Proto ani administrativní šetření prováděná
před podáním obžaloby nemohla být
vždy spolehlivým vodítkem pro hlavní
přelíčení. Tento nedostatek mohl být
snížen na nejmenší možnou míru,
kdyby bylo bývalo možno provést řádné
soudní přípravné vyšetřování.
Za hlavních přelíčení také
někteří svědci změnili své
výpovědi, složené u vyšetřovacích
orgánů.
Z předneseného přehledu činnosti Národního
soudu vysvítá, že všechny protektorátní
a kolaboracionistické organisace a instituce doznaly ve
smyslu vládního programu v osobách svých
význačných představitelů větší
nebo menší míry odsouzení - až
na jednu výjimku, Národní odborovou ústřednu
zaměstnaneckou, jejíž všichni představitelé
byli osvobozeni. Neříkám, že všechny
tyto rozsudky vystihují plně politickou vinu a škodlivost
těchto aktivistických protektorátních
zařízení i odpovědnost osob, které
je vedly. O míře viny a přiměřenosti
trestu mohou být zajisté různá mínění.
Ale myslím, že mne tento výsledek retribuce
opravňuje, abych konstatoval, že zhruba splnila v
rozsudcích Národního soudu své historické
poslání. Ukázala všemu našemu lidu
i veřejnosti mezinárodní, že náš
národ i stát nehodlá prominout ani strpět
i v budoucnosti žádnému politikovi a žádnému
veřejnému, odpovědnému pracovníku
postup a politiku, která by jej zaváděla
do područí cizí moci a která by ničila
jeho suverenitu. (Potlesk.) že nehodlá ani
beztrestně strpět, kdyby kdokoli se chtěl
v národě smiřovat třeba s dočasnou
ztrátou svobody, ať již tak činí
z pohnutek jakýchkoli. Tento výsledek činnosti
Národního soudu i mimořádných
lidových soudů naopak ukazuje jasně správnou
cestu uvědomělého čs. občana
i vlastence, že v boji o svobodu a nezávislost státu
nesmí nikdy povolit a nikdy ustat, ani tehdy ne, kdyby
se snad zdálo, že československá suverenita
je na dlouho zničena. Tím také retribuční
soudnictví dává plnou satisfakci všem
těm, kteří se tak neohrozeně a důsledně
i za cenu svých životů za poslední války
proti nacistické nadvládě německé
co nejrozhodněji postavili.
Toto jsou, paní a pánové, fakta, která
se vypořádávají též s
kritikou, která tvrdí, že nejliknavěji
byla prováděna ona část vládního
programu košického i dnešní vlády,
která jedná o retribuci. Já neupírám
nikomu právo kritisovat vládu a vládní
činnost, přiznávám též
právo komukoliv kriticky posuzovat činnost kteréhokoli
člena kabinetu. Připouštím, že
výklad vládního programu může
být různý, a i jeho provádění
může být různé.
Musím však upozornit slavnou sněmovnu, že
v programu třetí vlády Národní
fronty Čechů a Slováků, předneseném
předsedou vlády 8. července loňského
roku v tomto slavném ústavodárném
Národním shromáždění,
se v kapitole v prohlašuje, že vláda považuje
za svůj úkol urychleně dokončit očistu
našeho národního a veřejného
života od všech zrádců a aktivních
pomahačů nepřítele, pokud dosud nebyli
pohnáni k odpovědnosti. Soudím, že skutečnost,
že zdrcující většinu těch,
kteří byli před mimořádné
soudy pohnáni, jsme mohli vyřídit do deseti
měsíců od vyhlášení tohoto
programu, svědčí o tom, že vládní
program v tomto bodě splněn byl.
Nezmiňuji se ve své zprávě parlamentu
vůbec o činnosti mimořádného
lidového soudnictví a Národního soudu
na Slovensku. Není to s mé strany opomenutí.
Je to pouze výraz faktického stavu. Jak je obecně
známo, trestání válečných
zločinců na Slovensku se nedělo podle společné
zákonné normy. Retribuční dekret se
na Slovensko nevztahoval a zřízení slovenských
mimořádných lidových soudů
se opírá o zvláštní nařízení
Slovenské národní rady, jez se v leckterém
směru liší od práva platného
v českých zemích. V důsledku toho
se též stalo, že mimořádné
soudy na Slovensku vstoupily v činnost značně
později než v Čechách, a proto také
platnost retribuční normy slovenské neskončila
současně s koncem platnosti českých
zákonů a činnost lidového soudnictví
slovenského potrvá ještě až do
konce tohoto roku.
Pokládám za potřebné informovat sněmovnu
též o tom, že dbaje těchto zákonných
ustanovení neměl ministr spravedlnosti žádného
vlivu na výkon retribučního soudnictví
na Slovensku a že jmenovitě mu nepodléhala
veřejná žaloba na Slovensku, která postupovala
zcela nezávisle a jen podle pokyn předsednictva
Slovenské národní rady, po případě
pokynů povereníka pre pravosúdie.
Paní a pánové, jsem si vědom, že
moje zpráva již z časových důvodů
nemohla být tak podrobná, aby se zabývala
všemi problémy, jež s činností
lidového soudnictví souvisí, a aby osvětlila
všechny příčiny některých
nedostatků a nedokonalosti tohoto soudnictví. Přes
to mám zato, že podává celkem plastický
a úplný obraz činnosti mimořádného
lidového soudnictví. Snad mně debata, která
se k mému výkladu nepochybně rozvine, poskytne
ještě příležitost, abych v odpovědi
na ni doplnil svůj výklad po leckteré konkretní
stránce.
Pro tuto chvíli bych jen rád konstatoval, že
ať jakkoli historie jednou posoudí způsob,
kterým jsme se s tímto nesnadným úkolem,
jejž na nás mimořádná doba vložila,
vypořádali, stojím plně za tím,
ze se naši soudci - ať již právníci
či soudci-laici - i veřejní žalobci
s mimořádnou obětavostí věnovali
svým povinnostem.
Pokládám tuto příležitost za
nejvhodnější, abych s parlamentní tribuny
jako resortní ministr poděkoval za rychlou a svědomitou
práci všem, kdož přispěli ke zdárnému
zdolání tohoto zodpovědného úkolu,
jak u Národního soudu, tak u mimořádných
lidových soudů, národní prokuratury
a veřejné žaloby, bez ohledu na čas
a nervové vypětí. (Potlesk.)
Byli to v prvé řadě soudcové, prokurátoři
a veřejní žalobci z povolání,
na nichž ležela v plném rozsahu zodpovědnost
za řádnou organisaci a provedení retribučního
soudnictví. K nim nutno přiřadit všechny
ty, kdož z řad advokátů a z jiných
právních oborů byli přibráni
k součinnosti. Děkuji dále zvláště
vřele soudcům z lidu, na nichž ležela
hlavní odpovědnost při rozhodování
o vině a trestu. Přinášeli mimořádnou
oběť tomuto svému vznešenému a
těžkému úkolu, neboť jejich účast
v procesech, které také trvaly někdy celou
řadu týdnů, jim způsobila jistě
i osobní újmu v jejich zaměstnání.
Za svoji obětavost si zaslouží plně
uznání celé naší národní
veřejnosti, a to tím spíše, že
mezi nimi bylo mnoho vynikajících účastníků
našeho národního boje i mnoho těch,
kteří na sobě nebo svých blízkých
nejtíže pocítili německou persekuci.
Rychlé zdolání práce administrativní
bylo pak soudům a žalobcům umožněno
jen tím, že s nimi bok po boku spolupracovali ochotně
svých povinností dbali soudní zaměstnanci
i členové sboru vězeňské stráže.
Jim všem vzdávám dík za velikou vykonanou
práci. (Potlesk.)
Přehlížeje závěrem činnost
retribučního soudnictví v jeho celku, mohu
s plnou odpovědností svého úřadu
znovu opakovat, že splnilo svědomitě a úplně,
pokud bylo v lidských silách, svůj úkol.
Slavná sněmovno, tím končím
svoji závěrečnou zprávu o činnosti
mimořádného lidového soudnictví,
jež v život vyvolala a uvedla doba největšího
nebezpečí a nejstrašnější
války, kterou kdy byl v našich dějinách
náš národ ve své existenci ohrožen.
Nemohu ji skončit jinak než vyslovením přání,
jež se mnou sdílí jistě celé
ústavodárné Národní shromáždění
a jež leží hluboko v srdci všeho československého
lidu: aby již nikdy náš národ a náš
stát nebyl vystaven podobné situaci, aby mohl žít
a rozvíjet své tvůrčí síly
k prospěchu všeho našeho lidu i ku prospěchu
lidstva v pokoji a míru. A kdyby snad proti naší
vůli a proti naší hluboké víře
v možnost mírového vývoje všech
vztahů mezi národy na světě měl
být nás národ přece jenom podroben
nové podobné zkoušce svého odhodlání
ke svobodě, aby taková zkouška nás i
naše pokolení budoucí našla všechny
do jednoho odhodlané a tvrdé jako z křemene
a aby rušitel tohoto našeho mírumilovného
vývoje narazil na odpor, který by byl tvrdý
skutečně jak z kvádru. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Byl mi podán
návrh posl. Štětky, Langra, Vičánka,
dr Štefánika, Hladkého, Jeleňa a druhů,
aby o prohlášení pana ministra spravedlnosti
byla provedena rozprava a aby rozprava tato zahájila se
v příští schůzi.
Dám o tomto návrhu hlasovat.
Kdo souhlasí s návrhem posl. Štětky,
Langra, Vičánka, dr Štefánika, Hladkého,
Jeleňa a druhů, aby o prohlášení
p. ministra spravedlnosti byla provedena rozprava a aby rozprava
tato zahájena byla v příští schůzi,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Návrh je přijat.
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
šestého odstavce pořadu, jímž je
6. Zpráva výboru imunitního o žádosti
okr. soudu ve Vsetíně za souhlas s trest. stíháním
posl. Klíchy (přestupek podle §§ 1, 2
zák. o ochraně cti č. 108/1933 Sb.) - (tisk
607).
Zpravodajem je pan posl. Doležel, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Doležel: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Čtvrté oddělení okr. soudu ve Vsetíně
požádalo podáním ze dne 5. března
t. r. předsednictvo ústavodárného
Národního shromáždění
o udělení souhlasu k trest. stíhání
posl. Klíchy, redaktora ve Vsetíně,
pro přestupek podle §§ 1 a 2 zákona na
ochranu cti, č. 108/ 1933 Sb. Tohoto přestupku se
měl jmenovaný dopustit tím, že dne 5.
prosince r. 1945 při telefonickém rozhovoru ze Vsetína
do Jablunky n. Bečvou, který vedl s p. Aloisem Eliášem,
předsedou místního národního
výboru v Jablunce, označil tamějšího
zemřelého občana inž. Jaroslava Velínského
za kolaboranta. Když mu předseda MNV odporoval, že
inž. Velínský kolaborantem nebyl, řekl
prý v rozčilení zvýšeným
hlasem: My z něho kolaboranta a velezrádce uděláme.
Sestra p. inž. Velínského pí Zdeňka
Nonfriedová, bytem v Praze, podala pak na poslance a redaktora
Klíchu dne 14. ledna 1946 žalobu u okr. soudu
ve Vsetíně. (Předsednictví převzala
místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
Imunitní výbor pojednal ve své schůzi
o této záležitosti a jednomyslně se
usnesl doporučiti ústavodárnému Národnímu
shromáždění, aby posl. Klícha
k trestnímu stíhání vydán
nebyl, poněvadž veřejný zájem
na projednávání tohoto případu
nepřevyšuje zájmy nerušeného výkonu
poslaneckého mandátu posl. Klíchy.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen,
rozprava odpadá. Přistoupíme proto k hlasování.
Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního,
aby ústavodárné Národní shromáždění
nedalo souhlas k trestnímu stíhání
posl. Klíchy.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění se
usneslo nedati souhlas k trestnímu stíhání
posl. Klíchy.
Tím je vyřízen 6. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
sedmého odstavce pořadu, jímž je
7. Zpráva výboru imunitního o žádosti
okr. soudu.trestního v Brně oddělení
II., za souhlas k trest. stíhání poslance
dr Rozehnala. (Přestupek proti bezpečnosti těla
podle § 431 tr. z.) (tisk 608).
Zpravodajem je p. posl. Štětka, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Štětka: Paní a pánové!
Okr. soud trestní v Brně, odd. II., žádá
v podání ze dne 4. února 1947, čís.
Nt 67/47-10, za souhlas s trest. stíháním
posl. Rozehnala pro přestupek proti bezpečnosti
těla podle § 431 tr. z. Tato událost se stala
tím, že v Brně pan poslanec najel současně
s projíždějícím elektrickým
vozem na tento vůz a tak vzájemně se spolu
dotkli a vůz byl poškozen ve velikosti asi pětikoruny.
Imunitní výbor projednal tuto záležitost
ve své schůzi dne 14. května 1947 a usnesl
se doporučiti ústavodárnému Národnímu
shromáždění, aby posl. dr Rozehnal
k trestnímu stíhání vydán
nebyl, neboť veřejný zájem na projednání
tohoto případu nepřevyšuje zájem
nerušeného výkonu poslaneckého mandátu
p. posl. dr Rozehnala.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvon ): Ke slovu není nikdo přihlášen.
Rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního,
aby ústavodárné Národní shromáždění
nedalo souhlas k trest. stíhání posl. dr
Rozehnala.
Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí,
nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění usneslo
se nedati souhlas k trestnímu stíhání
posl. dr Rozehnala.
Tím je vyřízen 7. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
osmého odstavce pořadu, jímž jest
8. Zpráva výboru imunitního o žádosti
okr. soudu v Blovicích za souhlas k trest. stíhání
posl. Broje. (Přestupek zákona o ochraně
cti č. 10S/33 Sb.) - (tisk 610).
Zpravodajem je pan posl. dr Šíp, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Šíp: Paní předsedkyně,
slavná sněmovno, paní a pánové!
Pkr. soud v Blovicích požádal podáním
ze dne 28. dubna 1947, č. j. T 28/47-5, podle § 24
ústavní listiny o souhlas k trest. stíhání
posl. Broje pro přestupek zákona o ochraně
cti č. 108/33 Sb.
Imunitní výbor projednal ve své schůzi
dne 14. května 1947 tuto záležitost, dospěl
sice k přesvědčení, že veřejný
zájem na projednání tohoto případu
nepřevyšuje zájmů nerušeného
výkonu poslaneckého mandátu posl. Broje,
ale posl. Broj prohlásil jak sám i svým
obhájcem při jednání u okr. soudu
v Blovicích, tak i vůči mně jako zpravodaji
imunitního výboru, že v této věci
chce nastoupit důkaz pravdy a že proto žádá,
aby k trestnímu stíhání vydán
byl. Vzhledem k tomuto výslovnému souhlasu a přání
posl. Broje usnesl se imunitní výbor doporučiti
ústavnímu Národnímu shromáždění,
aby žádosti okresního soudu v Blovicích
bylo vyhověno a aby posl. Broj k trestnímu
stíhání vydán byl.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen,
rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního,
aby ústavodárné Národní shromáždění
dalo souhlas k trestnímu stíhání posl.
Broje.
Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí,
nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění usneslo
se dáti souhlas k trestnímu stíhání
poslance Broje.
Tím je vyřízen 8. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávám devátého
odstavce pořadu, jímž je
9. Zpráva výboru imunitného o žiadosti
Okr. súdu v Trutnove o súhlas k trest. stíhaniu
posl. Dečiho. (Priestupok podľa § 1-3 zák.
č. 108/33 Sb.) - (tlač 611).
Zpravodajem je p. posl. Viboch, dávám mu
slovo.
Zpravodajca posl. Viboch: Slávne ústavodarné
Národné shromaždenie!
Okr. súd v Trutnove žiadal podaním zo dňa
26. februára 1947, čj. Nt Iv 6/47-5, o súhlas
k trest. stíhaniu posl. Dečiho pre priestupok
podľa § 1-3 zákona číslo 108/33
Sb.
Imunitný výbor prerokoval záležitosť
vo svojej schôdzi dňa 14. mája 1947 a usniesol
sa doporučiť ústavodarnému Národnému
shromaždeniu, aby posl. Deči k trestnému
stíhaniu vydaný nebol, lebo verejný záujem
na prerokovaniu tohto prípadu neprevyšuje záujem
nerušeného výkonu poslaneckého mandátu
posl. Dečiho.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen,
rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního,
aby ústavodárné Národní shromáždění
nedalo souhlas k trestnímu stíhání
poslance Dečiho.
Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí,
nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění usneslo
se nedati souhlas k trestnímu stíhání
posl. Dečiho. Tím je vyřízen
9. odstavec pořadu.
Před ukončením schůze sděluji,
ze dala jsem dovolenou podle § 2, odst. 4 jedn. řádu
na dnešní schůzi posl. Kaplanovi. Sděluji,
že se předsednictvo usneslo, aby se příští
schůze konala v úterý dne 10. června
1947 o 14. hodině
1. Zpráva předsednictva ÚNS o zájezdu
čs. parlamentní delegace do velké Britannie.
2. Zpráva výborů živn.-obchodního
a právního o vládním návrhu
zákona (tisk 474), kterým se živnost vulkanisérská
prohlašuje za řemeslnou (tisk 604) .
3. Zpráva výboru imunitního o žádosti
okresního soudu v Bratislavě za souhlas s trestním
stíháním posl. Poláka (tisk 609).
4. Rozprava o prohlášení ministra spravedlnosti
dr Drtiny o činnosti a výsledcích retribučního
soudnictví, učiněném v 55. schůzi
dne 29. května 1947.
Končím schůzi.