Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(Jednání pokračovalo v 19.11 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Skončila pauza na přestávku klubu KDU-ČSL. A já nyní mohu vyzvat pana zpravodaje, aby se ujal slova. Prosím.
Poslanec Karel Krejza: Vážená paní předsedající, kolegové, kolegyně, omlouvám se za drobné zpoždění, proto to zestručním. Myslím si, že všichni víme, o co jde. Důvodová zpráva obsahuje všechny relevantní důvody pro to, abychom schválili toto zpřísnění migračních azylových zákonů. Dělají to všechny země v našem okolí, nemůžeme zůstat poslední, nebylo by to výhodné pro naše občany a v této chvíli se plně odkazuji na slova předkladatele a doufám v plodnou diskusi. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji panu zpravodaji a otevírám tedy obecnou rozpravu, do ní je nejprve přihlášen pan poslanec Radek Koten k přednesení stanoviska klubu SPD a poté máme další přihlášené do rozpravy. Připravit se může pan poslanec Robert Králíček. Prosím.
Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Vážení ministři, ministryně, dámy a pánové, dovolte mi, abych tedy sdělil stanovisko SPD k novele azylového zákona. Poslaneckou iniciativou je předkládán rozsáhlý novelizační text na 300 stránkách, který zasahuje, novelizuje 13 zákonů. Materiál je zpracován zcela zjevně úředníky státní správy a měl by být předkládán v souladu s legislativními pravidly jako vládní návrh, nikoliv jako poslanecký, kde jsou podepsáni poslanci čtyřkoalice. Tímto vláda účelově obchází takzvané velké mezirezortní řízení, což může znamenat nezapracované výhrady ministerstev, krajů, obcí a dalších eventuálních účastníků řízení tohoto mezirezortního. Bohužel elementární požadavky na výrazné posílení bezpečnosti České republiky, pokud jde o azylovou politiku, nesplňuje a není tak možné jej přijmout s využitím § 90. I z toho důvodu jsme připravili pozměňovací návrh s radikálnějšími opatřeními proti nelegálním migrantům, například zamezení možných obstrukcí ze strany cizince, kterému nebyl pravomocně umožněn pobyt na území České republiky. Dále výrazné zkrácení lhůt pro podání žaloby k soudu v případě, že Ministerstvo vnitra České republiky cizinci nevyhoví a pobyt mu neumožní, a také zkrácení lhůt pro soudy, dokdy musí přijmout rozhodnutí, a další opatření, opět vše s cílem minimalizovat možnost obstrukcí ze strany cizince, kterému zde nebyl umožněn pobyt, a přimět jej co nejdříve Českou republiku opustit.
V trestním zákoníku chceme zajistit, aby trest vyhoštění byl co nejšířeji ukládán cizincům, pachatelů úmyslných trestných činů, protože vlastních darebáků máme dost, věznice jsou přeplněné a nepotřebujeme žádné z dovozu a zjednodušení pozice žalobců a žalobce u cizinců, pachatelů trestného činu, takzvaného maření úředního rozhodnutí, zejména půjde-li o cizince vyhoštěné, kteří se budou na území České republiky nedovoleně opětovně zdržovat. K tomuto je nutné samozřejmě posílit personálně i složky cizinecké policie, protože v té současné konfiguraci, kde tedy odchází zhruba 120 policistů, nemyslím tím cizineckých, ale celkově měsíčně, a nábory nepokrývají tyto ztráty, tak je samozřejmě nutné zajistit tedy i tu personální otázku. Bohužel poslanecký návrh neřeší ochranu vnější hranice Schengenu ani odstoupení od migračního paktu, což je samozřejmě jediné systémové řešení.
Tato vláda svým prvotním postojem k takzvanému migračního paktu, tedy za předsednictví České republiky, kdy jsme předsedali Evropské unii, tak bohužel tím svým nějakým prvním souhlasem tu nelegální migraci tak trochu obílila na migraci legální a samozřejmě se to jaksi celé míjí a praktický smysl to příliš nemá. Pravděpodobně to je zatím zamýšleno jako předvolební taneček tak, aby vláda si zachovala tvář před vlastními voliči.
V pozvánce na včerejší jednání s panem ministrem Rakušanem bylo napsáno, že tato novela řeší důsledky přijetí migračního paktu EU. A samozřejmě v případě, že chceme dávat pozměňovací návrhy, tak nedává smysl, když už ta novela zákona je nahraná v systému Poslanecké sněmovny, tak nemá smysl, abychom to ještě nějakým způsobem dál pokrývali, když tam tedy chceme načíst ty naše pozměňovací návrhy.
Z tohoto důvodu jsme tedy na setkání nešli, protože chceme toto další zpřísnění, a to lze jen v normálním legislativním procesu, tedy ve třech čteních, s nahráním našich pozměňovacích návrhů a následným projednáním i na výborech, z tohoto důvodu tedy se přidáme k vetu dvou poslaneckých klubů, a budeme tedy to zrychlené projednávání vetovat. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Zaznělo tedy zatím jedno veto za klub hnutí SPD, to se stalo. A já tedy nyní v pořadí přihlášených vyzývám pana poslance Roberta Králíčka, aby vystoupil. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Robert Králíček: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, mám dnes za povinnost vystoupit k jednomu z nejzávažnějších témat, které se dotýká samé podstaty suverenity naší republiky a bezpečnosti našich občanů, k tématu migrace a k politice této vlády, která v tomto ohledu zcela selhala. Tři a půl roku tato vláda na opatření proti nelegální migraci naprosto kašlala, a to navzdory tomu, že dostala několik jasných výstrah, zejména vlnu tranzitní nelegální migrace v roce 2022 a 21 852 zachycených nelegálních migrantů. A co hůř, právě za jejího předsednictví v Radě Evropské unie byl připraven a následně schválen takzvaný evropský pakt o migraci a azylu. Tento pakt obsahuje tři formy takzvané solidarity. Relokaci žadatelů o azyl, finanční příspěvky ve výši 20 000 eur za každého odmítnutého migranta a jinou formu operativní nebo materiální podpory, jinými slovy půl milionu korun za to, že nelegálního migranta nepřijmeme.
Tato vláda pod vedením Petra Fialy tak prolomila mnohaleté tabu a akceptovala povinné kvóty, učinila tak vědomě proti jasné vůli veřejnosti a navzdory opakovanému a silnému odporu a varování opozice. Pokud už nebyla vláda schopna vetovat pakt jako celek, měla aspoň vyjednat výjimku z relokační povinnosti. Velkou příležitost k tomu měla, byla předsednickou zemí EU v době, kdy se text migračního paktu připravoval, a současně čelila nebývalé migrační vlně způsobenou válkou na Ukrajině. ***