Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(19.40 hodin)
(pokračuje Jan Skopeček)
Budeme pokračovat dalším bodem našeho jednání, kterým je
44.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti finančního trhu v souvislosti s úpravou činnosti poboček zahraničních bank z jiných než členských států, úpravou některých přestupků a v souvislosti s posílením pravomocí orgánu dohledu a jeho nezávislosti /sněmovní tisk 922/ - prvé čtení dle § 90 odst. 2
Já tedy upozorňuju, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.
Stejně jako předcházející tisky i tento uvede z pověření vlády pan ministr financí Zbyněk Stanjura, kterému dávám slovo.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. V tomto případě implementujeme do českého právního řádu novelu směrnice o přístupu k činnosti úvěrových institucí a o obezřetnostním dohledu nad úvěrovými institucemi. Návrhem zákona se v souvislosti s transpozicí směrnice provádějí změny především v oblasti správního trestání v rámci upravujícího přístup k pobočkám ze třetích zemí, pravomoci orgánu dohledu při převodech aktiv nebo závazků, nabývání a zcizování významných účastí úvěrovými institucemi, fúzích a rozdělení kapitálových požadavků kapitálových rezerv, kde se doplňují nová ustanovení týkající se minimálního výstupního prahu environmentálních, sociálních a správních rizik a systému správy a řízení posuzování členů vedoucího orgánu a osob zastávajících klíčové funkce.
Návrh zákona neobsahuje žádné další změny právního řádu, které nesouvisí s transpozicí směrnice. Jako v předchozích případech, žádám Poslaneckou sněmovnu, aby návrh zákona schválila již v prvém čtení podle § 90 odst. 2. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní by se slova měl ujmout opět pan poslanec Michael Kohajda jako zpravodaj pro prvé čtení, ale nebude tomu tak, protože místo něj je připraven pan poslanec Navrátil. Nicméně jsme v prvém čtení a musíme o této změně dát hlasovat. Poprosím vás o to.
Zahájím hlasování. Ti, kdo jsou pro to, abychom vystřídali zpravodaje, ať si stisknou tlačítko a zdvihnou ruku. Kdo je proti panu poslanci Navrátilovi?
Hlasování číslo 47, bylo přihlášeno 154 poslanců, pro hlasovalo 111, proti 5. (Přijato.)
Já panu poslanci gratuluju a poprosím ho, aby se ujal slova a přednesl zprávu zpravodaje.
Poslanec Jiří Navrátil: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. V krátkosti se vyjádřím, že vláda předložila Sněmovně návrh zákona 7. března 2025. Návrh zákona byl rozeslán poslancům jako tisk 922/0 dne 7. 3. Organizační výbor po projednání návrhu zákona doporučil 12. 3. 2025 a určil tehdy za zpravodaje pana doktora Michaela Kohajdu.
Návrh novely zákona se zaměřuje na změny v oblasti finančního trhu, zejména v těchto oblastech jako pobočky zahraničních bank z jiných než členských států, dále rozšíření pravomoci České národní banky, zpřísnění požadavků na řízení bank, dále zohlednění environmentálních, sociálních a správních rizik a úpravy některých přestupků. Celkově návrh reaguje na změny v evropské legislativě a snaží se zvýšit stabilitu, transparentnost a bezpečnost bankovního sektoru, zejména v oblasti činnosti zahraničních bank působících mimo EU. Účinnost se navrhuje na 11. ledna 2026.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí tito poslanci: jako první vystoupí pan poslanec Štolpa, připraví se pan poslanec Hrnčíř.
Poslanec David Štolpa: Děkuji za slovo. Dovolte mi, abych se vyjádřil k návrhu zákona, jehož přijetím reagujeme na vývoj evropského právního rámce v oblasti regulace bankovního a finančního sektoru a zároveň posilujeme nástroje nezávislého a efektivního dohledu nad tímto klíčovým odvětvím. Předkládaný návrh zákona mění několik právních předpisů. Cílem těchto změn je zejména transpozice směrnice CRD VI a reflexe zpět (?) vyplývajících z nařízení CRR III, které současně tvoří takzvaný bankovní balíček předložený Evropskou komisí. Tento balíček představuje závěrečný krok implementací standardu Basel III do evropské legislativy a přináší řadu zásadních změn. Vedle přímé implementace evropských pravidel návrh rovněž zpřesňuje stávající ustanovení na základě připomínek Evropské komise a předchozí transpozici předchozích směrnic CRD IV a CRD V.
Prvním pilířem této novely je zavedení harmonizačního rámce pro působení poboček bank z třetích zemí na území EU. Druhou zásadní oblastí je posílení pravomoci a nezávislosti České národní banky jako dohledového orgánu. Třetím pilířem návrhu je úprava systému správního trestání. Dále se návrh zákona věnuje oblasti takzvaných ESG rizik: environmentálních, sociálních a správních. Posilují se rovněž pravidla pro řízení a governence regulovaných subjektů. Samostatnou oblastí úpravy je stanovení minimálního výstupního prahu při výpočtu kapitálových požadavků. Zákon dále řeší i oblast takzvaných systémově významných obchodníků s cennými papíry.
Dovolte mi připomenout, že navrhovaná právní úprava nejenže reaguje na závazky plynoucí z evropského práva, ale zároveň klade důraz na ústavní soulad, proporcionalitu a respekt k základním právům. Zákon pečlivě vymezuje zmocnění k vydávání podzákonných předpisů, pracuje s vyváženým rozsahem veřejnoprávní regulace a u citlivých oblastí, jako je vlastnické právo nebo právo na volbu povolání, stanoví vyrovnávací mechanismy včetně nároku na kompenzaci. Právě bankovní sektor byl v minulosti mnohokrát spouštěčem krizí a je naší společnou odpovědností udělat vše proto, aby byl na budoucí výzvy připraven.
Jako klub hnutí ANO tento návrh podporujeme. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, pane poslanče. Jako další vystoupí pan poslanec Hrnčíř. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Kolegyně a kolegové, uvědomujete si vůbec, co my tady přijímáme? Že zavádíme regulace ESG? Že tady přijímáme genderové kvóty do vedení finančních institucí, kde musí být zastoupení rovně muži a ženy, že musíme, že finančním institucím nařizujeme, aby implementovaly ty nesmyslné evropské regulace, které způsobily snížení konkurenceschopnosti evropských podniků? Tak my to tady zavádíme!
V předchozím tisku jsme implementovali směrnici Omnibus, protože i Evropské komisi došlo, že ty regulace tedy už jsou moc, tak je alespoň malinko odložili a malinko zjemnili. Takže my to tam zapracováváme. Ale v tomhle tisku my ty regulace zavádíme! Uvědomujete si to vůbec? Obzvláště kolegové z ODS, kteří tak rádi teď kritizují v televizi, jak ty regulace jsou škodlivé, jak je potřeba s tím skoncovat, a tady v klidu eufemisticky říkáme: No ale vždyť to je všecko, taková ta environmentální a sociální a správní rizika a všecko, je skvělé. No, není to skvělé! Není to skvělé! To je to, co tu Evropskou unii dělá nekonkurenceschopnou.
Nedělejme to, prosím vás! Neschvalujme takovéhle zákony! Neimplementujme takové nesmysly! Proto dávám návrh na zamítnutí. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Zeptám se, jestli se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy? Do obecné rozpravy se nikdo nehlásí, obecnou rozpravu tedy končím.
Nicméně nyní bychom měli nejprve hlasovat o tom, jestli budeme pokračovat, podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu. Já si nejsem jistý, že můžeme v tuhletu chvíli hlasovat o zamítnutí v prvém čtení. (Diskuse mezi poslanci. Ministr Stanjura mimo mikrofon říká, že se má nejprve hlasovat o § 90 a pak hlasovat o zamítnutí.) Přesně, přesně tak, jak říkám. Nejprve bychom měli hlasovat o devadesátce, to znamená, jestli budeme pokračovat tak, jak bylo navrženo. Teprve ve chvíli, kdy by se to neschválilo a šli bychom do standardního projednávání, pak by přišel na řadu případně návrh na zamítnutí zákona v prvém čtení. ***