Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. Zierhut. Dávám mu slovo.
Posl. Zierhut (německy): Slavná
sněmovno! Jménem svazu zemědělců
mám tu čest podati k výkladu pana ministra
pro věci zahraniční toto programové
prohlášení (čte):
Svaz zemědělců má a měl odjakživa
jako zástupce trvale usídleného německého
zemědělstva velmi hluboký zájem na
tom, aby náš stát prováděl zahraniční
politiku, která má především
na zřeteli jeho klidný a pokojný vývoj,
a přispívá podle svých sil svým
pokojným a přátelským ovzduším
s našimi sousedy k udržování a podporování
pokojného vývoje.
Zahraniční politiky našeho ministra pro věci
zahraniční nesla se odedávna v tomto duchu,
dostalo se jí daleko zřejmého vnějšího
uznání volbou dr. Beneše za presidenta
letošního shromáždění Společnosti
národů, zdůrazňovala v dřívějších
letech vždy, aby dala činně najevo dobrou vůli
Československa ke spolupráci bez třenic se
všemi mírovými živly Evropy, byla řízena
v těch případech, ve kterých hrozily
určité komplikace, vždy s rozvahou, rozumem
a mírností, takže jsme jí mohli přisvědčiti
a ji schváliti jako shodnou nejen se zájmy celého
státu, nýbrž i sudetského němectví
a našich německých zemědělců.
Jako národnostní menšina měli jsme obzvláštní
porozumění pro naprosto věrnou a oddanou
politiku ke Společnosti národů, vždyť
taková politika zahrnuje v sobě vážnost
k povinnostem Společnosti národů, zvláště
k smlouvám o ochraně menšin, ve Společnosti
zakotveným. Proto schvalujeme také dnes politiku
Společnosti národů, za jejíhož
zástupce, nesvedeného na scestí, se hlásí
pan ministr pro věci zahraniční ve svém
posledním projevu. Jest to politika, kterou pan ministr
pro věci zahraniční podle našeho uvážení
velmi šťastně charakterisuje jako výsledek
poznání, podle něhož by bylo největším
vlastenectvím to, jež dovede spojiti zájem
vlastního národa se zájmem všeobecným.
Schvalujeme tuto definici tím spíše, že
podle našeho mínění jest ji vztahovati
nejen na poměry mezistátní, nýbrž
i na poměry vnitrostátní. A chtěli
bychom ve své vlastnosti jako mluvčí zájmů
státních a sudetskoněmeckých zdůrazniti,
že účinek takové zahraniční
politiky, věrné Společnosti národů,
není jen jejím, jak pan ministr pro věci
zahraniční zdůraznil, samozřejmým
doplněním vlastní vojenské síly,
nýbrž musí nalézti své další
doplnění ve vnitřní politice Společnosti
národů. Rozumíme tím vnitřní
politiku, která směřuje k tomu, aby vybudovala
stát obývaný různými národnostmi
jako národnostní svaz, ve kterém má
být jednáno se všemi národnostmi jako
se stranami stejných práv a stejných povinností.
(Výkřiky.)
Věříme, že jsme k této doplňující
poznámce tím spíše oprávněni,
když pan ministr pro věci zahraniční
znova zdůraznil slavnostní setrvání
Československého státu na jeho mezinárodních
závazcích k menšinám, což rádi
a s dostiučiněním béřeme na
vědomí, a prohlašuje nezakrytě ochotu
odčiniti v té příčině
nahodilé chyby a omyly.
Musíme při tom opakovati v této souvislosti
to, co jsme již vždy a vždy znova říkali
při dřívějších příležitostech
ke kapitole zahraniční politiky. Základ pro
zdárnou, silnou a ostatním světem respektovanou
zahraniční politiku může tvořiti
jen vnitřní soudržnost a celostátní
solidarita různých národností sídlících
v našem státě. A věříme,
že dr. Beneš má co děkovati za
svůj dnešní mezinárodní náhled
a za dnes nepopiratelně velkou důležitost Československa
v evropské politice nejenom svým značným
diplomatickým schopnostem, nýbrž i tomu, že
vždy může poukázati na to, že národnosti
usídlené v tomto státě jsou v nezlomné
solidaritě odhodlány udržeti a hájiti
svou vlast.
My, zástupci sudetskoněmeckého zemědělstva,
jsme byli první, kdož se hlásili podle klidného,
vážného poznání stavu věci
k nezlomné obraně státu, a můžeme
s dostiučiněním prohlásiti, že
se od té doby veškeré německé
strany postavily fakticky nebo programově na stejné
stanovisko. To je kladem československé zahraniční
politiky, za nějž dr. Beneš má
co děkovati sudetskému němectví, to
je kladem státu, který velmi šťastně
přidružuje k vnější obranné
schopnosti obrannou schopnost vnitřní. To je klad,
který také dr. Beneš ve svém
výkladu uznal, když říká, že
musíme dělat důsledně a vědomě
vnitřní a vnější politiku, která
spočívá na ženevských zásadách,
a když dále kategoricky zdůrazňuje dobrou
vůli dáti v harmonické spolupráci
všech tříd a národností, které
plní své povinnosti ke státu, vše, co
jim podle práva náleží. Přijímáme
tento slib s vědomím, že jsme své povinnosti
k státu splnili se své strany vždy úplně.
A protože se též hlásíme úplně
a zcela k demokracii, podepisujeme také další
Benešovo slovo a přejeme si jeho úplného
uskutečnění: Náš stát
se všemi svými požitky a právy patří
těm, kdož demokraticky cítí, v demokracii
věří a kteří přinášejí
v duchu demokracie oběti, kterých dnešní
pohnutá doba vyžaduje bezvýjimečně
ode všech občanů. Použijeme příležitosti
při jednání o rozpočtu, abychom se
o tom konkrétněji vyjádřili.
Musíme však již dnes s vědomím
své odpovědnosti jako státní strany
a sudetskoněmecké národní strany konstatovati,
že demokracie, jež znamená vzájemné
poskytování obětí mezi státem
a národnostmi, nedospěla u nás ještě
nijak k úplnému uskutečnění.
A to musíme v zájmu státu považovati
za tím hodnější politování,
když velká hospodářská krise,
kterou všichni dnes trpíme, postihla naše sudetskoněmecké
občanstvo dvojnásob silně. Již celý
rok jsme ukazovali na tento smutný zjev, stále jsme
znovu zdůrazňovali nezbytnou nutnost, aby byla poskytnuta
vydatná pomoc našim lidnatým německým
průmyslovým okresům, které se mezitím
změnily v průmyslové hřbitovy a okresy
hladu. Již před rokem jsme při stejné
debatě o zahraniční politice při vysvětlování
programu své strany varovali před tím, aby
nebylo spatřováno splnění ochrany
demokracie jen v čistě mechanických nebo
politicko-technických prostředcích a ukazovali
na to, že nejlepší porozumění najde
u většiny našeho občanstva demokracie,
která jeho národnímu a kulturnímu
svérázu zabezpečuje jeho chléb, práci,
pořádek, spravedlnost a ohled.
Od té doby se bohužel poměry v našem německém
pohraničním území dále katastrofálně
zhoršily (Výkřiky.) a následek
toho není samozřejmě jen umírání
hlady našeho sudetskoněmeckého občanstva,
psychosa hladu, o které se mohli čeští
intelektuálové teprve nedávno sami přesvědčiti,
nýbrž i další nebezpečné
tápání politické psychosy, před
kterou jsme již loni co nejdůtklivěji varovali.
A věříme, že to panu ministru pro věci
zahraniční musilo dáti právě
tak hodně přemýšlení jako nám,
když při poslední vyzvědačské
aféře četl, že velká většina
obviněných se skládá z nezaměstnaných.
Věříme, že můžeme panu ministru
pro věci zahraniční uvésti na zřetel
zoufalou hospodářskou i ostatní situaci německé
pohraniční oblasti, neboť se při své
poslední návštěvě v Mostě
vyslovil sám s tak srdečným a neobyčejným
porozuměním pro naši národnost, že
naše sudetskoněmecké občanstvo načerpalo
nejen novou naději, nýbrž že i říšskoněmecké
úřady, které o nás jinak dovedou hlásiti
zvláště negativní stránky, s
uspokojením zaznamenaly stanovisko našeho ministra
pro věci zahraniční.
Jestliže my tedy neodříkáme panu ministru
pro věci zahraniční své schválení
k jeho výkladu, děje se to proto:
1. Protože schvalujeme jako státu věrná
strana každou politiku, která chce prostředky
míru a přátelského vyrovnání
se všemi sousedy vésti stát ke zdárnému
vývoji.
2. Protože jako Němci vidíme ve Společnosti
národů, jejíž politiku dělá
dr. Beneš, instituci, ve které nyní
znamenité síly usilují, aby se nelpělo
na starých ustrnulých poměrech, nýbrž
aby se formy vůle nové Evropy proměnily v
nové životní evropské formy.
3. Protože jako německá menšina věříme,
že můžeme čerpati novou naději
z posledních projevů pana dr. Beneše
v Mostě a z jeho nynějšího výkladu,
že pro národní, kulturní, politické,
hospodářské a sociální problémy
našeho sudetoněmectví dá najevo stejné
porozumění a stejnou dobrou vůli, jakou tak
úspěšně osvědčil v problémech
velké evropské politiky.
S těmito předpoklady hlasujeme pro výklad
pana ministra pro věci zahraniční. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dále
je k slovu přihlášen pan posl. dr. Branžovský.
Dávám mu slovo.
Posl. dr. Branžovský: Slavná sněmovno!
Jménem poslanců Národní obce fašistické
dovoluji si přednésti toto prohlášení
klubu (čte):
Předmět debaty lze rozděliti vlastně
na 2 kapitoly. Je to předně otázka
sankcí a Svazu národů, otázka Habeše,
pak jsou to specifické otázky, otázky vztahů
k našim sousedům a jaké z toho vyvodit důsledky
či jaká opatření provésti.
Chceme-li si o nějaké věci učiniti
obraz, musíme nejprve uvážiti všechny
složky sil, které spolupůsobí, zvážiti
a oceniti jednotlivé herce na scéně, zjistit,
kam cílí a co chtějí. Hlavní
figurkou na šachovnici, figurkou dynamickou, jest Italie.
Stát, který prodělal své "risorgimento",
své znovuzrození, stát s národem,
který vykazuje nesmírné populační
přebytky, rozhodně největší z
celé západní Evropy, stojí před
nejhorší potíží přebytku
lidí. Před válkou a ještě po
válce dalo se to řešiti exportem lidského
masa - viděli jsme zde italské dělníky
na silnicích, na terasách, na betonových
pracích, Italie vyvážela dělníky
do Spojených států, do jižní
Ameriky, do Anglie dodávala číšníky
- ale dnes ocitla se v situaci horší. Mírová
smlouva přidělila Italii, řekl bych, tu nejmenší
kvotu území a co Italie dostala, je vlastně
pustinou. Italové - a to se musí přiznati
k jejich cti - snažili se nejdříve řešiti
populační problém ve své vlastní
sféře, na svém vlastním státním
území, uvnitř svých hranic. Desetitisíce
dělníků vrhli na pontinské bažiny,
vysušili je, proměnili v úrodná pole,
poskytli tak tisícům rodin obživu. Prováděli
svou velkou "battaglia del grano", bitvu o zrno, zvýšili
až na nejzazší hranice možnosti produkci
potravin. Avšak to vše nestačilo na území,
které jim patřilo podle mírových smluv
V Cyrenaice proměnili obyčejné saharské
písčiny píď po pídi velmi složitou
kultivací v úrodnou půdu, aby získali
nějaký hektar, na kterém by mohlo růsti
obilí. A tak Italie chtíc nechtíc musí
se obrátiti k svému smluvně zajištěnému
právu; je to smlouva z r. 1915, kterou i Angličané
signovali, smlouva o Habeši. Anglie, která tenkráte
smlouvu signovala, Anglie, která by nejvíce měla
státi na gentlemanském stanovisku, že smlouvy
musí býti plněny, se nejvíce rozčiluje.
Druhou postavou v této hře, postavou vlastně
pasivní, jest Habeš. Co to je Habeš, kdo to jsou
Habešané? Poměrně malý semitský
národ, sídlící kolem jezera Tana,
který se vyznačuje kulturními a povahovými
rysy, které se vymykají vůbec možnosti
našeho chápání. Je to národ naprosto
nekulturní a nevzdělaný, infekční
nemocí řádí tam více než
kde jinde, je to národ nesmírně surový;
promiňte, že musím se zmíniti o tak
odporné věci, ale je to všeobecně známo
a bylo to publikováno, že totiž Habešané
zajaté nepřátele kastrují způsobem
nejsurovějším. Habešané jsou národem
otrokářským, sama Anglie v "Bílé
knize" z r. 1925 vypočítává celé
stovky loupežných nájezdů, které
prováděla tak zv. habešská armáda
i s těmi svými rasy na území sousední
anglické kolonie Kenya. Tisíce lidí vyvraždili
a odvlekli do otroctví to vše je konstatováno
v aktech Svazu národů. Proto nutno se diviti, jak
takovýto národ, takovýto stát mohl
býti přijat do Svazu národů. Naší
ženevské delegaci se nedivím, protože
každá nová členská akvisice pro
Svaz národů byla novou satisfakcí: ejhle
úspěch, a těch až dosud v ženevských
věcech bylo velmi málo. Co se týče
státu habešského, musíme rozeznávat
původní historickou Habeš, která je
tím malým, teritoriálně velmi omezeným
územím u jezera Tana, pak to ostatní území,
které z převážné části
bylo teprve během posledních 40 let dobito ohněm
a mečem, podrobeno, obyvatelé vyvražděni
a zavlečeni do otroctví. To můžeme zjistiti
ve spisech jak cestovatelů, tak také politických
znalců všech evropských národů.
To nové území habešské je vlastně
cílem italských aspirací a snad by k tomu
nebývalo muselo dojíti, kdyby se bývali pánové
zabývali také s tohoto hlediska věcí
a zjistili, že vlastně zde by byl eventuálně
předpoklad podle 22. článku Paktu
národů zříditi mandát. Nestalo
se však tak a hra se rozběhla plným tempem.
Nejhlavnější postavení ve hře
má však ten, kdo se chce státi režisérem.
To je Anglie. Anglie pěstovala vždycky onu politiku
splendid isolation, naprosto dokonalého oddělení,
nezajímat se o věc druhého, netahat druhému
kaštany z ohně, zasahovat jen tam, kde šlo o
hru Anglie, ať již šlo o boj proti Napoleonovi,
končícímu u Waterloo, ať šlo o
krimskou válku či světovou, vždycky
vidíme, že Anglie jen ve věcech pro ni důležitých
se angažovala. Nyní pojednou apeluje Anglie na Svaz
národů a uvádí jej v horečný
pohyb. Bylo by naivní domnívati se, že snad
Anglie opustí svoji věkovitou linii a že spoutá
svůj osud s osudy těch větších
či menších příslušníků
Svazu národů. Jaká je vlastně role
a zájem Angličanů v té věci?
To je transafrický pás, anglická politika
v Africe vlastně staletí se nese tím směrem,
aby bylo vytvořeno souvislé pásmo anglických
dominií od Kapského města až po Alexandrii.
Byli to nejprve holandští sedláci, kteří
byli vypuzeni, Cecile Rhodes dokončil to pak před
25 lety, pak přišla burská válka, oranžská
republika zmizela z mapy, byla zavtělena, Burové
byli podrobeni, pak přišla světová válka,
která arondovala velmi výhodně anglickou
državu na nejjižnějším cípu
Afriky, byla to německá jihozápadní
Afrika, a nejdůležitější, Angličané
dostali německou východní Afriku, která
dnes pod jménem kolonie Kenya je vlastně spojovacím
článkem mezi Alexandrií a Kapským
městem.
V místech rozhodných jeví se ovšem určitá
slabina, je to přibližně ve výši
Habeše, v místech, kde je známá historická
Fashoda, kde již svého času francouzský
major Marchand udělal Anglii určité potíže
a těžko to tehdy Anglie likvidovala, tehdy se Angličané
rozčilovali. Tam je třeba vyztužiti a rozšiřovati
to pásmo, ovšem to by se mohlo státi jedině
na účet Habeše. A tu také musíme
hledati motiv oné idealistické "Bílé
knihy" z r. 1925. Poněvadž Angličané
pracují vždycky systematicky a pomalu, dala by se
věc upraviti tak, že by zde byl za nějaký
čas všelidský důvod ke zřízení
mandátu, anektování nebo obsazení
Habeše. A tu pojednou se tady objevila Italie, ne ze svévole,
nýbrž skutečně z životní
nutnosti, a uchvátila toto chystané sousto. Pochopitelně,
že Anglie musí býti nad tím rozčilena.
V tom směru jí to také nikdo za zlé
míti nebude, ale má to otevřeně říci,
oč jí jde. Mluví se zde o tom, že musíme
za každou cenu zabrániti válce v Habeši,
poněvadž z toho hrozí světový
požár. Stejně, ba snad oprávněněji
možno říci, že event. kdo by bránil
válce, kdo by bránil tomu otevření
bezpečnostního ventilu italského, mohl by
přivoditi explosi toho přetopeného italského
kotle a mohla by z toho jednoho krásného dne z ničeho
nic vzniknouti daleko nebezpečnější
evropská otázka.
S hlediska bělošského je pro nás kalkulace
velmi jednoduchá. Podle statistiky Svazu národů
je lidstva přibližně 1800 milionů. Z
toho je 550 mil. bílých a 1250 milionů barevných.
Barevní v zásadě se vyznačují
daleko větší populační silou,
populačními přebytky než bílí.
A proto už i s tohoto hlediska nelze považovati za správné,
hnáti ať tak či onak právě Italii,
která skutečně vykazuje velký populační
přebytek, do nějakého omezení porodů
nebo snad omezení života. Pokud Japonci rvali bezbrannou
Čínu, pokud bomby jejich válečných
aeroplánů rozbíjely čínské
vesnice a města a vytloukaly Číňany,
národ to nesporně kulturní, staré
jemné kultury, Svaz národů se spokojil s
platonickými hovory o tom. Stejně zůstala
bez výsledku válka v Grand Chacu, kde tisíce
barevných i bílých hynuly, snad, říká
se, pro zájmy nějakých petrolejářů.
Svaz národů rovněž se nezmohl k energickému
zákroku, když Německo frapantně porušilo
mírové smlouvy a vydupalo si ohromnou armádu,
abych tak řekl, vycenilo zuby na celou Evropu a svět.
Svaz národů rovněž relativně
zachoval mlčení, když si Anglie udělala
s Německem svůj lodní pakt. Teprve když
jde o hru Angličanů, o jejich koloniální
obchod, exploitační zájem, teprve nyní
musí Svaz národů s velikou vehemencí
postupovati. Zde je právě cosi, co je na pováženou.
Je to ocenění plánů, úmyslu,
činnosti a výsledků té činnosti
Svazu národů. A tu vidíme jen ten povážlivý
fakt, že když Anglie potřebuje chrániti
své transafrické pásmo proti Italům,
tedy Svaz národů musí vystoupiti ve funkci.
Když však na př. sousedé Německa
jsou ohroženi jeho zběsilým zbrojením,
Svaz národů se spokojil s projevem jakési
nespokojenosti. Byla to chyba naší vnitřní
i zahraniční politiky, že po celých
těch 16 let jsme věřili v jakousi všemohoucnost
a všeléčivost Svazu národů, nadstátní
organisace, která však má jednu malinkou chybu,
totiž že nemá skutečné exekutivy.
Ona také v praksi by ta exekutiva byla sotva možná,
poněvadž si nemůžeme představiti,
jak by takový důstojník, řekněme
Francouz, mezinárodního sankčního
vojska měl potom event. dáti stříleti
na francouzská města. Spoléhali jsme příliš
na Ženevu, nespoléhali jsme dosti na vojáky,
na děla a na opevnění. Snad by nebylo od
místa při této příležitosti
se zmíniti o tom, že by bylo také na čase
honorovati tu směnku, která byla autoritativně
vládními ústy vůči legionářům,
vojákům, kteří bojovali za naše
osvobození, akceptována letos 6. července
na Staroměstském náměstí.
Nyní pokud se týče našeho stanoviska
k věci, nehledě k těmto mezinárodním
vztahům. Náš vývoz ocitá se skutečně
v hloubi úpadku, to je nesporná okolnost. Nyní
bychom mohli zaměstnávati svých 20.000 horníků
kopáním uhlí, které bychom dodali
do Italie, a bylo by placeno promptněji než zboží
dodávané na jiná místa. Myslím,
že skutečně nebylo zde na místě
připojovati se k sankcím, jejichž výsledek
konec konců je přece jen otázkou, je dosti
problematický, a hlavně považuji za chybné,
že jsme přijali sice vyznamenávající,
ale přece jen naprosto odiosní funkci předsednickou
při tom verdiktu nad Italií. Vždyť samo
exposé říkalo, že naše vztahy k
Italii se zlepšily. Pak však toto zlepšení
patrně asi bude pryč a už italští
fotbalisté nám to dali cítit. Myslím,
že to budeme cítiti i jinde, a je škoda těch
300 milionů exportu do Italie. Proto tedy vycházíme
z hlediska, že stanovisko, které bylo naší
ženevskou representací zaujato, nebylo správné.
Nyní co se týče našich vztahů
k sousedům, nejdříve k Polsku. Mnoho rozhořčení,
mnoho rozčilení zcela oprávněného,
ale musíme zase zcela objektivně posouditi, jak
věci vypadaly, jak se vyvíjely. Již od raného
středověku vlastně vztahy mezi námi
a Poláky nikdy nebyly na trvalo dobré a od převratu,
řekl bych, že jsou přímo zlé,
přímo špatné a se strany polské
naprosto nenávistné. My Čechoslováci
můžeme skutečně říci s
hrdostí, že jsme si vůči Polákům
vedli velmi a velmi konciliantně a přátelsky.
Nebylo tomu tak u Poláků. Již hned od převratu
Poláci se svými bojůvkami napadali a páchali
žhářství, vraždili. Ovšem
potom přišel r. 1920, kdy v sovětsko-polské
válce hrozila sovětská vojska zaplaviti celé
Polsko, kdy se blížila k Varšavě, a tu
jsme nedovolili provézti Polákům přes
naše území výzbroj a výstroj.
Chápu, že takové věci se těžko
zapomínají, ale kdyby bylo dosti dobré a
účinné vůle smazati, setříti
tu nepříjemnou vzpomínku, bylo by se podařilo
u nás dojíti mnohem dále a ne končiti
tam, kde dnes. Ale opět jsme ukázali příliš
dobráctví, příliš slabošství,
když to tak dlouho muselo trvati, než bylo odňato
exequatur polskému konsulu, který nejenom frapantně
porušoval zásadu slušnosti hosta, nýbrž
který přímo hrubě porušoval zákony
státu, v němž byl akreditován. Snad
té nynější vládě polské,
té skupině, která je tak germanofilsky orientována,
bylo dostatečným mementem to, jak dopadaly a jak
probíhaly před nedávnem parlamentní
volby, snad pochopí konečně rozhodující
činitelé v Polsku, že tato cesta by se mohla
státi eventuálně cestou ke čtvrtému
dělení Polska, které by však potom sotva
se dalo reparovati.