Zkušenosti ukázaly, že spravedlivě mohl
posoudit míru viny jenom ten, kdo žil v obdobných
poměrech, za nichž došlo ke spáchání
zažalovaného trestného činu.
Správně proto upozorňovali několikráte
zástupci Svazu osvobozených politických vězňů,
že trestné činy, ze kterých byli obviněni
někteří vězňové v koncentračních
táborech, nelze vždycky hodnotit jako vědomé
zločinné činy vůči spoluvězňům,
neboť se jich někdy musili dopustit právě
v jejich vlastním zájmu anebo v zájmu spolutrpících.
Rovněž tak osoby stojící v popředí
veřejného života byly častěji
vydány nebezpečí učinit ku prospěchu
okupantů nějaká opatření nebo
projevy než osoba, která žila v soukromí
a nenesla žádnou odpovědnost za druhé.
Svědomití a rozvážliví soudcové
z lidu přirozeně při hodnocení viny
po subjektivní stránce přihlíželi
k těmto okolnostem a došli proto mnohdy k jedině
možnému závěru o nedostatku zločinného
úmyslu žalovaného, s čímž
ovšem někdy veřejnost, ne plně informovaná,
se nemohla ztotožnit.
Specifickým deliktem také v době okupace
bylo udavačství, které bylo jedním
z nejhnusnějších zločinů a bylo
proto přísně souzeno a trestáno. Obtíž
činilo jenom posouzení, pokud takovéto udání
bylo vynuceno, což se při výsleších
na gestapu velmi často stávalo. Neuvěřil-li
soud v takovémto pochybném případě
svědku gestapáku, který případně
sám násilný výslech prováděl,
myslím, že to nelze lidovému soudnictví
vytýkat jako nedostatek. Často se též
postrádalo, že nebylo u udavačství rozlišováno
mezi udavačstvím politickým a udavačstvím
rázu hospodářského, neboť nelze
popřít, že předpisy o zásobování
obyvatelstva byly vydávány, třeba i nechtěně,
i ve prospěch řádného zásobování
českého lidu, na čemž měli zájem
zejména lidé nejpotřebnější.
Jednou z nesporných příčin některých
nesrovnalostí v rozsudcích je také okolnost,
že řízení u mimořádných
soudů mělo býti ve své podstatě
řízením stanným. Očista i proti
vedoucím činitelům protektorátu měla
být urychleně provedena. Nedošlo-li prakticky
k tomu a konala-li se podrobná průvodní řízení,
nelze podle mého přesvědčení
toto nedodržení původních úmyslů
a plánů označit za pochybení, nýbrž
naopak za klad a za důkaz opravdovosti a vážnosti,
se kterou určení soudci z lidu i z povolání
převzali nevděčný úkol výkonu
spravedlnosti. Svědčí to jen o vysoké
kultuře našeho národa, o jeho značném
stupni civilisace, a je to též důkazem, že
v tomto národě se výkon spravedlnosti a práva
nikdy nestane služkou vládní moci, (Potlesk.)
nýbrž vždy zůstane nejbezpečnější
zárukou nabytých práv občanů
státu.
Některou ne právě opodstatněnou nespokojenost
s výroky lidových soudů - lituji, že
to musím konstatovat - vyvolalo, bohužel, referování
o retribučních procesech v našem tisku. Jednou
příčinou toho je nedostatečný
rozsah našeho denního tisku a pak veliká řada
procesů, které probíhaly současně,
takže redakce listů o nich mohly referovat jen co
nejstručněji a tím neúplně,
skresleně. Některý denní tisk přetřásal
však činnost jednotlivých obviněných,
pro kterou měli být souzeni, ještě před
zahájením procesu, a to tendenčně.
Toto předčasné hodnocení viny muselo
míti vliv na smýšlení veřejnosti
a tím i na pozdější rozhodování
přísedících, i když ovšem
tento vliv někdy působil právě opačně,
než zamýšleli ti, kteří jej uplatňovali.
Referování v tisku za procesů o jejich průběhu
nebylo v důsledku toho vždy objektivní a nestranné,
nýbrž často kusé a skreslené.
Nebylo řídkým úkazem, že referáty
v jednotlivých časopisech o témže skutku
a v témže procesu vyzněly zcela protichůdně.
Považuji po těchto dosavadních zkušenostech
pro budoucnost za nezbytné, aby články VII
a VIII zákona č. 8/1863 ř. z. byly naprosto
přísně dodržovány. Jejich ustanovení
totiž zakazují uveřejňovat obžalovací
spis tiskem dříve, než byla obžaloba přednesena
v hlavním přelíčení, a zakazují
rozbírati moc průvodů a pronášeti
domněnky o tom, jak řízení dopadne,
před vynesením rozsudku. Jedině za tohoto
předpokladu totiž budou naše soudy s to, aby
soudily nezávisle. Nezávislost je pak první
podmínkou spravedlivého, nestranného soudcovského
výroku.
Politického významu byly ovšem zejména
případy, které byly projednávány
před Národním soudem. Proto je pochopitelné,
že tyto případy soustředily na sebe
nejvíce pozornosti a že kolem nich vznikalo ve veřejnosti
nejvíce protichůdných polemik. Z téhož
důvodu soudím, že slavnou sněmovnu bude
zajímat, podám-li jí poněkud podrobnější
přehled činnosti Národního soudu.
Především pokládám za nezbytné
připomenout, kdo podle znění dekretu o Národním
soudu měl být pohnán před tento mimořádný
tribunál. V tomto směru prohlašuje dekret presidenta
republiky ze dne 19. června 1945, č. 17 Sb. o Národním
soudu, že "budou souzeny Národním soudem,
dopustí-li se činů trestných podle
retribučního dekretu o potrestání
nacistických zločinců, zrádců
a jejich pomahačů, tyto osoby:
státní president t. zv. protektorátu, členové
t. zv. protektorátní vlády, členové
ústředního vedení vlajky, členové
Kuratoria pro výchovu mládeže, členové
výboru a činovníci České ligy
proti bolševismu, vedoucí činovníci
Národní odborové ústředny zaměstnanců
a Svazu zemědělství a lesnictví, novináři,
kteří propagačně sloužili vládě
vetřelců v denním tisku, a vůbec osoby,
které byly vedoucím postavením v životě
politickém, vysokým úřadem, vysokou
funkcí velitelskou nebo význačným
místem v životě hospodářském
vázány být svým spoluobčanům
vlasteneckým vzorem."
Šlo tedy zákonodárci zřejmě o
to, aby v osobách nejvýznamnějších
představitelů protektorátního režimu
byla zachycena politická i mravní zhoubnost a nebezpečnost
t. zv. aktivismu naší politiky bezprostředně
předválečné, a to nejen v představitelích
t. zv. protektorátní vlády, nýbrž
i ve všech institucích, orgánech i organisacích,
jež si tento protektorátní aktivismus vytvořil
i ve všech vrstvách našeho obyvatelstva. Šlo
též, a to v neposlední řadě,
o stíhání prodejných novinářů,
kteří byli zvlášť výraznými
a horlivými propagátory nacismu a fašismu i
spolupráce s Němci a jejichž činnost
s hlediska politické a občanské morálky
národa byla zvlášť zavrženíhodná.
Vyplývá z povahy věci, že za nejrepresentativnější
politické postavy t. zv. protektorátu musili být
pokládáni již ze svých funkcí
t. zv. státní president a členové
t. zv. protektorátních vlád. A jestliže
byly vyslovovány kritiky negativní o tom, jak byl
splněn vládní program v tomto bodě
též z toho důvodu, že žádný
z těchto činitelů nebyl Národním
soudem odsouzen k nejtěžšímu možnému
trestu, t. j. trestu smrti, a jestliže v tomto smyslu byly
srovnávány rozsudky Národního soudu
s rozsudky analogickými v některých jiných
zemích nebo též s některými rozsudky
Národného súdu v Bratislavě, pak bych
chtěl upozornit členy ústavodárného
Národního shromáždění,
že u Národního soudu v Praze vůbec nedošlo
k projednávání analogických případů,
které by mohly být se zmíněnými
rozsudky srovnávány.
Nejrepresentativnější osobností t. zv.
protektorátu byl přece nesporně t. zv. státní
president tohoto protektorátu dr Emil Hácha,
ale ten zemřel dříve, než mohlo být
vůbec na jeho trestní stíhání
pomýšleno. Vedle osoby státního presidenta
byl pak nesporně ústavně i politicky nejodpovědnějším
činitelem za tragické události z 15. března
1939 zahraniční ministr vlády Beranovy, dr
František Chvalkovský. Ani ten nemohl být
postaven před Národní soud, protože
zahynul na sklonku války při spojeneckém
náletu na Berlín. A konečně nejaktivističtějším
a shodně míněním celého národa
nejvíce odsuzovaným ministrem protektorátní
vlády byl Emanuel Moravec. Ani ten nestanul před
naším Národním soudem, protože
sám spáchal sebevraždu v okamžiku, kdy
se hroutila nacistická moc. Proto zejména při
srovnávání našich rozsudků proti
protektorátním činitelům s rozsudky
v jiných státech se nesmí přehlížet,
že československá národní a válečná
justice nemohla být provedena proti třem bezesporu
prvním a nejvýraznějším představitelům
defaitismu, proněmeckého politického aktivismu,
zrady i kolaboracionismu.
Naproti tomu třeba uvážit toto: Všechny
protektorátní vlády měly i se svými
předsedy celkem 16 členů, z nichž jeden
byl popraven Němci a byl natolik v očích
československé veřejnosti rehabilitován
jako příkladný vlastenec, že byl dokonce
in memoriam vyznamenán nejvyšším válečným
vyznamenáním. Konstatuji, že se tak stalo bez
dotazování ministra spravedlnosti a bez posudku
národní prokuratury, a konstatuji, ze tato skutečnost
nemohla zůstat bez vlivu ani na hodnocení činnosti
některých jiných protektorátních
ministrů, kteří nesporně měli
plnou důvěru generála inž. Aloise Eliáše
a jež je nutno pokládat za jeho blízké
spolupracovníky. Z toho důvodu se mně jevilo
být podle obsahu spisů, jak byly zjištěny
vyšetřujícími orgány ministerstva
vnitra, přímo absurdní, aby někteří
z těchto členů protektorátních
vlád byli vůbec obžalováni. Jeden člen
protektorátní vlády skončil, jak jsem
již uvedl, sebevraždou. Před Národním
soudem jich bylo přesto zažalováno ještě
devět, což odpovídá téměř
dvěma třetinám všech protektorátních
ministrů.
Z protektorátních ministrů byl odsouzen k
nejpřísnějšímu trestu Adolf Hrubý,
který byl potrestán doživotním těžkým
žalářem, pak dr Jaroslav Krejčí
k těžkému žaláři na 25 let,
dr Jindřich Kamenický k těžkému
žaláři na 5 let, Richard Bienert na 3 roky.
Dr Josef Kalfus a Josef Ježek byli sice odsouzeni,
avšak bylo u nich upuštěno od potrestání.
Dr Jiří Havelka, dr Jan Kapras a Dominik
Čipera byli osvobozeni.
V protektorátě vykonávali ještě
krátkou dobu po 15. březnu, a to do 27. dubna 1939,
ministerskou funkci, i když ji nelze považovati za funkci
protektorátních ministrů, Rudolf Beran,
Jan Syrový a dr Otakar Fischer. Beran a Syrový
byli odsouzeni, každý z nich k těžkému
žaláři na 20 let. Dr Otakar Fischer byl osvobozen.
Z představitelů národního souručenství
byli obžalováni Josef Nebeský, Jan Fousek a
dr Tomáš Krejčí; tito poslední
dva zároveň i jako přední činovníci
Českého svazu pro spolupráci s Němci.
Josef Nebeský byl osvobozen, Jan Fousek a dr Tomáš
Krejčí uznáni vinnými podle retribučního
dekretu, bylo však u nich upuštěno od potrestání.
Z členů ústředního vedení
vlajky byli obžalováni: Josef Rys-Rozsévač,
Josef Burda, Jindřich Thun-Hohenstein, inž. Jindřich
Streibl, dr Václav Cyphelly, Otakar Polívka a Jaroslav
Čermák. Z nich byli odsouzeni k trestu smrti Josef
Rys-Rozsévač, Josef Burda, Otakar Polívka
a Jaroslav Čermák. Jindřich Thun-Hohenstein
byl potrestán těžkým žalářem
na doživotí, dr Václav Cyphelly těžkým
žalářem na 20 let, inž. Jindřich
Streibl na 8 let.
Z význačných činovníků
Kuratoria pro výchovu mládeže byli žalováni:
dr František Teuner, Karel Mihalíček, Eduard
Chalupa, dr Josef Viktorin, Karel Žalud, Jiří
Málek, Jan Svoboda, Václav Krigar a Jaroslav Krigar.
Z těch byli odsouzeni k trestu smrti: dr František
Teuner, Karel Mihalíček, Eduard Chalupa a Jan Svoboda.
K doživotnímu těžkému žaláři
byl odsouzen dr Josef Viktorin. Karel Žalud byl potrestán
těžkým žalářem na 25 let,
Jiří Málek na 10 let, Jaroslav Krigar na
6 let, Václav Krigar na 4 roky.
Z činovníků České ligy proti
bolševismu byl žalován dr Josef Drachovský,
Ant. Liška a Karel Rählich. Antonín Liška
byl potrestán těžkým žalářem
na 10 roků, dr Josef Drachovský na 8 měsíců,
Karel Rählich na 7 měsíců.
Ze Svazu zemědělství a lesnictví byli
žalováni Adolf Hrubý a František
Zmeškal. Adolf Hrubý byl odsouzen - jak již
zmíněno - k doživotnímu žaláři.
František Zmeškal byl osvobozen.
Z Národní odborové ústředny
zaměstnanců byli žalováni: předseda
Václav Stočes a ústřední tajemníci
Arnošt Hais a František Kolář. Všichni
tři byli osvobozeni.
Z předních fašistů byli žalováni:
Rudolf Gajda, dr Rudolf Dominik a dr Frant. Novotný.
Tento byl potrestán žalářem na 20 let
a první dva obžalovaní každý těžkým
žalářem na 2 roky.
Z poradců státního presidenta dr Emila Háchy
byl žalován dr Jos. Kliment a dr Aug. Popelka.
Dr Kliment byl odsouzen k těžkému žaláři
na doživotí a dr Aug. Popelka k těžkému
žaláři na 5 roků.
Z čs. důstojníků byli žalováni:
Oto Bláha, Robert Rychtrmoc, František Bartoš,
Václav Kuneš, Gustav Mohapl, Jan Obručník,
Libor Vítěz, Vladimír Klecanda a Jaroslav
Emminger. První tři: Oto Bláha, Robert Rychtrmoc
a František Bartoš byli odsouzeni k trestu smrti, Václav
Kuneš a Jan Obručník k doživotnímu
těžkému žaláři, Gustav Mohapl
na 25 let, Libor Vítěz k těžkému
žaláři na 4 roky, Vladimír Klecanda
a Jaroslav Emminger byli osvobozeni. A sem ovšem též
patří i odsouzení Jana Syrového.
Z ostatních politicky a hospodářsky význačných
osobností, jež byly postaveny před Národní
soud, uvádím Jana Malypetra, dr Josefa Černého,
Františka Machnika, dr Karla Domina, inž.
Ferdinanda Klinderu, J. A. Baťu, inž. Adolfa vamberského,
dr Kruliše-Randu, dr Huberta Masaříka a konečně
čs. vyslance dr Ferdinanda Veverku.
J. A. Baťa byl odsouzen k těžkému žaláři
na 15 let, inž. A. Vamberský k těžkému
žaláři na 3 roky, dr Ferdinand Veverka byl
uznán vinným pro provinění podle §
4 dekretu č. 17/ 1945 Sb., t. j. před Národním
soudem jako soudem čestným. Ostatní obžalovaní
byli osvobozeni.
Před Národní soud bylo postaveno celkem 21
novinářů. Z nich byli odsouzeni k trestu
smrti Rudolf Novák, Antonín Jar. Kožíšek,
Alois Kříž, Vladimír Krychtálek,
dr Jaroslav Křemen, Karel Werner, dr Emanuel Vajtauer.
K doživotnímu těžkému žaláři
byli odsouzeni dr Václav Crha a Jiří Stříbrný;
Gustav Dörfl byl potrestán těžkým
žalářem na 20 roků, Čeněk
Ježek a Emil Šourek každý na 15 let, Karel
Chalupa na 12 let, Vladimír Ryba na 10 let, František
Josef Prokop na 4 roky, Jaroslav Pelíšek a inž.
Jan Vrba na 3 roky, Leopold Zeman na 2 a půl roku, Jan
Scheinost na 22 měsíců, Jan Hloužek
a Rudolf Halík každý na 18 měsíců.
Úhrnem podala národní prokuratura 36 obžalob
před Národním soudem, a to jako před
soudem trestním proti 80 osobám a 3 žaloby
před Národním soudem jako před soudem
čestným proti třem osobám. Byly tedy
obžalovány celkem 83 osoby, vesměs muži.
Z tohoto počtu odsoudil Národní soud jako
soud trestní 64 osoby pro trestné činy podle
retribučního dekretu, jednu osobu pro provinění
podle § 4 dekretu. Patnáct osob bylo osvobozeno. Obžaloby
před Národním soudem jako před soudem
čestným skončily vesměs osvobozujícími
rozsudky.
K trestu smrti bylo odsouzeno celkem 18 osob. Tři osoby
dostaly milost, a to dr Jaroslav Křemen, Eduard Chalupa
a Jan Svoboda. V nepřítomnosti bylo odsouzeno 5
osob, a to J. A. Baťa, Otakar Polívka, dr Emanuel
Vajtauer, Karel Mihalíček a dr František Teuner,
ale v jeho případě stalo se tak v okamžiku,
kdy již byl dopaden a americkými okupačními
úřady povoleno Československu jeho vydání.
Sedm osob bylo odsouzeno na doživotí.
Úhrnná výměra ostatních trestů
na svobodě dosahuje doby 334 a půl roku těžkého
žaláře. Čtyři obžalovaní
byli uznáni vinnými podle retribučního
dekretu, avšak Národní soud u nich upustil
ve smyslu § 16, odst. 2, od potrestání.
Dekret o Národním soudu byl sice ve Sbírce
vyhlášen již dne 9. července 1945, avšak
Národní soud byl konstituován teprve dnem
12. prosince 1945, a to vzetím přísedících
do slibu. Uvedené doby si vyžádalo řízení
o jmenování přísedících
senátů Národního soudu podle seznamů
pořízených Zemským národním
výborem v Praze a v Brně.
Vyšetřování závadné činnosti
politických činitelů z doby okupace bylo
pak svěřeno ministerstvu vnitra. Téměř
vesměs na materiál a důkazy tímto
ministerstvem předložené byla odkázána
národní prokuratura.
Je nepochybné, že sbírání důkazního
materiálu v tak obsáhlých věcech bylo
velmi pracné a zdlouhavé. Tím především
lze vysvětlit, že první elaborát ve
formě trestního oznámení s výsledky
šetření zaslalo ministerstvo vnitra justiční
správě teprve 13. prosince 1945 a že k systematickému
zpracování jednotlivých případů
patřících do působnosti Národního
soudu došlo v ministerstvu vnitra za účasti
zástupců národní prokuratury teprve
začátkem roku 1946 a teprve ve druhé polovině
toho roku a v lednu 1947 došla justiční správě
ve větším počtu trestní oznámení
ministerstva vnitra s výsledky šetření.
Žaloby byly vypracovány - až na některé
výjimky - během asi tří týdnů
po dojití oznámení. Bylo tedy podání
žalob zdrženo tím, že ministerstvo vnitra
dodávalo opožděně oznámení
a ze tato oznámení byla často doplňována
i během hlavního přelíčení.
Neupozorňoval bych na uvedená data, kdyby nebylo
v tisku mému ministerstvu tak často a ostře
vytýkáno, že záměrně zdržuje
provedení národní očisty a že
protahuje řízení proto, aby krylo kolaboranty.
První hlavní přelíčení
se konalo před Národním soudem dne 15. ledna
1946. Je známo, že se Národní soud při
zjišťování viny souzených osob
setkával po praktické stránce s četnými
nesnázemi. Materiál, který měl Národní
soud k disposici, nebyl zpravidla úplný. Obsahoval
sice výsledky šetření, svědčící
proti obžalovaným, avšak zásada audiatur
et altera pars byla při vyšetřování
administrativním pominuta. Tato skutečnost způsobila,
že k úplnému objasnění povahy
a tíže viny bylo teprve během hlavních
přelíčení nutno konat četná
procesní opatření.