1880 a se zákonem říšským ze dne 7. června 1881, kterýmižto zákony stala se podstatná změna v základu pro rozvržení okresní a zemské přirážky školní. Touž měrou, jakou vyšší základ přirážky přinesl s sebou také vyšší výkon 10 prc. školní přirážky okresní, uleveno fondu zemskému. Roku 1882 musil však vzhledem k tomu, že suma pozemkové daně pro Čechy říšským zákonem ze dne 7. června 1881 zmírněna byla a tím také výnos 10 prc. okresní přirážky školní v porovnání s rokem předešlým se zmenšil, schodek tento opět zemským fondem uhražen býti. Tím vysvětliti dlužno jednak zmírnění příspěvku zemského o 14 prc. v r. 1881, jednak zvýšení jeho o 17 prc. v r. 1882. Dalším trváním nynějšího základu berního a uskutečněním reformy školní zůstane - jakož se nadíti jest procento stoupání jak dotace zemské tak i nákladu školního vůbec, stále mírné.
C. kr. zemská školní rada k dotazu výboru zemského také se pronesla v ten způsob, že v nejhorším případu doufá aspoň vystačiti s okrouhlou sumou 3 milionů, kdyby tato v zemský rozpočet byla vložena, což by v porovnání s potřebou roku 1882, která činila 2, 933. 977 zl., rovnalo se zvýšce as o 66. 000 zl. - 2*2 prc. Zemský výbor však sumu potřeby zaokrouhlil spůsobem opačným, totiž na 2, 900. 000 zl. To, čeho by po případě nad tuto sumu bylo třeba, doufá uhraditi přebytky okresních školních fondů za r. 1881, a sotva se v tom zmýlí, ježto ze zprávy jeho o stavu školství a z výkazů účetních zřejmě na jevo vychází, že komise rozpočtová dobře učinila, vloživši již několikráte -vzhledem k předvídaným aktivním nedoplatkům školních fondů okresních - do rozpočtu zemského menší sumy nežli jaké byly požadovány.
Ačkoli ve zprávě o školství ukazuje se k tomu, že v případu, kdyby dodatně upravené rozpočty školních okresů byly známy bývaly již při zdělání rozpočtu zemského, příspěvek zemský pro školní okresy na r. 1881 byl by musil sumou o 31. 344 zl., a příspěvek na rok 1882 sl. sněmem povolený sumou o 303. 562 zl. vyšší vložiti do rozpočtu, nicméně shledává zemský výbor v přebytcích školních fondů okresních z r. 1879 a 1880 dostatečnou náhradu, ba vykazuje dokonce v letošní zprávě své na r. 1882 ještě úsporu 134. 769 zl. 67 1/2 kr. v porovnání se sumou 2, 630. 435 zl. sl. sněmem na r. 1882 ustanovenou. Třeba i užití nedoplatků aktivních nelze přísně pokládati za úsporu, přece na všechen způsob schvalovati dlužno nynější úsilovnou snahu výboru zemského, aby v přičíně nedoplatků okresních fondů školních učiněn byl pořádek. Nebyly-li od jednotlivých školních okresů - jako zpráva o školství připomíná - výkazy o hospodářství jejich dosud podány, tak na př. od okresů Budějovického a Smíchovského, z nichž ještě ani za r. 1877 výkazy tyto nedošly - jest to zajisté důkazem, jak oprávněno jest nalehání na konečné zjednání pořádku.
vom 11. Sept. 1880 und dem Reichsgesetze vom 7. Juni 1881 zusammen, da durch diese Gesetze die Umlagebasis für die Bezirks- und Landesschulumlage sich wesentlich verändert hat. In demselben Maße als die höhere Umlagebasis ein höheres Erträgniß der l0pztgen Schulbezirksabgabe abwarf, in demselbem Maße wurde der Landesfond entlastet. Für das Jahr 1882 mußte jedoch mit Rücksicht darauf, daß sich die Grundsteuersumme für Böhmen durch das Reichsgesetz vom 7. Juni 1881 und damit der Ertrag der l0pztgen Schulbezirksumlage gegen das Vorjahr verringerte, dieser Ausfall wiederum vom Landesfond getragen werden. Daraus erklärt sich einerseits die Verminderung des Landesbeitrages um 14 pZt. im Jahre 1881, anderseits die Steigerung desselben um 17 pZt. im Jahre 1882. Mit der Fortdauer der jetzigen Steuergrundlage und der Verwirklichung der Schulreform darf wohl angenommen werden, daß sowohl für die Landesdotation als für den Schulaufwand überhaupt das Steigerungsperzent ein mäßiges bleiben wird.
Der k. k. Landesschulrath hat denn auch über Aufrage des Landesausschußes seine Ansicht dahin ausgesprochen, daß er mit der Einstellung der runden Summe von 3 Millionen in das Landesbudget im äußersten Falle sein Auslangen zu finden hofft, was gegenüber dem Exforrerniß des Jahres 1882 pr. 2, 933. 977 fl. einer Erhöhung von c. 66. 000 fl. d. i. von 2*2pZt. gleichkäme. Der Landesausschuß hat indeß eine Abrundung auf umgekehrtem Wege Vorgenommen, indem er als Erforderniß den Betrag von 2, 900. 000 fl. begehrt, Den eventuellen Mehrbedarf glaubt er durch die 1881er Gebahrungsüberschüsse aus den Bezirksschulfonden decken zu können und er wird sich hierin schwerlich irren, da aus dem Zustandsberichte des Landesausschußes und den Rechnungsausweisen zur Evidenz hervorgeht, daß die Budgetkommission auf dem richtigen Wege sich befand, wenn sie mit Rücksicht auf die voraussichtlichen Aktivrückstände der Bezirkschulfonde zu wiederholten Malen mindere Summen in den Boranschlag einstellte, als verlangt worden waren.
Trotzdem der Zustandsbericht annimmt, daß der im Jahre 1881 den Schulbezirken zugedachte Landesfondbeitrag um 313. 441 fl. der im Jahre 1882 vom h. Landtage bewilligte um 303. 562 fl. höher angesagt hätte werden sollen, wenn die nachträglich richtig gestellten Schulbezirkspräliminarien bei der Budgetirung vorgelegen wären, erblickt der Landesausschuß in den Gebahrungsüberschüssen der Schulbezirksfonde aus den Vorjahren 1879 und 1880 ausreichenden Ersatz, ja er weist sogar in seinem diesjährigen Zustandsericht pro 1882 noch ein Ersparniß von 134. 769 fl. 67 1/2 kr. gegenüber der für 1882 vom Landtag präliminirten Summe von 2, 630. 435 fl. aus.
S tím souvisí také přání, které již r. 1880 ve sněmu bylo předmětem interpelace poslance Karla Maxe hraběte z Zedtwitzů a jež v loňské zprávě komise rozpočtové znova bylo projeveno, přání totiž, aby konečně upraveno bylo rozdělení přebytků pocházejících z doby před rokem 1874. Zvláště vzhledem k takovým obcím, jež školné správně odvádějí, jestiť věcí nespravedlivou, aby jim zadržováno bylo to, oč skutečně více odvedly. Otázka tato dosud není vyřízena.
Komise rozpočtová pokládá za povinnost svou, aby oprávněnému přání svému propůjčila většího důrazu, navrhujíc slavnému sněmu schválení resoluce pod č. II. uvedené.
Co se týče přebytků okresních školních fondů z pozdějších let, které fondu zemskému náležejí a z části byly již vynaloženy, budiž připomenuto, že přebytky tyto dle výkazů účetních
r. 1877 činily.....331. 320 zl. 13 1/2 kr.
r. 1878 činily.....332. 461 zl. 46 1/2. kr.
r. 1879 činily.....369. 711 zl. 40 1/2 kr.
a dle zprávy o školství r. 1880 dokonce 393. 878 zl.
Též z účetních závěrek zemských již od několika let, a to z položky: "příspěvky k řadnému nákladu na školství národní, " pravidelně jde na jevo, že bylo značně méně vydáno dle účetní závěrky za r. 1881 jedině o 313. 164 zl. méně, - tak že i v případu, kdyby ze schodku, za rok 1881 dodatně vzešlého zmírněním daně pozemkové, částka ve školní zprávě sumou 212. 352 zl. 43 kr. vypočtěná i s případnou větší potřebou roku 1883 uhražena býti měla z přebytků školních fondů okresních za rok 1881, bylo by na snadě bývalo, požadavek zemského výboru na rok 1883 uvésti na ještě menší míru. Navrhuje-li přes to vše komise rozpočtová, aby položka tato schválena byla dle návrhu výboru zemského sumou 2. 900. 000 zl., činí tak v uvážení, že při zkoumání rozpočtů okresních za rok 1881 byly jednotlivé položky značně zmírněny, tudíž sotva lze pomýšleti na to, že přebytky budou opět tak vysoké jako za let dřívějších.
Obwohl mm die Verwendung von Activrücfständen als eine Ersparung im strengen Siune nicht angesehen werden kann, so muß die strammere Weise, mit welcher der Landesausschuß vorgeht, um mit den Rückständen aus den Bezirksschulfonden aufzuräumen, jedenfalls gebilligt werden. Wenn, wie der Zustandsbericht anführt, in einzelnen Schulbezirken, so z. B. in Budweis und Smichow die Gebahrungsausweise selbst noch aus dem Jahre 1877 aushaften, so Beweist dies, wie gerechtfertigt das Drängen auf endgiltige Herstellung der Ordnung ist.
Es hängt damit auch der Wunsch zusammen, der schon im Jahre 1880 im Landtag Gegenstand einer Interpellation des Abg. Carl Max Grafen Zedtwitz im Landtag gewesen und im vorjährigen Bericht der Budgetkommission neuerlichen Ausdruck fand, der Wunsch, daß die Vertheilung der aus der Zeit vor dem Jahre 1874 stammenden Gebarungsüberschüsse endlich geregelt werbe. Insbesondere gegenüher solchen Gemeinden, welche mit ihren Schulgeldleistungen nicht im Rückstande geblieben sind, ist es ungerecht ihnen das wirklich zu viel Geleistete länger vorzuenthalten. Die Frage wartet Bisher noch immer auf ihre Erledigung. Die Budget-Kommission glaubt daher ihrem Berechtigten Verlangen dadurch mehr Nachdruck geben zu sollen, daß sie die unter sub II. angeführte Resolution dem h. Landtag zur Annahme vorschlägt.
Was die dem Landesfonde zugehörigen zum Theil schon Verwendeten Gebarungsüberschüsse der Schulbezirksfonde aus den Späteren Jahren Betrifft, so fei Bemerkt, daß sich dieselben nach den Rechnungsausweisen im
Jahre 1877 auf......fl. 331. 320*13 1/2
im Jahre 1878......fl. 332. 461*46 1/2
im Jahre 1879......fl. 369, 711*40 1/2
und nach dem Zustandsbericht im J. 1880 sogar auf.... fl. 396. 878 beliefen.
Ebenso weisen die Landesrechnungsabschlüsse Seit einer Reihe von Jahren in der Post: Beiträge zum ordentlichen Volksschulaufwand regelmäßig erhebliche Mindererfolgsummen, der Rechnungsausweis pro 1881 allem schon 313. 164 fl. aus, so daß, auch wenn von dem nachträglich für das Jahr 1881 in Folge Herabminderung der Grundsteuer hervorgekommene Ausfall noch die im Zustandsbericht mit fl. 212. 352*43 angenommene Theilsumme nebst dem eventuellen Mehrbedarf des Jahres 1883 aus den 1881er Gebarungsüßerschüssen der Schulbezirksfonde zu decken wäre, doch noch die Versuchung nahe liegt, die vom Landesausschuß für 1883 Begehrte Summe noch zu restringiren. Wenn nichts destoweniger Beantragt wird, die Post konform mit dem Antrage des Landes-ausschuffes mit 2, 900. 000 fl. einzustellen, so war hiefür schließlich die Erwägung entscheidend, daß bei Prüfung der Präliminarien pro 1881 namhafte Reduktionen vorgenommen worden sind und daher an Uiberjchűsse in der Höhe wie in früheren Jahren kaum zu denken ist.
Zemský výbor ve zprávě své nezapomíná take sporu, jenž mezi ním a c. k. zemskou školní radou vzešel o otázce, zda-li náklad na vyučování náboženské na školách měšťanských zapravovati povinen jest okres školní a pokud školní okresy požívají subvence zemské, zda-li povinnost tato nespadá též na fond zemský. V ohledu tom dlužno jen schvalovati stanovisko výboru zemského, jenž v základě čl. 10. státního zakladního zákona ze dne 25. května 1868 a říšského zákona ze dne 20. června 1882 povinnost tuto popírá a tudíž ve dvou případech, jenž se týkají měšťanských škol v Písku a v Blatné, na rozhodnutí správy školní stížnost k c. kr. správnímu soudu podal.
Tím nápadněji jest, že výbor zemsky dosud nevyhověl resoluci slavným sněmem již před dvěma lety přijaté, aby svolána byla komise enketní. Nelze ovšem popříti, že ze všech vydajů nejhojnější ovoce ponese vydání směřující ku zvelebení obecného vyučování, a obyvatelstvo skutečně v žádném jiném odboru neosvědčilo obětavosti takové jako právě v oboru školy; tím ale není vyloučena možnost úspor v samém hospodářství školním. Také by smyslu a dosahu řečené resoluce nijak se nepříčilo, kdyby enketní komisi předloženy byly též otázky dále zasahující, jako na př. stále a více v popředí vstupující otázka zrušení školného a spravedlivého opatření náhrady za školné. Tím, že slavný sněm přijal onu resoluci, propůjčil zřejmý výraz názoru svému, že od takové enkety znalců, jejíž členy zvoliti a obou otázek k projednání vhodných ustanoviti a vyměřiti zemskému výboru jest zůstaveno, neočekává výsledku bezcenného, i plní tedy komise rozpočtová toliko ústavní povinnost svou, opakujíc tuto spůsobem důrazným upomínku, již v lonské zprávě projevenou, aby dotčené reaoluci bylo vyhověno.
Závěrečný návrh komise rozpočtové směřuje k tomu aby do vedlejší rubriky 1 vložena byla suma 2, 900. 000 zl. zemským výborem požadovaná.
Der Landesausschuß erwähnt auch in seinem Zustandsbericht der Differenzen, welche zwischen ihm und dem k. k. Landesschulrath anläßlich der Frage entstanden sind, ob die Kosten des Religionsunterrichtes an Bürgerschulen vom Schulbezirk und insoferne die Schulbezirke vom Lande subveutionirt werden, auch vom Lande zu tragen seien. In dieser Beziehung kann dem Vorgehen des Landesausschusses, welcher auf Grund des Art. 10 des Staatsgrundgesetzes vom 25. Mai 1868 und des Reichsgesetzes vom 20. Juni 1872 die Frage verneint und deshalb in den zwei die Bürgerschulen Pijek und Blatna betreffenden Fällen die Beschwerden gegen die Untcrrichtsverwaltung beim k. k. Verwaltungsgerichtshof eingebracht hat, nur zugestimmt werden.
Um so auffallender ist es, daß der Landesausichuß der vom hohen. Landtag schon vor zwei Jahren Beschlossenen Resolution wegen Einberufung einer Enquetecommission noch nicht nachgekommen ist. Allerdings wird zugegeben werden müssen, daß unter allen Ausgaben, die auf Hebung des allgemeinen Unterrichts verwendeten Gelder den nächsten Segen Bringen werden und die Bevölkerung hat sich in der That auf keinem anderen Gebiete so opferwillig gezeigt als gerade auf dem Gebiete der Schule; aber damit ist die Möglichkeit von Ersparungen im Schulhaushalte selbst nicht ausgeschlossen. Auch widerspricht es dem Tenor der in Rede stehenden Resolution keineswegs, wenn der gewünschten Enquete auch weitergehende Fragen, namentlich die mehr und mehr in den Vordergrund tretende Frage der Aufhebung des Schulgeldes und der rationellen Ausbringung des Ersatzes für dasselbe vorgelegt würden. Dadurch, daß vom h. Landtag die Resolution angenommen wurde, hat derselbe seiner Ansicht unzweideutigen Ausdruck verliehen, daß er von einer solchen Enquete, für welche die Auswahl der einzuberufenden Experten, die Feststellung und Begrenzung der zu beratenden Fragen dem Landesausschuß offen gelassen ist, kein werthloses Resultat erwartet, und es erfüllt daher die Budgetkommission nur eine konstitutionelle Pflicht, wenn sie ihre Bereits im vorjährigen Berichte ausgesprochene Erinnerung, daß der in Rede stehenden Resolution Folge geleistet werde, in dringlicher Weise wiederholt.
Der Schlußantrag der Budgetkommission geht dahin, in die Subr 1. den vom Landesausschuße geforderten Betrag von 2, 900. 000 fl. einzustellen.
Vedlejší rubr. 3. "Subvence na nové stavby školní. "
Komise činí návrh, aby požadovaná suma 140. 000 zl. byla do rozpočtu vložena.
Vedlejší rub. 4.
"Příspěvky učitelskému fondu pensijnímu. "
Jako roku předešlého, tak i v letošní zprávě výboru zemského, pokud se v ní jedná o pensijním fondu učitelském, hlavním předmětem zprávy té jsou obě rubriky (v podrobném rozpočtu str. 80) "interkaláře" a "náklad na režii. "
Co se především týče "nákladu na režii" vyjednával zemský výbor s c. kr. školní radou o věci té směrem takovým, jenž se shoduje s názorem v této příčině komisí rozpočtovou již loňského roku pronešeným. Okolnost, že c. kr. říšský soud ve sporu štýrského sněmu se správou školní rozhodnul, že výlohy za výpomocné síly a úřední i kancelářské potřeby při správě pensijního fondu učitelského jak za dobu prošlou, tak i na příště mají býti státní pokladně nahraženy z pensijního učitelského fondu vévodství Štyrského, není zajisté dostatečným důvodem, aby stejné břímě uloženo bylo království českému. Neníť tím pro toto království utvořen žádný prejudikát, - jakož to zpráva školní dokazuje způsobem přesvědčivým.
Proti ostatním rubrikám potřeby 1 až 6, jichž zvýšení přiměřeno jest skutečné potřebě, nelze ničehož namítati, ani také proti rubrikám úhrady 1, 2, 3 a 5.
Hlavně však zde běží o rubriku 4. "interkaláře" z uprázdněných míst učitelských. "
Vloženo jest v této rubrice 117. 295 zl. t. j. průměrná cifra sum, jež od okresních pokladen školních v posledních 3 letech skutečně byly odvedeny do pensijního fondu učitelského. Tyto však nesrovnávají se s těmi sumami, jež dle účtů měly býti z okresních pokladen školních k pensijnímu fondu učitelskému odvedeny. Jakož uvádí zpráva, Činí aktivní nedoplatky z interkalářů až do konce roku 1880 celkem... 664. 200 zl. 36 1/2 kr. suma to ohromná, která opět jest důkazem toho, že slavný sněm měl zajisté příčinu, opětovanými resolucemi naléhati na konečné uspořádání těchto poměrů. Co zemský výbor k tomuto účelu podniknul, zasluhuje tím více uznání, ježto na vyplácení takových nedoplatků, náležejících pensijnímu fondu učitelskému, toliko nepřímo může působiti. Poněvadž ale pense vypláceti se musejí a bohužel dosud ještě třeba míti na zřeteli, že dotčená aktiva pensijního fondu učitelského, jimiž by se týž skutečně stal aktivním, také v roku nejblíže příštím jen z části budou odvedena, tedy jest ovšem potřebí, aby k uhražení schodku zemskou školní radou na 366. 441 zl. vypočtěného, třeba ne celá, tož alespoň částečná suma z opatrnosti do rozpočtu byla vložena. Zemský výbor navrhuje k tomu konci okrouhlou sumu 200. 000 zl., jejíž schválení tímto se navrhuje.
Subr. 3. Subventionen für Neubauten.
Es wird beantragt, die verlangte Summe von 140. 000 fl. in den Voranschlag einzustellen.
Subr. 4. Lehrerpensionsfond.
Wie im vorigen Jahre bilden die beiden Rubriken (im Detailvorauschlag S. 80) "Interkalarien und Regiekosten" den Hauptgegenstand in dem vom Lehrerpensionsfonde handelnden Berichte des Landesausschusses.
Was zunächst die "Regiekosten" Betrifft, so entsprechen die vom Landesausschuß mit dem k. k. Landesschulrath geführten Verhandlungen der Auffassung, welche die Budgetkommission schon im vorigen Jahre geltend gemacht hat. Der Umstand, daß das k. k. Reichsgericht gegenüber dem steiermärkischen Landtag erkannt hat, daß die Auslagen für die nothwendigen Hilfkräfte und für Amtsund Kanzleierfordernisse bei der Verwaltung des Lehrerpensionsfondes sowohl pro praeterito als auch pro futuro aus dem Lehrerpensionsfonde des Herzogthums Steiermark an den Staatsschatz zu vergüten Seien, ist nicht ausreichend, dem Königreiche Böhmen eine gleiche Last aufzuerlegen. Ein Präjudiz ist damit für Böhmen nicht geschaffen, wie dies in überzeugender Weise im Berichte dargethan ist.
Gegen die übrigen Erfordernißrubriken 1 bis 6, deren Erhöhung dem faktischen Bedarfe entsprechen, ist nichts einzuwenden, ebensowenig gegen die Bedeckungsrubriken 1, 2, 3 und 5. Der wunde Punkt ist die Rubrik 4. "Interkalarien für erledigte Lehrerstellen". Eingestellt erscheinen hier 117. 295 fl., d. i. die Durchschnittsziffer der von den Bezirksschulkassen in den letzten 3 Jahren an den Lehrerpensionsfond wirklich abgeführten Beträge. Letztere entsprechen indeß keineswegs jener Summe, welche rechnungsmäßig von den Bezirksschulfassen an den Pensionsfond abzuführen gewesen wäre. Wie der Bericht anführt, beziffern sich die Aktivrückstände aus den Interkalarien bis zum Jahre 1880 auf 664. 200 fl. 36 1/2, eine ganz enorme Summe, welche wiederum Beweist, daß der h. Landtag afleu Grund hatte, durch wiederholte Resolutionen auf endliche Herstellung ordnungsmäßigerer Verhältnisse zu dringen. Die in dieser Beziehung von Seite des Landesausschusses unternommenen Schritte verdienen umsomehr Anerkennung, als derselbe auf die Flüssigmachung Solcher dem Lehrerpensionsfond zugehöriger Rückstände nur mittelbaren Einfluß nehmen kann. Da jedoch die Pensionen ausgezahlt werden müssen und leider noch immer die Eventualität in's Auge gefaßt werden muß, daß das in Rede stehende Aktivum des Lehrerpensionsfonds, durch welches letzterer wirklich aktiv sein würde, auch im nächsten Jahre nur theilweise einbringlich gemacht sein wird, tritt die Nothwendigkeit ein, zur Bedeckung des vom k. k. Landesschulrath mit 366. 441 fl. Bezifferten Abganges wenn auch nicht die ganze Summe so doch einen Theilbetrag vorsichtsweise einzustellen. Der Landesausschuß beantragt hiefür den runden Betrag von 200. 000 fl., welchen Betrag einzustellen beantragt wird.
Úhrada (rozpočtu str. 71).
Hlavní rubrika IX. "Školní příspěvky z pozůstalosti.
Ve shodě s návrhem zemského výboru navrhuje se, aby v rozpočet pojata byla suma.............152. 000 zl.
Fond porodnice.
Zemský výbor rozpočetl fond tento na rok 1883 co do potřeby sumou 97. 320 zl. (95. 850 zl. roku 1882) a co do úhrady sumou 48. 472 zl. (48. 563 zl. roku 1882).
Nepatrně větší potřeba odůvodněna mírnými z výškami rubrik "služné" a "zachování budov, " kdežto rubriky "příspěvky příbytečné, " "případky, " "kancelářské a úřední potřeby, " "daně a dávky, " "diety a cestovné, " "náklad na režii, " "provise" - poněkud nižšími sumami v rozpočet jsou vloženy.
Komise neměla naprosto žádné příčiny, navrhovati změny v jednotlivých položkách, i předkládá rozpočet fondu porodnice slavnému sněmu ke schválení zcela dle návrhu zemského výboru.
Fond nalezince.
Týž rozpočtěn jest na rok 1883 co do potřeby sumou 358. 629 zl. a co do úhrady sumou 33. 730 zl. Na rok 1882 ustanovena byla potřeba sumou 310. 343 zlatých a úhrada sumou 31. 474 zl.
Značná zvýška potřeby podmíněna jest vzrůstáním výloh ošetřovacích za nalezence mimo ústav opatřované, poněvadž nižší bývalý poplatek znenáhla pomíjí a vyšší nový poplatek na jeho místo nastupuje; leč rubriky "služné, " "kancelářské a úřední potřeby, " "zachování budov, " náklad na režii, " a pensc vdovské" vykazují nepatrné zvýšení, kdežto rubriky "příspěvky příbytečné, " "případky, " daně a dávky" a "výslužně úředníkům a sluhům" vloženy jsou trochu nižší sumou.
Bedeckung (Voranschlag S. 71. )
Hauptrubrik IX. Schulbeiträge aus Verlassenschaften.
Es wird Beantragt, die Uibereinstimmung mit dem Antrag des Landesausschußes den Betrag von 152, 000 fl. einzusetzen.
Gebärhausfond.
Der Landesausschuß veranschlagt diesen Fond für 1883 im Erfordernisse mit 97. 320 fl. gegen 95, 850 fl, im Jahre 1882 und in der Bedeckung mit 48. 472 fl. gegen 48. 562 fl. im Jahre 1882.
Das geringe Mehrersorderniß wird Bedingt durch mäßige Erhöhungen der Rubriken Besoldungen, Erhaltung der Gebäude, während die Rubriken: Ouartierbeiträge, Emolumente, Amts und Kanzlei-Erfordernisse, Steuern und Gaben, Diäten und Reisekosten, Regieauslagen, Provisionen etwas niedriger angesetzt sind.
Die Budget-Kommission hatte gar keine Veranlassung an den Ansätzen eine Veränderung zu Beantragen und legt den Gebärhausfond ganz nach dem Voranschlage des Landesausschußes dem hohen Landtage zur Genehmigung vor.
Finbelhaus-Fond.
Derselbe ist für 1883 mit 358. 629 fl. Erforderniß und 33. 730 fl. Bedeckung angenommen. Für das Jahr 1882 war das Erforderniß mit 310. 343 fl. und die Bedeckung mit 31, 474 fl. festgestellt.
Die bedeutende Steigerung des Erfordernisses wird durch die Zunahme der Verpflegskosten für Findlinge außer dem Hause bewirkt, da die niedrigere alte Gebühr allmälig erlischt und die höhere neue Gebühr an deren Stelle tritt, doch zeigen
V úhradě jest rubrika "užitek z nemovitostí" poněkud nižší sumou vložena, poněvadž byla několika nájemníkům výpověď dána, kdežto rubriky "přijímací taxy za nalezence, " "taxy za dodané kojné" a "náhrada ošetřovacích nákladů" vyššími sumami jsou rozpočtěny.
I při tomto fondu komise rozpočtová neshledala příčiny, činiti návrhy na změny, pročež jej dle návrhu zemského výboru slavnému sněmu předkládá ku schválení.
Fond blázince.
Fond tento zahrnuje v sobě na rok 1883 opět jako roku posléze minulého tři ústavy, v Praze, Kosmonosích a Dobřanech. Na rok 1883 rozpočtěn jest výborem zemským co do potřeby, a to ústavu Pražského a Kosmonosského sumou 384. 761 zl. (392. 073 zl. r. 1882) a ústavu Dobřanského sumou 160. 964 zl. (107. 733 zl. r. 1882), tedy pro všechny tři ústavy sumou 545. 725 zl. (499. 806 zl. r. 1882). Co do úhrady rozpočtěn jest pro ústavy v Praze a Kosmonosích sumou 104. 985 zl. (99. 342 zl. r. 1882) a pro ústav v Dobřanech sumou 6. 940 zl. (13. 460 zl. r. 1882), úhrnem sumou 111. 925 zl. (112. 802 zl. r. 1882.
Co se týče ústavů v Praze a Kosmonosích, zvláště ústavu posléze řečeného, potřeba ve všech rubrikách jen málo se změnila. Okolnost, že nebylo více třeba položky na nové umístění parního kotle v ústavu Pražském, způsobila značné zmenšení sumy navržené v rubrice "zachování budov", vyšší potřeba na stravu odůvodněna počtem ošetřovanců o 70 vyšším a velmi skrovnou zvýškou průměrné ceny ošetřovací.
Pro ústav v Praze počítá se 1170 nemocných, v Kosmonosích 412 a v Dobřanech 450. Při ústavu Dobřanském jsou však změny v potřebě objemu značnějšího. Mzdy zvýšeny podstatně, a sice o 4. 436 zlatých, což se zakládá dílem na ospravedlněném zvýšení mzdy, dílem na potřebě většího počtu podřízeného služebnictva; též rubriky "kancelářské a úřední potřeby, " "remunerace a výpomoci, " "diéty a cestovné" a "rozličná vydání, " hlavně však "zachování budov" a "náklad na režii" rozpočtěny jsou vyššími sumami.
die Rubriken Quarauch die Rubriken Besoldungen, Kanzlei-, Amtserfordernisse, Erhaltung der Gebäude, Regieauslagen und Pensionen für Witwen kleine Erhöhungen, wogegentierbeiträge, Emolumente, Steuern und Gaben und Pensionen für Beamte und Diener etwas niedriger eingestellt sind. In der Bedeckung ist die Rubrik Ertrag der Realitäten, wegen Kündigung einiger Partheien etwas niedriger eingestellt, während die Rubriken Aufnahmstaren für Findlinge,. Taxen für abgegebene Ammen und Verpflegskostenvergütung höher prälimintrt sind.
Auch bei diesem Fonde fand die Budgetkommission keinen Grund irgend einen abändernden Antrag zu stellen und unterbreitet denselben nach den Anträgen des Landesausschusses dem hohen Landtage zur geneigten Genehmigung.
Irrenhausfond.
Dieser Fond umfaßte f. d. Jahr 1883 wieder wie im vergangenen Jahre die drei Anstalten in Prag, Kosmanos und Dobřan. Er ist für das Jahr 1883 im Erfordernisse vom Landesausschusse veranschlagt u. z- für Prag und Kosmanos mit 384. 761 fl. gegen 392. 073 fl. im Jahre 1882 und für Dobřan mit 160. 964 fl. gegen 107. 733 fl. im Jahre 1882, daher in Summe für die 3 Anstalten mit 545. 725 fl. gegen 499. 806 fl. im Jahre 1882. In der Bedeckung ist er angenommen für Prag und Kosmanos mit 104. 985 fl. gegen 99. 342 fl. im Jahre 1882 und für Dobřan mit 6. 940 fl. gegen 13. 460 fl. in Summe mit 111. 925 fl. gegen 112. 802 fl. im Jahre 1882.
Bei den Anstalten in Prag und Kosmanos, vornehmlich bei Letzterer ist das Erforderniß nur wenig in allen Rubriken verändert. Der Wegfall der Neuherstellungen im Maschinenhause der Prager Anstalt Bewirkt eine wesentlich niedrigere Einstellung in Rubrik Erhaltung der Gebäude und die höhere Einstellung der Berköstigung ist Bedingt Durch einen um 70 Köpfe höhern Krankenstand und sehr geringe (Erhöhung des durchschnittlichen Verpflegspreises.
Es sind angenommen für Prag 1170 Kranke, für Kosmanos 412 und für Dobřan 450. Bei der Anstalt in Dobřan sind aber die Veränderungen im Erfordernisse Bedeutender. Die Löhnungen sind wesentlich um 4436 fl. erhöht, was feinen Grund theils in wohl gerechtfertigten Erhöhungen der Löhnung, theils in zahlreichen Anstellungen hat, und find auch die Rubriken Kanzlei und Amtserfordernisse, Remunerationen und Aushilfen, Diäten, Reisekosten und verschiedene Auslagen, ganz Besouders aber "Erhaltung der Gebäude" und Regieauslagen höher veranschlagt.