K čemu pak jest zemědělská rada než k tomu, aby razila cestu iniciativě v reformách zemědělských? K tomu potřebujete nyní zvláštních inspektorů? Když se uzná potřeba inspektorů pro dobytek, aby se ujali iniciativy v tomto směru, pak budete musiti zřizovati také inspektory, aby dávali direktivu zemědělské radě také v jiných oborech.
Myslím, že právě zástupcové zemědělské rady měli by se proti tomu ohraditi, že by bylo potřebí zvláštních inspektorů, aby je poučovali o tom, co se má anebo nemá na prospěch našeho zemědělství konati.
Pánové, dále kromě toho musím přiznati, že mne velmi zajímá myšlénka, kterou vyslovil pan přísedící zemského výboru, že jednou v krátké době, kdy ještě nebyl pro býčí inspektory, byl pro jednotu tohoto království (Velká veselosť v celé sněmovně. )
Před lety zemský výbor nebyl takového mínění - bylo to před punktacemi - prosím za odpuštění, že toto slovo při této debatě pronáším (Veselosť) - tehdáž učinil návrh na zřízení 2 inspektorů pro české a německé školy hospodářské.
A tehdáž tento slavný sněm návrh tento zamítl a zřídil toliko jednoho inspektora pro celé království, trvaje na tom, že nesluší také tento dozor trhati dle národností.
Království České posud není roztrženo a zájmy zemědělské v tomto království jsou jednotné. Chcete snad děliti zájmy chovu dobytka dle národnosti? (Veselosť. ) Nezabíhejte v těchto svých snahách do směšnosti.
Pan hrabě Schönborn přiznal se, že podle jeho mínění zajisté musí býti vyřízena celá řada principielních otázek dříve, nežli se přistoupí k zřizování těchto inspektorů, že musí položen býti základ k této instituci. Já s ním úplně souhlasím, avšak on nesouhlasil dosti sám se sebou. Pravil totiž, že by to dlouho trvalo, než přípravy tyto se vykonají atd. Připadá mi to tak, jako ten, kdo chce stavěti veliký dům, by řekl, poněvadž kopání základů by dlouho trvalo, že kopati základy nebude, a že začne hned stavěti. (Veselosť!) Takový postup není ani logický ani správný.
Nejpodivnější bylo, že pan hr. Schönborn, který přece uváděl všecky důvody pro návrh dra Dvořáka, tomuto návrhu se zcela vyhnul, a jako přísedící zemského výboru na něj nereagoval.
Zemský výbor jakožto výkonný a odpovědný orgán tohoto sněmu má tohoto svého práva skutečně používati a jeho hájiti, jinak nemůže býti zemský výbor zodpověděn za skutky a usnešení, které nenavrhoval a které přes jeho hlavu mu byly nařízeny, jak touto předlohou se činí. (Souhlas. ) Tato formální stránka, že totiž návrh na systemisování 2 inspektorů vychází z iniciativy sněmovní komise bez slyšení zemského výboru, má velký dosah. Jde o systemisování dvou nových míst dobře placených, o vytčení jejich oborů. Zemský výbor v této věci nedal své votum, a mám za to, že slav. sněmem nemůže dříve u věci této usnesení se učiniti, dokud zemský výbor své votum nedá, poněvadž kdyby jinak se jednalo, není zemský výbor zodpověděn za toto usnešení a jeho následky. Zemský výbor, když se instituce ta neosvědčí, může říci: Sněm to učinil přes naše hlavy, my nejsme za to zodpovědní.
Myslím, že stanovisko toto je zásadní a stanovisko skutečně ústavní. Musím na tom trvati, by zemský výbor byl v této věci dříve slyšán, nežli budeme o ní rozhodovati. Myslím, že všichni členové zemského výboru na tom státi musí, že jest správno, aby se tak stalo.
Kdyby se tak nestalo, kde bychom se octli při takové praxi? A tu, pánové, neplatí také hrdé ohrazení pana hraběte Schönborna a odmítání té výtky o sinekuře. Pánové, sinekury jsou zbytečné, dobře placené úřady a takové opatrovny zřizovati nebudeme. Věcná potřeba této instituce dokázána není. Leda že je potřeba toho proto, že máme ještě málo inspektorů. Pánové, pravím Vám, že bude pro právníka velmi těžkou otázkou z právní vědy vypočítati všechny naše inspektory. (Veselosť. )
Počítejte je! Máme dnes zdravotní, školské, inspektory obecní, okresní a zemské. Máme inspektory zdravotní, berní a vrchní inspektory berní, máme inspektory stravoven, o nichž budete slyšeti pěkné historie, my máme zdravotní vrchní inspektory, inspektory cukerní, komorové, inspektory assekurační, zkrátka inspektorů do nekonečna. (Veselosť. ) Těch inspektorů je tolik, že nemusíme míti touhu ještě po nějaké nové architektonické ozdobě našeho království tohoto slohu.
Nemáte-li na zřeteli ohledů jiných, nežli hájení skutečných zájmů rolnictva, jež my upřímně chceme hájiti a hájíme, pak přijmete návrh dra Dvořáka. (Pochvala. ) Návrhem tím není instituce tato odmítnuta, nýbrž tím je žádáno, aby věc tato dokonale byla promyšlena a aby se zemskému výboru a zemědělské radě dala příležitosť o věci této se vysloviti na základě důkladného jednání. Neúplným přijetím návrhu komise mohl by učiněn býti praecedenční případ, který v důslednostech svých může býti velmi povážlivým také pro naši správu zemskou.
Naše pokročilé zemědělství nepotřebuje toho, abyste mu dávali tuto novou berlu. Zájmy jeho zastupuje a obstarává především zemský výbor ve shodě se zemědělskou radou.
Návrh dra Dvořáka jest plně odůvodněn a já budu proň hlasovati. (Výborně! Potlesk. )
Nejvyšší maršálek zemský: Přichází nyní řečník, který je zapsán pro návrh komise p. posl. Horák. Dávám jemu slovo.
Poslanec Horák: Slavný sněme! Zajisté, když jsme v komisi zemědělské, které mám čest býti členem, hlasovali pro návrh, o kterém se dnes jedná, nevěděli jsme, že povstane z toho tak velká a přímo napnutá debata.
Velectění pánové, bylo již řečeno Jeho Jasnosti knížetem Lobkovicem, co předsedou naši komise, že návrh byl přijat v komisi zemědělské po dvouhodinové úřadě jednohlasně.
Velectění pánové, přiznávám, že v začátku při jednání samém v komisi o návrhu různily se náhledy o věci samé, zdali je ta instituce dobrá čili ne, ale když jsme seznali, že pomocí pánů velkostatkářů a německých našich krajanů pro návrh jest většina, uznali jsme za svou povinnost, kterou zajisté máme k českému zemědělství jako zástupcové jeho, že jsme hlasovali s podmínkou pro tento návrh, aby totéž, co se má dostati krajanům národnosti německé, dostalo se taktéž pro zemědělce české. Já co člen komise, který jsem pro to hlasoval, béřu za to zodpovědnosť, poněvadž v celé řadě těchto inspektorů, o kterých se zmínil pán Adámek, nejmenoval přece žádného inspektora pro hospodářství.
V tom směru nemohli jsme se prohřešiti proti zájmům našich poplatníků, pakli jsme hlasovali pro jednoho nového inspektora, který by sloužil hospodářství.
Velectění pánové, namítá se zde, že není ještě žádný materiál. Velectění pánové, ta námitka nemůže býti vážná, poněvadž material zde již v naší vlasti máme a sice je zde stávající počet zvířectva hospodářského, kterého je zde přes 4, 000. 000 kusů v ceně přes 200 milionů zlatých.
Zušlechtiti tedy stávající materiál má býti cílem každého národního hospodáře a rozumného politika. Jest-li se toho zlepšení a zušlechtění hospodářského zvířectva zemského a docílení většího výtěžku dojde pomocí jistých organů a jest-li k tomu mají napomáhati nově zřízení inspektoři, nemůže býti činěna výčitka komisi, která v té záležitosti měla jen výhradně dobrou vůli a zcela žádného tendenčního úmyslu.
Velectění pánové, bylo mluveno také o jistých sinekurách, myslím, že všichni členové komise nemají a neměli nejmenšího zdání, že by zde mohla býti intence sinekury některé osoby. My v té komisi jednali pouze z čistě věcných důvodů, poněvadž jsme uznali, když má býti zřizen inspektor pro německý odbor rady zemědělské, za svou povinosť, abychom totéž žádali pro český odbor rady zemědělské.
Velevážený pan kolega dr. Dvořák trochu trpkými nás zahrnul výčitkami, jako bychom byli přijetím instituce této nehájili dosti finanční stránku země a zejména stav zemědělský našeho rolnictva.
Kde se jedná o vydaj pro naše zemědělství, v tomto směru pro instituci, kterou já uznávám za produktivní vydaj zemský, mám za to, že jsme se neprohřešili v ničem. Naopak, probíráte-li náš rozpočet zemský, najdete tam ze dvou třetin takových výdajů, které se zemědělství netýkají a nač zemědělci musejí přispívati. Z té příčiny máme také právo, abychom pro zemědělství povolili takový vydaj, který dle svého přesvědčení uznáváme za produktivní.
Já jsem skončil.
Oberstlandmarschall: Es gelangt nunmehr, nachdem kein Redner gegen die Anträge der Kommission eingetragen ist, der nächste für die Anträge der Kommission eingeschriebene Redner zum Worte und ich ertheile dem Herr Abg. Dr. Schreiner das Wort.
Abgeordneter Dr. Schreiner: Hoher Landtag! Ich möchte anknüpsen an einige Worte, die der Herr Abg. Adámek heute gesprochen hat, aber nicht an seine Worte aus dieser Debatte, sondern an die Worte, die er vorher bei der Erstattung des Referates betrefend die gewerblichen Fortbildungsschulen gesprochen hat.
An seine letzten Auseinandersetzungen möchte ich aus dem Grunde nicht anknüpsen, weil wir, ganz offen gestanden, den Gegenstand, welchen wir hier verhandeln, als für unsere Landwirthschast so hochwichtig und ernst halten, dass er es nicht verdient, mit Hohn und Spott bedacht und sortwährend ins Lächerliche gezogen zu werden.
Das ist keine Art, mit welcher man in einem parlamentarischen Körper, im Landtage, solche Sachen behandelt (Oho im Centrum !!) Das ist meine Ueberzeugung, Sie werden gestatten, dass ich derselben hiemit Ausdruck gebe.
Der Herr Abg. Adámek hat im Verlause der Debatte über den ersten Gegenstand unserer Tagesordnung gesagt, dass es nicht recht ist, wenn man immer und immer wieder an die Selbsthilfe der Gewerbetreibenden appellirt, dass es nicht recht ist, wenn man sie immer anruft, sie sollen sich selbst helfen, wenn man ihnen nicht auch Gelegenheit gibt, sich zu helfen, wenn man ihnen nicht die Mittel verschafft, diese Selbsthilfe zu bethätigen.
An diese Worte möchte ich anknüpsen und ganz dasselbe möchte ich bezüglich unserer Landwirthschast sagen.
Jahr aus Jahr eiu im Laufe der letzten Jahrzehente ertönt von berufener und unberusener Seite an unsere Landwirthe der Ruf: Wendet auch ab vom Getreidebau, euer ganzes Heil liegt in der Viehzucht! Und doch, wenn hie und da ein schuchtener Versuch gemacht wird, um aus diesem Gebiete eine Besserung anzubahnen, wenn die Mittel geboten werden sollen, wie die Viehzucht auf einer rationellen Grundlage gehoben werden kann, dann will man ihnen die Mittel versagen, um diesen erfolgverheitzenden Weg betreten zu können, dann will man ihnen die Mittel versagen, um einen Wegweiser auszustellen, um ihnen einen Rathaeber beizugeben, der ihnen in klarer, verständlichen Weise sagen soll, wie sie es anzupacken haben, um rasch und ohne große Kosten zum Ziele zu kommen.
Denn, meine Herren, die Viehzucht an und für sich zu sördern, dazu brauchen Wir selbstverständlich seinen Viehzuchtinspektor. Ich will keinem unserer beiden Landestheile nahe treten, ich spreche sowohl von dem deutschen als von dem tschechischen; aber sehen Sie nach in Ihren Gegenden im südlichen Böhmen, besuchen Sie einmal einen oder den andern der dortigen Viehmärkte und Sie werden sehen, wie unendlich nothwendig es ist sich energisch für eine rationelle Hebung der Viehzucht einzusetzen. (Bravo!)
Denn die Viehhaltung im vulgären Sinne, das heißt, die Erzeugung sogenannten Hungeroder Beindelviehs versteht man von selbst, aber bezüglich der eigentlichen Viehzucht das ist bezüglich der Aufzucht besserer Viehschläge und deren steter Veredlung muß man dem Landwirthe einen Rathgeber beigeben.
Aber ich möchte noch etwas anderes hervorheben. Dieser Viehzuchtinspektor, er ist ein Leidenskind der deutschen Landwirthe Böhmens, und wenn man seit den letzten Jahren, namentlich seitens der böhmischen Section des Landeskulturrathes für das Königreich Böhmen sich immer wieder den Wünschen der deutschen Landwirthe Böhmens in dieser Beziehung entgegengestellt hat, so war das keine gute That von Seite der böhmischen Sekzion.
Die Herren waren in ihren Arbeiten für die Förderung der Viehzucht, in ihren Maßnahmen zur Förderung derselben, noch nicht so weit fortgeschritten, und deswegen, weil sie nach nicht einen Viehzuchtinspektor haben wollten, haben sie uns zugerufen: "Ihr brauchet auch keinen. " Jch fasse aber das Wesen der! Theilung des Landeskulturrathes in einer anderen Weise auf. Was war die Absicht desselben ? Sie gieng dahin, dass jeder Gebietstheil seine eigenen wirthstchaftlichen Bedürfnisse autonom zu besorgen hat, dass, wenn ein Bedürfnis auf dem einen Gebietsteile sich geltend macht, welches vielleicht nicht so actuell ist auf dem anderen Gebietstheile, dieses Bedürfnis dort, wo es aktuell ist, wo es lebenskräftig hervortritt, befriedigt werben muss. (Sehr richtig)
Das war eine weise Maßnahme der Trennung des Landeskulturrathes zum zwecke der Förderung der gesammten Landwirthschaft unseres Kronlandes. Wir sind nun mit einem wohlbegründeten Ansuchen an den hohen Landtag herangetreten, mit einem Ansuchen, welches wir bereits durch drei Jahre stellen, - ich erlaube mir zu bemerken, dass ich das erste Referat in dieser Richtung vor drei Jahren in der deutschen Sekzion des Landeskulturathes erstattet habe. Dieses Gesuch ist wohlbegründet, reiflich erwogen, nach allen Seiten genau geprüft und seitens des Landesausschußbeisitzers.
H. Grafen Schönborn, warm empfohlen. Mit diesem Antrage sind wir nun vor Sie hingetreten, und haben sofort erklärt:,, Ihr seid wohl nach dem Stande Euerer Vorarbeiten noch nicht in der Lage einen Viehzuchtinspektor zu aktivieren, damit aber auch für Euch die kostbare Zeit eines Jahres nicht verloren geht, so kann die Aktivierung und Budgetierung für den tschechischen Viehzuchtinspektor von der Bedingung abhängig gemacht werden, dass der Landesausschuß die Sache prüft, ob die Voraussetzungen für die Aktivierung eines Viehzuchtinspektors vorhanden sind. "
Das war ein so loyaler Standpunkt und wir haben geglaubt und waren überzeugt davon, dass ein so loyaler Standpunkt, nachdem er in der Landeskulturkommission einstimmig genehmigt wurde, keinem so großen Widerspruche im Landtage begegnet.
Ich möchte zurückgreifen auf den zweitletzten Redner, den H. Abg. Adámek, und möchte ihm in Bezug auf seine Bemerkungen über das Statut und die Institution für den Viehzuchtinspektor mittheilen, dass wir nach reiflicher Ueberlegung an die Ausarbeitung dieses Statutes gegangen sind. Wir haben damit etwas Neues geschaffen, und waren bemüht die Viehzuchtinspektorfrage in anderen Ländern, wo sich dieselbe bewährte, wie Baden, Bayern, u. s. w. zu studieren und das Ergebnis dieses Studiums bei uns zu verwerthen.
Wenn einige Herren, welche gegen unseren Antrag sprachen, hervorgehoben haben, dass in Niederösterreich ein Viehzuchtinspektor nicht besteht trotz zahlreichen Zuchtstationen und Zuchtgenossenschaften, wenn sie hinzugefügt haben, das es nicht nothwendig ist, einen Viehzuchtinspektor bei uns einzuführen, weil er in Oesterreich überhaupt nicht besteht, so ist es ein Argument, welches sich als ein außerordentlich unhaltbares darstellt.
Wollen wir uns auf allen Gebieten des landwirthschaftlichen Fortschrittes erst fragen, ob eine von uns im Interesse des Letzteren einzuführende Einrichtung schon in irgend einemLande Cisleitaniens, vielleicht in Vorarlberg oder in Dalmatien, besteht, so müssen wir in Allem zurückbleiben. Wir dürfen nicht nach solchen Ländern blicken, die in gewissen Richtungen zurück sind, sondern auf diejenigen, welche auf dem Gebiete des landwirthschaftlichen Fortschrittes uns weit vor sind, im vorliegenden Falle auf jene Länder, welche bezüglich der Viehzucht die höchste Stufe erreicht haben, wie ich mir in jüngster Zeit bei der Begründung meines Antrages bezüglich der Hebung des Wiesenbaues aus Baden hinzuweisen erlaubt habe, welches Land 2 Millionen M. jahrlich für verlaustes Zuchtvieh einnimmt.
Dorthin mussen nur uns wenden; denn. wenn-wir auf unserem veralteten Standpunkte, beharren, so Werben wir niemals einen Fortschritt ausweisen konnen. Wenn irgendwo anders, so bewahrheitet sich auch bei der Landwirtschaft das Sprichwort: "Stillstand ist Ruckschritt"
Der Herr Abg. Adámek hat sich insbeson dere nach seiner gewohnten Weife lustig gemacht über die Art und Weise der Bearbeitung des Statutes.
Da ich den Verfasser desselben bin, so darf ich mir wohl erlauben, mich desselben ein Wenig anzunehmen.
Der Herr Abg. Adámek hat namlich bekrittelt und beanstandet, dass die Threrzucht Inspektoren in jenen Gegenden, in welchen die Viehzucht vorgeschritten ist, mindestens zweimal hinkommen im Jahre, aber in Gegenden, wo dies nicht der Fall ist, mindestens einmal.
Das hat allerdings seinen guten Grund; denn wenn wir sagen, dass die Viehzucht vorgeschritten ist, so meinen wir damit, dass das Ziel unsererBeftrebungen theilverse erreicht ist, dass dort eine Anzahl von Zuchtstationen und von Zuchtgenossenschasten sich gebildet hat, und dass, meine Herren, in solchen Gebieten, in solchen Bezirken die Anwesenheit und der Rath und die Fuhrung eines Viehzuchtinspektors nothwendiger sei, als in denjenigen Gegenden, wo er nur ab und zu einmal hinzukommen hat, um einen Versuch zu machen, ob er die Viehzucht in richtige Bahnen bringen kann, versteht sich ja wohl von selbst.
Außerdem hat auch der Herr Abg Dr. Dvořák die Bestimmungen bezuglich unserer Rindviehzuchstationen einer Kritik unterworfen, einer Kritik, die mich veranlagt, seitzustellen, dass ihm dieselben nicht bekannt waren. Denn, meine sehr geehrten Herren, er verweist uns darauf, dass wir hatten Vorsorge treffen sollen für die aus den Rindviehzuchtstutionen aufgezogenen Kalber, damit dieselben für Zuchtzwecke dem Landeskulturrathe erhalten bleiben.
Ich will Sie nicht mit den einzelnen Bestimmungen dieses Statutes, das mir augen blicklich zur Hand liegt, belaitigen; ich erlaube mir blos den § 11 zu verlesen, welcher lautet.
Der Besitzer der Rindviehzuchtstation ver pflichtet sich, die von den ubernommenen Thieren stammende Nachzucht zu eigenen Zuchtzwecken aufzuziehen, und falls er ein zuchttaugliches Absatzkalb nicht für den eignen Stand aufzuziehen in der Lage ware, dies dem Landeskulturrathe anzuzeigen, welcher sich das Vorkaufs recht vorbehalt, wobei ein 5-6wochentliches Kalb mit 4 kr. über den jeweilig ortsublichen Fleischbankpreis von 75% des lebenden Gewichtes berechnet und bezahlt wird.
Der Abgeber hat im Falle der Uebernahme seitens des Landeskulturrathes auf deisen Verlangen das Kalb loco seiner nachster Eisen bahnstation franco zu stellen. Erhalt der Viehbesitzer binnen 14 Tagen nach vollzogenem Verkaufsantrage von dem Landeskulturrathe keine Uebernahmserklarung, so kann der Besitzer das Kalb anderweitig verkaufen.
Meine Herren! Daraus geht doch jedenfalls hervor, dass die wohlbegrundeten Rechte des Landeskulturrathes in Bezug auf die in Zuchtstationen aufgezogenen Kalber vollauf gewahrt sind.
Und Wenn die Herren, die gegen unseren Antrag gesprochen haben, sich in eine Kritik unserer Maßnahmen zur Forderung der Viehzucht einlassen wollen, so mochte ich doch bitten, dass Sie sich zuvor etwas genauer damit vertraut machen. (Sehr richtig!)
Der Herr Abg. Dvořák hat hervorgehoben, dass ein Thierzuchtinspektor aus dem Grunde nicht nothwendig ist, weil er nichts zu besichtigen haben wird.
Auch in dieser Richtung, meine Herren, mochte ich darauf aufmerkiam machen, dass der Berus des Thierzuchtinspektors nicht blos darin besteht, dass er die Stationen - zu inspizieren hat, sondern sein eigentlicher Beruf ist, dass er belebend, anregend und belehrend auf die ganze Bevolkerung in Bezug auf die Viehzucht wirken soll, dass er in die Lage kommt, die Leute daruber zu bel hren, tu welcher Weise die Maßnahmen unserer deutschen Section ausgefuhrt Weiden sollen, dass er in die Lage kommt, sich mit den Viehzuchtverhaltnissen allerorten ver traut zu machen und dass er namentlich in die Lage kommt, in Bezug auf die Eintheilung der verschiedenen Viehzuchtgebrete und in Vezug auf die verschiedenen Racen ein entscheidendes Wort nutzusprechen.
Man hat uns - und dies ist von Dielen Seiten heute geschehen - auf unsere Delegierten verwiesen und auf die Herren Wanderlehrer.
Meine Herren! Ich gestehe offen, dass ich ein lehr eifriger Delegierter des Landeskulturrathes bin; wenn ich aber in die Lage kommen sollte, die großen Aufgaben des Viehzuchtinspektors zu vollziehen, so wurde ich mich schon stens dafür bedanken, nicht etwa dass ich mich der Muhe nicht unterziehen Wollte, aber ich suhle mich dazu nicht befahigt. Denn die Vieh-