Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(19.20 hodin)
(pokračuje Robert Králíček)

Česká republika přijala svoji odpovědnost a tehdy přijala rekordní počet uprchlíků, v přepočtu na počet obyvatel suverénně nejvíce ze všech zemí Evropské unie. Naši občané od prvních dní projevili neuvěřitelnou solidaritu a my v opozici jsme opakovaně podporovali legislativní opatření pomáhající válečným uprchlíkům. Každý odpovědný politik by tehdy situaci využil a z relokační povinnosti vyjednal České republice výjimku. Ne tak česká vláda v čele s ministrem vnitra. Ta se o to ani nepokusila, a to přesto, že by pro takový zásadový postoj měla podporu veškeré opozice a veřejnosti. Statisíce ukrajinských uprchlíků v České republice tak Evropská unie bere jako samozřejmost. Z budoucí relokační povinnosti nám už nikdo žádnou výjimku nedá. Pokud nebudeme chtít migranty přijímat, můžeme se maximálně vykoupit. Výpalné, tak se tomu říká. 

Co dělal ministr Vít Rakušan mezitím? Ignoroval varování o chybějícím personálu a chybějících kapacitách detenčních zařízení, ignoroval návrhy na systémové změny v oblasti návratové politiky, a to včetně iniciativ k vybudování návratového centra na mezinárodním letišti v Praze. Ignoroval podfinancování bezpečnostních sborů, včetně naprosto zdevastované cizinecké policie. Jen sliboval a sliboval. Policisté i hasiči si však nadále mohou nechat zdát o slíbených platech, protože jejich reálná mzda během vládnutí této vlády dramaticky klesla.

Teď se blíží volby. Ministr vnitra si nachystá politická gesta, kterými chce maskovat svoji neschopnost. Po 3,5 letech nečinnosti se najednou probudil a transformoval se do bojovníka proti migraci. Očekává, že mu voliči na tento laciný trik skočí, a dokonce má odvahu navrhovat opozici, aby mu s tím ještě pomáhala. Dnes diskutovaný návrh zákona si nechal potichu zpracovat úředníky na Ministerstvu vnitra. Označil jej vychytrale za poslanecký návrh, čímž se vyhnul případné kritice v mezirezortním připomínkovém řízení a poslal jej rovnou do Sněmovny. Proč až teď, proč ne vloni? Mohl se řádně prodiskutovat, připomínkovat, legislativně připravit, ale to ministr zřejmě nechtěl.

Jenže teď se situace změnila. Proběhly volby v Německu a nová německá vláda mluví o změně migrační a azylové politiky. Hrozí uzavření hranic a navracení nelegálních migrantů do zemí, odkud přišli. České republice můžou hrozit desetitisíce migrantů vrácených na naše území z Německa. To není strašení, pane ministře Stanjuro, jak jste zmiňoval, to je realita vycházející ze statistik německé policie. Tak ministr vytasil další gesto a apeluje na opozici, aby byla konstruktivní. Ale ať se pan ministr neurazí, my opravdu nejsme hlupáci. Hnutí ANO je vždy připravené diskutovat o návrzích, které představují systémové, dlouhodobé a funkční řešení. Dobré návrhy podpoříme, i když pochází z dílny Víta Rakušana. Důkazem budiž náš postoj k návrhu zákona o kritické infrastruktuře. Ten také pochází z Ministerstva vnitra. Byl však připraven velmi dobře, řádně projednán a je kvalitní. Proto nevidím problém ho případně podpořit v jeho zrychlené verzi, tedy v devadesátce. Habaďura s migrací je však něco jiného, ale to pan ministr určitě ví.

V neděli 13. dubna v Otázkách Václava Moravce ostatně přiznal, že autorem není skupina poslanců, ale úředníci Ministerstva vnitra. První lež tedy padla, stejně tak to přiznal dnes. Včera, 15. dubna, poslal pan ministr dopis naší předsedkyni poslaneckého klubu Aleně Schillerové. V něm tvrdí, že migrační pakt neobsahuje povinnost přijímat migranty ani platit konkrétní částky. Je to lež. Povinnost poskytovat solidaritu ve třech formách - relokace, peněžní kompenzace a operativní podpora - je jasně zakotvena v čl. 56 odst. 2 nařízení Evropského parlamentu a Rady, o řízení azylu a migrace. Tady ho mám vytištěný, pane ministře.

Pakt v čl. 55 jasně stanoví, že rozhodování o relokaci žadatelů vychází z návrhu Evropské komise, která každoročně předkládá návrh na vytvoření ročního rezervoáru solidarity. Tento návrh pak následně schvaluje Rada EU prostřednictvím prováděcího aktu. Budou to tedy evropské orgány, nikoliv jednotlivé národní státy, kdo bude každoročně rozhodovat, kolik migrantů je třeba relokovat a kam. Státy mohou sice navrhnout jinou formu své solidarity, ale v konečném důsledku rozhoduje jen a pouze Rada EU. Není to suverénní rozhodnutí České republiky. Zbavujeme se kontroly nad migrací a tím rezignujeme na naši vnitřní bezpečnost. To je pro nás zcela nepřípustné.

Takzvaná finanční solidarita je ve skutečnosti výpalné. Žádný stát se nemůže sám rozhodnout, že bude přispívat jen pomocí a o to tu jde. Pan ministr chce zabít dvě mouchy jednou ranou. Uklidnit Brusel, implementovat migrační pakt, zalíbit se německým politikům a současně oblbnout české voliče a předstírat boj s migrací. Ale tohle mu nikdo nevěří, ani my, ani voliči. Migrace je bezpečnostní riziko, migrační pakt je časovaná bomba a to je dědictví této vlády. Hnutí ANO jeho implementaci nikdy nepřipustí, a to ani částečně.

Polsko už jasně řeklo, že migrační pakt v této podobě nepřijme. Polsko a Rakousko už také oznámily, že nebudou přijímat nelegální migranty vracené z Německa. A my? Vy jste, pane ministře, německé ministryni vnitra na tiskové konferenci v Berlíně - tuším, že 12. března - tu spolupráci odkýval.

Vrcholem pak bylo včerejší vystoupení mého kolegy poslance Letochy z hnutí STAN. Ten ve svém vystoupení pro ČT24 bezelstně přiznal, že si vláda z migračního paktu vybrala pouze ta opatření, která zpřísňují migraci a u kterých předpokládali, respektive doufali, že s nimi nebude žádný problém. Rozumíte tomu? Chápete, co to znamená? Tak já vám to přeložím. Vláda ví, že je před volbami, a tak si z migračního paktu vyzobala jen líbivá opatření, která mají zpřísňující charakter, a přidali některá další, která nemají s migračním paktem nic společného, ale mohou mít na celý systém fatální důsledky. Já se ptám. Kdy na nás vytasí zbývající opatření, ke kterým nás v migračním paktu zavázali? K těm se před volbami neznáte? Na kdy si je schováváte? Až bude po volbách? Proč voličům nepřiznáte plný rozsah závazků, do kterých jste Českou republiku uvrtali?

Politika hnutí ANO je jasná. Pokud dostaneme od voličů důvěru a budeme vládnout, migrační pakt implementovat nebudeme. Budeme hledat spojence nejen v Polsku, ale i v dalších zemích Evropské unie, kde se migraci diktované z Bruselu nehodlají podřídit. Politická i bezpečnostní situace v Evropě se radikálně změnila a nová evropská migrační politika ji musí reflektovat. Migrační pakt je z našeho pohledu mrtvý. To je důvod, proč projednání tohoto návrhu ve zrychleném řízení nepodpoříme. Voličům však mohu slíbit, že pokud bude kdokoliv z hnutí ANO na Ministerstvu vnitra, předložíme do Parlamentu zcela novou komplexní a funkční právní úpravu migrační a azylové politiky, která zabrání jakékoliv ilegální migraci do České republiky. Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad poslanců ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Mám ta slova chápat jako veto? (Poslankyně Schillerová: Já bych chtěla vystoupit.) Je přihlášena faktická poznámka, tak... (O slovo se hlásí poslanec Letocha.) Prosím.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuji. Já bych chtěl tedy reagovat na to, co jsem teďka slyšel. Je tady celá řada věcí, na které bych chtěl reagovat. Zejména tedy na to, že jsem byl zmíněn ve chvíli, kdy jsme byli včera s kolegou v České televizi. Oceňuji, že máte vytištěný migrační pakt. Já ho mám také vytištěný, a rád bych upřesnil to, co jste tady zmínil. Ono se v podstatě jedná o to, že ten migrační pakt obsahuje zhruba 10 nařízení Evropského parlamentu, která bychom měli postupně nějakým způsobem implementovat do našeho práva. Solidarita není součástí našeho návrhu zákona právě proto, že se jím bude teprve zabývat dánské předsednictví na podzim. To znamená, není to o tom, že jsme si to teďka nevybrali schválně, protože by to mohlo být nějakým způsobem kontraproduktivní a že by se vám to nelíbilo.

Naopak jsme doufali, že na základě těch bodů, které v tuto chvíli již implementovat můžeme, najdeme nějakou společnou řeč, že najdeme nějakou cestu. Ale když tady slyším výroky, jako že hnutí ANO implementaci nepřipustí, a to ani částečně. Rozumím tomu správně, že tedy nepřipustíte ani ty části, které skutečně omezují migraci, a to je to, co vlastně my všichni chceme? Já si myslím, že ten cíl tady máme stejný. Pojďme hledat cesty, jak k tomu cíli dojít. Teď tady máme legislativní návrh, který je vypracován velmi kvalitně - ano, z dílny Ministerstva vnitra - a je naprosto relevantní v našem jednacím řádu a v legislativním procesu, že se tento zákon podává prostřednictvím některých poslanců jako poslanecký návrh. ***

 




Přihlásit/registrovat se do ISP