Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(10.50 hodin)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Prosím o dodržování dvouminutového limitu. Nyní vystoupí s faktickou poznámkou pan poslanec Bělor a následuje pan místopředseda Havlíček. Prosím, máte slovo.
Poslanec Roman Bělor: Vážená paní předsedkyně, děkuji za, za slovo. Omlouvám se za chrapot. Já jenom drobně navážu na to, co tady říkal pan kolega Skopeček. Nás samozřejmě trápí to, že Evropě ujíždí ten světový ekonomický vlak. Ale mě hodně trápí, asi nás všechny také to, že nám začíná ujíždět ten vlak v rámci té Evropy. Tady vlastně několikrát zaznělo jako příklad Polsko. My jsme se na Polsko řadu dekád dívali s takovým jako despektem a pocitem nadřazenosti, přitom je zcela evidentní, že Polsko dneska buduje svoji armádu velmi systematicky a v rámci definice národních priorit je to věc, která prostě tam není předmětem žádných zásadních politických bojů. Co je smutné, je to, že nám Polsko začíná ujíždět nejenom v té infrastruktuře obranyschopnosti, ale ono nám začíná velmi tvrdě ujíždět i v infrastruktuře dopravní a co je velmi překvapivé, také v infrastruktuře kulturní. Takže pojďme se zabývat Polskem a nechme toho ping-pongu, protože začínáme ztrácet autoritu jako státy ve vztahu k našim sousedům. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní vystoupí pan místopředseda Havlíček s faktickou poznámkou.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ono je to vždycky trošku ošemetné. Každá politická strana se chvíli dívá do Německa, chvíli do Polska. Popravdě většinou tak, jak jim to vyhovuje. vzpomeňte si, v době covidové jste říkali, dívejte se na to, Německo, Rakousko, kolik dávají peněz na tu podporu těm podnikatelům, dávejte plošně, dávejte víc, dávejte všem, oni dávají 80 procent dokonce tenkrát z výnosu. My jsme říkali, nemáme tolik. Jasně. Potom jsme se vyměnili, vy jste přišli ku vládě a říkali jste, dávali jste moc, dávali jste plošně, dávali jste všem.
Takže dívejme se na Českou republiku, každá republika, každá země je trošku specifická a v každém případě zde je nezbytně nutné nastartovat hospodářský růst prostřednictvím privátního sektoru. Ano, v nějaké mimořádné době, jako byla covidová doba, připusťme i energetická krize, ten stát do toho může nastoupat, může to podpořit vyššími investicemi. My jsme to udělali v době covidové zásadním nárůstem investic do dopravní infrastruktury, z čehož se dodnes těží.
Vy jste v době energetické krize rovněž se snažili prostě třeba udržet tu dopravu a tak dále, což není nic vadného. Ale v normální běžné době stát musí vytvořit podmínky pro růst byznysu předvídatelným investičním, daňovým, energetickým prostředím, v tom má pravdu pan místopředseda Skopeček, a trhem práce. A o nic víc už se nestarat, protože ten byznys už si to zařídí sám a on bude výkonný, on bude poté platit solidní mzdy a bude se zvedat spotřebitelská poptávka.
Bohužel za ty tři roky se to nepodařilo, ten součet růstu reálné mzdy, když se podíváme, tak je bohužel jeden z nejhorších, ekonomický růst slabý.
Co se týká České národní banky, my nementorujeme, co má či nemá Česká národní banka dělat. Víte, že je to, pane místopředsedo, náš dlouhodobější spor, nabídková inflace, poptávková inflace. A já tvrdím, že v těch prvních fázích, prvních měsících se Česká národní banka chovala dobře a bylo správné, že zvyšovala úrokovou sazbu. Od určité doby už se to začalo lámat a tam už jsem byl jednoznačně názoru, (Předsedající: Čas!) že už se jedná o nabídku, o inflaci, a tam už nejednala správně. Pouze jsme to sdělili. Děkuju.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní vystoupí pan poslanec Rozvoral. Prosím, máte slovo.
Poslanec Radek Rozvoral: Děkuji za slovo, paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, dovolte mi, abych zde vystoupil a vyjádřil se k dnes projednávanému vládnímu návrhu zákona označovanému jako sněmovní tisk číslo 856, tedy o zákonu, který má zpřesnit pravidla řízení kontroly veřejných financí. Na tom by nebylo nic, co tato procedura projednávání stanovuje, ale musím se vyjádřit k pozměňovacímu návrhu číslo 6356 z dílny poslance a ministra Zbyňka Stanjury.
V tomto návrhu se uvádí, že pokud výdaje na obranu překročí dvě procenta HDP, může vláda automaticky navýšit celkové výdaje státního rozpočtu, a tím pádem i rozpočtový deficit, a to bez jakékoliv další kontroly, bez parlamentní diskuse, bez odpovědnosti. To je naprosté vysmívání se principům rozpočtové kázně.
Vážení přítomní, zákon o řízení a kontrole veřejných financí má být o zodpovědném hospodaření a co do něj vkládá vládní koalice přes ministra financí? Odpověď je zcela jednoznačná, možnost, jak obejít zákonné mantinely a otevřít stavidla k neomezenému utrácení státních financí ve jménu zbrojení. To je zcela proti duchu a účelu tohoto zákona.
Tento návrh posouvá rozhodování o stovkách miliard z rukou Parlamentu České republiky do rukou vlády. Vláda si podle tohoto návrhu může bez dalšího navýšit rozpočet o miliardy korun a obhajovat to tím, že se jedná o výdaje na obranu. Jenže kdo určí, co je opravdu obrana a co je jen další neprůhledný nákup. V hnutí SPD opakovaně upozorňujeme na netransparentnost zbrojních zakázek a především na to, že chybí skutečná strategie, chybí koncepce. A teď máme jako parlament hlasovat bianko šek? Opravdu to chcete podepsat? Navíc je to otázka samotné podstaty této legislativní techniky.
Tento pozměňovací návrh není drobná změna, je to zásadní rozpočtová výjimka s dalekosáhlými důsledky a měl by být projednán jako samostatný návrh zákona s odpovídající důvodovou zprávou, veřejnou diskusí a posouzením dopadů. Hnutí SPD tento návrh, který umožní nekontrolované utrácení, odmítá. SPD dlouhodobě podporuje moderní, profesionální a funkční armádu, která je především uzpůsobena k obraně území České republiky a bezpečnosti našich občanů. Nejsme proti zajištění kvalitní obrany České republiky, jsme pro efektivní a koncepční obrannou politiku. Ale právě to, co předvádí tato vláda, se efektivitě a koncepčnosti naprosto vymyká.
Co ve skutečnosti prosazuje současná vláda Petra Fialy? Nekoncepční a prudké a nepřehledné navyšování výdajů na zbrojení bez zajištění transparentnosti a bez jakékoliv veřejné kontroly. Vláda chce prolomit hranici dvou procent HDP na obranu, tedy hranici, která je v rámci NATO považována za minimální standard, a tím umožnit utrácení dalších miliard bez záruky, že tyto prostředky skutečně povedou ke zvýšení obranyschopnosti naší republiky.
Je nutné připomenout, že armáda je dnes v nejhorší personální situaci od svého vzniku. Chybí tisíce vojáků, není zajištěna základní výstavba ubytovacích kapacit pro vojáky. Když položíme otázku, co je armáda bez vycvičených vojáků, na to vláda nemá odpověď. Zato ale prosazuje neomezené finanční limity na nákupy techniky za stovky miliard, a to i bez vojáků, kteří by s ní vůbec mohli zacházet.
Pravým důvodem, proč se vláda snaží zbrojení prosadit jako klíčové předvolební téma, je podle nás jiný, spočívající ve strašení válkou a bezpečnostní hysterie má zakrýt skutečné selhání této asociální vlády, která má na svědomí rozvrat veřejných financí, zvyšování daní, likvidace střední třídy a ignorování reálných problémů občanů.
Hnutí SPD říká jasně: Chceme moderní armádu schopnou bránit naše území a občany, ale bez bezhlavého zadlužování a bez neprůhledného utrácení veřejných peněz. Výdaje na obranu musí být účelné, přiměřené a pod veřejnou kontrolou. Nepotřebujeme vyhazovat další miliardy jen proto, aby se vládní koalice mohla tvářit, že něco dělá.
Z těchto důvodů odmítáme pozměňovací návrh ministra Stanjury a vyzýváme vládu, aby se vrátila k rozumné, odpovědné a skutečné obranné politice, nikoliv k marketingovému zbrojení, které slouží hlavně vládní propagandě.
Takže ještě jednou zopakuji, tento návrh je v přímém rozporu s rozpočtovou odpovědností, s demokratickou kontrolou a s principy, na kterých by měla stát správa veřejných financí. Proto vás žádám, nepodpořte tento návrh, odmítněte politické kličky a trvejme na otevřené čestné a transparentní debatě o financování obrany i o tom, kdo za něj skutečně nese odpovědnost. Proto zde opakuji, že poslanci za hnutí SPD tento návrh zákona vedený jako sněmovní tisk 856 v žádném případě nepodpoří. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan poslanec byl poslední přihlášený v obecné rozpravě, nikoho dalšího nevidím se hlásit, rozpravu proto končím. Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí, protože bude následovat hlasováním. Je ale nejdříve možnost vystoupení se závěrečným slovem. Pane ministře, máte zájem vystoupit? Ani paní zpravodajka nemá tento zájem, proto přikročíme k hlasování. Eviduji zájem o vaše odhlášení, proto prosím, abyste se znovu přihlásili svými identifikačními kartami.
Mezitím ještě načtu došlo omluvy. Pan poslanec Ivan Bartoš se omlouvá od 10.15. Do 12.15 z pracovních důvodů, paní poslankyně Michaela Opltová se omlouvá z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů. A z členů vlády se omlouvá pan předseda vlády Petr Fiala, a to od 10.30 do 12.30, konkrétně z pracovních důvodů.
Nyní tedy překročíme k hlasování. Já poprosím zpravodajku garančního výboru, aby nás seznámila s procedurou hlasování, poté přednášela jednotlivé návrhy a před hlasováním k nim sdělila stanovisko. A vás, kolegyně a kolegové, prosím o ztišení.
Poslankyně Jarmila Levko: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Já vás teď tedy seznámím s hlasovací procedurou tak, jak ji navrhl rozpočtový výbor. Legislativně technické úpravy nebyly načteny, to znamená, že budeme hlasovat nejprve tři pozměňovací zákony a potom návrh zákona jako celku. ***