Posl. Adámek: Slavný sněme! Zpráva o rozdělení dotace ku všeobecným účelům zeměvzdělání na rok 1885 v obnosu 18. 000 zl. povolené, jíž velevážený pan zpravodaj právě přednesl a odůvodnil, jest v ohledu nejednom velmi zajímava.
V r. 1885. obnášely veškeré náklady zemské k účelům zemědělským kromě podpor hospodářských škol a jiných zemědělských ústavů vzdělávacích, místo 118. 216 zl. 78 kr., toliko 45. 268 zl. 81 1/2 kr.
Náklady tyto jsou poměrně ku velké důležitosti zemědělské výroby v království českém, kteráž jest předním a hlavním základem výživy a solidního blahobytu našeho lidu, vůbec nepoměrně malé. Přihlédneme-li však k jednotlivým rubrikám, ve kteréž tato úhrnná suma jest rozdělena, shledáme, zvláště pak při výdajech, o nichž pan zpravodaj právě referoval, že náklady tyto poměrně k účelům, kteréž mají nimi býti rozřešeny a k důležitým a tak rozmanitým úkolům, jichž těmito subvencemi má býti dosaženo, jsou přímo směšně nepatrné. Zvláště pak dotace k účelům zalesňování a ku zvelebení hospodářství lesního není v přiměřeném poměru k těmto úkolům, o jichž důležitosti v království Českém velevážený pan zpravodaj tak vřele se byl zmínil.
Nemohu arci při této příležitosti o jednotlivých opatřeních, které pomocí této dotace zemědělského fondu v r. 1885 u nás byly podniknuty, zevrubně se šířiti; avšak pokládám přece za povinnost svou aspoň o podporování zalesňování z peněz zemských několik slov při této příležitosti promluviti.
O národohospodářské důležitosti a prospěšnosti, zvelebování lesního hospodářství při malých statcích, zvláště pak o povznešení obecního hospodářství lesního, tuším bylo by zbytečno šířiti slov na tomto sl. sněmu, poněvadž o této otázce z mnoha
stran v minulých letech opětně bylo projednáváno.
Zajisté plným právem toužíme na to, že zvláště lesní hospodářství při malých statcích a při obcích, a to hlavně v horách, tak velice jest zanedbáváno, že v některých okresích a krajinách lesy malostatkářské a obecni téměř na dobro vymizely. A předce by bylo především povinnosti obcí horských, aby v tomto směru co možná nejhorlivější činnost vyvinuly, poněvadž by si zalesňováním dosud pustých a nevýnosných lad při obcích těchto zjednaly nové příjmy, což jest zajisté při stálém vzrůstání obecních břemen potřebou velice naléhavou, a zabezpečily by si také pro budoucnosť velmi důležité zdroje nových důchodů ze zvelebeného hospodářství lesního (Výborně ! ).
Kromě toho sluší uvážiti, že by racionellním zalesňováním takových lad, které se nyní toliko neužitečným, ano škodlivým pasením užitkují, zvláště ve vyšších polohách horských při prameništích řek a podél bystřin horských byl důležitý krok učiněn k upravení našeho vodstva.
Mám za to, že nenaleznu odporu, když tvrdím, že zalesňování těchto příkrých, většinou holých svahů jest nejdůležitější podmínkou ku zdárnému a důkladnému upravení bystřin a jiných přítoků řek větších, a že bez provedení těchto prací nelze pomýšleti na řádné upravení vodstva v království Českém. (Tak jest !).
Jak velice důležité a prospěšné by bylo provedení takového zalesňování pozemků obecních a lad vysvítá již z toho, že ještě při posledním katastru bylo v království Českém 394. 000 hektarů pustých pastvin, z nichž se platí 250. 000 až 300. 000 gruntovní daně a přirážek, kdežto naproti tomu, jak jsem podotkl, pastviny tyto netoliko žádného užitku nepřinášejí ale i při nerozumném hospodaření - pasení - ještě spíše škodí.
S nemalým potěšením zajisté stopujeme v posledních létech příznivý obrat, který v tomto oboru naší práce národní především přičiněním zemědělské rady pro kralovství České, za horlivé podpory lesní jednoty pro království České, jakož i tak četných majitelů velkostatků a okresních zastupitelstev u nás nastal, hlavně zakládáním a podporováním veřejných většinou okresních školek, opatřováním a rozdáváním dobře vypěstovaných sazenic lesních
obcím ku zalesňování obecních lesů, jakož i rozdílením semen lesních.
Velevážený pan zpravodaj již poukázal, jak utěšených výsledků zemědělská rada v oboru tomto v r. 1885 byla docílila. K tomu dodávám, že prostřednictvím zemědělské rady pro království české, arciť od obětovných velkostatkářů bylo v letech od r. 1875 -1885 tedy v desíti létech rozděleno v království Českém 25, 460. 000 lesních sazenic a 4. 311 kilo lesních semen. (Slyšte ! )
Tuším, že tato čísla nejlépe ukazují, jak důležitý a potěšitelný pokrok ve směru tom v poměrně krátké době desíti let byl učiněn. Tomu také nasvědčuje sdělení, jež byl pan zpravodaj učinil, že za jediného roku 1885, bylo tím způsobem zadarmo rozděleno téměř půl čtvrtá milionu sazenic lesních. (Slyšte ! )
Tímto bezplatným rozdělením dobře vypěstovaných sazenic lesních zajisté nejvíce podporují se především obce, poněvadž zkušenosť zajisté učí, že obce hospodářství lesní zvláště proto nezvelebují, poněvadž si obce vždy při nejlepší vůli a obětovnosti dobré sazenice opatřiti nemohly. V tomto ohledu nabyté zkušenosti zajisté poučují, že tímto způsobem mnohem účinněji jest lze lesní hospodářství zvelebovati, nežli sebe přísnějšími řády a tresty na mýtění lesů atd.
Vyslovuji upřímné přání, aby zemědělská rada při tomto blahodárném a zajisté produktivním působení vždy nalezla tak hojně podpory súčastněných kruhů jako dosud, a aby po dlouhou řadu let ještě tímto směrem ku zdaru a zvelebení našeho zemědělství působila a pokračovala. (Velmi dobře!)
V tomto podnikaní arci zemědělská rada jest - musím to říci bez obalu přímo násilně omezena nedostatkem dotací, nedostatkem hmotných prostředků. (Tak jest ! )
Poznati to lze z toho, že na př. k účelům zalesňovacím v celém král. českém zemědělská rada mohla v roce 1885 toliko 1300 zl. a v roce 1886 toliko 1900 zl. obrátiti a že v roce 1886. z těchto peněz bylo ještě použito k podporování košikářské školy v okresu Křivoklátském 500 zl. a na podporování pěstování vrbovin v tomtéž okresu 104 zl. 9 kr., (Slyšte!) takže z celé té dotace na rok 1886, k podporování a zvelebení lesního hospodářství v celém
král. Českém nezbylo ani 1300 zl. (Slyšte! Slyšte!)
Tuším, že by se takové upotřebení této dotace se svolením zemědělské rady bylo nestalo!
Z toho opět na novo vychází, jak odůvodněna byla se všech stran přání pronášená, aby ve příčině této zvláště při rozdělování a při upotřebování dotací ku všeobecným úkolům zemědělským svolených byl zemědělské radě jako orgánu od odbornému, který by za své návrhy a za svá usnešení byl odpověděn, rozhodující vliv vyhražen.
Při této příležitosti nemohu potlačiti politování nad tím, že po mnohaletém namáhání a projektování reforma a nová organisace zemědělské rady, jako ústavu zemského dosud ke konci nebyla přivedena. (Výborně!)
Mám za to, že na vyhražení takového vlivu zemědělské radě musíme tím více naléhati, čím skrovnější jsou prostředky a dotace zemědělské radě věnované.
Těmito skrovnými prostředky, jest lze tím méně dosáhnouti, nepoužíváli se jich přiměřeně a nehledíli se při jich rozdělování především ku soustavnému opatřování potřeb nejnaléhavějších. Čím vydatněji a užitečněji prospívají ku zdaru a zvelebení hospodářství lesního tak důležité, subvencionované školky lesní, tím více musíme toho želeti, že nejsou dosud po celých Čechách rozšířeny. Máme v Čechách asi 600. 000 jiter obecních lesů, k jichž soustavnému a pravidelnému pěstování, by bylo potřebý asi 370 jiter školek, té doby jest však v Čechách, pokud mi povědomo, toliko 20 zemědělskou radou podporováno a veškeré tyto školky nezaujímají ani dohromady 20 jiter. Z toho jest patrno, jak veliký kus práce ještě také v tomto oboru jest po třebí u nás podniknouti, má-li býti všem stávajícím potřebám zvláště obcí plnou měrou vyhověno.
Zemědělská rada arci nemůže působiti divy při dotací tak omezené, obnášející na veškeré účele lesního hospodářství sotva 1300 až 1500 zl.
Za těchto poměrů, arciť především dotace zemské měli bychom k účelům zemědělským přiměřeně zvýšiti. Naproti tomu staví se arciť ohledy finanční. Při velikém přetížení našeho lidu státními daněmi a dávkami, musíme při sdělávání zemského rozpočtu toho býti pamětlivi,
aby také stálým vzrůstáním zemské přirážky veřejná břemena se nestala záhy nesnesitelnými.
Avšak když obyvatelstvo tohoto království na potřeby říšské tak velká břemena podnikati musí, máme a také musíme se vší rozhodností a houževnatostí na to naléhat, aby nám také v tomto ohledu a do té doby, dokud se také z říšských peněz podporují účele zemědělské v naší říši, s t e j n o u mírou bylo měřeno, jako ostatním královstvím a zemím v této polovici říše. (Výborně!) Dokud, pánové, ústřední správa zemědělství vložena jest do rukou ministerstva orby, jehož trvání se ovšem s nynější ústavou naprosto nesrovnává, dotud musíme bez ustání naléhati, aby nám také při udílení říšských subvencí k účelům zemědělským nebylo měřeno kratším loktem nežli jiným zemím a na tom musíme také proto rozhodně trvati, protože, jak obecně známo, království České k potřebám říšským poměrně nejvíce přispívati musí. (Výborně!) Zdá se však, že přes všechny tyto žádosti a tužby, které proti ústřední správě zemědělství opětně a opětně netoliko na tomto sl. sněmu, ale také na říšské radě proneseny a opakovány byly, ministr orby nám hodlá příště ještě kratším loktem měřiti než dosud. Svědčí tomu povážlivé známky, jichž při sdělávání letošního rozpočtu jsme shledali a především smutné a politování hodné factum, že Jeho Excellence pan ministr orby odepřel další subvence pro pokračovací školy hospodářské, kteréž subvence obnášely celkem toliko 666 zl. (Slyšte! Slyšte!) nic nedbaje, že nesvolením těchto subvencí trvání 17, zvláště pro naše malé rolnictvo vskutku nejdůležitějších pokračovacích škol, jež navštěvuje přes 700 žáků, jest povážlivě ohroženo. Pan ministr orby dale ohlásil, že nehodlá podporovati nově zřizované hospodářské školy rolnické, jakož že hodlá snížiti poměrně subvence všech hospodářských škol. Tomu i nasvědčuje kromě toho, že pan ministr orby snížil subvenci důležité lihovarnické školy s 1500 zl. na 1000 zl., jakož i že redukoval náklady kočujícího vyučování hospodářského na přímo nepatrnou míru atd. atd. (Slyšte!)
Tuším, že to jsou smutné příznaky, kterak pan ministr orby hledí na potřeby našeho zemědělství a mám za to, že jsou
tím smutnější v této době, kdy se zemědělství octlo v povážlivé krisi a kdy jest potřeba sebrati veškeré síly, aby zemědělství naše netoliko na výši, na které stojí, se udrželo, nýbrž aby intensivní hospodářství v raší vlasti co možná nejvíce bylo rozšiřováno. V této povážlivé situaci jest povinností netoliko zákonodárných sborů, ale veškeré správy, všemožně působiti k tomu, aby krise zemědělská pokud možná byla localisována, poněvadž by průběhem svým, kdyby se rozšířila po veškeré zemi, se železnou nutností musila vésti ku všeobecné hospodářské katastrofě. (Výborně. )
Za těchto poměru tuším, není úkolem zemského výboru a zástupce zemědělství v tomto výboru, aby pouze registroval odmítavá a záporná vynesení pana ministra orby (Výborně, výborně ! ) a aby tato usnešení přiváděl pouze na vědomí slavného sněmu; zástupce tohoto veledůležitého odvětví našeho národního hospodářství ve výboru zemském jest především povinen, aby se vší rozhodností a s houževnatou důsledností zájmy našeho zemědělství a rovné právo království Českého také v tomto oboru, také proti ministerstvu orby zastával a střehl. (Výborně!)
Pokládal jsem za svou povinnost, bych při příležitosti té pozvedl výstražného hlasu, aby v těchto věcech záhy zjednána byla nutná a všeobecne uznaná náprava. Jinak souhlasím arci s návrhem, který velevážený pan referent komise rozpočtové byl zevrubné odůvodnil. (Pochvala. )
Nejvyšší maršálek zemský: Žádá ještě někdo za slovo?
Verlangt noch Jemand das Wort?
Prohlašuji debatu za ukončenou.
Ich erkläre die Debatte für geschlossen und ertheile das Schlußwort dem Herrn Berichterstatter.
Berichterstatter Gras Buquoy: Der geehrte Herr Vorredner hat sich in keinem Punkte mit dem Antrage der Commission nicht einverstanden erklärt und ich könnte daher Von diesem rein kommissionellen Standpunkte aus füglich auf das Schlußwort verzichten: aber bei den Gewichtigkeit der Momente, welche der geehrte Herr Vorredner vorgebracht hat, halte ich es für meine Pflicht, mit einigen Worten wenigstens darauf einzugehen.
Er hat nachgewiesen, daß die Subventionen, welche Seitens des Landes, ganz besonders aber diejenigen, welche seitens des Reiches für unsere land- und forstwirtschaftlichen Zwecke gewidmet und bestimmt sind, in einem, wenn ich ihn recht verstanden habe, wie er Sich ausgedruckt hat, lächerlich kleinen Betrage zukommen.
Nun, meine Herren, es ist nicht zu läugneu, daß in dieser Beziehung des Königreich Böhmen, was die Reichssubventionen anbelangt, in einer sehr ungünstigen Stellung ist. (Výborně! (Es ist eben in Dieser Beziehung muß ich sagen, leider, eines der Sogenannten aktiven Länder.
(Tak jest!)
Was der Herr Abgeordnete betreffs der Subvention erwähnt hat; welche dem Landeskulturrache zukommt, so kann allerdings Niemand mehr als ich Selbst bedauern, daß diese Subvention in einem sehr geringen Maße bemessen ist.
Aber in dieser Beziehung fürchte ich lei= der für die nächste Zeit eine Besserung oder Aenderung nicht erwarten zu können. Freudig muß ich aber hervorheben, die Anerkennung, welche der Herr Redner in der Beziehung ausgesprochen hat, daß trotz der geringen Subvention das Möglichste geleistet wurde.
Die Budgetkommission hat. bei der Berathung des heurigeu Budgets auch eingesehen, daß diese Rubrik, welche früher unter dem Titel,, zu allgemeinen Landesiulturzwecken" angeführt War und jetzt unter dem § 9. des Landeskulturbudgets aufgeführt erscheint, für diese manigfachen Zwecke, für welche sie bestimmt ist, in einem etwas geringen Grade bemessen ist und Sie hat daher natürlich mit Rücksichtnahme auf die übrige finanzielle Lage des Landes einen Antrag eingebracht, über welchen wir ja bei den Budgetdebatte uns zu äußern haben werden, welchen ich aber schon jetzt ihrem Wohlwollen empfehlen möchte, nämlich die Erhöhung dieser Gesammtsumme um ca. 1600 fl.
Hiebei hat die Budget-Kommission den Wunsch ausgesprochen und finden sie diesen Wunsch auch im Bericht ausgeführt, daß die Verwendung dieser Subvention auf Grund und unter möglichster Berücksichtigung eines diesbezüglichen Voranschlages des Landeskulturrathes vor sich gehen möge. Es ist selbstverständlich, daß der Landesausschuß nicht absolut gebunden sein kann an einen solchen Voranschlag, indem der Landesausschuß dem Landtage für die Verwendung der bewilligten Dotation verantwortlich ist.
ES wird daher auch nur der Wunsch ausgesprochen, daß der Vorschlag des Landeskulturrathes nach Möglichkeit berücksichtigt werde.
Oberstlandmarschall: Seine Exc. der H. Statthalter hat das Wort.
Se. Exc. H. Statthalter: Der Gegenstand, um den es sich handelt, ist von so ausgedehnter Tragweite, daß das hohe Haus heute wohl nicht erwarten wird, daß ich mich ganz unerwartet in detailirte Auseinandersetzungen einlassen könnte und es zu thun wagen dürfte. Aber eines erlaube ich mir nur zu bemerken, nämlich folgendes: Die ganze Vergangenheit, das heißt die Subventionen, welche seit einer Reihe von Jahren vom hohen Ackerbauminiministerium sowohl für die Landeskulturzwecke als auch für landwirthschaftliche Unterrichtszwecke gegeben wurden, zeugen, glaube ich, als Sprechender Beweis, daß es dem Ackerbauminister wohl am warmen Herzen für die Landeskulturzwecke nicht fehlt.
Leider gibt es Grenzen, die selbst der beste Wille nicht übersteigen kann. Das ist die allgemeine Finanzlage.
Nun, meine Herren, das ist etwas, was jedenfalls einer Befferung fähig ist, und da bitte ich versichert zu sein, daß wenn auch momentan villeicht eine Stagnation in dieser Beziehung eintritt und wenn es für den Moment nicht möglich ist, den großen Anforgerungen, die aus Erhöhung von einzelnen Subventionsrubriken an Se. Excellenz gestellt werden, in der gewiß von ihm gewünschten Weise nachzukommen, es jedenfalls an gutem Willen nicht fehlen wird, bei jeder sich ergebenden Gelegenheit, wenn die Mittel möglicher Weise zu erreichen sein werden, dem Lande Böhmen speziell den Beweis zu geben, daß er gewiß für die kulturellen Interessen desselben jederzeit einzutreten und Sie möglichst zu fördern bereit ist. (Bravo!) Das wollte ich nur bemerken.
Oberstlandmarschall: Wir gehen zur Abstimmung über.
Přejdeme k hlasování.
Komise navrhuje, aby slavný sněm vzal zprávu zemského výboru se schválením na vědomost.
Die Budgetkommission beantragt, der h. Landtag wolle den Bericht des Landesausschußes genehmigend zur Kenntnis nehmen.
Ich ersuche die Herren, welche dem zustimmen, die Hand zu erheben.
Žádám pány, kteří s tím souhlasí, by vyzdvihli ruku. Jest přijato.
Es ist angenommen.
Der nächste Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Landeskulturkommission über den Landesausschußbericht betreffend die Petition der Stadtvertretung Wodnian.
Přísti předmět denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise zemědělské o zprávě výboru zemského v příčině petice městského zastupitelstva Vodňanského a zastupitelstev okolních obcí za úpravu řeky Blanice. Zpravodajem jest svobodný pan Nádherný, dávám jemu slovo.
Svobodný pán Nádherný: Slavný sněme! Městské zastupitelstvo Vodňanské a zastupitelstva 15 na řece Blanici ležících obcí podala v měsíci prosinci 1885 petici za regulování řeky jmenované od hranic obce Zichovské až k ústí Blanice do Otavy nákladem zemským. Petice tato byla sice v zásadě příznivě vyřízena v posledním zasedání zemědělské komise a to vzhledem na důležité důvody od petentův udané.
Avšak poněvadž bližší okolnosti byly neznámy, nařízeno, aby tato petice odevzdána byla zemskému výboru k důkladnému uvážení, zvláště však k oznámení, zdali upravení řeky Blanice vůbec možným a potřebným jest, zdali by toto od petentů požadované částečné upravení řeky nemělo škodlivého vlivu na ostatní části její a konečně, zdali podobné upravení na základě zákona melioračního ze dne 30. června 1884 a provésti dá.
Jakkoliv návrh tento ve sněme do porady nepřišel, předsevzal výbor zemský přehlíže je k důležité otázce vyšetření ve zprávě zemědělské komise žádaná a zvláště si vyžádal technického dobrozdání od oddělení pro stavby vodní pro vyřízeni otázky té rozhodujícího.
Z tohoto dobrozdání vychází, že regulování Blanice nejenom možným, nýbrž z důvodů veřejných a hospodářských přímo nutným jest, a že ono na základě melioračního zákona za dne 30. června 1884 provésti se dá.
Taktéž vyjádřilo se oddělení pro stav-
by vodní, že částečné upravení řeky, počínajíc od dolejší části její po žádosti patentů bez všelikého poškození obecních po. zemků nad horním tokem ležících se provésti může.
Oddělení toto projevuje dále naději, že upravení ročních kanalisací a jiných umělých regulačních prací poměrně nepatrným nákladem se uskutečniti dá. Aby se však mohly učiniti positivní návrhy, které by i patenty uspokojily, i zemským zájmům vyhověly, třeba jest, aby po náležitém místním vyšetření důkladný projekt se vypracoval, a náklad se určitě stanovil.
Zemědělská komise činí tudiž návrh: Vysoký sněme račiž se usnésti: Petice městského zástupitelstva Vodňanského a 15 na řece Blanice ležících obcí za regulování této řeky nákladem zemským odevzdává se zemskému výboru s nařízením, aby vypracoval se projekt, a stanovil se náklad na upravení toto, při čemž zvláště přihlíženo budiž k tomu, zdali upravení řeky Blanice vztahovati se má na celou délku její, či pouze k jednotlivým určitým jejím částem a dále pak tomu, že regulování na základě zákona melioračního ze dne 30. června 1884 provedeno býti má, o čemž vysokému sněmu v nejbližším zasedání direktní návrh podati jest.
Die Landeskultur=Kommission stellt den Antrag:
Ein hoher Landtag wolle beschließen: Die Petition der Gemeindevertretung Wodnian u. der Vertretungen von 15 an dem Fluße Blanitz gelegenen Gemeinden um Regulirung dieses Flusses aus Landesmitteln wird dem Landesausschuße mit dem Auftrage überwiesen, die Verfassung dieses Projektes sowie den Kostenvoranschlag dieser Regulirung zu veranlassen, wobei insbesondere aber der Umstand im Auge behalten werden möge, ob die Regulirung des Blanitzflusses in seiner ganzen Länge oder nur bezüglich gewisser Theile in Angriff zu nehmen sei und ferner, daß die Regulierung auf Grund des Meliorationsgesetzes vom 30. Juni 1884 durchgeführt werde, worüber dem hohen Landtage in der nächsten Session ein directer Antrag einzubringen ist.
Nejvyšší maršálek zemský: Žádá někdo za slovo?
Verlangt Jemand das Wort?
Dám hlasovati o návrhu komise, jak jej p. zpravodaj přednesl.
Ich werde den Antrag der Kommission, wie er vom Herrn Berichterstatter vorgetragen wurde, zur Abstimmung bringen.
Žádám pány, kteří s tím souhlasí, by vydvihli ruku.
Ich ersuche die Herren, welche diesem Antrage zustimmen, die Hand zu erheben.
Jest p ř i j a t o.
Es ist ist angenommen.
Příští předmět denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise školské o žádostí obci Vranova a Sviné.
Der nächste Gegenstand der Tagesordnung ist der Bericht der Schulkommission über die Petition der Gem. Wranowa u. Swina.
Zpravodajem jest p. posl. Peták; dávám jemu slovo.
Zpravodaj dr. Peták: Slavný sněme! Obec Vranov a Sviná okresu Stříbrského žádá, aby ve Vranově byla zřízena česká škola obecná a odůvodňuje žádost svou tím, že pětiletý průřez skutečně vykazuje českých dětí školou povinných 47 a dále, že ačkoliv již kolikráte se obce tyto na slavnou zemskou školní radu obrátily s podáním žádostí, dosud nedošlo jejich žádání náležitého vyřízení. I obracejí se tudíž na vysoký sněm se žádostí, aby této věci věnoval náležitý zřetel, a aby se jich po případě ujal. Školská komise o té věci jednala a vycházela s toho stanoviska, že je povinností školských úřadů, aby se o potřebné školy postaraly a aby tam, kde jich je potřeba, byly také ihned zřízeny a měla tedy za to, že tato žádost spadá do kompetence vysoké vlády, resp. zemské Školní rady, avšak berouc zřetel k tomu, že v žádosti té se uvádí, že skutečně je tam 47 dětí školou povinných českého jazyka, má za to, že sluší k této okolnosti zřetel vzíti a kladouc důraz na tuto skutečnosť, praví, pro ten případ, že by tato skutečnosť se potvrdila, odporučuje se tato žádosť zvláště příznivému vyřízení.
Nebude mi zajisté ve zlé vykládáno, slavný sněme, když sám, znaje osobně poměry tamnější, jenom několik slov k této žádosti dodám. (Slyšte!)
Pánové! Obec Vranov a Sviná leží ve Stříbrském okresu a jest se všech stran obklopena německými obcemi, tak že závisí další trváni českého živlu skutečně
na tom, aby v obcích těchto zřízena byla škola česká.
Jíž ta okolnosť, že skutečně nemají žádné školy po ruce, kde by jejich děti byly vyučovány jazyku mateřskému, ospravedlňuje v míře svrchované tuto žádosť jejich.
Mimo to ale sluší míti zřetel k tomu, že tamnější krajina jest krajina chudá, která snad nemůže sama o sobě beze vší pomoci jiné vlastní školu si vydržovati.
Dále sluší vzíti zřetel k tomu, že v této krajině se s oněmi rodiči, kteří se přiznávají beze všeho strachu k české národnosti, nejedná se se všech stran objektivně a spravedlivě. (Tak jest!)
Jsou mi známy případy, že chudému českému lidu ani není dovoleno, aby si šel sbírat do lesa zdarma dříví. (Tak jest! Slyšte!)
Pánové! Že tyto poměry nejsou přehnané, mohl bych prokázati i rozsudky dotýčnými (Slyšte!), že se takto děje ve Stříbrském okresu s těmi rodiči, kteří se přihlašují k české národnosti. (Slyšte!)
Pakli že jsem na tyto věci poukázal, myslím, že mi to zajisté slavný sněm odpustí, poněvadž pokládám to nejenom za vhodné, ale i za spravedlivé, aby se na tyto věci náležitý zřetel vzal.
Mohl jsem tak učiniti, poněvadž pravím, a netajím toho, že jsem osobním svědkem těchto věcí byl. (Slyšte!)
Toto předeslav dovoluji si návrh školské komise přednésti, který zní, že petice obce Vranova a Sviné za zřízení české veřejné obecné školy ve Vranově odstupuje se c. k. vládě k příslušnému jednání, a jsou-li ve Vranově zákonité náležitosti ke zřízení české veřejné školy obecné, odporučuje se příznivému vyřízení.
Die Petition der Gemeinde Wranow und Swina um Errichtung einer böhmischen öffentlichen Volksschule in Wranow wird der k. k. Regierung zur competenten Amtshandlung abgetreten und im Falle des Vorhandenseins der gesetzlichen Erfordernisse zur Errichtung einer böhmischen öffentlichen Volksschule einer günstigen Erledigung empfohlen.
Nejv. maršálek z.: Žádá někdo za slovo ?
Verlangt Jemand das Wort?
Dám hlasovati o návrhu komise.
Ich werde den Commissionsantrag zur Abstimmung bringen.
Ich ersuche die Herren, welche dem Com-
missionsantrage zustimmen, die Hand zu er beben.
Žádám pány, kteří souhlasí s tímto návrhem komise, by vyzdvihli ruku. Jest přijato.
Es ist angenommen.
Příští předmět denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise školské o petici zastupitelstva král. hlav. města Prahy, aby roční služné definitivně ustanovenému, ještě sloužícímu učitelstvu na všech obecných a měšťanských školách Pražských ve všech kategoriích zvýšeno bylo o 100 zl., a aby dotyčný zákon byl vydán.
Der nächste Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Schulkommission über die Petition des Stadtverordnetenkollegiums der könig. Hauptstadt Prag um Erhöhung des Jahresgehaltes der definitiv angestellten und in aktiver Dienstleistung stehenden Lehrer an allen Volks- und Bürgerschulen in Prag in allen Kategorien um 100 fl. und um Erlassung des diesbezüglichen Landes gesetzes.
Zpravodajem jest taktéž p. dr. Peták.
Zpravodaj dr. Peták: Slavný sněme! Zastupitelstvo král. hlavn. města Prahy podalo žádosť na vysoký sněm, aby učitelům kteří jsou definitivně ustanoveni v Praze, jejich služné bylo zvýšeno, a sice o 100 zl. ročně a odůvodňuje se žádosti ta tím, že jsou poměry drahotní v Lak velké míře nepříznivý, že jest žádoucno, aby služné těch pánů učitelů zde v hlavním městě, třeba že jsou položeni v I. třídě platů učitelských, bylo zvýšeno o 100 zl. ročně.
Dále uvádí obec Pražská v této žádosti, že berouc zřetel k tomu, Že skutečně poměry jsou tak nepříznivé pro učitelstvo zde v Praze, sama věnuje, aby právě učitelům poněkud pomohla, značné částky ze svého vlastního jmění ku krytí potřeb jejich a připomíná v této žádosti, že dobrovolné příspěvky ty poskytují se jak Českým tak i německým školám a sice na 26ti Školách českých 237 osobám ročně 61. 420 zl. a na 5ti německých školách 62ti osobám učitelským obnosem per 14. 088 zl., úhrnem ročně 75. 508 zl. a sice všem osobám učitelským, pokud jsou v činné službě. Dále připomíná se v této žádosti, že i u-
čitelům, kteří přijdou do výslužby, poskytuje obec zvláštní podpory a sice 1410 zl. ročně.
Konečně upozorňuje obec pražská v této žádosti na to, že náklad na školství skutečně velice vzrůstá, že náklad ten roku 1887 dostoupil v Praze výše 611. 521 zl. a žádá tudíž, nemohouc sama o sobě poskytnouti toto zvýšení, aby se toto zvýšení zemským sněmem povolilo; žádá však při tom zároveň, aby to nemělo žádného vlivu na poplatníky Pražské.
Školská komise jednajíc o této žádosti, vyslovila se, že jest skutečně velmi záhodno, aby s k mimořádným poměrům v Praze co do drahotní stránky hledělo, avšak nemajíc tady žádných zvláštních dokladů, prohlásila, že nemůže se ihned v meritorní vyřízení této žádosti pustiti a navrhuje:
Slavný sněme, račiž se usnésti takto: Petice královského hl. města Prahy, aby roční služné definitivně ustanovenému, ještě sloužícímu učitelstvu na všech obecných a měšťanských školách pražských ve všech kategoriích zvýšeno bylo o 100 zl. a aby dotýčný zákon byl vydán, odevzdává se zemskému výboru, by ji náležitě uvážil a o ní sl. sněmu v příštím zasedání zprávu podal, po připadě osnovu zákona předložil.
Die Kommission beantragt, der h. Landtag wolle beschließen: Die Petition des Stadtverordnetenkollegiums der kgl. Hauptstadt Prag. womit der Jahresgehalt der definitiv angestellten und in aktiver Dienstleistung Stehenden Lehrer an allen Volks- und Bürgerschulen in Prag in allen Kategorien um 100 fl. erhöht und ein diesbezügliches Landesgesetz erlassen werde, wird dem Landesausschuße zur entsprechenden Erwägung und zur Berichterstattung eventuell zur Vorlage eines Gesetzentwurfes in der nächsten Lanotagssession übergeben.
Nejvyšší maršálek zemský: K tomuto předmětu se přihlásil a sice pro návrh p. posl. Kytka. Dávám jemu slovo.
Posl. Kytka: Slavný sněme! Chci jenom podotknouti několik slov k této petici král. hl. města Prahy a připomínám, že obec pražská dobrovolně připlácí zdejšímu učitelstvu 40% jeho původního služného. Tyto příplatky, jak pan referent sám podotkl, obnáší nyní přes 75000 zl. ročně. Nastaly ale poměry tak neutěšené, že když učitel se odebeře na odpočinek, jest žá-
doucno a nejvyšší potřeba toho, aby dostal ještě nějakou výpomoc k tomu, co podle zákona mu vyměřuje výslužné. V takovýchto případech obrací se nesčetně vysloužilého učitelstva na obec pražskou, aby tato ještě k výslužnému přispěla nějakým příspěvkem a skutečně se v poslední době tak dělo, tak že několika petentům po 100 zl., 200 zl., ano v poslední době i 250 zl. jako osobní přídavek z obecních důchodů bylo uděleno.
Mám pánové za to, že pražská obec, která vydržuje svým nákladem veškeré školství a nedostala od země nijaké subvence aneb výpomoci k upravení nových přečetných budov školních, má aspoň tolik nároků, aby učitelstvu pražskému dostalo se výslužné v té míře, aby mohlo býti podle zdejších poměrů živo.
Každý státní úředník obdrží vyšší aktivní přídavek, než se to stane ve venkovských městech.
Důstojnictvu zdejší posádky uděluje stát mnohem větší příbytečné nežli v jiných městech v této zemi; jenom učitelstvo zdejší bylo postaveno na roveň s požitky svými a v témž poměru jako na venkovských ústavech, které byly vřaděny do první třídy.
Jest tedy zajisté jenom spravedlivé a slušné, aby našemu učitelstvu dostalo se aspoň poněkud nějakých přiměřených důchodů.
Žádosť obce pražské za zvýšení služného o 100 zl. jest zajisté velmi skrovná a neuvalilo by toto zvýšení na budžetzemský nijakého zvýšení, jelikož pražská obec vydržuje školství sama, tedy jenom v tom případě, že by výslužné mělo býti jednotlivcům vyměřeno, by zemský budžet měl vyplatiti o 100 neb 120-130 zl. vyššího platu, dle toho, jak kvinkvenálky tomu kterému učiteli byly vyměřeny.
Já tedy podporuji tuto petici vřele, doporučuje ji sl. výboru k příznivému vyřízení a mám za to, že v tomto skromném smyslu, jak pražská obec petici tu podala v zájmu učitelstva, jednala také dle své povinnosti, aby nebyly uvaleny ještě poplatky mimořádné na důchody obecní. (Výborně!)
Nejvyšší maršálek zemský: Žádá ještě někdo za slovo?
Verlangt Jemand das Wort?
Prohlašuji debatu za ukončenou.
Ich erkläre die Debatte für geschlossen.
Žádá sobě p. zpravodaj slova ?
Pan zpravodaj se vzdává slova.
Komise navrhuje:
Petice odevzdává se zemskému výboru, by ji náležitě uvážil a o ní slavnému sněmu zprávu podal, po případě osnovu zákona předložil.
Die Kommission beantragt: Die Petition wird dem Landesausschusse zur entsprechenden Erwägung und zur Berichterstattung eventuell zur Vorlage eines Gesetzentwurfes in der nachsten Landtagssession übergeben.
Žádám pány, kteří s tímto návrhem souhlasí, by zdvihli ruku.
Ich ersuche die Herren, welche dem zustimmen, die Haud zu erheben. Es ist angenommen
Jest přijato.
Příští předmět denního pořádku jest druhé čtení zprávy komise školské o zprávě zemského výboru v příčině organisace vyučování dítek neplnomyslných školou povinných.
Nächster Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Schulkommission über den Landesausschußbericht betreffend die Organisirung des Unterrichtes für nicht vollsinnige im volksschulpflichtigen Alter stehende Kinder.
Zpravodajem jest pan Dr. Žák. Dávám jemu slovo.
Zpravodaj pan Dr. Žák: Slav. sněme! Otázka vyučování a vychovávání dítek neplnomyslných a organisace vyučování tohoto byla již v roce 1881 předmětem vyjednávání zemského výboru s c. k. zemskou školní radou. Vláda byla totiž toho náhledu, že povinnost k návštěvě škol platí bez výjimky pro všecky dítky, které jsou zákonného stáří, a že pokud ve zvláštních případech dítky smyslů nedokonalých v základě § 23. říšského zákona školního ze dne 14. května 1869 od návštěvy veřejné Školy obecné sproštěny nejsou i tyto dítky vyučování ve školách obecných účastneny býti mají.
Za tou příčinou vyslovila se vláda, že se o rozmnožení, rozšíření a zdokonalení dosavadních pro potřebu nestačících vychovacích ústavů pro slepé a hluchoněmé usilovati, prozatím však zavedením učebních kursů pro vyučování slepých a hluchoněmých na ústavech ku vzdělání
učitelů a učitelek a zvláštními opatřeními na školách pomoc učiniti má, k čemu by sl. sněm potřebnou částku povoliti měl.
Proti tomuto náhledu, že i dítky nedokonalých smyslů mají vůbec účastný býti vyučování na školách obecných zaujal zemský výbor to stanovisko, že dítky takové od návštěvy veřejné školy obecné osvobozeny jsou a že vyučování jejich díti se má ve zvláštních k účelu tomu zřízených ústavech veřejných nebo soukromých a že pokud výminkou dítky nedokonalých smyslů k návštěvě školy veřejné připustiti lze, vyučování jejich by se díti mohlo toliko v hodinách mimořádných a že honorování nového vyučování by nastati mohlo, kdyby ten který učitel v týdni vyučoval více než 30 hodin.
Spor tento rozhodl §. 59, odst. 2. školní novelly ze dne 2 května 1883 v ten smysl, že přísluší zákonodárství zemskému, aby učinilo vhodné opatření, co se týče založení škol a vychovatelen zemí potřebných pro děti nedokonalých smyslů.
Vzhledem k tomu učinil slavný sněm dle návrhu rozpočtové komise dne 13. ledna 1886 několik usnešení týkajících se vydržování a podporování dosavádních ústavů pro hluchoněmé v Čechách a uložil dále zemskému výboru, aby dohodnuv se s c. k. zemskou školní radu, předložil své návrhy o tom, jak by ustanovení §. 59 říš. zákonem ze dne 2. knětna 1883 v příčině škol a vychovávacích ústavů pro děti nedokonalých smyslů provedeno býti mělo.
K tomu přišla petice podaná sl. sněmu od okresního zastupitelstva Roudnického za zřízení zemského ústavu pro slepce nebo za převzetí dosavadních ústavů soukromých do správy zemské, o níž v sl. sněmu jednáno nebylo.
Svrchu uvedenou resoluci slavného sněmu sdělil zemský výbor c. k. zemské školní radě se žádostí, aby ve věci této opětné vyjednávání zahájeno bylo, načež tato náhled svůj vyslovila v ten smysl, že účelu, o nějž jde, nejlépe dosíci lze přiměřeným rozmnožením a rozšířením ústavů pro slepé a hluchoněmé, a že pokud ústavy tyto tou měrou rozmnoženy a rozšířeny nebudou, aby do nich všechny dítky nedokonalých smyslů přijaty býti. mohly, dětem takovým na veřejných školách obecných nejnutnější vyučování se udíleti má, za něž by odměňování se dělo dle ustanovení a zásad, jaké platí o odměnách za
nepovinné vyučování druhému jazyku zemskému.
Konečně vyhradila si o. k. zemská školní rada, co se týče otázky, jakým způsobem by bylo lze usnadniti, aby veliký počet kandidátů učitelství mohl nabyti způsobilosti k vyučování slepých a hluchoněmých, podati příslušné návrhy vysokému o. k. ministerstvu záležitostí duchovních a vyučování.
Vzhledem k statistickým výkazům c. k. zemskou školní radou podaným nabyl zemský výbor přesvědčení, že velký počet slepých a hluchoněmých dítek v dosavadních ústavech soukromých opatřen není, že na nějaké rozmnožení těchto ústavů pro značný náklad pomýšleti nelze, že se však doporučuje rozšíření dosavadních ústavů, poskytnutím zemských subvencí, že účelu tomu, pokud se tkne ústavů pro hluchoněmé, usnešeními sl. sněmu ze dne 15. ledna 1886 vyhověno jest a že se soukromými ústavy pro slepé teprvé další vyjednávání zahájeno býti musí, k čemu pro krátkost času nedošlo.
Proto a vzhledem k tomu, že návrhy c. k. ministerstva záležitostí duchovních a vyučování v příčině opatření sil k vyučování slepých a hluchoněmých způsobilých, vyčkati sluší, učinil zemský výbor následující usnešení:
Slavný sněme račiž se usnésti.
1. Od zřízení zvláštních ústavů k vyučování dítek nedokonalých smyslů (hluchoněmých a slepých) školou povinných z prostředků zemských budiž prozatím upuštěno, za to budiž hleděno k tomu, aby dosavadní soukromé ústavy byly rozšířeny po případě přislíbením subvencí z prostředků zemských, v kteréžto příčině buďtež ohledně dosavadních ústavů pro hluchoněmé rozhodnými zásady, které vytkl sněm usnesením ze dne 15. ledna 1886, kdežto co se týče ústavů pro slepé, budiž výbor zemský vyzván, aby zahájil vyjednávání s ředitelstvími dotyčných ústavů řídě se při tom zásadami platnými pro ústavy pro hluchoněmé.
O výsledku vyjednávání těchto podejž pak zemský výbor sněmu v příštím zasedání zprávu s přislušnými návrhy.
2. Aby usnadněno bylo vyučování dítek nedokonalých smyslů školou povinných na školách obecných, zmocňuje se výbor zemský, aby učitelům k tomu způsobilým udílel odměny ve srozumění s c.
k. zemskou školní radou dle zásad smluvených o odměnách za udílení nepovinného vyučování druhému jazyku zemskému.
3. C. k. vláda se žádá, aby co nejdříve učinila potřebná opatření, aby jednak co většímu počtu kandidátů učitelství, jednak ale také učitelům již působícím, poskytnuta byla možnost, aby si osvojili způsobilost k vyučování slepých a hluchoněmých a sice učitelům zřízením zvláštních kursů o prázdninách, za kteroužto příčinou by se těmto poslednějším poskytnouti měly nadace státní a zemské, o čemž nechť výbor zemský s c. k. zemskou školní radou se dohodne a sl. sněmu v nejbližším zasedání zprávu a návrh podá. V ohledu formálním se navrhuje, aby zpráva tato přikázána byla kommissi rozpočtové a kommissi školské k poradě a podání návrhu.
Vzhledem k tomu, že tímto návrhem jednání o vyučování dítek neplnomyslných avšak školou povinných zahájeno bylo, avšak posud ukončeno není a výbor zemský svým časem o otázce této určité návrhy učiní, navrhuje školská komise:
Slavný sněme račiž zprávu zemského výboru č. 208 ve příčině organisace vyučování dítek neplnosmyslných školou povinných vzíti k vědomosti.
Die Schulkommission stellt den Antrag: Der hohe Landtag geruhe den Bericht des Landesausschusses Z. 208 betreffend die Organisirung des Unterrichtes für nicht vollsinnige, im Schulpflichtigen Alter stehende Kinder zur Kenntnis zu nehmen.
Nejvyšší maršálek zemský: Žádá někdo za slovo ?
Verlangt Jemand das Wort? Die Commission beantragt den Bericht des Landesausschusses zur Kenntnis zu nehmen.
Komise navrhuje, aby zpráva zemského výboru vzata byla na vědomí.
Žádám pány, kteří s tím souhlasí, by vyzdvihli ruku.
Ich ersuche die Herren, welche dem zustimmen, die Hand zu erheben. Jest přijato.
Es ist angenommen.
Letzter Gegenstand der Tagesordnung ist die zweite Lesung des Berichtes der Petitionskommission uber die Petition der "občansko-hospodářská beseda" in Křinitz um Befreiung der Wirthschaftsfuhren
von der Mauthzahlung auf den Aerarialstraßen.
Poslední předmět denního pořádku jest druhé Čtení zprávy komise petiční o petici občansko-hospodářské besedy v Křinicích za osvobození hospodářských povozů od placení mýtného na erárních silnicích.