Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(17.30 hodin)
(pokračuje Věra Adámková)
Za druhé mi píší, že v současné době, a pravděpodobně ta doba je eskalovaná, protože probíhají přijímací zkoušky na různé typy vyšších škol, že tyto zkoušky jsou v dikci tedy Cermatu, jak všichni víme. Chtějí vědět váš postoj, který k tomu je, protože ty zkoušky dle jejich názoru, tak, jak už vědí, asi pravděpodobně, jaké byly otázky, jsou zcela nesprávně postavené i pro děti malé, jsou tam otázky v negativu, což býti nemá, podle pedagogiky. Jsou tam věci, které ty děti ve škole neměly podle vzdělávacího školního plánu, a podotýkám, všechno se jednalo o státní základní školy. Takže moje otázka zní, zda o tom ministerstvo ví, jaké chystá nápravy pro budoucí rok, aby tedy podobně nebyly vystaveny opět asi tisíce malých dětí podobným projevům prakticky nekoncepčně. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji a pan ministr vám v tuto chvíli odpoví. Prosím, máte pět minut.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za otázky, které nepochybně míří k tématům, která zajímají širší rodičovskou veřejnost.
Začnu tu otázku, která míří ke kurikulu, tedy ke vzdělávacím programům. Přiznám se, že tady nejsem úplně v komfortní situaci, protože jsem dědicem rozhodnutí, která padla před 20 lety. My jsme se před 20 lety rozhodli, že nebudeme mít jednotné osnovy, ale že budeme mít takzvané dvoustupňové kurikulum, kdy stát vlastně kontroluje jenom velmi obecně formulované výsledky vzdělávání, ale každá škola má prostor pro to, aby si vlastně stanovila vlastní vzdělávací program, školní vzdělávací program, který samozřejmě musí respektovat ten rámec, ale samozřejmě může docházet k tomu, na co upozorňuje paní poslankyně, že v jedné škole se trojčlenka začíná jindy probírat než v jiné škole.
Musím říci, že nejsem také odborníkem na kurikulum v základní školy, ale v posledních dvou letech jsem byl samozřejmě vystaven jisté edukaci v této věci. Řada zemí si klade otázku, jestli taková volnost je vlastně správná, protože samozřejmě přináší určité bariéry třeba pro mobilitu populace a v řadě zemí existují určitá hnutí, která se snaží v tomto systému nalézt nějakou větší koordinaci mezi školami. Já považuji vlastně za rozumné východisko, ne návrat k těm jednotným osnovám, to si myslím, že bych jako ministr školství nemohl provádět bez konsenzu širší pedagogické veřejnosti, ale myslím si, že bylo přijato vlastně správné rozhodnutí o tom, že tentokrát změna vzdělávacího programu bude probíhat tak, že sice bude připraven ten rámcový vzdělávací program v té obecné rovině, ale budou také školám nabídnuty Národním pedagogickým institutem modelové školní vzdělávací programy s tím očekáváním, že řada škol se jimi bude více či méně řídit. Takže tentokrát možná ten výsledek bude přece jenom o něco jednotnější.
Vždy na druhé straně vah stojí ta potřeba otevřít prostor pro alternativní přístupy. Ne každé dítě je stejné, ne každému dítěti vyhovuje stejný pedagogický přístup. Pokud jde o zkoušky Cermatu, dobře víte, že já jsem po svém nástupu do funkce ministra školství považoval za nejdůležitější vlastně napravit to zaostávání v oblasti elektronizace přijímacích zkoušek. Já vnímám ty kritické hlasy k tomu, jak jsou nastaveny testy, na druhé straně ty testy mají i řadu obhájců. Myslím, že je potřeba, aby i širší veřejnost vnímala, že cílem přijímacích testů není to, aby je všichni složili, ale cílem je vytvořit pořadí dětí, podle kterého lze rozhodnout o přijetí těch, kteří budou tedy například studovat ten nebo onen obor na té oné střední škole. Je důležité, aby ty testy plnily tuto úlohu způsobem, který je spolehlivý, aby skutečně stanovily dobře to pořadí, a zároveň probíhá intenzivní odborná diskuse o proměně toho testování, která by měla zasáhnout nejenom to, že by ty testy se mohly konat před vlastně podáváním přihlášek, což by bylo určitě výhodou pro orientaci těch uchazečů, ale také se vede debata o jejich obsahu, na Ministerstvu školství k tomu funguje pracovní skupina.
Chvíle na tu větší změnu přijde tehdy, když budou zaváděny také nové vzdělávací programy pro střední školy. Teď jsme dokončili debatu o tom vzdělávacím programu pro základní školu, následuje revize oborové soustavy středních škol a práce na nových vzdělávacích programech. A tam je prostor pro to, abychom významněji změnili povahu těch testů. A mezi odborníky probíhá debata o tom, jak vyvážit vědomostní stránku těch testů s testováním obecných studijních předpokladů. To je téma skutečně pro seriózní odbornou debatu, ale myslím si, že v horizontu několika let dojde k zásadnější proměně toho přijímání jak z hlediska organizace těch přijímacích zkoušek, tak z hlediska jejich obsahu.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já děkuji. V tuto chvíli se ptám, zdali paní poslankyně má zájem o doplňující dotaz? Prosím.
Poslankyně Věra Adámková: Já velmi děkuju za takovou pravdivou a asi realistickou odpověď. Toho si velmi cením. Děkuju. Na druhou stranu musím říci, že prostě každý post něco s sebou přináší a ten post ministra samozřejmě není jednoduchý, ale vybral jste si ho. Takže s tím musím říci, že také přichází některá negativa, a to je obhajovat tyto věci. Já opravdu budu to sledovat, protože ti rodiče z toho byli velmi nešťastní, a upřímně předpokládat, že všichni mají na to, aby platili dětem doplňující kurzy, to bych byla velmi nerada, kdybychom skončili v takovém školství, že vlastně děti méně příjmových rodičů by neměly šanci bez těch doplňujících kurzů vlastně složit zkoušky. Samozřejmě všichni chápeme a všichni jsme prošli, zejména my starší, bych řekla, poměrně tvrdými přijímacími zkouškami na všechno, ale v každém případě základní školství, které by bylo garantované, a chápu, že i s nějakým doučovacím způsobem semináře a podobně, ale nemůžeme to ponechat tak, že ty rodiče by platili desetitisíce za to, aby dětem zajistili vzdělání, to by mě velmi mrzelo tedy. (Předsedající: Čas.)
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: A doplňující odpověď na doplňující otázku.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Já jsem nechtěl litovat sebe, chraň pánbůh, já jsem chtěl jenom říci, že to bývá tak, že dědíme určité nastavení těch politik a málokdy máme příležitost přijít k zelenému stolu a nastavit to tak, jak bychom si úplně sami třeba představovali. Ale chci říci, že i Cermat je si vědom toho, že se kolem přijímacích zkoušek, a děje se to i u vysokých škol, vždycky vytvoří určitý byznys, který umožňuje nadstandardní přípravu za úplatu, proto Cermat nabídl vlastně i možnost si cvičit ty testy bezplatně a myslím si, že je opravdu na místě, abychom lépe do budoucna provázali to, co se učí na základních školách, s obsahem té přijímací zkoušky, abychom ten prostor zúžili. On vždycky bude do jisté míry existovat, ale musíme udělat všechno pro to, aby ty nerovnosti tady hrály co nejmenší roli.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já děkuji za odpověď. V tuto chvíli je na řadě pan kolega Hubert Lang. Prosím.
Poslanec Hubert Lang: Děkuju, pane předsedající. Tak moje interpelace se týká - Platové rozdíly mezi jednotlivými bezpečnostní sbory.
Pan ministr bohužel musel služebně odejít, ale už se mi částečně snažil odpovědět vlastně v té své předchozí interpelaci. Já bych tady v té věci chtěl říci, že vlastně se tomu říká takzvaná kanibalizace, to znamená, jestliže v jednom z bezpečnostních sborů je nabídnuta daleko větší částka než v jiném bezpečnostním sboru, a velice tady často, několikrát tady se snažil na to zvednout toto téma můj kolega Igor Hendrych, protože my pocházíme z různých bezpečnostních sborů, tak prostě ti personalisté těch dalších bezpečnostních sborů mají strašně těžkou úlohu. Prostě já kdybych byl dneska personalista u Celní správy nebo personalista u Vězeňské služby, tak prostě nedostanu ani korunu svého osobního hodnocení od svého nadřízeného, protože já tam nikoho neseženu. Jestliže paní Černochová tady dokáže svojí silou ve vládě svými 2,2, 2,4 nebo 3 procenta nebo 5 procent, které si vymůže prostě na vnější bezpečnost, říci, že zvedne plat o víc jak osm, 10 000 korun pro řadového příslušníka Armády České republiky, tak vykanibalizuje a zlikviduje všechny ostatní bezpečnostní sbory. Takto to prostě dělat nelze. Musíme mít v této oblasti jednotnou personální politiku, náborovou a lidé ať se rozhodnou podle svého míry zaměření, jestli někdo chce dělat vězeňského dozorce, někdo chce dělat u Celní správy, někdo chce dělat u policejní, někdo chce dělat to Minitary, ale prostě takto to nelze dělat.
A já se tady domnívám, že prostě jestliže jsme tady bojovali třeba u příslušníků Policie České republiky o ty 2 800 korun, sváděli se tady o to šílené boje a najednou pět měsíců před volbami, pane ministře, vy přijdete a řeknete mám čtyři, 4 500 korun pro každého řadového příslušníka na každé tabulce, ještě nejlépe do tarifu. Když si takto chcete koupit příslušníky bezpečnostních sborů, ale takto to, prosím vás, nelze dělat, je v tom šílený chaos. Myslím si, že by stát měl sjednotit prostě tyto věci minimálně v tom náboru, protože jinak se nedobereme vůbec ničeho, vykanibalizujeme si vzájemně bezpečnostní sbory a uvedete tu další vládu, která přijde po vás do šíleného chaosu. Kdo to bude napravovat? Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Pan ministr Vít Rakušan je omluven z pracovních důvodů od 17.30 hodin. A v souladu s jednacím řádem vám odpoví do 30 dnů písemně. Igor Hendrych je další, kdo má interpelaci, a v tuto chvíli na pana ministra spravedlnosti Pavla Blažka. Prosím. ***