Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(20.40 hodin)
(pokračuje Hubert Lang)
Tak vlastní materiál Ministerstva vnitra říká, že ve své podstatě budeme platit nějaký solidární příspěvek, když nepřijmeme v rámci relokace na své území nějaký počet žadatelů o azyl nebo nelegálních migrantů - neříkám záměrně afrických, jak říká SPD, ale prostě migrant dneska může být i - a paradoxně žadatelé o azyl v České republice jsou Rusové, Ukrajinci, Vietnamci, nějací černí ze subsaharské Afriky - prakticky ti lidé ani u nás o ten azyl nežádají nebo úplně minimálně, máme tady nějaké Kubánce, máme tady nějaké Venezuely, nějaké Američany, ale paradoxně nejvíc lidí nám přichází z Ruska, z Ukrajiny, z Vietnamu, a ne z takových těch, jak občas až, řekl bych, straší druhá opoziční strana.
Toto ustanovení se nachází v nařízení o řízení azylu a migrace. Jedním z cílů návrhu je totiž zjistit celkovou rovnováhu v migrační politice členských států, a to v situaci, kdy azylové a migrační systémy členských států mohou být zatíženy různými podobami.
Takže prosím vás k těm Ukrajincům, aby bylo už jednou provždy jasno. Ukrajinci, kteří přišli v rámci válečného konfliktu, jsou tady podle zcela úplně něčeho jiného, než je nějaká novela zákona o azylu. To snad proboha mi dáte za pravdu, je to to evropské nařízení, které stanoví ta víza dočasné ochrany. Některé ukrajinské běžence jsme v nějakém počtu nižších desítek tisíc vyvázali, dali jsme je do cizineckého zákona na zvláštní dlouhodobý pobyt, kteří splní všechny ty podmínky, že děti chodí do školy, všechno si hradí sami, neplatí si žádné dávky a tak dále, mají nějakou tu příjmovou hladinu na osobu plus celou rodinu. Tím jsme některým dali šanci tady získat dlouhodobý pobyt. A s novelou zákona o azylu jako takovou, to znamená s nějakou výjimkou, která by nás jako vymazala z relokace osob, případně která by nás vymazala z finančního příspěvku, opravdu Ukrajinci, kteří jsou tady na víza dočasné ochrany, nemají vůbec nic společného, jo?
Takže prosím vás, to, co tady zaznívalo ze strany pana ministra vnitra, že je možné, že nebudeme nic platit, že nebudeme dávat žádné další věci, že nebudeme muset nikoho přijímat, protože tu máme velký příliv Ukrajinců, tak v tomto případě není pravda, je to dokonce v tomto materiálu. Tady se hovoří o tom dál, o těch částkách...
Já už mám tady papírek, abych... "Běží čas." (Poslanec Králíček dal vzkaz na papírku poslanci Langovi na řečnický pult.) Já samozřejmě jsem zvyklý, že vždycky moje vystoupení jsou v takovém čase, kdy už všichni chtějí odejít.
Ale ještě si tady dovolím zmínit to, že se tady hovoří i v tom materiálu Ministerstva vnitra opravdu, že ten materiál relokační hovoří o 30 tisících minimálně relokovaných nějakých cizincích do těch méně zatížených zemí z těch více zatížených zemí, což jsou ty země na vnějším prstenci. Chtěl bych jenom říci, že kdo to sleduje trošičku, tak ještě pro ilustraci, v loňském roce nejvíce zatíženou zemí žadatelů o azyl se stala Francie, za ní bylo Španělsko a Německo pokleslo, byť jenom o několik stovek osob až na 3. místo. Takže trošičku ti žadatelé o azyl se začínají různým způsobem jinam přesouvat.
Samozřejmě, že těch žadatelů, kteří opravdu jsou příjemci žádostí o ten azyl v České republice, jsou to nižší desítky, nižší stovky, proto jakoby nás to zatím tak nezatěžuje, ale může se nám stát, že pakliže opravdu to Německo začne odjímat ty žadatele o azyl, což by nemělo v současné době...
Děkuju, paní kolegyně, máte hezké hodinky. (S úsměvem. - Poslankyně Pošarová ukazuje u řečnického pultu poslanci Langovi, že je čas...) Tak prostě se to může stát. Ale stát by se to nemělo, jo? My tady prostě víme, že my tady všichni si hrajeme ve společné Evropě, že všichni plníme naše standardy. Ale jak je možné, že ten Němec přiveze toho migranta na hranici a vystrčí ho do České republiky, aniž by Českou republiku informoval? Jak je možné, že tam někdo řekne, že chce azyl, a Němci mu řeknou - ne, ne, ne, žádný azyl ne, běž zpátky do České republiky. Prostě to není možné. A pakliže se to dneska děje, tak potom si můžeme tady přijímat zákony, jaké chceme, a nejsme schopni potom si vzájemně ani věřit, jo? Vzájemně v těch zemích si nezačneme věřit.
Já samozřejmě jsem tady měl připravený ještě... (Poslanec Haas kýchnul hlasitě skoro přes celý sál, omlouvá se.) Tichej Don, to jsem se lekl. Dobrou... Na zdraví. (S úsměvem.) Tisíc a jedna věc, kterou v té věci ještě máme. Předpokládám, že my jsme tady tedy nepřistoupili na to zkrácení. Chceme, aby se to projednávalo ve výborech, těším se na projednání ve výboru. Budeme připravovat nějaké pozměňovací návrhy za naše hnutí. Ani bych se nepřikláněl k nějakým zkráceným lhůtám, protože opravdu si to zaslouží kvalitní projednání té věci.
A zatím z mé stran je to všechno. Děkuju za pozornost. (Potlesk poslanců ANO.)
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Tak já děkuji. V tuto chvíli je v obecné rozpravě poslední přihlášený, a to je pan kolega Jiří Mašek. Prosím, pane kolego, máte slovo.
Poslanec Jiří Mašek: Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, pěkný večer. Skupina poslanců Fiala, Decroix, Rakušan, Dufek, Zuna a Letocha - řekl bych, že to je skupina šesti supermanů - nám předložila pozměňovací návrh o azylu. Vypadalo to nejdříve jako prezentace této skupiny s tím, že hlavním hrdinou měl být pan ministr vnitra a měl dokázat, že chce s migrací opravdu něco udělat. Nakonec se ale ukázalo, pan ministr to tady přiznal, že to je úřednická iniciativa, že jde o zapracování migračního paktu do české legislativy. Víme dobře, že na tom pracuje Ministerstvo vnitra, konkrétně OAMP s paní ředitelkou Novotnou určitě více než rok.
Také víme, že v minulém období, kdy jsme připravovali jiné zákony v oblasti bezpečnosti, to vypadalo úplně jinak. Byly to zbraňové zákony a my, tehdejší koalice, jsme opozici k tomu zvali. Byly pracovní skupiny a třeba tři čtvrtě roku se ty zákony připravovaly, konzultovaly dokonce nejenom na výborech, ale třeba i tady v aktech ta pracovní skupina. Vyměňovali jsme si názory, brali jsme opozici vážně. A potom z toho vznikla předloha, na které bylo možné se domluvit.
To, co jste udělali vy, je něco úplně jiného. Je to svým způsobem strašné. Protože pan ministr vnitra - já to mám v dobré paměti, protože na tom jednání Sněmovny jsem byl, když jsme paralelně sledovali to, co se děje v Lucemburku a když jsme se tady dozvídali z médií, že pan ministr tam podepsal migrační pakt. Tehdy jsem to byl já, kdo šel za ministrem Dvořákem, kterého často označujeme za zbytečného ministra a on se výrazně posunul a poučil. A tehdy poměrně poctivě odpověděl, že on jako ministr ani ostatní ministři o tom vůbec nevědí a že na předchozí vládě ve Vimperku, která byla den předtím, než pan ministr vnitra odjel do toho Lucemburku, se o tom vůbec nehovořilo. Přesto pan ministr tam schválil ten migrační pakt. A když jsme to tady kritizovali, tak to mlžil dodatečně v následujících dnech, že to bylo po několika telefonátech s panem premiérem Fialou, respektive když už mu teklo hodně do bot, tak tvrdil, že navázal na politiku předchozího Andreje Babiše. Takže tam najednou bylo na co navazovat a byly to jenom jenom výmluvy a lži.
Tehdy se neudržela jednota Visegrádu a Česká republika tam selhala. Takže to už tady všechno bylo řečeno i mými předřečníky, ale je potřeba si to připomenout, protože taková jsou fakta.
To, co dneska tady pan ministr říká, co všechno obsahuje ten zákon o azylu, to jsou výborné věci. Je to třeba předávání migrantů do třetích zemí. Ale podívejte se, jak to funguje? Jak funguje Itálie versus Albánie. Vždyť to vůbec nefunguje. Tam udělali za miliardy zařízení, převezli tam 20 lidí a zase je odvezli zpátky. Jak vypadá Velká Británie - není členem Evropské unie - s pokusem vyvážet migranty do Rwandy? Selhalo všechno. Tak si řekněme - jediné, komu to trošku vychází, je ten, kterého dneska hodně kritizujete, a to je pan prezident Trump, který se s tím nemazal (potlesk poslanců ANO) a do latinskoamerických zemí vypravil letadla s delikventy z řad migrantů. Byl pokus mu je vrátit a on zase hrozbou klasickou ekonomickou, cly a dalšími momenty, to zvrátil a oni je najednou rádi začali přijímat. Takže tady my vedeme řeči a v jiném kontinentu se koná. Takže to jsou třetí země.
Dál. Já řadu věcí vynechám, protože za mnou dneska bylo tolik kolegů z opozice i z koalice se mě ptát, jak to bude dlouhé, že jsem jim slíbil, že to fakt dlouhé nebude, takže já toho půlku vynechávám. Díky tomu, že jsme vám to neschválili v devadesátce, tak budeme mít prostor o tom jednat. A možná ještě teď, abych na to nezapomněl. Právě proto, že toho prostoru považuji, že bude potřeba více a budeme o tom muset déle jednat, tak tímto navrhuji prodloužení lhůt o 30 dnů, tak aby to bylo zaznamenáno na mikrofon. A protože jsem vám tím určitě udělal radost, tak budu dál pokračovat.
Určit místo pobytu žadatele o mezinárodní ochranu. No, to vidíme, že nám nejde tady, že dokonce ani nemáme lepší kontrolu pobytu u Ukrajinců. ***