Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(20.30 hodin)
(pokračuje Hubert Lang)
A teď tady povídáte: Stejně jako jiné evropské země, například Německo, Rakousko a Polsko, musíme prostě přijmout urychleně nějaká opatření. A narážíte vlastně na ten tisk, který tady dneska probíráme. Bezpečnostní a politická situace v okolí Evropy je v současné době extrémně komplikovaná. A nic nenasvědčuje tomu, že by se v brzké době výrazně zlepšila. No, tak to je výborné. To asi my nevíme tedy. Jo, to jsme se potřebovali dozvědět.
Proto chceme být připraveni, a proto navrhujeme potřebné změny ve zrychlené formě. Německá, rakouská ani polská vláda nebude čekat na výsledky - a teď se mi, to, co se mi silně líbí - obstrukčního jednání v českém parlamentu. Ale my nebudeme nečinně sedět s rukama v klíně a čekat, až všechny okolní země svoje migrační pravidla zpřísní. Byl by to hazard s bezpečností Česka. Vy tím ve své podstatě říkáte, že my, když máme na tu věc trošku jiný názor, máme na to nějaké naše vlastně jiné vize, tak že tady hazardujeme s bezpečností Česka.
Odpovědní politici a odpovědné politické strany pracují na tom, aby zajistili bezpečí lidí v naší zemi. Takže vy říkáte, že hnutí ANO nepřispívá k bezpečnosti naší země, že podporou migračního paktu, nebo tedy podporou lexu Ukrajina I až VII, podporou dalších věcí, které tady procházely a měly nějaký dosah do bezpečnosti, že jako my jsme nějací hazardéři, že my tady prostě opravdu jsme nějací lidi, kteří nechtějí bezpečnost naší země?
A teď je to nejlepší. Občané, poslouchejte. Vaše politické hnutí - myšleno hnutí ANO - si vybralo jinou cestu: bojkot parlamentní práce a lhaní lidem. To je věc, která mě, když jsme to dostali od naší paní předsedkyně, jako všichni členové klubu, abychom se seznámili s tímto vaším dopisem, tak jako jestli takto si představujete navázání nějaké konstruktivní spolupráce tím, že tady řeknete, že naše hnutí si vybralo cestu nějakého jednotného bojkotu, že naše hnutí nemá zájem o bezpečnost, že naše hnutí jenom bojkotuje parlamentní práci a lžeme lidem... V čem, pane ministře, lžeme lidem? To bych opravdu od vás chtěl slyšet. V čem naše hnutí lže lidem?
A teď bych se dostal k tomu, co tady zmiňoval i kolega Letocha. Ještě bych chtěl říct, že tedy já pana kolegu Krejzu mám celkem rád. Ale prostě to, co opět říkal Patrik Nacher, ta důvodová zpráva zpravodaje takto důležitého tisku pro Sněmovnu, ta byla tedy opravdu hodná zaznamenání do análů Poslanecké sněmovny. Protože vlastně poslanci, kteří každý dělá něco jiného, má jinou problematiku, tak by měli být opravdu provedeni tím tiskem.
A to, co jsme se tady dozvěděli v těch několika větách, když ještě přišel pan zpravodaj pozdě, tak to opravdu nebyl průvod takto důležitým tiskem, tolika stranami, tolika implementačními zákony a takovéto důležitosti do našeho práva. Protože opravdu to není jako jednoduchá věc prostě, abychom tady přijímali nějaké věci, abychom upravovali tady azyly... A prostě jako fakt to není jako jednoduché.
Tady jde opravdu o bezpečnost našich občanů, našich spoluobčanů. Protože nás, jestli bychom to tedy nějak pustili nebo to nebylo důsledně připraveno... A musí být na tom shoda. Já opravdu nechci dopadnout jako ta Skandinávie nebo nechci dopadnout jako to Německo nebo jako to Rakousko. Akorát my máme trošičku jinou filozofii a trošičku jiný pohled na to, jak k té věci dojít.
To, co tady zaznělo, že ta základní informace o tom paktu o migraci a azylu, ta Evropská komise 23. září 2020 začala připravovat nějaký soubor legislativních opatření a potom projednání 10. 4. 2024 Evropský parlament na svém plenárním zasedání schválil deset právních předpisů slovně označovaných jako pakt o migraci a azylu, abychom se vyjadřovali přesně. Proces projednávání paktu bude ukončen schválením Rady EU v nejbližších týdnech, se tady hovoří.
Už jsem tady vzal ten materiál, který je na stránkách Ministerstva vnitra. To, co říkal kolega Letocha, tak samozřejmě ono je to... Tady se prostě snažíte jakoby vysvětlit veřejnosti, co je předmětem té obsáhlé řady tisků, proč ČR hlasovala proti a proč se zdržela. Vy tady říkáte: Reformu migračních a azylových pravidel potřebujeme. Nyní platná pravidla byla dlouhodobě nefunkční. Jasně se to ukázalo při migrační krizi v roce 2015. Mě by zajímalo, jestli jste na to upozorňovali takto intenzivně v rámci našeho předsednictví?
A teď, co je to pakt o migraci a azylu? Potom jsou tady ty právní úpravy, jako nelegální přejezdy migrantů a první kroky, potom jsou to nařízení o prověřování státních příslušností třetích zemí na vnější hranici, to je ten bezpečnostní screening. Jak jsem říkal, u nás se to týká pouze vnější schengenské hranice - by se to mělo týkat, kdyby všechny ty státy na vnějším prstenci dělaly to, co mají, tak vlastně by se tady u nás žádný nelegální migrant, který z migranta nelegálního, průchozího, nějakého tranzitujícího, chyceného, najednou řekne azyl, se stane azylant. Neměl by se vůbec tím azylantem v uvozovkách stát.
Potom jsou tam nějaká kvalifikační nařízení, přijímací směrnice, nařízení o azylu, nařízení o řízení azylu a migrace, potom jsou tam nějaká krizová opatření, návratové směrnice, nařízení k návratovému a hraničnímu řízení, zmiňovaný hraniční schengenský kodex.
A teď je tady to, čeho bych se ještě chtěl krátce dotknout, a to je ta implementace toho paktu. Je tady snaha to nějakým způsobem zestručnit. Nevím, kdo to připravoval. A je tady napsáno: Účinnost paktu se předpokládá od června 2026. Takže my už máme vlastně jakoby rok za sebou. Ještě potřebujeme tedy ten rok, protože v tom červnu příštího roku by to mělo začít platit - něco, co vlastně víme, že nebude úplně funkční a už se připravujou úpravy. Takže vlastně máme na to ještě jakoby rok, abychom to nějakým způsobem případně doupravili. Celý legislativní rámec paktu má dvouletou implementační lhůtu.
Nejvíce změn, které bude nutné provést, se bude týkat států na vnější hranici. Ty budou muset zřídit i detenční zařízení kvůli povinné hraniční proceduře. Na vnější hranici bude povinná hraniční procedura.
A teď tady je v tom materiálu Ministerstva vnitra: Dopady paktu v České republice budou zejména v legislativní oblasti, kde se pakt bude muset v některých případech promítnout i do národní legislativy. To je to, o co se tady nyní jedná. Co se týče konkrétních technických opatření v ČR, bude implementace spočívat zejména v úpravě opatření na letišti. Ale vy tady podmiňujete: bude nutné. Ne že je už připraveno. Bude nutné, jo? Takže vy to nemáte. To je to, co říkám. Bude nutné nastavit nový proces a zajistit potřebné kapacity. Takže vy tam nepíšete, že máte zajištěné ty kapacity. Bude nutné. A budete muset zajistit ty kapacity - finanční, materiální, personální.
Rovněž budete muset provést technické změny včetně nových operativních postupů. A to je ten systém Eurodac, který bude prověřovat ty osoby v dostupných policejních mezinárodních systémech, vůbec jako ztotožnění té osoby na otisky prstů a tak dále.
Teď - vybraná medializovaná témata, na která se ta veřejnost ptá a kde prostě se nemůžeme potkat. Nově je v paktu upravena oblast solidarity. Ta je flexibilní. Státy si mohou vybrat - teď poslouchejte - zda budou zemí pod migračním tlakem poskytovat finanční prostředky - takže je tam, pane ministře, to, že buď tedy poskytnete finanční prostředky - relokovat, nebo poskytovat materiální zabezpečení, nebo to bude kombinace všech možností. Takže prostě to je to á, bé, cé, jak říkal kolega Králíček. Buď tedy někam pošleme technické prostředky a nějaké pracovní týmy, nebo zaplatíme, když nebudeme chtít přijmout ty osoby, anebo když prostě ani jedno, ani druhé, buď z nějakého důvodu na to mít nebudeme, nebo ta příjmová země to chtít nebude, tak prostě dojde k relokaci nějakého počtu osob.
V případě krizových situací může dojít k takzvaným offsetům neboli kompenzaci v oblasti příslušnosti, což je převzetí odpovědnosti za posouzení žádosti o azyl u takových osob, které se již na území daného státu nachází a podaly žádost o azyl.
Teď je tady ta ukrajinská výjimka. To je to, už jsem to tady částečně zmínil. Jde o výjimku s účastí na solidárním mechanismu. Počet držitelů dočasné ochrany se musí vzít v potaz při posouzení faktů, zda je stát zasažen migračním tlakem. Evropská komise při každoročním zhodnocení situace - takže my víme, že každý rok zasedne Evropská komise, bude to v režimovém opatření, vlastně už do toho nebudou moci vůbec mluvit národní parlamenty - vezme v potaz - to jsou zase takové výrazy - vezme v potaz i přítomnost vysokého počtu držitelů dočasné ochrany. Takové státy by pak měly být vyňaty - takže zase podmíněny - měly být vyňaty z povinnosti přispívat solidární příspěvky v rámci solidárního mechanismu, respektive by solidární příspěvky měly být sníženy. ***