důstojno, aby nemělo ani vlastních místností pro tak důležitý ústav.
Schází nám vůbec středisko, ústřední ústav, který by řídil všecky pokusy v celém obvodu v království českém prováděné.
Nemám v úmyslu přimlouvati se za nějaký příliš nákladný ústav, za ústav příliš komplikovaný, za nějaký útvar příliš drahý, přimlouvám za ústav, který vedle vědeckého bádání sloužiti má praktické potřebě.
Názor můj nese se k tomu, aby založený ústav v první řadě sloužil účelům praktickém. Přimlouvám se totiž za ústav malý, a teprve, až tento malý ústav zdomácní až nabude mezi lidem popularity, pak teprve, velectění pánové, ať tento malý ústav stále se rozšiřuje, jak toho bude potřebí a jak toho budou interesované kruhy vyžadovati.
Tane mně na mysli vývin největšího výzkumného ústavu v Německu, vývin ústavu hallského.
V Halle, velectění pánové, byl výzkumný ústav již před 20 lety založen a jest řízen známým lučebníkem drem. Märkrem. Při založení byly v ústavě pouze dvě síly, ředitel a jeden asistent, zaměstnány a dnes po 20 letech nalézá se v ústavě tom 30 úředníků.
O blahodárném působení zmíněného ústavu dovolím si během své řeči ještě se zmíniti.
Odporučoval bych, abychom začali v malých rozměrech, ale abychom správu tohoto malého ústavu svěřili odborníkovi na slovo vzatému, který by používal u výkonných hospodářů důvěry, a který by se také postaral o rozkvět jemu svěřeného ústavu.
Nebude od místa, když několika málo slovy zmíním se o tom, jak může výzkumný a zkušební ústav státi se našim výkonným hospodářům užitečným.
V první řadě, velectění pánové, má se ústav ten obírati zkoušením umělých hnojiv, zkoušením semen a krmiva.
Při zkoušení umělých hnojiv jest třeba zjistiti, jaké množství živin rostlinných to které hnojivo obsahuje. U semen jest třeba zjistiti pravosť a čistotu, jakož i klíčivosť jeho. U krmiva jest, velectění pánové, zase třeba zjistiti složení toho kterého krmiva, mnoho-li bílkovitých látek a mnoho-li tuku obsahuje, čili, mnoho li obsahuje živin, tedy cenných látek.
V době nynější jest třeba, abychom hospodařili intensivně, abychom zvětšením nákladu dodělali se také zvětšeného výnosu. A tu jest potřebí, aby, zejména v krajinách průmyslových, kde v rozšířené míře pěstuje se cukrovka, v hojné míře používána byla strojená hnojiva. Také jest třeba, aby semeno k setbě určené čas od času se zaměňovalo, čili aby se přesívalo. Za tím účelem musí rolnictvo si opatřiti semena k setbě z jiných krajin, tedy je kupovati.
Při nynějším používání továrních odpadků ke krmení, zejména v krajinách průmyslových, kde v hojné míře řízků ke krmení se užívá, jest třeba k této na výživné látky chudé píci přidávati píci jadrnou, píci na bílkoviny a tuky bohatou.
Veliké tisíce vydají hospodáři naši za všelijaká semena, zejména veliké tisíce přicházejí do ciziny za semena řepná.
Prof. Nobe v Tharandu v Sasku, zjistil, že k červenému jeteli se dávají příměsky barevných kaménků, které jsou téhož tvaru a jsou tak zbarveny, jako pravé semeno jetelové.
Jak často, velectění pánové, bývá semeno znehodnoceno!
Právě drahá semenca bývajíznehodnocena lacinými semeny. Zhusta se to děje u travin. Jak často chce hospodář koupí si opatřiti nějakou určitou travinu a na místě této obdrží semeno jiných druhů travin aneb semeno neklíčivé.
Dnes, při provozování intensivního hospodářství používá se v hojné míře všelikých pomocných látek, které se staly nejen předmětem čilého obchodu ale také předmětem znehodnocování a falšování.
V Halle na výzkumném ústavě prozkoumáno v r. 1894 12. 000 vzorků, a tu shledáno, že 3 0/5 z prozkoumaných hnojiv bylo paděláno a znehodnováno. Horší výsledky zjištěny byly při krmivech; 25% prozkoumaných vzorků otrub žitných, 21% vzorků pšeničních otrub a 19% vzorků pokrutin bylo bezcenými přiměšky znehodnoceno. V Poznani, velectění pánové, bylo v r. 1892 zkoušeno 1233 vzorků krmiv, a tu shledalo se, že 496 vzorků bylo znečištěných, tedy celých 40. 2%. Mezi otruby míchají se často slupky rýžové, které nemají žádnou krmnou hodnotu a které pak hospodář v domněnce, že kupuje otruby, drahými penězi plati.
Semenářská stanice v Dolních Rakousích uveřejnila svou zprávu; z objemné této zprávy dovoluji si poukázati alespoň na jednu okolnost, totiž na to, jak zhusta bývá přimíchána do jetele červeného kokoti ce. Na zmíněné semenářské stanici ve Vídni bylo v roce minulém 8030 vzorků červeného jetele prozkoumáno a shledalo se, že 107 vzorků bylo znečištěno kokotici. Kdo, velectění pánové, zná zhoubný účinek kokotice, této cizopasné, rostliny která dovede zničiti mnohdy i celé jeteliště, (Tak jest!) ten přizná, jak důležitým zkoumání semen na jich čistotu.
V jiné semenářské stanici zjištěna byla kokotice a sice bylo 12'9% červeného jetele kokoticí znečištěno, ve vojtešce 12. 6%, ve zvrhlém jeteli 21. 3%, v bílém jeteli 10. 5% v pískové vojtěšce 10%.
Z uvedeného vysvítá, jak často bývá semeno jetele znečištěno kokoticí.
V Halle, velectění pánové, nalezena byla kokotice v červeném jeteli v 30% provedených zkoušek.
Jiným úkolem, velectění pánové, výzkumných a zkušebných ústavů jest, aby zjišťovaly- nemoci rostlin, ale nejen aby je zjišťovaly, ale aby zároveň vyhledaly se prostředky na jich vyhubení. Velectění pánové, tak podařilo se vyhubiti zhoubnou nemoc u vinné révy, tak zvané Peronospora viticola, která způsobuje velikých škod na vinné révě. Výzkumy přišlo se na to, že kropením vinné révy modrou skalicí, škůdce tento se zničí a docílí se, že listy vinné révy neopadají, tak že mohou funkci, která jim prírodou přiložena, vykonávati, čím se docíli, že hrozny neopadávají a že se vyvinouti a uzráti mohou.
Dalším úkolem výzkumných ústavů jest, aby bádaly ve směru produkce rostlinné, zejména aby přesvědčovaly se, zdali nové odrůdy, jež tak zhusta bývají ve vyšperkovaných cenících odporučovány, ty vlastnosti mají, které v cenících se uvádějí a zdali odporučované odrůdy pro naše poměry půdní a klimatické se hodí.
K tomu účelu, velectění pánové, je třeba prováděti porovnávací pokusy.
V Halle takové porovnávací pokusy od let provádějí a tu nabylo se vzácných zkušeností. Tak ku příkladu bylo zjištěno, že pro království Saské nejlépe se hodí odrůda pšenice Shiriffka, která v Sasku dává největší množství zrní; pakli běží však o zvětšení výtěžku slámy, odporučuje se "dividendka. " Za nejlepší jarku uznala stanice odrudu tak zvanou "noel, u za nejlepší ječmen, který se pro království Saské hodí, naznačen byl stanicíí ječmen "Kavalír, zlatý meloun, juvel" a "Webův bezosinný ječmen. Stanicí uvedenou zjištěno bylo, že pozdě zrající druhy ovsa jsou výnosnější, ale že chovají poněkud méně tuku a méně bílkovin.
Na ústavě tom bylo také zjištěno, že čím menší množství bílkovin ječmen chová, tím způsobilejším, jest účelům pivovarským k sladování; dospělo se dále k tomu výsledku, že by k ječmenu nemělo se nikdy používati dusíkatých hnojiv, poněvadž vyrůstá ječmen na protein bohatý.
Dalším úkolem výzkumného ústavu je zjišťovati a určovati nepřátele hospodářovy z říše živočišné.
Velectění pánové, kdyby se vždy v čas škůdce zjistil a kdyby se v čas užilo prostředků na jeho vyhubení, pak bychom neměly tolik, škod s jakými dnes se potkáváme.
Poukazuji na dvě katastrofy, které království české stihly; poukazuji ku př. jen na tu zhoubnou činnosť tak zvané mnišky, která téměř zničila značnou čásť našich lesů, anebo dovoluji si poukázati na zhoubné působení tak zvaných hrabošů (myší), které tisíce a tisíce zlatých škod v království českém způsobily a není vyloučena jistota, že, kdybychom měli výzkumné a zkušební ústavy, bychom rozšíření těchto škůdci! dovedli klásti meze, na příklad značnému rozšiřování myší mohlo by se očkování Löfflerovou látkou učiniti přítrž, jen jest třeba, aby očkování prováděno bylo odborníky a pak látkou čerstvou.
U nás toto očkování se také dělo; dálo se však neodborníky a látkou příliš starou a proto myším tato látka neškodila.
Na výzkumných ústavech bylo zjištěno, že neúčinkují všechna hnojiva na všech půdách.
Tak na příklad důležitá fosforečná hnojiva neúčinkují všude stejně
Jakých hospodáři používati mají hnojiv, aby dodělali se největších výtěžků, to právě jest úkolem výzkumných stanicí Dr. Marcker, přednosta zmíněné stanice v Halle dokázal, že kyselina fosforečná, která v kosťových moučkách jest obsažena, neúčinkuje a přimlouval se za to, aby surová kosťová moučka vůbec z řady fosforečných hnojiv byla vyloučena.
Toto odkrytí má pro výkonného hospodáře veliký význam proto, poněvadž jsme statisíce vydali za hnojiva, která neúčinkovala.
Osvědčí-li se toto nové bádání, zjistí-li se jeho pravda, pak ušetříme sta tisíce zlatých, a nebudeme kupovati kosťovou moučku, alebrž hnojiva dusíkatá.
Dalším úkolem výzkumných a zkušebních ústavů je prozkoumání půdy na základě mineralogickém a geognostickém.
V Sasku a v Prasku se již ode dávných let toto prozkoumání provádí a sice systematicky, takže zároveň se sdělávají pedologické mapy.
Takové pedologické mapování mělo by se zavésti také u nás. My sice máme také paedologa, ale ten má toliko za účel, aby sloužil k zjištění poměrů půdních na těch místech, kde meliorace prováděti se může. Jest však žádoucno, aby pedologické zkoumání dělo se systematicky a sice všade na všech pozemcích, tak aby hospodář měl pevný podklad pro posouzení toho, jaké látky v té které půdě jsou obsaženy a jakých se nedostává.
Je-li zjištěna na základě mineralogickém a geognostickém jakosť půdy, pak, mohou se udati bezpečně prostředky, jimiž by se zemědělství, jimiž by se ta která půda dala k větší výnosnosti přiměti. Výkonný hospodář má míti tu možnost, aby vyhledal pomoc a radu tam, kde ji také nalézti může, zejména aby mu byla zodpověděna otázka, jakých hnojiv v těch kterých půdách považovati má, aby dodělal se zvýšeného výnosu hospodářského.
Jest třeba starati se o povznešení důchodu pozemkového. Aby toto se mohlo stati skutkem, jest také třeba organisovati výzkumnictví také i mimo Prahu. Dalším úkolem těchto výzkumných a zkušebních ústavů, velectění pánové, jest zjišťovati jakosť pěstovaných rostlin.
Pohříchu v tomto oboru, se u nás ještě málo děje a mohly bychom právě touto cestou dodělati se větších úspěchů, než-li se pohříchu dnes doděláváme. Systematickým zkoušením jakosti plodin vypěstovali Němci cukrovku, která jest neobyčejně bohatá na cukr, a cukrnatou řepu docílili důsledným prováděním pečlivého výběru nejcukrovatějších řep co matek; podařilo, se touto cestou vypěstovati matky, které mají mnoho cukru a semeno z nich dnes jest všude hledáno a draze placeno; v Biendorfě a na jiných místech zřídil se stanice na pěstování řepného semen. Semeno řepové nalézá i u nás hojného odbytu a vydáváme do ciziny takořka zbytečně statisíce zlatých.
Dále, velectění pánové, měly by výzkumné a zkušební ústavy sloužiti k tomu, aby poskytovaly výkonnému hospodáři radu, jakých travin by užiti měl, aby omladil svá luka.
Již pan řečník přede mnou poukázal na důležitosť lukařství, poukázal, že v tomto oboru příliš pokulháváme za jinými národy, a věru, pánové, zde ještě jest velké a široké pole naší působnosti, kde bychom mohli rozmnožiti množství píce a tím také i výtěžek hospodářství.
Nemůžeme ani s jistotou říci, jaké směsky bychom měli pěstovati, na té které orné půdě, abychom vypěstovali nejen největší množství píce, ale také největší množství živných látek. My ještě, velectění pánové, pořád tápeme ve tmách, nejsme tak daleko jako v cizině, kde už pro určitou půdu mají určité směsky, které tam zajistují největší výsledek hrubý, ale také největší množství živných látek.
Velevážení pánové! Všechny tyto příklady, které jsem si dovolil sděliti, dosvědčují, že takových ústavů jest nezbytně pro království české třeba.
Proto, pánové, zemědělská rada se s touto otázkou už několikráte obírala a ústřední sbor zemědělské rady předložil už také hotové zprávy i s rozpočtem zemskému výboru.
Ale pohříchu, pánové, dosud celá tato akce zůstala bez výsledků a nebude od místa, když s vámi sdělím usnesení ústředního sboru, které vrcholí v následujících bodech
V ústředním sboru rady zemědělské, jenž záležitostí touto se zabýval, přijat byl na základě zprávy člena výboru českého odboru, pana Václava Sehnala podrobný program zřízení zemského hospodářského, výzkumného ústavu, jenž vrcholí hlavně v těchto návrzích:
I. Budiž pro počátek zařízen jediný ústav se dvěma odbočkami, jednou pro fysiologii rostlinnou, druhou pro agrochemii a kontrolu.
II. A) Oddělení pro fysiologii rostlinnou má se zaměstnávati vědeckými výzkumy a praktickými pokusy s rostlinami pro království české zvláště důležitými, bakteriologií, chorobami rostlin, zkoušením a kontrolou semen a píce.
B) Oddělení agrochemické pro rozbory a výzkum chemický v oboru půdoznalství a hnojařství, kontrolu hnojiv, potravin a jiných pro hospodářství důležitých látek. Postupem času a dle potřeby buďtež tato dvě oddělení zvelebována a rozšířen ústav o jiné, pro zemědělství důležité odbory. Při opatření pozemku a zařizování ústavů budiž k této okolnosti náležitý zřetel vzat.
Pedologická a meteorologická stanice zůstaňtež v posavadní své působnosti, prostředky jejich však buďtež rozhojněny.
III. Postupem času mohou býti v království českém zřizovány při stávajících úřadech a školách zemědělských pomocné stanice zkušebné a výzkumné, hlavně se zřetelem k různosti hospodářských potřeb rozličných krajin, pokud tomu organisace týchž škol a síly odborné dovoluji. Pro pokusy praktické a všeliké snadnější a jednodušší výzkumy hodily by se však všecky odborné školy zemědělské a též ochota jednotlivců ve zvláštních případech by mohla býti využitkována.
IV. Ústav spravuje samostatně řiditel, který vládne potřebnými silami, řídí a dohlíží na prováděné pokusy a zkoušky, podává zprávy představeným orgánům, po případě rediguje a uveřejňuje publikace o dosažených výsledcích. Mimo řiditele navrhují se pro začátek 2 adjunkti, 1 bakteriolog, 1 botanik, 3 assistenti, 2 laboranti, 1 zahradník vedle ostatního personálu.
Nuže, velevážení pánové, ústřední sbor nejen že stanovil zásady, ale ústřední sbor také sestavil rozpočet a dovolil si jej, jak jsem sdělil, předložiti slavnému výboru zemskému, a tu bylo zjištěno, že na zařízení takového ústavu jest třeba částky 103. 000 zl., na roční vydržení že jest třeba nákladu 20. 500 zl; úhrada, která se dostane tím, že se za ty zkoušky malý poplatek od výkonných hospodářů bere, obnáší 6500 zl., tak ze by neuhrazený schodek ročně činil 14. 000 zl.
Náklad, velectění pánové, na zařízení jediného ústavu, tedy vyžadoval by arci větší sumy peněz; ale náklad ten neměl by nás zastrašiti, když běží o zřízení tak důležitého ústavu který má se státi spolehlivým rádcem všech zemědělců, a který určen jest, aby kleslou rentu pozemkovou k větší výši povznesl.
Velevážení pánové! Má-li hospodář dostáti četným povinnostem, kterých od něho žádá stát, země, okres, škola, obec a rodina, jest třeba, aby také mohl tem povinnostem dostáti, jest třeba, aby ve své činnosti byl podporován, aby tedy mohl hospodářství své povznésti, aby je mohl přivésti k větší výnosnosti, k většímu výnosu. (Výborně!)
Velectění pánové ! Můžeme-li vydávati veliké miliony na účele vojenské, na účele neproduktivní, můžeme i, velectění pánové, několik málo tisíc věnovati na zařízení tak důležitého ústavu, který v první řadě má sloužiti zemědělství. (Tak jest!)
Velevážení pánové, vždycky se uvádí, jak důležitým činitelem je stav zemědělský, stav rolnický v každém státě a v každém národě. Nemá-li velectění pánové, tento pro existenci státu tak důležitý stav, jakým jest rolnický, zmizeti, má-li svoji existenci uhájiti, pak, velectění pánové jest třeba, aby ve své odborné činnosti byl právě veřejnými orgány co nejvydatněji podporován (Výborně !)
A k takovým prostředkům, velectění pánové, které jsou s to hospodářství povznésti, k takovým prostředkům, velectění pánové, čelí náš návrh, který jsme si dovolili slavnému sněmu předložiti a žádáme v zájmu právě toho zuboženého zemědělství, aby ten návrh náš, který jsme si dovolili podati, byl podporován.
V ohledu formálním navrhuji, aby byl návrh přikázán komisi zemědělské. (Výborně ! Potlesk. )
Nejvyšší maršálek zemský: Žádá někdo za slovo ve formálním ohledu ?
Verlangt Jemand in formaler Beziehung das Wort ?
Bylo navrženo, by návrh byl přikázán komisi zemědělské.
Es ist der Antrag gestellt worden, den in Rede stehenden Antrag der Laudesculturcommission zuzuweisen.
Žádám pány, kteří souhlasí s tímto formálním návrhem, by vyzdvihli ruku.
Ich ersuche die Herren, welche diesem formalen Antrage zustimmen, die Hand zu er-heben.
Návrh jest přijat.
Der Antrag ist angenommen.
Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die erste Lesung des Antrages des Abgeordneten Dr. August Fournier und Genossen betreffend die Abänderung des Realschulgesetzes vom 13. September 1874.
Přiští předmět denního pořádku jest prvni čtení návrhu poslance Dr. Augusta Fourniera a soudruhů v příčině rameny zákona o školách reálních ze dne 13. září 1874.
Ich ertheile dem Herrn Antragsteller das Wort zur Begründung seines Antrages.
Abg. Dr. Fournier: Hoher Landtag ! Um den vorliegenden Antrag zu begründen, bedars es nicht vieler Worte. Das ist gut, denn die Signatur des hohen Landtages ist für einen Redner nicht besonders einladend. Der Antrag, welchen ich zu stellen die Ehre hatte, betrifft eine Abänderung des Realschulgesetzes v. J. 1874. und zerfällt in zwei Theile. Es soll nämlich Gesetz werden, daß im Lande Böhmen ebenfalls wie anderwärts bei der Erledigung von Directoren- und Lehrerstellen an Realschulen der Besetzung eine Verlautbarung vorausgehen solle und zweitens toll besetz werden, daß die Gesuche um diese Directoren- und Lehrerposten dem Lehrkörper der betreffenden Anstalt zur Begutachtung überwiesen werden sollen, an welcher die Stelle frei ist.
Diese Anräge enthalten nieder etwas Uuerhörtes, noch etwas besonders-Neues, und insbesondere, was den ersten Theil betrifft; denn Wenn im Artikel 3. des Staatsgrundgesetzes über die allgemeinen Rechte der Staatsbürger bestimmt wird, daß die öffentlichen Aemter jedem Staatsbürger gleich zugänglich sein tollen, so ist die logische Consequenz davon, daß, wenn ein öffentliches Amt in Erledigung kommt, es zur allgemeinen Kenntnis aller qualificirten Interessenten gebracht werden, und es ist vielleicht ein Unrecht, begangen an Deujenigen, welche sich dieses Bewerbungsrechtes bedienen können und wollen, wenn ihnen eine derartige Gelegenheit entzogen wird. Die Sache ist auch nichts Neues, denn in fast allen Ländern der Manarchie ist in den Realschulgesetzen ein bestimmter Passus aufgenommen, welcher die Concursverlautbarung vorschreibt, mit alleiniger Ausnahme von Böhmen, Istrien und Dalmatien.
Auch die behördliche Praxis ist zumeist eine solche, dass man Concursverlautbarungen ergehen lässt.
Dennoch ist es aber vorgelomnen, dass Directoren und Lehrerstellen besetzt wurden, ohne das eine solche stattfand, und das ist in Böhmen, wie ich schon erwähnte, durchaus nicht gegen das Gesetz. Wenn nun ein gewisses Recht der Interessenten in dieser Richtung gewährt werden soll, dann glaube ich, ist es doch eine gewisse Aufgabe der Landesvertretung gesetzlich zu fixieren, dass Derartiges sich nicht mehr ereigne, und die Ausfüllung dieser Lücke im Gesetze - wie ich es nennen möchte - bezweckt mein Antrag in seinem ersten Theile.
'Diese Sache ist aber auch für Böhmen nichts neues; denn im Jahre 1868 hat die Regierung dem böhmischen Landtage einen GesetzentWurs vorgelegt, welcher in seinem § 24 die Concursverlautbarung vorschreibt. Aber der Landtag von Böhmen hatte weder im Jahre 1868, noch in den folgenden Jahren Zeit, sich mit derartigen Aufgaben zu befassen. Die Sessionen wurden ausgefüllt mit Discussionen nationalen und staatsrechtlichen Inhaltes und erst im Jahre 1873 fand der Landtag wiederMuffe, sich mit organisatorischen Aufgaben zu beschäftigen. Inzwischen war aber im Jahre 1872 ein anderer Gesetzentwurf unterbreitet worden, und dieser neue Gesetzentwurf enthielt den Passus, betreffend die Concursausschreibung, nicht mehr.
Welches die Gründe gewesen sein mochten, welche denselben in diesem Zeitpunkte entfallen ließen, das will ich nicht untersuchen; genug, der Landtag nahm diesen Gesetzentwurf an, und seidem ist ein bestimmter Modus bei Besetzung von Lehrerstellen an Realschulen in Böhmen nicht im Gesetze fixiert.
Mein Antrag geht nun dahin, ihn wieder in das Gesetz aufzunehmen.
Der Landtag würde damit nicht blos den Lehrern des Landes dienen, sondern auch die Regierung könnte damit nur einverstanden sein; denn es kann nur in ihren Interesse liegen aus einem möglichst großem Kreise von Bewerbern ihre Wahl zu treffen, und andererfeis glaube ich, dass auch die Schule bei einer Concurrenz möglichst vieler Competenten nur gewinnen kann.
Was den zweiten Theil meines Antrages betrifft, so geht derselbe dahin, dass die gesammelten Gesuche um Lehrerstellen an den Lehrkörper derjenigen Anstalt gewiesen werden sollen, an Welcher Die Stelle zu besetzen ist.
Auch die behördliche Praxis bewegt sich in ähnlicher Richtung, nur verweist sie die Gesuche zur Begutachtung nicht an die Lehrkörper, sondern an die Directoren.
Ich mochte nun doch eher vorschlagen, dass man diese Begutachtung den Lehrkörpern überlässt und zwar aus einem ganz bestimmten Grunde.
Ich glaube, nämlich, dass nicht nur der Director einer Anstalt, sondern jeder einzelne Lehrer an derselben gewissermaßen verantwortlich sei, für die Geltung und das Niveau derselben, und wenn man in der vorgeschlagenen Weise die Lehrer zu einer gutachtlichen Aeußerung heranzieht, stärkt man das Gefühl ihrer Verantwortlichkeit für dieses Niveau, für diese Geltung ihrer Schule.
Aus diesem Grunde glaube ich Ihnen diese Aenderung empfehlen zu können.
Es soll auch vorgekommen sein, - obwohl ich zugebe, dass dies nur selten oder vereinzelt der Fall war, - dass Lehrpersonen angestellt wurden mit nicht ganz zureichender Qualification.
Das wäre vielleicht verhindert worden, Wenn man in dieser Weise die Gesuche an einen Lehrkörper gewiesen und das Gutachten desselben abgefordert hatte.
Derartige Anstellung von minder qualificierten Personen werden immer ein Unrecht sein gegenüber denjenigen, welche sich in redlicher Bemühung die vollständige Eignung erworben haben, und es ist daher nur richtig, das man den Letzteren die Gelegenheit bietet, sich da gegen zu wehren.
Natürlich ist an ein derartiges Gutachten selbstverständlich weder die Landesschulbehörde unbedingt gebunden, noch aber in letzter Instanz das Ministerium.
Auch diese Sache ist nichts neues; denn gerade die benachbarten Lander Mähren, Schlesien, Oberösterreich besitzen Landesgesetze über Realschulen, in welchen der Passus bereits erscheint, den ich für Böhmen hier in Vorschlag bringe.
Auch dort werden die Gesuche an die Lehrerschaft gewiesen, auch dort verlangt der Landesschulrath von dem Lehrkörper die Begutachtung.
Nur in einem Punkte unterscheidet sich, mein Antrag von den gesetzlichen Vorschriften in diesen Ländern, er will, wie er gegenwärtig vorliegt, auch die Gesuche um Direktorenstellen dem Lehrkörper der betreffenden Anstalt überweisen.
Nun, ich gestehe offen zu, dass ich, seitdem mein Antrag vorliegt, in dieser Beziehung ein gewisses Bedenken trage.
Man kann allerdings sagen: wenn die Professoren der Universität das gesetzmäßig ihnen zustehende Recht haben, sich ihr Oberhaupt frei zu wählen, so sollte doch den Lehrpersonen an Mittelschulen, die doch auch akademisch gebildete Personen sind, wenigstens das Recht zustehen, einen Wunsch in dieser Beziehung zu äußern, der dann Berücksichtigung finden mag oder nicht.
Dagegen aber ließe sich, und ich gebe das zu, sehr wohl einwenden, dass auch diejenigen, welche sich dem menschenfreundlichen Berufe des Lehreramtes gewidmet haben, nur Menschen sind und dass ein Direktor, zum Beispiel, der an eine Anstalt ernannt wird, an welcher der Lehrkörper gegen ihn sein Votum abgegeben hat, möglicher Weise in irgend eine begreifliche Spannung mit demselben gerathen könnte, dass daraus Misshellichkeiten entstehen könnten, und dass bei dem Pouvoir des Direktors sogar Nachtheile für die Lehrkräfte erwachsen könnten, Nachtheile, die der Schule kaum zum Vortheile gereichen würden.
Ich gebe dieser Erwägung gerne Raum und erkläre schon in diesem Stadium der Vorberathung, dass ich, wenn der Gegenstand einer weiteren Prüfung unterzogen werden sollte, in der Commission zu einer Modifikazion in diesem Punkte bereit sein werbe.
Meine Herren! Dieser Antrag enthalt keine nationale Spitze, weder eine offene, noch eine verdeckte! (Stimme: Die kennen wir überhaupt nicht!) Er verursacht dem Lande gar keine Lasten, er will lediglich ein für mich unzweifelhaftes Recht der Lehrerschaft gesetzlich fixiren und dadurch der Schule einen fordernden Dienst leisten.
Vielleicht reichen diese Gründe dafür aus, dass der hohe Landtag sich entscheidet, diesen Antrag einer Weiteren Prüfung und Würdigung zu unterziehen und zwar in der Schulkommission, wie ich in formaler Beziehung beantrage. (Bravo! Bravo!)
Oberstlandmarschall: Verlangt Jemand in formaler Beziehung das Wort?
Žádá někdo za slovo ve formalním ohledu?
Der Herr Antragsteller stellt den Antrag, seinen Antrag an die Schulcommission zuzuweisen.
Pan navrhovatel navrhuje, by jeho návrh byl přikázán komisi školské.
Žádám pány, kteří s tímto návrhem souhlasí, by vyzdvihli ruku.