Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
Jílek. Uděluji mu slovo.
Posl. Jílek: Paní a pánové!
Sledujeme-li vývojovou linii v Československé
republice, vidíme, že postupuje od iluse o nejdemokratičtější
republice na světě přes bachovský
policejní režim k nové imperialistické
válce, namířené v zájmu kapitalistů
proti prvnímu státu dělníků
a pracujících rolníků.
Označíme-li tuto linii jmény, dá to
definici: buřič a převratník Masaryk,
dále fašistický generál Gajda, později
nejvěrnější spojenec Hindenburg. Z republiky,
budované co stát pracující, stává
se vasal carských monarchistů se všemi toho
důsledky: policejním režimem a reakční
politikou.
Úvodní formule do ústavních zákonů
republiky Československé praví: "My,
národ československý, prohlašujeme,
že chceme usilovati, aby ústava i všechny zákony
naší země prováděny byly v duchu
našich dějin stejně jako v duchu moderních
zásad, obsažených v hesle sebeurčení,
neboť chceme se přičleniti do Společnosti
národů jako člen vzdělaný,
mírumilovný, demokratický a pokrokový."
Ale zatím vzrůstá u nás reakce ve
všech směrech: v politice vnitřní a
zahraniční, v politice sociální a
kulturní.
Vnitřní politika místo demokratického
vývoje předpovídaného reformisty spěje
v používání všech možných
prostředků reakčních k vyvrcholení
zjevné buržoasní diktatury. Správní
aparát státní je reakčnější
než za Bacha v Rakousku. Pro policii stává
se bezpečnostní služba něčím
vedlejším. Hlavním oborem působnosti
československé policie, značně rozmnožené
proti počtu za Rakouska, je služba politická,
neznající ústavou zaručené
osobní svobody. Neexistuje pro ni také neporušitelné
právo domovní. Listovní tajemství
je luxus trpěný jen některým občanům.
Policie je v Československé republice všemohoucí.
Má černé kabinety, čte i soukromé
dopisy, špehuje, koho se jí namane, udává
a připravuje procesy na každého, kdo je vládnoucímu
režimu nepohodlný. (Souhlas komunistických
poslanců.) Při tom jsou její pracovní
metody velice často hrubé, ba až provokativní.
Špionážních kanceláří
je v Československé republice celá spousta,
čímž jedině vysvětlí se
vzájemná jejich konkurence a zprávy psané
po vzoru romantického líčení detektivek
Cliftonových. Ministerstvo zahraničí spolu
s ministerstvem vnitra mají ve špehování
nepohodlných primát a jejich zpravodajská
oddělení jsou řízena výtečníky
v oboru detektivním a la Hájek a Hajšman. (Výkřiky
posl. Muny.) A kam dovedou takoví výtečníci
zaběhnouti, ukázal nejlépe plán vypočtený
na zničení naší komunistické
strany s připravovanými procesy pro atentát
na presidenta Masaryka a špionáž pro Sovětské
Rusko. Menších "bot" takového druhu
má zdejší republikánská policie
plné sklady. Kriminální policie s jejím
způsobem chytání t. zv. nebezpečných
lidí a vynucování jejich přiznání,
je kapitola sama pro sebe, jež se liší od středověkého
práva útrpného jenom svou rafinovaností
a surovostí. (Tak jest!)
Do policejního režimu "dobře se hodí"
četnictvo rozložené prvním ministrem
vnitra posl. Švehlou v husté síti po
celé republice s dvojí výhodou pro agrárníky:
předně vyvdali za ně dobře svoje bohaté
dcery, za druhé zajistili si v četnictvu zvláště
agrárníci věrné obhájce soukromého
vlastnictví a výsad z něho plynoucích.
Nesčetné použití četnictva proti
demonstrujícím a za větší skývu
chleba stávkujícím dělníkům
je toho nejlepším důkazem. Ústava sice
v §u 114 "zaručuje právo spolčovací
k ochraně a podpoře pracovních (zaměstnaneckých)
a hospodářských poměrů",
ale četníci mohou beztrestně do stávkujících
stříleti. (Tak jest!) Rovněž
tak pro politické úřady republiky jakoby
neexistoval § 106 ústavního zákona,
kde se praví: "Výsady pohlaví, rodu
a povolání se neuznávají. Všichni
obyvatelé republiky Československé požívají
v stejných mezích jako státní občané
této ochrany svého života i své svobody
nehledíc k tomu, jakého jsou původu, státní
příslušnosti, jazyka, rasy nebo náboženství."
Samospráva je nesmírně sešněrována
finančními komisemi, jejichž většinu
z vůle dohlédacích úřadů
tvoří majetní lidé, aby nemohlo býti
v obcích hospodařeno proti jejich zájmu.
Správní komise okresů a zemí vhodně
se druží k tomu faktu, že ač přes
šest let máme ústavní zákon o
župním zřízení, dodnes župy
neexistují přes jejich rozdělení s
hlediska bohatých proti dělnictvu a národnostním
menšinám. Nyní se jde ještě dále
proti samosprávě, vláda přichází
se snižováním rozpočtové základny,
rozšiřuje právo dohlédacích úřadů
na právo upravovati rozpočet. Jakým způsobem,
to si po dosavadních zkušenostech a po vysvětlení
drem Englišem snadno domyslíme.
V soudnictví není dosti na tom, že máme
na všechno se hodící zákon na ochranu
republiky, pomocí něhož je možno se zbaviti
politického protivníka sprostým způsobem,
v Československé republice neexistuje neodvislost
soudcovská. Přímo obrovský vliv státního
zastupitelství na vyšetřující
soudce a radní komory je toho dokladem. Ba známe
řadu případů zasahování
ministra spravedlnosti do procesního řízení.
Proces náš, obstruujících poslanců,
není jistě poslední případ.
Soud pomáhá dnešním vládcům
proti znění ústavy od nepohodlné oposice,
v případě, že jsou odkryty nějaké
korupční aféry třeba špiritusové,
najde se aféra jiná třeba benzinová,
v níž soud spolu s hlavní vládní
stranou, stranou agrární, přikryje její
hanbu. A není-li nic jiného, vypomůže
i - ubohá Hilda Haniková. Pomocí soudu tvoří
se veřejné mínění. Trestnice,
z větší části mučírny,
strava vězňům podávaná, vycházky
a zacházení s vězni v tomto státu
nikterak nesvědčí o jeho pokrokovosti. Ve
starém Rakousku byli jsme ve mnohém na tom lépe.
(Tak jest!) Doby, kdy mohli političtí vězňové
ve vězení žíti aspoň trochu jako
lidé, zmizely s Rakouskem. V "demokratické"
republice Československé je člověk
odsouzený z politických důvodů vězněn
jako sprostý zločinec a podle toho je s ním
ve vězení nakládáno.
Nedopustím se jistě urážky, přejdu-li
od reakce v kriminalistice k reakci ve zdejším zákonodárství.
Obě se vzájemně doplňují. Obstruující
oposice pro usnadnění zákonodárne
práce vsadí se do vězení. Sešněrovaný
jednací řád, vytvořený proti
jakékoliv oposici, rovna se jednacímu řádu
ruské dumy. Znemožňuje zákonodárnou
práci v pravém slova smyslu. Obsáhlé
a důležité předlohy, když směřují
proti pracujícím, jsou promrskávány
v nejkratších lhůtách, jsou prosazovány
terorem a pod ochranou policejní. "Lid je" -
podle ústavy - "jediný zdroj veškeré
státní moci v republice Československé",
ale odvolání se k lidu v důležitých
otázkách existenčních československé
vlády neznají. Nových voleb se všichni
bojí. Rádo se předstírá "demokratické"
vládnutí. Ve skutečnosti ho není.
Pracující lid je sice dobrým objektem vykořisťovacím,
ale o právech ať nemluví. Na vládnutí
jsou zde zástupci třídy lenochů. A
jak se provádí pozemková reforma? K zajištění
středních statků pro agrárnickou šlechtu.
Ústavně zaručená ochrana menšin
prováděna je podle strategických důvodů
rozloženou českou správou, hustou sítí
četnických posádek, postátněnou
a rozmnoženou policií, kolonisováním
českých agrárníků do německých
a slovenských obvodů. Zamýšlená
lesní reforma v neprospěch obcí a okresů
má utlačovací řetěz proti menšinám
důstojně doplniti. (Tak jest!)
Hospodářská krise řeší
se na účet pracujícího lidu. Jak jsme
zde v posledních dnech slyšeli, chce se šetřiti
na sociálně politických výdajích.
Páter Šrámek má docíliti,
čeho dosud docíleno nebylo. Třeba v otázce
nezaměstnaných. Tito se mají uskrovniti,
ačkoliv jim stát dnes dává pouze setinu
toho, co dával nezaměstnaným ještě
r. 1923. Pro 200.000 nezaměstnaných s příslušníky
jejich rodin, tedy pro 1/2
milionu lidí zařazuje ministr financí do
rozpočtu 10 milionů Kč v domnění,
že postačí na jejich výživu. Také
zákon o sociálním pojištění
je dokladem reakce. Jsou z něho předně vyňaty
osoby přestárlé, což svědčí
o podivné sociální péči. Nemocenské
pojištění je tímto zákonem zhoršeno.
Nedosti na tom, že dávky pojištění
nemocenského nebyly zlepšeny, byla zejména
léčebná péče nemocenského
pojištění pro budoucnost velmi ohrožena
a omezena snížením premií z dosavadních
6 2/3% na 5%. Toto snížení
činí asi 225 milionů ročně
a bude tím citelnější, že zvýší
se o náklady režijní v důsledku roztříštění
organisace nemocenského pojištění v
obnosu asi 60 milionů Kč ročně. Podmínky
pro nabytí důchodů z pojištění
invalidního jsou ohromně těžké.
Tak zvaná doba čekací 150 týdnů
je sama o sobě nepoměrně velkou a pro dnešní
poměry nepřijatelnou. Kolik je dnes těch
šťastných dělníků, zaměstnaných
nepřetržitě po 3 roky? A což důchod
starobní, který je vázán vedle doby
čekací dosažením věku 65 let!
Kolik dělníků se dožije tak vysokého
věku? Maximální důchod starobní
činí 5.400 Kč, který pojištěnec
dosáhne, byl-li nepřetržitě pojištěn
po dobu 50 let v nejvyšší mzdové třídě,
s podmínkou, že více nepokračuje v nějakém
zaměstnání. Pomoc vdovám a sirotkům
je ještě horší. Přes to si kapitalisté
s drem Englišem stěžují na mrtvou
sílu ve výrobním procesu, na sociálně-pojišťovací
výdaje. Podle nich se pro tyto výdaje výroba
nevyplácí, ač celkový náklad
na sociální pojištění je odhadnut
na 557 milionů Kč. Odečteme-li od této
cifry obnos snížených nemocenských příspěvků
225 milionů Kč, dojdeme teprve ke skutečnému
nákladu na sociální pojištění
vůbec, jež činí 352 miliony Kč
ročně. To je celkové zatížení
výroby. Z toho na zaměstnavatele připadá
pouze 1/2, to je kolem
175 milionů Kč ročně. Podnikatelská
režie zvýší se tak o necelé 0.4%,
čili stoupne při 100 Kč přibližně
o 36 až 37 haléřů. Výroba sociálním
pojištěním ohrožena není! Je-li
však i přes to proti němu útočeno,
je to jen důkazem vzrůstající reakce
i v sociálně-politickém směru!
Váleční poškozenci, vdovy a sirotci
jsou nejhůře postaveni v Československu,
jak konstatoval poslední jejich sjezd, konaný v
Ženevě. Vláda i přes to chce na nich
šetřiti. Horničtí provisionisté
nedostávají státní drahotní
přídavek k pensím. Dělníci
jsou persekvováni praxí §u 82 živn. řádu.
Funkce a práva členů závodních
výborů dělnických ani zdaleka neodpovídají
původním domněnkám o kontrolování
výrobního procesu dělníky. A na tato
skromná práva je také útočeno.
Ochrana zdraví dělnických žen a dětí
je řešena ve smyslu kapitalistickém. Státním
zaměstnancům platí ministr "podle zásluh"
bez ohledu na jejich potřeby a drahotu. Na nich chce ušetřiti,
co vyhazuje na pensionované generály, armádu
a vysokou byrokracii. Činovné platí podle
počtu obyvatel, ale ne podle drahoty, jak by měl.
V kulturním směru dělá "pokrok"
jen strana klerikální. Za Rakouska byla nejvěrnější
oporou monarchie, v Československu dovedla obratně
využíti každé situace, aby dosáhla
svých cílů, aby zachovala hospodářskou
a politickou moc církvi, církevním a šlechtickým
velkostatkářům, aby zachovala jejich ohromné
majetky a aby zajistila kněžím dobrý
a spokojený život na útraty státní.
Klerikálové ukázali v koaličních
vládách, jak umějí svého panství
využíti. Soudy i censura pracují v jejich duchu,
jedná-li se o časopisy, knihy, divadelní
hry a filmy. Rozluka církve od státu provedena není.
Řím přes to, že by měl býti
souzen, měšťáky souzen nebude a zákony,
jež z tohoto stavu vyplývají, jsou ve prospěch
černého zpátečnictví. Ústava
v §u 119 slibuje, že "veřejné vyučování
bude zařízeno tak, aby neodporovalo výsledkům
vědeckého badání". Přes
to je ve škole klerikální vliv více
než znatelný. Neobmezený vliv klerikálů
je patrný všude: Ve škole, v úřadech,
jeptišky v nemocnici a kněží ve věznicích
jsou neobmezenými pány. Tak daleko jsme dospěli
za 8 let samostatnosti "husitského národa českého."
O reakci v zahraniční politice stačí,
necháme-li mluvit spisovatele Karla Horkého, který
praví: "Metody jeho režimu" - to jest Benešova,
to jest buržoasního režimu - "nejsou morální,
jsou to metody záludné, pletichářské,
rozkladné, násilnické, ba úkladné.
Pravda je, že ve službách své široce
rozvětvené agendy zaměstnává
nejraději buď všehoschopné kreatury nebo
lidi úplně bezvýznamné, lehce přizpůsobitelné
otrocké závislosti a ovládání...
Což toto množství exvyslanců, hraničící
již s operetou, což tento výkvět naši
politické síly a inteligence minovaný špehy
a ubíjený štvanicemi Hájkových
psovodů, což všechny tyto oběti, ne snad
jen pouhé nesnášenlivosti zahraničního
ministra, ale přímo jeho chorobné ctižádosti
a žárlivosti... Kam bychom však došli, obnažujíce
všechno to živé maso, které se nahromadilo
v našich politických sférách za podkopnického
režimu Benešova? Nešťastný,
sám v sobě nešťastný démon!"
Karel Horký není komunista a takto soudí
o ministru zahraničních záležitostí
a jeho činnosti. Přičiníme-li k tomu
všechnu jeho tajnou diplomacii, v zásadě odporující
washingtonské deklaraci, podepsané dr Benešem,
připomeneme-li při tom politiku proti Sovětskému
Svazu a uvedeme-li konečně všechny vojenské
závazky pro případ války, učiněné
dr Benešem naším jménem bez našeho
vědomí s Francií, Malou Dohodou atd., máme
obraz zahraniční reakce úplný.
K ilustraci, co se věnuje v Československu na militarismus,
uvedu jen několik číslic. Na armádu
vydáno v létech 1919 až 1926 přes 18
miliard Kč, zatím co na školství a soc.
péči věnována dohromady sotva polovina
tohoto obnosu. Německo s koloniemi a mořem vydávalo
před válkou cca 15 až 18% svého rozpočtu
na vojsko, v Československu připadá na výdaje
vojenské 19% rozpočtu. Při tom u pověstného
militaristického Německa byla v letech 1905 až
1911 v rozpočtu na výdaje vojenské tendence
klesající, kdežto v Československé
republice při těch 19% je tendence stoupající.
Československo vydává na militarismus o 4%
více nežli Anglie a téměř o 10%
více než Německo. Ani militaristická
a krajně imperialistická Francie nevydává
poměrně na vojsko tolik co Československo.
V příštích 11 letech má býti
vraženo militarismu do chřtánu kolem 20 miliard
Kč. Co by se dalo za tyto peníze poříditi
dobrého pro všechno obyvatelstvo tohoto státu!
Dr Engliš zde možnosti šetření
nevidí. To není mrtvá síla ve výrobním
procesu? Frase, že se nemůžeme vzdáti
své bezpečnosti, je více než směšná,
víme-li, že mohou nepřátelé proti
desítkám divisí československých
postaviti sta divisí svých. Zde nepomůže
hráti si na velmoc! Zde je nutno nechati všeho hloupého
naparování se a dáti se úplně
jinou cestou!
V době, kdy lid trpí pod účinky krise
hospodářské, kdy se šetří
na podporách nezaměstnaných, na podporách
invalidů, vdov a sirotků, kdy útočí
se na soc. pojištění, kdy není peněz
na stavbu nemocnic, chudinských ústavů a
škol, je každá snaha státní správy
vyhazovati závratné sumy na zakoupení nových
vražedných zbraní trestuhodným zločinem!
Podle rozpočtů ministra dr Engliše má
se vydat na militarismus během jednoho desetiletí
cca 20 miliard Kč. Připočteme-li k tomu dosavadní
vydání vojenská, dosáhne za necelá
dvě desetiletí obnosu cca 38 miliard Kč.
Tak nepřátelskou politiku dělají státníci
kapitalistického státu, Československé
republiky.
Jestli jsou pro vás, pánové, důležitou
věcí nové kanony, pak pro nás a pro
všechen pracující lid měst i venkova
je daleko důležitější věcí
snížení služební doby vojáků,
dále důkladná náprava ve vojenském
soudnictví, které smrdí středověkem.
(Tak jest!) Představy o nové armádě
úplně zklamaly. Život v kasárnách
dnes neliší se od toho, jaký jsme prožívali
za Rakouska, voják není člověk, výcvik,
strava, snížený žold, výchova a
namnoze ubytování vhodně se druží
k připravovaným zákonům o zbavení
vojáků práva volebního a o prodloužení
vojenské služby. Voják není v Československé
republice plnoprávným občanem a ještě
má býti degradován na poslušný
automat stále stíhaný a špehovaný.
Zatím co smí fašistický jenerál
vydávati denní časopis politický,
nesmí voják čísti noviny proletářské
strany, jejímž je příslušníkem.
(Slyšte! Slyšte!)
V kapitalistickém státě a v celém
kapitalistickém světě se stmívá,
reakce je na postupu. Nám nejsou tajny příčiny,
proč se tak děje. Buržoasie hájí
tak výsady, jichž neprávem užívá
a domnívá se, že je takto uhájí.
Jest však na omylu. Pracující lidé i
tohoto státu ztrácejí iluse o demokracii
a pokrokovosti vlády československé a je-li
jim postavena otázka, v čí prospěch
má se zde vládnouti a kdo tvoří většinu
obyvatelstva, odpovídají: Chceme vládu pracujících.
To bude vláda v pravdě demokratická. Pracujících
je více. Vláda pracujícího lidu odstraní
všechen útisk a bezpráví, odstraní
vzrůstající reakci. Pracující
lid tvoří za tím účelem jednotnou
frontu bojovnou. Nenechá se více zneužívati
bohatými tohoto státu. Bude se brániti i
proti zneužití do války se sovětským
Svazem, kterou kapitalisté připravují. Nechť
se panstvo nemýlí při svých rozpočtech.
Pracující lid to se svými pravými
nepřáteli, t. j. buržoasií, důkladně
zúčtuje! (Souhlas a potlesk komunistických
poslanců.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
dr J. Novák. Uděluji mu slovo.
Posl. dr J. Novák: Slavná sněmovno!
Po velmi bouřlivém zakončení jarního
zasedání Národního shromáždění
sešla se posl. sněmovna a celé Národní
shromáždění nyní na podzim opět
ke schůzi. Sešlo se za docela jiné konstelace
a za docela jiných poměrů, než jak bylo
ukončeno Národní shromáždění
v letním období. Vidíme, že seskupení
politických stran, které vládly v tomto státě
již od r. 1920, t. zv. národní souručenství
bylo rozbito na jaře a že rozchod jeho byl dokonán
v kampani prázdninové na schůzích
i v politickém tisku, takže na podzim již bylo
naprosto nemožno porculán, který byl na jaře
rozbit, opět stmeliti v nádobu, v níž
by se mělo nésti víno Československé
republiky.
Sledujeme-li řeči v debatě pronesené,
můžeme si odnésti dojem, že všecky
strany, které byly súčastněny v bývalé
národní koalici, táží se, zda
bylo potřebí starou konstrukci vládní
rozbíti a zda bylo nutno sahati u nás už teď
k nové konstrukci, v níž jsou zastoupeni i
občané německé národnosti.
Abychom posoudili správně tyto okolnosti a mohli
pronésti soud, musíme si vzpomenouti na události,
které předcházely rozbití všenárodní
koalice. Ty strany československé, které
dnes tvoří jádro nové koalice, nenesou
žádné viny, že u nás v republice
došlo k nové změně vládního
systému. Vzpomeňte si, jak tomu bylo v oněch
jarních dnech. Už konečně byla jmenována
úřednická vláda, třebaže
většina parlamentu neměla účasti
při jejím tvoření. Byla jmenována,
a tu odpovědní politikové všenárodní
koalice těch stran, kterým záleželo
na udržení jejím, usilovně se namáhaly,
aby zachovaly aspoň torso vlády, aspoň takové,
které jsme viděli r. 1920, kdy také nebyla
parlamentní vláda, kdy také byla vláda
úřednická, ale kdy byla tato vláda
nesena již všenárodní koalicí stmelenou
z československých stran. Vidíme, že
strany československé, které jsou dnes také
v koalici nové, nenesou pražádné viny
na osudu věcí, jak se staly. V těch posledních
schůzích politické dvanáctky byl to,
můžeme říci, justament jedné
strany socialistické, která je dnes v oposici, která
odmítala každý nabízený kompromis
a která zamítala i každou možnost pokračování
v politice, jak byla tehdy jmenováním úřednické
vlády přerušena. Já si vzpomínám,
že jedna socialistická strana odmítala dokonce
zúčastniti se i nevinných, k ničemu
nezavazujících schůzek, týkajících
se požitkového zákona a prohlašovala jasně,
že do konstrukce všenárodního souručenství
nevstoupí a že kdyby měla býti nová
nějaká konstrukce obnovena, musila by býti
obnovena na docela jiných principech, než na jakých
byla vybudována všenárodní koalice.
Můžeme říci s dobrým svědomím,
že strany, které dnes tvoří součást
a jádro nové koalice, nemají žádné
viny na nových poměrech.
Ovšem, velevážení, dnes dostavuje se jistá
lítost. My to cítíme v psaní novin,
slyšíme to na schůzích i zde. Slyšeli
jsme, že socialistické strany, a hlavně to
bylo prohlašováno se strany národně
socialistické, nebyly tak zlé, že chtěly
odhlasovati rozpočet a že by se bylo s nimi dalo mluviti,
kdyby se jednalo o obnovení všenárodní
koalice.
Musíme prohlásiti, že nynější
stanovisko strany národně-socialistické není
stanoviskem tehdejším z března a z té
chvíle, kdy proti ujednání a čestnému
závazku tato strana zvedla obstrukční boj,
nad který jsme horší neviděli v tomto
Národním shromáždění.
Jestliže dnes mluví jinak, je to lítost, že
se nepodařilo tažení, které tehdy podnikly.
V konstrukci nynější vlády jsou zúčastněni
Němci. A snad právě to, že socialisté
si mysleli, že Němce nebude tak snadno získati
pro práci ve státě, bylo hlavní příčinou
jejich urputnosti na jaře. Kdyby oni byli pochopili, že
v našem státě již se hodně poměry
změnily v poměru národů navzájem
a kdyby si byli uvědomili, že postavení Němců
v Československé republice není obdobné
postavení Čechů v Rakousku, že ta desideria
a stížnosti, které u nás tvořily
hlavní bolest za dob Rakouska, nejsou totožná
se stížnostmi Němců, pokud je mají
v republice Československé, pak jsem přesvědčen,
že by k tomu rozchodu nedošlo.
Ale když si dnes uvědomíme, že ústava
Československé republiky neublížila
žádným národnostem a také Němcům
v ničem, že nezná rozdílu mezi Čechem,
Slovákem, Němcem, že volební právo
- což vždycky bylo zkušebním kamenem stanoviska
státu proti národu nebo národnostem ve státě
- dává Němcům táž práva,
totéž postavení jako Čechům,
že si nemohou stěžovati, jako by byli okradeni
i o jediného poslance, pak vidíme, že mohli
Němci snadněji přistoupiti ke změně
svého stanoviska a jejich desideria nebyla povahy tak fundamentální,
jako byla desideria českého národa proti
starému státu.
Velevážení, dnes se jedná o prvním
prohlášení nové vlády, opřené
o novou koalici. Slyšeli jsme dnes již mnoho poklon,
které dostala tato koalice: byla nazvána reakcionářskou,
kapitalistickou. Žádných epithet, která
obyčejně čteme v listech stran levice, nebyla
tato vláda ušetřena. My bychom ji charakterisovali
jinak: tato koalice a tato vláda bude vládou klidu
ve státě, vládou politického klidu,
vládou hospodářského zabezpečení
a vládou sociální spravedlnosti. Lid v Československé
republice si nežádá nových zvláštních
bouřlivých změn, ať politických,
ať hospodářských. Vy jste si toho mohli
všimnouti v celé letní kampani, která
byla velmi prudká. Vy jste viděli, že po všem
tom psaní novin, po všech těch schůzích,
kterých byla konána sta a sta, lid zůstával
klidný, ulice se nebouřila, venkov se nezvedl. Dal
tedy lid sám napomenutí politikům a jich
stranám, aby nepředstírali horečku,
která není v lidu. Lid, ten si přeje, aby
mohl v klidu žíti, aby se mohl klidně věnovati
své práci v chaloupkách nebo dílnách
a nebyl znepokojován každým okamžikem
nějakou politickou neshodou, nějakým převratem,
nějakým pučem nebo nějakými
rozbroji, které vnáší těžké
ochromení do hospodářského stavu našeho
státu. Lid sám už tu ukázal, že
je daleko konservativnější, daleko klidnější,
než právě zástupci, kteří
se tvářili, jakoby byla veliká horečka
a jako by byly poměry v republice před výbuchem.
Tato debata o vládním prohlášení
je spojena též s úvahou o hospodářském
stavu našeho státu. Je nutno uznati, že debata,
která bývá zvykem při počátku
každého zasedání Národního
shromáždění, tentokráte děje
se za poměrů dosti tísnivých a že
oposice, pakli nechce býti zcela poctivou, má zde
možnost útočiti na koalici, jakoby ta zavinila
tísnivý hospodářský stav. Všimneme-li
si však poměrů světových, vidíme,
že dnes je hospodářský stav bez výjimky
ve všech státech zhoršen. Čteme, jak přibývá
nezaměstnanosti v Anglii, jak roste nezaměstnanost
v Německu a čteme také i z listů sovětských
v Rusku, že i tam silně - na př. bylo to před
dvěma dny oznámeno v Moskvě - nezaměstnanost
stoupá. Tedy žádná dočasná
koalice a dočasná vláda svým nastoupením
a představením ještě nemůže
měniti poměry hospodářské k
lepšímu a obzvláště nemůže
je hned v zápětí zhoršiti.
Když se ukazuje na nezaměstnanost, je to věc
velmi tísnivá, ale musíme přece jen
vzpomenouti na doby horší, ve kterých jsme
žili v naší republice v době, když
jsme měli, jak bylo konstatováno, ne 70.000 nezaměstnaných,
nýbrž snad 3/4
milionu, kdy jsme musili dávati celá sta milionů
Kč na podporách v nezaměstnanosti. Byly to
horší doby, než kterými prochází
naše hospodářské podnikání
v nynější době. (Hlas: Za Tusarovy
vlády!) Ano, bylo to v době, kdy socialisté
měli daleko větší podíl na hospodářské
moci a vládní moci v této republice než
mají nyní.
Velevážení! Tato vláda a tato koalice
musí míti na mysli přece jen jinou methodu
pracovní. Za stara vlivem socialistických stran
hledělo se vždy jen k zabezpečení výživy,
třebaže za cenu velikých obětí
se strany státu. Tedy dříve se stravoval
základní majetek a nyní, velevážení,
musí tato vláda, která jest zde povolána,
aby hojila mnoho a mnoho hříchů, které
byly spáchány již v době let 1919, 1920
a 1921, věnovati plný svůj zájem na
povznesení výroby, aby se vynasnažila opatřiti
lidu v prvé řadě práci, poněvadž
opatří-li práci, opatří mu
současně i výživu. I ten kaceřovaný
zákon celní, na nějž bylo sneseno tolik
hany, i ten sleduje v prvé řadě účel
zabezpečiti práci, zabezpečiti výdělky
právě těm, za jejichž zástupce
se socialistické strany vydávají. Vy jste
byli svědky, že Maďarsko nechtělo s námi
vůbec mluviti, plná tři léta se konalo
jednání s Maďarskem, které bylo započato,
jen aby se neřeklo, a již bylo přerušeno
na mnoho a mnoho měsíců. Maďarsko nechtělo
s námi vůbec mluviti. Hrozilo se, že Maďarsko
s námi přeruší všechny možné
styky, budou-li zemědělská cla odhlasována,
že stornuje všechny objednávky. Viděli
jste však, že několik týdnů po
uzákonění celního zákona již
seděli maďarští vyjednavači s našimi
zástupci u zeleného stolu, a že bylo dosaženo
ne sice úplně, ale již prvého kroku
k zlepšení. Byla alespoň uznána klausule
nejvyšších výhod, která již
pomohla našim textilníkům, ne sice v plné
míře, ale přece už pomohla některým
továrnám a mnoha dělníkům,
na př. v Kyšperku už dala práci a chleba.
A to je začátek směru, který zahájila
koalice uzákoněním celního zákona.
Budou-li se poměry vyvíjeti klidně, pak jsme
přesvědčen, že pod tlakem zemědělských
cel budou přinuceny okolní státy, obzvláště
Maďarsko, k uzavření obchodních smluv,
na kterých jim velmi záleží, ale které
také nám pomohou právě v těch
oborech, které jsou nezaměstnaností a nedostatkem
výdělku nejvíce postiženy.
Velevážení! Celní politika způsobila
jisté zlepšení u zemědělců,
a můžete sledovati prakticky, jak se to projevuje
u stavů ostatních. Po Československu bylo
konáno několik krajinských hospodářských
výstav. Kdo navštívil ty výstavy, viděl
tam, že pod vlivem zlepšených hospodářských
poměrů a naděje, že již příliš
zhoršeny nebudou, hospodáři investovali již
do hospodářských strojů velké
obnosy. To se jim nesmí vytýkati, poněvadž
každou takovou investicí, každým zakoupením
stroje se dá chléb několika dělníkům,
kteří by jinak strádali hladem. Zde vidíte
to stanovisko, které hájí jakožto programový
bod čsl. strana lidová, že solidarita je jedinou
možností, vedoucí k zlepšení hospodářských
poměrů všech stavů, a že zlepšíme-li
hospodářské podmínky jednoho stavu,
ten automaticky toto zlepšení předá
všem ostatním.