Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(16.20 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)

Každý, kdo někdy posílal zálohu na daň ze závislé činnosti, sociální, zdravotní, ví, že se posílá za firmu celý balík, ale to v Jimovi (?) nemůže fungovat. Jak to stát rozpočte, když přijde - já si vymyslím - jeden milion sociálního pojištění za Poslaneckou sněmovnu? No, někdo musí napsat: Bendl 1 000, Žáček 1 000, Schillerová taky 1 000, abych nikoho neošidil, Fifka 900, jo? Bez toho to nepůjde. Takže musíme individualizovat, anebo když nechceme individualizovat, musíme říct: nechceme inkasní místo. Chceme to jak za krále Klacka a bude to pořád stejné. Je to legitimní, ale podle mě je to horší řešení než to zdigitalizovat. Tak to prostě je.

Pokud tam najdeme - a já myslím, že tam můžeme najít - případ, kdy by to mohlo být horší, paní předsedkyně Schillerová, tak si ho řekněme a doplňme to tam, aby ten tam případ nebyl. Ne, že řeknu: Já to budu blokovat. Dvacet pět formulářů nahradíme jedním. Všechny podnikatelské subjekty říkají, že chtějí ještě v tom volební období, tak to, prosím vás, neblokujte. Jestli tam vidíte nějaký problém, tak se o něm pobavme. Já jsem přesvědčený od expertů, jak z Finanční správy, tak z Ministerstva financí, že to je ku prospěchu, není to na politické zadání. Představte si politické zadání. Budou volby, tak to SPOLU chce vyhrát, tak má takový nápad: zadáme Stanjurovi, aby šikanoval statisíce daňových poplatníků, ne? To je přece dobrý recept, jak vyhrát volby. Tak to fakt není a mě to mrzí. Můžeme se bavit o sazbě, můžeme se bavit, jestli to je oprávněná nebo není oprávněná daňová výjimka. Toto je stoprocentně dobrý krok, modernizační, digitalizační. Pokud říkáme - tam existuje a může tam existovat souběh, kdy dneska nemusí dělat nic a něco by dělat musel, než to nechal ležet, nemusím kontrolovat - tak se o tom pobavme, případně to doplňme, ten paragraf, nebo to vyspecifikujme. Ale pro naprostou většinu poplatníků je to krok k lepšímu.

Nevím, kdo z vás byl ve firmě, pracoval v té firmě a někdy byl v účtárně a ptal se účetních. Firmy tu ale nejsou od toho, aby podávaly daňové přiznání za své zaměstnance, fakt ne. To má být vztah daňového poplatníka a státu - ne, že firmy podávají za své zaměstnance daňové přiznání. To při té induraci a přitom v Jimovi (?) to ani nepůjde. A je to správný trend, je to správný trend. Přece není normální... (Poslankyně Schillerová prochází kolem pultíku a gestikuluje.)

Chtěl jsem skončit o opozice říká, že ještě budu mluvit. Tak jo, tak nechám vydusit opozici a budu ještě chvilku mluvit.

Marek Benda říkal, že mu mám říct, až budu chtít končit. Takže, Marku, už jsem chtěl skončit, ale ještě to těch osm minut do 16.30 vydržím, protože nechci být vyčerpávající. Budeme mít více jednacích dnů a myslím, že proti okénku černých barev České republiky, strašení a demagogie, je dobré občas postavit okénko dobrých zpráv, faktů, čísel, optimismu, protože máme důvod k optimismu.

Myslím si, že je dobré, kdybychom se podívali na stránky Ministerstva financí, a když ne (na) celou makroprognózu, tak se podívám jenom na to shrnutí manažerské, které má dvě až tři strany, už poté, co jsme počítali s dvěma cly, které zavedl Donald Trump, automobily, hliník, ocel, poroste česká ekonomika v tomto roce zhruba dvouprocentním tempem, dvakrát rychleji než průměr dvaceti členských států, které platí eurem, dvakrát rychleji, porostou o více než čtyři procenta reálné mzdy, zůstane nízká nezaměstnanost na obvyklé nejnižší úrovni v Evropě. Inflace bude bezesporu v tolerančním pásmu České národní banky - 2,4, 2,3, 2,5 procenta - to znamená na obvyklé hodnotě, na které jsme roky byli zvyklí.

Vláda, vládní sektor rekordně investuje. Vyzývám dnes a denně kolegy v samosprávách, aby využili peníze na svých účtech k investicím. Čím víc budou investovat samosprávy, tím je to lepší zpráva pro ekonomiku. Stejně tak vyzývejme občany, není žádný důvod obávat se budoucnosti, je normální, když investuji své peníze, pomáhám tím české ekonomice jako celku.

Poslední věc, tu jsem si nechal na konec, když jsem se bavil o tom, jak zaplatit dodatečné výdaje na obranu, tak jsem zmínil vyšší daně - chybná cesta; vyšší deficit - chybná cesta; seškrtání výdajů - mnou preferovaná cesta, dosti nerealistická. Ne, že bych si to nepřál, ale vím, jaká je realita. Ale tak tady máme ještě jeden potenciální zdroj. Ani nejbohatší evropské země - já jsem říkal, že jsme středně bohatá, nejsme nejbohatší evropská země - jako Německo není schopna současně financovat zvyšující se výdaje na obranu a dekarbonizační plány Evropské komise. Ani to neutáhnou. Četli jsme, jak je to, a myslím, že to je dobrá zpráva (pro) českou ekonomiku, jestli německá vláda vyčlení 500 miliard na investice, ale hned si to řekněme, je to na deset let, to je 50 miliard eur ročně. Je to osmkrát větší stát než my podle počtu obyvatel, nebudu to počítat podle HDP. Kdybych to vydělil podle počtu obyvatel, tak se dostáváme na 6,5 miliardy eur, to je rozpočet SFDI, jo, abychom věděli. Ale pokud se bude dařit německé ekonomice, bude se dařit i české ekonomice.

Na období 2023 až 2030 - Jsem rád, že je tady... (Rozhlíží se po vládních lavicích.) Viděl jsem někde pana ministra životního prostředí, pokud mě zrak nešálil. - máme na dekarbonizaci dát více než jeden bilion korun z veřejných zdrojů, přesně, ty odhady jsou 1 bilion 42 miliard. Zhruba 340 miliard už je investováno v různých formách, Modfond a tak dále, zhruba 700 miliard zbývá na dekarbonizaci v příštích pěti letech. Něco máme ve svých rukou, někde jsou evropské mašličky, ale potřebujeme 300 miliard na dodatečné výdaje na obranu. Podle mě to má být hlavní zdroj dodatečných výdajů na obranu. Něco můžeme rozhodnout sami, něco můžeme rozhodnout v Evropě. A není pravda, že se nemění pohled v Evropě, mění se. Zatím mnohem rychleji u politických reprezentantů jednotlivých členských států a méně u Komise, ale Komise - já jsem o tom mluvil u otázky cel - je v tom více rezistentní, ale nakonec bude poslouchat doporučení a shodu, na které... kterou najdou... my jako politici. Tam já vidím zdroj budoucích výdajů na obranu, ne na úkor zvyšujících se daní, ne na úkor sociálních standardů, ne na úkor škrtnutých investic jinde a ani ne na úkor deficitu. Že to nebude lineární, v každém roce stejné, je jasné, ale bavíme se o období 2026 až 2030, nedá se to naplánovat. A nezapomeňme, že budeme stavět Dukovany. Finanční model je vlastně jednoduchý, máme ho notifikovaný. Nejdříve půjčíme my jako stát investorovi bezúročně po dobu výstavby, po spuštění, zvlášť ten investor, (bude) splácet jistinu i úroky.

Co je klíčovým úkolem při výstavbě dukovanských bloků? Sleduji tu debatu a podle mě máme jeden jediný klíčový úkol, aby vyrobená cena megawatthodiny byla co nejnižší, co nejnižší, protože to má dopad na všechny firmy, na všechny instituce a zejména na všechny domácnosti. To je klíčový úkol, který mají ve své ruce vyjednavači o té smlouvě. A pokračuje to dobře a ta smlouva bude výhodná pro všechny budoucí odběratele elektrické energie, jinými slovy, bude přísná na dodavatele, bude přísná.

Když se bavím se zástupci energeticky náročných podniků, tak mi říkají: Je fajn, když tam budou české firmy, ale mě zajímá výsledná cena. Kdyby tam měly být české firmy a cena byla dražší, tak já jsem proti. Budou tam české firmy, budou v dobrém zastoupení a vyjednáme dobrou smlouvu. (Poslanci vcházejí do sálu.)

Zvýšil se zájem o vystoupení v okamžiku, kdy jsem ohlásil konec. (Se smíchem.) Není to úplně optimistická zpráva, nějak se s tím musím vyrovnat. Já jsem dneska vystoupil právě proto, abych rozbil to neustálé okénko černých zpráv, chmurných předpovědí, černých barev, jak si špatně žijeme v České republice, a nepoužil jsem růžové brýle a růžové barvy.

Ale není čas na pesimismus, není čas fňukat, není čas si stěžovat. Je čas dělat odvážná rozhodnutí, my jsme na ně připraveni a je čas stát na správné straně. A my na správné straně stojíme. Děkuji za pozornost. (Potlesk zprava. Z pléna se ozývají výkřiky poslanců.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP