Úterý 9. října 1888

Všichni páni budou se zajisté pamatovati, jaké prohlášení stalo se loňského roku od stolce vládního, když o tom paragrafu se jednalo. Bylo tenkrát řečeno, že okresnímu výboru nepřísluší žádné jiné právo dohlídky nad obcemi, než které mu uděluje paragraf 96. obecního zřízení, totiž aby obce zachovávaly neztenčeně své jmění.

Tehdáž sám jsem se ozval proti tomuto výkladu obecního zřízení, ukázal jsem, že nejen pokud se týká spravování a zachováni jmění, nýbrž pokud se týká celého oboru působnosti samostatné, mají okresní výborové právo a povinnosť, aby k obcím dohlíželi.

Téhož mínění byli páni Adámek, dr. Herold a dr. Mattuš, jakož i nynější pan referent dr. Peták, kteří taktéž ve svých řečích dovozovali, že okresní výborové zajisté mají právo vedle platných zákonů, aby vůbec dohlíželi k obcím, kde se jedná o obor samostatné působnosti a také slav. sněm přistoupil k tomuto míněni tím, že hlasoval pro paragraf 133., jak tehdáž byl navržen komisí pro stavební řád.

Kdyby tehdáž nebylo se stalo prohlášení od stolce vládního, aneb kdyby se bylo stalo prohlášení: "Ten paragraf může odpadnout, poněvadž se rozumí sám sebou dle platných zákonů, " nebylo by zajisté bývalo pochybnosti o tom a nebylo by nikomu připadlo, aby se ujímal slova, by paragraf ten nebyl přijat.

C. k. vláda nepředložila k Nejvyššímu schválení zákon o řádu stavebním, jak sněm se na sněm usnese, jak uvádí v přípisu svém, právě k vůli paragr. 133. a udává tam také příčiny toho. Sluší pozorovati, že v tomto přípisu stanoviště vlády není již tak příkré, jako bylo prohlášení zde v sl. sněmu, když se o tom paragrafu jednalo. Tam se již připouští, že obce jsou podřízeny okresnímu výboru, nejen pokud se týká správy jmění, nýbrž i všude tam, kde podřízenosť tu zákon vyslovuje. A tu se mi podobá a pro můj

náhled svědči praxe celých 25 let, po kterých jest obecní zřízení v platnosti, že není pochybnosti o tom, že skutečně obecní výborové jsou podřízeni výborům okresním, nejen pokud se týká správy jmění, nýbrž i pokud se týká celého oboru působnosti samostatné. (Tak jest !)

Nikomu nepřipadá, aby nemohl okresní výbor dohlížeti, pokud se týká policie silniční, pokud se týká policie zdravotní, pokud se týká policie stavební a ve všech těch oborech, které § 28. obecního zřízení vypočítává, že patří v samostatnou působnosti obce. Nikomu nemůže připadnouti, že takové orgány úřední, které rozhodují o snešení stolic nižších, nejsou jim nadřízeny. Není to ani možno. Pakli se v § 99. zřízení obecního ustanovuje, že obecní výbor rozhoduje o všech stížnostech, které se týkají samostatné působnosti obce, nemůže ani jinak se vykládati, než že v tomto oboru právě obecní výbor jest okresnímu výboru podřízen, neboť to leží již v podstatě rozhodování; neb když někdo má rozhodovati o tom, co dříve rozhodla nižší stolice, musí míti právo, aby této stolici nařizoval "to a to ještě potřebuji, to musíš vyšetřiti, to musíš předložiti, to musíš jinak učiniti; " jest to skutečná nadřízenosť.

Nadřízenosť vychází také z § 100. obecního zřízení, pokud tam jest ustanoveno, že okresní výborové vykonávají disciplinární moc nad obecním představenstvem a nemůže to býti vykládáno jinak, než že skutečně obecním výborům nadřízeny jsou.

Obecní představenstva jsou zmíněna jenom proto, že jsou výkonnými orgány obecního zastupitelstva.

Jak jsem pravil, v posavadní praxi nebylo o tom žádné pochybnosti. Pochybnost nastala teprve, když se jednalo o 133. článku.

To uznala také slavná komise, ona uznala vše, co uvádí pro tento náhled zemský výbor, ona uznala, že praxe taková byla, že jest toho dohledu nevyhnutelně zapotřebí, a proto trvá na tom, aby tento § 133. byl v zákoně, s čímž já úplně souhlasím.

Jenom jednu pochybnost mám proti tomu článku, a ta jest, že ani ve zprávě, ani jinde není řečeno, jaké jsou ty platné zákony, které dávají obcím právo, aby dohlížely, že stavební řád se zachovává.

Podle mého míněni a podle toho, co jsem řekl, není žádné pochybnosti, že jest to obecní zřízení, a že jest to zákon o okresních zastupitelstvech.

Avšak podle toho, co psala vláda v této příčině, může býti o tom pochybnost, že jest to zřízení obecní, že jest to v obecním zákoně, že jest to v zákoně o okresních zastupitelstvech. Pokud jsem slyšel, souhlasí vláda s nynějším textem § 133.

Ona tedy ustoupila od toho, co jest v její přípisu. Tam se dohlídka, pokud se, týče stavebního o řádu úplně popírá.

Zde se již přiznalo, že dohlídka okresním výborům přísluší, ale to nám nestačí. Mám za to, pakli se přiznává dohlídka, že se musí jmenovati ty zákony, na základě jichž se přiznává, aby nebylo žádné pochybnosti v praxi. Jaké by to mohly býti neshody, kdyby okresní výbor něco nařídil obecnímu výboru, a tu nějaký obecní starosta řekl: "Ale, prosím, vždyť vláda prohlásila v přípisu zaslaném sněmu, že okr. výbor není nadřízen obci v těch záležitostech, že jest jen nadřízen, pokud se týče správy jmění. "

To se mě zdá, že nelze připustiti, že naopak je zapotřebí, aby v té věci bylo jasno, aby v administraci nebyly takové překážky, které by nastati musilo. A tu se mi podobá, že se stane jenom tím, když § 133 neodvolá jenom k platným zákonům, nýbrž když ty platné zákony se v něm uvedou.

Řekl jsem, že se ta dohlídka může zakládati jenom v nynějším obecním zřízení a v zákoně o okresních zastupitelstvech.

A proto se mi zdá, že nevyhnutelně jest zapotřebí, aby to v tom paragrafu bylo uvedeno.

A protož si dovoluji učiniti návrh, aby § 133 zněl takto: Okresní výborové mají v mezích působnosti, které jim dle obecního zřízení a dle zákona o zastupitelstvech okresních náleží, přihlížeti k obcím, aby náležitě vykonávaly a zachovávaly řád stavební.

Mám za to, že podle toho stanoviště, které c. k. vláda posléze naproti tomu článku zaujala, nemůže žádné námitky proti tomu návrhu činiti, neboť, když připouští, že mají okresní výborové přihlížeti, a že jsou zákony, dle kterých mají přihlížeti, nemůže nad tím se zdržo-

vati, aby tyto zákony skutečně uvedeny byly, a to tím méně, poněvadž podle celého našeho zákonodárství není jiného zákona než tyto dva, které vyměřují působnosť okresních výborů.

Dovoluji si tedy odporučiti tento návrh k laskavému přijetí. (Výborně !)

Nejv. maršálek zemský: Pan poslanec Dr. Škarda činí tento návrh: Okresní výborové mají v mezích působnosti, která jim dle obecního zřízení a dle zákona o zastupitelstvech okresních, náleží přihlížeti k obcím, aby náležitě vykonávaly a zachovávaly řád stavební.

Der Herr Abg. Dr. Škarda stellt den folgenden Antrag:

Die Bezirksausschüße haben innerhalb der ihnen nach der Gemeindeordnung und nach dem Gesetze über die Bezirksvertretungen zustehenden Wirkungskreise die genaue Befolgung der Bauordnung seitens der Gemeinden zu überwachen.

Žádám pány, kteří tento návrh podporují, by vyzdvihli ruku.

Ich ersuche die Herren, welche diesen Antrag unterstützen, die Hand zu erheben.

Der Antrag ist hinreichend unterstützt.

Návrh jest dostatečně podporován.

Přichází nyní k slovu první řečník, který jest zapsán pro návrh, totiž p. hr. Schönborn.

Přísedící zemsk. výboru posl. hrabě Schönborn: Slavný sněme! Ač jméno mé jest napsáno pod návrhem komise, a ač návrh komise liší se poněkud od návrhu zemského výboru, přece vidím se nucena, abych pro návrh komise zde jen krátce několik slov promluvil.

V minulém zasedání sl. sněmu usnesl se sl. sněm na znění paragrafu, o kterém se právě jedná, takto: "Okresní výborové již mocí svého postaveni jako úřadové řádu vyššího mají netoliko právo ale i povinnosť bdíti nad tím, zda-li řád stavební bedlivě se vykonává a zachovává. " Tímto zněním vyřknut jest zajisté náhlad sl. sněmu, že již stávajícími zákony jest ustanoveno, že okresní výborové právo dohlédací ve věcech stavebních nad obcemi mají.

Témuž přesvědčení dal by sl. sněm také výrazu, kdyby přistoupil ke znění, jak komisí nyní ponavrženo jest, neboť

dle nynějšího znění má paragraf tento upraven býti, jak následuje: "Okresní výborové mají v mezích působnosti, která jim po zákonu náleží přihlížeti k obcím, aby náležitě vykonávaly a zachovávaly řád stavební. "

Jest známo, a ctěný pan řečník, který zrovna přede mnou mluvil, také již na to poukázala zvláště pak ctěný pan poslanec Dr. Mattuš v minulém zasedání slavného sněma, že dosud někteří výborové okresní již právo dohlédací také vykonávaly a vykonávaly s dobrým úspěchem. Neb jest známo, že tam, kde okresní výbor nad obecním úřadem bděl, aby důležitý a poněkud těžký úkol obecnímu úřadu stavebním řádem uložený byl vykonáván, tam úkol ten důkladněji a lépe byl vykonáván. Jest také známo, že dosud v těch případech, kde okresní výborové se tak chovaly, vládní orgány proti tomu ničeho nenamítaly. Mně aspoň z mé praxe v zemském výboru není ani jeden případ znám, že by vládni orgány, totiž okresní hejtmanství snad okresním výborům v tomto vykonávání jejich povinností neb myslím, že to jest povinností jejich byly bránily.

Kdyby tedy přijetím zněni toho, jak komise sněmovní navrhla, tato povinnosť okresních výborů znovu byla ustanovena, myslím, že by tím lepší nastala příležitost i zemskému výboru, by okresní výbory k tomu přiměl, aby povinnost tu, o které jsem pravil, že ji mají, vykonaly; také myslím, dle mého náhledu není ani možné že by vysoká vláda, kdyžby předložen byl zákon, jak snad bude slavným sněmem přijat, k nejvyšší sankci, proti těmto výkonům okresních výborů se vzpírala, nebo učinila-li by tak, bylo by tím prohlášeno, že v zákonu, na kterém se sl. sněm usnesl a který nejvyššího schváleni docházel, jest něco obsaženo, co vůbec provésti se nedá, že tedy jest obsažen v paragrafu tom vlastně nesmysl. Myslím že jest naděje, jak také již ctěný pan řečník, který mluvil přede mnou, vyslovil, že by zákon, kdyby slavný sněm přijal zněni komisí navržené, došel nejvyššího schválení. Byla by tím dlouholetá touha po novém upravení stavebního řádu splněna a byl by utvořen nový stav, na který již dlouhý léta autonomní úřadové toužebně čekali. Nevím sice, jestli znění, jako bylo navrženo ctěným poslancem

Dr. Škardou, u slavné vlády s odporem by se potkalo, avšak myslím, že teď již snad by času nebylo, aby to bylo náležitě prozkoumáno; ovšem zdálo by se mi, že by znění panem Dr. Škardou navržené bylo jasnější než znění komisí navržené, ale myslím, že již vlastně v paragrafu jak komise jej navrhuje, jest obsaženo, a že by úplně pro dobrou věc dostačilo, kdyby slavný sněm usnesl se na znění paragrafu, jak slavná komise jej navrhuje. (Výborně!)

Nejv. maršálek zemský: Dávám slovo proti zapsanému řečníku panu dr. Heroldovi.

Poslanec dr. Herold: Slavný sněme! Na první pohled zcela nepatrná otázka formální, jak by zníti měl § 133, při bližším zkoumání jeví se nám co zásadní rozpor v pojímání postavení autonomních orgánů naproti orgánům státním.

Velectění pánové, nehledě ani k tomu, že již slavný sněm se usnesl předešle na jistém znění § 133 a že toto znění vysokou vládou bylo pokládáno za takové, že nemůže býti doporučeno k sanci, nehledě ani k tomu, že již tím bez vážné příčiny vyvolán konflikt mezi vůlí tohoto slavného sněmu i mezi vůlí vys. vlády, aneb, řekl bych raději jisté osobnosti, která v ministerstvu vnitra posuzuje otázky kompetenční, nehledě k tomu všemu, mám za to, že jest přece zapotřebí poukázati ve sl. sněmu k tomu, jak zásadně se líší znění, vloni přijaté od znění, které nám komise nyní předkládá.

V praxi ovšem zdálo by se, že to jest jedno, praví-li se, že okresní výborové již mocí svého postavení a jako úřadové vyšší mají právo přihlížeti k tomu, aby se zákon stavební zachovával, či, pakliže se praví, že okresní výborové mají v mezích své působnosti podle zákona k tomu přihlížeti, aby se stavební řád zachovával.

Avšak, pánové, o to zde nejde.

Zde jde o to, zda-li jest názor vlády nyní vyslovený takový, že lze míti za to, že, když se přijme znění komise navržené, skutečně vláda připustí nějaký takový dozor okresních výborů ve příčině věcí stavebních.

Ctěný pan přísedící zemsk. výboru ovšem pravil, že o tom nemůže býti pochybnosti, avšak z veškerého toho jednání,

které již panem drem. Škardou zde bylo vylíčeno a které také ze zprávy komise jest zjevno, patrno jest, že vláda se postavila na to stanovisko, že okresní výborové nejsou vůbec vyššími, samosprávnými orgány úředními vyššího řádu, jímž by obce co takové, tedy co nižší samosprávné orgány byly podřízeny.

Vláda uznává pouze, že ve věcech chudinských a ve věcech hospodářských může okresní výbor vykonávati jistý dozor, avšak, že by okresní výbor byl nějakým orgánem takovým, jenž by již proto, že v jistých záležitostech také jest dle platného obecního zřízení orgánem dohlédacím, že by již proto byl orgánem vyšším, který by měl dohlédati k obcím a k jejich veškerému úřadování, to vláda zásadně popírá, a tu nejde jen o stavební řád, tu jde o celou praxi a zejména o celou rozsáhlou působnost, kterou obce naše mají v mezích čl. 28 o. zř., totiž působnost samostatnou. Celá působnost samostatná, která jest velmi rozsáhlou, podle mého názoru a podle ducha obecního zřízení a podle toho, jak si může člověk činiti představu řádného vyvinutí autonomní organisace, jest podřízena dozoru okresního výboru respektive okresního zastupitelstva.

Pouěvadž však vláda v této principielní otázce staví se na stanovisko ne gace, ovšem každé znění tohoto §, který bude zníti jen tak že v mezích platných zákonů okreání výborové mají přihlížeti k zachování stavebního řádu, vůči tomuto stanovisku vlády nemá naprosto žádného významu; neboť když vláda praví, že podlé platných zákonů okresní výbor práva k takovému skutečnému dozoru k obcím, abych řekl, k dozorčí exekutivě, naprosto nemá, tak tím, když řekneme, že má vedle těchto platných zákonů přihlížeti k obcím, vláda to nemusí uznati.

Pan hrabě Schönborn ovšem pravil, že v posavadní praxi velmi často okresní výborové takovýto dozor provádějí a že vláda nečinila proti tomu žádných námitek. Proč nečinila vláda posud proti tomu žádných námitek ? Protože vůbec posud pochybnosti o tom nebylo. To jest vynález teprvé nynější vlády, že okresní výborové nejsou nadřízení úřadové, t. j. novum, které se má do ducha nynějšího obecního zřízení na újmu samosprávy naší vložiti a proto také sněm v loňském zasedání se viděl nucena, poněvadž cítil ten ostrý vítr,

který vane proti samosprávě okresní a obecní, vložiti do stavebního řádu, že uznává jakožto zákonodárný sbor, že okresní výborové jsou takovými úřady, které mají právo a povinnost přihlížeti k zachování zákonů v oboru působnosti samostatné se strany obcí.

Pánové ! To ovšem jest také příčina, pro kterou nemohu ani hlasovati pro návrh komise a pro kterou bych snad do jisté míry se byl za to přimlouval, abychom vůbec ten § 133 vynechali, ne snad proto, že bych přisvědčoval názorům vlády, naopak, ale poněvadž již to nemá žádného významu.

Na první pohled se zdá, že skutečně hájíme to naše autonomní stanovisko, ale my v té příčině vyhovujeme vládě, pokud vláda dle nynějšího obecního zřízení má právo zrušiti každé usnesení, kterým by platné zákony byly porušeny aneb chybně vyloženy a pak vláda osobuje si a má právo vykládati, kde který zákon byl porušen aneb chybně vyložen. Vůbec, pánové, jest historie tohoto stavebního zákona velmi poučná, poněvadž z toho vidíme, že po době téměř více než 20 let, co zřízení obecní naše jest v platnosti, kdy již obce a okresy naše vykonaly tolik dobré a prospěšné práce jakožto instituce veřejné správy, kdy po takové době, kdyby konečně vláda i sněm přikročiti měly k tomu, aby tyto instituce samosprávné nezůstávaly omezeny na posavádní jejich zúženou činosť, nýbrž aby se dále vyvíjely a aby organisace jejich se rozšířila a aby zejména přikročilo se k tomu, aby okresním výborům a zastupitelstvům se dalo, co nevyhnutelně mají zapotřebí, mají-li býti platnými orgány samosprávnými, totiž exekutiva: po uplynutí dvacetileté doby, kdy již tyto korporace, nad jiné dokázaly svou schopnosť, aby takovým právem byly obdařeny, přijde vláda a chce toto právo, které okresní výborové mají dle své povahy a podstaty takovým upíráním jim odníti. Vůbec již několikráte měl jsem příležitost upozorniti na to, že naší samosprávě, zejména okresní, nevěje vítr příznivý.

V posledním čase se stalo unikum, co se již nestalo dávno, co se snad stávalo za vlád ustaváckých z příčin politických, že řádně zvolený okresní starosta, muž nad jiné ctihodný a vážený, proti kterému nemohlo býti osobní námitky,

okresní starosta Blatenský nebyl potvrzen. Nechci se domnívati, že se to stalo z příčiny politické, jako druhdy se stávalo, nechci míti za to, že to má býti prostředkem k potření extrémních elementů, poněvadž starosta Steiner hlasí se k straně opposiční, to by byl pochybený krok, pravý krok by byl, kdyby chtěla vláda, aby hnutí oposiční nerostlo, aby vyhověla přáním celého národa, aby se nestavěla odporně naproti zájmům samosprávy a naproti zájmům naších obcí a zájmům obce a naproti přáním národa v příčině rovnoprávnosti, pak netřeba se oposičního hnutí báti, a netřeba upírati zvolenci samosprávnému potvrzení, jako to činily ustavácké vlády z příčin politických, což každý musil pokárati.

To není pravý prostředek, aby rozčilení v národě umírněno bylo, to jest nechuť vlády ke samostatným institucím ve všech směrech zjevná.

Letošního roku na říšské radě upozornil jsem na to a kladl jsem na to váhu, aby konečně vláda ocenila spolupůsobení orgánů obecních v celkové správě.

Když jsem kladl na to váhu, že není možná, aby pořádná správa dnes mohla existovati bez řádně působících a řádnou působností opatřených samosprávných sborů, tu vládní zástupce plně přisvědčil, tu ocenil ten vysoký význam samosprávy obecní a okresní pro veřejnou zprávu. Pánové, takové platonické ocenění, není nám nic platno, když v praxi vláda naproti každé prosperitě a organickému rozvoji těchto orgánů se staví, jako učinila v přítomném případe.

Když i nemáme žádného snad praktického výsledku, přece pokládám za svoji povinnost domáhati se toho, co, tuším, také tato vláda slíbila a co má býti programem vlády autonomní, aby přikročila zpoznenáhla k rozvoji našich samosprávných instanci a odstranil se dualismus ve věcech veřejné správy. To jest právě, proč se nemohou ani samosprávné instance vyvíjeti. V tom leží příčina, proč se vláda staví proti znění § 133., jak v loni se na něm slavný sněm usnesl. To jest věc pochopitelná, že přirozeně vládě nejde o to, aby byly řádně vypraveny instance samosprávné, když by se jim dala náležitá exekutiva a když by konečně veřejná správa do rukou samosprávných úřadů vyšších byla vložena, a právě z toho, že vláda se

staví na toto stanovisko, jest viděti, že vládě jde o to, aby důležitosť samosprávných orgánů, která jest stále a stále patrnější, seslabovala, aby činnosť jejich obmezovala, aby ustálila, co mělo býti odstraněno a tím postoupila samospráva úplně vládě byrokratické.

Já tedy mám za to, velectění pánevé, že by byla neměla komise sněmovní a neměl slavný sněm vyhověti tomu, aby od toho, jak § 133 byl v loni usnešen, upouštěl. Neměl by vyhověti slavný sněm tomu z té příčiny, poněvadž každá vláda a tedy i tato vláda obyčejně vždycky jest nejpovolnější, když ti, kteří od ní něčeho žádají, staví se na stanovisko, že mohou čekati. My bychom byli mohli také počkat s tímto řádem stavebním; jest pravda, jest potřebí opravy stavebního řádu a zajisté jsem první, který by se za to přimlouval ale přece tato potřeba nebyla tak naléhavou zejména nyní, kde máme stavební řád pro Prahu a okolí, který pro větší města může býti recipován.

Tato potřeba není tak velikou, aby byl slavný sněm musil vyhověti tomu stanovisku vlády a upustiti od toho, co pokládal sněm nejen za své přesvědčení, že dle platných zákonů jest to právo okresních výborů. Ale i kdyby to přesvědčení neměl co de lege lata má, pokládám za přirozené, že slavný sněm se má vždycky postaviti na principielní stanovisko, zásadní a musíme přisvědčiti, že jest třeba, aby orgánové samosprávní mohutněli a byli opatřeni exekutivou a z té příčiny, byt bych i jinak viděl, že sněmovní komise nemohla v daných poměrech jiné znění paragrafu navrhnouti, budu proti tomuto znění hlasovati. (Výborně !)

Nejvyšší maršálek zem.: Dovoluji si ohlásiti, že se ještě přihlásil a to proti návrhu komise pan posl. dr. Trojan. Jelikož pro návrhy není žádný řečník k slovu přihlášen, dávám slovo panu poslanci dru Trojanovi.

Poslanec dr. Trojan: Já se přiznávám, že jsem byl překvapen vyřízením aneb vlastně pozdržením celého řádu stavebního k vůli věci, která se mi zdá zcela přirozenou a leží v duchu a důslednosti všech ustanovení samosprávy obcí a okresů. Já jsem byl také aspoň od počátku zřízení

úřadů samosprávných členem představenstva a nejdále starostou okresu, a mohu říci, že jsme toho práva dohledu zvláště za příčinou rozhodování okresních výborů ve druhé instanci užívali beze všeho pozastavení (Tak jest !), a já bych rád věděl, jak bez této pomůcky okresních výborů by to stálo na venkově se zachováváním toho zákona, když by snad jen politické úřady toho chtěly užívati.

Já se tážu pana místodržitele a kohokoliv, kdo zde se chce zastávat výlučného práva dohledu pro politické úřady, jaké mají orgány k tomu?

Snad jest pan okresní hejtman k tomu povolán, má on ty přípravy a vzdělání neb zkušenosti, jakých má každý občan, kterýž jest již obecnou důvěrou, totiž volbou do okresního výboru poctěn, který sám ve své usedlosti, ve své obci vidí následky toho, jest-li se tak nebo jinak staví, aneb něco zařídí, anebo jest-li se něco rozhodlo konečně ať v druhé neb třetí instanci a kdy se to nezachovává ?

či jest to okresní komisař? Kdy pak přijde jeden i druhý po celém politickém okresu do jednotlivých obcí ? Či jest to žandarm, který tomu má rozuměti lépe, než ten okresní výbor? (Veselosť. ) Či jest to posel úřední, který prochází tak někdy těmi okresy ? Toť jest skutečně nedůstojné a nedůsledné pro celé zřízení obecní samosprávy.

Ale, pánové, já jsem litoval, že jsem si vloni nepovšiml toho zákona, já bych byl sám namítal proti tomu, v čem mimo nadání zásadní pozastavení našla vláda, já bych byl řekl, kdybych byl býval členem toho výboru pro stavební řád: " Ale proč pak tam dáváte teprve důvody ? Co pak patří důvody jako omluva do zákona? Kdybyste to byli vynechali, bylo by to lepší. " Pánové, v tom ohledu jsem také proti návrhu komise a ještě teď i proti návrhu pana referenta v zemském výboru, poněvadž se tam kladou obmezení, a to jest zase chyba.

Tady jest: "§ 133. Okresní výborové mají v mezích působnosti, která jim po zákonu náleží.... ", tedy mluví o mezích a v tom ohledu, poněvadž jest to zase nejisto, když již hádka se stala, má poněkud pravdu pan dr. Škarda, když řekne: "Ty meze působnosti, to jest lepší, když se odkáži na zákon obecní a na zákon okresní. "

Ale, pánové, já povídám, vynechme ty meze a řekněme krátce: Okresní výborové

mají přihlížeti k obcím, aby náležitě vykonávaly a zachovávaly řád stavební.

Já bych byl raději řekl to, co již vyslovil, tulím, pan referent, že mají právo i povinnosť, ale ono se to samo sebou rozumí, když se řekne, že mají přihlížeti.

Já navrhuji, aby, 'se ty meze vynechaly, totiž: "V mezích působnosti, která jim po zákonu zákonu náleží", to aby se vynechalo a aby to znělo tak: Okresní výborové mají přihlížeti k obcím, aby náležitě vykonávaly a zachovávaly řád stavební, a německy:

Die Bezirksausschüsse haben die genaue Handhabung und Befolgung der Bauordnung seitens der Gemeinden zu übermachen

a tak to bude krátké, a. bude to ještě určitější a přímější nežli s tou přísadou.

Myslím, že nepotřebuji podati návrh, poněvadž se jedná o vynechání.

Nejv. maršálek zem.: Prosím, by mně byl návrh podán písemně.

Poslanec Dr. Trojan: Tak přece ?

Nejv. maršálek zem. Budu prosit. Činím dotaz na podporu návrhu, který přednesl pan Dr. Trojan.

Ich werde die Unterstützungsfrage bezüglich der vom Herrn Abgeordneten Dr. Trojan beantragten Formulirung stellen.

Žádám pány, kteří podporují toto znění, by vyzdvihli ruku.

Jest dostatečně podporováno.

Der Antrag ist hinreichend unterstützt.

Poslanec Dr. Trojan: Dovídám se právě, že to bylo původní znění návrhu zemskéno výboru, tedy se s ním srovnávám; já jsem to nevěděl.

Nejvyšší maršálek zemský: Dovolil jsem si požádati, by pan navrhovatel byl tak laskav, a aby mně svůj návrh podal písemně.

Hlásí se k slovu pan poslanec Adámek; dávám jemu slovo.

Poslanec Adámek: Já jsem si vyprosil slovo jen k několika poznámkám.

S vývody pana poslance Dra. Herolda o principialném sporu, o který skutečně v této otázce jde, plně souhlasím.

Spor tento vypukl při otázce pro

vládu a její orgány nejméně příznivé. Kdo pánové, zná, kterak se vykonávala policie stavební v těch dobách, kde o všech stavbách v obcích rozhodovali toliko političtí úřadové, tedy v době Bachově, a kdo zná, v jakých poměrech se ocitly přičiněním vládních orgánů poměry stavební živnosti v době novější, ten nemůže jinak, než s politováním vzpomínati toho poblouzení, že vláda dosaváde stojí na tom stanovisku, jako by toliko a jedině tyto orgány byly s to, řádně vykonávati policii stavební v království a v zemích této poloviny říše, a že nebyla dosud vyléčena ze zásadného a přímo chorobného odporu proti samosamosprávě, proti spolupůsobení vyšších orgánů autonomních při prováděni policie silničné.

Mohl bych uvésti celou řadu případů velice zvláštních, z doby, kde političtí úřadové vykonávali policii stavební, které svědčí netoliko o tom, že úřadům těm a úředníkům jejich, a jest to zcela přirozeno, nedostávalo se k tomu naprosto potřebné odborné znalosti atd. Mnohá naše města a obce na venkově mají smutné z té doby památky na neobmezené působení politických úřadů při vykonávání policie stavební.

Historie té doby nikterak neospravedlňuje stanovisko, kteréž vláda k otázce této zaujímá, a nemůže ospravedlniti odpor proti vyhražení poněkud jen rozhodujícího vlivu vyšším orgánům samosprávným při vykonávání policie stavební.

O poměrech, v nichž se octly stavební živnosti přičiněním úřadů živnostenských podal zajisté nejpěknější svědectví chef stavebního oddělení v ministerstvu vnitra, když na počátku rokování o zákonu, jímž poměry živností stavebních mají býti upraveny, sám přiznal, že poměry ty rozmanitou praxí politických úřadů dospěly tak daleko, že se v nich již nikdo nevyzná.

Tyto okolnosti tomu zajisté nasvědčují, že není důvodů, aby při této sporné otázce tento slavný sněm stavěl se na stanovisko, které zaujímá ve věci té vláda proti okresním výborům.

S politováním však jest na každý způsob tento spor, poněvadž z něho je opět viděti, že samosprávné orgány, které k vykonávání policie stavební a ku střeženi samostatné působnosti v obci založené v § 28. jsou povolány, za takových po-

měrů nemohou dospěti ku klidu a rozvoji klidné činnosti, které jest potřebí, mají-li zdárně působiti, a že tímto stálým a tajným i méně neb více pokrytým odporem vlády proti autonomií, také jejich autorita víc a více jest podkopávána.

Jde skutečně při těchto otázkách o spor principielní a nemůžeme býti ukonejšeni ani sdělením komise, ani sdělením pana přísedícího zemského výboru, který nás ujišťoval, že vláda již jaksi opoušťí někdejší své absolutně odmítavé stanovisko, že jest ochotna přiznati spolupůsobení a vliv okresních výborů na vykoná vání policie k stavbám atd.

Myslím, že zkušenosti které v tomto ohledu byly nabyty, svědčí, že jest potřeba, aby otázka, když již stala se spornou, pokud možno zřejmě a jasně byla rozřešena zákonem a tuším, že návrh, který panem -Drem. Trojanem přede mnou byl uřiněn tomuto stanovisku nejépe vyhovuje, přivede jasnosť a určitosť do těchto poměrův, proto budu z této příčiny v prvé řadě pro tento návrh hlasovati. (Výborně ! )

Nejv. maršálek zemský: Přihlásil se k slovu zástupce vlády. Dávám jemu slovo.

Dvorní rada Mattas: Při tomto obnoveném jednání o stavebním řádu mám čest na místě Jeho Excel. p. místodržitele onemocnělého a jménem vlády prohlásiti, že vláda, když loňského roku zaujímala své stanovisko, nikterakým spůsobem nechtěla zákonná práva, pokavad se týkají dozorčího práva okresních výborů ve stavebních věcech, zkracovati aneb ztenčovati.

§ 133. v původním svém znění nesrovnával s platnými zákony a z té příčiny vyslovila loňského roku vláda své přání, aby byl raději vypuštěn, a na tomto stanovisku vláda, kdyby znění paragrafu bylo stejné, jako původně, také nynějšího času, také toho dne, stojí.

Tomu ale tak není. Paragraf tento nyní jest změněn, komise navrhuje jiné znění sl. sněmu, proti kterému vládě není proč, aby vystupovala, jakmile toto znění, které se sl. sněmu navrhuje, bude přijato. Proneseno zde, aby paragrafy 99. a 100. obecního zřízení byly pojaty do znění to-

hoto paragrafu. V příčině té ukazuji k tomu, že § 135. stavebního řádu o kázeňském právu výborův okresních zřejmě mluví, ano že se dovolává téhož § 100.

V § 132. ovšem § 99. není se dovoláváno, ale o právu rozhodovacím v příčině stížností a odvolání skutečně také jest jednáno.

Já tedy nemohu, než-li jménem vlády opět vřelé přáni vysloviti, aby text, jak jej komise slavnému sněmu navrhuje, byl přijat.

Ich erlaube mir auf das Wärmste den Wunsch der Regierung auszusprechen, dass der Text, wie ihn die Kommission des Landtages dem hohen Landtage vorschlägt, angenommen werden wolle.

Nejv. maršálek zemský: Žádá ještě někdo za slovo ?

Pan dr. Škarda se hlásí k slovu. Dávám jemu slovo po druhé.

Poslanec dr. Škarda: Musím nejprvé konstatovati, že proti mému návrhu vlastně nemluvil a neprohlásil se nikdo, naopak, že jedinký poslanec pan hrabě Schönborn, který řekl, že nesouhlasí s mým návrhem, pravil, že jest můj návrh jasnější nežli návrh komise, a já myslím také, že je jasnější. Neb oč jde?

Nejde zde o nic jiného, než-li o to, pokud mohou okresní výborové dohlížeti k obecním výborům.

Komise navrhuje "v mezích platných zákonů"; tu ovšem nastane otázka: které pak jsou ty zákony ? Má teprvé obecní starosta neb má některý člen okresního výboru teprvé ty zákony hledat, kdž tady není ani té odvahy, aby se ty zákony řekly ?

Tu se mi zdá, že by paragraf ten dle návrhu komise měl tutéž chybu, jakou vidíme ve mnohých našich zákonech, totiž že jsou nejasny.

Já z příčin čistě administrativních navrhoval, aby toto znění zákona bylo jasnější. Pakli nyní pan vládní zástupce učinil prohlášení, že vláda nemá ničeho proti tomu, aby dle obecního zřízení okresní výborové dohlíželi, pokud se týká stavby, k výborům okresním, není také žádné příčiny, aby se nepřijal můj návrh; vždyť nic jiného nechci než to, co již jest v platných zákonech ustanoveno.

Chci jenom, aby to bylo jasně vyslo-

veno. Pokud se týká návrhu dra. Trojana, jest ovšem širší, než-li návrh komise a také širší než-li můj návrh, ale on má jednu chybu, které já jsem se chtěl vyhnouti, a ta chyba jest v námitce, kterou činí vláda, a která se mi zdá, že má jakési oprávnění, totiž vláda praví; když se takto to ustanoví, pak se bude dohlédací právo okresních výborů vůbec ustanovovat, kteréž oni nemají ve všech věcech, oni je mají jenom v těch věcech, které se týkají samostatné působnosti obce, pokud jim ji zákon ukládá. (Posl. dr. Trojan: O to se právě jedná. ) Když se

paragraf usnese, jak já navrhuji, nemůže být o tom žádné pochybnosti. Já jenom připomínám, že se séno stanoviště, bych neměl ovšem nic proti návrhu pana dra. Trojana, jenom že chtěl jsem se vyhnout, aby vláda nedělala žádné námitky. Při této příležitosti úmyslně mluvil jsem jenom se stanoviště administrativního a vyhýbal se všem úvahám politickým, poněvadž se mi zdá, že tím se otázka ta zbytečně komplikuje, a že se do toho zavlíkají vlastně otázky, které s tím nesouvisí. Zde jest otázka čistě obecní, abych tak řekl - totiž mají okresní výborové přihlížeti k obcím, nebo nemají ? Vláda, když to připustí, nemá pražádné příčiny, aby nepředložila zákon o řádu stavebním k nejvyšší sankci, kdyby byl přijat § 133. tak, jak jsem ho navrhl.

Pravím, že jsem se vyhýbal politickým úvahám, ačkoliv bych byl měl k nim mnohé příčiny. Nastávají nyní skutečně poměry, které každému připomínají, by byl na pozoru.

Pánové, dlouho nebylo slyšeti, že okr. hejtmanství vysýlají četníky, aby zkoušeli, jak jedná obecní výbor a jeho starosta. (Slyšte !) V nejnovějších dnech se to stalo. Nechci z toho vyvozovat dedukce, nechci poukazovati k poměrům, které byly v letech padesátých, ale končím se slovy: Pánové, buďme ostražití. (Výborně !)

Nejv. maršálek zem.: Pan zástupce vlády se přihlásil k slovu. Dávám jemu slovo.

Zástupce vlády dvorní rada Mattas: Jménem vlády jest mně jenom prohlásiti, že jsem zmocněn toliko k tomu přivoliti

aby text byl přijat, jak jej navrhuje komise slavnému sněmu, a prosím tedy, aby přání vlády bylo k vědomosti vzato, by tento text byl také přijat.

Ich erlaube mir den Wunsch der Regierung zu wiederholen, zu dem ich allein ermächtigt bin, dass der Text, wie ihn die Kommission dem hohen Landtage vorschlägt, angenommen werden wolle.

Nejv. maršálek zem.: Poslanec dr. Trojan se hlásí k slovu. Dávám mu slovo po druhé.

Posl. dr. Trojan: Připomínám jenom, že když se to krátce kategoricky vysloví, uzná to právo dohledu, nemůže býti žádné pochybnosti, že tu jde jen o řád stavební; v tom ohledu má býti ten dozor nezkrácen, poněvadž samotný politický úřad nemůže k tomu přihlížeti, nemá ani orgánů ani času.

"Okresní výborové mají přihlížeti k obcím, aby náležitě vykonávaly a zachovávaly řád stavební, " tady jest vidět, že se to nemůže vztahovati k ničemu jinému než k řádu stavebnímu, proto setrvám na svém návrhu a prosím, aby se s oddělením tohoto incisa hlasovalo.

Nejv. maršálek zem.: Pan dr. Herold se hlásí ke slovu. Dávám mu slovo podruhé.

Posl. dr. Herold: Slavný sněme ! Nebudu zdržovati, jenom několik slov chci pověděti k tomu, co pan vládní zástupce zde pronesl. Jest nepochybné konstituční právo každé vlády, že může zaujímati stanovisko naproti každé předloze, že může říci vláda, "tak jak jest předloha navržena, nemohu ji odporučiti k nejvyššímu schválení. " Ale mám za to, že by toto stanovisko konstituční bylo porušeno, kdyby vláda sobě osobovala prohlašovati v slavném sněmu, že nemůže k něčemu přivoliti. K tomu vláda, ani zástupce vlády oprávněn není, poněvadž o to se nemůže jednati, zda-li vláda k nějakému návrhu přivolí, čili nic a jenom proti tomuto výroku a tomuto slovu p. vládního zástupce se musím co nejrozhodněji ohraditi. (Výborně !)

Nejvyšší maršálek zemský: Žádá někdo za slovo?

Verlangt noch Jemand das Wort ?

Prohlašuji rokováni za ukončené.

Ich erkläre die Debatte für geschlossen.

Dávám závěrečné slovo panu zpravodaji.

Zpravodaj dr. Peták: Slavný sněme! Když loňského roku se o tomto paragrafu jednalo, vyslovily se již tehdy sem a tam obavy, že může nastati konflikt mezi politickým úřadem a mezi samosprávou a již tehdy bylo poukázáno k tomu, že se zřetelem na platný náš obecní řád nemůže býti ani žádné pochybnosti o tom, že takový konflikt jest naprosto nemožný.

Bylo zejména poukázáno k tomu, že vykonávání policie stavební patří do samostatné působnosti obecní dle § 28., a že v záležitostech těchto je výhradně kompetentní obecní představenstvo, obecní zastupitelstvo a následkem toho také i okresní výbor a zemský výbor, kdežto právo dohlídky, které vládě zůstaveno, jest omezeno v § 102 a 103 ob. ř.

Myslím, že důvody ty platí i dnes, neboť když pohlédneme na znění § 133., musíme si dáti tu otázku předem, co chceme dosíci tímto zákonem?

Účelem předním tohoto ustanovení jest výhradně a jedině to, aby do zákona přišlo ustanovení, že okresním výborům náleží právo, by dohlíželi, aby se stavební řád náležitě zachovával, by zákon, byť i sebe důležitější, nezůstal pouze na papíře, nýbrž by byl i obcemi vykonánán.

Táži se, prosím, jest tomuto nároku v § 133. vyhověno ? a odpověditi si musím, že ano.

Jedině vsuto je do tohoto paragrafu, že se to má díti v mezích působnosti, která okresním výborům dle platného zákona přísluší a to soudím, že v tom směru musíme si býti jasni toho, že skutečně dle obecního zřízení a dle zákona o obecním zastupitelstvu toto právo okresním výborům přísluší.

Užijeli se slova povšechného, všeobecného tím, že se praví "dle zákona" a poukáželi se všeobecně na zákon a na práva, která po zákonu vůbec okresnímu výboru přísluší, pak myslím, že specielního vyjmenování, které navrhuje p. dr. Škarda zapotřebí není. Ve všeobecném pojmu tomto, pravíme-li totiž "po zákonu, jest zahrnuto specielní vypočítávání a jest tím

úplně vyhověno a nemůže se ani toho nejmenšího proti tomuto znění namítati.

Vážený p. dr. Škarda připomenul, že komise stála dle zprávy své na témže stanovisku, jaké loňského roku sl. sněm hájil a myslím, že to dostačí a že by bylo zbytečno, abych se v tomto směru snad ještě šířeji zmiňoval.

Tolik však musím připomenouti, že upravili se věc tato výrokem všeobecným, z něhož toto právo dovozuje, jest to daleko prospěšnější, nežli abychom se obmezili pouze na specielní vypočítávání toho kterého zákona. Já upozorňuji jenom na to, že není jenom pouze zákonem obecním a zákonem o zastupitelstvech právo dohlídky okresním výborům vyhraženo.

Já jsem již poukázal v úvodu své zprávy k tomu, že právo dohlídky jest okresním výborům zachováno i také zákonem ze dne 3. prosince 1868, totiž v příčině chudinství a upozorňuji dále na to, že i zákonem o zdravotnictví, ze dne 23. února 1888, rovněž toto právo dohlídky jest vysloveno. Tedy nejsou pouze jen dva zákony, které to právo dohlídky okresního výboru podávají.

Kdybychom tedy chtěli všecky tyto zákony vypočítati, podle kterých právo dohlídky okresnímu výboru přísluší, musili bychom i tyto dva zákony uvésti. Já soudím, že pakli se užije všeobecného výroku, tím zajisté jest věci úplně vyhověno.

Pan dr. Trojan jest toho náhledu, aby se slova: "V mezích působnosti, které jim po zákonu náleží" naprosto vynechala.

Návrh, který v tom směru učinil, srovnává se úplně s tím návrhem, který přednesl zemský výbor, a tu dovolím si připomenouti, že když komise pro stavební řád o tomto paragrafu jednala, vysoká vláda svým zástupcem tenkráte svou pochybnost i proti tomuto znění vyslovila. (Hlas: Oho!) Učinila tak proto, poněvadž prý jest toto znění příliš neurčité, příliš dalekosáhlé a že nejsou meze náležitě ustanoveny, v jakých právo dohlídky okresním výborům náleží. Slavná sněmovna a ctění pánové mohou se přesvědčiti, že ve zprávě komise se této otázky dotýká. Komise také uchýlila se ku znění, jaké dnes navrhuje, stanovíc co zásadu to, že, odvolá-li se na zákon již platný, nemůže býti pochybnosti o tom, jak daleko toto právo dohlídky sáhá.

Týkajíc se konečně toho, co uvedl p. dr. Herold, soudím, že všichni bez rozdílu srovnáváme se v tom, aby samosprávě naší nebylo na žádný způsob ubližováno, aby samospráva naše byla tak zachována, tak praktikována, jak to zákonem samým nám jest zabezpečeno, i soudím, že stála-li komise na tom, aby právě § 133, v zákonu byl ponechán, aby takto se dal důkaz, že působení ve věcech stavebních v přirozeném spojení jde od představenstva k obecnímu zastupitelstvu, pak k okresním výborům a ku zemskému výboru, tím samosprávě byl dán výraz nejlepší.

Toť důvod, pro který komise usnesla se na tom, aby tento paragraf byl podržen a soudím, že jednala komise v tomto směru správně.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP