Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(16.50 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)
Mně je úplně jedno, jaký. Kdyby někomu vyhrožoval někdo z islámského prostředí za to, že pálí Korán a vyhrožoval by mu smrtí, jako se třeba jednomu slavnému básníkovi kvůli jeho Satanským veršům stalo a také tam bylo i dokonáno, tak v té chvíli ten člověk logicky má nárok na ochranu. Vůbec nevím, o čem se to bavíme a co to tady směšujeme. Právo na kritiku je jedna věc. Má ji Dominik Hašek, máte ji vy, mám ji já, má ji kdokoliv jiný. Právo na to, abychom chránili bezpečnost našich občanů mají také všichni poplatníci našich daní i přesto, že si vydělali peníze, které jim asi závidíte, prostřednictvím pana místopředsedy.
Já tomu vůbec nerozumím. Prostě my jsme v téhle chvíli učinili nějakou nabídku. Policie pracuje profesionálně, vyhodnocuje relevanci dané hrozby a je v kontaktu s daným člověkem. Další informace o tom, zda ochrana je, nebo není, nebudeme uvádět. Z logiky věci, když někoho chráníme, ani nebudeme uvádět, pokud ta ochrana bude, na jak dlouho je. To by bylo trochu naivní vůči těm, kteří chtějí ublížit.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. Tímto je tato interpelace vyčerpána a další, kdo bude interpelovat, je paní poslankyně Ivana Mádlová, a to pana ministra školství Mikuláše Beka. Prosím.
Poslankyně Ivana Mádlová: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, moje interpelace se týká placené odborné praxe, respektive možnosti odměny za letní souvislou praxi u studentů zdravotnických oborů. Podotýkám, že to je povinná letní odborná praxe, která zabere kolem jednoho měsíce. Smyslem pochopitelně je - protože ta letní praxe je souvislá - že si upevňují své znalosti a dovednosti, tak aby mohli být za tuto činnost odměněni, jako je to u jiných oborů. Bohužel v současné době je to problém, protože metodika vašeho ministerstva je nejasná, protože je tam napsáno, že nelze za produktivní činnost považovat služby - což nepochybně zdravotní a ošetřovatelská péče jsou - které studenti zdravotnických oborů Všeobecné ošetřovatelství, Dětské ošetřovatelství i Všeobecné lékařství vlastně vykonávají. Takže v tom je ten problém.
Čili my jsme to řešili i na zdravotním výboru, kde k tomu bylo přijato usnesení, které bylo jednomyslně schváleno, protože toto je zájem celého zdravotního výboru, všech členů výboru, tedy i vašich vládních poslanců, včetně vašeho hnutí, kdy to považujeme za velmi důležité. Je to i důležitý motivační prvek pro ty studenty, protože oni jsou handicapováni tím, že jeden měsíc díky náročnosti studia mají tuto souvislou praxi a nemohou si jít přivydělat jinam na svoje živobytí. Tady samozřejmě ta odměna je pochopitelně nižší - je to dáno tou metodikou - než by byla klasická odměna třeba na dohodu.
Nicméně teď jsme ve fázi pohádky O slepičce a kohoutkovi, protože probíhala k tomuto nějaká mezirezortní komise. Tam bylo slíbeno ze strany vašeho ministerstva, že bude opravena metodika ve smyslu, aby to šlo, protože se k tomu vyjádřili i daňoví poradci a bohužel je to ve vakuu.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Prosím, pane ministře.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, chtěl bych poděkovat za téma této interpelace. Úvodem bych chtěl konstatovat, že mi není známo, že by Ministerstvo školství vydalo oficiální stanovisko v tom smyslu, že povinná klinická praxe nesmí být honorována. Naopak se domnívám, že za produktivní činnost vykonávanou v rámci praxí by žáci a studenti odměňováni být měli. Po projednání této tématiky na schůzi výboru pro zdravotnictví jsem nechal celou věc věcně prověřit příslušnými sekcemi a v uplynulých dnech jsem obdržel stanovisko podporující tento názor. Jakmile se blíže seznámím se všemi detaily, rád tuto analýzu poskytnu rovněž výboru pro zdravotnictví.
V tuto chvíli bych chtěl alespoň stručně zmínit některá fakta. Tedy, produktivní činnost žáků a studentů středních zdravotních a vyšších zdravotnických škol je spjata s uskutečňováním praktického vyučování a praktické přípravy, a to bez ohledu na to, zda se jedná o odborný výcvik, cvičení, učební praxi nebo odbornou praxi. Při praktickém vyučování nebo praktické přípravě nevzniká mezi subjektem, kde se praktické vyučování nebo praktická příprava realizují, a žákem či studentem pracovněprávní vztah. Školský zákon však počítá s tím, že činnost žáka, studenta, při praktickém vyučování či praktické přípravě může subjektu, u něhož je vykonávána, přinášet hospodářský prospěch, neboť se jedná o činnost, která má z obsahového hlediska povahu práce a náleží tak za ni určitá odměna.
Tento přístup vyplývá také z mezinárodních závazků, kterými je Česká republika vázána. Za právní posouzení, zda konkrétní činnost žáků vykonávajících praktické vyučování přináší příjem, ovšem odpovídá právnická osoba, u níž se praktické vyučování vykonává. Z pohledu Ministerstva školství je k poskytování finanční odměny za produktivní činnost při praktickém vyučování žáků zdravotních oborů vytvořen právní rámec v § 122 zákona 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, který uvádí, že žákům středních škol a studentům vyšších odborných škol, pokud konají praktické vyučování nebo odbornou praxi u jiného subjektu, poskytuje odměnu za produktivní činnost tento subjekt.
Já jsem určitě na základě té analýzy připraven k dalšímu jednání se zdravotním výborem, protože bych považoval opravdu za nefér, kdyby nějaká metodika nebo její výklad bránily odměňování studentů, kteří splňují ty podmínky.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. Ptám se paní poslankyně, zdali má...? A ona má. Prosím.
Poslankyně Ivana Mádlová: Pane ministře, děkuji za tento pozitivní příslib, protože poslední dopis, který jsem si vyžádala z Ministerstva zdravotnictví - neboť tuto problematiku velmi pečlivě sleduji, mám ji odborně nastudovanou, čili to, co jste tady četl, bych vám řekla nazpaměť - ale považuji za důležité, abychom to posunuli, protože to přece nemůže ztroskotat na nějaké jedné byrokratické větičce. Čili to určitě vezmu znovu na zdravotní výbor, kdy budu chtít kontrolu toho usnesení, a věřím, že to neztroskotá na těch třech slovech, které je potřeba dát do té metodiky, protože já sama jsem zažila období, kdy tyto zdravotnické praxe byly těm studentům propláceny.
Samozřejmě je jasné, že to je dobrovolná aktivita. To znamená, že je na zdravotnických zařízeních, jestli to těm studentům budou chtít proplácet, nebo nebudou. Tady jde o to, aby tu možnost měli, a je to právě důležitý motivační prvek proto, že je nedostatek zdravotnických pracovníků. To znamená, moje doplňující otázka je, zda se skutečně zasadíte o to, že to bude napraveno tak, aby se to do té metodiky dalo. (Předsedající: Čas.)
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Pan ministr bude odpovídat taktéž? Prosím.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Ano.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji. V tuto chvíli jsme vyčerpali tuto interpelaci. Další na řadě je pan kolega Stanislav Fridrich, který bude taktéž interpelovat pana ministra školství Mikuláše Beka. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Stanislav Fridrich: Děkuji za slovo. Hezké odpoledne všem. Vážený pane ministře. V programovém prohlášení vláda deklarovala prioritu kvalitního školství, cituji: "Rezort školství je pro nás prioritou, protože bez kvalitního školství nemá národ budoucnost. Investice do našich dětí jsou investicí do naší budoucnosti. Kvalitní školství chápeme jako školství otevřené, dostupné, profesionální." Konec citátu.
V rámci rezortu školství jste se rovněž zavázali k prosazení více peněz do školství, a to včetně regionálního, a posílení odborného a technického vzdělávání. Viz strana 12 a 13 programového prohlášení vlády. Mám k dispozici materiál, v němž jsou pro odborné střední školy stanoveny normativy na žáka, zejména u technických oborů, a jejich srovnání s rokem 2024. U všech oborů dochází ke krácení těchto normativů, s výjimkou oboru Letecký mechanik, kde dochází k přeřazení do jiného shluku v důsledku předchozího podfinancování z roku 2022. Fakticky se tedy ani v tomto oboru o nárůst peněžních prostředků nejedná.
K největšímu poklesu dochází, troufnu si říct, u stěžejních průmyslových oborů, a to oborů Strojní mechanik - 3,16 procent, Obráběč kovů - 3,21 procent. U soukromých škol je pokles ještě markantnější, neboť tyto školy dostávají jen 90 procent určených, tedy snížených, normativů. Jak chce tedy vláda, potažmo Ministerstvo školství, zajistit kvalitu vzdělávání v rámci středního odborného školství, když krátí dotace na výuku žáků jednotlivých oborů?
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. Pan ministr v tuto chvíli chystá svou odpověď. Prosím, pane ministře, pět minut. ***