Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(19.20 hodin)
(pokračuje Jan Skopeček)

Budeme pokračovat bodem

 

60.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 977/ - prvé čtení dle § 90 odst. 2

Upozorňuji tedy, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.

Z pověření vlády předložený návrh uvede opětovně pan ministr financí Zbyněk Stanjura. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Návrh zákona, kterým se mění zákon o podnikání na kapitálovém trhu, transponuje do českého práva revizi evropské směrnice o trzích finančních nástrojů, takzvaná směrnice MiFID II, a reaguje na revizi evropského nařízení o trzích finančních nástrojů. Jde o součást širší iniciativy rozvoje unie kapitálových trhů, jejímž cílem je podpořit investování na kapitálových trzích v Evropské unii. Revize nařízení přináší několik změn.

Za prvé, zvýšení transparentnosti obchodních údajů u vysoce likvidních nástrojů, jako jsou akcie, naopak opuštění transparentnosti obchodních údajů u dluhopisů a derivátů, čímž dojde ke snížení administrativní zátěže a odstranění překážek pro vznik služby konsolidovaných obchodních informací a optimalizaci obchodních povinností. Tyto změny jsou účelné pro další rozvoj naší ekonomiky a financování inovací. Návrh zákona v reakci na nařízení a směrnici upřesňuje definice systematického internalizátora, která se nově týká pouze obchodování s kapitálovými nástroji, jako jsou akcie, a nástroji ITF. Ruší v tuzemském právu úpravu, která je nově obsažena v evropském nařízení.

Návrh taky reaguje na energetickou krizi z roku 2022 tím, že zavádí povinnost pozastavit obchodování na trzích s komoditními deriváty v případě mimořádné situace a rozšiřuje informační povinnost o komoditních derivátech. To umožní České národní bance efektivní dohled. Účinnost zákona je v souladu s transpoziční lhůtou, která je 29. září 2025, a proto žádám Poslaneckou sněmovnu o schválení návrhu zákona již v prvém čtení podle § 90 odst. 2. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuju pěkně. Já prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Hana Naiclerová. Tak, paní poslankyně, prosím.

 

Poslankyně Hana Naiclerová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vláda předložila Sněmovně návrh zákona 15. 5. 2025 a byl rozeslán poslancům jako tisk 977/0 dne 15. 5. 2025. Navrhovatel navrhl Sněmovně projednávání návrhu zákona tak, aby Sněmovna s ním mohla vyslovit souhlas již v prvém čtení podle § 90 odst. 2 zákona (č.) 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů.

Předsedkyně Sněmovny projednání zákona doporučila 27. 5. 2025 a určila mě jako zpravodajku a navrhla přikázat k projednání rozpočtovému výboru. Zákon má nabýt účinnosti dnem 29. září 2025 v souladu s transpoziční lhůtou stanovenou evropskou směrnicí. Právě vzhledem ke krátkému času na transpozici a čistě technickému charakteru změn navrhuje vláda, aby Poslanecká sněmovna vyslovila souhlas s návrhem již v prvém čtení.

Předpokládané dopady jsou převážně pozitivní v podobě snížení administrativní zátěže a zlepšení dohledu nad kapitálovými trhy, přičemž náklady na implementaci budou minimální. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které zatím není nikdo přihlášen. Ano, paní poslankyně se hlásí. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Lenka Knechtová: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Já bych za náš klub hnutí ANO také ráda vyjádřila krátké stanovisko. Navrhovaná právní úprava si klade za cíl transponovat do českého právního řádu změny ve směrnici a uzpůsobit i ve vztahu k nařízení. Tato povinnost České republiky vyplývá z jejího členství v Evropské unii. Já tady nebudu opakovat ani slova pana ministra, ani paní zpravodajky, pouze bych ráda zmínila, že návrh zákona nebyl projednán v připomínkovém řízení na základě výjimky udělené na žádost předkladatele Legislativní radou vlády vzhledem ke skutečnosti, že totožná úprava již byla obsažena v předchozím návrhu zákona, a to byl sněmovní tisk 863, číslo jednací 748/24, který již prošel připomínkovým řízením a byl projednán a schválen vládou ve znění připomínek obsažených ve stanovisku a předsedy Legislativní rady vlády dle závěru vlády.

Zde byl pouze jeden rozpor, a to byl Úřad na ochranu osobních údajů s tím, že tedy předkladatel nevyhověl jeho zásadní připomínce, která jde nad rámec rozsahu předloženého návrhu novely zákona o podnikání na kapitálovém trhu a spočívá v požadavku provést novelu § 2 odst. 1 písm. h) bod 2 tohoto zákona tak, že v něm uvedený jeden z identifikátorů fyzické osoby rodné číslo bude nahrazen, a to jiným vhodným identifikátorem, nebo zcela vypuštěn, a to s odkazem na vládou schválenou koncepci eGovernmentu. Předkladatel této zásadní připomínce nevyhověl s odůvodněním, že přístup k rodným číslům je v současné době znovu přehodnocován a v návaznosti na to odmítl učinit krok, který by znamenal nemalé náklady pro subjekty působící na kapitálovém trhu, přičemž použitelnost jiného identifikátoru považuje za diskutabilní.

My si od této změny slibujeme výrazné dopady na podnikatelské prostředí, a to je snížení administrativní zátěže, by se mělo přímo promítnout do snížení nákladů subjektů působících na finančních trzích. Tím by mělo dojít k podpoře finančních trhů napříč Evropskou unií. Snížení administrativní zátěže spočívá hlavně ve zúžení definice systematických internalizátorů, kteří budou nadále existovat pouze pro účastnické cenné papíry, a nikoliv pro dluhopisy a deriváty, čímž se značně sníží povinnost plynoucí z transparence uzavřených transakcí pro tyto subjekty. V souvislosti s přijetím zákona nejsou očekávané dopady na veřejné rozpočty, lze očekávat minimální navýšení nákladů pro Českou národní banku z důvodu jí nově přiznané pravomoci opatřením obecné povahy zastavit nebo omezit obchodování na regulovaném trhu v krajních situacích v případě nečinnosti organizátora regulovaného trhu. Návrh zákona nejde nad rámec minimální transpozice a je čistě technicistního charakteru a vzhledem k transpoziční lhůtě do 29. 9. 2025 souhlasíme se schválením v prvním čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji. My pokračujeme v obecné rozpravě, pokud vidím, že se už nikdo do obecné rozpravy nehlásí, tak já ji končím.

Případně žádám o závěrečná slova pana ministra? (Ministr Stanjura nemá zájem.) Není zájem, ani u paní zpravodajky.

 

Nyní tedy rozhodneme podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu. Já přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 977 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvním čtení."

Zahájil jsem hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 42, přihlášeno 156 poslanců, pro 144, proti žádný. Tento návrh byl přijat.

 

Nyní tedy přikročíme k návrhu o hlasování celého návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu." (Ministr Stanjura mimo mikrofon upozorňuje, že nebyla otevřena podrobná rozprava.)

Nebyla. Ano, otevírám podrobnou rozpravu. Promiňte. Nikdo se nehlásí do podrobné rozpravy, končím podrobnou rozpravu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP