Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(12.40 hodin)
(pokračuje Jan Síla)
A to je důvod, proč jsou dlouhé objednací doby na různá vyšetření, na různé výkony a tak dál, proč v privátních zařízeních jsou kratší termíny na objednání těchto vyšetření.
Já vám řeknu jeden konkrétní příklad. Momentálně je Ostrava oblepená plakáty Revírní bratrské pojišťovny zdravotní - zajistíme vám vyšetření magnetickou rezonancí do 14 dnů - přičemž je ve všech zařízeních ostatních jako státních objednací doba dva až tři měsíce na vyšetření magnetickou rezonancí. Já jsem po tom pátral, jak je možné, že zrovna dvěstětřináctka, která není nejbohatší pojišťovna, má zrovna těch 14 dní, že to zajistí. A tak jsem se ptal pacientů, jestli je to pravda, a zjistil jsem, že je. Tak jsem začal zjišťovat, s kterými zdravotnickými zařízeními ta dvěstětřináctka to má nasmlouváno. No, a zjistil jsem, že jsou to čtyři zařízení konkrétní, nechci je tu jmenovat, ale jsou to všecko privátní zařízení, zařízení privátních majitelů. A to je to, o čem já tady mluvím. Protože tito dostali speciální smlouvy, speciální peníze na to vyšetření.
Konkrétně abyste věděli, o čem mluvím. Třeba cena jednoho vyšetření hlavy - magnetické rezonance hlavy - stála před deseti lety 5 000 korun. Platila pojišťovna, možná to by nám tady řekl pan ministr, kolik se ta cena teď zvedla. Ale 5 000 korun dostali prostě za každé vyšetření hlavy. A jestliže já mám těch vyšetření možnost provést, já nevím, za měsíc 20 nebo 30, tak dostanu od zdravotní pojišťovny nasmlouvaných 20 - 30 vyšetření, to znamená, na to dostanu finanční částku. A jestliže to soukromé zařízení dosáhne na 100 vyšetření, tak dostane prostě zaplaceno na 100 vyšetření. A mezi námi, ta situace je taková, že magnetická rezonance zhruba přijde na 36 milionů plus minus podle softwaru, podle vybavení. Jedno vyšetření, třeba to hlavy, stojí 5 000 korun. Když se spočítají všechny náklady, které kolem toho jsou - a ty jsou poměrně vysoké, protože to potřebuje chlazení, potřebuje to, já nevím, co všecko, tam ty provozní náklady jsou dost vysoké, nicméně když se odečtou všecky náklady provozní, tak pořád tvoří magnetická rezonance zhruba 50procentní zisk. To znamená, ona má životnost osm let a do čtyř let tyto náklady jsou zaplaceny a po další čtyři roky ten privátní vlastník vydělává, to znamená, z těch 36 milionů má polovinu v kapse. Je to velmi snadné podnikání. Velmi dobře se podniká ve zdravotnictví za předpokladu - pozor - když si domluvím s příslušnou zdravotní pojišťovnou, aby mi to hradila, to znamená, abych měl smlouvy se zdravotními pojišťovnami. Pokud se mi to podaří, tak mám zajištěný byznys, jaký jsem neviděl.
Toto v ocelářství určitě není. Vy se smějete, ale ono to není k smíchu. Já jsem totiž třeba byl u vzniku Agelu. Já mám konkrétní informace ze správní rady, když vznikl, kdy došlo ke katastrofální krizi v ocelářství, kdy Čína začala vrhat na trh spoustu oceli a Třinecké železárny začaly padat do minusu. A oni se sešli a rozhodovali se, v čem podnikat, aby nahradili ty díry. No a jeden, co tam byl ze zdravotnictví, jim řekl - no, ve zdravotnictví se točí zbytečných 260 miliard. Tam by bylo dobrý si uloupnout a můžeme všecky ty díry zahradit, zaplnit. A v tak vznikl Agel, vážení, abyste to věděli všichni, kteří to nevíte. Abyste si nemysleli, že já to cucám z prstu, já to mám od člověka, který v té správní radě seděl a tu informaci mně mezi čtyřma očima řekl.
A já bych se chtěl vrátit zase zpátky tady k této novele zákona, proč ji chci navrhovat na vrácení do druhého čtení a na kompletní přepracování. Tam totiž jde o to, že se nejen dají nasmlouvat různé výkony různým zařízením a bez jakékoli kontroly Ministerstva zdravotnictví, bez jakékoli kontroly kohokoliv, prostě jenom jinak se nasmlouvají ty zdravotní výkony. A sice je to posichrované tím, že současně platí další paragraf. Podle § 17 odst. 9: Zdravotní pojišťovna zveřejní smlouvu podle odst. 1 a odst. 7 písm. a) bodu 2, 3 a písm. d), a sice - když vám to vyjmenuju, ten odst. 7 bod 1 - je ke zveřejnění vynechána - pozor - ke zveřejnění vynechána výše úhrady zdravotní pojišťovny poskytovateli za hrazené služby lékárenské péče, za léčivé přípravky, potraviny pro zvláštní lékařské účely a zdravotnické prostředky. To znamená, že nemusí být zveřejňovány všecky kšefty s léky a se všemi zdravotnickými prostředky. Tato novela tomu brání nebo legalizuje to, aby se to bránilo.
Za druhé, odst. 7 písm. d) - je zdravotní pojišťovna povinna zveřejnit pouze skutečnost, že se se skutečným poskytovatelem dohodla na jiném způsobu než na výši úhrady. - To je to, jak já jsem řekl předtím, že se domluví jinak.
A za třetí, s čím nemůžu souhlasit a co má vyloženě prokorupční potenciál, je odst. 2, kdy zdravotní pojišťovna zveřejní zvláštní smlouvu - pozor - zvláštní smlouvu, tak se to nazývá, z níž vyplývá způsob a výše úhrady zdravotní pojišťovny poskytovateli sociálních služeb za poskytnuté hrazené služby nebo rozsah poskytovaných hrazených služeb. Přičemž - pozor - zdravotní pojišťovna nemá povinnost zveřejnit informace a údaje, které jsou předmětem ochrany podle jiných zákonů, to znamená, je to vlastně obchodní tajemství při obchodování, přitom s našimi, námi placenými, každého z nás, daněmi, protože zdravotní pojištění není nic jiného než zdravotní daní.
Vzhledem k jmenovaným výrazně prokorupčním ustanovením navrhuji novelu zákona vrátit zpět do druhého čtení k přepracování. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji. Zaznamenal jsem, budeme to určitě hlasovat po skončení rozpravy. V tuto chvíli v ní pokračujeme a pan poslanec Kamal Farhan... Ne, pardon, paní poslankyně Olga Richterová je s přednostním právem v tuto chvíli připravena se svým vystoupením, poté v pořadí pan poslanec Farhan, pan poslanec Janulík, pan poslanec Brázdil a paní poslankyně Válková. Prosím, máte slovo.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Já budu stručná, pane poslanče. (K poslanci Farhanovi, který už mířil k mikrofonu.) Já se chci vyjádřit k pozměňovacímu návrhu, který podáváme za klub Pirátů, a já osobně ho podávám opakovaně, již v minulém volebním období jsem se tomu tématu věnovala, a to je, že z veřejného zdravotního pojištění dnes nedostávají dostatečnou pomoc ženy, které v období po porodu, v období šestinedělí potřebují pomoc doma.
A proč doma? Protože to je velmi citlivé období, období, kdy se sžívá žena s novorozeným dítětem, a současně období, kdy obrovský počet žen třeba má po velké břišní operaci, což je císařský řez, nebo má nějaká poranění. Takže opravdu vzhledem k tomu, jak veliký dopad má kvalitní období šestinedělí i na ten budoucí vztah s dítětem a jak veliký dopad má taky na prevenci nějakých závažnějších stavů, tak si myslím, že by to byly dobře investované peníze.
Co tedy dlouhodobě podporujeme a chceme, je zjednodušení systému té úhrady péče pro porodní asistentky z veřejného zdravotního pojištění. Chceme tak zlepšit dostupnost té péče v šestinedělí pro všechny ženy. Dnes je to dostupné pro ty, kdo jsou samoplátci, kdo si to sami hradí. Ale co je bariéra, kdo chce mít příspěvek od pojišťovny, tak tam musí být takzvaná indikace lékařem, čili i žena, která je prostě po porodu doma a ví, že by potřebovala poradit s kojením, poradit s ošetřováním - třeba s hojením jizev a podobně, tak tato žena na činnosti, ke kterým je porodní asistentka jako vysokoškolsky vzdělaný zdravotnický pracovník plně vyškolena, tak nejdřív si musí zajisti tu žádanku, tu indikaci lékařem a až poté tam může mít ten příspěvek od pojišťovny.
To nedává smysl, když se dá regulovat, aby to byly třeba maximálně tři ty návštěvy v šestinedělí, je tam to časové ohraničení, dalo by se to regulovat počtem, kolik jich může být, aby to nebylo bezbřehé, a současně by to bylo mnohem vstřícnější pro fyziologický proces, kterým porod může být, a pro to období, kterým je šestinedělí. ***